http://www.ulapland.fi/news/Marxilainen-kristitty-puolustaa-koyhaa/27484/97a3568b-af0b-4ee8-bd7b-ce4736bd2133#.Up2bicbZSPI.email
Laitan tämän linkin siksi, että haluan osoittaa maailman monimuotoisuutta. Ei tämä todista ryhmätasolla mitään, sitä ettei ryhmä x ole asiaa x eikä sitä, että ryhmä y edustaa asiaa b.
Marxilainen kristitty puolustaa köyhiä.
1
<50
Vastaukset
Kiitos tästä löydöstä! Luin sen suurella mielenkiinnolla. Juuri tätä olen odottanut. Nyt vain pitää selvittä että onko Terry Eagleton:nilla suomennettuaj teoksia.
Muuta poimita artikkelista:
”Monet ateistiset tai agnostiset tutkijat ostavat ateisminsa halvalla. He eivät edes kohtaa kristinuskoa, jota vastaan olisi vaikea argumentoida. Sen sijaan he tekevät ratkaisunsa sellaisen uskonnon mielikuvan perusteella, joka on tavalla tai toisella karakterisoitu ja yksinkertaistettu.”
Näin on käynyt tälläkin palstalla. On joukko ateisteja, joilla on niin ahdas käsitys kristinuskosta, että siihen mahtuu vain pieni osa uskovista. Argumentit on asetettu heitä kohtaan – ei sitä suurta joukkoa kohtaan.
”No, molemmat myös ovat joutuneet kohtaamaan groteskin perversion opeistaan. Sosialismin tapauksessa se oli stalinismi, kristinuskolla esimerkiksi kirkon monet ongelmat. Pohjimmiltaan en usko, että isoa ristiriitaa on.”
Mitä enemmän olen lukenut Raamatusta Jeesuksen opetista, sitä vähemmän olen löytänyt ristiriitoja Marxin oppien kanssa. Se on ällistyttävää…
”Marx kuitenkin sanoi myös, että uskonto on sydämettömän maailman sydän ja sieluttoman maailman sielu. Se, mistä hän ei kristinuskossa pitänyt, oli uskonnon taipumus tehdä kärsimyksestä luonnollista syntien sovitusta. Mielestäni tämä on kuitenkin virhetulkinta kristinuskosta. Jeesus ei Uudessa Testamentissa halua meidän kärsivän syntiemme tähden. Päinvastoin hän pitää inhimillistä kärsimystä pahana.”
Näin pitää käsitellä historiaa. Ymmärtää se, mikä eri aikakausina on ollut painopiste eikä tulkita kaikkea suoraan juuri tähän aikaan. Huvittavaa on että osa uskovista ajattelee aivan samoin, mutta kavahtaa ajatusta siitä, että Marx oli ihminen ja näki saman asian tuon ajan mallissa. Uskonto oli juuri sitä oopiumia, eli joka passivoitti ja alisti ihmisiä sen koneiston osaksi, jota kohtaan kuitenkin esitettiin kritiikkiä. Kuten se nytkin tekee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa672395En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361779- 101614
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741565Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly161525Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681397- 1061141
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91084- 201009