ja muissa ilmaisissa ruan jako paikoissa.
Minä en ole vielä kun en tiedä muuta jokopaikkaa kun helluntalaisten paikan jossa täytyy kuulemma ensin veisata, siitä en pidä.
Oletko seisonut leipäjonossa
199
1264
Vastaukset
- leipäjono
niin vai kuuluuko aina leipänsä eteen tehdäjotain, vaikka veisata?
- tuttu joukko
Helluntailaisten armopalat ovat aina ehdollisia. Mitään he eivät tee eivätkä anna pyyteettömästi. Saadakses kadulla leipää, käänny ensin helluntaiuskoon, vieraille ei jaeta.
- köyhä.
tuttu joukko kirjoitti:
Helluntailaisten armopalat ovat aina ehdollisia. Mitään he eivät tee eivätkä anna pyyteettömästi. Saadakses kadulla leipää, käänny ensin helluntaiuskoon, vieraille ei jaeta.
Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Vanha sanonta. Eihän sinne pakko ole mennä.
- -----
Usein veisaan kotona, usein myös rokkaan. Leipää on.
- L - L
Käytän hyväkseni kaikkien vaalien edellä puolueiden järjestämät tarjoilut.
Samoin muihin tapahtumiin liittyvät ruokailu- ja kahvittelumahdollisuudet.
Huomenna menen erään autoliikkeen laajennuksen avajaisten kakkukahville.
Ei minua ne ajopelit kiinnosta mutta köyhän on oltava nöyrä!
Sitäpaitsi, nyt syysleskenä minulla on aikaa.
Siivota, vaihtaa talvirenkaat, käydä kahvilla ja katsoa "kulttuuritallenteita".- uteliasl
teetkö myös käsitöitä?
- L - L
uteliasl kirjoitti:
teetkö myös käsitöitä?
Tietenkin teen! Perheen fillarit ja 15-vuotta vanha auto vaativat ajoittain käsityötä.
Myös asunnossa ja sen varusteissa on silloin tällöin askarointia.
Eniten ja säännöllisimmin käsityötä vaatii ruuan valmistus perusraaka-aineista.
Leivät ostamme valmiina. - minimunamauno
L - L kirjoitti:
Tietenkin teen! Perheen fillarit ja 15-vuotta vanha auto vaativat ajoittain käsityötä.
Myös asunnossa ja sen varusteissa on silloin tällöin askarointia.
Eniten ja säännöllisimmin käsityötä vaatii ruuan valmistus perusraaka-aineista.
Leivät ostamme valmiina.Teetkö mulle kans käsitöitä? Voin vastapalveluksena kairata reikää.
- bessie*
Olen vain melko läheltä seurannut. Veisaamisesta en tiedä onko pakollista, mutta se ärsyttää kun sieltä ilmeisesti tuputetaan aina jotain rättejäkin mukaan, yhdestä paikasta ainakin.
Kiltti ihminen ei kehtaa kieltäytyä ottamasta vastaan, eikä 'pysty' laittamaan suoraan roskikseenkaan, kuten olen neuvonut ja oikeastaan pyytämällä pyytänyt.- voi zeesus
Mitä ihmeen rättejä? Joka paikkaanko sun pitää tunkea nokkas, eikö aikuiset ihmiset osaa ees leipää itse hakea.
- bessie*
voi zeesus kirjoitti:
Mitä ihmeen rättejä? Joka paikkaanko sun pitää tunkea nokkas, eikö aikuiset ihmiset osaa ees leipää itse hakea.
Eivät kaikki osaa.
Tuntemalleni ihmiselle työnnetään vaatekassi tai kaksikin mukaan kun hän käy ruokakassia hakemassa. Hän on näyttänyt paikan ohi ajaessamme, ja helluntailaisten paikka se on.
Tarkoitushan on hyvä, mutta ne vaatteet eivät yleensä ole, vaan jopa tekisivät kantajansa oudon näköiseksi. Eikä hyviäkään kukaan määräänsä enempää tarvitse. - Haloo te aikuiset
bessie* kirjoitti:
Eivät kaikki osaa.
Tuntemalleni ihmiselle työnnetään vaatekassi tai kaksikin mukaan kun hän käy ruokakassia hakemassa. Hän on näyttänyt paikan ohi ajaessamme, ja helluntailaisten paikka se on.
Tarkoitushan on hyvä, mutta ne vaatteet eivät yleensä ole, vaan jopa tekisivät kantajansa oudon näköiseksi. Eikä hyviäkään kukaan määräänsä enempää tarvitse.Ja aikuinen ihminen.ei sitten osaa selkeästi kieltäytyä vastaanottamasta vaatetavaraa, jota joku toinen viisi tarvita tai ainakin käyttää mielellään?
Haloo - kaikenlaisia kummallisia kuvitelmia - puolin ja toisin. - bessie*
Haloo te aikuiset kirjoitti:
Ja aikuinen ihminen.ei sitten osaa selkeästi kieltäytyä vastaanottamasta vaatetavaraa, jota joku toinen viisi tarvita tai ainakin käyttää mielellään?
Haloo - kaikenlaisia kummallisia kuvitelmia - puolin ja toisin.Eivät kaikki osaa.
Sillä puolella tosiaan tuntuu olevan kaikenlaisia kuvitelmia. Tällä puolella minä taas tiedän mistä kirjoitan. Omin silmin nähtyä ja omin korvin kuultua.
Mistä luulet löytäväsi jonkun joka mielellään käyttäisi esim. vanhoja miesten pukuja, lodentakkeja, poplareita ja sen sellaista?
Haloo - kysymys on selvästi siitä, että vaatteita tulee liikaa ja niistä pyritään pääsemään eroon. Yksi keino on työntää niitä sellaisille, jotka todellakaan eivät "osaa selkeästi kieltäytyä", koska tuntisivat itsensä epäkohteliaiksi ja -kiitollisiksi niin tehdessään. - -------
bessie* kirjoitti:
Eivät kaikki osaa.
Sillä puolella tosiaan tuntuu olevan kaikenlaisia kuvitelmia. Tällä puolella minä taas tiedän mistä kirjoitan. Omin silmin nähtyä ja omin korvin kuultua.
Mistä luulet löytäväsi jonkun joka mielellään käyttäisi esim. vanhoja miesten pukuja, lodentakkeja, poplareita ja sen sellaista?
Haloo - kysymys on selvästi siitä, että vaatteita tulee liikaa ja niistä pyritään pääsemään eroon. Yksi keino on työntää niitä sellaisille, jotka todellakaan eivät "osaa selkeästi kieltäytyä", koska tuntisivat itsensä epäkohteliaiksi ja -kiitollisiksi niin tehdessään.Olen käynyt jonoissa, vaatetavara oli hyvää, sain puuvillaneuletakin josta korjasin vetoketjun. Myös vein omia käytettyjä ja kaapin pohjalle unohdettuja, jotka eivät mahdu.
Ei niitä tuputettu vaan sai itse ottaa sopivan.
- meeriamanda
Tampereella esim. Evl-seurakuntien toimistoon yhteys ja sieltä katsovat millä alueella asuntoasi lähin jakopiste- / auto liikkuu, minä päivinä jne.
Lukee Kirkko sanomissa.
Muista srk tavoista en tiedä.
En oo ainakaan vielä tarvinnut. - jakolasku
Toivottavasti en koskaan joudu leipäjonoon, en toivo että muutkaan.
- Yksi tavallinen ihmi
Ihan mukavaa on olla leipäjonossa, mutta monet käyttää sitäkin väärin, rohmuavat, ja sitten roskiin..
Oikeasti ostavat maksavat nekin ruuat, ei ne taivaasta tipahda!
- mimmimummi*
Tiedän yhden iäkkään sukulaiseni puolison käyvän hakemassa ilmaista ruokaa....
hän on todella varakas...mutta tekeytyy aina köyhäksi eläkeläiseksi...minua se kyllä ärsyttää...kun tietää että olisi paljon avuntarvitsijoita jotka eivät hakeudu jostain syystä vastaanottamaan apua....- Kengät kuluvat
Iäkkään sukulaisesi täytyy olla henkisesti sairas. Minulla on matkaa 5 km edestakaisin, jos lähden leipäjonoon. Menee bussilippujen hinnat ja jos kävelen niin kengät kuluvat.
- voevoevoe
Kengät kuluvat kirjoitti:
Iäkkään sukulaisesi täytyy olla henkisesti sairas. Minulla on matkaa 5 km edestakaisin, jos lähden leipäjonoon. Menee bussilippujen hinnat ja jos kävelen niin kengät kuluvat.
Monien nuukuus kasvaa huippuunsa vanhuuttaan. Omakohtainen kokemus, kun erittäin varakas tuttava eli kuin toukka puuraossa.
Vaikkei ollut ainuttakaan perillistä.
- i_a***
Tulipahan kerran oltua, ei kuitenkaan ilmaisessa sellaisessa...
Olimme bussilla reissussa tuolla napapiirin eteläpuolella itäisessä Suomessa. Lähestyimme pientä kylää, kun joku tiesi kertoa jotta kylän kaupassa on myynnissä vanhaan tapaan tehtyä orsikuivaa ruisleipää. No bussi "ankkuriin" kaupan eteen ja jonoon kaupan sisäänkäyntiin leipäostoksille. Jonossa lie neljäkymmentä asiakasta. Minä nyt bussin perällä matkustaneena jäinkin jonon häntäpäähän. Jono eteni verkkaisesti ja kun vuoroni tuli, kävi kuten aikanaan itärajan takana, leipä oli loppu - enoo
En ole seissyt leipäjonossa, en ruokapussijonossa enkä vaatejonossa. Onneksi. Toistaiseksi on eläke riittänyt ruokahankintoihin paremmin kuin hyvin, koskapa liikakilojakin on päässyt kertymään. Pitäisi vähentää syömistä.
Totisesti mää sanon sulle,ei oo ilmaisia aterioita.
ellei muuta niin se maksaa ittekunnioituksen sille ruuan ottajalle.
Kaikki varmaa tietävät talon josta julistetaan joulurauha,sen talon sisuksissa oli ns huollon ruokakauppa.
Ei ollut taivaallista rauhan tunnetta sen pikku sällin sielussa kun se pujahti sinne porttikonkiin ruokalappunsa kanssa.
Tiskin takana lihavahko nainen syynäsi lappuni ja pudotteli asianmukaset purnukat kassiini,joskus säälistä ylimääräisen kolhiintuneen purkin.
Kun kannoin niit kasseja sen pari kilometriä ,siin ehti miettiä kaikenlaista.
Kun on tarpeeks köyhä niin sitä voi vaik veisata hätäpäissään.- leipäjono
Tiedän, tai olen läheltä kuullut näitä tilanteita. Lapset lähettiin hakemaan kunnan jauholappuja.
Ei varmaan ole kaksiselta tuntunut, silloin. Nykyään taitaa olla arkipäivää, eletään tarkoituksella sossun turvin.
- henrjii
oon mä työpaikan jouluaterialla seisoskellut, ja on siihen vuoden joutunut hoosiannaa hoilaamaan.
- Verovähennys
Työnantajasi saa verohelpotuksia, kun tarjoaa työntekijöilleen safkaa.
- niin karmeaa kuulla
Minäpä olen varma, että jos minä alkaisin veisaamaan leipäjonossa, niin minulle työnnettäisiin kiireesti leipää suu täyteen, että pysyisin hiljaa.
On helppo vitsailla asialla, kun oma vatsa on täynnä. Minullakin on, mutta ymmärän niitä, joille se ruokakassi on elinehto selvitä päivästä toiseen.
En sen sijaan ymmärrä niitä, joille se on tapa keinotella, tekeytyä avuntarvitsijaksi,
vaikkei sitä oikeasti ole, tehdä jopa businesta ilmaisella ruoalla. Mutta kaikilla järjestelmillä on väärinkäyttäjänsä, ja se ei ole syy lopettaa avun antamista niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.- L - L
Elämisen vai ryyppäämisen ehto?
Sairaalassa haimatulehduksensa vuoksi toista kertaa maannut, öykkäröivä inkeriläinen paluumuuttaja huonekaverini, syytti lihavuudestaan juuri noita ruokakasseja.
Olivat liian yksipuolisia. Hänelle niissä olisi pitänyt olla myös vihanneksia, hedelmiä ja tuoretta lihaa ja kalaa.
Maitojauhetta tälle öykkärille oli kertynyt kasoittain.
Kun aamu kahdeksasta alkaen täytyy juopotella niin eihän rahat kaikkeen riitä vaikka itse ei oikeastaan muusta tarvitsekaan maksaa paitsi autokulut.
Tuskin sosku oli maksanut kaikkia kolmea kännykkääkään.
Miksi ryypätä aamusta alkaen? No siksi, ettei tarvitse tehdä kaupungin osoittamia puistotöitä!
Myötätuntoni hiipui noiden vuorokausien aikana.
Toinen, saman huoneen palaaja, oli hiljaisempi mutta vierailijat vahvistivat antipatioitani!
Poikkesin aiheesta mutta vieläkin kahden vuoden jälkeen veettää koko juttu! - yks kulkija vain
L - L kirjoitti:
Elämisen vai ryyppäämisen ehto?
Sairaalassa haimatulehduksensa vuoksi toista kertaa maannut, öykkäröivä inkeriläinen paluumuuttaja huonekaverini, syytti lihavuudestaan juuri noita ruokakasseja.
Olivat liian yksipuolisia. Hänelle niissä olisi pitänyt olla myös vihanneksia, hedelmiä ja tuoretta lihaa ja kalaa.
Maitojauhetta tälle öykkärille oli kertynyt kasoittain.
Kun aamu kahdeksasta alkaen täytyy juopotella niin eihän rahat kaikkeen riitä vaikka itse ei oikeastaan muusta tarvitsekaan maksaa paitsi autokulut.
Tuskin sosku oli maksanut kaikkia kolmea kännykkääkään.
Miksi ryypätä aamusta alkaen? No siksi, ettei tarvitse tehdä kaupungin osoittamia puistotöitä!
Myötätuntoni hiipui noiden vuorokausien aikana.
Toinen, saman huoneen palaaja, oli hiljaisempi mutta vierailijat vahvistivat antipatioitani!
Poikkesin aiheesta mutta vieläkin kahden vuoden jälkeen veettää koko juttu!L-L
Olet hyvin paljon oikeassa monenkin osalta.
Omat kokemukseni rajoittuu aika vähäiseen ja törkein kohtaamani tapaus oli, kun roskissa oli täysinäinen EU-avustus kassi heitetty sinne. Arvaa, otinko?
Olisiko jo 15-v sitten, kun menin uteliaisuuttani tällaiseen juttutupaan jossa myös jaettiin ruoka-apua. Olisi ollut tarjolla vihanneksia, siis oli syksy, mutta käsittääkseni ei ollut näitä EU-tavaroita. Sain kassillisen vihanneksia.
Nyt asun sellaisessa vanhusten/seniori talossa, jossa on paljon rollaatorilla liikkuvia (juoppoja), joille tuodaan kotiin näitä EU-kasseja. Mitä nämä ukot tekee jauhoilla, ryyneillä ja maitojauheilla? Hapan-korputkaan eivät kelpaa ja usein he tarjoavat niitä minulle, tosin oluttakin, mutta pysyttelen omissani.
Joskus olen vienyt heille tuoreet sämpylät, mutta vain 2-3, sillä roskiinhan ne menevät muutoin. Karjalanpiirakat ovat kuitenkin saaneet mahtavat kiitokset.
Jotain juttuja on ollut, että nyt täytyisi ylimääräinen ruoka jakaa laitoksista ja kaupoista niitä tarvitseville ja myös sekin juttu, missä Lidlin työntekijät sanottiin irti, kun ottivat ylimäärä "pullia", siis roskia???
Kun olin keittiöapulaisena joskus? (nollasin työkkärin pv-rahaa)niin oikein "sydämeen otti", kun valmis ruoka täytyi roskiin heittää. Sitä ei saanut ottaa itselleen, koska se olisi ollut joku ylimääräinen "etuus"!!??
Tähän sopisi myös lisäksi, että miten me vanhat viemme nuorilta töitä, koska eivät he mene tiskaamaan johonkin koulun keittiöön, puhumattakaan, että alkaisivat siivoamaan. Minäpä menin, vaikka Talouspäällikön tittelillä lähdinkin lätkimään viimeisimmästä työpaikastani, onneksi, sillä stressiin voi jopa kuolla!:)) - Pirre*
En miekä ymmärrä keinottelua ruoka apu paketeilla, enkä myöskään venäläisten turistien änkeämistä ruokajonoihin, tulevat muskeliautoillaan sitten jättävät auton kulman taa ja eikun jonoon.
Miusta apupakettien jako pitäisi olla jotenkin suljetumpaa, silloin röyhkeät jonottajat ei pääsisi saalistamaan. En tiedä miten se toimisi, ehkä niinkuin kirkkojen jakamana, eli käydään ensin diakonissan kanssa tarvekartoitus avun tarpeesta, kuitenkin niin ettei kerjäämään tarviais ruveta. - reppuriika
yks kulkija vain kirjoitti:
L-L
Olet hyvin paljon oikeassa monenkin osalta.
