Helsinki suosii kitkarenkaita
Helsingin kaupunki toivoo, että helsinkiläiset ajaisivat talvella nastarenkaiden sijasta kitkarenkailla.
Helsingin kaupunki toivoo, että helsinkiläiset ajaisivat talvella nastarenkaiden sijasta kitkarenkailla. (COLOURBOX)
Helsingin Sanomat uutisoi, että Helsingin kaupunki ohjaa henkilöautojen kuljettajia valitsemaan nastojen sijasta kitkarenkaat.
http://www.iltalehti.fi/autot/2013110517685479_au.shtml
KESKUSTELE
Onko kitkoilla ajavien palkitseminen alennuksilla hyväksyttävää?
Nastarenkaiden käyttökieltoja tai veroja ei ole ainakaan toistaiseksi luvassa. Kaupunki tarjoaa mieluummin porkkanaa.
Tulevaisuudessa kitkarenkailla ajavat voisivat esimerkiksi pysäköidä edullisemmin. Pysäköinnin hinta porrastettaisiin rengastyypin mukaan. Käytännössä kunnalliset pysäköintivalvojat tarkistaisivat onko autossa suoritetun maksun mukaiset renkaat.
Muutos koskisi sekä kadunvarsipysäköintiä että asukaspysäköintiä.
Tällä hetkellä noin joka viidennellä Helsingissä autoilevalla on kitkarenkaat. Toimistopäällikkö Pekka Isoniemi rakennusvirastosta kertoo Helsingin Sanomille, että tavoite olisi, että vuonna 2020 puolet autoilijoista käyttäisi kitkarenkaita ja 75 prosenttia vuonna 2030.
Isoniemi ottaa esimerkiksi Oslon, jossa noin puolet ajaa kitkoilla. Oslossa muutos tapahtui 90-luvulla kolmessa vuodessa tiedotuksen ja kampanjoinnin avulla.
Kitkarenkaiden suosimisen perusteena on halu vähentää katupölyä. Katupöly heikentää nykyisellään merkittävästi ilmanlaatua etenkin keväisin. Pölystä jopa puolet on peräisin nastojen repimästä tienpinnasta.
Kaikki eivät pölystä kärsi mutta väestötasolla katupöly aiheuttaa vakavia terveyshaittoja: hengityselinsairauksien aiheuttamia kuolemia, sydänsairauksia ja astmaa.
Luonnollisesti nastarenkaat aiheuttavat myös tie- ja katuverkon nopeutetun uusimistarpeen.
Nykyiset nastarenkaat pitävät talvikelillä hieman paremmin kuin nykyiset kitkarenkaat. Ero korostuu etenkin märällä jääpinnalla. Asiantuntijat suosittavatkin, että autoissa, joissa ei ole ajonvakautusjärjestelmää, käytettäisiin nastarenkaita.
Pieni määrä nastarengasautoja (ehkä noin viidennes) tarvitaan niin ikään karheuttamaan tienpinnat. Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, tiet ja etenkin risteysalueet saattaisivat pakkautua vaarallisen liukkaiksi.
Helsingissäkin jo tajutaan ei nastarenkaille
19
135
Vastaukset
- mee ja äkkiä
Siis mitä viittua sinä peelo yrität, painu mutsis emättimee takas ja äkkiä, sinun peelon väkerryksiä ei täällä tarvita.
- samakuin
Sinä oletkin tullut persereijästä
- ihminen on tyhmä
Kaupunkihan ei maksa niitä peltikolareita ja vakuutus maksaa henkilöhahingotkin, siinä syy typeryyteen. Minkähän selityksen keksisivät keväiseen tiepölyyn jos nastat vähenisi reilusti, varmaankin edellisen talven syytä?
Ei paljon päättäjillä päätä pakota kun haluavat aiheuttaa vaaraa ja onnettomuuksia vain ja ainoastaa kaupungin rahojen säästö mielessä. pitäsi varmaankin vähentää alkuun sieltä johdosta porukka puoleen ja hakea ne säästöt sieltä.- raha tärkeintä
Selvää lienee, että raha on voimakas motiivi Helsingissä näiden suositusten takana. Helsingin tekemä tutkimus liikennepölystä päätyi vahvasti erilaiseen lopputulokseen kuin aiempi vtt:n tutkimus, jossa nastojen vaikutus pölyn tuottamisessa oli alle 3%. Suolaus reilut 12%. Hiekotus ylivoimaisesti suurin.
Turvallisuus jää toiseksi, kun raha ja säästöt jyllää. Tästä seuraavat kustannukset kohdistuvat vielä pääosin muille kuin Helsingille. Turvallisuus todettiin Helsinginkin tutkimuksessa heikkenevän nastakiellon seurauksena ja Norjassahan se heikkeni huolimatta tehostetusta teiden talvihoidosta. - autoilija3
Ei ne kolarit siitä lisäänny vaikka nastat kielletäänkin paremminkin vähenee
- perusteluita?
autoilija3 kirjoitti:
Ei ne kolarit siitä lisäänny vaikka nastat kielletäänkin paremminkin vähenee
Norjassa lisääntyi. Henkiövahingotkin n 2% vaikka teiden kunnossapitoa lisättiin. Helsingin tutkimuksessa mainittiin myö turvallisuuden heikkenevän.
Miksi uskot kolareiden vähenevän?
- Romukasaa
Nastat ja hiekoitus pois ettei pölyä... ja ruumita ja romua tilalle?
- näin se menee
Ruumiit ja romut ei pölyä eikä kuluta asfalttia. Ja muutamat kitkafanaatikot ovat tyytyväisiä ja saaneet haluamansa...
- varmuuden vuoksi
Se pölykin varmaan vähentyisi aika paljon, jos urpot edes ymmärtäisivät vaihtaa ne nastat alle sitten kun on talvi, eikä silloin kun on 15 astetta. Ja jos samat urpot ymmärtäisivät ottaa ne ajoissa pois, kun talvi on ohi. Kuten nimikin jo sanoo, TALVIrenkaat.
- Bit stoppo
varmuuden vuoksi kirjoitti:
Se pölykin varmaan vähentyisi aika paljon, jos urpot edes ymmärtäisivät vaihtaa ne nastat alle sitten kun on talvi, eikä silloin kun on 15 astetta. Ja jos samat urpot ymmärtäisivät ottaa ne ajoissa pois, kun talvi on ohi. Kuten nimikin jo sanoo, TALVIrenkaat.
Suomen talvi on vaihteleva, emmekä ole vormulatallissa, missä renkaat vaihdetaan hujauksessa.
- Lue tarkemmin
Niin siis vieno toive on, että kaikki eivät siirtyisi kitkarenkaisiin, koska kadut kiillottuisivat sitten luistinradoiksi. Jollakin se jää on karhennettava. Tai sitten lämpövastukset teiden alle.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/05/yli-puolet-kuskeista-voi-viela-unohtaa-kitkarenkaat/201315416/304?ref=tf1- Realiteetit hukassa?
Ymmärrätkö millaisen määrän energiaa vaatisi pelkästään pääkaupunkiseudun tiestön sulana pitäminen ja mitä kyseisen tekniikan toteuttaminenmaksaisi? Haluaisitko sinä osallistua niihin talkoisiin vai kenet laittaisit maksumiehiksi?
- Olet hukassa
Realiteetit hukassa? kirjoitti:
Ymmärrätkö millaisen määrän energiaa vaatisi pelkästään pääkaupunkiseudun tiestön sulana pitäminen ja mitä kyseisen tekniikan toteuttaminenmaksaisi? Haluaisitko sinä osallistua niihin talkoisiin vai kenet laittaisit maksumiehiksi?
Sehän on realiteettia, että lämmityksen tilalla käytetään nastarenkaita.
- päästöt käyttöön
Realiteetit hukassa? kirjoitti:
Ymmärrätkö millaisen määrän energiaa vaatisi pelkästään pääkaupunkiseudun tiestön sulana pitäminen ja mitä kyseisen tekniikan toteuttaminenmaksaisi? Haluaisitko sinä osallistua niihin talkoisiin vai kenet laittaisit maksumiehiksi?
Nehän miettii pää punaisena miten voitaisiin hyödyntää hiilidioksiinipäästöt niin yks' keino vois tosiaan olla teiden lämmittäminen. Suomen kokoisen maan päästöt tuskin riittää siihen mutta jos koko maailman päästöt käytettäisiin pohjoisten alueiden teiden lämmittämiseen, missään ei tarvitsisi ajaa enää nastarenkailla.
Kuullostaa pähkähullulta kun ilmasto muutenkin lämpenee jo liikaa ja toinen vaihtoehto olisikin kieltää talviautoilu kokonaan. Kumpi kelpaisi? Nastarenkaat kielletään ennenpitkää kuitenkin. - Hiili di Oksid
päästöt käyttöön kirjoitti:
Nehän miettii pää punaisena miten voitaisiin hyödyntää hiilidioksiinipäästöt niin yks' keino vois tosiaan olla teiden lämmittäminen. Suomen kokoisen maan päästöt tuskin riittää siihen mutta jos koko maailman päästöt käytettäisiin pohjoisten alueiden teiden lämmittämiseen, missään ei tarvitsisi ajaa enää nastarenkailla.
Kuullostaa pähkähullulta kun ilmasto muutenkin lämpenee jo liikaa ja toinen vaihtoehto olisikin kieltää talviautoilu kokonaan. Kumpi kelpaisi? Nastarenkaat kielletään ennenpitkää kuitenkin.Miten hiilidioksiidilla saadaan tiet lämpimäksi???
- 12+6=18
Realiteetit hukassa? kirjoitti:
Ymmärrätkö millaisen määrän energiaa vaatisi pelkästään pääkaupunkiseudun tiestön sulana pitäminen ja mitä kyseisen tekniikan toteuttaminenmaksaisi? Haluaisitko sinä osallistua niihin talkoisiin vai kenet laittaisit maksumiehiksi?
Maksajiksi tietysti kaikki helsinkiläiset.
- autoilija3
!Niin siis vieno toive on, että kaikki eivät siirtyisi kitkarenkaisiin, koska kadut kiillottuisivat sitten luistinradoiksi. Jollakin se jää on karhennettava. Tai sitten lämpövastukset teiden alle."
Tuo väite ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Itse olen monta kertaa ajanut yöllä milloin ovat tiet jäätyneet ja nastapellet ovat nukkumassa vain rekkoja on liikenteessä minun lisäksi, mutta ei tiet miksikään peiliksi ole tullut niinkuin TM ja tuulilasi lehtien koeradat. Vaan tiet ovat olleet aina karheat ja kitkoilla on pito ollut suorastaan loistava. Ole sen vielä testannut jarrutus kokeella (tietenkin varmistaen ettei takana ole ketään erityisesti nastapelleä) ja hyvin on kitkoilla pysähtynyt auto.
Että selittäkää se nastapellet!!!
Helppohan kaupungin on puhua rahojensa säästämisestä, kun lisääntyneiden onnettomuuksien tuomat kustannukset eivät sille lankea. Ja ei niinkään väliä niistä paperilappusista, vaan ihmishengistä.
- asssssssssssss
Onhan tuossa unohdettu, että monilla on pitkiä työmatkoja Helsinkiin, ehkä vaikeiden keliolosuhteiden paikoista maaseudulla.
Itselleni on jo vuosia ollut pakko päästä mökille viikonloppuisin, myös lauhaan aikaan talvisin. Ei renkaita oikein voi lähteä vaihtamaan keliolosuhteiden mukaan jatkuvasti. Takaan, että kukaan ei pärjää minun mökkitielläni talven pahimmilla keleillä pelkillä kitkarenkailla. Sieltä löytyy yksi pitkä vaikea mäki. jossa tie on kalteva ojaan alamäessä, jossa on vielä mutka samassa kohdassa. Siitä on ylöspäin erittäin hankalaa mennä.
Itse olen ostanut nyt kalliit merkkilumiketjut. Halpakaupan ketjut hajosivat heti.
Pitäisi taas opetella käyttämään ketjuja. Nastarenkaat aion kohta vaihtaa päälle.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363797- 122566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311536- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821242