Onko kenelläkään kokemusta tai knoppitietoa kyseisestä aineesta? http://boneheadperformance.com/extrude-honing/extrude-hone-pricing/
imu/pakokanavien muotoilu?
11
2060
Vastaukset
- Tästä on aikaa
Muutaman kannen olen tehnyt. Silloin oli kyseessä auto, jossa palotila oli sen muotoinen, ettei palotilan ja venttiilin välistä virrannut kunnolla. Palotilaa muotoilemalla sai täytöksen paranemaan. Imukanavista poistettiin samalla tavaraa paljon, kun niissä oli "katossa" paljon ainetta venttiilinohjurin kohdalla. Venttiilinohjurit tehtiin messinkilejeeringistä ja muotoiltiin virtauksen maksimoimiseksi. Pakokanaviakin veistin, mutta niissä ei ollut niin paljon työtä. Pakokanavan pitää virrata 80% imukanavasta. Jos se sen tekee, niin loppu on tavallaan turhaa.
Knoppitietona: jotkut ovat tehneet silikonimallit kanavista, eli täyttäneet kanavat silikonilla, jonka saa sen kuivuttua vedettyä kanavasta pois. Silloin ne ahtaat paikat, joita pitää avartaa, näkee kelposti. Ja jos aikoo oikein pidemmälle menevää viritystä tehdä, niin niitä kansia pitäisi olla muutama, jotta näet kuinka paljon voi ainetta poistaa, ennenkuin törmäät öljy- tai vesikanavaan. Niinkuin yrityksen ja erehdyksen kautta... Sen ensimmäisen kannen voi sahata kappaleiksi, jotta näkee. kuinka lähelle kanavaa uskaltaa mennä, onkin sitten kiinni omasta urheiluhengestä.- Tästä on aikaa
Jaahas. Ja heti luin väärin. Aineesta -> aiheesta. Aineesta siis ei :(
- jooseppi2
Tästä on aikaa kirjoitti:
Jaahas. Ja heti luin väärin. Aineesta -> aiheesta. Aineesta siis ei :(
kyseessä on prätkän neliventtiilikansi muuta pelkoa ei ole kuin ylimääräisen ilmareiän teko kanaviin,no täytyy pohtia,en kummiskaan haluaisi alkaa pilaamaan kantta varsinkaan kun ei ole kokemusta asiasta
- Tästä on aikaa
jooseppi2 kirjoitti:
kyseessä on prätkän neliventtiilikansi muuta pelkoa ei ole kuin ylimääräisen ilmareiän teko kanaviin,no täytyy pohtia,en kummiskaan haluaisi alkaa pilaamaan kantta varsinkaan kun ei ole kokemusta asiasta
Onko sulla tietoa siitä, että siellä on joku paikka josta pois ottamalla saat lisää virtausta? Tietty mahdolliset valupurseet kannattaa poistaa, mutta muuten se on vähän hakuammuntaa, jollei sitten näe selvästi paikkaa mistä kannattaa ottaa ainetta.
Sen sijaan imusarjan ja kannen "parittaminen" on ehdottoman kannattavaa. Siinä saa pienellä työllä helposti paljonkin vastinetta, jos valut ovat vähänkin epätarkkoja. Menee siis sillälailla, että katsot värillä, että imusarjan ja kannen aukot osuvat tarkasti toisiinsa. Virtaussuuntaan ei saa tulla minkäänlaista pykälää, toiseen suuntaan ei ole niin kamalan tarkkaa, voi vaikka sipaista kannen reiän kympin pari yli. Tarkoitusta varten täytyy kansi ja imusarja saada myös pysymään siinä asennossa, johon ne paritetaan. Kiinnityspultti ei keskitä tarpeeksi. Olen käyttänyt pientä putkisokkaa. Ja tarkistus vielä, ettei tiiviste välissä tee pykäliä.
Pakosarjan kanssa sama juttu.
En prätkän koneiden kanssa ole paljon tekemisissä ollut. Voi olla, että niiden kannet ja imu/pakosarjat ovat jo valmiiksi niin hyviä valuja, että noi parittamiset on turhia. - jooseppi2
Tästä on aikaa kirjoitti:
Onko sulla tietoa siitä, että siellä on joku paikka josta pois ottamalla saat lisää virtausta? Tietty mahdolliset valupurseet kannattaa poistaa, mutta muuten se on vähän hakuammuntaa, jollei sitten näe selvästi paikkaa mistä kannattaa ottaa ainetta.
Sen sijaan imusarjan ja kannen "parittaminen" on ehdottoman kannattavaa. Siinä saa pienellä työllä helposti paljonkin vastinetta, jos valut ovat vähänkin epätarkkoja. Menee siis sillälailla, että katsot värillä, että imusarjan ja kannen aukot osuvat tarkasti toisiinsa. Virtaussuuntaan ei saa tulla minkäänlaista pykälää, toiseen suuntaan ei ole niin kamalan tarkkaa, voi vaikka sipaista kannen reiän kympin pari yli. Tarkoitusta varten täytyy kansi ja imusarja saada myös pysymään siinä asennossa, johon ne paritetaan. Kiinnityspultti ei keskitä tarpeeksi. Olen käyttänyt pientä putkisokkaa. Ja tarkistus vielä, ettei tiiviste välissä tee pykäliä.
Pakosarjan kanssa sama juttu.
En prätkän koneiden kanssa ole paljon tekemisissä ollut. Voi olla, että niiden kannet ja imu/pakosarjat ovat jo valmiiksi niin hyviä valuja, että noi parittamiset on turhia.eilen purin kannen ja täytyy sanoa ettei viimeistelyssä tosiaan ollut hurraaamista,parissa imuventtiilissä seetirenkaat muodosti joihinkin kanaviin selvät pykälät,valuryysteitä siellä täällä,no kannethan ovat aina kompromissi varsinkin massatuotanto koneissa.Virtauspenkkihän olisi oiva apuväline millä saisi kaikki kanavat samoihin arvoihin,vaan kun ei sellaisia yksityisillä ole :),ilmamassamittarilla ja siihen kytketyllä volttimittarilla saisi jonkinlaisia päättelyarvoja per sylinteri.
- kookkkoo
jooseppi2 kirjoitti:
eilen purin kannen ja täytyy sanoa ettei viimeistelyssä tosiaan ollut hurraaamista,parissa imuventtiilissä seetirenkaat muodosti joihinkin kanaviin selvät pykälät,valuryysteitä siellä täällä,no kannethan ovat aina kompromissi varsinkin massatuotanto koneissa.Virtauspenkkihän olisi oiva apuväline millä saisi kaikki kanavat samoihin arvoihin,vaan kun ei sellaisia yksityisillä ole :),ilmamassamittarilla ja siihen kytketyllä volttimittarilla saisi jonkinlaisia päättelyarvoja per sylinteri.
jos et muuta niin kannattaa kiillottaa ainakin pakokanavat niin poistuu kaasut vähemmillä pyörteillä ja nopeammin. imukanavat taas saa olla hieman rosoisemmat niin tulee tasaisempi seos
- Tästä on aikaa
jooseppi2 kirjoitti:
eilen purin kannen ja täytyy sanoa ettei viimeistelyssä tosiaan ollut hurraaamista,parissa imuventtiilissä seetirenkaat muodosti joihinkin kanaviin selvät pykälät,valuryysteitä siellä täällä,no kannethan ovat aina kompromissi varsinkin massatuotanto koneissa.Virtauspenkkihän olisi oiva apuväline millä saisi kaikki kanavat samoihin arvoihin,vaan kun ei sellaisia yksityisillä ole :),ilmamassamittarilla ja siihen kytketyllä volttimittarilla saisi jonkinlaisia päättelyarvoja per sylinteri.
Kovin lähelle seetiä ei käsin oikein uskalla mennä. Tarvitsisit Miran, jolla kairaisit sen venttiilin ympärystän puhtaaksi. Ne purseet tietty pois. Ja se paritus.
Tuosta kiillottamisesta sanoisin, että ei oikein maksa vaivaa. Virtauspenkissä ei ole saatu sanottavia eroja, vaikka ollaan kiillotettu peilille verrattuna normaaliin siistiin työstöjälkeen. Lähinnä se on semmonen ammattimiehen viimeinen silaus. Voi olla että imupuolella saadaan rosoisemmalla jopa parempi palaminen niinkuin kookkkoo mainitsi. Siihen tosin vaikuttaa sitten enemmän jo venttiilien sijoitus, palotilan muotoilu jne. Palotiloihin et vissiin ajatellut koskea? - jooseppi 2
Tästä on aikaa kirjoitti:
Kovin lähelle seetiä ei käsin oikein uskalla mennä. Tarvitsisit Miran, jolla kairaisit sen venttiilin ympärystän puhtaaksi. Ne purseet tietty pois. Ja se paritus.
Tuosta kiillottamisesta sanoisin, että ei oikein maksa vaivaa. Virtauspenkissä ei ole saatu sanottavia eroja, vaikka ollaan kiillotettu peilille verrattuna normaaliin siistiin työstöjälkeen. Lähinnä se on semmonen ammattimiehen viimeinen silaus. Voi olla että imupuolella saadaan rosoisemmalla jopa parempi palaminen niinkuin kookkkoo mainitsi. Siihen tosin vaikuttaa sitten enemmän jo venttiilien sijoitus, palotilan muotoilu jne. Palotiloihin et vissiin ajatellut koskea?palotilat jää rauhaan,ovat sen muotoiset ettei siellä otettavaa paljoa ole,kanavat vaan pitäis saada pikkusen isommaksi ja virtaus paremmaksi kun koneeseen on suunnitteilla turbo,ihan katukäyttöön vaan maksimitehoja ei haeta,vaan taidan kiikuttaa suosiolla ammattipajalle koska en millään pysty mittaamaan tehtyjä muutoksia niin en ala ottaan riskiä että kansi menee pilalle,koska kummiskin 8 imu ja 8 pakokanavaa minkä virtaukset pitäisi saada samoiksi ettei tule tilanne että joku sylinteri saa enemän kuin toinen
- akaankansi
Noihin edellämainittuihin keinoihin lisäisin vielä venttiilien lisäviisteet tiivistepinnan yläpuolle ja R-seetit ainakin imukanaviin. Kannattaa sitten muistaa, että ahdetuissa pakopuolen virtausominaisuudet ovat hieman tärkeämmät kuin mitä vapaastihengittävissä.
Noiden seetien ja lisäviisteiden kanssa voin auttaa, virtauspenkkikin löytyy. Yhteystietoja löytyy tuolta: www.akaankansi.suntuubi.com- turboilija
Onko R-seetistä hyötyä pakokanavassa ? vai perinteinen kulmat venttiliin vain,turbosta kyse.
- teppo312312
Turbossa on helppo ruuvata ahtopaineita ylöspäin, jos lisää tehoa haluaa. Muu virittäminen on "turhaa" turbojen kanssa. Kunnon pakoseetit tekemällä voit saada ehkä prosentin enemmän tehoa. Hinta/hyöty suhde ei kohtaa missään kohtaa, sillä ahtopaineita voit ruuvata meisselillä, joka kaikilta harrastajilta löytyy työkalupakista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 863166
- 883013
- 681862
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191802- 271701
- 211681
- 241677
- 481327
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi321326Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91309