Omat kokemukseni rajoittuu aika vähäiseen ja törkein kohtaamani tapaus oli, kun roskissa oli täysinäinen EU-avustus kassi heitetty sinne. Arvaa, otinko?
Olisiko jo 15-v sitten, kun menin uteliaisuuttani tällaiseen juttutupaan jossa myös jaettiin ruoka-apua. Olisi ollut tarjolla vihanneksia, siis oli syksy, mutta käsittääkseni ei ollut näitä EU-tavaroita. Sain kassillisen vihanneksia.
Nyt asun sellaisessa vanhusten/seniori talossa, jossa on paljon rollaatorilla liikkuvia (juoppoja), joille tuodaan kotiin näitä EU-kasseja. Mitä nämä ukot tekee jauhoilla, ryyneillä ja maitojauheilla? Hapan-korputkaan eivät kelpaa ja usein he tarjoavat niitä minulle, tosin oluttakin, mutta pysyttelen omissani.
Joskus olen vienyt heille tuoreet sämpylät, mutta vain 2-3, sillä roskiinhan ne menevät muutoin. Karjalanpiirakat ovat kuitenkin saaneet mahtavat kiitokset.
Jotain juttuja on ollut, että nyt täytyisi ylimääräinen ruoka jakaa laitoksista ja kaupoista niitä tarvitseville ja myös sekin juttu, missä Lidlin työntekijät sanottiin irti, kun ottivat ylimäärä "pullia", siis roskia???
Kun olin keittiöapulaisena joskus? (nollasin työkkärin pv-rahaa)niin oikein "sydämeen otti", kun valmis ruoka täytyi roskiin heittää. Sitä ei saanut ottaa itselleen, koska se olisi ollut joku ylimääräinen "etuus"!!??
Tähän sopisi myös lisäksi, että miten me vanhat viemme nuorilta töitä, koska eivät he mene tiskaamaan johonkin koulun keittiöön, puhumattakaan, että alkaisivat siivoamaan. Minäpä menin, vaikka Talouspäällikön tittelillä lähdinkin lätkimään viimeisimmästä työpaikastani, onneksi, sillä stressiin voi jopa kuolla!:))Meidän paikkakunnalla työttömien yhdistys on jakanut EU-kasseja vanhusten asuinaluilla ovelta ovelle. Silloin kuulin että näkkäriä, maitojauhetta ja jauhoja oli alkanut ilmaantumaan roskiksissa. Tarkoitus kyllä hyvä, kun huonokuntoiset eivät pääse itse hakemaan, mutta jos kaikki eivät tarvitse voi käydä noinkin.
- Ei kelpaa mulle
reppuriika kirjoitti:
Meidän paikkakunnalla työttömien yhdistys on jakanut EU-kasseja vanhusten asuinaluilla ovelta ovelle. Silloin kuulin että näkkäriä, maitojauhetta ja jauhoja oli alkanut ilmaantumaan roskiksissa. Tarkoitus kyllä hyvä, kun huonokuntoiset eivät pääse itse hakemaan, mutta jos kaikki eivät tarvitse voi käydä noinkin.
Siitä nähdään, että avustettavat eivät koskaan tule loppumaan, sillä monet eivät osaa valmistaa mitään jauhoista ja maitojauheesta. Eivät halua kuullakaan, että voisivat vaikka paistaa räiskäleitä, jos ostaisivat yhden kananmunan ja margariinipaketin.
Uusavuttomuus kasvattaa leipäjonoja entisestään.
On myös muistettava, että monet varattomatkin kronaavat ruuasta, eivät syö sitä, eivät tätä. Ja kuten joku kirjoitti, ilmaisissa ruokapusseissakin pitäisi olla saajan mieleisiä tuotteita.
Jos on tiedossa, että ilmaiskassissa aina on vain jauhot, niin miksi mennään edes hakemaan niitä? - 100kaaleppi
Pirre* kirjoitti:
En miekä ymmärrä keinottelua ruoka apu paketeilla, enkä myöskään venäläisten turistien änkeämistä ruokajonoihin, tulevat muskeliautoillaan sitten jättävät auton kulman taa ja eikun jonoon.
Miusta apupakettien jako pitäisi olla jotenkin suljetumpaa, silloin röyhkeät jonottajat ei pääsisi saalistamaan. En tiedä miten se toimisi, ehkä niinkuin kirkkojen jakamana, eli käydään ensin diakonissan kanssa tarvekartoitus avun tarpeesta, kuitenkin niin ettei kerjäämään tarviais ruveta.Hei! Viestisi kaivoi esiin muiston Kallion leipäjonosta Helsingissä. Pelastusarmeijan ovenpielessä oli jo kai aamuvarhain pönöttämässä paapuska, joka sitten aamun mittaan keräsi "tuttuja" venäläisiä siihen jonon keulaan jutustelemaan. Kun sitten ovi aukes, niin kuinka ollakkaan paraat päältä vei naapurikansan tulokkaat. Oli parempaa päällepantavaa ja kultahammasta. Meikäläinen sillanalus-suomalainen ei päässy niinkään nauttimaan annista. No onneksi nyt on asiat vähä paremmin, ei tartte moista ryysimistä olla kattelemassa.
- PUNAPÄÄ
Ei kelpaa mulle kirjoitti:
Siitä nähdään, että avustettavat eivät koskaan tule loppumaan, sillä monet eivät osaa valmistaa mitään jauhoista ja maitojauheesta. Eivät halua kuullakaan, että voisivat vaikka paistaa räiskäleitä, jos ostaisivat yhden kananmunan ja margariinipaketin.
Uusavuttomuus kasvattaa leipäjonoja entisestään.
On myös muistettava, että monet varattomatkin kronaavat ruuasta, eivät syö sitä, eivät tätä. Ja kuten joku kirjoitti, ilmaisissa ruokapusseissakin pitäisi olla saajan mieleisiä tuotteita.
Jos on tiedossa, että ilmaiskassissa aina on vain jauhot, niin miksi mennään edes hakemaan niitä?Maitojauhe maksaa jotain 6 ekua kaupassa, kyllä mie sitä otan koska osaan käyttää sen. leivontaa ,uunijuustoon. ja jätän ottamatta eukassista ne faking pahat sämpyläjauhot! hernekeittopurkki menee siihen kun lisää porkkanoita, sipulia ym. Ja kauraryynit nam. Mut ne EU:n valmisateriat!!!!!!!!!!!!!!! sellaset valkoset pussit ja se joku sikanautasäilykepurkki????????????????????
- yks kulkija vain
PUNAPÄÄ kirjoitti:
Maitojauhe maksaa jotain 6 ekua kaupassa, kyllä mie sitä otan koska osaan käyttää sen. leivontaa ,uunijuustoon. ja jätän ottamatta eukassista ne faking pahat sämpyläjauhot! hernekeittopurkki menee siihen kun lisää porkkanoita, sipulia ym. Ja kauraryynit nam. Mut ne EU:n valmisateriat!!!!!!!!!!!!!!! sellaset valkoset pussit ja se joku sikanautasäilykepurkki????????????????????
PUNAPÄÄ
Minulle tulikin ongelma nyt, kun lapseni perhe lähti yllättäen viikon matkalle ulkomaille ja kaikki jouluruoat olisi syötävä. Kaikki ei mahdu pakastimeen . Itselläkin oli melkoinen määrä herkkuja.
Juustoista tulee se pahin ongelma, koska en tiedä, kuinka ne kestää pakastusta.
Juttuni loppuu nyt tähän, koska tämä läppäri on aivan mahdoton vehje.
- reppuriika
Jos olet noin kopea, niin pysy sitten muualla. Et taida sitä leipää sitten tarvitakkaan. Jos ihmisellä on tosi tarve, niin ei nirsoile.
Olen ollut jakamassakin. Kaikille jaamme, mutta päihtyneenä ja provosoivasti käyttäen ei siäänpääsyä jakeluun kyllä ole.Loppuja leivänkannioita ja mustia banaaneja otamme itse , jos sattuu jäämään.
Vaalien aattona käyn hörppimässä joka boolaagin sopat. Varmaan söisin ateistienkin valmistamat ruuat, mutta heillä ei taida riittää intoa ruokkia vähäosaisia.
Itsetuntoni ja usko ei estä minua liikkumasta ihmisten parissa ja minua ei loukkaa jos joku ei vakaumustani hyväksy. Jos paidassani lukee; Jeesus on Herra, niin vastaatulija saa väistyä, minä en vaihda kaistaa. On jonoissa seisty ja valoja vannottu.
Laulujakin luikautettu.
Yhdestä jonosta leipä, toisesta soppa ja juusto.
Kolmannesta laihaa teetä.
Harmaita olivat herramme asuissaan.
Vaan aina tuntui pakki liian pieneltä.
Varsinkin kun polkuja raivaa ja kuoppia kaivaa.
Kasvava nuori vaatii niin paljon.
Mutta kuten isämmekin, me astuimme selkämme suorina, vatsamme kuristen.
Kunnia ei almuja ottanut vastaan, eikä vaatinut.
Se teki oman elonsa polun ja jatkaa sitä loppuun saakka.
H.- söpösöpö
hellan lettas sentään, kun oot söpö
Olen, enkä häpeä sitä yhtään. Tuota en tajua että puhut että helluntalaisten ruokaa saadakseen pitää käydä virsiä veisaamassa, onhan sama evluteillakin jos ne diakonissat jakaa ruokaa tai maksusitomuksia, tai ainakin joskus aikoinaan oli.
Eipä ihmisellä sitten ole kovin kova nälkä jos ei muutamaa virttä jaksa kuunnella, laulupakkohan siellä ei ole. Luulis että tänäpäivänä ei edes tarvii mennä mihinkään jumalanpalveluksiin saadakseen ruokaa jos sen vain kertoo.- leipäjono
Nittaminax
ymmärrän ettet ymmärrä!
yritän selittää,
en kuulu kenenkään enkä minkään kirkkoon, en veisaa enkä rukoile.
paikkakunnalla on talo jossä helluntaiseurakunta pitää tilaisuuksiaan ja jakaa ilmaista ruokaa jon se on saanut ilmaiseksi paikkakunnan kaupoista/kaupasta.
kuulemma ennen ruuan jakoa pidetään uskonnollinen tilaisuus jossa myös veisataan.
minua nolottaa mennä sinne ateistina, minusta tuntuu kuin häiritsisin heidän toimintaansa.
haluaisin että olisi paikkoja ilmaisen ruuan jakoon ateisteille, sama oikeus meillä. - hyvä antaa vähästään
leipäjono kirjoitti:
Nittaminax
ymmärrän ettet ymmärrä!
yritän selittää,
en kuulu kenenkään enkä minkään kirkkoon, en veisaa enkä rukoile.
paikkakunnalla on talo jossä helluntaiseurakunta pitää tilaisuuksiaan ja jakaa ilmaista ruokaa jon se on saanut ilmaiseksi paikkakunnan kaupoista/kaupasta.
kuulemma ennen ruuan jakoa pidetään uskonnollinen tilaisuus jossa myös veisataan.
minua nolottaa mennä sinne ateistina, minusta tuntuu kuin häiritsisin heidän toimintaansa.
haluaisin että olisi paikkoja ilmaisen ruuan jakoon ateisteille, sama oikeus meillä.Mistäköhän se johtuu, että ateistit eivät järjestä sellaisia leipäjonoja nälkäisille? Voisittehan siinä samalla tuoda esille sitä omaa aatettanne kaikkine apinastakehittymisineen...
Sateenkaariporukoillakaan ei taida olla leipäjonoja köyhille? Kaikenlaisia muita tempauksia kyllä... - bessie*
hyvä antaa vähästään kirjoitti:
Mistäköhän se johtuu, että ateistit eivät järjestä sellaisia leipäjonoja nälkäisille? Voisittehan siinä samalla tuoda esille sitä omaa aatettanne kaikkine apinastakehittymisineen...
Sateenkaariporukoillakaan ei taida olla leipäjonoja köyhille? Kaikenlaisia muita tempauksia kyllä...Ai että keskenään kilpailevia leipäjonoja, "hyvä antaa vähästään"!?
Seurakuntien jäsenissä on myös sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ja ateisteja. - hyvä antaa vähästään
bessie* kirjoitti:
Ai että keskenään kilpailevia leipäjonoja, "hyvä antaa vähästään"!?
Seurakuntien jäsenissä on myös sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ja ateisteja.Pääasiassa vastasin tuolle ateistille, jota nolottaa mennä uskovaisten leipäjonoon;
"kuulemma ennen ruuan jakoa pidetään uskonnollinen tilaisuus jossa myös veisataan.
haluaisin että olisi paikkoja ilmaisen ruuan jakoon ateisteille, sama oikeus meillä." - bessie*
Pääasiassa vastasin tuolle ateistille, jota nolottaa mennä uskovaisten leipäjonoon;
"kuulemma ennen ruuan jakoa pidetään uskonnollinen tilaisuus jossa myös veisataan.
haluaisin että olisi paikkoja ilmaisen ruuan jakoon ateisteille, sama oikeus meillä."No sitte...
Eipä noissa taideta sitä vakaumusta kuitenkaan kysellä, että sen puoleen eiku sekaan vaan. Ymmärtääkseni kaikki (tarvitsevat) ovat tervetulleita. Mahtaa siellä suuri osa olla vain ruoan jakelun takia ja miksipä tuota ei voisi käymäseltään hyväksyä, että kenen ruokaa syöt sen lauluja laulat. - reppuriika
Pääasiassa vastasin tuolle ateistille, jota nolottaa mennä uskovaisten leipäjonoon;
haluaisin että olisi paikkoja ilmaisen ruuan jakoon ateisteille, sama oikeus meillä."Kuule se ei toivomalla toteudu. Sinun pitää koota porukka ateisteista ja kääriä hihat ja ei kun jakamaan. Ei se vaivatta uskovaisillakaan tapahdu. Tarvitaan paljon työtä ja tunteja ja sitoutumista jos toimintaa pyöriteään säänöällisesti.
Meillä ei kyllä jaotella avunsaajia. Jos on selvin päin ja käyttäytyy asiallisesti niin kassin saa. Ei edes tenttailla varallisuudesta ym. Yleensä samat ihmiset käyvät viikottain hakemassa. Jossain kaupungeissa on ollut pakko tehdä korttisysteemi, teitty väri kunakin päivänä. Tällä taataan se , että jaettavaa riittää usemmalle ruokakunnalle. - saiskos kysyä
reppuriika kirjoitti:
Kuule se ei toivomalla toteudu. Sinun pitää koota porukka ateisteista ja kääriä hihat ja ei kun jakamaan. Ei se vaivatta uskovaisillakaan tapahdu. Tarvitaan paljon työtä ja tunteja ja sitoutumista jos toimintaa pyöriteään säänöällisesti.
Meillä ei kyllä jaotella avunsaajia. Jos on selvin päin ja käyttäytyy asiallisesti niin kassin saa. Ei edes tenttailla varallisuudesta ym. Yleensä samat ihmiset käyvät viikottain hakemassa. Jossain kaupungeissa on ollut pakko tehdä korttisysteemi, teitty väri kunakin päivänä. Tällä taataan se , että jaettavaa riittää usemmalle ruokakunnalle.Mitä tuo väri-systeemi tarkoittaa.
- kummia juttuja ja ..
haluaisin että olisi paikkoja ilmaisen ruuan jakoon ateisteille, sama oikeus meillä."Ja mikä halvatun oikeus ilmaisiin ruokatarvikkeisiin on kenelläkään?
Hyvä kun muistutit. Torilla jaetaan torilla köyhille palvilihasoppaa taidan lähteä kipon kanssa jonoon. Tuulipuku päälle ja menoks.
- kiähgäh
Pue ittes kerjäläiseksi, saat sympatiaa.
kiähgäh kirjoitti:
Pue ittes kerjäläiseksi, saat sympatiaa.
Tapanani ei ole ollut naamioitua. Tuulipuku oli hyvä valinta sillä ulkona satoi märkää lunta. Niinpä astelin reppuineni Kajaanin kauppatorille. Tungosta ei ollut. Hyvin pukeutuneita ihmisiä, yksi perhe muutama laitapuolen kulkija, venäläinen pariskunta ja minä.
Tunsin yhden miehen joka kertoi, että keitton tarjoaa yksityiset ihmiset, jotka haluavat auttaa köyhiä ja avuntarpeessa olevia. Taustalla soi radiosta uskonnollista musiikkia. Keskustelimme siinä palvikeittoa syödessäni ja lämmintä mehua juodessani. Mies antoi minulle kirjan, Yksi ainoa elämä.
Olin varautunut litran lasipurkin reppuuni purkki täytettiin lämpimällä palvivihasopalla se lämmitti kivasti selkääni.
Kävin kaupassa. Ostin kaksi perunaa ja ison porkkanan sekä pekonia. Kotiin tullessa kuorin ja pienin perunat ja porkkanan ja keitin ne. Paistoin osan pekonista ja lisäsin tarpeet valmiiseen palvilihasoppaan. Nyt minulla on kaksi litraa ihanan maukasta soppaa viikonlopuksi.- hävyttömyyden huippu
korppis kirjoitti:
Tapanani ei ole ollut naamioitua. Tuulipuku oli hyvä valinta sillä ulkona satoi märkää lunta. Niinpä astelin reppuineni Kajaanin kauppatorille. Tungosta ei ollut. Hyvin pukeutuneita ihmisiä, yksi perhe muutama laitapuolen kulkija, venäläinen pariskunta ja minä.
Tunsin yhden miehen joka kertoi, että keitton tarjoaa yksityiset ihmiset, jotka haluavat auttaa köyhiä ja avuntarpeessa olevia. Taustalla soi radiosta uskonnollista musiikkia. Keskustelimme siinä palvikeittoa syödessäni ja lämmintä mehua juodessani. Mies antoi minulle kirjan, Yksi ainoa elämä.
Olin varautunut litran lasipurkin reppuuni purkki täytettiin lämpimällä palvivihasopalla se lämmitti kivasti selkääni.
Kävin kaupassa. Ostin kaksi perunaa ja ison porkkanan sekä pekonia. Kotiin tullessa kuorin ja pienin perunat ja porkkanan ja keitin ne. Paistoin osan pekonista ja lisäsin tarpeet valmiiseen palvilihasoppaan. Nyt minulla on kaksi litraa ihanan maukasta soppaa viikonlopuksi.Kyll oot köyhä! Kas kun et varannu ämpärin mukaan. Lämmittää varmaan mukavasti masuasi kun ajattelet, että paikalle ehkä saapui myöhemmin joku oikeasti nälkäänäkevä ja jäi ilman soppaa.
- jo on soppaa
Vaikuttaako se jotenkin käytökseen, kun syö sitä
"palvivihasoppaa"?
Olisiko aiheellista lähteä vihanhallintakursseille.Vierailu soppatykillä ja palvilihakeitto ei vaikuta käytökseen negatiivisesti.
Hyvä idea, voisit lähteä tutustumaan vihanhallintakurssiin. Kerro sitten miten onnistuit.- johan oot...
korppis kirjoitti:
Vierailu soppatykillä ja palvilihakeitto ei vaikuta käytökseen negatiivisesti.
Hyvä idea, voisit lähteä tutustumaan vihanhallintakurssiin. Kerro sitten miten onnistuit.Pystyykö sinun käytökseesi enää negatiivisemmin vaikuttamaan mikään?
- ja eikun Amerikkaan!
korppis kirjoitti:
Hyvä idea, voisit lähteä tutustumaan vihanhallintakurssiin. Kerro sitten miten onnistuit.Käyhän ahkerasti noutamassa näitä vähävaraisille tarkoitettuja aterioita, että jaksat sitten taas matkustella ulkomailla.
Joku tässä mättää, mutta ei oikein vielä aukea. - kauhallinen
korppis kirjoitti:
Hyvä idea, voisit lähteä tutustumaan vihanhallintakurssiin. Kerro sitten miten onnistuit.Korpilla on iso nokka, sillä on hyvä pitää nokkimis järjestystä, tahtoo olla siinä heikommat sortua elontiellä.
ja eikun Amerikkaan! kirjoitti:
Käyhän ahkerasti noutamassa näitä vähävaraisille tarkoitettuja aterioita, että jaksat sitten taas matkustella ulkomailla.
Joku tässä mättää, mutta ei oikein vielä aukea.Olen ikäni etsinyt tietoa. Ilman kokemuksia ei saa tietoa. Tietoa voi, tietty saada muiden kokemuksista, mutta ne tiedot eivät ole henkilökohtaisia vaan ulkopuolelta tuotettua tietoa.
Olen seisonut soppatykillä usein. Ollessani mukana politiikan kuvioissa, jaoin satoja kulhollisia soppaa sitä jonottaville. Helppo on tulla ilmaiselle soppatykille jos kutsussa ei mainita, että tarjoilu on tarkoitettu köyhille, vammaisille jne. Silloin jonoon astuu kaikki ilmaisen ruoan haluajat. Miksi ei kun ilmaiseksi tarjotaan.
Tiedän kuinka ihmiset käyttäytyvät soppajonoissa. Röyhkeät hakevat muiden nenän edesta jopa santsinsa. Pääosin ihmiset kuitenkin odottavat rauhallisesti.
Joskus on liikaa suolaa sopassa, joskus liian vähän sattumia. Valitetaan ja ollaan tyyttymättömiä ruokaan vaikka se on ilmaista.
Kun luin tämän aloituksen muistin tuo lehti-ilmoituksen, että tänään saa ilmaista soppaa kaupungilla. Päätin lähteä jotta voin kertoa teille kokemuksiani soppatykin viereltä jonottajana. Ei ollut tungosta kuten kirjoitin. Ei kukaan halua leimaantua köyhäksi. Sitä en edes ajatellut kun kävelin ruokapadan viereen.
Syöjät olivat ketä tahansa eikä kukaan katsellut nenävartta pitkin päin vastoin nauroimme ja jutustelimme keskenämme.
En käyttänyt ketään hyväkseni söin ilmaiseksi koska ruoka oli ilmaista. Se ei tule jatkossakaan vaikuttamaan ulkomaan matkailuuni. Ei minua ulos sieltä soppatykin teltasta heitetty, ei minulta kysytty oletko ihan varmasti kohderyhmään kuuluva. Ei minulle kerrottiin mahdollisuutta osallistua vapaaehtoistyöhön.
Aukesiko?- Kenttätykki
korppis kirjoitti:
Olen ikäni etsinyt tietoa. Ilman kokemuksia ei saa tietoa. Tietoa voi, tietty saada muiden kokemuksista, mutta ne tiedot eivät ole henkilökohtaisia vaan ulkopuolelta tuotettua tietoa.
Olen seisonut soppatykillä usein. Ollessani mukana politiikan kuvioissa, jaoin satoja kulhollisia soppaa sitä jonottaville. Helppo on tulla ilmaiselle soppatykille jos kutsussa ei mainita, että tarjoilu on tarkoitettu köyhille, vammaisille jne. Silloin jonoon astuu kaikki ilmaisen ruoan haluajat. Miksi ei kun ilmaiseksi tarjotaan.
Tiedän kuinka ihmiset käyttäytyvät soppajonoissa. Röyhkeät hakevat muiden nenän edesta jopa santsinsa. Pääosin ihmiset kuitenkin odottavat rauhallisesti.
Joskus on liikaa suolaa sopassa, joskus liian vähän sattumia. Valitetaan ja ollaan tyyttymättömiä ruokaan vaikka se on ilmaista.
Kun luin tämän aloituksen muistin tuo lehti-ilmoituksen, että tänään saa ilmaista soppaa kaupungilla. Päätin lähteä jotta voin kertoa teille kokemuksiani soppatykin viereltä jonottajana. Ei ollut tungosta kuten kirjoitin. Ei kukaan halua leimaantua köyhäksi. Sitä en edes ajatellut kun kävelin ruokapadan viereen.
Syöjät olivat ketä tahansa eikä kukaan katsellut nenävartta pitkin päin vastoin nauroimme ja jutustelimme keskenämme.
En käyttänyt ketään hyväkseni söin ilmaiseksi koska ruoka oli ilmaista. Se ei tule jatkossakaan vaikuttamaan ulkomaan matkailuuni. Ei minua ulos sieltä soppatykin teltasta heitetty, ei minulta kysytty oletko ihan varmasti kohderyhmään kuuluva. Ei minulle kerrottiin mahdollisuutta osallistua vapaaehtoistyöhön.
Aukesiko?Ei se että söit mutta se että pyysit mukaasi ruokaa, oli todella röyhkeää. Jos kaikki siellä kävijät tekisi samoin olisi pian tyhjänä kattilat.
- korppista lainaten
Kenttätykki kirjoitti:
Ei se että söit mutta se että pyysit mukaasi ruokaa, oli todella röyhkeää. Jos kaikki siellä kävijät tekisi samoin olisi pian tyhjänä kattilat.
"Röyhkeät hakevat muiden nenän edesta jopa santsinsa."
Kenttätykki kirjoitti:
Ei se että söit mutta se että pyysit mukaasi ruokaa, oli todella röyhkeää. Jos kaikki siellä kävijät tekisi samoin olisi pian tyhjänä kattilat.
Kenttätykki@
Lue ajatuksella.
Ison kenttätykin ympärillä ei ollut jonoa, ei tunkua ruoan perään. Syötävää riitti ja uskon sitä jääneen.
Lehti- ilmoituksessa kerrottiin, että jos haluat keittoa mukaan ota oma astia. Tosin jakajilla oli ruokakulhot joissa oli kansi.
Kun poistuin kysyin kauanko aijotte päivystää. Minulle vastattiin, pari kolme tuntia vielä.
Ei minun mukaani saama litranen ketään nälkään jättänyt.
Oletko kateellinen uskaliaalle minälleni. Kuvittele sain ilmaista ruokaa viikonlopuksi. Onko se niin väärin ; ))johan oot... kirjoitti:
Pystyykö sinun käytökseesi enää negatiivisemmin vaikuttamaan mikään?
Lue tekstiäsi ja vertaa sitä tekstiini kumpi meistä on negatiivnen?
- bon apetite
korppis kirjoitti:
Kenttätykki@
Lue ajatuksella.
Ison kenttätykin ympärillä ei ollut jonoa, ei tunkua ruoan perään. Syötävää riitti ja uskon sitä jääneen.
Lehti- ilmoituksessa kerrottiin, että jos haluat keittoa mukaan ota oma astia. Tosin jakajilla oli ruokakulhot joissa oli kansi.
Kun poistuin kysyin kauanko aijotte päivystää. Minulle vastattiin, pari kolme tuntia vielä.
Ei minun mukaani saama litranen ketään nälkään jättänyt.
Oletko kateellinen uskaliaalle minälleni. Kuvittele sain ilmaista ruokaa viikonlopuksi. Onko se niin väärin ; ))Eihän se väärin kun kerran olet niin köyhä.
- linnassa.
korppis kirjoitti:
Olen ikäni etsinyt tietoa. Ilman kokemuksia ei saa tietoa. Tietoa voi, tietty saada muiden kokemuksista, mutta ne tiedot eivät ole henkilökohtaisia vaan ulkopuolelta tuotettua tietoa.
Aukesiko?Oletko vielä poliitiikassa, sinusta tulisi hyvä perussuomalainen, tiedä miten pitkälle pääsisit, Tarja Halonenkin oli vanhilla päivillä pressana, ajattele mikäs sen mukavampaa saisi olla huomion keskipisteenä kaiken aikaa.
bon apetite kirjoitti:
Eihän se väärin kun kerran olet niin köyhä.
Ei niin, köyhä ja vielä orpokin olen ; (
Mutta onnellinen esikoinen täytti juuri muutama minuutti sitten 30-vuotta ja rupattelimme puhelimessa.- sääli
korppista lainaten kirjoitti:
"Röyhkeät hakevat muiden nenän edesta jopa santsinsa."
Röyhkeys näkyy olevan elämäntapa.
- Tyttö sopassa
sääli kirjoitti:
Röyhkeys näkyy olevan elämäntapa.
En ollut siinä soppajonossa, mutta ihmettelen, miksi ei soppaa olisi voinut ottaa vastaan, kun sitä kerran jaettiin!
Mitä röyhkeyttä siinä on?
Kirjoittaja luetteli jonottajat, joista jotkut olivat venääläisiä turisteja. Jos nyt joku on röyhkeä, niin ulkomaalainen matkustaja, jolla varmasti on rahaa taskunsa pohjalla.
En muuten voisi kuvitella meneväni soppajonoon vieraassa maassa. En uskaltaisi, epäilisin, että soppa on tehty teurasjätteistä.
Suomalaiseen ilmaisruokaankin voi ulkomaalainen luottaa.
- leipeeee
Tuli muutaman kerran uskovaisten kassi haettua.ei ollu hääppöstä tavaraa,vaivan näkö oli suurempi kuin sen arvo.
- ,,,,,
Hanhenmaksaa ja sammen mätiäkö odotit?
- leipeeee
,,,,, kirjoitti:
Hanhenmaksaa ja sammen mätiäkö odotit?
Saahan sitä jos viitti kauppaan lähteä
- ja sirkushuveja
leipeeee kirjoitti:
Saahan sitä jos viitti kauppaan lähteä
Siitähän ei ollut kyse, vaan "uskovaisten kassista".
- leipeee
ja sirkushuveja kirjoitti:
Siitähän ei ollut kyse, vaan "uskovaisten kassista".
En ole niitä vaille, saan kaupasta niin paljon kun haluan ja hyviä herkkuja, käykö kateeksi.
- ???
leipeee kirjoitti:
En ole niitä vaille, saan kaupasta niin paljon kun haluan ja hyviä herkkuja, käykö kateeksi.
Miksi sitten näin sanot?
"Tuli muutaman kerran uskovaisten kassi haettua."
Mikä? Minä en ole eläissäni edes nähnyt ainuttakaan leipäjonoa. - leipeee
??? kirjoitti:
Miksi sitten näin sanot?
"Tuli muutaman kerran uskovaisten kassi haettua."
Mikä? Minä en ole eläissäni edes nähnyt ainuttakaan leipäjonoa.Naapurin pyynnostä sille hain.
- näin on
Jos olisi Ruotsissa olisi jonon pituus vähintään 1km, sillä kaikki ovat ilmaisen perään myös rikkaat.
- ----
Niinpä. Henkinen köyhyys on maallista pahempi.
- reppuriika
---- kirjoitti:
Kun on yksinasuva ja sinkku: ei tule laitettua ruokaa. On mukava herkutella joskus torilla valmiilla hernekeitolla. Yleensä siinä on tuttujakin paikalla.
Paikkakunnalla tarjoaa Osuuspankki joka syksy lohikeittolounaan kaikille halukkaille.
Se on tätini kanssa meidän yhteinen perinne käydä "ulkona" syömässä. Hän on lähes 87-vuotais ja ei oikein yksin viitsi mennä sinne. - elämyksiä
---- kirjoitti:
Kalliiksi tulee matkustaa leipäjonoon Suomeen, kuitenkin hyvä elämysmatka joita voisi alkaa myydä kovalla hinnalla hyvässä hotellissa pari vrk.
- välkommen
"näin on"
Nyt sinulla on tilaisuus tulla mittaamaan ruotsalaisen soppajonon pituus.
Sunnuntaina 27.10 klo 12.00-18.00
paikka Medborgarplatsen Tukholmassa - Ruotsin nälkäinen
Pienellä paikkakunnalla, jossa Ruotsissa asun, tarjoillaan 2-3 kertaa viikossa lämmintä ruokaa ilmaiseksi. Muina päivinä aamiaista. Mukaan saa ottaa kuivahtanutta leipää ynna muuta.
Tilat, joissa ilmaista ruokaa tarjoillaan on tarkoitettu 25:lle ruokailijalle, mutta paikalla on n. 60 aterioivaa. Siellä ei olla kohteliaita edes vanhemmalle naisihmiselle, eikä tarjota paikkaa. Oma suu on lähinnä. - Ruotsin nälkäinen
välkommen kirjoitti:
"näin on"
Nyt sinulla on tilaisuus tulla mittaamaan ruotsalaisen soppajonon pituus.
Sunnuntaina 27.10 klo 12.00-18.00
paikka Medborgarplatsen TukholmassaSoppajono taitaa olla kaukana kuninkaan linnasta. Kuninkaalliset häät tulevat veronmaksajille kalliiksi.
- veeännä
Ruotsin nälkäinen kirjoitti:
Pienellä paikkakunnalla, jossa Ruotsissa asun, tarjoillaan 2-3 kertaa viikossa lämmintä ruokaa ilmaiseksi. Muina päivinä aamiaista. Mukaan saa ottaa kuivahtanutta leipää ynna muuta.
Tilat, joissa ilmaista ruokaa tarjoillaan on tarkoitettu 25:lle ruokailijalle, mutta paikalla on n. 60 aterioivaa. Siellä ei olla kohteliaita edes vanhemmalle naisihmiselle, eikä tarjota paikkaa. Oma suu on lähinnä.Olen lukenut, että täällä meillä on joillakin paikkakunnilla alettu jakamaan jäljellejäänyt kouluruoka tarvitseville.
En tiedä, miten sydeemi toimii, enkä ole sen tarpeessa.
Mutta varmaan moni on.
Kumma, kun ennen ei kouluruokaa saanut syöttää sioillekaan. Kaipa on tehty joku lakimuutos.
- jmalaa
Enpä ole hakenut vielä jonoista ruokaa.
Mutta kohta varmaan täytyy.
Olen ollut puoli vuotta saikulla vasemman olkapään vuoksi,eikä Kelan korvaus riitä kovin pitkälle kun ensin maksaa laskut siitä.
Eikä varsinkaan nyt kun olkapää leikattiin Jorvissa Torstaina. Alkaa kertyä noita sairaalamaksuja terveysasemalle,nyt Jorviinkin. Ja kun ovat jo näitä "Kelakortilla kuitattuja" niin en kai voine viedä noita laskuja Kelaankaan?
Käsitän että ne pitäisi itse maksaa.
Tillillä on tällä hetkellä 36 euroa ja seuraavat kelan rahat tulee kuun lopussa.
Ja näistä laskujen jälkeen kun maksan nuo sairaala- ja terkkarikäynnit niin niihinkin uppoa melkein pari sataa.Eli Ensi kuussa lienee käyttövara koko kuukaudeksi jotain satasen luokkaa. Osta siinä sitten bussikortille arvoa käydäksesi lääkärin määräämässä fysioterapiassa.
Pitänee lähteä ruokajonon lisäksi käymään ekan kerran eläissäni sosiaalitoimistossakin...
Uuusi kokemus sekin tulee olemaan 50 vuotiaalle tädille.
Ja varmasti olen siihen oikeutettu,kun olen Espoollekkin maksanut veroja jo vuodesta 1986.- vet nei
Pitääkö uskoa, suomalaiset?????
- sossuun.
Kyllä sosku auttaa tosi tilanteessa, eimuuta kuin luukulle.
- bessie*
Kirjoitat olevasi saikulla, "jmalaa"?
Miten paljon tulosi ovat pudonneet tai menosi kasvaneet sairauslomalla ollessasi?
Olin itse vähän pidemmällä sairauslomalla v. 2011 (muistaakseni, saattoi olla vuotta aiemminkin). Tuloni eivät mielestäni pienentyneet ollenkaan vaan mahdollisesti vähän suurentuivatkin.
Työnantaja maksoi edeltävän puolen vuoden (muistaakseni) aikana kertyneiden lisien perusteella lasketun kertymän mukaan lisiä myös sairausajalta. Työkaverini halusivat pitää 'urakalla' vapaata ennen tiedossa olevaa sairauslomaani, joten minulle puolestaan tuli aika paljon viikonloppuja ym.. Lisät tulivat minulle yllätyksenä ja tarkemmin palkkalaskelmaan perehtymättä soitin jo palkkakonttorillekin, että nyt on tullut joku virhe, olen saanut pyhä- ym. korvauksia vaikka olen ollut sairauslomalla.
Kela maksaa ruokajonossakin joskus käyvän tuttuni työkyvyttömyyseläkkeen, mutta sosiaalitoimi hoitaa maksamisen niin että hän ei saa koko summaa kerralla.
Hän on itse järjestelyyn suostunut, ja ymmärtääkseni sitä on ehdotettu kun hän on mennyt 'hätätilanteessa' rahaa sossusta pyytämään. Muistelen myös hänen kertoneen, että saatu 'ylimääräinen' raha piti maksaa takaisin. - ei eksy
bessie* kirjoitti:
Miten paljon tulosi ovat pudonneet tai menosi kasvaneet sairauslomalla ollessasi?
Olin itse vähän pidemmällä sairauslomalla v. 2011 (muistaakseni, saattoi olla vuotta aiemminkin). Tuloni eivät mielestäni pienentyneet ollenkaan vaan mahdollisesti vähän suurentuivatkin.
Työnantaja maksoi edeltävän puolen vuoden (muistaakseni) aikana kertyneiden lisien perusteella lasketun kertymän mukaan lisiä myös sairausajalta. Työkaverini halusivat pitää 'urakalla' vapaata ennen tiedossa olevaa sairauslomaani, joten minulle puolestaan tuli aika paljon viikonloppuja ym.. Lisät tulivat minulle yllätyksenä ja tarkemmin palkkalaskelmaan perehtymättä soitin jo palkkakonttorillekin, että nyt on tullut joku virhe, olen saanut pyhä- ym. korvauksia vaikka olen ollut sairauslomalla.
Kela maksaa ruokajonossakin joskus käyvän tuttuni työkyvyttömyyseläkkeen, mutta sosiaalitoimi hoitaa maksamisen niin että hän ei saa koko summaa kerralla.
Hän on itse järjestelyyn suostunut, ja ymmärtääkseni sitä on ehdotettu kun hän on mennyt 'hätätilanteessa' rahaa sossusta pyytämään. Muistelen myös hänen kertoneen, että saatu 'ylimääräinen' raha piti maksaa takaisin.Takaisi maksu on tapauskohtainen,esim. hammaskuluihin voi saada apua,oikein pienellä eläkeläiseltä olevalta,maksetaan kaikki,ei kysyvä tieltä eksy.
bessie* kirjoitti:
Hän on itse järjestelyyn suostunut, ja ymmärtääkseni sitä on ehdotettu kun hän on mennyt 'hätätilanteessa' rahaa sossusta pyytämään. Muistelen myös hänen kertoneen, että saatu 'ylimääräinen' raha piti maksaa takaisin.Mä en oo ikinä saanut lisiä saikulla.
Joku kaheli sairauslomalisä on olemassa, prosentti tai paremminkin promille jostain mahdollisista pyhätöistä jotka menettää sen saikun aikana.
Ei kuuna päivänä vastaa lisiä tehdyistä pyhätöistä.
Yksityisellä puolella toi vois olla mahdollista, ei tasan kunnan.- tietoo on
minttupuu kirjoitti:
Mä en oo ikinä saanut lisiä saikulla.
Joku kaheli sairauslomalisä on olemassa, prosentti tai paremminkin promille jostain mahdollisista pyhätöistä jotka menettää sen saikun aikana.
Yksityisellä puolella toi vois olla mahdollista, ei tasan kunnan.bessi oli siivoojana yksityisellä.
- bessie*
minttupuu kirjoitti:
Mä en oo ikinä saanut lisiä saikulla.
Yksityisellä puolella toi vois olla mahdollista, ei tasan kunnan.Voisinhan nuo palkkalaskelmani kaivaa mapista, mutta ei se nyt kai ketään kiinnosta eikä itseänikään. Kirjoitin huolimattomasti lisistä, mutta kysymys siis oli muutaman kuukauden lisien perusteella lasketusta ja maksetusta lisästä ja satasista. Ehkä vain parista tai kolmesta tai jotain, mutta satasista silti.
Miten niin kaheli sairauslomalisä? Jos ihmisen pakolliset menot on mitoitettu suunnillen vakiintuneiden tulojen mukaan, niin sairauslomalisä on varmasti tervetullut ja tarpeen.
Yksityisellä puolella, ja liitto JHL. - bessie*
tietoo on kirjoitti:
bessi oli siivoojana yksityisellä.
Sinä et tiedä minusta tai työpaikastani yhtään enempää kuin mitä itse olen täällä kertonut, "tietoo on".
- extemporaa
bessie* kirjoitti:
Voisinhan nuo palkkalaskelmani kaivaa mapista, mutta ei se nyt kai ketään kiinnosta eikä itseänikään. Kirjoitin huolimattomasti lisistä, mutta kysymys siis oli muutaman kuukauden lisien perusteella lasketusta ja maksetusta lisästä ja satasista. Ehkä vain parista tai kolmesta tai jotain, mutta satasista silti.
Miten niin kaheli sairauslomalisä? Jos ihmisen pakolliset menot on mitoitettu suunnillen vakiintuneiden tulojen mukaan, niin sairauslomalisä on varmasti tervetullut ja tarpeen.
Yksityisellä puolella, ja liitto JHL.Kaikilla kun ei nyt ole niin hyvin, että se sairaus ilmoittaisi tulostaan niin paljon etukäteen, että työkaverit tietäisivät pitää oikein urakalla vapaata ennen asianomaisen sairaslomalle jäämistä.
- bessie*
extemporaa kirjoitti:
Kaikilla kun ei nyt ole niin hyvin, että se sairaus ilmoittaisi tulostaan niin paljon etukäteen, että työkaverit tietäisivät pitää oikein urakalla vapaata ennen asianomaisen sairaslomalle jäämistä.
Kirjoitinko jotain mikä viittaisi minun niin luulevan?!
Sairaus ei ilmoita etukäteen tulostaan, mutta jos sairauden/kiputilan hoidossa päädytään leikkaushoitoon niin saahan sen tiedon leikkausjonoon joutumisestaan/pääsemisestään välittömästi ja muutaman viikon tai kuukauden kuluttua jo leikkauksen ajankohdankin. Sen sai täällä siirtää kerran (kuten teinkin, työnantajan toivomuksesta), toinen peruustus olisi viskannut jonon hännille.
Ilokseen sitä joustaa kun tietää sen toimivan myös toisin päin ja tosiaan hyvin on asiat kun työkavereiden ja minun toivomukset työajoista, vapaapäivistä ja lomista melkeinpä muodostavat jo sellaisenaan 'valmiin' työvuorolistan. bessie* kirjoitti:
Kirjoitinko jotain mikä viittaisi minun niin luulevan?!
Sairaus ei ilmoita etukäteen tulostaan, mutta jos sairauden/kiputilan hoidossa päädytään leikkaushoitoon niin saahan sen tiedon leikkausjonoon joutumisestaan/pääsemisestään välittömästi ja muutaman viikon tai kuukauden kuluttua jo leikkauksen ajankohdankin. Sen sai täällä siirtää kerran (kuten teinkin, työnantajan toivomuksesta), toinen peruustus olisi viskannut jonon hännille.
Ilokseen sitä joustaa kun tietää sen toimivan myös toisin päin ja tosiaan hyvin on asiat kun työkavereiden ja minun toivomukset työajoista, vapaapäivistä ja lomista melkeinpä muodostavat jo sellaisenaan 'valmiin' työvuorolistan.Bessie, olethan pitänyt siitä huolen, että saat kun aikasi tulee elämiseen riittävän eläkkeen. Olet vielä työelämässä monelle on ollut yllätys kun eläkepäätös tulee ja kuukausitulot ilmoitetaan.
- bessie*
korppis kirjoitti:
Bessie, olethan pitänyt siitä huolen, että saat kun aikasi tulee elämiseen riittävän eläkkeen. Olet vielä työelämässä monelle on ollut yllätys kun eläkepäätös tulee ja kuukausitulot ilmoitetaan.
No vaikka aika huoleton ja luottavainen tavallaan olenkin, niin tämän luokan asioissa minulle ei tule mitään yllätyksiä.
Koskaan en ole eläkkeen takia työtä tehnyt, se on 'vain' ikään kuin extraa muun hyvän päälle.
Riittävästä puheen ollen, olen aina osannut elää varojeni mukaan. bessie* kirjoitti:
No vaikka aika huoleton ja luottavainen tavallaan olenkin, niin tämän luokan asioissa minulle ei tule mitään yllätyksiä.
Koskaan en ole eläkkeen takia työtä tehnyt, se on 'vain' ikään kuin extraa muun hyvän päälle.
Riittävästä puheen ollen, olen aina osannut elää varojeni mukaan.En minäkään ruuhkavuosinani tehnyt työtä eläkepäiviä ajatellen ja aina olen elänyt varojeni mukaan. Kun olin rikas elin sen mukaan ja kun tulot pienenivät sen mukaan.
Omistanhan toki järven rantaviivaa, maata ja kiiteistön. Mutta niin kauan kuin voimia riittää sen ylläpitoon en sitä myy. Nautin kesistä mökilläni se on paikka, jossa olen onnellisin. Sitten kun en enää pysty pesemään mattoja mökin laiturilla polvillani on aika miettiä sen kohtaloa ; )
Ei raha yksistään tee ainakaan minua onnelliseksi vaan kuinka sitä käyttää saadakseni elää mielekkäästi.- tunnen sinut
bessie* kirjoitti:
Sinä et tiedä minusta tai työpaikastani yhtään enempää kuin mitä itse olen täällä kertonut, "tietoo on".
Ei siivoojana oloaan tarvitse hävetä.
- bessie*
korppis kirjoitti:
En minäkään ruuhkavuosinani tehnyt työtä eläkepäiviä ajatellen ja aina olen elänyt varojeni mukaan. Kun olin rikas elin sen mukaan ja kun tulot pienenivät sen mukaan.
Omistanhan toki järven rantaviivaa, maata ja kiiteistön. Mutta niin kauan kuin voimia riittää sen ylläpitoon en sitä myy. Nautin kesistä mökilläni se on paikka, jossa olen onnellisin. Sitten kun en enää pysty pesemään mattoja mökin laiturilla polvillani on aika miettiä sen kohtaloa ; )
Ei raha yksistään tee ainakaan minua onnelliseksi vaan kuinka sitä käyttää saadakseni elää mielekkäästi.Voisin ihan hyvin mennä ruokajonoon, mikäli katsoisin tarpeelliseksi syystä tai toisesta. En ole sillä tavalla ylpeä tai mitä-muut-minusta-ajattelevat ihminen.
Koskaan en menisi ahneuttani, en ole ahne ihminen. Voisin mennä tarpeen tai 'kannatuksen' ja yhdessä olemisen takia. Olen seuran vuoksi mennyt työttömille tarkoitettuun ruokailuun ja pyytämättä maksanut enemmän, siellä oli sellainen 'suositus' ja mahdollisuus.
Tavallaan voisin ajatella olevani 'oikeutettu' myös eu-ruokakassiin, en nyt näillä tuloilla kuitenkaan, mutta jos pienemmät olisi ja jos tietäisin ettei minun ottamani kassi ole keltään pois.
Ilman minkäänlaisia omantunnon tuskia olen käyttänyt eu-kassista lähtöisin olevaa maitojauhetta. En ole halunnut nolata maitojauheen tarjoajaa kieltäytymällä, vaan tahtonut antaa hänellekin tilaisuuden olla antavana puolena.
Olen sen verran mukavuutta rakastava, että minulle on aina rakennettu maalle työtasot mattojen pesua ja kalojen perkaamista varten. Varsinkaan nykyään en mielelläni kovin paljon varaa polvilleni, vaikka ne aivan kunnossa ovatkin. Ajattelen sen ennalta ehkäisynä. Polveni oli vähän aran tuntuinen pitkään, kun tässä jokunen vuosi sitten tein sitä rasittaneen suorituksen.
Kyllähän onnelliseen elämään vähän 'ylimääräistä' rahaakin tarvitaan, mutta kovin paljon en itse tarvitse. bessie* kirjoitti:
Voisin ihan hyvin mennä ruokajonoon, mikäli katsoisin tarpeelliseksi syystä tai toisesta. En ole sillä tavalla ylpeä tai mitä-muut-minusta-ajattelevat ihminen.
Koskaan en menisi ahneuttani, en ole ahne ihminen. Voisin mennä tarpeen tai 'kannatuksen' ja yhdessä olemisen takia. Olen seuran vuoksi mennyt työttömille tarkoitettuun ruokailuun ja pyytämättä maksanut enemmän, siellä oli sellainen 'suositus' ja mahdollisuus.
Tavallaan voisin ajatella olevani 'oikeutettu' myös eu-ruokakassiin, en nyt näillä tuloilla kuitenkaan, mutta jos pienemmät olisi ja jos tietäisin ettei minun ottamani kassi ole keltään pois.
Ilman minkäänlaisia omantunnon tuskia olen käyttänyt eu-kassista lähtöisin olevaa maitojauhetta. En ole halunnut nolata maitojauheen tarjoajaa kieltäytymällä, vaan tahtonut antaa hänellekin tilaisuuden olla antavana puolena.
Olen sen verran mukavuutta rakastava, että minulle on aina rakennettu maalle työtasot mattojen pesua ja kalojen perkaamista varten. Varsinkaan nykyään en mielelläni kovin paljon varaa polvilleni, vaikka ne aivan kunnossa ovatkin. Ajattelen sen ennalta ehkäisynä. Polveni oli vähän aran tuntuinen pitkään, kun tässä jokunen vuosi sitten tein sitä rasittaneen suorituksen.
Kyllähän onnelliseen elämään vähän 'ylimääräistä' rahaakin tarvitaan, mutta kovin paljon en itse tarvitse.Ideani osallistua ruokajonoon on jo tullut esille useammassa viestissä. Tämä aloitus kirvoitti mieleni osallistua tapahtumaan. Olen uteliasti kirjoittanut, että haluan omakohtaisia kokemuksia, jotta osaisin ottaa kantaa asioihin. En ole kuten et sinäkään hävennyt mielipiteitäni tai tekemisäni. Tekevä oppii ja uudistuu. Mielipiteitä ja pinttyneitä tapoja on mahdollista muuttaa kun hakee kokemuspohjaa ennen vastustamiinsa periaatteisiin.
Eu-ruokakassia en halaja. Kerran eräs tuttavani, joka oli ollut Työttömien yhdistyksen ruokapaketteja jakamassa toi minulle kassin. Kuulemma niitä jäi yli koska hakijoita oli ollut vähempi kuin kasseja. Kassin sisältö ollut makuuni. Olen kulinaristi ; ) Ja minulla on laktoosiintoleranssi (maitojauhe ei sovi minulle)
Polvilleen mattojen pesu on haaste ja olihan minulla muutama vuosi sitten ongelmia polvieni kanssa ; ) Olin suunnattoman onnellinen kun pystyin pesemään mattoja laiturilla. Myöhemmin taloyhtiön kellarissa ollessani kontillaan naapuri tuli ja huuli pyöreenä taivasteli asentoani.- bessie*
tunnen sinut kirjoitti:
Ei siivoojana oloaan tarvitse hävetä.
Kukas tässä mitään on hävennyt? Sinä selvästikään et tunne minua, etkä ilmeisesti osaa myöskään osaa hävetä.
- bessie*
korppis kirjoitti:
Ideani osallistua ruokajonoon on jo tullut esille useammassa viestissä. Tämä aloitus kirvoitti mieleni osallistua tapahtumaan. Olen uteliasti kirjoittanut, että haluan omakohtaisia kokemuksia, jotta osaisin ottaa kantaa asioihin. En ole kuten et sinäkään hävennyt mielipiteitäni tai tekemisäni. Tekevä oppii ja uudistuu. Mielipiteitä ja pinttyneitä tapoja on mahdollista muuttaa kun hakee kokemuspohjaa ennen vastustamiinsa periaatteisiin.
Eu-ruokakassia en halaja. Kerran eräs tuttavani, joka oli ollut Työttömien yhdistyksen ruokapaketteja jakamassa toi minulle kassin. Kuulemma niitä jäi yli koska hakijoita oli ollut vähempi kuin kasseja. Kassin sisältö ollut makuuni. Olen kulinaristi ; ) Ja minulla on laktoosiintoleranssi (maitojauhe ei sovi minulle)
Polvilleen mattojen pesu on haaste ja olihan minulla muutama vuosi sitten ongelmia polvieni kanssa ; ) Olin suunnattoman onnellinen kun pystyin pesemään mattoja laiturilla. Myöhemmin taloyhtiön kellarissa ollessani kontillaan naapuri tuli ja huuli pyöreenä taivasteli asentoani.Olen periaatteessa sitä mieltä, että kaikki EU:lta ottakaamme kaikki mitä saamme. Ei kuitenkaan niin, että se olisi todella tarvitsevilta pois. Hämärä mielikuva, että tulisimme jatkossa saamaan vähemmän EU:n ruoka-apua ja sekin on kai ihan okei, jos siis vastaavasti enemmän menee suuremmassa tarpeessa oleville.
Koskaan en ole lukenut kenenkään muun kuin sinun myöntäneen avoimesti ja suoraan toimineen 'uutena' täällä omasta mielestäsi tyhmästi ja väärin.
Arvostan sinua sen takia todella paljon, vaikka en siis ajattele että sinulla olisi ollut edes syytä tuollaiseen myöntämiseen.
Outoa minusta olisi, elleivät ihmisen mielipiteet joistakin asioista muuttuisi vuosien mittaan, kun kuitenkin kaikki ympärillämme muuttuu koko ajan ja tieto lisääntyy yms..
Maitojauhe olisi vähävaraiselle hyvä proteiini- ja kalsiumlisä, mutta kyllähän se sitten vähän ruoanlaittotaitoja ja viitsimistä vaatisi. Itse pidän sitä kotona vähän varalla, jos vaikka iskee toffeehimo, tai useammin kylläkin teen kotijuustoa ja vieläkin useammin rupeaa tekemään mieli lettuja. Maitoa minulla ei yleensä ole.
Jos sinulla on jo ollut ongelmia polviesi kanssa, niin sinun pitäisi erityisesti välttää polvillaan olemista ja kyykistelyä, tällainen käsitys minulla on asiasta. bessie* kirjoitti:
Olen periaatteessa sitä mieltä, että kaikki EU:lta ottakaamme kaikki mitä saamme. Ei kuitenkaan niin, että se olisi todella tarvitsevilta pois. Hämärä mielikuva, että tulisimme jatkossa saamaan vähemmän EU:n ruoka-apua ja sekin on kai ihan okei, jos siis vastaavasti enemmän menee suuremmassa tarpeessa oleville.
Koskaan en ole lukenut kenenkään muun kuin sinun myöntäneen avoimesti ja suoraan toimineen 'uutena' täällä omasta mielestäsi tyhmästi ja väärin.
Arvostan sinua sen takia todella paljon, vaikka en siis ajattele että sinulla olisi ollut edes syytä tuollaiseen myöntämiseen.
Outoa minusta olisi, elleivät ihmisen mielipiteet joistakin asioista muuttuisi vuosien mittaan, kun kuitenkin kaikki ympärillämme muuttuu koko ajan ja tieto lisääntyy yms..
Maitojauhe olisi vähävaraiselle hyvä proteiini- ja kalsiumlisä, mutta kyllähän se sitten vähän ruoanlaittotaitoja ja viitsimistä vaatisi. Itse pidän sitä kotona vähän varalla, jos vaikka iskee toffeehimo, tai useammin kylläkin teen kotijuustoa ja vieläkin useammin rupeaa tekemään mieli lettuja. Maitoa minulla ei yleensä ole.
Jos sinulla on jo ollut ongelmia polviesi kanssa, niin sinun pitäisi erityisesti välttää polvillaan olemista ja kyykistelyä, tällainen käsitys minulla on asiasta.Polveni ovat heikoin lenkkini, joskus hirvittää tulevaisuus.
Voi olla, että kun ikää kertyy joudun turvautumaan rollaattoriin. Äidilläni oli aikoinaan potkuri, jonka jalaksiin kesäaikana asennettiin pyörät. Sellainen menopeli olisi kiva. Mutta nykyään se toimisi kyllä kesällä, mutta talvella voisi olla kaupunkikäytössä nihkeä eteniä.
Syön lucosamia, lääkettä, jota kutsun nivelten voiteluaineeksi.
Maton pesu polvillaan oli kokeilua sillä en pystynyt muutamaan vuoteen olemaan polvillani. Nyt onnistuu, mutta luonnollisesti varon liiallista polvieni rasittamista.- bessie*
korpikirjailija kirjoitti:
Polveni ovat heikoin lenkkini, joskus hirvittää tulevaisuus.
Voi olla, että kun ikää kertyy joudun turvautumaan rollaattoriin. Äidilläni oli aikoinaan potkuri, jonka jalaksiin kesäaikana asennettiin pyörät. Sellainen menopeli olisi kiva. Mutta nykyään se toimisi kyllä kesällä, mutta talvella voisi olla kaupunkikäytössä nihkeä eteniä.
Syön lucosamia, lääkettä, jota kutsun nivelten voiteluaineeksi.
Maton pesu polvillaan oli kokeilua sillä en pystynyt muutamaan vuoteen olemaan polvillani. Nyt onnistuu, mutta luonnollisesti varon liiallista polvieni rasittamista.Älä 'rasita' ollenkaan, äläkä tee mitään kokeiluja enää.
Juttelin kerran oikein huonosti liikkuvan miehen kanssa, Tallinnan laivalla.
Vuosia aikaisemmin oli talkoohengessä osallistunut johonkin lattiahommaan ja siitä sanoi polviongelmiensa alkaneen. Hyvin vaivalloista oli hänen kävelemisensä, ja kyllähän se haittasi elämää jo tuollaisessa satunnaisessa kohtaamisessakin.
Takaisin tullessa (päiväristely) näimme vasta satamaan tullessa ja juteltavaa olisi ollut, mutta en yksinkertaisesti ehtinyt hänen vauhdillaan laivasta poistua. Tuskin hän edes ehti terminaalin edestä lähtevään 4T raitiovaunuun, vaan joutui joko ottamaan taksin tai vaivalloisesti kävelemään kauempana olevalle nelosen pysäkille.
Niin että varo polvien rasittamista, äläkä vain 'liiallista' rasittamista. - Miksi pestä?
korppis kirjoitti:
En minäkään ruuhkavuosinani tehnyt työtä eläkepäiviä ajatellen ja aina olen elänyt varojeni mukaan. Kun olin rikas elin sen mukaan ja kun tulot pienenivät sen mukaan.
Ei raha yksistään tee ainakaan minua onnelliseksi vaan kuinka sitä käyttää saadakseni elää mielekkäästi.Mattojen pesu ei ole niin tärkeää. Matot ovat nykyisin halpoja. Osta uusia, niin ei tarvitse nähdä vaivaa niiden pesemisessä.
- soppa maistuu
Ottavathan röyhkeät kolehtihaavistakin rahaa, ihan sama on jos menee varattomille tarkoitettuja soppia hamstraamaan. Röyhkeitä ja itsekkäitä olen huomannut Luojan rankaisevan. Seurataan tilannetta.
- kauhalla päähän
niin, sitä kauhalla päähän,köyhä syö näkäänsä,rikas mahansa täyteen.
kauhalla päähän kirjoitti:
niin, sitä kauhalla päähän,köyhä syö näkäänsä,rikas mahansa täyteen.
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli valokuva soppatykistä. Kuvassa nälkäisten jono oli pitkä. Kaiken ikäisiä nuoria, aikuisia, vanhuksia. Kuva lie otettu heti 12.00 jälkeen kun soppatykki avattiin. Itse vierailin soppatykillä kahden ja kolmen välillä iltapäivällä. Ei ollut enää jonoja kuten jo tuolla aijemmin mainitsin.
Lisäksi mainitsin jotta miehet aikoivat päivystää vielä pari kolme tuntia sen jälkeen kun lähdin.
Ruokaa siis sai kaikki halukkaat. Annokseni ei ollut pois keneltäkään. Söin äskeen loput keitosta. Hyvää oli ; )- kauhalla päähän
korppis kirjoitti:
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli valokuva soppatykistä. Kuvassa nälkäisten jono oli pitkä. Kaiken ikäisiä nuoria, aikuisia, vanhuksia. Kuva lie otettu heti 12.00 jälkeen kun soppatykki avattiin. Itse vierailin soppatykillä kahden ja kolmen välillä iltapäivällä. Ei ollut enää jonoja kuten jo tuolla aijemmin mainitsin.
Lisäksi mainitsin jotta miehet aikoivat päivystää vielä pari kolme tuntia sen jälkeen kun lähdin.
Ruokaa siis sai kaikki halukkaat. Annokseni ei ollut pois keneltäkään. Söin äskeen loput keitosta. Hyvää oli ; )Kyllä se se on tarkoitettu kelle vuan,meillä päin torilla on ussein,niin sitä syö herrat ja na narrit suvassa sovussa.ei siinä kieroon kahota,samallaisia näkkyy suut olevan,mitä isompi suu sitä näkyvämpi nauru ja oikeen iso on suap kauhalla suuhun mättee.
- vilkuta ensikerran
korppis kirjoitti:
Ruokaa siis sai kaikki halukkaat. Annokseni ei ollut pois keneltäkään. Söin äskeen loput keitosta. Hyvää oli ; )http://www2.kainuunsanomat.fi/palvelut/torikamera/
Eipäs tullut katsottua torikamerasta sitä sinun sopanhakureissua! kauhalla päähän kirjoitti:
Kyllä se se on tarkoitettu kelle vuan,meillä päin torilla on ussein,niin sitä syö herrat ja na narrit suvassa sovussa.ei siinä kieroon kahota,samallaisia näkkyy suut olevan,mitä isompi suu sitä näkyvämpi nauru ja oikeen iso on suap kauhalla suuhun mättee.
Samanlaista se on Tanelissakin, paikallisessa kyläkapakissa. Kukkahatut kauhistelee, mutta keskiyöllä ulko ovella on pitkä jono. Jonottajat herrat ja narrit tonimässä toisiaan kuka pääsee ekaksi sisään.
vilkuta ensikerran kirjoitti:
http://www2.kainuunsanomat.fi/palvelut/torikamera/
Eipäs tullut katsottua torikamerasta sitä sinun sopanhakureissua!Väärä tori; )
- |||
korppis kirjoitti:
Samanlaista se on Tanelissakin, paikallisessa kyläkapakissa. Kukkahatut kauhistelee, mutta keskiyöllä ulko ovella on pitkä jono. Jonottajat herrat ja narrit tonimässä toisiaan kuka pääsee ekaksi sisään.
Mitä siellä jaetaan?
||| kirjoitti:
Mitä siellä jaetaan?
Etkö ole käynyt ravintolassa. Sieltä saa kaljaa, viinaa saa tanssia tai laulaa karaokea.
Sieltä voi löytää elämänsä miehen tai naisen. Minäkin löysin seitsemän ja puoli vuotta sitten omani sieltä.- |||
korppis kirjoitti:
Etkö ole käynyt ravintolassa. Sieltä saa kaljaa, viinaa saa tanssia tai laulaa karaokea.
Sieltä voi löytää elämänsä miehen tai naisen. Minäkin löysin seitsemän ja puoli vuotta sitten omani sieltä.En tiedä, kun en niissä käy. Miksi sinne jonotetaan?
Minä löysin adonikseni jo nuoruuden kukoistuksessa. - kauhalla päähän
korppis kirjoitti:
Sieltä voi löytää elämänsä miehen tai naisen. Minäkin löysin seitsemän ja puoli vuotta sitten omani sieltä.Kaijjaanin ravintolasta ko siä sen alankomaalaisen löysit vai löysikö se sinut,
||| kirjoitti:
En tiedä, kun en niissä käy. Miksi sinne jonotetaan?
Minä löysin adonikseni jo nuoruuden kukoistuksessa.Se paikka on hyvin suosittu viikonloppuisin usein siellä on myös orkesterivierailuja. Asiakaskanta on kuten kirjoitin laidasta laitaan. Duunareista johtajiin. En ole nyt aikoihin siellä käynyt sillä tykkäämme nykyisin istua iltaa toisessa kapakissa siinä joka näkyy tuossa alenpana olevassa linkissä suoraan edessä ; ))
Kaijjaanin ravintolasta ko siä sen alankomaalaisen löysit vai löysikö se sinut,
Sieltä Pitkästä Tanelista löysimme toisemme.
Myöhemmin vieraillessani Haarlemin kaupungintalolla Hollannissa näin seinällä isokokoisen maalauksen. Se esitti Pitkää Tanelia.
Tämä Daniel Kajanus oli kotoisin Paltamosta. Hän kierteli sirkuksen mukana ympäri maailmaa ja asettui asumaan Haarlemiin jossa vietti loppuelämänsä. Tässä samassa kaupungissa mieheni on syntynyt ja elänyt. Ennen Suomeen muuttoa.- kauhalla päähän
korppis kirjoitti:
Sieltä Pitkästä Tanelista löysimme toisemme.
Myöhemmin vieraillessani Haarlemin kaupungintalolla Hollannissa näin seinällä isokokoisen maalauksen. Se esitti Pitkää Tanelia.
Tämä Daniel Kajanus oli kotoisin Paltamosta. Hän kierteli sirkuksen mukana ympäri maailmaa ja asettui asumaan Haarlemiin jossa vietti loppuelämänsä. Tässä samassa kaupungissa mieheni on syntynyt ja elänyt. Ennen Suomeen muuttoa.Kajanus oli melkein yhtä pitkä minä,280 cm. joku väitti olleen,ei kummiskaan ollu kuin 243 cm.vai oli pitkä Taneli hollannin haaremissa,naisten mies kun oli.
- vilkuta ensikerran
korppis kirjoitti:
Väärä tori; )
ai jaa, se onkin se jossa myydään joskus jotain tori!
vilkuta ensikerran kirjoitti:
ai jaa, se onkin se jossa myydään joskus jotain tori!
Raatihuoneen tori jota tuo kamera näyttää on Kauppakadun toisessa päässä ja toisessa päässsä on Kauppatori, jossa soppatykki törötti.
Raatihuoneentori on tapahtumakeskus silloin harvoin kun jotain täällä tapahtuu.
Kauppatorilla arkisin torikauppiaat myyvät tuotteitaan ja siellä on neljä kertaa vuodessa markkinat. Seuraavat markkinat on joulumarkkinat.
Kauppakatu oli entivanhaan kuuluisa siitä, että maalaiset ja porsaat kävelivät toista puolta katua ja kaupunkilaiset ja porvarit toista..kauhalla päähän kirjoitti:
Kajanus oli melkein yhtä pitkä minä,280 cm. joku väitti olleen,ei kummiskaan ollu kuin 243 cm.vai oli pitkä Taneli hollannin haaremissa,naisten mies kun oli.
Hän asui Hofjessa eli kauniin puutarhan ympäröimässä "rivitalossa".
Jos matkustat Hollantiin kuikista sisään kaupunkien keskustassa olevista koristelluista rautaporteista, hämmästyt näkemästäsi. Porttien takaa avautuu kauniita puistoja joiden ympärillä on taloja, niitä kutsutaan hofjeiksi.- kauhalla päähän
korppis kirjoitti:
Raatihuoneen tori jota tuo kamera näyttää on Kauppakadun toisessa päässä ja toisessa päässsä on Kauppatori, jossa soppatykki törötti.
Raatihuoneentori on tapahtumakeskus silloin harvoin kun jotain täällä tapahtuu.
Kauppatorilla arkisin torikauppiaat myyvät tuotteitaan ja siellä on neljä kertaa vuodessa markkinat. Seuraavat markkinat on joulumarkkinat.
Kauppakatu oli entivanhaan kuuluisa siitä, että maalaiset ja porsaat kävelivät toista puolta katua ja kaupunkilaiset ja porvarit toista..Meeppäs sinne torille kameran etteen,hypi tasajalkaa , huijo käsilläs ja piä meteliä, hyö katotaan tiältä kun oot kamerassa,jos sattuu tulemaan valkotakkisia miehiä siua hakemaan,niin siitä sinut tunnistetaan.käykö
- monttu auki
korppis kirjoitti:
Hän asui Hofjessa eli kauniin puutarhan ympäröimässä "rivitalossa".
Jos matkustat Hollantiin kuikista sisään kaupunkien keskustassa olevista koristelluista rautaporteista, hämmästyt näkemästäsi. Porttien takaa avautuu kauniita puistoja joiden ympärillä on taloja, niitä kutsutaan hofjeiksi.silmät putoaisi varmaan päästä,
Meeppäs sinne torille kameran etteen,hypi tasajalkaa , huijo käsilläs ja piä meteliä, hyö katotaan tiältä kun oot kamerassa,jos sattuu tulemaan valkotakkisia miehiä siua hakemaan,niin siitä sinut tunnistetaan.käykö
Sinun jalkasi ei enää nouse ei persiesi tuolista ylös pääse vain valkotakkisten avulla pääset pystyyn.
- kauhalla päähän
korppis kirjoitti:
Sinun jalkasi ei enää nouse ei persiesi tuolista ylös pääse vain valkotakkisten avulla pääset pystyyn.
Mulla nousee jalka nopsasti, 10 km..lenkki ei tunnu missään, järessä ei ole huomattu vikkoo, olet nukkunut huonosti viime yönä, kun noin ärtyisä olet.
Mulla nousee jalka nopsasti, 10 km..lenkki ei tunnu missään, järessä ei ole huomattu vikkoo, olet nukkunut huonosti viime yönä, kun noin ärtyisä olet.
Ei voi kehua sinunkaan viestisi laatua, eli kuten yleisesti sanotaan sitä sait mitä viestilläsi hait.
- kauhalla päähän
korppis kirjoitti:
Ei voi kehua sinunkaan viestisi laatua, eli kuten yleisesti sanotaan sitä sait mitä viestilläsi hait.
Kohan höpisin ajankuluksi, sori vaan.
Kohan höpisin ajankuluksi, sori vaan.
No, itekin höpäjän välillä, ollaan vaan kaverit ; )
- pienellä kauhalla
korppis kirjoitti:
No, itekin höpäjän välillä, ollaan vaan kaverit ; )
Sovinnon merkiksi saat lyyvä mua kauhalla päähän
- demeter1
En ole "seisonut" leipäjonossa, mutta eräässä vapaaehtoistyössäni jakelin EU-kasseja, jotka sisälsivät pelkkää kuivamuonaa. Kuten täällä jo todettiin, niiden sisältö ei ollut oikein sovelias vajaakuntoiselle tai uusavuttomalle (maitojauhe, jauhot yms). Mahdollisesti joku asiakas syyllistyi "väärinkäytökseen", mutta ajattelimme, että jos joku nyt tekee bisnestä jauhopussilla niin antaa palaa...
Itse en kyllä menisi mihinkään soppajonoon, en tirkistelemään varsinkaan.
Ruuan tuhlausta en kannata, joten leipäjonot ovat minusta paikallaan, samoin kuin ne koulujen kokeilut, joissa ylimääräruokaa myydään ulkopuolisille edulliseen hintaan."demeter"
Kasvatuksemme kivi-jalka...koulu.
Onkohan sen tehtävänä näyttää esi-merkkiä miten köyhiä huolletaan?
Vai olisiko parenpi että opettaisi miten koulutus estää köyhyyden ja puutteen...
Yli-jäämä-ruoka saisi paremman osoitteen valtion valvomissa tuki-yksiköissä.
Ei siis, missään nimessä SPR:ssä, Greenpeace:ssä tms.
H.Et mene tirkistelemään?
Etkö ole utelias elämälle, erilaisten ihmisten kanssa jutustelu on antoisaa. On helppo jakaa soppaa, mutta häpeällistä sitä vastaan ottaa. Eipä tullut edes mieleen tuo tirkistely. Eli se kertoo, että ihmiset eivät uskalla mennä jonoihin leimautumisen pelossa vaikka lämmin soppa voisi olla viikon ainut lämmin ateria. Oi ja voi ; (- demeter1
korppis kirjoitti:
Et mene tirkistelemään?
Etkö ole utelias elämälle, erilaisten ihmisten kanssa jutustelu on antoisaa. On helppo jakaa soppaa, mutta häpeällistä sitä vastaan ottaa. Eipä tullut edes mieleen tuo tirkistely. Eli se kertoo, että ihmiset eivät uskalla mennä jonoihin leimautumisen pelossa vaikka lämmin soppa voisi olla viikon ainut lämmin ateria. Oi ja voi ; (Voi olla, että asenteessani on korjaamisen varaa, korppis, kun katson edelleen, että ruoka-apu on tarkoitettu tarvitseville - minä en sitä tarvitse, vaikka eläkkeeni onkin pieni.
Tiedämme myös, että ilmaisia lounaita ei ole, eikä ilmaista ruokaa muutenkaan.
Jos häpeää tuntisin leipä- tai soppajonossa, tuntisin sitä kyllä omasta ahneudestani, en köyhyydestäni.
Tirkistely on ehkä vähentynyt, kun sosiaalipornoa esitetään riittävän usein mediassa, mutta aina löytyy niitä, jotka vetävät pinnat kotiin näistäkin kokemuksista, ellei muuten niin osoittaakseen ennakkoluulottomuuttaan
ja tasa-arvoista suhtautumistaan muihin.... - demeter1
hunksz kirjoitti:
"demeter"
Kasvatuksemme kivi-jalka...koulu.
Onkohan sen tehtävänä näyttää esi-merkkiä miten köyhiä huolletaan?
Vai olisiko parenpi että opettaisi miten koulutus estää köyhyyden ja puutteen...
Yli-jäämä-ruoka saisi paremman osoitteen valtion valvomissa tuki-yksiköissä.
Ei siis, missään nimessä SPR:ssä, Greenpeace:ssä tms.
H.Niin (hunksi). Kuten sanottu, jotkut koulut kokeilevat ylijäämäruuan myymistä. Ei ole kyse varsinaisesta hyväntekeväisyydestä vaan tuhlauksen välttämämisestä....
Valtion valvoma tukiyksikkö ? Oletkos nyt ihan tosissasi ? Minkälaisen byrokratiaviidakon siitäkin saisi syntymään ? demeter1 kirjoitti:
Voi olla, että asenteessani on korjaamisen varaa, korppis, kun katson edelleen, että ruoka-apu on tarkoitettu tarvitseville - minä en sitä tarvitse, vaikka eläkkeeni onkin pieni.
Jos häpeää tuntisin leipä- tai soppajonossa, tuntisin sitä kyllä omasta ahneudestani, en köyhyydestäni.
Tirkistely on ehkä vähentynyt, kun sosiaalipornoa esitetään riittävän usein mediassa, mutta aina löytyy niitä, jotka vetävät pinnat kotiin näistäkin kokemuksista, ellei muuten niin osoittaakseen ennakkoluulottomuuttaan
ja tasa-arvoista suhtautumistaan muihin...."demeter"
Sinun olisi pitänyt syntyä Jousi-mieheksi, kuten minä.
Niin tarkka on nuolesi, että pelkäisin tappioita joissain kilpailuissamme.
Ehkä tiedätkin, Linnun siivellä on helppoa pyyhkäistä pöly-hiukkaset pois, omaltakin
pöydältään.
Sillee laveasti ja huolettomasti.
Ajatellen että en minä tätä elukkaa ampunut.
H.- demeter1
hunksz kirjoitti:
"demeter"
Sinun olisi pitänyt syntyä Jousi-mieheksi, kuten minä.
Niin tarkka on nuolesi, että pelkäisin tappioita joissain kilpailuissamme.
Ehkä tiedätkin, Linnun siivellä on helppoa pyyhkäistä pöly-hiukkaset pois, omaltakin
pöydältään.
Sillee laveasti ja huolettomasti.
Ajatellen että en minä tätä elukkaa ampunut.
H.Aina on parasta puhua "yleisellä tasolla", hunksi . "Joka itseensä sovittaa, soittakoon".
Ja aika harva sovittaa...)) demeter1 kirjoitti:
Niin (hunksi). Kuten sanottu, jotkut koulut kokeilevat ylijäämäruuan myymistä. Ei ole kyse varsinaisesta hyväntekeväisyydestä vaan tuhlauksen välttämämisestä....
Valtion valvoma tukiyksikkö ? Oletkos nyt ihan tosissasi ? Minkälaisen byrokratiaviidakon siitäkin saisi syntymään ?"demeter"
Lutunen, koulu on valtion valvonnassa.
Joten voisimmeko laajentaa kuraattorien toimintaa ilta-toreille?
Heillä voisi olla Ninja-naamarit.
Tai sitten kehitys-apu-organisaatio?
Sehän on jo olemassa.
Laittaisimme sen kohdistuksen nurin-päin.
Omaan nilkkaan, niin sanoakseni, koska muutenkin se pilkkoo kalikoitaan mihin vähiten sattuu.
purr..(ei vahinko)
H.- demeter1
hunksz kirjoitti:
"demeter"
Lutunen, koulu on valtion valvonnassa.
Joten voisimmeko laajentaa kuraattorien toimintaa ilta-toreille?
Heillä voisi olla Ninja-naamarit.
Tai sitten kehitys-apu-organisaatio?
Sehän on jo olemassa.
Laittaisimme sen kohdistuksen nurin-päin.
Omaan nilkkaan, niin sanoakseni, koska muutenkin se pilkkoo kalikoitaan mihin vähiten sattuu.
purr..(ei vahinko)
H.No, mikä olen tottunut siihen, että "missä valvonta, siellä byrokratia"...
Ja kyllä sitä riittää kouluissakin.... demeter1 kirjoitti:
No, mikä olen tottunut siihen, että "missä valvonta, siellä byrokratia"...
Ja kyllä sitä riittää kouluissakin...."demeter"
Viinesi on tyhjentynyt?
No, en ihmettele, asia on vaikea ja vaatii paljon resursseja, ainakin miettimiseen.
Toteuttamisesta konsultitkin varoittavat.
Koska pelkäävät mihin neuvonsa johtaisivat.
H.- demeter1
hunksz kirjoitti:
"demeter"
Viinesi on tyhjentynyt?
No, en ihmettele, asia on vaikea ja vaatii paljon resursseja, ainakin miettimiseen.
Toteuttamisesta konsultitkin varoittavat.
Koska pelkäävät mihin neuvonsa johtaisivat.
H.Ai mikä on tyhjentynyt, hunksi ? Jos jokin asia vaatii "paljon resursseja ja miettimistä", jätän sen suosiolla väliin. Olen aina luottanut itseäni viisaampiin ja kun on osoittautunut, etteivät hekään pysty kovin suuriin tekoihin - eivät ehkä viisauden puutteesta, vaan näkemystensä ainutlaatuisuudesta - niin miten tässä pystyisi kukaan muukaan ?
demeter1 kirjoitti:
Voi olla, että asenteessani on korjaamisen varaa, korppis, kun katson edelleen, että ruoka-apu on tarkoitettu tarvitseville - minä en sitä tarvitse, vaikka eläkkeeni onkin pieni.
ja tasa-arvoista suhtautumistaan muihin....Tiukkana ei kantsi olla periaatteissaan. Aina voi kokeilla voi jopa oppia jotain kun uskaltaa mutustella mielentiloja katsella maailmaa eri kanteilta, avartaa ajatuksia.
Eihän se ole oikein, että isot pojat saavat miljoona osinkoja vaikka firma tekisi persnettoa. Mutta eivät ne isot pojat häpeile ahneuttaankaan. Se on köyhä, joka häpeää.
Olin muuten viime syksynä syömässä hesalaisessa eliittiraflassa, samassa missä Nallekin pruukaa seurueineen illastaa. Oli rikas olo eikä tarvinnut lompsaa avata ja tunsin olevani parenpiosainen.
Ahne elämälle ahne kokemuksille sellainen tykkään olla, sellainen olen aina ollut. Ja voi miten ihania kokemuksia olen muistojen koriin elämäni varrelta kerännyt. En ole tuppisuuna nurkassa istunut ja lupaa kysellyt. Tammikuussa vuonna 1997 istuttiin iltaa Kabareen jälkeen Lontoon Hilttonin Skybaarissa, leikittiin kauniita ja rikkaita ja hauskaa oli. Visa laskut tulivat aikanaan.
Jos jää odottamaan, aika loppuu kesken.- demeter1
korppis kirjoitti:
Tiukkana ei kantsi olla periaatteissaan. Aina voi kokeilla voi jopa oppia jotain kun uskaltaa mutustella mielentiloja katsella maailmaa eri kanteilta, avartaa ajatuksia.
Eihän se ole oikein, että isot pojat saavat miljoona osinkoja vaikka firma tekisi persnettoa. Mutta eivät ne isot pojat häpeile ahneuttaankaan. Se on köyhä, joka häpeää.
Olin muuten viime syksynä syömässä hesalaisessa eliittiraflassa, samassa missä Nallekin pruukaa seurueineen illastaa. Oli rikas olo eikä tarvinnut lompsaa avata ja tunsin olevani parenpiosainen.
Ahne elämälle ahne kokemuksille sellainen tykkään olla, sellainen olen aina ollut. Ja voi miten ihania kokemuksia olen muistojen koriin elämäni varrelta kerännyt. En ole tuppisuuna nurkassa istunut ja lupaa kysellyt. Tammikuussa vuonna 1997 istuttiin iltaa Kabareen jälkeen Lontoon Hilttonin Skybaarissa, leikittiin kauniita ja rikkaita ja hauskaa oli. Visa laskut tulivat aikanaan.
Jos jää odottamaan, aika loppuu kesken.En tiedä vastasitko minulle, korppis, mutta juuri tuota kirjoituksesi ensimmäistä kappaletta kutsun sosiaalipornoksi. Mennään vähäosaisten pariin metsästämään uusia kokemuksia, "uusia fiiliksiä" ja ollaan tyytyväisiä, kun itsellä ei mene noin huonosti. Köyhäily voi olla jopa virkistävää, köyhyys ei sitä uskoakseni ole.
Niin, eihän tiukkana "kantsi" olla periaatteissaan, etenkään silloin kun haluaa samaistua hyväosaisiin, mutta noin yleisenä ilmiönä se tiukkuuden puute, vastuuttomuus, on johtanut moraalin rappeutumiseen vähän joka puolella. En siis kannata sitä.
Se, että "isot pojat" saavat isot bonukset - kun niin on sovittu - eivätkä niistä kieltäydy, ei mielestäni anna muille oikeutta samaan ahnehtimiseen, etenkään, jos sitä paheksuu. demeter1 kirjoitti:
En tiedä vastasitko minulle, korppis, mutta juuri tuota kirjoituksesi ensimmäistä kappaletta kutsun sosiaalipornoksi. Mennään vähäosaisten pariin metsästämään uusia kokemuksia, "uusia fiiliksiä" ja ollaan tyytyväisiä, kun itsellä ei mene noin huonosti. Köyhäily voi olla jopa virkistävää, köyhyys ei sitä uskoakseni ole.
Niin, eihän tiukkana "kantsi" olla periaatteissaan, etenkään silloin kun haluaa samaistua hyväosaisiin, mutta noin yleisenä ilmiönä se tiukkuuden puute, vastuuttomuus, on johtanut moraalin rappeutumiseen vähän joka puolella. En siis kannata sitä.
Se, että "isot pojat" saavat isot bonukset - kun niin on sovittu - eivätkä niistä kieltäydy, ei mielestäni anna muille oikeutta samaan ahnehtimiseen, etenkään, jos sitä paheksuu.Demeter kirjoitit.
"Mennään vähäosaisten pariin metsästämään uusia kokemuksia, "uusia fiiliksiä" ja ollaan tyytyväisiä, kun itsellä ei mene noin huonosti."
"halu samaistua hyväosaisiin, tiukkuuden puute, vastuuttomuus ja se on johtanut moraalin rappeutumiseen".
Jos osallistuminen erilaisten ihmisten kokoontumistilaisuuksiin on sosiaalipornoilua olen teoriasi mukaan tosi kova pornoilija. Otan tittelin mielelläni vastaan ; )
Sillä olen vieraillut eri uskontokuntien kirkoissa ja juhlissa. Syönyt lestaadien joulupöydässä ja ostanut tuotteita heidän joulunalusmyyjäisistä. Osallistunut siellä köydenvetoon jne. Olen istunut Jehovien pääsiäisjuhlissa. Olen käynyt seurakuntataloilla erilaisissa tapahtumissa ja perinteisesti laulanut joululauluja evl.lut kirkossa. Viimeksi vierailin Ortodoksien kirkossa avoimien ovien iltana. Kirkkoa esittelevät henkilöt olivat mökkinaapureitani.
Olen osallistunut vapaaehtoistyöhön ja tehnyt ja syönyt mielenterveysongelmaisten kanssa ruokaa. Olen maalannut tauluja hyväosaisten kanssa kansalaisopistolla. Lausunut omia runoja ryhmäesiintymisessä kansalaisopiston kevätjuhlassa.
