Antirakkaus

Liona1

tässä pienessä käpykylässä
pikkukaupungin liepeillä
asuu monenlaisia ihmisiä

ei täällä rakkaus näytä kukkivan
vaikka jälkeläisiä on sitä enemmän

eikä ihmiset toisistaan välitä
muutakuin on jostain jotain takanapäin puhuttavaa

ei täällä katsota toista silmiin
aivankuin ois jotain salattavaa
kun jonkun joskus sattuu kohtaamaan

päätä niukasti nikauttaen
ohitse nopeasti kiirrehtäen

ja se elintaso kilpailu
on levinnyt tännekin pieneen rivitaloyhteiskuntaan
sen kuulee jo lapsiltakin

jossa kukaan ei toisitaan todela välitä
jossa rakkautta ei näy

8

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ceero

Tässä runossa käsitellään meille liiankin tuttua aihetta. Harvassa lienevät ne pienet käpykylät, jossa ei voimakkaana eläisi tuo kateuden perinne.

Sanat ilkeät
      helposti ilmaan jää,
      ne selkääsi isketään,
      vaan et iskijää nää.

kauna ja kateus,
      ne hyvin vain voi.
      miksi sanat lempeät
      harvoin niin korvissa soi.

ei naapuri sinua
      huonompi lie
      ja ystävinä käyden,
      kai ois helpompi tie.

eikä ystävän onni,
      oo sinulta pois.
      eikö yhdessä siitäkin
      iloita vois.

Kateus. Suomalaisten perisynti, kuten sanotaan ja kyllähän se valitettavasti näyttää totuus olevan. Kateus myrkyttää sanat ja ihmissuhteet ja ihmiset kuvittelevat saavansa jotenkin tyydytystä ilkeyksien levittämisestä.
      On vain niin vaikeaa lähteä uskomaan naapurista myönteistä ja ihmisistä on väärin, jos jollakin edes näyttäisi menevän hetkenkin verran hieman itseä paremmin.

Käsittelet tuossa runossasi Suomalaista kansallisongelmaa otteella, josta voisi päätellä sinun saaneen itsekin kokea tämä käänteinen ystävällisyys.
      Kaikkihan lähtee suomalaisten itsetunnon puutteesta. Ikuisuuskysymys, johon ei helpotusta ole näköpiirissä.
      Erilaisuus koetaan uhkana, ei suinkaan niin, kuin pitäisi. mahdollisuutena ja rikkautena.
      Jos ihminen on erilainen ja näyttää menestyvän, on hänessä taatusti jotakin vialla. Kyllä aina löytyy kateellinen, joka tietää, millä kepulikeinoilla menestykseen on päästy..
      Jos sattuukin olemaan erilainen, eikä silti menesty, on vieläkin surkeampi ja sitä suuremmalla syyllä täytyy lokaa levittää hänen päälleen.

Jostakin syystä on vain niin vaikeaa kannustaa ja tukea naapureita, tai työtovereita heidän tavotteissaan ja pyrkimyksissä. Koetaan, että toisen menestys on itseltä jollakin tavoin pois.

Kaikesta huolimatta on toki mahdollista löytää ystävä, joka ei puukota selkään, vaan on tukena turvana elämän tuulissa.
      Tälläinen todellinen ystävä on harvinaisuusja kun sellaisen löytää, niin voit olla varma, että kateellisia riittää.

• Liona1

Yksin huoltaja äitinä olen kuullut paljonkin negatiivistä puhetta onpa jopa pukeutumistani
        arvosteltu (pukeudun useimmin omatekoisiin vaatteisiin). Kyllä kai kateutta on melkein joka paikassa mutta pienessä " käpykylässä" se tiivistyy.

Kiitos jälleen kommentistasi ja hyvin riimitetystä vastsusrnostasi Ceero!

• Harmittavaa - mutta varmaan tottakin - menestyksen kuin elämänsä eteen täytyy tehdä paljon sisäistäkin työtä jotta ns.kelpaisi toisille,vaikkei välttämättä sittenkään.

Onko helpompi sortaa kuin tukea ja keneltä tukeminen/hyväksyminen on pois ... pohjolan itsetuntoinen kansa kilpailun markkinoilla,joka jo alkaa imeväisiässä.

Tuo runosi vaatisi Sinua kohtaan : Positiivisen runon,joka tuottaisi mielihyvää.

Hyvää Uutta Vuotta Sinulle !

• kuukauden_mus

Sopisi luettavaksi monessakin kyläyhteisön tai lähiön kekkereissä. Parhaimmillaan voisi puhutella kuulijoita, synnyttää omakohtaisia pohdiskeluja.

• Liona2

Kiitos teille molemmille dolan ja kuukauden_mus kannanotostanne.

Usein tämäntapaisissa lähiöissä ollaan usein niin itsekeskeisiä etteivät edes oteta vastaan "ojennettua kättä". Tuossa jo Ceerolle vastasinkin ettei saa poiketa massasta ja jos sen jollain tapaa tekee saa tuntea itsensä ulkopuoliseksi ja naapureiden tarkkaillatavaksi.

• kuukauden_mus
        Liona2 kirjoitti:

Kiitos teille molemmille dolan ja kuukauden_mus kannanotostanne.

Usein tämäntapaisissa lähiöissä ollaan usein niin itsekeskeisiä etteivät edes oteta vastaan "ojennettua kättä". Tuossa jo Ceerolle vastasinkin ettei saa poiketa massasta ja jos sen jollain tapaa tekee saa tuntea itsensä ulkopuoliseksi ja naapureiden tarkkaillatavaksi.

Siinäpä sitä onkin haasteellinen tilanne omalta puoleltaan osoittaa rakkautta ja hyväksyntää niille kyräilijöille... Tsemppiä alkaneeseen vuoteen ja kaikkea kaunista ja hyvää sinulle, Liona !

k.mus

• Liona2
        kuukauden_mus kirjoitti:

Siinäpä sitä onkin haasteellinen tilanne omalta puoleltaan osoittaa rakkautta ja hyväksyntää niille kyräilijöille... Tsemppiä alkaneeseen vuoteen ja kaikkea kaunista ja hyvää sinulle, Liona !

k.mus

Kiitos tästäkin vatauksestasi!

Nämä kadut

Näitä samoja katuja olen kulkenut
        kohta jo seitsemän vuotta
        vierailta ne tuntuu vieläkin
        en tunne niitä omikseni
        täällä mä kuitenkin asun ja elän
        vaikka kotiani ikävöin
        ja kaipaan rakkautta

Tämän kirjoitin muutama vuosi sitten ja pätee vieläkin, olen kai jotenkin
        juuttunut paikoilleni.

• kuukauden_mus
        Liona2 kirjoitti:

Kiitos tästäkin vatauksestasi!

Nämä kadut

Näitä samoja katuja olen kulkenut
        kohta jo seitsemän vuotta
        vierailta ne tuntuu vieläkin
        en tunne niitä omikseni
        täällä mä kuitenkin asun ja elän
        vaikka kotiani ikävöin
        ja kaipaan rakkautta

Tämän kirjoitin muutama vuosi sitten ja pätee vieläkin, olen kai jotenkin
        juuttunut paikoilleni.

Koskettava, herkkä ja kauniskin runo...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5627
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      574
      2092
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1154
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1003
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      981
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      56
      895
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      768
    Aihe