Olin syntyessäni suurikokoinen vauva (makrosomia?). Painoin yli 5kg. Ilmeisesti äitini kärsi raskausajan diabeteksestä, korkeasta verensokerista jne, muttei neuvolakorttini tietojen mukaan hoitanut asiaa. Neuvolakortin hatarien tietojen perusteella tajuan, että äidilleni oli määrätty jotakin lääkettä, jota hän ei kuitenkaan ollut hankkinut.
Synnytys oli äitini kertoman mukaan ollut lähes hengen vievä (ei siis keisarinleikkausta!), olin ollut kuristumassa napanuoraan ja käsittääkseni jumittunut synnytyskanavaan, mutta jotenkin minut oli ulos saatu.
Äitini kertoman mukaan olin ollut ns.happikaapissa (kuten hän joskus asian ilmaisi) ja minulta oli otettu näyte aivonesteestä(?).
Ja koska minulla on korvan yläosassa jälki (rustossa korvan juuressa selkeä jälki kokeesta) kyselenkin nyt osaisiko joku vihjata tarkemmin mikä näyte minulta on otettu? Selvyyttä siihen en äidiltäni koskaan saanut. Olen etsinyt tietoa netistä, mutta ilmeisesti en osaa kirjoittaa oikeaa hakusanaa.
Vastausta etsien näin lähes 50v takaa!
2
120
Vastaukset
- alalla yli 20 v
No siitä kohden nyt ei ainakaan ole otettu mitään aivoneste-tai muutakaan näytettä. Jälki johtuu ihan jostain muusta.
Kokeileppa vaikka likvor-näyte-sanalla googlailla.... - Reikäkorva:)
Kiitos vastauksesta. Tämä siis tapahtui 60-luvulla. Äitini kertoman mukaan siitä otettiin neulalla näyte ja selkeän jäljen perusteella jokin sellainen siitä on otettu. Likvor näyte tarkoittanee haun perusteella selkäydinnestenäytteen ottoa. En kyllä löytänyt yhteyttä muuten kuin aukileen kautta otettavaan näytteeseen. Täytynee laittaa jonkinmoista kyselyä synnytyssairaalalle, jos sieltä vielä moinen tieto löytyisi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748