Soliaalipornoilija sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta en ali-, en yliarvioi ketään, kerään vaan elämänkokemuksia.- ykx
demeter1
Siinä tunteekin ylemmyyden tunnetta kun saa jakaa ja ajatella että mitähän tuokin näillä EU-pusseilla mahtaa tehdä.
Etkö mukamas, jakajana sallinut itsellesi muutamaa maitojauhe pakettia?
Kasseja voi tehdä näile uusavuttomille ilman maitojauhetta ja ottaa ne parempaan talteen.
Tiedän, ettei siellä jakaja piireissä mitään pyhimyksiä olla, vaikka veisataan ja messutaan. - demeter1
Demeter kirjoitit.
"Mennään vähäosaisten pariin metsästämään uusia kokemuksia, "uusia fiiliksiä" ja ollaan tyytyväisiä, kun itsellä ei mene noin huonosti."
"halu samaistua hyväosaisiin, tiukkuuden puute, vastuuttomuus ja se on johtanut moraalin rappeutumiseen".
Jos osallistuminen erilaisten ihmisten kokoontumistilaisuuksiin on sosiaalipornoilua olen teoriasi mukaan tosi kova pornoilija. Otan tittelin mielelläni vastaan ; )
Sillä olen vieraillut eri uskontokuntien kirkoissa ja juhlissa. Syönyt lestaadien joulupöydässä ja ostanut tuotteita heidän joulunalusmyyjäisistä. Osallistunut siellä köydenvetoon jne. Olen istunut Jehovien pääsiäisjuhlissa. Olen käynyt seurakuntataloilla erilaisissa tapahtumissa ja perinteisesti laulanut joululauluja evl.lut kirkossa. Viimeksi vierailin Ortodoksien kirkossa avoimien ovien iltana. Kirkkoa esittelevät henkilöt olivat mökkinaapureitani.
Olen osallistunut vapaaehtoistyöhön ja tehnyt ja syönyt mielenterveysongelmaisten kanssa ruokaa. Olen maalannut tauluja hyväosaisten kanssa kansalaisopistolla. Lausunut omia runoja ryhmäesiintymisessä kansalaisopiston kevätjuhlassa.
Soliaalipornoilija sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta en ali-, en yliarvioi ketään, kerään vaan elämänkokemuksia.Heh, "sosiaalipornoilijan" titteli sinulta taisikin vielä puuttua, korppis...)) Ole hyvä vain.
Mutta jatketaan samalla linjalla. "Keräät elämänkokemuksia". Niinhän ne kaikki kirjailijat tekevät. Heitä syytetään siitä, että ihmiset ovat heille materaalia, tutkimuskohteita, eivät lähimmäisiä, joiden luo pysähdytään. joiden kanssa jaetaan asioita.
Meillä on täällä kotona oma ilmaisunsa tälle kokemustenmetsästäja-ilmiölle. Kutsumme sitä liehumiseksi, koska se on keveätä, hetkessä pysyvää, eikä sen ole tarkoituskaan johtaa mihinkään. Jos kuulosta moralisoinninlta, siihen minulla ei olisi
varaa, koska aika ajoin liehun itsekin, joskin vähemmän kuin aikaisemmin.
Moraalin rappeutumiseen et ottanutkaan kantaa.... korpikirjailija kirjoitti:
Demeter kirjoitit.
Soliaalipornoilija sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta en ali-, en yliarvioi ketään, kerään vaan elämänkokemuksia.Välikysymys: Jehovan todistajien pääsiäisjuhlissa? He eivät tietääkseni juhli pääsiäistä.
- demeter1
ykx kirjoitti:
demeter1
Siinä tunteekin ylemmyyden tunnetta kun saa jakaa ja ajatella että mitähän tuokin näillä EU-pusseilla mahtaa tehdä.
Etkö mukamas, jakajana sallinut itsellesi muutamaa maitojauhe pakettia?
Kasseja voi tehdä näile uusavuttomille ilman maitojauhetta ja ottaa ne parempaan talteen.
Tiedän, ettei siellä jakaja piireissä mitään pyhimyksiä olla, vaikka veisataan ja messutaan.ykx @
Täytyy myöntää, että jäin tuosta ylemmyydentunteesta vajaaksi, mutta jos tiedät paremmin, mitä tunsin, niin olkoon sitten niin.
Meillä jakajilla oli kyllä lupa syödä kuormasta, ottaa pussi myös itsellemme, jos katsoimme, että olimme sen tarpeessa. Minä en ollut.
Hyvä, että tiedät, etteivät jakajat ole pyhimyksiä. Niinpä minun ei tarvitse sitä sanoa.
Veisaamista tai messuamista meillä ei harrastettu, vieraalta se olisi minustakin siellä tuntunut. demeter1 kirjoitti:
Heh, "sosiaalipornoilijan" titteli sinulta taisikin vielä puuttua, korppis...)) Ole hyvä vain.
Mutta jatketaan samalla linjalla. "Keräät elämänkokemuksia". Niinhän ne kaikki kirjailijat tekevät. Heitä syytetään siitä, että ihmiset ovat heille materaalia, tutkimuskohteita, eivät lähimmäisiä, joiden luo pysähdytään. joiden kanssa jaetaan asioita.
Meillä on täällä kotona oma ilmaisunsa tälle kokemustenmetsästäja-ilmiölle. Kutsumme sitä liehumiseksi, koska se on keveätä, hetkessä pysyvää, eikä sen ole tarkoituskaan johtaa mihinkään. Jos kuulosta moralisoinninlta, siihen minulla ei olisi
varaa, koska aika ajoin liehun itsekin, joskin vähemmän kuin aikaisemmin.
Moraalin rappeutumiseen et ottanutkaan kantaa....Sinä et ole rehellinen. Se heijastuu kirjoituksistasi.
Esikoiseni, joka joutuu työkseen keräämään tietoa ja työ vie hänet erilaisiin ihmisten pariin ja elämän tilanteisiin ei ole syyllistynyt sosiaalipornoililuun. Hän kritisoi mm. minua mielipiteistäni. Meillä on upeita turpakäräjiä keskenämme.
Hän myös kunnioittaa mielipiteitäni ja kysyy neuvoja ongelmatilanteissa.
Jos kirjailijoita syytetään, että ihmiset ovat heille materiaalia se on varmaan totta. Miksi heidät pitää tiedonnälässään syyllistää. Ilman omakohtaisia kokemuksia ei kirjoja kirjoiteta. Sen varmasti tiedät kirjojen ystävänä.
Tietenkin mielipiteet voivat heijastaa luettujen kirjojen psykologista oppia. Kirjojen lukeminen teoriallasi mukaan voidaan osoittaa sosiaalipornoiluksi.
Victor Hugon Kurjat, menestysromaani. Lienet lukenut.Paloma.se.co kirjoitti:
Välikysymys: Jehovan todistajien pääsiäisjuhlissa? He eivät tietääkseni juhli pääsiäistä.
Paloma@
Olet oikeassa. Ei se ollut pääsiäisjuhla. mutta liittyi pääsiäisen tapahtumiin.
Osallistuin siis Jeesuksen kuoleman muistojuhlaan. Muistojuhlaa vietetään keväällä kun osallistuin juhla oli pääsiäisen tienoilla.
Esilukija luki lauseita valitusta raamatun kappaleesta ja seurakunta toisti perässä. Muistan, että uteliaisuuttani luin raamatunkohtaa eteenpäin kun esilukija lopetti. Jatko kertoi hirvittävästä sodasta ja tappamisesta. Näytin ystävälleni jatkotekstiä hän pisti sormensa huulilleen, pist.. eikä halunnut kommentoida.
Kuvainnollinen viini ja leipä rituaali kuuluin juhlan kuvioihin sekä laulua. Lopuksi joimme kahvia. Ihmiset olivat parhaimpiinsa pukeutuneita, naiset meikattuja jne.- demeter1
Sinä et ole rehellinen. Se heijastuu kirjoituksistasi.
Esikoiseni, joka joutuu työkseen keräämään tietoa ja työ vie hänet erilaisiin ihmisten pariin ja elämän tilanteisiin ei ole syyllistynyt sosiaalipornoililuun. Hän kritisoi mm. minua mielipiteistäni. Meillä on upeita turpakäräjiä keskenämme.
Hän myös kunnioittaa mielipiteitäni ja kysyy neuvoja ongelmatilanteissa.
Jos kirjailijoita syytetään, että ihmiset ovat heille materiaalia se on varmaan totta. Miksi heidät pitää tiedonnälässään syyllistää. Ilman omakohtaisia kokemuksia ei kirjoja kirjoiteta. Sen varmasti tiedät kirjojen ystävänä.
Tietenkin mielipiteet voivat heijastaa luettujen kirjojen psykologista oppia. Kirjojen lukeminen teoriallasi mukaan voidaan osoittaa sosiaalipornoiluksi.
Victor Hugon Kurjat, menestysromaani. Lienet lukenut.Ai jaa. Etten ole rehellinen. Sitä kai me kaikki voisimme toisistamme sanoa, kun itsellämme toisiamme mittaamme.
Minä en syytä kirjailijoita. Sanoin, että heitä syytetään tuosta. Ja moni heistä myöntää tuon ihmisten "käyttämisen" ja myös omat vaikeutensa ihmissuhteissa.
Puoliso lukee parhaillaan kreivitär Tolstoin elämäkertaa ja sehän on suorastaan painajaismainen kuvaus kahden luovan ihmisen yhteiselämästä. Sitä en kyllä pidä sosiaalipornona, koska kaikessa raastavuudessaankin se lisää lukijan ymmärrystä.
Sitä pintapuolisemmat kuvaukset eivät yleensä tee. Ne tekevät ulkopuolisesta tirkistelijän.
Valitettavasti en ole lukenut Hugon Kurjia. Se meni musikaalinakin elokuvateatterissa, enkä päässyt sinnekään. Kirja on kyllä minulla hyllyssä, joten ehkä tässä vielä... demeter1 kirjoitti:
Ai jaa. Etten ole rehellinen. Sitä kai me kaikki voisimme toisistamme sanoa, kun itsellämme toisiamme mittaamme.
Minä en syytä kirjailijoita. Sanoin, että heitä syytetään tuosta. Ja moni heistä myöntää tuon ihmisten "käyttämisen" ja myös omat vaikeutensa ihmissuhteissa.
Puoliso lukee parhaillaan kreivitär Tolstoin elämäkertaa ja sehän on suorastaan painajaismainen kuvaus kahden luovan ihmisen yhteiselämästä. Sitä en kyllä pidä sosiaalipornona, koska kaikessa raastavuudessaankin se lisää lukijan ymmärrystä.
Sitä pintapuolisemmat kuvaukset eivät yleensä tee. Ne tekevät ulkopuolisesta tirkistelijän.
Valitettavasti en ole lukenut Hugon Kurjia. Se meni musikaalinakin elokuvateatterissa, enkä päässyt sinnekään. Kirja on kyllä minulla hyllyssä, joten ehkä tässä vielä...Olet vihdoin ymmärtänyt ...kaikessa raakuudessa kirja.... lisää lukijan ymmärrystä.
Elämän kokemukset niin hyvässä kuin pahassakin lisäävät ihmisen ymmärtämystä.- bessie*
Leipäjonojen tarpeellisuudesta Suomessa voidaan olla montaa mieltä, mutta ei nyt siitä muuta kuin tältä kantilta:
Kun niitä nyt kuitenkin on ja tulee ilmeisesti olemaan, niin ei mielestäni 'tulorajojen' asettamista ei oikein voi hyväksyä.
Onhan niin, ettei meillä ole niin suuressa hädässä olevia, että ilman leipäjonoja nälkiintyisivät. Ja vielä siitä jatkaen, jos olisikin, niin onko heitä 'riittävästi' kohtuullisen matkan päässä leipäjonosta?
Ihminen voi myös olla todella suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja joutua elämään äärimmäisen niukkaa elämää ilman että se näkyy hänen ulkoisesta olemuksestaan. Jossain tilanteessa keskituloinenkin mielestäni on 'oikeutettu' ruoka-apuun.
Siitä nyt en lähtisi, että kukaan menee soppajonoon "tirkistelemään" ja mitä ihmeen tirkisteltävää siellä edes olisi!? Eikö siellä ole ihan tavallisia ihmisiä?
Ei lapsi köyhyyttään itke, vaan pilkkaamistaan.
Jotenkin noin menee vanha sananlasku, jonka tämän keskustelun kommentit jostain syystä nostivat mieleeni. - bessie*
bessie* kirjoitti:
Leipäjonojen tarpeellisuudesta Suomessa voidaan olla montaa mieltä, mutta ei nyt siitä muuta kuin tältä kantilta:
Kun niitä nyt kuitenkin on ja tulee ilmeisesti olemaan, niin ei mielestäni 'tulorajojen' asettamista ei oikein voi hyväksyä.
Onhan niin, ettei meillä ole niin suuressa hädässä olevia, että ilman leipäjonoja nälkiintyisivät. Ja vielä siitä jatkaen, jos olisikin, niin onko heitä 'riittävästi' kohtuullisen matkan päässä leipäjonosta?
Ihminen voi myös olla todella suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja joutua elämään äärimmäisen niukkaa elämää ilman että se näkyy hänen ulkoisesta olemuksestaan. Jossain tilanteessa keskituloinenkin mielestäni on 'oikeutettu' ruoka-apuun.
Siitä nyt en lähtisi, että kukaan menee soppajonoon "tirkistelemään" ja mitä ihmeen tirkisteltävää siellä edes olisi!? Eikö siellä ole ihan tavallisia ihmisiä?
Ei lapsi köyhyyttään itke, vaan pilkkaamistaan.
Jotenkin noin menee vanha sananlasku, jonka tämän keskustelun kommentit jostain syystä nostivat mieleeni.Demeterin viestiin jossa oli jotain tirkistelystäkin, tämän vastauksena tarkoitin.
- demeter1
bessie* kirjoitti:
Demeterin viestiin jossa oli jotain tirkistelystäkin, tämän vastauksena tarkoitin.
En minäkään usko, että pääkaupunkiseudun leipäjonoissa niin kovasti tirkistellään kun ei tunneta toisiaan ja nähdäänkin ehkä vain kerran - siellä leipäjonossa.
Maalla tunnetaan toisensa paremmin, tiedetään taustat ja aika usein myös se, mitä muita etuuksia asiakas on itselleen kehrännyt.
Ei sillä, kyllä meillä (pk-seutu) nousi aika iso haloo siitä, kun paikallislehti oli kuvannut - siis silloin kun kuvaaminen oli "luvallista" - leipäjonolaisia ja kuvassa esiintyi pariskunta, joka tiedettiin hyvinkin varakkaaksi.
En silti usko, että leipäjonojen asiakkuus tulisi tarveharkintaiseksi. Ainakin meidän seurakunnalla on sellainen linja, että vaikka väärinkäytöksiä ilmenisi, niihin ei puututa, elleivät ne ihan överiksi mene. - bessie*
demeter1 kirjoitti:
En minäkään usko, että pääkaupunkiseudun leipäjonoissa niin kovasti tirkistellään kun ei tunneta toisiaan ja nähdäänkin ehkä vain kerran - siellä leipäjonossa.
Maalla tunnetaan toisensa paremmin, tiedetään taustat ja aika usein myös se, mitä muita etuuksia asiakas on itselleen kehrännyt.
Ei sillä, kyllä meillä (pk-seutu) nousi aika iso haloo siitä, kun paikallislehti oli kuvannut - siis silloin kun kuvaaminen oli "luvallista" - leipäjonolaisia ja kuvassa esiintyi pariskunta, joka tiedettiin hyvinkin varakkaaksi.
En silti usko, että leipäjonojen asiakkuus tulisi tarveharkintaiseksi. Ainakin meidän seurakunnalla on sellainen linja, että vaikka väärinkäytöksiä ilmenisi, niihin ei puututa, elleivät ne ihan överiksi mene.Niihin (ruoka-apu jonoihin) pitäisikin mielestäni suhtautua niin arkisesti ja mutkattomasti, ettei niihin turvautuminen leimaa ihmistä.
Jokainen varmasti itse tykönään osaa arvioida onko sopivaa ja oikein hänen mennä ilmaista ruokaa hakemaan jostain.
Varakkaallakin voi olla hyvin vähän käyttörahaa tyyliin rahaa on mutta se on tavarassa kiinni.
'Hävikkiä' tulee aina, tavalla tai toisella, se nyt vain on hyväksyttävä. Silti voi pyrkiä sitä minimoimaan, järkevällä ja ihmistä kunnioittavalla tavalla.
En ole koskaan ollut siinä tilanteessa että olisi tarvinnut mennä soppakeittiöön (koputan puuta, varmuuden vuoksi). Josko se ilmaisruoka riittää tarvitseville jos me joilla on kotona käymme siellä ahnehtimassa huonompiosaisten annoksia?Meinaan vaan että mieluummin syön kaurapuuroa joka päivä kuin olen sutena syömässä orpojen ja kodittomien makkarakeittoa. Huh!
Ainoo kerta jolloin todella satuin soppajonoon oli Tornionjokilaaksossa Ruotsin puolella alkusyksystä kun osuimme vahingossa tienvieriravintolaan paikallisen metsästysseuran hirvikeitolle. Yritin maksaa mutta ei ne ottaneet rahaa vastaan :) Haastatteluun tarvi kuitenkin suostua. :)) Meidät on kutsuttu ensi vuonna uudelleen."Paloma.se.co"
Och vad heter du?
Jag heter Pamela
Och du kommer från?
Höjdarna och dalarna
Juu..jag ser det.
Varför kom du då?
Jag såg stora hornen
ee..jaaha..
Kanske vi kommer till det där lite senare...
Gärnä, dom växer ju, har jag hört.
host, host...
Och du, magra kvinnan, var kommer du ifrån...?
OSV.
Aika soppa sinulla. :)
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Och vad heter du?
Jag heter Pamela
Och du kommer från?
Höjdarna och dalarna
Juu..jag ser det.
Varför kom du då?
Jag såg stora hornen
ee..jaaha..
Kanske vi kommer till det där lite senare...
Gärnä, dom växer ju, har jag hört.
host, host...
Och du, magra kvinnan, var kommer du ifrån...?
OSV.
Aika soppa sinulla. :)
H.Ja sitten heräsit kahvin tuoksuun....
Paloma.se.co kirjoitti:
Ja sitten heräsit kahvin tuoksuun....
"Paloma-se-co"
Ehkä olisi pitänyt juoda kahvit ennen kirjoittamista :)
Mutta joskus vaan ei voi sille mitään että lörpöttely-suoni alkaa pulputtamaan.
Otetaan tuo nyt vaan yrityksenä pitää yllä Ruotsin-kielen kirjoitus-taitoa.
H.- suomenruotsalainennn
hunksz kirjoitti:
"Paloma-se-co"
Ehkä olisi pitänyt juoda kahvit ennen kirjoittamista :)
Mutta joskus vaan ei voi sille mitään että lörpöttely-suoni alkaa pulputtamaan.
Otetaan tuo nyt vaan yrityksenä pitää yllä Ruotsin-kielen kirjoitus-taitoa.
H.Ja hyvin krijoitat ruotsia. Luulin, että olit ruotsinkielinen.
suomenruotsalainennn kirjoitti:
Ja hyvin krijoitat ruotsia. Luulin, että olit ruotsinkielinen.
"suomenruotsalainennn"
Kyllä minä olen Suomen-kielinen, sukuani myöten.
Vaikka Suku-nimeni onkin hieno ja lite bättre.
1765 oli isän puolelta viimeinen Ruotsin-kielinen mies.
Äidin puolelta pitää mennä samoille lukemille, sitten löytyy Saksan-kieli.
Eivät peehanat periytyneet, vaan piti itse elää ja opiskella otsa tuskan-hiessä.
Kiitos kehusta, aina on mukavaa kuulla että on jossain onnistunutkin.
H.
- L - L
En leipäjonossa mutta olen pummannut voileipäkeksejä.
Ollessani sveduissa neljättäpäivää kraanavedellä tarjosin vertani veripalvelun pisteeseen 28:n kruunun toivossa.
Paistetut silakat muusilla maksoivat 5Skr:a.
Koska minulla oli liikkuvan palvelun kortti niin vereni ei kelvannut mutta luvan perästä otin pöydästä peukalohangallisen voileipäkeksejä ja join kaksi mukillista tuoremehua.
Tuon jälkeen olen itse päättänyt milloin näen nälkää ja miten pitkään.
Lyhytaikainen kämppäkaverini suositteli omaa harrastustaan, myymälävarkautta, mutta metsäluterilainen kasvatukseni esti edes harkitsemasta sitä vaihtoehtoa. - nyt ei enää tarvitse
En ole seissyt jonossa, vaikka olisin kyllä hyvin voinut, kun kahden lapsen yksinhuoltajana olin ja makselin talovevelkaa yksin pienistä tuloista. Kerran jakajana ollut henkilö toi minulle kotiin kyseisen muovikassillisen kuivamuonaa ja olihan se ihan hyvä apu silloin, tarpeeseen tulivat. Kiitos hänelle.
- ahvena4
En ole seisonut, sain tuttavalta pussin eu-sämpyläjauhoja, pyörittelen niissä paistettavat kalat. Liian ohuita minun sämpylöihini, en kuitenkaan viskaa roskikseen.
- pienet menot
En ole. Leivon leivät ja teen ruoat itse. Raaka-aineetkin ostan omilla rahoillani.
Ymmärrän todella hyvin, että on paljon ihmisiä, jotka tuohon EU-jakeluun joutuvat pakosta turvautumaan, mutta vielä ei ole itselleni sellaista tilannetta tullut. Ei meilläkään rahaa paljon ole, kaksi pieneläkeläistä kun ollaan. Itse tehden säästyy kuitenkin rahaa. - makaroooni
Jotkut tuttavistani hakee EU- ruokakassin perustellen että ne on tarkoitettu kaikille jotka haluavat niitä tuotteita käyttää, ei tarvitse olla erityisen köyhä.Hieman kornilta se näyttää kun kalliilla autolla ajetaan jakopaikalle kassia hakemaan. Jotkut hakevat lapsiensa perheille. Jotkut taas haluavat vain määrättyjä eu-ruokatuotteita.
Ei ne ilmaisia suomelle ole, sama kuka niitä syö kunhan tosi tarpeessa olevat kuitenkin saavat. Roskiksissa en haluaisi niitä nähdä. - 1miettijä
kyllä todellisia tarvitsijoitakin riittää, ajatelkaa vaikka perhettä, jossa toinen huoltajista vie rahansa kaljakapakkaan tai on peliriippuvainen ja toisen rahat eivät riitä kunnolla edes vuokraan. Sitten avioeropuheet päättyvät lievimmissä tapauksissa pelkkiin uhkailuihin itsemurhasta tai toisen tappamisesta, Pahimmissa tapauksissa sairaalareissuihin. Silloin kynnys mennä leipäjonoon on tosi matala ja jopa oikeutettu. Valitettavan yleinen tilanne ainakin suuremmissa asutuskeskuksissa.
- leipäjonossa
Nastolassa ei tarvii kuin maksaa työttömille vuosimaksu, ei tarvii veisata. Niin saa työttömien toimistolta kirkonkylä,ruokakassin maanantai aamuisin.
Eli aina joudut maksamaan, vaikka kaupat sen lahjoittaa.- 1.2
Mikä se vuosimaksu on?
Se on aika paljon jos joka maanantai saa ruokakassin hakea, ei ihme jos roskiksista löytyy makaroonia jota ei jakseta syödä!
Ruuan haaskausta nämäkin ruokakassit! - leipäjonossa
1.2 kirjoitti:
Mikä se vuosimaksu on?
Se on aika paljon jos joka maanantai saa ruokakassin hakea, ei ihme jos roskiksista löytyy makaroonia jota ei jakseta syödä!
Ruuan haaskausta nämäkin ruokakassit!Työttömien yhdisyksen jäsenmaksu, viime vuonna oli 8e.No tuosta maksustakin ollaan erimieltä, mutta täällä muut järjestöt ei jaa ruokakasseja, eli silloin voi rahastaa ja pitää vaikka järjestön omana tietonaan koko ruokakassien jaon. Ei missään ole mainoksia, että ruokakasseja saa edes tässä kylässä.
Ja torin penkeillähän nämä ruokakassit vaihtuu kätevästi kaljaan, sitäkin olen nähnyt.
Mutta kyllä näitä ruokakasseja tarvitaankin, tulee monelle perheelle tosi tarpeeseen.
Olen ollut. Tekemässä talkootyötä jakavalle järjstölle, ja olen joskus ruokakassin saanutkin.
Ajoittain kun tulot ovat aika pienet, sen peruspäivärahan verran ilman mitään lisätukia mistään, kyllä silloin kelpaa jauhopussikin.
Mutta juu, jos nyt ihan tosissaan auttaa haluaisivat, niin virren ja vapaaehtoisen synnin- ja uskontunnustuksen, ihmeparannusten esittelyn ja riemunkiljunnan asemesta voisivat vaikka opettaa miten niitä ruoka-aineita käytetään.
Etteivät sitten menisi roskikseen ja kuulusi taas valitusta että "väärin auttoivat kun tällaista ruokaa"
Ruokaa ei toki saisi käyttää minkään ideologia ja maailmankatsomuksen levittämisen sisäänvetohoukuttimena silloin kun todellisista köyhistä on kysymys.- leipäjono
Tuo onkin hyvä esitys, neuvoa hakijoita miten niitä raaka-aineita käytetään!!!
Riemunkiljunnan sijaan neuvoja!!
Hyvä esitys, katonpaikkaaja! - parantakaa ittenne
En .
Syömisestä on tullut jokseenkin merkityksetön asia.
Toisekseen surettaa sekin että syvään ahdinkoon ja varattomuuteen ajetuista
käydään niin rumaa polemiikkia, vaikka on kysymys ihmisten perustarpeista
säilyttää kuntoaan ja terveyttään.
Kuin haluttais vaa iskeä ihmisiä henkisesti syvään lyttyyn häpeällä.- jakolasku
Olen kanssasi samaa mieltä, lyötyjä ei saisi enää lyödä.
- Oletko kiittämätönki
Jos leipää haluat voit veisatakin. Et ilman Jumalan säätämiä säitä saisi leipää välttämättä ollenkaan. Paljonko siitä kiitos olisi leivän kasvattajalle jonka eteen et ole edes vaivaa nähnyt.
- leipäjono
"Oletko kiittämätönki"
Tuskin esim. EU- ruuan jakoa on tarkoitettu vastikkelliseksi?
Veisaaminen on vastike sille että saat!
Ei kaupatkaan antaessaan jaettavaksi ruokaa, ole tarkoittanut että siitä on jonkun perittävä vastike!
Eli aloitukseni on tehty siinä mielessä, ihmetyksessä, että kuka keksi käyttää ruokaa, joka ei keksijän omaa, omiin tarkoituksiinsa?!
Minusta se on väärin.
Olen kasvattanut myös viljaa ym. itse. Olen leiponut ja leivon leipäni itse, minkä syön.
Oletko Sinä ?
On se säidensäätäjä pilannut viljan hallalla, vesisateilla, myrskyillä ym.
- omasta takaa
En ole ollut koskaan.
- maaonvieläsula
Vielähän maasta voi kaivaa voikukanjuuria
ja kokeilla valmistaa kahvinkorviketta.- 11.
nyt ne on paras kaivaa, kaikki ravinteet on siinä juuressa, talvehtimassa.
en juo kahvia.
- 5-5
Vain apinat ovat jonossa.
- 18-2
Jonot ovat maan apina johdoille!
Onko maa sodassa???? - voikukkaa
18-2 kirjoitti:
Jonot ovat maan apina johdoille!
Onko maa sodassa????Ei kun niissä on rautaa, c-vitamiinia
ja monia hyv. kiv.aineita ja
pissenlift - poistaa turv.nesteitä
sydän-keuhko- ja maksasair:ssa.
Juuria voisi laittaa astiaan mullan kanssa säilöön
ja kevätaurinkoon aikanaan, saa ihan herkullista salaattiainesta.
Juomia varten paahtaa vaikka uunissa, ihan hyvänmakuisia.
Kofeiini taitaa kyllä niistä puuttua. - 12-1
voikukkaa kirjoitti:
Ei kun niissä on rautaa, c-vitamiinia
ja monia hyv. kiv.aineita ja
pissenlift - poistaa turv.nesteitä
sydän-keuhko- ja maksasair:ssa.
Juuria voisi laittaa astiaan mullan kanssa säilöön
ja kevätaurinkoon aikanaan, saa ihan herkullista salaattiainesta.
Juomia varten paahtaa vaikka uunissa, ihan hyvänmakuisia.
Kofeiini taitaa kyllä niistä puuttua.Maan johto on nolla, kansa leipäjonossa????
Apina johto ---missä on aivot? - 11-19
12-1 kirjoitti:
Maan johto on nolla, kansa leipäjonossa????
Apina johto ---missä on aivot?Kekkosen johto on vielä, mitä se on? Pitkä kieli.
Tänään on vanha-aatu jolla on johto!
- Jeesus on herra
Jos ihminen ei jaksa kuunnella Jumalan sanaa eikä sen takia mee hakemaan leipää niin ei sillä oo silloin nälkäkään
- leipäjono
On ollut nälkä, syömällä lähtenyt ilman Jumalansanaa.
Nyt taitaa EU- ruokajonot ainakin loppua. - ------
Jumalan Sanaa on hyvä kuunnella. Jotka eivät tahdo, seisovat ulkona.
- Nälkäisille
Toiset haluavat vapaaehtoisesti antaa aikansa hyväntekeväisyyteen
ja toiset senkun napisee ja parjaa ja vielä haukkuu niitä.
Kyllä ne hyvää sillä tarkoittaa, leivällä ja niillä virsilläkin.
Vaikka et ymmärtäiskään niitä hengellisiä asioita,
ni olisit kiitollinen edes leivästä.
Niitä ei kuitenkaan ole kovin paljon niitä ihmisiä maailmassa,
jotka sydämestään haluavat toisia auttaa.
Se hengellinen on niille ihmisille tärkeä asia ja siksi ne haluaa sitäki tarjota.
Ehkä juuri parastaan ne tarjoavat. - 19+19
Ei tulisi mieleenikään, kun saan palkkaa ihan riittävästi.
Viime vuonna vein iäkästä äitiäni vähän huonoissa vaatteissa terveyskeskukseen. Sosiaalihenkilö tuli puheilleni ja kysyi onko minulla aika sosiaalityöntekijälle. Vastasin, että ei ole. En viitsinyt lisätä, että palkkani on paljon suurempi kuin sinun palkkasi.
Terveyskekukseen pitää pukeutua. Ei pidä mennä puunpilkontakuteissa.- Lähestyvä hoitaja
Sehän oli kaunis kysymys joka kertoo että halusivat tietää pärjääkö äitisi rahallisesti.
Kyllä sen voi sitten sen vaatetuksen selittää ettei huolta mitään heillä.
- muistan yhä
Aikoinaan kun olin työtön olin ruokailemassa kirkon tiloissa.
Siellä ei jauhettu uskonnosta vaan soitettiin pianolla rauhaisaa musiikkia samalla kun söimme. Tunnelma oli aito ja lämmin, kyseenalaistamaton. no meet sinne kuuntelet 30min virsien hoilaamista ja nälissään sitä menee kyllä!! jos jätä menemättä sen takia et ne daijut laulaa jotai hoosianna lauluja ja oot ihan vitun nälissäs ni sit oot kyl vitun outo tyyppi...varasta kaupasta jos et uskalla mennä jehovia kattelee saatanan tampio!!!
- seisokki
Kyllä on joo. Kerran olin leipäjonossa kun alkoi ykskaks seisomaan.
Seisoi noin 3 tuntia. Uskomatonta. - jaan4---
Paikkakunnalla, jossa asun, helluntaisrk järjestää sillloin tällöin tarvitseville lämpimän aterian lisukkeineen pullakahvit sekä kotiin viemisiksi yleensä saa leipiä yms. Eikä ole pakko veisata! Voi mennä sinne hieman "myöhässä" tai vaikka istuskella sivummalla sen aikaa jos veisuu pelottaa. Minkäänlaista pakkoa ei tosiaan ole. Monet osallistuneet ovat kiitelleet ilmaista tarjoilua.
- :-)
En oo, toivottavasti en joudu .-
- Hihhulit pois
Uskonnollista alistamista ei pidä hyväksyä köyhyyden takia.
Jokaisella on oikeus olla omaa mieltä, hihhuleiden mukaisesti ei pidä elää. - Hetkenkestääelotää
Otsansa hiessä pitää leipänsä ansaitseman. Voi myös otsansa hiessä veisata, jos sillä saa leipää. Ehkä vain näkkileipää veisuulla tulee.
- onks millään väliä..
Mikäs vika näkkileivässä
-- on sitä riittänyt kotonani ohikulkijoillekin,
radiostakin kuuluu kaunista musiikkia.
Mun mielestä kirkot tekee ihan hienoa työtä,
nuorillekin noita musiikkiryhmiä sun muuta.
Turvallisempia varmaan kuin joittenkin lahkojen
kotikeittiö-ampullien valmistajat, liekö
jotain kuntoilu- tai huumebisneksii,
siin hommassa taitaa pal varoja hukkua
uhreiksi valituilta ja heidän omaisiltaan.
Mua epäilyttää senkin homman laillisuus
vaikka tekijöilleen ehä rahakas bisnes
- toisekseen en tykkää yhtään että mummuja ja pappoja
mukiloidaan - toivottavast ei sentään kirkkojen tilaisuuksissa
vaikka rahat ja omaisuuskin vietäis.
Ja jos elämässä monella muullakin alueella on joku rötöstelyn maku,
meneehän siinä ruokahalukin,
muttei se ketään liikuta - eipähän läskienkään kans tartte sit tuskailla.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363797- 122566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311536- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821242