70+-palsta - onko tarpeen?

havumetsien mies

Tämähän on tunnetusti 70 vuotta täyttäneille tarkoitettu keskustelupalsta.

Jos vaikkapa jokin painotuote on tarkoitettu määrätylle ihmisryhmälle, olkoot kyseessä sitten savolaiset, putkimiehet, rock-musiikin ystävät, eläkeläiset jne., niin sinä käsitellään ensijaisesti näiden asioita.

Kun katsoo tämän palstan keskusteluja, voi todeta, että enintään kymmenesosa niistä on sellaisia, jotka koskevat nimenomaan yli 70-vuotiaita. Monena päivänä viikossa ei sensisältöisiä aloituksia tule lainkaan.

Valtaosa keskusteluista käsittelee siten ihan muita asioita ja voisi hyvin olla keskustelupalstoilla, jotka on omistettu kyseisille asiakentille. Keskustelu on siten varsin poukkoilevaa ja pian ollaan ketjun aloituksessa ilmaistusta ajatuksesta harhauduttu aivan muille poluille.

Päivän uutisille, tv-ohjelmille, musiikille, lääkärien taksoille ja monille muille aiheille on omat keskustelupalstansa, joilla voi saada aloitukseensa asiallisempia vastauksia.

Tänne on kyllä paikallaan kirjoitella 70 -ikäisten asioista ja ongelmista ja miksei muiteluistakin, olkoon sitten kyseessä tähän ikäryhmään kuuluvien terveys, parisuhdeasiat, toimeentulo, ajanvietto yms.

Voihan 70 -ikäinen keskustella suomi24:ssä muidenkin kuin 70 -ikäisten kanssa. Se voi olla jopa kehittävää.

Joku varmaan sanoisi nyt, että palsta kuivuisi tuossa tapauksessa kokoon. Näinkin voisi kyllä käydä - tai sitten ei.

Yhteenvetona voisi todeta: kirjoitelkaa myös muille palstoille, älkää tuhlatko ilmaisemisen intoanne pelkästään 70 -palstalle.

126

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikille ajatuksille

pitää olla tilaa palstalla --
      sen parempi mitä monipuolisempaa on mielipitetten vaihto palstalla,,,

Olipa vähemmän älykäs alotus, alottajasta kävi ilmi pikkusieluisuus, pieni maailman katsomus,
      pyörii pienissä ympöröissä on lähinnä narsisti tyyyppi,
      normaali ihmisten käyttäytyminen ja keskustelu netin ulkopuolellakin käsittelee kaikenlaisia ajakohtaisia asioita,
      parhaimillaan on mielipiteitten vaihtoa,
      usein arvostelellaan polittisia toimia ja tapahtumia,
      ei keskusteluaj voi vangita vain yhteen muottiin,
      mistä tiedät kuinka paljon tämänkin palstan kirjoittajat käy muillaki palstoilla !?

• 15ynnä3

nim:lle - kaikille ajatuksille-

vaikenemalla olisit voinut oman pikkusieluisuutesi peittää. Toisin sanoen alun puolitoista riviä olisi riittänyt mielipiteeksesi. Mutta sinunpa olikin tapasi mukaan kunnon tölväisyt ilmoille saattaa aloittajaa kohtaan.

• havumetsien mies

Aivan odottamattomana lahjana tuolle aloitukselle tuli nimimerkin "Kaikille ajatuksille" kirjallinen aikaansaannos, jossa mm. todetaan kirjoittajan syvällinen ajatuksenkulku:

:"Olipa vähemmän älykäs alotus, alottajasta kävi ilmi pikkusieluisuus, pieni maailman katsomus,
        pyörii pienissä ympöröissä on lähinnä narsisti tyyyppi, ..."

Niinhän se taitaa olla.

Kirjoittaja näkee rakastavan pilkkuja.

• Katleija
        havumetsien mies kirjoitti:

Aivan odottamattomana lahjana tuolle aloitukselle tuli nimimerkin "Kaikille ajatuksille" kirjallinen aikaansaannos, jossa mm. todetaan kirjoittajan syvällinen ajatuksenkulku:

:"Olipa vähemmän älykäs alotus, alottajasta kävi ilmi pikkusieluisuus, pieni maailman katsomus,
        pyörii pienissä ympöröissä on lähinnä narsisti tyyyppi, ..."

Niinhän se taitaa olla.

Kirjoittaja näkee rakastavan pilkkuja.

havumetsien miehelle haluan kertoa että,
        kun minä Katleija tuona aamuna 17.10 7.30 nimimerkillä >15ynnä3< kirjoitin viestini, olin harmistunut tuosta palstaa vaivaavasta ilmiöstä.

havumetsien mies oli nähnyt vaivaa seikkaperäisen aloituksen luomiseksi.
        Miksi jälleen ensimmäiseksi piti kiirehtiä tölvimään kirjoittaja mitä ilkeimmin sanoin.

Hyvin olisi nim. >>kaikille ajatuksille

• katleijalle
        Katleija kirjoitti:

havumetsien miehelle haluan kertoa että,
        kun minä Katleija tuona aamuna 17.10 7.30 nimimerkillä >15ynnä3< kirjoitin viestini, olin harmistunut tuosta palstaa vaivaavasta ilmiöstä.

havumetsien mies oli nähnyt vaivaa seikkaperäisen aloituksen luomiseksi.
        Miksi jälleen ensimmäiseksi piti kiirehtiä tölvimään kirjoittaja mitä ilkeimmin sanoin.

Hyvin olisi nim. >>kaikille ajatuksille

Ei minua haitannut, pahempiakin aloittaja on palstalle jatkuvasti syytänyt

• Katleija
        katleijalle kirjoitti:

Mielipiteeni tuossa edellä koski ainoastaan nimimerkki >>kaikille ajatukslle

• nimin. katleijalle
        katleijalle kirjoitti:

Eihän tuo havumetsien mies ole montaakaan aloitusta tehnyt, vai onko hän joku kaksoisagentti. kenties nainen valepuvussa ???

• nim.Katleija
        nimin. katleijalle kirjoitti:

Eihän tuo havumetsien mies ole montaakaan aloitusta tehnyt, vai onko hän joku kaksoisagentti. kenties nainen valepuvussa ???

En ota kantaa tuollaisiin asioihin, sillä minulla ei ole yliluonnollisia kykyjäkään. ;))))))))

Tässä kuluu liikaa aikaa silloin kun jonkun viestin kirjoittaa niin pitää alvariinsa käydä kurkkimassa onko tullut vastaus. Nytkin on rosollin teko käynnissä ja imuroidakin pitää. No mihinkään ei tee mieli lähteä kuitenkaan mieli lähteä, kun sataa koko ajan.

• havumetsien mies
        nimin. katleijalle kirjoitti:

"Eihän tuo havumetsien mies ole montaakaan aloitusta tehnyt, vai onko hän joku kaksoisagentti. kenties nainen valepuvussa ???"

Tähän vastaakin puheenvuorossa mainittu itse:

- Mikä merkitys on sillä, onko hän tehtaillut aloituksia vai ei?
        - Mikä merkitys on sillä, jos hän on nainen valepuvussa?

• Makriina ek

Mikä osoittaa, että kirjoittajat olisivat keskittyneet vain tälle palstalle?

Kun luettelet, mille kaikille aiheille on omat palstansa, niin eihän meille jää mitään aiheita pohdittavaksemme ikäpalstalla.
      Tietenkin palsta kuivuisi kokoon, jos aiheet rajattaisiin johonkin ikärajaan ja kiellettäisiin normaalin elämän alueiden käsittely.
      80-palstalla on kauan muisteltu sodan aikaisia asioita ja tapauksia.
      Toivotaan, että seitsenkymppisille eii tule yhtä laajaa muistelemisen aluetta.

Eteenpäin!

• kuuleko maa

Emmeköhän ihan itse osaa valita minne kirjaimemme väännämme.
      Ilman, että sinä opetteja-täti meitä neuvot.

Mikä koskee ketäkin? Kaikki koskee kaikkia, ei 70 ihminen ole mikään avaruusolento, irrallaan muista ja maasta.

• saman huomannut

Satutätihän se siinä taas opettaa.

• darja*

Käyn monella palstalla. Miksi luulet että emme käy kuin täällä.
      Käyn uskonnot ja uskomukset, terveys, koti ja rakentaminen ym.........
      Täällä voi puhua kaikista elämän alueista 70 ihmisen näkökulmasta. Eikä ikäraja ole kuin suositus, voihan sitä käydä vaikka kuusikymppisissä, tai nuoremmissa, jos viihtyy.

• joutavoisempi

Kyllä 70 palstalla viihtyy parhaiten. Täällä ei osoitella vaikka potkurilla tulee tänne ja kirjoittaa jotakin aivan tylsää. Näin olen huomannut, että ymmärretään toisen parempi tai huonompi hetki ja tiedetään ettei kukaan ole aina parhaassa iskussa ja kunnioitetaan hänen oikeutta sanoa ja osallistua yhtenä toisten mukana.

• Heh, :DD...

joutavoinen, joutavoisempi, joutavoisin !

Positiivi, komparatiivi, superlatiivi.

• kiva oppia uutta
        liisa.sal kirjoitti:

Heh, :DD...

joutavoinen, joutavoisempi, joutavoisin !

Positiivi, komparatiivi, superlatiivi.

, kiitos liisa.sal taas kerran.

• 50-luvulta
        kiva oppia uutta kirjoitti:

, kiitos liisa.sal taas kerran.

akkusatiivi,essiivi,perfekti,plusvanperfekti....tuli mieleen kouluajat kauan sitten,mitä merkinnee,en muista ;))

• 50-luvulta kirjoitti:

akkusatiivi,essiivi,perfekti,plusvanperfekti....tuli mieleen kouluajat kauan sitten,mitä merkinnee,en muista ;))

Jatkan vielä, mitä mulle tuli näistä sijamuodoista mieleen..
        Inessiivi, illatiivi, adessiivi, ablatiivi, allatiivi.. jne..

Että minä inhosin kouluaikana näitä kieliopillisia juttuja.
        Niinpä ne ovatkin täyttä Hebreaa, ei enää muista, mitä mikäkin tarkoitti.

• konditsionaali
        50-luvulta kirjoitti:

onko se joku naalieläin ?

• joosee

Höpöä pukkaat, täällä pyörii muutama henkisesti rajoittunut nainen jotka mustasukkaisesti varjelevat reviiriään.

Nämä naiset poistattavat kaikki kirjoitukset topiikista jotka he kokevat epämiellyttäviksi.

• L.S.

Mikä on ''topiikista'' ?

• vanha tuttu
        L.S. kirjoitti:

Mikä on ''topiikista'' ?

Topiikki on keskustelua ajankohtaisista asioista. On ammatti-ihmisten terminologiaa.

• SivulleLoikkaava

Hyvä ajatus!
      Kannatan.

Olen itse toteuttanut tuota jo kauan ja hyväksi havainnut.
      Iloisempi mieli tulee, kun asiallisia ja ystävällisiä vastauksia ja kommentteja saa nuoremmilta, kuin että yrittäisi tällä palstalla väkisin vääntää juttelua ystävällismieliseksi.

• *Kukkahame*

Taas opitaan uutta, mielenkiinnolla odotan vastausta L.S.n kysymykseen,
      ei päivää ettei jotain uutta.

(Mietin....mitä'hän nyt on poistettu)

• ei nökö nuukaa

Onko tuo tarpeellista tarttua kaikkiin kirjoitusvirheisiin , jos ei aiheeseen ole muuta sanottavaa.

• SUORA SORKKA

Onko noi ketjujen poistot kateutta vai ilkeyttä?
      Kerjäys ja panettelu ketjut on hyvä poistaa,mut asiallisia ei ole oikein,kun ovat viimeaikoina olleet poisttettujen listalla.
      Tuntee vaan itsensä ylimääräiseksi,kun nälvitään ja jopa asiallisia ketjuja olette poistaneet, Eipä erikoisesti kiinosta omalla nimimerkillä tänne kirjoitella.
      Olisi oikea tapa käydä lääkärin luona , jos on niin kiristävä olo...

RAUHAA.

• *Kukkahame*

No on tullut oltua maalitauluna ja joskus saan antaa potut pottuina, äläkä estele.

• just noin

Potut kiertoon, sama vaikka osuu viattomaan maaliin. DD

• ;-)))

Kuka on viaton jos sinäkin teet virheitä???

• kahleet hittoon

Palstaa on monenmonta kertaa joku yrittänyt typistää,niinkuin sinäkin nyt,onnistumatta siinä.
      Kertaus on opintojen Äiti,me ikäihmiset olemme jo niin monen mankelin läpi kulkeutuneita,että raamitus ei enää sovi meille.

Sinähän voit seikkailla millä palstalla haluat ja tee se,annetaan kaikkien kukkien kukkia

• SivulleLoikkaava

En ole aloittaja, jolle kommenttisi osoitit, mutta kommentoin silti :)

Ei se ihan noin mene kuin väität!
        On ihan hyvä muistuttaa, ettei tämä 70 palsta ole suljettu osasto. On varaventtiilejä, jos alkaa kiristää.
        Ette arvaakaan te, jotka vain tällä palstalla vihtuilette, kuinka fiksuja ja asiallisia jutteluja toisilla keskustelupalstoilla on. Kantsii kurkata, ainaskin, uteliaisuuttaan, jos ei muuten :D

• suu suppuu siellä
        SivulleLoikkaava kirjoitti:

En ole aloittaja, jolle kommenttisi osoitit, mutta kommentoin silti :)

Ei se ihan noin mene kuin väität!
        On ihan hyvä muistuttaa, ettei tämä 70 palsta ole suljettu osasto. On varaventtiilejä, jos alkaa kiristää.
        Ette arvaakaan te, jotka vain tällä palstalla vihtuilette, kuinka fiksuja ja asiallisia jutteluja toisilla keskustelupalstoilla on. Kantsii kurkata, ainaskin, uteliaisuuttaan, jos ei muuten :D

mistäs tiedät vaikka me kaikki kurkimmekin muillekkin palstoille, ainaki mä --

• SivulleLoikkaava
        suu suppuu siellä kirjoitti:

mistäs tiedät vaikka me kaikki kurkimmekin muillekkin palstoille, ainaki mä --

Määräiletkös mua olemaan suu supussa????
        Jospa itse kukin huolehdimme oman suumme suputtelusta, sinäkin.

Että mistäkö tiedän.
        Siitä sen tietää, kun on noita "suu suppuun siellä" kirjoitteluja ja ilkeämielisiä ketjujen poistoja palstalla kuten täällä on.
        Kun osa porukkaa alkaa asumaan palstalla ja omimaan palstan, niin sellaiseksi sisäänlämpiäväksi savusaunaks menee touhu. Happi loppuu.

• 13+6
        SivulleLoikkaava kirjoitti:

Määräiletkös mua olemaan suu supussa????
        Jospa itse kukin huolehdimme oman suumme suputtelusta, sinäkin.

Että mistäkö tiedän.
        Siitä sen tietää, kun on noita "suu suppuun siellä" kirjoitteluja ja ilkeämielisiä ketjujen poistoja palstalla kuten täällä on.
        Kun osa porukkaa alkaa asumaan palstalla ja omimaan palstan, niin sellaiseksi sisäänlämpiäväksi savusaunaks menee touhu. Happi loppuu.

Asiallista, vaikka kärkevästi sanottu. Nämä kissakuiskaajat ovat saaneet henkisiä ylivertaisuus ajatuksia.

Johtavat palstaa diktaatin ottein, poistavat ja poistattavat oman intuitin mukaan kirjoituksia.

Palaavat virtuaalikupposen äärelle, kun paha maailma tölväisee.

• kaisu-liisa

Koko suomi24:n aikanani olen kirjoitellut monille eri palstoille.
      Mutta tämä 70 on yleispalsta, jonka aihepiiriä ei ole kukaan rajannut.
      Onhan selvää, että asioihin on eri näkökulma, on kirjoittaja sitten 20 tai 70 .
      Minua ei häiritse täällä mistään asiasta juttelu, tosin paatoksellinen politiikan paasaus ei miellytä, mutta senhän voi varsin helposti ohittaa.

Joka aiheelle on oma palstansa, mutta meille yhteistä on ikäjakaumamme. Ainakin summittainen sellainen.
      Lueskelen sujuvasti muitakin ikäpalstoja. Mitään opetusta en kaipaa, ihan itse osaan jo kirjoittaa, mistä ja mihin milloinkin, kuin ainakin aikatyttö.

• eripalstalta

Juuri niin, ikäpalsoilla ei ole syytä opettaa ketään kirjoittamaan pilkuista ja pisteistä, lauseen rakenteista ym kielioppiasiasta. Jutellaan asiasta kuin asiasta juuri niin kuin se tuntuu hyvältä. Ja selvän saa. Ajatelkaapa kirjoittajat jos meitä "opetetaan" puhuessammekin. Saattais jäädä "kaveri" yksin oppeineen.

• Atolfia

Joutavoinenko potkurilla hurruuttaa? Liekö lunta jo siellä, missä noin voi luikutella. Meillä päin kulkee vain rollaattori ja polkupyörä.
      Kostea keli oli tänäänkin.

Mitä tuohon aloitukseen tulee, niin mielestäni täällä on ollut keskustelut hyvin monipuolisia ja polveilevia. Olisi kyllä ikävä, jos nämä supistuisivat vain meidän sairauksien ja ongelmien luetteloimiseksi.

Onhan täällä kovastikin kerrottu, mitä syömme, mitä juomme ja mitä päällemme puemme. Sellaistako enemmän kaipaa tämä aloittaja?

Kirjoittelen vain näin öiseen aikaan ja silloinkin vähän. Lueskelen mielelläni ja on mukavaa, että aihepiirit ovat moninaisia.

Aloitin juuri Kjell Wästön kirjan: " Älä kulje yksin yöhön". Se on jatkoa edelliseen "Missä kuljimme kerran". Nyt himoitsen päästä jatkamaan sitä, joten sanonpa siis

HYVÄÄ YÖTÄ!
      (Ei ollut tarkoitus huutaa)

• 4+3

Seurasin hetken tätä palstaa mutta huomasin, että en ole vielä tällä tasolla vanhuutta, vaikka olen yli 70.

En inhimillistä eläimiä, minulla on vielä sosiaalista elämää näytön ulkopuolella.

Jätän teidät kahvittelemaan sinne ruudun taakse omaan "aitaukseenne".

• ....-----

Mitä pahaa on olla eläinrakas?
        Jos rakastaa eläimiä, yleensä pitää myös ihmisistä.

Hitler inhosi kissoja, vai pelkäsikö? Ken ties?

• katsojana 4

Me normaalit 70 voimme tänään katsoa Sydänystävät yle Fem kanavalla klo 20.00, miten toiveet kohtaavat ikäihmisillä.

• 1+6

Annan plussan sinisirkulle tuntuu tervejärkiseltä immeiseltä.

Kuva osoittaa, että ei koskaan saa tuntea itseään vanhaksi.

• punatulkkunen

Et ymmärtänyt, kuva ei ole sinisirkusta ;-)))

• ....

Hieno taulu, varmaan kuvasi Muuna-Lissua.

• 1+6

Toki tiesin, että kuva ei ole sinisirkusta. Sirkku kuitenkin nosti esiin terhakkaan ysikymppisen jollainen meistä kaikista toivoisi tulevan.

• havumetsien mies

Se että aloituksessa arvosteltiin palstan monialaisuutta, johtui yksinkertaisesti siitä, että aloittaja ei useinkaan saa asianmukaisia näkemyksiä esille tuomaansa ongelmaan tai asiaan. Jatko on jonkinlaista pintaliitoa vailla syvällisyyttä. Pian keskustelu ponnahtaakin ihan muulle allalle ja pian jälleen uudelle alalle.

Salliihan se tietysti kirjoittamisen ilon. Jos sitä pidetään lähtökohtana eikä itse asiasisältöjä, niin nykyinen järjestelmä, jota varsin moni täälläkin näkyy puoltavan, sopii vallan mainiosti.

• Katleija

Palsta on 70-vuotiaiden leppoisa kahvipöytä, painopiste sanalle leppoisa! Meille kuuluu kehoitus: Liity rohkeasti mukaan keskustelemaan!
      Ihan kuten muuallakin välillä kahvitellaan tuttujen välillä ystävien ja joskus vieraitten kanssa, esim. markettien kahvipöydissä. Tämmöisissä kahvittelupaikoissa ei puheenaiheet ole rajoitettuja eikä niiden tarvitse orjallisesti mitään pedanttia kaavaa noudatella. Fiilikset näissä virtuaalisissa kahvipöydissä vaihtelevat, mutta se johtuu formaatista joka on mahdottoman salliva.
      Välillä kahvi maistuu välillä ei, ihan oman maun mukaan, eikös olekin hyvä näin.

• kakskytyx

Juurikin näin-
      Miksi monesti aloittaja itse alkaa kaivelemaan jotain sanaa tai vastauksessa olevaa tyyliä, vaikka otsake keskusteluun on vain joku heitto, joka kyllä antaa kirjoittajille vapaat kädet ja ajatukset.
      Tämän ketjun nimi on niin avara kuin avaruus, voi kukin päätellä vaikka mitä, ei ole yksinkertaista eikä vaikeaa.

Välillä on mielenkiintoista vastailla, välillä ????

• havumetsien mies

Jos ei aina mielenkiintoistakaan, niin varsin usein hauskaa on kirjoitella tälle palstalle, vaikka ei sitten ketjun aloituksen asiaa käsittelisikään.

Tuota asian käsittelyähän aloituksessa peräänkuulutettiin. Se ei kuitenkaan täällä liene pääasia.

Pääasia on nähtävästi, että kirjoitellaan.

Mahtuuhan maailmahan näitä, kuten Totisen pojan jenkassa todetaan.

• a, meidän, jotka pidämme kirjoittamisesta ja kaikest

• olin jo valmiiksi näin pitkän ketjun luettuani,ei meikä enää sovi riville-olette
      todella hupaista porukkaa.

Veisataan....

http://www.youtube.com/watch?v=JzfV8QsB1WY

Olemme uusilla ajatuksilla varustettuja ,kun itketään välillä......

• sinä heta

Moninikki hevat et ole sopiva muita arvostelemaan. Eikö nyt ollut Kataisesta mitään hävytöntä huonauttamista kuten yleensä ?

• Itse olet !
        sinä heta kirjoitti:

Moninikki hevat et ole sopiva muita arvostelemaan. Eikö nyt ollut Kataisesta mitään hävytöntä huonauttamista kuten yleensä ?

Mutta sinä viesti 13.53 vielä huonompi kuin kukaan muu tässä ketjussa. Itse tiedät sen.

• To >> Sarasvuo

Timo Soini on tänään illalla klo 22.00 Nelosella Jari Sarasvuon haastateltavana.

• havumetsien mies

Miksi katsella tylsiä televisio-ohjelmia, kun voi senkin ajan käyttää kirjoittelemalla muiden(kin) iloksi tänne 70 .palstalle?

• ,,,,

Minä teen kumpaakin samaan aikaan. Enkä katsele tylsiä ohjelmia, miksi niin tekisin.

• ,,,, kirjoitti:

Minä teen kumpaakin samaan aikaan. Enkä katsele tylsiä ohjelmia, miksi niin tekisin.

"Meistä tulee ihmisiä, kun joku koskettaa meitä.
        Hiuksista tulee ihmishiuksia vasta,
        kun joku silittää niitä kädellään.
        Hymy näkyy vasta, kun joku kuulee sen.
        Ihotta meillä ei ole sielua.
        Kun joku kskettaa, hän tosiaan koskettaa meitä.
        Meistä tulee todellisia vasta, kun joku on koskettanut.
        Ihmiskasvot elävät vasta, kun joku on koskettanut niitä käsillään.
        Piittaamaton ei piittaa, ei kosketa ketään.
        Kukaan ei ole ikinä koskettanut häntä,
        josta on tullut piittaamaton.
        Hänestä tulee ihminen vasta, kun joku on
        hyväillyt häntä käsillään."

(Miroslav Balka)

• uatu;tänne myös aihe

Tämä ketju kun venynyt ja venynyt ja venyy varmaan vielä, niin teenpä tänne kirjoittaville erään ehdotuksen.

Kuten kaikki tietävät, "laatikkoon" nimimerkki pannaan asinaomais käyttämä nimimerkki. Useimmiten laatikkoon mahtuisi enemmänkin tekstiä.

Sitä vastoin ei ole mitään laatikkoa, jossa mainittaisiin kyseisen puheenvuoron aihe lyhyesti.

Mitäs jos käytettäisiin kyseinen laatikko tarkemmin hyväksi ja pantaisiin sinne jotakin myös kyseisen puheenvuoron aiheesta?

Myönnedttäkään että pitkällä nikillä tämä on hankalaa ja ilmeisesti myös rekisteröidyllä nikillä.

Ehdotuksesta esimerkkinä tämän puheenvuoron nikki.

• Nimi Erkki

Siis, tarkoitatko että tuohon pikku loovaan pitäisi aihe mahtua?
        Eipä sitä silloin paljon olisikaan.
        Onhan asiasta koko viestikenttä vara kirjoittaa.

• Kyllä Erkki on
        Nimi Erkki kirjoitti:

lähempänä totuutta minun mielestäni.

• uatu,esitä lyhyesti
        Nimi Erkki kirjoitti:

Taito esittää asiansa lyhyesti on usein paljon vaikeampaa kuin esittää se pitkästi.

• Ramoona*
        uatu,esitä lyhyesti kirjoitti:

Taito esittää asiansa lyhyesti on usein paljon vaikeampaa kuin esittää se pitkästi.

Eri asia on lyhyt raportti ja välihuomautus kuin runsassanaisemmat kertomukset ja kuvaukset. Mielipide olisi hyvä myös perustella, varsinkin jos sillä halutaan vakuuttaa. Nasevuus on taito sinänsä, eikä määrä laatua korvaa. Jos ei ole mitään sanottavaa eikä ytyä viestissä, ei siinä vuolaatkaan sanahelinät auta.

Koska kyseessä on yleinen ikäryhmän keskustelupalsta , jonka kylttinä on leppoisa kahvipöytä, ei kynnys osallistua ole korkealla eikä kirjoitustaitojen arvostelulle täällä ole tarvetta. Kaikenlaiset asiallisessa ja rakentavassa hengessä käytetyt puheenvuorot ovat sallittuja ja toivottuja. En pane pahakseni pientä provoiluakaan, ellei se ole tarkoitettu henkilökohtaiseen loukkaamiseen. Ja taas kerran tullaan kaivattuun huumoriin, jonka syvällisiä ymmärtäjiä tietysti kaikkien tässä kypsässä iässä soisi olevan , vaikka aina ei itse siinä lajissa mestari olisikaan.

• Hyvä, Ramoona, tuos-
        Ramoona* kirjoitti:

Eri asia on lyhyt raportti ja välihuomautus kuin runsassanaisemmat kertomukset ja kuvaukset. Mielipide olisi hyvä myös perustella, varsinkin jos sillä halutaan vakuuttaa. Nasevuus on taito sinänsä, eikä määrä laatua korvaa. Jos ei ole mitään sanottavaa eikä ytyä viestissä, ei siinä vuolaatkaan sanahelinät auta.

Koska kyseessä on yleinen ikäryhmän keskustelupalsta , jonka kylttinä on leppoisa kahvipöytä, ei kynnys osallistua ole korkealla eikä kirjoitustaitojen arvostelulle täällä ole tarvetta. Kaikenlaiset asiallisessa ja rakentavassa hengessä käytetyt puheenvuorot ovat sallittuja ja toivottuja. En pane pahakseni pientä provoiluakaan, ellei se ole tarkoitettu henkilökohtaiseen loukkaamiseen. Ja taas kerran tullaan kaivattuun huumoriin, jonka syvällisiä ymmärtäjiä tietysti kaikkien tässä kypsässä iässä soisi olevan , vaikka aina ei itse siinä lajissa mestari olisikaan.

sa on ytyä, pitkä vieati voi olla hyväkin, mutta kyllähän on
        taitoa sanoa asia lyhyesti ja kattavasti!

Siteeraan Ramonaa:

"Nasevuus on taito sinänsä, eikä määrä laatua korvaa. Jos ei ole mitään sanottavaa eikä ytyä viestissä, ei siinä vuolaatkaan sanahelinät auta.

Koska kyseessä on yleinen ikäryhmän keskustelupalsta , jonka kylttinä on leppoisa kahvipöytä, ei kynnys osallistua ole korkealla eikä kirjoitustaitojen arvostelulle täällä ole tarvetta. Kaikenlaiset asiallisessa ja rakentavassa hengessä käytetyt puheenvuorot ovat sallittuja ja toivottuja. En pane pahakseni pientä provoiluakaan, ellei se ole tarkoitettu henkilökohtaiseen loukkaamiseen. Ja taas kerran tullaan kaivattuun huumoriin, jonka syvällisiä ymmärtäjiä tietysti kaikkien tässä kypsässä iässä soisi olevan..."

• nimimerk.

Tämä Vaan on taasen niin tohkeissaan kun tätä on monet ystävällisesti jatkaneet, jostakin syystä joka ei kuitenkaan millääntavon johdu Vaasta ja koska Vaan alkoi taasen komentamaan täällä niin siirryn mualle.

• taas minä

Kahvipöytä, tottavie.
      Toisella puolella pöytää istuvat yrittävät tuoda palstalle asiallista ja viihdyttävää tekstiä kaikkien meidän luettavaksemme.
      Toisella puolella istuvat kyräilevät, miettivät mitä tuohon taas sanoisi, kukahan tuokin luulee olevansa, kuka tuo nyt olikaan, olihan se joku.. joskus, tai mitä sen väliä, ei se mitään tiedä, eikä minua kiinnosta mitä se taas kirjoittaa.

On kaksi puolta, ei välttämättä oikea ja väärä, mutta sellaiseksi tämä palsta vain on muodostunut ja on toki tärkeä tällaisenaan.

Kenelle yksin asuva ihminen kiukuttelee, keneen purkaa pahaa mieltänsä jos tämäkin palsta on suljettu. Hän mene lähimpään kauppaa, kiukuttelee kallita hintoja, tai tuo kassahan se on aina hidas ja laskee väärin, taas ja taas.. Tai kiukuissaan haukkuu naapurit jotka jo ennestäänkin koittavat kaikin tavoin vältellä tapaamasta tuota kiukkupussia jolla ei koskaan ole mitään hyvää sanottavaa. Hän se tietää politikkojen ja missien elämästä kaiken ja kommentoikin niihin joka tilanteessa. Hän ei jätä mitään ajatustansa julkitoumasta.

