Pintelit ja käyttö

Hebba

Helou, siis asian on mietityttänyt minua pitkään ja haluaisin saada siihen selon. Mistä tietää koska hevosella pitää käyttää pinteleitä ja tarvitseeko ne laittaa esim. Vain etusiin vai kaikkiin jalkoihin?!
Tiedän että ne suojaavat jalkoja ja tukevat samalla, ja esim esteillä on hyvä laittaa ainakin pintelit eteen, mutta miksi ei välttämättä taakse?

2

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

Pinteleiden ensisijainen tarkoitus on lähinnä suojata (tai toimia koristeena...). Ne suojaa hyvin koko jalan ympäri, mikä onkin syynä usein niiden käyttöön. Voimakkaaseen hivutukseen suojat (jänne/hivutussuojat) on kuitenkin paremmat ja jännesuojat suojaa paremmin jänteitä.

Pintelit ei nykykäsityksen mukaan tue. Jos pinteli kääritään tiukasti vuohisnivelen ympäri, tällöin voidaan vuohisnivetä ehkä vähän onnistua tukemaan, mtuta tällöin pinteli haittaa jo liikkumista.
      Pinteli lämmittää jalkaa ja aiheuttaa painetta, mikä vähentää esim. nesteiden kertymistä ja lämpö vähentää vammojen riskiä. Tämän takia toiset käyttävät pinteleitä.

Esteillä etujalat on aina kovemmassa rasituksessa, koska hypyn alastulossa koko hevosen paino laskeutuu etujalkojen päälle.

• maixizee

Pintelit on suunniteltu lämmittämään jalkaa, sen jänteitä ym. Ja kun jänteet on kunnolla lämpimät, se ehkäiseen venähtymiä, revähtymiä ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2560
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      61
      2506
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1410
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1193
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1137
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe