Sisälämmittimen johtojen asennus?

Kylmää luvassa

Minun pitäisi asentaa tähän Nissaniin P10 sisälämmitin ja ne puuttuvat välijohdot, eli tässä on normaali lohkolämmitin jo paikalla, mutta olisiko missään tarkkoja ohjeita miten siitä eteenpäin kytketään ne muut johdot yms niin että saan autooni sisälämmittimen toimimaan? Mitä noin johtosarjat halvimmillaan maksaa ja voisiko kenties romuttamoilta tiedustella?

15

17821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatti

      Voihan sitä romiksilta kysellä mutta pahoin pelkään että suomalaista romumiestä vaivaa ahneus ja pyytää melkeen samoja kuin uudesta.

      http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=390#.Um0ggBCd15o

      Eipä kovin järkyttäviltä hinnoilta näytä, ajattelin jo että maksaa luokkaa 200e.

      Ei kai se asennus nyt mitään rakettitiedettä ole, haaroittajaan vaan johdot lohkolta ja puskurin pistokkeelta ja sitten vetää siitä piuhan tulipellin läpi kabiiniin ja pistorasia johonkin sopivaan paikkaan kiinni. Todennäköisesti tulipellistä löytyy valmiita reikiä kumitulpilla peitettyinä.

      • tatti

        Niin ja ennen ostoa kannattaa varmistaa että onko siinä Defan vai minkä valmistajan systeemit.


      • Anonyymi

        Noh Ei maksa DEFAN haaroitus sarja pajoa ja on uusi mutta kysynkin että miten aiot sen sinne itse leipoa kii? on sitten vit...mainen.


    • nopeus valttia

      Romikselta kävin itsekin taannoin yhteen autooni kaapelit ja haaroittimen. Pistorasia piti ostaa uutena. Vuodenaika on vaan vähän kehno hankinnoille, koska tähän aikan ko. tarvikkeille on runsaasti kysyntää.

      Asennus on simppeliä, vähän kuten heinänteko. Voi olla että reijän joutuu tekemään moottoritilan ja ohjaamon välille, jos ei sopivaa läpivientiaukkoa valmiina ole.

      Hinnat vaihtelevat. Esimerkiksi nykyiseen autooni maksoi moottorilämmitin ja sisäkaapelisarja 350 euroa lisävarustelistalta ruksittuna. Pelkät johdot saa varmaankin satasella. Kysymällähän se selviää.

    • a(2)

      Kannattaa asentaessa muistaa, että sitä haaroitinta ei saa liittää suoraan siihen lohkolämmittimeen, se painon tuoma vääntö rikkoo sen lopulta. Eli tarvitset sisäpistokkeen lisäämiseksi kaksi uutta johtoa, toinen sieltä haaroittimelta lohkolämmittimelle, ja toinen haaroittimelta sisäpistokkeelle.

      • adf

        Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...

        Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto.


      • a(2)
        adf kirjoitti:

        Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...

        Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto.

        Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.

        Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.

        Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa.


      • Anonyymi
        a(2) kirjoitti:

        Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.

        Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.

        Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa.

        Ns. maalaisjärkeä on syytä aina käyttää ja huomioida miten esim. moottori pääsee liikkumaan moottoritilassa kumityynyjensä varassa ja jättäää riittävästi liikevaraa


    • 2467462

      Romuttamolta hain omaan autoon haaroitusjohdon, maksoi neljäsosan uuden hinnasta (uusi jopa 60-70e). Haaroituskappale vain ulkopistokkeen ja lohkon välissä olevan johdon liitoskohtaan, joskus liitos on keskellä johtoa, joskus pitää laittaa siihen missä menee lohkoon kiinni. Nippusiteillä kiinnittää moottoritilassa ja vetää jonkun kumitulpan läpi matkustajan jalkatilaan. Kannattaa tiivistää korimassalla. Helppo tehdä itse.

    • homeruostekasa

      Älä asenna sisälämmitintä, se ruostuttaa koko autosi parissa talvessa lumen sulaessa ilman ilmanvaihtoa ja höyryn jäätyessä kylmille koripinnoille. Nän saat aikaan homeisen ruostekasan pikavauhtia.

      • heh'

        Vau, kun olisin tiennyt tämän jo 15 vuotta sitten..

        Pitänee tästä eteenpäin laittaa ajaessa lämppärikin puhaltamaan kylmää, niin ei tule homeongelmia.


      • a(2)

        Kyllähän tossa tietty paikkansapitävyys on. Mutta älä tuo paljon lunta kengissäsi auton sisälle, ja tyhjennä se pois kuramatoilta. Pidä autoa katoksessa, tai poista lumi ikkunoilta ja katolta ennenkuin pidät lämmitintä isolla teholla. Ja jos et jaksa näitä kaikkia tehdä, niin pidä lämppäri vaan riittävän pienellä teholla. Lisäksi sisälämppäriä voit käyttää kosteudenpoistoon auton sisältä talvella.


    • näin on

      Jonkin verran termodynamiikka opiskelemalla huomaat, että talvella sisälämmitintä käyttämällä onnistuu pitämään koko talven korin sisäpuoliset pinnat lumihuurussa, tai märkänä. Sitä ei itse tietenkään näe koska pinnat on verhoiltu sisäpuolelta verhoiltu.

      Vain webasto- tyyppistä lämmitintä (johon on aina yhdistetty puhaltimen toiminta) voi seisovan auton sisälämmityksellä pitää autonsa kuivana.

      • Anonyymi

        Vaan 23 vuotta ollu 2000 vuosimallin volvossa sisälämppäri kovassa käytössä ja kun kesällä purin lattian eristeitä kun oli lämmittimen kenno vuotanut, niin ei ollu kyllä hometta yhtään missään. Että kai tuomahollista mutta ei mitenkä varmaa että homehtuu.

        Yleensä kuitenkin lämmityksen jälkeen autolla lähdetään liikkelle ja tällöin kyllä jo ilma kiertää ilmastoinnin ollessa päällä.


      • Anonyymi

        Webasto käyttää auton omaa lämppäriä ja roikanpäässä oleva sisätilan lämmitin tekee ihan samaa kuin se. Ei se kosteus Webaston esilämmityksessä mihinkään häviä.
        Järkevä kuski kopistelee kengistään lumet pois ja näin ei juurikaan kosteutta kerry kuin mitä pelti huurtuu jos huurtuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      117
      3565
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      36
      2111
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      147
      2013
    4. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      105
      1976
    5. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      121
      1773
    6. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1689
    7. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1607
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      288
      1462
    9. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      123
      1371
    10. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1230
    Aihe