apua auttakaa D:

apuakunsitätännetarvita

Jos teiltä saa kysyä, niin mulla on oma hevonen jonka tarkkaa ikää ei tiedetä, mutta Se ei ole alle 13 eikä yli 15, joten Se on 13-15-vuotias. Sen ostopapereissa luki että Se on 13, mutta eläinlääkäri sanoi että 13-15. Sillä on terveet jalat jne, mutta en oikein uskalla ratsastaa sillä raskaita valmennuksiamme/tunteja, kun Se ontui kerran, kun ostimme sen... Luultavasti oli tarhasta, mutta pelkään että pilaan Sen jalat estetunneillamme. Meillä on ratana esteitä laukkaa ja Ravia putkeen melkein koko tunti ja isoja esteitä. (max. 85 oksereit)... Voiko hevosen jalat mennä pilalle jos sillä hyppää todella tosissaan ja kunnolla kerran viikkoon? Pelkään sitä ihan hirveästi :/ kitos jo etukäteen vastauksesta! Hevonen on 159cm puoliverinen. Aika lyhyehköt jalat. PS. Se ei vastusta kyllä yhtään hyppyjä tai oo laiska. Pikemminkin normaali joskus jopa kuuma.

2

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oumai

No aika paha sanoa jos ette tiedä edes sen ikää... :o Jos se on ontunut,se voi ihan helposti ontua uudelleen,joten en suosittele hyppimään..
      Itse tein sen virheen, hepasta tuli hetkeksi jalaton, etkai halua omalle hevosellesi samaa? Ja hypyt voivat tuntua siitä hetkellisesti kivalta, mutta jälkeenpäin se on jalaton.

• ---

NO se nyt on ihan sama onko hevonen 13v. vai 15v. Ei se tuohon kysymykseen vaikuta.

Jokainen terve hevonen kestää hyppäämisen kerran viikossa. 85cm esteet on oikeasti tosi pieniä ja normaalikuntoinen hevonen jaksaa kyllä liikkua tunnin putkeenkin (vrt tuntihevoset juoksee 3h putkeen).

Se, että hyppäät kerran viikossa alle 90cm esteitä, ei ole mitään "kunnolla hyppäämistä". Tuon voisi laskea kivaksi jumpaksi hevoselle.

Toki kaikkein paras olisi kysyä valmentajakta. Valmentaja tuntee teidän ja osaa sanoa jos hevosta rasitetaan liikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5120
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      513
      1679
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      793
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe