Kyselisin siis näistä lähtöselvityksen henkilökunnan kielivaatimuksista, ilmeisesti ainakin finski vaatii työntekijöiltään sitä paljon parjattua pakkoruotsia englannin lisäksi? Ja varmaan joku kolmannes kieli katsotaane eduksi?
Finnair ei mua juurikaan kiinnosta mutta miten olisi asian laita esim. Turkish Airlines:lla, heillä ei varmaan ruotsin taitoa vaadita? Olen ainakin kuullut että he puhuvat suomen ja englannin lisäksi vain turkkia, eikä ruotsia ollenkaan. Kaikki kokemukset ja tiedot tänne vaan jos joltain löytyy :-)
Lähtöselvityksen kielivaatimukset?
2
274
Vastaukset
- Puff
Niin.... Rakas lapsi, herää!!!
Lentoasemalla huolintayhtiöt lähtöselvittävät lentoja, ei lentoyhtiöt.
Finnairille ei vuosiin ole päässyt kuin palkattoman harjoittelun (Helmi-koulu Malmilla) kautta ja silloinkin saa vain fiibaa eli aamu 05-08 ja sitten iltapäivä klo 14-18. Vanhoja kokoaikaisia osa-aikaistetaan jne.
Halukkaita kansainväliseen ilmapiiriin on NIIN paljon, että työnantajat voivat kyykyttää tulijoita kunnolla VAATIA kunnon kielitaidon eli suomen, ruotsin ja enkin lisäksi ainakin yhtä muuta vierasta kieltä - just checkin'
Hei
Maapalveluyhtiöt hoitavat nykyisin lentoyhtiöiden matkustajapalvelut, johon useimmiten virkailijan tehtävien lisäksi kuuluu porttitehtävät ja mahdollisesti myös esim. tulopalvelu- ja lipunmyynti. Mainitsemaasi Turkish Airlinesia hoitaa Servisair, joka ehdollisesti on myyty Swissportille. Finnair hoitaa edelleen omien lentojensa suuremmat konetyypit matkustajapalveluiden osalta, ja on palkannut uusia lähinnä esim kesäkaudelle osa-aikaiseksi, tosin aiempaa osaamista on vaadittu. Lisäksi HEVA:lla matkustajapalveluita tuottaa Airpro ja Air100:lla (Porin lennot) joku oma yhtiö. Ainakin meillä nimeltä mainitsemattomassa firmassa on monta ruotsinkielentaidotonta ;) mutta parempi osaaminen ei olisi pahitteeksi, sillä ruotsinkielisiä matkustajia on paljon päivittäin. Kieltä ei testattu haastattelussa. Käytännössä pärjää suomen- ja englanninkielen sujuvilla taidoilla. Venäjänkielen taito olisi käytännössä erittäin hyvä olla, mutta käytännössä et monipuolisesta kielitaidosta saa kuin lämmintä kättä... Sen sijaan uudempia virkailijoita ei löydy montaakaan jolla ei olisi aiempaa alan kokemusta tai matkailualan koulutusta, joten pohjatyö pitää olla tehty kunnolla. Mikään koulutus ei kuitenkaan valmista tehtävään, joten yhtiöt kouluttavat virkailijat itse. IAU:n tesiä noudattavilla yhtiöillä suhteellisen hyvä palkka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732825
- 642713
- 681802
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161590- 201570
- 151412
- 481277
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229