Enpä oikein kahvipöydäksi tätä sanoisi.
      Kaikki me istumme omassa nurkassamme kuppu kädessä ja yritämme sanoa sanottavamme jossain muodossa.
      Meitä joko ymmärretään tai ei, tai puheistamme loukkaannutaan sydänjuuria myöten.

Uskallan seisoa kivitettävänä. sanonhan tas niin pahasti, vaikka mielestäni sanoin vain sen, kuinka näen tämän palstan tilanteen omasta näkökulmastani, kapeasta, tottakai, mutta näenpä kuin näenkin hyvääkin.

Palsta on tarpeellinen.
      Hyvän sanoman jakajille ja
      kiukutteleville kanssaeläjillemme.

Mukavia yhteishetkiä, potkut kun eivät satu kirjoitettuina.

• jos helmiä kyyneleet

Tuota itsekin ihmettelen. Vaikka täällä vuodattaisi kirkkaimmat, aidot kyyneleensä, kirjoittaisi sydänverellään, pian joku mukavitsikäs tai muuten vain pahalla tuulella oleva tulee pilkaten ivaamaan ja vähättelemään.
        En tiedä minkä palkinnon saa, tarkoituksellisella pahantahtoisuudella.

Varaventtiiliksi tämän minäkin monille miellän, mutta silti kannattaisi vähän miettiä, mitä ja miten toisille puhuu.

• Vai kanssavaeltajien

niskaan siis käyt kiukkusi laukomaan. En hyväksy sitä.
        Pistä kuule tossua toisen eteen metsäpolulla, kunnes alkaa hyvältä tuntumaan.
        Oikein tulee tänne vielä oikeutusta hakemaan paskamaiselle toiminnalleen!

• "taas minälle" myös:
        Vai kanssavaeltajien kirjoitti:

niskaan siis käyt kiukkusi laukomaan. En hyväksy sitä.
        Pistä kuule tossua toisen eteen metsäpolulla, kunnes alkaa hyvältä tuntumaan.
        Oikein tulee tänne vielä oikeutusta hakemaan paskamaiselle toiminnalleen!

Ostatko viinaa vielä pari pulloa, ja sitten oksennat tänne?

• ||||
        "taas minälle" myös: kirjoitti:

Ostatko viinaa vielä pari pulloa, ja sitten oksennat tänne?

Itse en käsitä, miten saatoit hänen kirjoituksensa noin tulkita. Josko kannattaisi ajan kanssa se lukea uudestaan.

Erittäin hyvä, monipuolinen kirjoitus, joka oli jopa ymmärrettävää suomen kieltä.
        Minusta tuo on enemmän kuin totta:

"Toisella puolella pöytää istuvat yrittävät tuoda palstalle asiallista ja viihdyttävää tekstiä kaikkien meidän luettavaksemme.
        Toisella puolella istuvat kyräilevät, miettivät mitä tuohon taas sanoisi, kukahan tuokin luulee olevansa, kuka tuo nyt olikaan, olihan se joku"

• havumetsien mies

"Meitä joko ymmärretään tai ei, tai puheistamme loukkaannutaan sydänjuuria myöten." -Noin mainitse edellinen kirjoittaja, jonka puheenvuoroon tämä puheenvuoro viittaa.

Ei asia ihan noinkaan ole, joko - tai. Useimmiten aloituspuheenvuoro jää varsin vähäiselle huomiolle, se jopa unohdetaan ja siihen ei yleensäkään oteta sanottavasti kantaa. Poikkeuksia tosin on, mutta ei noin voi yleistää..

• Ihmeitä

Mistä tämäkin purkaus nyt kumpusi, ettet vaan taasen lukenut jotakin ja kuvittelit sen koskevan juuri sinua. Jari Tervo oli tilattu solvaamaan ja enpä nyt sanoisi että kovinkaan hyvin onnistui. Ilkeys oli melko heppoista. Ja kun on kyse siitä Jarista eihän sitä muutenkaan oteta tosissaan.

Kaupassa katselin kun vanha mies purki ison vessapaperi pakkauksen repi ensimmäisen paperin jokaisesta rullasta, höpötti käsittämättömiä ja vielä repäisi pienen merkin jokaiseen rullaan. Isompaan muovikassiin siivosi kaiken vielä lopuksi. Odotin erästä ihmistä siinä niin oli jotakin ihmeteltävää minullakin. Enhän minä muuten.

• hupstakaperin

Uskallan seisoa kivitettävänä. sanonhan tas niin pahasti, vaikka mielestäni sanoin vain sen, kuinka näen tämän palstan tilanteen omasta näkökulmastani, kapeasta, tottakai, mutta näenpä kuin näenkin hyvääkin.

Kovin vähän hän itsestään puhuu, tuossa yllä
        palstan tilanteestahan hän rupattelee

• joutvoinen
        hupstakaperin kirjoitti:

Kovin vähän hän itsestään puhuu, tuossa yllä
        palstan tilanteestahan hän rupattelee

Ystäväni, ystäväni! Älä ryhdy kuvaamaan meitä! Puhu mieluummin liioitellen.
        Jerome K. Jerome

Navakka tuuli riepoittelee mainosplakaatteja Tykkään näistä säistä.

• uatu; entäs 60+-seur

Ajatelkaahan sitä, että tämä palsta olisikin yhteinen 60 :n kanssa. MItä siinä menetettäisiin?
      Olisi enemmän kirjoittajia, pirtsakampia kannanottoja, (suhteellisesti) vähemmän höppänyyttä ja ehkä enemmän hattuilua.

• jjoutava

Sehän tuo olisiki hyvä, mukava se on lueskella kaikenlasista mitä keskenkasvusetki, tai enpä ole joutanu kuuskymppisiä lukemaan.
        Nytki luin kun Päätalon Herkko kompastu juurakkoon ja sano.
        Nyt p'''''e nakkasi turvan kunttaan!

Minua nauratti tuollainen puhe, mutta joku toinen pahoittaa mielensä sellaisesta kielestä.

• uatu; leppoisaako?

Kuten edellä nimim. Taas minä, totesi, tämä 70 ei ole mikään kahvipöytä, jossa käydään leppoisaa keskustelua.
      Leppoisan kahvipöydän määritelmä sopisi tosin osittain Kahvipirtti.keskusteluun, joskin siinäkään ei käydä pöytään istumaan, vaan viivähdetään hetkinen baaritiskillä.
      Tuskin tänne juuri kukaan kirjoittelee siksi, että haluaa pitää palstaa pystyssä ja asiallisen keskustelun näyttämönä.
      Mieluumminkin kirjoitetaan siitä, mikä on mielessä päällimmäisenä, mitä on vaikkapa luettu, kuultu, katseltu tai koettu, oli sitten kyse politiikasta, seksistä tai tv-ohjelmasta. Kaikki kelpaa.
      Joku sanoo väliin jotakin. Toinen murahtaa siihen jotakin vastaukseksi. Kolmas jatkaa, mutta on jo unohtanut, mitä ensimmäinen sanoi. Väliin tuon ensimmäisen aloittajan puheenvuoro ohitetaan vähin äänin.
      Väliin ollaan epäluuloisia, esitetään arvostelua toisesta kirjoittajasta. Se kuulunee ikäkauteen.
      Eihän tämä mikään leppoisa kahvipöytä ole. Enemmänkin tämä on joukko hajallaan olevia kahvin hörppijöitä samassa huoneessa.

• Katleija

No palstan nimi ei kai ihan jetsulleen vastaa palstan sisältöä, mutta meneehän se nasevamman puutteessa. Minkäs nimen uatu palstalle panisi.
      Kuvauksesi pitää paikkansa, tässä eletään formaatin sallimissa puitteissa joka näyttää olevan aika salliva. Ei ole sensuuria, kyllä kukkaset sekä rikkaruohot saavat rauhassa rehoittaa. Ei niitä edes aitauksilla erotettua toisistaan saa.
      Fiilikset vaihtelee, siksi välillä kahvi maistuu välillä ei, ihan oman maun mukaan, eikös olekin hyvä näin.

• uatu .

Ai etää miten uatu luonnehtisi palstaa, jos ei tunnusta sitä leppoisaksi?

Tunnuslause voisi kuulua vaikka seuraavasti: 70 - kirjoitellen ja kyräillen.

Ei siinä siis kahvipöýdästä tarvitse tarvitse mitään mainita. Mitä se tähän kuuluu?

• Katleija uatulle
        uatu . kirjoitti:

Ei siinä siis kahvipöýdästä tarvitse tarvitse mitään mainita. Mitä se tähän kuuluu?

Ihan totta, ei virtuaalikahveista kuitenkaan kahvin makuun pääse. Minulle tuli mieleen entinen Kansanradio. Siitä voisi johdatella otsikoksi 70 ikäisille tosikoille, veitikoille ynnämuille.

• Katalasti kyräillen!
        uatu . kirjoitti:

Hyvä uatu. "kirjoitellen ja kyräillen" katalasti.

• uatu hoi !
        uatu . kirjoitti:

Etkö sinä näe että koko ikäryhmän 70 otsikkona on tuolla sinun yläreunassa 70 leppoisa kahvipöytä ? Siksi täällä siihen kahvipöytään viitataan !!!

• hiijohoi!
        uatu hoi ! kirjoitti:

Etkö sinä näe että koko ikäryhmän 70 otsikkona on tuolla sinun yläreunassa 70 leppoisa kahvipöytä ? Siksi täällä siihen kahvipöytään viitataan !!!

@uatu hoi !
        Kyllähän nuo uatu ja katleija sen otsikon huomasivat, hehän vaan heittivät läppää uudesta otsikosta semmoisesta paremmin palstaa kuvaavasta. Kyllä niillä hoksnokkaa on kotitarpeiksi kummallakin.

• 21---11
        hiijohoi! kirjoitti:

@uatu hoi !
        Kyllähän nuo uatu ja katleija sen otsikon huomasivat, hehän vaan heittivät läppää uudesta otsikosta semmoisesta paremmin palstaa kuvaavasta. Kyllä niillä hoksnokkaa on kotitarpeiksi kummallakin.

Mihinkähän ovat uatu ja katleija poistuneet? Ei ole näkynyt niitä vuosiin.

• nähty.onn
        21---11 kirjoitti:

Mihinkähän ovat uatu ja katleija poistuneet? Ei ole näkynyt niitä vuosiin.

Katleija käy kyllä pirtissä ja uatu pn jollain muulla nikillä.

• Omiani tässä

"Entäpä kun sisällön tuottaja on ilmiö, eli pupu pöksyssä piileskely."

Eipä minua haittaa, sisältö tärkeämpää kuin sisällön tuottaja, minulle edelleenkin tuossa järjestyksessä. Täälläkin, vaikka piileskellen nimettömänä, mitä se merkitsee? Tuntuu joillekin vain sekin olevan tärkeää kenelle vastaa, jos aina eri nimellä kirjoittaa.
      Miksi ihmeessä?
      Minä vastaan asiaan, en mieti kuka tuo kirjoittaja on.
      Nyt vastaan tuon lainaamani lauseen johdosta, enkä hittojakaan välitä kuka sen on kirjoittanut, tunnen tai en ja voin sanoa etten tunne.

Vaikka kuinka hyviä kirjoja vaikkapa joku kirjailija on kirjoittanut, ellei joku hänen teoksensa minua miellytä, en arvostele kirjailijaa sen mukaan, vaan voin sanoa jostain muusta hänen teoksestansa pitäneeni. Sama täällä, aina ei osu sanat sieluuni.

Ulkoista olemustakaan ei ole syytä arvostella, vaikka, kuten tuossa yllä joku jo siihen asiaan jo kohdaltani viittasikin, joskus minäkin olen täällä, jossa kaikki on mahdollista, saanut arvion ulkoisen olemukseni vaikutelmasta, vaikka se ei mielestäni liity mitenkään siihen mitä kirjoitan, tai kuinka elämääni elän ja asioita käsittelen.

Vaikka torikahvilassa, hyvä keskustelu voi syntyä minkä kokoisen tai näköisen ihmisen kanssa, eikä minun tarvitse tietää hänen nimeänsä, tai kaivella persoonallisuutta sen syvemmin esille.

Asia asiana, ihminen ihmisenä, olipa hän tuttu tai tuntematon, huimalassa tai ei, minulle elämässä on tärkeämpää toisen kunnioittaminen hänen sisäisen, kuin ulkoisen olemuksensa mukaan.

Hyvät henkilökohtaiset sosiaaliset suhteet perustuvat toisen kunnioittamiseen yksilönä, ajatuksen ja sanan vapaus, vaikka aina ei olekaan samaa mieltä asioista.

Juuri se erilaisuus ihmisissä on sitä elämän rikkautta josta voi nauttia kun ei itse rakenna aitoja ja rajoja erilaisuuksien kohtaamiseen.
      Palsta on juuri sitä.
      Kaikkien sanojen takana on aina ihminen, sinä, hän, tai minä, kuten täällä henkilökohtaisessa elämässäkin.

Palstoille voi laatia sääntöjä, mutta mikään sääntö ei estä ihmisiä purkamasta pahaa oloa ja kiukkua syyttämällä muita kirjoittajia. On helpompaa vihata kuin olla välittämättä, on helpompaa arvostella kuin kiittää.

Ikärynmille on hyvä olla ikäistänsäkin seuraa, unohtamatta, että nuoremmat ovat silta nykyisyyteen.

• ikävä oli tämäki -

ketju --

Kuivaksi on menny koko 70 palsta, täällä vai yks tai kaks kirjoittelee ja vastailee itselleen
      mihin on kadonnu musiikkiketju, se toi palstalle jotain muutakin ajateltavaa kuin oman napansa ympärillä pyörimistä,
      hartaus hetket musiikin piirissä oli ilo monelle vanhukselle jotka itse ei osaa linkittää ,
      tämäki alottaja on ilmeisesti yx joka vihaa musiikkia eikä hyväksy ketää muuta palstalle kuin vain itsensä kehumis kirjoitukset,
      en pidä narsisti tyyppisistä ihmisistä, ne on oikean elämän tappajia,
      itse elävät kuin kukko p a s k a t u n k i o l l a,

• itsensä kehujia ja

viinaa kittaavia palstalle kiukkuamaan oksentamaan tulevia on täällä nämä kirjoittajat

hyi olkoot

tuo itsensä kehuminen siihen päälle vielä että minä kun osaan purkaa kiukkuani!

varmaan uskoo että häntä nyt sen takia ihaillaan.

• uatu: karkeasti sano

"itse elävät kuin kukko p a s k a t u n k i o l l a"

Noin totesi nimim "ikävä oli tämäki -" käyttäen ilmaisunsa terävöittämiseen vielä harvennusta.

Johan tuli luonnehdinta palstasta: p..skatunkio (anteeksi karkeahko ilmaisu, joka perustuu tekstin lainaukseen)!

Kukkokaan ei muuten ELÄ sellaisessa paikassa, vaan saattaa vain käväistä siellä.

• Omiani tässä.

Mitään jäkeväähän tänne palstalle ie kannata kirjoittaa siinä toivossa, että nämä palstan peukuttajat asian hyväksyisivät.

Mitä enemmän miinuspeukkuja, sen varmemmin se viesti kannattaa lukea.

Syy on selvä, asiallisesti palstalla käyvät kirjoittajat ja lukijat eivät alennu tuohon peukuttamiseen.
      Vaikka kuinka tykkään jostain kirjoituksesta, ei minulla ole tarvetta plussia jaella, ja niin uskon monen muunkin ajattelevan.

Kiitoksen voi kirjoittaa, mielenkiinnon ilmaista ottamalla kantaa, ja ainakin minulle, ihan sama mitä palstahäirikkö kirjoittaa, kuten tuossa tuo " ikävä on tämäki" ja saa plussia "omanhenkisiltä ja itseltään".

Otan kantaa asiallisiin viesteihin, Omiani tässä kirjoitin edelleenkin.

Mitä enemmän miinuksia, sitä paremmin luetaan!!

• hyväkö niin?
    • hyväkö näin?
      • uatu .

Kuvassahan on joukko tamperelaisia - tai ainakin siltä kuulostaa.

Niille esitetään erilaisia kysymyksiä ja ne vastaavat - siitä huolimatta, että kysymykset esitetään vieraalla kielellä.

Huomasi tarkasti kuunneltuaan, että eräskin kysymys kuului: Kuka on tänään nauttinut mustaamakkaraa?

YKsimielinen vastaus kuului: Määä!

• JUUUH...
        uatu . kirjoitti:

Kuvassahan on joukko tamperelaisia - tai ainakin siltä kuulostaa.

Niille esitetään erilaisia kysymyksiä ja ne vastaavat - siitä huolimatta, että kysymykset esitetään vieraalla kielellä.

Huomasi tarkasti kuunneltuaan, että eräskin kysymys kuului: Kuka on tänään nauttinut mustaamakkaraa?

YKsimielinen vastaus kuului: Määä!

Saarnastulissa ensin kysymys, sitten lauma älyttömii vastaa.

• havumetsien mies

Kun näihin keskusteluihin kirjoittavat kuitenkin 70 -ikäiset, niin kyllä siinä pakostakin tulee esiin heitä koskevia ilmiöitä, jotka saattavat olla siihen saakka tuntemattomia monelle lukijalle.
      Esim. eräässä keskustelussa mainittiin sellainen asia kuin sildenafiili. Ilmeisesti monet lukijoista eivät siihen saakka tienneet, mistä oli kyse, vaikka asia liittyy varsin olennaisesti 70 -ikäisiin.

• Katleija

Jos olisit lääkkeen kauppanimen Viagra maininnut niin kaikki olisivat tienneet. Arkikielessä harvemmin lääkkeistä puhutaan vaikuttavan aineen mukaan. Asiantuntijat kylläkin puhuvat, sillä samalla vaikuttavalla aineella valmistajasta johtuen eri kauppanimi.
      Saattoi moni tietääkin sildenafiilin vaan ei vastannut..

• 3 - 21

Näin ollaankin pääsemässä aiheeseen, joka - jos mikä - kiinnostaa ja koskettaa varsin läheisesti tätä ikäluokkaa tai ainakin valtaosaa siitä..

• harmi vaan
        3 - 21 kirjoitti:

Näin ollaankin pääsemässä aiheeseen, joka - jos mikä - kiinnostaa ja koskettaa varsin läheisesti tätä ikäluokkaa tai ainakin valtaosaa siitä..

että Viagraa ei voi käyttää jos joutuu nitsoja käyttämään ja ehkä muutkin lääkitykset sen estää. Sitäpaitsi haluja on oltava, ei se muuten tepsi.

• vm. 39
        harmi vaan kirjoitti:

että Viagraa ei voi käyttää jos joutuu nitsoja käyttämään ja ehkä muutkin lääkitykset sen estää. Sitäpaitsi haluja on oltava, ei se muuten tepsi.

Nitrojen käyttö on tosiaan harmillinen este PDE5-salpaajien käytölle. Tämä mainitaan myös kyseisen lääkepakkauksen mukana olevassa selosteessa, joka jokaisen käyttäjän tulee lukea huolella.

Selosteesta ilmenee myös, että ne saattavat aiheuttaa erilaista oirehdintaa, joka voi rajoittaa niiden käyttöä. Tämä on kuitenkin satunnaista ja yksilökohtaista.

Useimmille lukijoillehan tämä lienee tosin tuttua tietoa.

• jjoutava

Ennyt ala konstailemaan tietämykselläni lääkkeiden nimillä tarkoitushakuisesti kun huolto pitää pelata jos aikoo pysyä toimintakyvyssä niin siten jollakin tavoin,
      eikä lääkkeillä joita karsastan jo siksikin kun tietäessäni kuin vaarallista on huonokuntoselle niiden avulla. Vaan kunnossa koko keho, ei siinä muuten verhot nouse niihin ahtaisiinb kiskoihin.

• jjoutava

Ikkunaverhot, niissä ne kiskot on kyllä niin tyhmt. Isot jäykät sormet osaa niitä kiinnittimiä laittaa ja kädet ylhäällä vielä. Sehän on sentään sydän vielä jotenkin kunnossa kun olen sen ripustus-urakan jälkeen vielä jotenki kunnosa ja hengisä.

• Kerran kunnolla

Kun ei käytä mitään lääkkeitä pysyvät halutkin kohdallaan.

Jos mies käyttää vernepainelääkkeitä tai kolesteroliin noita paljon puhuttuja lääkkeitä ja jos haluaa että halujensa tyydyttämiseksi saa kunnollisen erektion, kai se on viagraan vain uskottava ja luotettava.

Naisena en ole kokeillut viagraa käyttävää miestä, mutta kolesterolilääkitystä käyttävää miestä kyllä ja siitä ei tule kerrastaan mitään!
      Pelkkä hikoilu ei tyydytä naista.

• uatu: onhan muitakin

Viagra ei nykyään ole suinkaan ainut autuaaksitekevä PDE5-salpaaja. Sen patenttihan vanheni viime vuonna ja siksi sille on ilmestynyt useita jäljitelmiä
      Mm.sildenafiili on nykyään myös tuotemerkki - ja huommattavasti halvempi kuin tuo V-alkuinen.

• Pirrre

Jospa havumetsien mies poistuisi metsästään ja tulisi ihmisten ilmoille vaikkapa huumorimielellä eikä pikkuilkeys kielellä.
      Ei ole moittimista palstan anneista täällä on kaikki hyvin. Ollut alusta asti, kerrottu asiasta ja joskus kai vierestäkin. Se vain piristää kirjoitusten antia ja on kaikille iloksi, niinkuin pitääkin.

• havumetsien mes

Aloittaessaan ketjun hviumetsien mies lähti siitä, että moni tulee tänne palstalle tiedustelemaan varovaisesti neuvoa siihen, miten käyttäytyä tai menetellä jossakin elämäntilanteessa. Sellaisiin tilanteisiin saa varsin harvoin neuvoja täällä.
        Sitä vastoin saa kyllä lukea saman aloituksen alla monta muunlaista näkemystä ja sivistöä sillä itseään .

• uatu .

Yleensähän tänne laaditun puheenvuoroon pitäisi luoda myös pohjaa yuleisen keskustelun jatkamiselle.

Sitä eivät kuitenkaan tee musiikkiketjut, joissa jokainen tyrkyttää omaa mielimusiikiaan ilmeisestikin ajattelematta, että joukossa on monta, joka inhoaa kyseistä kappaletta tai esittäjää.

Yhtä vähän sitä on puheenvuoro, joka on vain toiselle kirjoittajalle tarkoitettu ja häntä arvosteleva. Esimerkkinä tästä on seuraava toteamus tästä ketjusta:
      "Mutta sinä viesti 13.53 vielä huonompi kuin kukaan muu tässä ketjussa. Itse tiedät sen. " (Kyseisen kirjoittajan nimimerkki on tässä epäolennainen seikka.).

• entäs kehuvat

Saako itseään kehua jollain tekaistulla nimimerkillä ? Ilmiselvästi sitä tapahtuu ja säälittäähän se lähinnä, jonkinlaista itsehoitoa se on .

• palstan_pöljä

Kyllähän tekaistulla nimimerkillä saa itseään kehua! Saa kehua muutenkin.
        Mikä säälin aihe se on? Enemmän säälittää sellainen, joka ei huomaa itsessään mitään kehumisen aihetta. -Se sitten vasta nahjus on.

• mää@mää

Näköjään saa kehua aivan mielitekojensa mukaan

Ketjussa 102 vastausta joista alottajan lisäksi vain 61 jotka suomi24 ilmoittaa.

siitä voi päätellä itse kukin.

• Hämmästelee Makriina

Onkohan siellä joku ennakkosensuuriautomaatti?
        50% jätetään julkaisematta!

• tyhmä kysyjä
        Hämmästelee Makriina kirjoitti:

Onkohan siellä joku ennakkosensuuriautomaatti?
        50% jätetään julkaisematta!

En ymmärrä nyt mikä ennakkosensuuri. Laskin että viestien kukumäärä stemmaa ilmoitettuun. Miten nii jukaisematta 50 prossaa?

• Erkki Merkki
        tyhmä kysyjä kirjoitti:

En ymmärrä nyt mikä ennakkosensuuri. Laskin että viestien kukumäärä stemmaa ilmoitettuun. Miten nii jukaisematta 50 prossaa?

Täällä sitä ei ole , koska viesti tulee heti näkyviin.
        Ennakkosensuurissa viesti tarkistetaan ennen julkaisua, jotta se on ylläpidon sääntöjen mukainen.

Voihan ylläpito ketjun kesken poistaa, mitä hyväksi näkee, joten miksi noita lukuja kannattanee tarkistella?

• uatu .

Saahan täällä itseään kehua joko tavanomaisella tai muulla tilapäisemmällä nikillä.

Siinä on vain eräs paha puoli. Se herättää - kuten edeltä näkyy - joskus kateutta joissakuissa kanssakirjoittajissa, joiden päällimmäinen ajatus oletettua itsekehua lukiessa on: Kehuisipa tuokin joskus minua!

Ulkopuolisten kehujen saaminen on kuitenkin epävarmaa ja hankalaa. Varminta on siksi itse kehua täällä itseään.

Itseään pitää kehua kyllin näkyvästi ja siten, että kuka tahansa voi sen todeta, ei siis turhan vaatimattomasti.

• Juuh...

kyllä, minäkin yksin asuja kehun usein itseäni: Hienoa! Tän päivän ohjelmat järjestit taas upeasti!
        Kiitos että saan asua sun kanssas, eikä jonkun hölmöläisen.

• Tarpeen on!

• 11 -3

Jos aloitus on sellainen, että se edes josakin määrin kiinnostaa ja siihen tulee jatkoa, niin sen jälkeen tulee vaihe, jossa ketjut alkavat samanlaistua.

Useimmiten tämä tapahtuu siten, että alkuperäinen aihe jää taustalle ja ruvetaan keskustelemaan tai peräti kinastelemaan siitä, kuka on kirjoittanut ja mitä.

Harvoinhan se mitään erityisen leppoisaa keskustelua on, mutta tarjoaahan mahdollisuuden osoittaa omia kykyjä kirjoittamisen alalla.

• havumetsien mies

On parempi kirjoitella keskustelunomaisesti kuin lähetellä musiikkilinkkejä muka toisten virkistykseksi.
      Jokaisella on kuitenkin oma musiikkimakunsa, joku voi ihailla jotakin esiintyjää , toinen inhota tätä.
      Siksi musiikkiketjut ovat useimmiten aika ärsyttäviä.

• 3 -21

Musiikkilinkkiketjuissahan ei yleensä hattuilla eikä kinastella eikä ylipäätään olla kiinnostuneita siitä, mitä toinen esittää.

• eväät

Havumetsien miehen kannalla olen.
      Joka tykkää soitosta ja laulusta tietää että musiikkiketjusta niitä löytää.
      Miksi on pakko joka ketjuun tunkea linkki juutuupiin. Minusta se osoittaa kirjoittajan sanaköyhyyttä kun on pakko musiikilla vastata.

Aikaan jo erään sanat kuuluivat " On sanoja taskussani" ja sen uskon hänestä. Hän sanoo, ei lähetä linkkejä.

Musiikki musiikkina, venyypä nämä muut ketjut kuinka pitkiski tahansa. Kiva kun juttu rönsyää. Eilen satoi, huomennakin voi sataa, ja kai se luntakin on jo joulukuussa. Ruususissani oli kauniit kukat ja kukki se rentunruusukin.

• uatu .

Tällä palstalla 70 -ikäinen voi kertoa toisen ihmisen ja useimmiten vielä samaan ikäluokkaan kuuluvan kaipuusta,johon hän ei tunnut saavan vastausta.

Kaikesta huolimatta siinä saada osakseen ymmärrystä ja hyväntahtoisia neuvoja toisten taholta.,jotka näkevät asian 70 -ikäisen näkökannalta.

• uskalsin-nostaa

Näin 2013. Onko mitään muuttunut ?

• havumetsäin_mies

Mitäpä tällä palstalla muuttuisi? Kirjoitellaan erilaisista asioista.
        Useimmat aloitukset johtavat alle 15 puheenvuoroon, minkä jälkeen ne katoavat vailla mielenkiintoa unohduksen yöhön,
        Jos aloitus kerää yli 50 puheenvuoroa, se jo puolustaa paikkaansa täällä.
        Noin oli akaisemminkin. Niin epäilemättä tulee olemaankin.

Ainakin nikkejä on kadonnut ja syntynyt kuluneiden neljänkin vuoden aikana. Joukosta poistuneiden nikkien kohtaloista ei täällä tiedetä. Nostaisikohan joku tämän ketjun esiin jälleen neljän vuoden kuluttua? Voi kirjoittaa terveisiä nostajalle ja sen ajan kirjoittajille.

Ei mitään uutta auringon alla; kts. Saarnaajan kirjan 1, luku

• uatu-

Tuossa joku kyseli, onko tämä palsta muuttunut vuosien mittaan. On todettava, että ei merkittävästi.

Nikit kyllä muuttuvat, mutta eivät välttämättä kirjoittajat.

Samat ongelmat täältä löytyvät jatkuvasti.

Ennen kaikkea aina on sellaisia, jotka kaipaavat tunnustusta ja päänsilitystä.

• äläpäsyritä

Kuka on kertonut kaipaavansa tunnustusta ja päänsilitystä ja miksi ?
      Tuo on uatun oma tulkinta tai kenties puhut itsestäsi !

• "Kuka on kertonut kaipaavansa tunnustusta ja päänsilitystä ja miksi ?"

Etkö ole lukenut ruuneperin/ruuneman, vai mikä hän nyt on, joskus eri nikeillään, alituista valitusta, kuinka täällä ei osata kirjoitta ja kuinka hän on yrittänyt palstaa elävöittää niillä Amalia ja varis jutuilaan ja kuinka hän oli ennen niin suosittu?

Usein myös tuo ilmi, kuinka kauan hän on ollut palstalla, mutta yksinkö oli? Yksinkö keskusteli silloin? Olin minäkin jo Surfin aikaan ja mikä se toinen oli sitä ennen, mutta en muista, mitä silloin kirjoittelin.

Vuolaat kiitokset tulevat häneltä, jos yksikin on samaa mieltä hänen kanssaan ja mahtavat haukut, jos niin ei ole, sillä kirjoittajat ovat huonoja?

Kukaan toinen palstalaisista ei ole mielestäni tehnyt tuollaista "valitusvirttä" kohdaltaan, vaikka "lunta on tullut tupaan", kuten ruunen ystäväkin ent. sini-sirkku sai sitä "lumilinnan" verran, muka kehuen rikkauksillaan?

No, tämä oli minun mielipide ruunesta, josta sain jo haukut tuolla aikaisemmin, mutta paljon täytyy muuttua, jos mielipiteeni vaihdan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      272
      11159
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      415
      3141
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      93
      1778
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      82
      1575
    5. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      68
      1480
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      86
      1046
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1011
    8. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      917
    9. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      883
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      252
      868
    Aihe