Helsingissäkin jo tajutaan ei nastarenkaille

autoilija3

Helsinki suosii kitkarenkaita


Helsingin kaupunki toivoo, että helsinkiläiset ajaisivat talvella nastarenkaiden sijasta kitkarenkailla.




Helsingin kaupunki toivoo, että helsinkiläiset ajaisivat talvella nastarenkaiden sijasta kitkarenkailla. (COLOURBOX)


Helsingin Sanomat uutisoi, että Helsingin kaupunki ohjaa henkilöautojen kuljettajia valitsemaan nastojen sijasta kitkarenkaat.


http://www.iltalehti.fi/autot/2013110517685479_au.shtml






KESKUSTELE

Onko kitkoilla ajavien palkitseminen alennuksilla hyväksyttävää?

Nastarenkaiden käyttökieltoja tai veroja ei ole ainakaan toistaiseksi luvassa. Kaupunki tarjoaa mieluummin porkkanaa.

Tulevaisuudessa kitkarenkailla ajavat voisivat esimerkiksi pysäköidä edullisemmin. Pysäköinnin hinta porrastettaisiin rengastyypin mukaan. Käytännössä kunnalliset pysäköintivalvojat tarkistaisivat onko autossa suoritetun maksun mukaiset renkaat.

Muutos koskisi sekä kadunvarsipysäköintiä että asukaspysäköintiä.

Tällä hetkellä noin joka viidennellä Helsingissä autoilevalla on kitkarenkaat. Toimistopäällikkö Pekka Isoniemi rakennusvirastosta kertoo Helsingin Sanomille, että tavoite olisi, että vuonna 2020 puolet autoilijoista käyttäisi kitkarenkaita ja 75 prosenttia vuonna 2030.

Isoniemi ottaa esimerkiksi Oslon, jossa noin puolet ajaa kitkoilla. Oslossa muutos tapahtui 90-luvulla kolmessa vuodessa tiedotuksen ja kampanjoinnin avulla.

Kitkarenkaiden suosimisen perusteena on halu vähentää katupölyä. Katupöly heikentää nykyisellään merkittävästi ilmanlaatua etenkin keväisin. Pölystä jopa puolet on peräisin nastojen repimästä tienpinnasta.

Kaikki eivät pölystä kärsi mutta väestötasolla katupöly aiheuttaa vakavia terveyshaittoja: hengityselinsairauksien aiheuttamia kuolemia, sydänsairauksia ja astmaa.

Luonnollisesti nastarenkaat aiheuttavat myös tie- ja katuverkon nopeutetun uusimistarpeen.



Nykyiset nastarenkaat pitävät talvikelillä hieman paremmin kuin nykyiset kitkarenkaat. Ero korostuu etenkin märällä jääpinnalla. Asiantuntijat suosittavatkin, että autoissa, joissa ei ole ajonvakautusjärjestelmää, käytettäisiin nastarenkaita.

Pieni määrä nastarengasautoja (ehkä noin viidennes) tarvitaan niin ikään karheuttamaan tienpinnat. Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, tiet ja etenkin risteysalueet saattaisivat pakkautua vaarallisen liukkaiksi.

19

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mee ja äkkiä

      Siis mitä viittua sinä peelo yrität, painu mutsis emättimee takas ja äkkiä, sinun peelon väkerryksiä ei täällä tarvita.

      • samakuin

        Sinä oletkin tullut persereijästä


    • ihminen on tyhmä

      Kaupunkihan ei maksa niitä peltikolareita ja vakuutus maksaa henkilöhahingotkin, siinä syy typeryyteen. Minkähän selityksen keksisivät keväiseen tiepölyyn jos nastat vähenisi reilusti, varmaankin edellisen talven syytä?
      Ei paljon päättäjillä päätä pakota kun haluavat aiheuttaa vaaraa ja onnettomuuksia vain ja ainoastaa kaupungin rahojen säästö mielessä. pitäsi varmaankin vähentää alkuun sieltä johdosta porukka puoleen ja hakea ne säästöt sieltä.

      • raha tärkeintä

        Selvää lienee, että raha on voimakas motiivi Helsingissä näiden suositusten takana. Helsingin tekemä tutkimus liikennepölystä päätyi vahvasti erilaiseen lopputulokseen kuin aiempi vtt:n tutkimus, jossa nastojen vaikutus pölyn tuottamisessa oli alle 3%. Suolaus reilut 12%. Hiekotus ylivoimaisesti suurin.
        Turvallisuus jää toiseksi, kun raha ja säästöt jyllää. Tästä seuraavat kustannukset kohdistuvat vielä pääosin muille kuin Helsingille. Turvallisuus todettiin Helsinginkin tutkimuksessa heikkenevän nastakiellon seurauksena ja Norjassahan se heikkeni huolimatta tehostetusta teiden talvihoidosta.


      • autoilija3

        Ei ne kolarit siitä lisäänny vaikka nastat kielletäänkin paremminkin vähenee


      • perusteluita?
        autoilija3 kirjoitti:

        Ei ne kolarit siitä lisäänny vaikka nastat kielletäänkin paremminkin vähenee

        Norjassa lisääntyi. Henkiövahingotkin n 2% vaikka teiden kunnossapitoa lisättiin. Helsingin tutkimuksessa mainittiin myö turvallisuuden heikkenevän.

        Miksi uskot kolareiden vähenevän?


    • Romukasaa

      Nastat ja hiekoitus pois ettei pölyä... ja ruumita ja romua tilalle?

      • näin se menee

        Ruumiit ja romut ei pölyä eikä kuluta asfalttia. Ja muutamat kitkafanaatikot ovat tyytyväisiä ja saaneet haluamansa...


      • varmuuden vuoksi

        Se pölykin varmaan vähentyisi aika paljon, jos urpot edes ymmärtäisivät vaihtaa ne nastat alle sitten kun on talvi, eikä silloin kun on 15 astetta. Ja jos samat urpot ymmärtäisivät ottaa ne ajoissa pois, kun talvi on ohi. Kuten nimikin jo sanoo, TALVIrenkaat.


      • Bit stoppo
        varmuuden vuoksi kirjoitti:

        Se pölykin varmaan vähentyisi aika paljon, jos urpot edes ymmärtäisivät vaihtaa ne nastat alle sitten kun on talvi, eikä silloin kun on 15 astetta. Ja jos samat urpot ymmärtäisivät ottaa ne ajoissa pois, kun talvi on ohi. Kuten nimikin jo sanoo, TALVIrenkaat.

        Suomen talvi on vaihteleva, emmekä ole vormulatallissa, missä renkaat vaihdetaan hujauksessa.


    • Lue tarkemmin
      • Realiteetit hukassa?

        Ymmärrätkö millaisen määrän energiaa vaatisi pelkästään pääkaupunkiseudun tiestön sulana pitäminen ja mitä kyseisen tekniikan toteuttaminenmaksaisi? Haluaisitko sinä osallistua niihin talkoisiin vai kenet laittaisit maksumiehiksi?


      • Olet hukassa
        Realiteetit hukassa? kirjoitti:

        Ymmärrätkö millaisen määrän energiaa vaatisi pelkästään pääkaupunkiseudun tiestön sulana pitäminen ja mitä kyseisen tekniikan toteuttaminenmaksaisi? Haluaisitko sinä osallistua niihin talkoisiin vai kenet laittaisit maksumiehiksi?

        Sehän on realiteettia, että lämmityksen tilalla käytetään nastarenkaita.


      • päästöt käyttöön
        Realiteetit hukassa? kirjoitti:

        Ymmärrätkö millaisen määrän energiaa vaatisi pelkästään pääkaupunkiseudun tiestön sulana pitäminen ja mitä kyseisen tekniikan toteuttaminenmaksaisi? Haluaisitko sinä osallistua niihin talkoisiin vai kenet laittaisit maksumiehiksi?

        Nehän miettii pää punaisena miten voitaisiin hyödyntää hiilidioksiinipäästöt niin yks' keino vois tosiaan olla teiden lämmittäminen. Suomen kokoisen maan päästöt tuskin riittää siihen mutta jos koko maailman päästöt käytettäisiin pohjoisten alueiden teiden lämmittämiseen, missään ei tarvitsisi ajaa enää nastarenkailla.

        Kuullostaa pähkähullulta kun ilmasto muutenkin lämpenee jo liikaa ja toinen vaihtoehto olisikin kieltää talviautoilu kokonaan. Kumpi kelpaisi? Nastarenkaat kielletään ennenpitkää kuitenkin.


      • Hiili di Oksid
        päästöt käyttöön kirjoitti:

        Nehän miettii pää punaisena miten voitaisiin hyödyntää hiilidioksiinipäästöt niin yks' keino vois tosiaan olla teiden lämmittäminen. Suomen kokoisen maan päästöt tuskin riittää siihen mutta jos koko maailman päästöt käytettäisiin pohjoisten alueiden teiden lämmittämiseen, missään ei tarvitsisi ajaa enää nastarenkailla.

        Kuullostaa pähkähullulta kun ilmasto muutenkin lämpenee jo liikaa ja toinen vaihtoehto olisikin kieltää talviautoilu kokonaan. Kumpi kelpaisi? Nastarenkaat kielletään ennenpitkää kuitenkin.

        Miten hiilidioksiidilla saadaan tiet lämpimäksi???


      • 12+6=18
        Realiteetit hukassa? kirjoitti:

        Ymmärrätkö millaisen määrän energiaa vaatisi pelkästään pääkaupunkiseudun tiestön sulana pitäminen ja mitä kyseisen tekniikan toteuttaminenmaksaisi? Haluaisitko sinä osallistua niihin talkoisiin vai kenet laittaisit maksumiehiksi?

        Maksajiksi tietysti kaikki helsinkiläiset.


      • autoilija3

        !Niin siis vieno toive on, että kaikki eivät siirtyisi kitkarenkaisiin, koska kadut kiillottuisivat sitten luistinradoiksi. Jollakin se jää on karhennettava. Tai sitten lämpövastukset teiden alle."

        Tuo väite ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Itse olen monta kertaa ajanut yöllä milloin ovat tiet jäätyneet ja nastapellet ovat nukkumassa vain rekkoja on liikenteessä minun lisäksi, mutta ei tiet miksikään peiliksi ole tullut niinkuin TM ja tuulilasi lehtien koeradat. Vaan tiet ovat olleet aina karheat ja kitkoilla on pito ollut suorastaan loistava. Ole sen vielä testannut jarrutus kokeella (tietenkin varmistaen ettei takana ole ketään erityisesti nastapelleä) ja hyvin on kitkoilla pysähtynyt auto.

        Että selittäkää se nastapellet!!!


    • Helppohan kaupungin on puhua rahojensa säästämisestä, kun lisääntyneiden onnettomuuksien tuomat kustannukset eivät sille lankea. Ja ei niinkään väliä niistä paperilappusista, vaan ihmishengistä.

    • asssssssssssss

      Onhan tuossa unohdettu, että monilla on pitkiä työmatkoja Helsinkiin, ehkä vaikeiden keliolosuhteiden paikoista maaseudulla.
      Itselleni on jo vuosia ollut pakko päästä mökille viikonloppuisin, myös lauhaan aikaan talvisin. Ei renkaita oikein voi lähteä vaihtamaan keliolosuhteiden mukaan jatkuvasti. Takaan, että kukaan ei pärjää minun mökkitielläni talven pahimmilla keleillä pelkillä kitkarenkailla. Sieltä löytyy yksi pitkä vaikea mäki. jossa tie on kalteva ojaan alamäessä, jossa on vielä mutka samassa kohdassa. Siitä on ylöspäin erittäin hankalaa mennä.

      Itse olen ostanut nyt kalliit merkkilumiketjut. Halpakaupan ketjut hajosivat heti.
      Pitäisi taas opetella käyttämään ketjuja. Nastarenkaat aion kohta vaihtaa päälle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3797
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2566
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1995
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1741
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1536
    6. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1321
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      82
      1242
    Aihe