Seniorit herätys! Eos 50 asiaa

järkkäri minullakin

Kaivelin kaapin perukoilta em. kameran ja ajattelin kokeilla vieläkö toimii. No muuten kyllä mutta automaattitarkennus tuntuu elävän omaa elämää. Moottori pörisee ja surisee kuin kunnanmiesten vehkeet konsanaan mutta mitään ei tapahdu. Objektiivin virkaa hoitaa Sigman 28-80mm. Huoltoon en ehkä viitsi kiikuttaa eli olisko kotikonsteja?

Toinen kysymys. Huomasin ohjejetta selatessani että sisarmallissa 50e on joku sellainen tarkennusjärjestelmä jossa kamera tarkentaa siihen mihin katsoo. Oliko ominaisuus oikeasti toimiva? Ja jos oli niin eipä nykykameroissa ominaisuutta näy?

2

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kfhjgefh

Kun on kyse Sigman objektiivista en ihmettele. Niissä on ollut tarkennusongelmia uutenakin.
      Tuossa linssissä voi olla moottorin ja tarkennusmekanismin välinen hihna poikki, tai löysä, joten liike ei välity tarkennuselementteihin.
      Myös jokin hammasratas voi olla kulunut, kuten naapurin Tamronissa, joka lakkasi tarkentamasta. Kurina kuuluu, mutta etsinkuva ei muutu.

Joissakin Canonin malleissa (Olen nähnyt vain EOS 5:n), jossa oli katsetarkennus.
      Siis katseella valittava tarkennustäplä. Olisi ollut kätevämpi, jos olisi toiminut koko ruudulla.
      Menetelmä toimii, mutta on ollut huhuja, ettei olisi hyvä silmälle. Ehkä siitä on siksi luovuttu.

• oli näitä

Epäilen mekaanista vikaa Sigmassa. Tälle ei mahda itse mitään, ellei omaa hienomekaanikon taipumuksia.

Vuonna -97 ostamassani Canon 50e:ssä on kolmen pisteen katseohjattu tarkennus. Toimi silloin kun viimeksi sillä kuvasin eli vajaat 10 vuotta sitten. Pelasi hyvin myös Sigman 19-35 -millisellä, joka on yhä käytössä digikaluston kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2560
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      61
      2506
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1410
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1193
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1137
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe