Mitä kauempaa hankkii asunnon kasvukeskuksesta, niin sitä edullisemmin sen saa. Miinuspuolena on kulkeminen sieltä työpaikalle. Onko se silti pelkkää miinusta, minkälaisia kokemuksia ???
Pitkän työmatkan edut ???
101
8913
Vastaukset
Oma työmatkani kestää noin 30-60 minuttia, ruuhkasta riippuen.
Se on orientoitumisaikaa. Hyvin työmurheet unohtuvat iltapäivästä kun kotiinpäin huristelee. Toisaalta aamulla on ihan mukava kuunnella radiosta asiaohjelmia, jotain mitä ei muuten tulisi tehtyä.
Ei siis pelkkää miinusta.- oikeaa hermolepoa
Aamuin illoin, kun paahdetaan verenmaku suussa oli keli mikä tahansa. Joka toinen päivä vielä pakolliset ketjukolarit ja ekstraruuhkat.
- toista mieltä
oikeaa hermolepoa kirjoitti:
Aamuin illoin, kun paahdetaan verenmaku suussa oli keli mikä tahansa. Joka toinen päivä vielä pakolliset ketjukolarit ja ekstraruuhkat.
Minulla on 45 minuutin ajomatka töihin tai vaihtoehtoisesti 1 h bussilla.
Omassa autossa on juuri se mukavuus, että voi kuunnella mitä haluaa radioista tai cd:ltä. Itse opiskelen silloin tällöin englantia kieli-cd:ltä matkan aikana.
Toisaalta voi olla myös kuuntelematta yhtään mitään ja olla omissa ajatuksissaan.
Monesti töiden jälkeen ainakin minulla on ajatukset vielä pitkään työasioissa, ne eivät nollaudu kun työpaikan oven sulkee takanaan. Automatka on hyvää nollaamista, matkan aikana ne on hyvä mietiskellä sivuun ja kun kotia pääsee on pää tyhjä työasioista.
Bussimatkassa on taas se mukavuus, että sen aikana voi lukea kirjaa, nukkua tai olla täysin omissa ajatuksissa. Toisaalta myös siinä voi tehdä myös töitä kun nykyisin nuo sähköpostit yms. kulkee älypuhelimessa mukana.
Itse rakensin viime talvena omakotitaloa ja töistä tontille ajellessa oli hyvää aikaa miettiä tulevaa työvaihetta taloprojektissa ja soitella urakoitsijoille, vastaavalle, tavarantoimittajille jne.
Kyllä matka-ajan voi hyödyntää hyvinkin, se on vain itsestä kiinni. Vielä ei itselläni ainakaan ole tullut mitta täyteen. Verenmaku ei ole kertaakaan ollut suussa.
Vakkari vain päälle ja antaa mennä. - vaihtoehtona on
toista mieltä kirjoitti:
Minulla on 45 minuutin ajomatka töihin tai vaihtoehtoisesti 1 h bussilla.
Omassa autossa on juuri se mukavuus, että voi kuunnella mitä haluaa radioista tai cd:ltä. Itse opiskelen silloin tällöin englantia kieli-cd:ltä matkan aikana.
Toisaalta voi olla myös kuuntelematta yhtään mitään ja olla omissa ajatuksissaan.
Monesti töiden jälkeen ainakin minulla on ajatukset vielä pitkään työasioissa, ne eivät nollaudu kun työpaikan oven sulkee takanaan. Automatka on hyvää nollaamista, matkan aikana ne on hyvä mietiskellä sivuun ja kun kotia pääsee on pää tyhjä työasioista.
Bussimatkassa on taas se mukavuus, että sen aikana voi lukea kirjaa, nukkua tai olla täysin omissa ajatuksissa. Toisaalta myös siinä voi tehdä myös töitä kun nykyisin nuo sähköpostit yms. kulkee älypuhelimessa mukana.
Itse rakensin viime talvena omakotitaloa ja töistä tontille ajellessa oli hyvää aikaa miettiä tulevaa työvaihetta taloprojektissa ja soitella urakoitsijoille, vastaavalle, tavarantoimittajille jne.
Kyllä matka-ajan voi hyödyntää hyvinkin, se on vain itsestä kiinni. Vielä ei itselläni ainakaan ole tullut mitta täyteen. Verenmaku ei ole kertaakaan ollut suussa.
Vakkari vain päälle ja antaa mennä.että kuuntelet aamuin illoin kotona sitä radiota about 30 min ja kuljet töihin 15 min tai puuhastelet perheen kanssa jotain mukavaa. Kun nuo työmatkakustannusten vähennykset poistuvat ja kilometriverot tulee, niin moni ajattelee sitä kaukana asumisen autuutta uudelleen. Usein tuolla "kaukana" veroäyrikin on valmiiksi jo korkeampi.
- pelottava tulevaisuu
vaihtoehtona on kirjoitti:
että kuuntelet aamuin illoin kotona sitä radiota about 30 min ja kuljet töihin 15 min tai puuhastelet perheen kanssa jotain mukavaa. Kun nuo työmatkakustannusten vähennykset poistuvat ja kilometriverot tulee, niin moni ajattelee sitä kaukana asumisen autuutta uudelleen. Usein tuolla "kaukana" veroäyrikin on valmiiksi jo korkeampi.
Hupi loppuu myös siinä vaiheessa, kun lapsosia pitää ruveta kuskaamaan lätkäharkkoihin, piano- tai balettitunneille. Pahimmillaan Kehä I sisäpuolelle, kun ei sillä savipelloilla ole tapana harrastaa kuin weberin kuumennusta.
Eli työmatkoihin 1½ päivässä illalla 2x½ h lasten kuskaamiseen ja kun ei siinä välissä kerkiäisi kuin kääntymään kotona, kannattaa enemmin ajaa vaikka työpaikalle viettämään puoleksi tunniksi laatuaikaa töiden parissa, minkä jälkeen lähdetään keräilemään mukuloita kaupungilta.
Todellista asuntosäästämistä, kun kotona vain käväistään nukkumassa. Ja aamulla kello soi 5:00, jotta töihin keritään seisemäksi, ennen aamuruuhkaa.
Ja kotiin lähdetään VIIMEISTÄÄN 15:00. 10 min viivästyminenkin tarkoittaa ruuhkaan jumittumista ja siitä 30-40 min kotimatkasta tulee tunnin matka. Huonolla säällä voi mennä kaksikin tuntia. Tämä motivoi ajamaan veren maku suussa 110 lasissa, vaikka pöllyävä lumi alentaisi näkyvyyden 30 metriin ja jarrutusmatkat >>100 m näissä oloissa. Roikutaan vain edelläajavan takavaloja seuraten ja toivotaan parasta ... näin ne niputukset on viime vuosina tehty. - matkaan lähden jee
niin ja saan kaiken työmatkastani verovähennyksiin,auto kokonaan alv vähennykset,korjaukset vähennyksiin.ettäniin ja puhelin kulut myös vähennyksiin.jos en kävisi työssä nämä kulut jäisi hyödyntämättä.ja kotitalous vähennyksen saa myös 2400 euroa vuodessa,käyttämällä siivousfirmaa ja remontti apua.kaikki verovähennys oikeutta.mitä pitempi matka sen suuremmat vähennykset.
- palkallinen matka
matkaan lähden jee kirjoitti:
niin ja saan kaiken työmatkastani verovähennyksiin,auto kokonaan alv vähennykset,korjaukset vähennyksiin.ettäniin ja puhelin kulut myös vähennyksiin.jos en kävisi työssä nämä kulut jäisi hyödyntämättä.ja kotitalous vähennyksen saa myös 2400 euroa vuodessa,käyttämällä siivousfirmaa ja remontti apua.kaikki verovähennys oikeutta.mitä pitempi matka sen suuremmat vähennykset.
työmatkan voi käyttää puhelin neuvotteluihi,ja tietsikalla voi tehdä tarjouksia asiakkaalle kun kulkee bussilla ja saa matkaajasta vielä palkan.palkka alkaa juosta sillon kun avaa puhelimen ja tietsikan.näin matkaaika onkin työaikaa.matkakulut menee verovähennyksiin.
- KALLE KELLO
pelottava tulevaisuu kirjoitti:
Hupi loppuu myös siinä vaiheessa, kun lapsosia pitää ruveta kuskaamaan lätkäharkkoihin, piano- tai balettitunneille. Pahimmillaan Kehä I sisäpuolelle, kun ei sillä savipelloilla ole tapana harrastaa kuin weberin kuumennusta.
Eli työmatkoihin 1½ päivässä illalla 2x½ h lasten kuskaamiseen ja kun ei siinä välissä kerkiäisi kuin kääntymään kotona, kannattaa enemmin ajaa vaikka työpaikalle viettämään puoleksi tunniksi laatuaikaa töiden parissa, minkä jälkeen lähdetään keräilemään mukuloita kaupungilta.
Todellista asuntosäästämistä, kun kotona vain käväistään nukkumassa. Ja aamulla kello soi 5:00, jotta töihin keritään seisemäksi, ennen aamuruuhkaa.
Ja kotiin lähdetään VIIMEISTÄÄN 15:00. 10 min viivästyminenkin tarkoittaa ruuhkaan jumittumista ja siitä 30-40 min kotimatkasta tulee tunnin matka. Huonolla säällä voi mennä kaksikin tuntia. Tämä motivoi ajamaan veren maku suussa 110 lasissa, vaikka pöllyävä lumi alentaisi näkyvyyden 30 metriin ja jarrutusmatkat >>100 m näissä oloissa. Roikutaan vain edelläajavan takavaloja seuraten ja toivotaan parasta ... näin ne niputukset on viime vuosina tehty.Voi voi.. Pelottaa tulevaisuus. Kuule, eiköhän nuo pentujen harrastukset ole ihan itse aiheutettuja, joten älä valita. Jos sinulla on varaa harrastuttaa pennuillasi balettia ja lätkää, niin sinulla on varaa pistää kakarat taksiin ja menoksi. Taas yksi oikein valopää valitta ja oikein pelottaakin itse aiheutetuista kuluista ja ajan menosta. Ottaa nuppiin tuollainen kitisijä, joka itse on aiheuttanut aikaongelmansa, ja kehtaat vielä täällä kitistä. Kyse on TYÖmatkoista, jotka on pakollisia kaikille niille, kellä sitä työtä on. Koita nyt iskeä sinne tyhjään ja itsekkääseen päähäsi sellainen ajatus, että joillakuilla on oikeasti TYÖmatka jopa 2 tuntia/siivu joten sinun lasten harrastuksiin menevä aika on naurettavan tyhjäpäisen blondin suurin huoli
- AlfMelmac
toista mieltä kirjoitti:
Minulla on 45 minuutin ajomatka töihin tai vaihtoehtoisesti 1 h bussilla.
Omassa autossa on juuri se mukavuus, että voi kuunnella mitä haluaa radioista tai cd:ltä. Itse opiskelen silloin tällöin englantia kieli-cd:ltä matkan aikana.
Toisaalta voi olla myös kuuntelematta yhtään mitään ja olla omissa ajatuksissaan.
Monesti töiden jälkeen ainakin minulla on ajatukset vielä pitkään työasioissa, ne eivät nollaudu kun työpaikan oven sulkee takanaan. Automatka on hyvää nollaamista, matkan aikana ne on hyvä mietiskellä sivuun ja kun kotia pääsee on pää tyhjä työasioista.
Bussimatkassa on taas se mukavuus, että sen aikana voi lukea kirjaa, nukkua tai olla täysin omissa ajatuksissa. Toisaalta myös siinä voi tehdä myös töitä kun nykyisin nuo sähköpostit yms. kulkee älypuhelimessa mukana.
Itse rakensin viime talvena omakotitaloa ja töistä tontille ajellessa oli hyvää aikaa miettiä tulevaa työvaihetta taloprojektissa ja soitella urakoitsijoille, vastaavalle, tavarantoimittajille jne.
Kyllä matka-ajan voi hyödyntää hyvinkin, se on vain itsestä kiinni. Vielä ei itselläni ainakaan ole tullut mitta täyteen. Verenmaku ei ole kertaakaan ollut suussa.
Vakkari vain päälle ja antaa mennä.No et puhunut mitään kustannuksista/auto. Ainoa kokemus oli Helsinki-Nurmijärvi ja Nurmijärvi-kortilla maksoi kukauden matkat 100 euroa. Matka-aika n. 40 min per suunta.
- ex-espoolainen
pelottava tulevaisuu kirjoitti:
Hupi loppuu myös siinä vaiheessa, kun lapsosia pitää ruveta kuskaamaan lätkäharkkoihin, piano- tai balettitunneille. Pahimmillaan Kehä I sisäpuolelle, kun ei sillä savipelloilla ole tapana harrastaa kuin weberin kuumennusta.
Eli työmatkoihin 1½ päivässä illalla 2x½ h lasten kuskaamiseen ja kun ei siinä välissä kerkiäisi kuin kääntymään kotona, kannattaa enemmin ajaa vaikka työpaikalle viettämään puoleksi tunniksi laatuaikaa töiden parissa, minkä jälkeen lähdetään keräilemään mukuloita kaupungilta.
Todellista asuntosäästämistä, kun kotona vain käväistään nukkumassa. Ja aamulla kello soi 5:00, jotta töihin keritään seisemäksi, ennen aamuruuhkaa.
Ja kotiin lähdetään VIIMEISTÄÄN 15:00. 10 min viivästyminenkin tarkoittaa ruuhkaan jumittumista ja siitä 30-40 min kotimatkasta tulee tunnin matka. Huonolla säällä voi mennä kaksikin tuntia. Tämä motivoi ajamaan veren maku suussa 110 lasissa, vaikka pöllyävä lumi alentaisi näkyvyyden 30 metriin ja jarrutusmatkat >>100 m näissä oloissa. Roikutaan vain edelläajavan takavaloja seuraten ja toivotaan parasta ... näin ne niputukset on viime vuosina tehty.Entisenä Espoolaisena ja nyt Helsingissä 10 km keskustasta asuvana pieni vertailu:
Espoossa ei pärjännyt ilman omaa autoa. Vähintään yksi tarvittiin, mutta kun vaimon työ oli jonkin aikaa eri suunnassa, niin kaksi autoa. Molemmat yhteenlaskettuna tuli kilometrejä yksityisajoista (työmatkat mukana) noin 40.000. Nyt Helsingissä asuttaessa yhdellä autolla tulee noin 15.000 km yksityisajoa/ vuosi.
Työmatkoihin omalla autolla Helsinkiin meni 30-50 minuuttia ruuhkista riippuen. Julkisilla jos ei myöhästynyt yhdestäkään bussista ja jun kulki aikataulussa, niin sama aika. Nyt työmatka junalla kestää kotiovelta Helsingin keskustaan max 20 minuuttia. Juna kulkee 5 minuutin välein.
Asunto muuttui isommaksi samalla rahalla kun muutettiin Espoosta Helsinkiin
Lasten harrastukset ja koulu ovat kaikki 5 km säteellä. Koulu 500 m, pojan kaksi harrastusta 1 km, tyttären harjoituskiin tuo 5 km.
Kaikki tarvittavat palvelut ovat helpommin saatavilla.
Kaiken tämän pohjalta en näe ainakaan Helsinki - Espoo välillä mitään kustannushyötyä - enkä elämäntason eroa Espoon hyväksi. - älä höpötä työtön
matkaan lähden jee kirjoitti:
niin ja saan kaiken työmatkastani verovähennyksiin,auto kokonaan alv vähennykset,korjaukset vähennyksiin.ettäniin ja puhelin kulut myös vähennyksiin.jos en kävisi työssä nämä kulut jäisi hyödyntämättä.ja kotitalous vähennyksen saa myös 2400 euroa vuodessa,käyttämällä siivousfirmaa ja remontti apua.kaikki verovähennys oikeutta.mitä pitempi matka sen suuremmat vähennykset.
Verovähennys ei tarkoita että saat kaikki kulut 100-prosenttisesti takaisin. Otahan selvää mitä se verovähennys tarkoittaa.
Saatko palkkaa siitä, kun istut työmatkat autossa? - karu todellisuus
KALLE KELLO kirjoitti:
Voi voi.. Pelottaa tulevaisuus. Kuule, eiköhän nuo pentujen harrastukset ole ihan itse aiheutettuja, joten älä valita. Jos sinulla on varaa harrastuttaa pennuillasi balettia ja lätkää, niin sinulla on varaa pistää kakarat taksiin ja menoksi. Taas yksi oikein valopää valitta ja oikein pelottaakin itse aiheutetuista kuluista ja ajan menosta. Ottaa nuppiin tuollainen kitisijä, joka itse on aiheuttanut aikaongelmansa, ja kehtaat vielä täällä kitistä. Kyse on TYÖmatkoista, jotka on pakollisia kaikille niille, kellä sitä työtä on. Koita nyt iskeä sinne tyhjään ja itsekkääseen päähäsi sellainen ajatus, että joillakuilla on oikeasti TYÖmatka jopa 2 tuntia/siivu joten sinun lasten harrastuksiin menevä aika on naurettavan tyhjäpäisen blondin suurin huoli
Nuo vaan oli huomioita savipellolle muuttaneiden duunikaverien todellisuudesta.
Melkoinen ristiriita verrattuna täälläkin esitettyihin kehuihin, mutta taitaakin olla ns. myyntilaidalla moni savipellon keisari ts. yrittävät puhua hintaa ylös, jotta pääsisivät palaamaan ihmisten ilmoille. - Turhaan pelkäät
pelottava tulevaisuu kirjoitti:
Hupi loppuu myös siinä vaiheessa, kun lapsosia pitää ruveta kuskaamaan lätkäharkkoihin, piano- tai balettitunneille. Pahimmillaan Kehä I sisäpuolelle, kun ei sillä savipelloilla ole tapana harrastaa kuin weberin kuumennusta.
Eli työmatkoihin 1½ päivässä illalla 2x½ h lasten kuskaamiseen ja kun ei siinä välissä kerkiäisi kuin kääntymään kotona, kannattaa enemmin ajaa vaikka työpaikalle viettämään puoleksi tunniksi laatuaikaa töiden parissa, minkä jälkeen lähdetään keräilemään mukuloita kaupungilta.
Todellista asuntosäästämistä, kun kotona vain käväistään nukkumassa. Ja aamulla kello soi 5:00, jotta töihin keritään seisemäksi, ennen aamuruuhkaa.
Ja kotiin lähdetään VIIMEISTÄÄN 15:00. 10 min viivästyminenkin tarkoittaa ruuhkaan jumittumista ja siitä 30-40 min kotimatkasta tulee tunnin matka. Huonolla säällä voi mennä kaksikin tuntia. Tämä motivoi ajamaan veren maku suussa 110 lasissa, vaikka pöllyävä lumi alentaisi näkyvyyden 30 metriin ja jarrutusmatkat >>100 m näissä oloissa. Roikutaan vain edelläajavan takavaloja seuraten ja toivotaan parasta ... näin ne niputukset on viime vuosina tehty.Lapsosten kuskaaminen on ollut hankalinta kun ollaan asuttu lähiössä, periaatteessa alle puolen tunnin matkan päässä töistä, mutta lisäksi tuli päiväkotireissut ja kauppareissut ja sitten harrastuksetkin. Siihen se ilta aina menikin.
Helpoiten arki on sujunut kun ollan asuttu kehyskaupungissa, jossa harrastuspaikat ja koulut lasten kävelymatkan päässä, niin ei ole tarvinnut aikuisten kuskata. Muutettiin aikoinaan siksikin, kun molemmilla sellainen työ, ettei voida lähteä aikaisin kotiin. Klo 15 on meille mahdotonta. Yleensä lähdetään n. klo 17-18. Lapset on vuosien aikana harrastaneet mm. jalkapalloa, viulunsoittoa, balettia, taitoluistelua ja ratsastusta.
Helsingin keskustassa ollaan toki asuttu nuorena parina, mutta lasten kanssa ei olla edes yritetty. Kaksioon ei haluttu ahtautua ja perheasuntoon ei ollut varaa, kauempaa sai enemmän tilaa ja pihan. Toki, jos Helsingissä olisi kohtuuhintaisia hyviä perheasuntoja, niin pihasta olisi voinut tinkiä ja laittaa kesäpaikan erikseen, sitä harkittiin, muttei se ollut mahdollista kun niitä kohtuuhintaisia hyviä perheasuntoja ei ollut.
Kummankaan työpaikka ei ole juuri nyt (onneksi) Helsingin keskustassa, ja työpaikat ovat myös vaihtuneet ja firmat muuttaneet vuosien aikana. Silloin kun piti mennä joka aamu keskustaan, pelkkä kaupungin läpi ajaminen vei saman verrana ikaa kun moottoritien ajaminen, ja työmatka tuplaantui. - pimpsan eteen hommia
karu todellisuus kirjoitti:
Nuo vaan oli huomioita savipellolle muuttaneiden duunikaverien todellisuudesta.
Melkoinen ristiriita verrattuna täälläkin esitettyihin kehuihin, mutta taitaakin olla ns. myyntilaidalla moni savipellon keisari ts. yrittävät puhua hintaa ylös, jotta pääsisivät palaamaan ihmisten ilmoille.http://thaimaalainennainen.blogspot.com/
vaatii rahaa ja miehen on painettava hommia. Olipa duuni mis vaan. - mnhg
KALLE KELLO kirjoitti:
Voi voi.. Pelottaa tulevaisuus. Kuule, eiköhän nuo pentujen harrastukset ole ihan itse aiheutettuja, joten älä valita. Jos sinulla on varaa harrastuttaa pennuillasi balettia ja lätkää, niin sinulla on varaa pistää kakarat taksiin ja menoksi. Taas yksi oikein valopää valitta ja oikein pelottaakin itse aiheutetuista kuluista ja ajan menosta. Ottaa nuppiin tuollainen kitisijä, joka itse on aiheuttanut aikaongelmansa, ja kehtaat vielä täällä kitistä. Kyse on TYÖmatkoista, jotka on pakollisia kaikille niille, kellä sitä työtä on. Koita nyt iskeä sinne tyhjään ja itsekkääseen päähäsi sellainen ajatus, että joillakuilla on oikeasti TYÖmatka jopa 2 tuntia/siivu joten sinun lasten harrastuksiin menevä aika on naurettavan tyhjäpäisen blondin suurin huoli
Katsotaan sitten "valopää" kun itselläsi on lapsia, miten sitten suu pannaan :)
- Ei mitään etuja
Muutamia vuosia 80 kilometrin päässä töissä käyneenä: ei siinä mitään myönteistä ole. Pitää herätä tuntia aikaisemmin ja pääsee tuntia myöhemmin kotiin. Jos kulkee julkisilla, menee vielä reilusti enemmän aikaa. Varsinkaan talvella ajaminen ei edes ole kivaa ja välillä sattuu vähemmän miellyttäviä tilanteita. Autoon kertyy 3000 kilometriä kuukaudessa eli huolto- ja korjausrytmi on aika vilkas. Rahaakin palaa kiivaaseen tahtiin ja vaihdossa automyyjä toteaa, että onpas paljon ajettu ikäisekseen.
Onneksi etätyö on keksitty ja nyt työmatkani on viisi metriä. Verrattuna entiseen maantien sahaamiseen tämä on kuin taivaasta. - Psycologist M.D.
Ei yhtään mitään etua ole pitkästä työmatkasta. Toki voi yrittää selittää (mental coping).
- Työmies, ei yömies
Sinulle: "Psycologist M.D."
No, voi hyvänen aika! Työajalla voi opiskella vieraita kieliä. Niin minä olen tehnyt 20 vuotta. Puhelimesta nykyjään voi kuunnella nettiradioita ympäri maailmaa. Kuulee uutisia, joita ei Suomessa koskaan mainita ja musiikkia eri kielillä laulettuna. Ihania lauluja Etelä-Amerikasta esimerkiksi. Aah kuinka nautinnollista. - Keittöpsykologi EVP
Alle puolen tunnin työmatka suuntaansa on mielenterveysriski.
- 9745698526
Keittöpsykologi EVP kirjoitti:
Alle puolen tunnin työmatka suuntaansa on mielenterveysriski.
Näin on! Matka on reilu puoli tuntia ja siinä alkaa jo toivoa, että se jatkuisi pitempään. Iltapäivällä on mukava ajella kotiin ja nollata ajatuksia ajomatkan aikana.
Maalla asumisessa on vain se huono puoli, että jos on illalla kaupungissa baarissa niin tarvitsee jonkun kuskiksi, koska taksikin on lähemmäs 100 euroa suuntaan.
- ok-sivuparoni
Ei liian kaukaa pidä ostaa.
Itsellä ok-kartano mukavasti vartin päässä Helsingin keskustasta. Työmatkaan menee nyt autolla noin 10 minuuttia, kun kassulla Stadissa luukuttaessani jouduin pahoinvoimaan räkäisessä sporassa yli puoli tuntia toimistolle päästäkseni.- mitä ihmettä
Menit ja ostit Herttoniemen kartanon, onneksi olkoon.
- hmmm...
Ehkä pienenä miinuksena on työmatkakulut. Vaimoni vuodesta 2002 ajellut joka päivä etelä Espoosta Hyvinkäälle töihin. Kolmas uutena ostettu auto jo menossa ja kohta pitäisi vaihtaa. Vanhat autot ei tule kysymyksenkään koska kokeiltiin kerran ja aina rikki. Kulut vaimolla kaikki huomioituna noin 1000 euroa kuukaudessa. Hivenen vaihdellut autosta riippuen. Hankinta hinnat olleet uusina 13-19,000 euroa. Jos kehyyskunnista ostaa asunnon tai talon niin halvemman hinnan hyöty mikäli´pitkä työmatka syöty pois jo muutamissa vuosissa. Tämän takia onkin lehdistä voinut lukea jo muutaman kerran paluu lähemmäksi työpaikkaa ja pois kehyyskunnista liikkeestä...
- mek
EN ymmärrä tuota ett ävanha auto on aina rikki kun itse oeln kokoikäni ajellut tuollaisilla vähän ajetuilla noin 4-6000€ autoilla ja paljon vähemmän vikoja kuin uusilla mutta täytyy osata ajaa että auto kestää. Nytkin ajelen vuoden 2000 mallisella focuksella ja mittarissa 175000 km metriä ja ainoat viat on mitä katsataja kertoo kerran vuodessa ja ei tule kalliiksi kun osaa ite korjailla ja se siitä. Jos ajelee paljon niin esim. oljyt kannattaa vaihtaa max 10000 km välein aj suodatin niin pysyy auto kunnossa. Sen verran työmatkasta ettei se saa olla 50km pidempi ja monet kuluttaa se tunnin autossa ja työpaikan lähellä asuvat voivat poiketa vaikka oluella työpäivän jälkeen mutta kukin tyylillään mutta nuorwempana pikkukylissä asuneena en sellaiseen enään koskaan mene ja kyllä pääkaupunkiseutu on mukava paíkka asua että silleen.
- Casj
yli 50 km yhteensuuntaan päivässä menee pahasti miinukselle vuodessa.
- ei liian kauas
Minä ostin taloni "maalta" Tampereen naapurikunnan puolelta. Ei tästä keskustorille kuitenkaan ole matkaa kuin 15 km. Työpaikalle mulla 14 km ja avovaimolla 12 km. Kotioven kun avaa, niin vartin päästä on töissä leimaamassa itseään sisälle. Avovaimo pääsisi kävelyineen n. puolessa tunnissa bussillakin töihin, mutta päiväkotirallin vuoksi on perheessä käytännössä oltava kaksi autoa. Tai olisi tuossa päiväkoti 400 metrin päässä lähimmän bussipysäkin vieressä, mutta meillä on molemmilla vuorotyöt ja siten nuorimmainen on vähän kauempana vuoropäiväkodissa. Näin lyhyisiin työmatkoihin riittää noi tonnin rottelotkin, joita parin vuoden välein sitten vaihtelee. Itseasiassa tämänhetkisistä autoista toinen on ostettu muutama vuosi sitten 400 eurolla, mutta enpä ole vielä viitsinyt sitä vaihtaa, kun ei ole kertaakaan vielä tielle jättänyt ja suht pienin korjauksin on kelvannut katsastusmiehellekin.
Kyllä meillä oli yhtenä tärkeänä talon valintakriteerinä inhimillinen työmatka. Tampereelta täytyy mennä joko aivan metsään pois lähipalvelujen ääreltä tai sitten johonkin pikkukaupunkiin vähintään 40 km:n päähän, että alkaa kunnolla hinnoissa näkyä. Mieluummin laitan hiukan enemmän lainanhoitoon ja säästän työmatkakuluissa. Tämä oli vähän kompromissi, kun hinku olisi ollut Tampereen puolella pysyä. Täältä naapurikunnan puolelta sai kuitenkin tällä vuosituhannella rakennetun talon samalla rahalla kuin mitä tossa n. viiden kilometrin päässä toisella puolen kunnanrajaa maksavat 70-80-lukulaiset. Muutenkin tässä sijainti stemmasi lopulta aika mukavasti, kun on koulu kirjastoineen lähellä ja turvallinen koulutie ja kauppaankaan ei ole kuin n. 500 metriä. Iso kauppakeskuskin löytyy muutaman kilometrin päästä, jos erikoisliikkeisiin hinkuaa.- hmmm...
Tapauksesi ei ole vertailukelpoinen vaikka erinomainen tilanne sopii teille. Johan Helsingin sisäiset matkat voivat olla 30 km kodin ja työpaikan välillä. Me asutaan Espoossa ja minulla ensimmäistä kertaa ihanteellinen lyhyt 15 km työmatka työpaikalle Espoossa ja ajo ei kestä kuin reilu vartin. Vaimollanki ei tosin näin. Liki tunnin työmatka ja nóin tonni kuukadessa kulut.
- ei liian kauas
hmmm... kirjoitti:
Tapauksesi ei ole vertailukelpoinen vaikka erinomainen tilanne sopii teille. Johan Helsingin sisäiset matkat voivat olla 30 km kodin ja työpaikan välillä. Me asutaan Espoossa ja minulla ensimmäistä kertaa ihanteellinen lyhyt 15 km työmatka työpaikalle Espoossa ja ajo ei kestä kuin reilu vartin. Vaimollanki ei tosin näin. Liki tunnin työmatka ja nóin tonni kuukadessa kulut.
Vertailukelpoinen mihin? Mielestäni aloitukseen vastasin. Ei aloittaja puhunut mitään pääkaupunkiseudusta vaan kasvukeskuksista! Tampereen seutu ainakin tietääkseni lasketaan kasvukeskukseksi.
- KALLE KELLO
hmmm... kirjoitti:
Tapauksesi ei ole vertailukelpoinen vaikka erinomainen tilanne sopii teille. Johan Helsingin sisäiset matkat voivat olla 30 km kodin ja työpaikan välillä. Me asutaan Espoossa ja minulla ensimmäistä kertaa ihanteellinen lyhyt 15 km työmatka työpaikalle Espoossa ja ajo ei kestä kuin reilu vartin. Vaimollanki ei tosin näin. Liki tunnin työmatka ja nóin tonni kuukadessa kulut.
Jos mulla olisi tuollainEn työmatka ja julkiset kulkuvälineet nenän edessä, niin autoa minulla ei olisi. SyyNä olisi pelkästää jo se, että minun ei tarttisi enää olla valtion lypsylehmä, Siitä ilosta hyväksyisin junien ja bussien minuutin myöhästymisetkin niin, etten valittaisi joka kerta HSL:lle, kuten kansa nyt tekee kehä III:n sisäpuolella
- H2O1
Nuija homma tuon Ideaparkin suhteen on vain se, että sinne pitää ihan vierestäkin lähteä autolla. Jalan jos yrität, joudut hyppimään autoramppien ja istutusten yli. Tai näin oli ainakin vielä jokunen vuosi sitten.
- Tyytyvainen
Plussapuolia tulee paljonkin. Pääsee isommalle paikkakunnalle kauppoihin. Voi sivistää itseään (äänikirjoina Espanja ja Ranskan kieli itsellä menossa). Mietiskely matkalla. Voi soitella tavarantarvitsioille. Joskus tarvitsee jotain toiselta paikkakunnalta ja onkin jo valmiiksi siellä. Itsellä 150 km työpaikalle ja ainakaan vielä ei ole tullut miellettä vaihtaa!
- omarahakas
Minullakin oli ennen 150km yhteen suuntaan, mutta silti jäi vähän sellainen olo, ettei ehdi saada mietiskelyä valmiiksi. Vaihdoin sitten duunin Keuruulle ja nyt ehtii ihan eri tavalla rauhoittua kotimatkalla Stadiin. Tavaraakin pääsee keräämään paljon laajemmalta alueelta ilman ylimääräistä ajoa. Esimerkiksi jos naapuri haluaa lähteä käymään Lahden Kärkkäisellä, niin joutuu varta vasten ajamaan yli 200km lenkin. Minulle se taas on matkan varrella eli selvää säästöä jokainen Kärkkäiskäynti. Siksi käynkin siellä melkein päivittäin.
- ei jummarra...
Siis mitä?!?!?! Pitää muuttaa savelle asumaan, että pääsee isommalle paikkakunnalle kauppoihin? Voitko tarkentaa aivopieruasi hieman?
- noin ne ajattelee
ei jummarra... kirjoitti:
Siis mitä?!?!?! Pitää muuttaa savelle asumaan, että pääsee isommalle paikkakunnalle kauppoihin? Voitko tarkentaa aivopieruasi hieman?
Käyhän ne juntit jossain Tuurin kyläkaupassakin 500 km päästä, kun saavat jotain krääsää pari euroa halvemmalla kuin omasta kotikylän kaupasta.
- OLET PÖLIÄ
ei jummarra... kirjoitti:
Siis mitä?!?!?! Pitää muuttaa savelle asumaan, että pääsee isommalle paikkakunnalle kauppoihin? Voitko tarkentaa aivopieruasi hieman?
No eihän sitä ymmärrä kun on lusikalla annettu eli ei voi kauhalla vaatia.
Kaveri tarkoittaa sitä, että pikkuisessa kaupungissa on paremmat palvelut kuin SUURKAUPUNGIN LÄHIÖSSÄ.
Jos katsotaan vaikka Helsingin lähiöistä esim. Puistolaa (jossa olen itse asunut). Siellä on 2 pientä ruokakauppaa, lähiposti ja kioski. Muut palvelut ovat hajallaan pitkin suurta Helsinkiä joiden saavutettavuus kestää ikuisessa neljän ruuhkassa.
Verrataan sitä keravaan. Keravalla on kaikki palvelut erittäin pienellä alueella Kaupungin keskustassa. Sieltä löytyy myös erikoiskaupat kuten vaate, elektroniikka, autokaupat. Löytyy prismat, cittarit, honkkarit jne. jne. Kunnon posti, kaupungin kaikki virastot lähellä, leikkipaikat, urheilupaikat jne. jne.
Keravalla on yhtäpaljon palveluita kuin Helsingissä, mutta ne ovat sijoittuneet pienelle alueelle, käyttäjiä on vähemmän ja tavoitettavuus on paljon parempi. - sanos mulle
OLET PÖLIÄ kirjoitti:
No eihän sitä ymmärrä kun on lusikalla annettu eli ei voi kauhalla vaatia.
Kaveri tarkoittaa sitä, että pikkuisessa kaupungissa on paremmat palvelut kuin SUURKAUPUNGIN LÄHIÖSSÄ.
Jos katsotaan vaikka Helsingin lähiöistä esim. Puistolaa (jossa olen itse asunut). Siellä on 2 pientä ruokakauppaa, lähiposti ja kioski. Muut palvelut ovat hajallaan pitkin suurta Helsinkiä joiden saavutettavuus kestää ikuisessa neljän ruuhkassa.
Verrataan sitä keravaan. Keravalla on kaikki palvelut erittäin pienellä alueella Kaupungin keskustassa. Sieltä löytyy myös erikoiskaupat kuten vaate, elektroniikka, autokaupat. Löytyy prismat, cittarit, honkkarit jne. jne. Kunnon posti, kaupungin kaikki virastot lähellä, leikkipaikat, urheilupaikat jne. jne.
Keravalla on yhtäpaljon palveluita kuin Helsingissä, mutta ne ovat sijoittuneet pienelle alueelle, käyttäjiä on vähemmän ja tavoitettavuus on paljon parempi.Kysymyshän oli siitä, että käydään töissä kaukana asuinpaikasta. Jos käy töissä vaikka Espoossa tai Kirkkonummella tai missä tahansa ja asuu siellä Keravalla, niin mites ne Keravan liikkeet tekee elämisen autuaaksi. Voihan sitä käydä matkalla kaupassa 10 muussakin isossa kaupassa. Ruuhkassa joutuu ajamaan ja ehtiikö niihin Keravan virastoihin, jos ei pidä vapaapäivää?
- röhönaurut!
OLET PÖLIÄ kirjoitti:
No eihän sitä ymmärrä kun on lusikalla annettu eli ei voi kauhalla vaatia.
Kaveri tarkoittaa sitä, että pikkuisessa kaupungissa on paremmat palvelut kuin SUURKAUPUNGIN LÄHIÖSSÄ.
Jos katsotaan vaikka Helsingin lähiöistä esim. Puistolaa (jossa olen itse asunut). Siellä on 2 pientä ruokakauppaa, lähiposti ja kioski. Muut palvelut ovat hajallaan pitkin suurta Helsinkiä joiden saavutettavuus kestää ikuisessa neljän ruuhkassa.
Verrataan sitä keravaan. Keravalla on kaikki palvelut erittäin pienellä alueella Kaupungin keskustassa. Sieltä löytyy myös erikoiskaupat kuten vaate, elektroniikka, autokaupat. Löytyy prismat, cittarit, honkkarit jne. jne. Kunnon posti, kaupungin kaikki virastot lähellä, leikkipaikat, urheilupaikat jne. jne.
Keravalla on yhtäpaljon palveluita kuin Helsingissä, mutta ne ovat sijoittuneet pienelle alueelle, käyttäjiä on vähemmän ja tavoitettavuus on paljon parempi.Eli sinä muutit Ylikiiminkiin että pääset Ouluun Stokkalle?
Puistola ja Kerava on savea kaikki tyynni. - omana
OLET PÖLIÄ kirjoitti:
No eihän sitä ymmärrä kun on lusikalla annettu eli ei voi kauhalla vaatia.
Kaveri tarkoittaa sitä, että pikkuisessa kaupungissa on paremmat palvelut kuin SUURKAUPUNGIN LÄHIÖSSÄ.
Jos katsotaan vaikka Helsingin lähiöistä esim. Puistolaa (jossa olen itse asunut). Siellä on 2 pientä ruokakauppaa, lähiposti ja kioski. Muut palvelut ovat hajallaan pitkin suurta Helsinkiä joiden saavutettavuus kestää ikuisessa neljän ruuhkassa.
Verrataan sitä keravaan. Keravalla on kaikki palvelut erittäin pienellä alueella Kaupungin keskustassa. Sieltä löytyy myös erikoiskaupat kuten vaate, elektroniikka, autokaupat. Löytyy prismat, cittarit, honkkarit jne. jne. Kunnon posti, kaupungin kaikki virastot lähellä, leikkipaikat, urheilupaikat jne. jne.
Keravalla on yhtäpaljon palveluita kuin Helsingissä, mutta ne ovat sijoittuneet pienelle alueelle, käyttäjiä on vähemmän ja tavoitettavuus on paljon parempi.Riippuu ihan siitä missä asuu Keravalla tai Helsingissä. Keravallakin voi asua kaukana keskustasta ja Helsingissä voi asua vaikka ostoskeskuksessa, ainakin Kampissa, eikä Vuosaaressakaan kaukana ole jos Cirrukseen muuttaa. Puistolakin muuten lähellä Tikkurilaa.
Mutta siinä olet oikeassa, että mieluummin Keravan keskustassa kuin Puistolassa, JOS työmatka on sama. Suurimmalle osalle vaan työmatka pidempi Keravalta. - bnnhhhhh
Nuo asiat voi hyvin tehdä vapaa-ajallakin, eli työmatkasta ei mitään hyötyä. Shoppailuun ei ole rahaa eikä haluja kovin usein. Shoppailemaan pääsee helposti muualtakin.
- Ok-Loordi
Tuurissa on muuten kovia poikia, niillä ottaa sarvi eteen, toista se on kassulla, ei seiso viittä minuuttia pitempään
- takuulla on
ja sinä saisit takuuvarmasti turpiisi alle 5 minuutissa.
- CADILLAC_2DHT
Minulla työmatka n. 30 km.
Ajan työmatkat wanhalla jenkkiautolla. Autona vuosimallin '63 Cadillac 2dht.
Onneksi ei ruuhkaa ja voi ajella ihan maantienopeuksia.
Yhtä juhlaa on matkanteko ko. autolla.
Caddyssä 6.4.litran V8 4-portainen automaatti. Tasauspyörästön lukko myös tarpeellinen ja hyödyllinen varuste.- ja rahaa palaa
Tuollainen bensarosvo nielaisee 15 litraa satasella tasaisella nopeudella ja kun pikkuisen polkaisee, ei 20 litraa riitä.
Olet varmaan suosittu kaveri paikallisten huoltamoyrittäjien keskuudessa.
Samoin myös paikallisten korjaamojen. jenkkien laatu on yhtä syvältä kuin Italialaisten ja Venäläisten automerkkien. Jatkuvasti pajalla eikä maksa vähän. - pikku juttu
ja rahaa palaa kirjoitti:
Tuollainen bensarosvo nielaisee 15 litraa satasella tasaisella nopeudella ja kun pikkuisen polkaisee, ei 20 litraa riitä.
Olet varmaan suosittu kaveri paikallisten huoltamoyrittäjien keskuudessa.
Samoin myös paikallisten korjaamojen. jenkkien laatu on yhtä syvältä kuin Italialaisten ja Venäläisten automerkkien. Jatkuvasti pajalla eikä maksa vähän.Kaverilta menee työmatkoilla noin 3000-3500 euroa vuodessa enemmän rahaa pelkkiin polttoaineisiin kuin keskikokoisella uudehkolla dieselautolla. So what, rahaa se vain on ja toisaalta putoaa ne uusien autojen hinnatkin vuodessa aika paljon.
ja rahaa palaa kirjoitti:
Tuollainen bensarosvo nielaisee 15 litraa satasella tasaisella nopeudella ja kun pikkuisen polkaisee, ei 20 litraa riitä.
Olet varmaan suosittu kaveri paikallisten huoltamoyrittäjien keskuudessa.
Samoin myös paikallisten korjaamojen. jenkkien laatu on yhtä syvältä kuin Italialaisten ja Venäläisten automerkkien. Jatkuvasti pajalla eikä maksa vähän.Uusi auto tiputtaa arvoaan enemmän vuodessa, mitä tuollaisella menee bensoihin.
Lisäksi uusissa autoissa kalliit pakolliset huollot merkkikorjaamolla, jotta takuu pysyy voimassa.
Lisäksi, jos jotain vikaa tulee, uusi on vietävä sinne merkkikorjaamolle. Vanhan taas pystyy korjaamaan itsekin.- Sisä Piiri
ja rahaa palaa kirjoitti:
Tuollainen bensarosvo nielaisee 15 litraa satasella tasaisella nopeudella ja kun pikkuisen polkaisee, ei 20 litraa riitä.
Olet varmaan suosittu kaveri paikallisten huoltamoyrittäjien keskuudessa.
Samoin myös paikallisten korjaamojen. jenkkien laatu on yhtä syvältä kuin Italialaisten ja Venäläisten automerkkien. Jatkuvasti pajalla eikä maksa vähän.20ltr menee väkisin ajaa miten vain
Itellä oli '62 nen rempattu kone ja uus kaasarikin 15 v pidin.
Tuo pajahomma taas on pelkkää tietämättömien asenteellisuutta.Kyseessä kuiteskin 50 v auto. - Exxon Valdez
Caddyssä 6.4.litran V8 4-portainen automaatti.
Loota ei ole alkuperänen,noissa ei ollut siihenaikaan kun 3-vaihteinen TH350 tai TH400!Taikka 2-pykälänen PG.
Ettei paskaa jauheta... - CADILLAC_2DHT
Exxon Valdez kirjoitti:
Caddyssä 6.4.litran V8 4-portainen automaatti.
Loota ei ole alkuperänen,noissa ei ollut siihenaikaan kun 3-vaihteinen TH350 tai TH400!Taikka 2-pykälänen PG.
Ettei paskaa jauheta...kuulehan "Exxon Valdez"...
Kun et Cadillaceista näytä mitään tietävän...
Vuoteen 1963 asti oli Cadillaceissa 4-portainen Hydramatic JetAway-automaatti kaikissa malleissa.
Limousine-mallissa vieläpä vahvistettu sellainen.
Vuonna 1964 oli "perusmallin" Seris 62-mallissa vielä tuo mainittu laatikko. DeVille-sarjan autoissa sitten TurboHydramatic-laatikko ( 3-vaihteinen ). Adapterilla kiinni koneen perässä. Sama laatikko muissakin GM-autoissa , muunmuassa Chevroletissa.
Tämä 4-vaihteinen laatikko kunnossa ollessaan, vaihtaa kuin ajatus,. huomaamatta.
Minun auton vaihdelaatikko täysin iskussa. Toimii kuin "ajatus" !
Powerglide-laatikko oli Chevyssä. EI koskaan tehtaalta laitettuna.Cadillacissa.
Nelivaihteinen automaatti ollut Caddyssa jo 50-luvun taitteesta lähtien. - CADILLAC_2DHT
ja rahaa palaa kirjoitti:
Tuollainen bensarosvo nielaisee 15 litraa satasella tasaisella nopeudella ja kun pikkuisen polkaisee, ei 20 litraa riitä.
Olet varmaan suosittu kaveri paikallisten huoltamoyrittäjien keskuudessa.
Samoin myös paikallisten korjaamojen. jenkkien laatu on yhtä syvältä kuin Italialaisten ja Venäläisten automerkkien. Jatkuvasti pajalla eikä maksa vähän.nimimerkille "ja rahaa palaa"...
EI liene sinun rahoista pois, mitä autoni kuluttaa.. ;-D
Kaikki bensa (98 oktaanista venttillien suoja-aine), mitä tankkiin laittaa, kyllä menee.
Itse kuule pitää remontit tehdä ( jos jotain tarvitsee joskus tehdä ).
Ei kuule nykyajan korjaamot ymmärrä tälläisten autojen päälle yhtään mitään.
25 vuoden kokemuksella, Aika hyvin tunnen autoni ja sen tekniikan. Kiitos kysymästä ! :-D - CADILLAC_2DHT
Exxon Valdez kirjoitti:
Caddyssä 6.4.litran V8 4-portainen automaatti.
Loota ei ole alkuperänen,noissa ei ollut siihenaikaan kun 3-vaihteinen TH350 tai TH400!Taikka 2-pykälänen PG.
Ettei paskaa jauheta...tuollainen, juutuubin linkin kaltainen ( tosin, tuo filmin auto Series 63-mallinen, johon laitetttu Series 62-mallin sisustus.. Samanlainen kuin minun autossa ).
http://www.youtube.com/watch?v=rIL1BzRar8E
- upgreidaus...
Kohta muutan Kampista Utsjoelle, parempien palvelujen perässä.
- jo vain muutat
Kolttatytöt täällä jo odottaa palveluineen.
- ei etuja
pitkässä työmatkassa EI OLE ETUJA OLEMASSA!
Minä ainakin arvostan omaa aikaa jo sen verran, etten
käyttäisi esim 2 tuntia päivässä työmatkaan.
Ja se aika on pois perheeltä, lapsilta, itseltään - kaikesta.
Ainoastaan väliaikaisesti voisin matkustaa mutta ei pitkään- ei istumiselle!
Totta. Ei ole mitään järkeä istua paria tuntia päivässä autossa saamatta palkkaa siltä ajalta. Ainoastaan silloin se on ymmärrettävää, jos kotona on olot sellaiset ettei siellä viihdy (surkea rötiskö ja ärsyttävä akka). Mutta ei siltikään ole pakko autossa istua, menee vaikka lähibaariin spurgujen seuraksi istumaan.
2h/arkipäivä tekee vuodessa noin 450h (noin 19 vrk), jos vähentää lomat. Pelkkää autossa istumista tienaamatta senttiäkään. No, ei se iso vika tarvi olla, kun se on päässä... ei istumiselle! kirjoitti:
Totta. Ei ole mitään järkeä istua paria tuntia päivässä autossa saamatta palkkaa siltä ajalta. Ainoastaan silloin se on ymmärrettävää, jos kotona on olot sellaiset ettei siellä viihdy (surkea rötiskö ja ärsyttävä akka). Mutta ei siltikään ole pakko autossa istua, menee vaikka lähibaariin spurgujen seuraksi istumaan.
2h/arkipäivä tekee vuodessa noin 450h (noin 19 vrk), jos vähentää lomat. Pelkkää autossa istumista tienaamatta senttiäkään. No, ei se iso vika tarvi olla, kun se on päässä...No te ette ainakaan ole asuneet omakotitalossa vailla näköyhteyttä naapureihin. =)
Itse olen maalta kotoisin, ja täytyy myöntää, että välillä silloin nuorempana vitutti ajaa 70-80km. töihin.
Nyt kun täällä betonihelvetissä on asunut, niin todellakin kaipaa sitä omaa rauhaa, ja tonttia, missä voi tehdä "mitä vaan", ilman että kaikenmaailman kyttääjämummot ja kukkahattutädit paheksuu.
Olen asunut Helsingissäkin omakotitalossa, mutta ei se ole sama asia, koska talot on vieri vieressä ja tontit "postimerkin" kokoisia.
Jos olisi varaa, niin ilman muuta ostaisin paikan jostain pk-seudun lähistöltä, mutta sellaisesta paikasta, jossa ei ikkunasta näy naapurin ikkuna.- KALLE KELLO
ei istumiselle! kirjoitti:
Totta. Ei ole mitään järkeä istua paria tuntia päivässä autossa saamatta palkkaa siltä ajalta. Ainoastaan silloin se on ymmärrettävää, jos kotona on olot sellaiset ettei siellä viihdy (surkea rötiskö ja ärsyttävä akka). Mutta ei siltikään ole pakko autossa istua, menee vaikka lähibaariin spurgujen seuraksi istumaan.
2h/arkipäivä tekee vuodessa noin 450h (noin 19 vrk), jos vähentää lomat. Pelkkää autossa istumista tienaamatta senttiäkään. No, ei se iso vika tarvi olla, kun se on päässä...Kyselet "mitä järkeä".. Niinpä, ei ole järkeä vaan on PAKKO. Usko nyt kun herrat ja rouvat ovat jo päättäneet, että jos sinulle tarjotaan työpaikkaa 80 km:n päästä niin sinun ON MENTÄVÄ sinne. Kyllä sinä jaksat kulkea, herrat ja rouvat arkadianmäellä tietävät, että sinä JAKSAT kulkea töissä 80 km:n päässä. Älä urputa yhtään vastaan. Viisaammat tietää tämänkin asian.
- töitä kotoa
Olen aikoinaan matkustanut julkisilla (1.15-1,30 tuntia suntaan ja myöhemmin kun oli varaa nin muutin lähemmäksi niin sillopin oli enään 35-40 minuutia suntaan) mutta noin 10 vuotta sitten sain mahdollisuuden tehdä töitä kotoa.
Käytänössä minulla on nyt monta tuntia lisäaikaa vuorokaudessa tehdä mitä vaan. Sen lisäksi ehdin rauhassa käydä kaupassa ennen kun kassat ruuhkaantuu.
Voin siis halutessa tehdä ylitöitä ja tienata lisää rahaa, tai viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa samalla kun monet muut istuvat jumissa jossain jonoissa tuolla ruuhkaliikenteessä.
Toinen negatiivinnen puoli työmatkoissa on kaikki autokulut( auton arvon väheneminen, huolto, kulutusosat, polttoaine ja vakuutus).
Sen lisäksi vielä turvallisuus: Vaikka monet itse tykkää olevansa aika hyvä kuski niin kyllä sitä näkee "näitä muita" joka aiheuttaa vaaratilanteita yllättävän usein... - Kilometrikorvaus
Kansantaloudellisesti aivan järjetöntä ajella ruuhkassa liukuvalla tehokkaalla työajalla suojatyöpaikalle jota ei ehkä edes tarvittaisi. Ammattiliikenteen tiellä.
Siihen ei tulot menot tai kasvut paljon auta- Kannattamatonta pöljyyttä se on.
Vaikka yhtiö ois ulkolamaisomistuksessa tai joku valtion tahikka kunnanvirasto.- Kyllä kelpaa
Kilometrikorvaukset ovat verottomia ja niin messeviä että autoilu on käytännössä katsoen ilmaista! 2-3 vuoden välein vaihdan aina uuteen premium-autoon...
- fakta!
Kyllä kelpaa kirjoitti:
Kilometrikorvaukset ovat verottomia ja niin messeviä että autoilu on käytännössä katsoen ilmaista! 2-3 vuoden välein vaihdan aina uuteen premium-autoon...
Työmatkoista ei makseta kilometrikorvauksia.
- ei niin pahakaan
Olen kulkenut 80 kilometrin päässä töissä. Pimeällä syksyaamuna tympäisi (n. puolet matkasta ilman katuvaloja), mutta kun tuli lunta, oli kiva ajella samoin kesällä. Hyvinä puolina voin mainita, ettei tullut työt kotiin, kun matkalle jäi työasiat, eikä pitänyt työpaikkaansa vapaa-ajalla nähdä. Ihan kiva oli ajella tuota matkaa, ei loppujen lopuksi niin kalliiksikaan tullut.
- yksPäivitys
Työmatkaa 120km/suunta ja miehellä 135km/suunta. Yhdessä käydään, kun noi työajat kuiteskin nappaa yksiin...
Autona alle 2000€ maksanut kulkupeli, joka toiminut moitteettomasti. Renkaat joutuu joka vuosi ostamaan sekä jotain pientä korjaamista, mutta muutoin aika halpaa kulkemista.Junalla ja bussilla tulisi kalliimmaksi.
Tietysti jännitysmomenttina on aina tuo keli ja ruuhkat.Mutta, lomien ja viikonpäivien eron huomaa liikenteessä aamulla ennen klo 6 varsin hyvin.
Muuttamista työn perässä ei olla edes ajateltu, sillä pk-seutu ei houkuttele lainkaan. Riittää kun sieltä elannon saa... - Auto-män
Kaikkea ei voi mitata rahassa. Keskustassa asuminen on nuorempana mukavaa, kun menomestat on lähellä. Parkkipaikoista taistelu puolestaan on ikävää. Autoilijana voin sanoa, ettei minua haitannut 60 km työmatka maalta, jonka kuljimme vaimoni kanssa yhdessä omalla autolla. Perheessä oli uusi auto ja vanha ritsa kakkosautona. Yleensä ajettiin vanhalla. Kalliiksihan se tulee, mutta palkat oli sen verran hyviä, että oli varaa. Ja mikään "hintahyöty" ei korvaa maaseudun rauhaa. Kauppoihin pääsee ainakin Helsingin seudulla nopeasti kehyskunnissakin. Eikä aina ole ostettva halvinta.
- Käyttövarat
Jos pääkaupunkiseudun okt maksaa vaikka 600 000 e ja aivan samanlainen 300 000 e n.60-100 km Hesasta, niin aika paljon sitä jää käyttövaraa työmatkoihinkin. Lisäksi esim. junamatkalla voi etätyöskennellä, kun nykyisin on vaikka mitä vempainta.
- Yxi monesta
Tunti per sivu muutaman vuoden ja vuosia on paljon jäljellä ennen kuin eläke koitaa - ellei lottovoitto tule sitä ennen.
Täysin hanurista koko homma - eikä kodon läheltäkään töitä ole löytynyt. - Militantti Antti
Minulla on ollut jo yli 30 vuotta alle 15 minuutin työmatka autolla, eli aina alle 10 km. Se on sopiva enkä ottaisi sellaista työtä, että työmatkaan menisi yli puoli tuntia päivässä! Hesan palkat on suurempia, mutta ne rahat kuluvat asumiseen ja työmatkoihin! Lähes kaikki tuntemani Hesalaiset ovat pers'aukisia, vaikka kehuvat suurilla palkoillaan! Onneksi en monta tunnekaan !
- H a a v e i l i j a
Viime kesänä junalla matkustaessa mietin...
Jos työpaikka olisi Tikkurilan aseman lähistöllä ja asunto kävelyetäisyydestä Lahden asemalta, niin voisiko mukavampaa työmatkaa toivoa? Puoli tuntia tasaista, nopeaa ja hiljaista kyytiä ja aamukahvitkin voisi hörpätä matkalla. Tai jatkaa vaikka unia sen aikaa.. - Valinta on sinun
Kaveri asuu Isolla Roballa. Hieno kämppä keskellä Stadia. Aina duunissa, ei tunne enää omaa lastaan. Rahaa on. On hieno auto. Ei elämää.
Meillä on 40 km duunimatkaa autolla. 40 minuuttia aikaa siirtyä rauhasta ja hiljaisuudesta kaupungin hälinään. Työmatkat saa verovähennykseen. Talo maksoi 25 % siitä mitä kaupungissa. Tontti 5000 neliötä. Rantaan ja saunaan 200 m.
Elämä on valintoja. - silleen on
On minullakin 50km sivuaan.otetaanhuumorilla:Töissä vittuillaan ja kotona vittuillaan,onneks on pitkät työmatkat,silleen
- Autoilu on kallista
Jos ostaa asunnon halvalla keskeltä ei-mitään niin ainakin perheellinen tarvitsee kaksi autoa. Toisen auton käyttökustannukset ovat satoja euroja kuussa kun KAIKKI KULUT auton vuotuisesta arvonalenemasta lähtien otetaan huomioon. Ei tarvitse minua uskoa:
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/kustannuslaskuri/
Eipä asuminen enää olekaan niin halpaa...
- Maalla asutaan
Pitkä työmatka syö autoa, henkilöä ja rahaa. Jos työstä saa riittävästi palkkaa ja joku toinen maksaa auton, niin voihan sitä pidemmästä matkasta ajaa siiloin työpaikalle.
Omat kokemukset, että halpa asunto pitää hyödyntää muulla tavoin, etätöitä mahdollisimman paljon ja mahdolliset julkiset kulkuneuvot. Asun itse ihan maaseudulla todella halvalla tilavassa ok-talossa, omat työt nyt täällä yrittäjänä, vaimolla työ Helsingissä, mutta tekee etänä kotona suurimman osan. Vaimo pystyy käyttämään julkisia kulkuneuvoja niihin vähiin työreissuihin Helsinkiin ja omaa autoa tarvittaessa työtehtäviin täällä maalla. - Savon pääkaupingista
Kuopion keskustassa on hyvä asua uudehkossa kerrostalossa. Tärkeimmät palvelut ja työpaikka ovat kävelymatkan päässä. Omaa auto ei välttämättä tarvitse olla.
- Ok-Loordi
Loordilla työmatka on 10km ja sen ajan omalla autolla 10 minuutissa, virkapaikka sijaitsee siis mukavan lähellä omaa ok-taloani, joka on kaupungin parasmaineisella pientaloalueella. Edes yksiäkään liikennevaloja ei ole työmatkani varrella ja ruuhkassa en ole koskaan työmatkalla joutunut olemaan. Virkamatkoilla käyn joko junalla tai sitten autolla mutta jos autolla käyn virkamatkoilla niin otan virka-auton käyttöön enkä aja itse. Helsingin keskustaan suuntautuvat virkamatkat teen junalla koska Helsingissä on niin inhottavat ruuhkat. Päärautatieasemalla ja siitä raitiovaunu tai taksi tai kävellen. Junassa voi lukea kirjaa tai olla netissä tai hoitaa työasioita tai vaikka syödä.
Itse asun siis mukavasti omassa isossa laadukkaassa ok-talossa hyvällä pientaloalueella ja työmatkoihin menee 10 minuuttia suuntaansa ja virkamatkat menevätkin työajaksi ja useimmiten junalla tai virka-autolla jota en itse aja ja silloin voi autossakin lukea tai olla vaikka netissä.
Kerrostalossa ei ole siis pakko asua vaikka haluaisi alle vartin työmatkan. - ergqweg
Itsellä kokemusta n. 20 vuotta työmatkalla n. 70km per suunta... täältä vähän syrjästä Helsinkiin.
Koskaan en hetkeäkään ajatellut muuttavani lähemmäs.
- työmatka kesti omalla autolla 45-60 minuuttia
- ei jokaisella pysäkillä pysähtymisiä
- ei pysäkeillä seisoskelua odotellen bussia tai junaa (tuleeko sitä ollenkaan)
- matkareittiä voi vaidhella jos halusi
- kauppareissut suoraan samalla matkalla helposti
- verovähennykset oman auton käytöstä
- samaan työpaikakan tuli julkisella väkeä esim vantaalta nii matka aika oli sama kuin minulla ja heillä usein myöhästelyä kun julkiset ei kulkeneet ajoissa (etenkin talvella)
- julkisella matkustaminen erittäin epämukavaa (yleistä hälinää, nykivää ajoa,juoppoja, kiljuvia kakaroita jne..)
- julkisella kulkeminen kallista ja vaivalloista..
Juna vielä jotenkin voisi oll OK jos pääsee kotoa suunnilleen suoraan asemalle ja työpaikka aseman vieressä.
Omaa autoa ei työmatka liikenteessä kyllä voita mikään.- Stadin kundi
Hieman ontuu tuo pitkän työmatkan puolustelu sillä, että julkisilla kulkeminen on hankalaa lähellä työpaikkaa asuville. Kai lähempänä työpaikkaa asuvat voivat myös halutessaan mennä töihin omalla autolla, jolloin heillä on sekä auton että lyhyemmän työmatkan edut.
- lyhyt matka parempi
Kyllä ne pitkät työmatkat tulee jossain vaiheessa alkaa tympimään, kun joka aamu joudut lähtemään säässä, kuin säässä autolla tien päälle kohti työpaikkaasi.
Silloin viimestään ajattelet, että olisipa työpaikka lähempänä ja olet kateellinen niille, jotka asuu kävelymatkan päässä työpaikasta ja jotka pääsee työpaikalleen ilman, että tarvii siihen omaa autoa.
Kyllä jo puolen tunnin yhden suuntainen työmatka autolla alkaa pidemmän päälle tympiä ja kyllästyttämään, ainakin minua.
Moni ajattelee työmatka urakan alussa, että eihän se missään tunnu, eikä haittaa vaikka puoli tuntia työmatkalle aikaa kuluu, mutta taitaa se mieli olla toisenlainen muutaman vuoden kuluttua kysyttäessä. - Muutin Turkuun jess
Itse muutin Turkuun ja EN vaihtaisi enää mihinkään muualle!
Asuminen paljon väljempää ja edullisempaa, kun PK-seudulla ja koko kaupunki on tiivis, helposti saavutettavissa.
Fillarilla kesät ja bussilla tai autolla talvet. Työmatkaan menee maksimissaan 15-20 min/suunta.
Kaikki on lähellä ja kaupunki kaunis jokivarsineen ja kunnon kauppatoreineen vrt. Kolera-allas.
Lähikunnat Kaarina, Piikkiö, Lieto, Naantali ovat helposti saavutettavissa, jos vertaa tilannetta Espoo, Vantaa, Helsinki. - Omaa aikaa
Etuja on se että, voi nauttia hyvästä musiikista ja olla omissa oloissaan. Tai nauttia hiljaisuudesta. Onneksi on hiljainen auto. Vielä kun olisi hierovat penkit, niin olis mukavempi.
Kotona ja töissä sellainen hälinä ja älämölö, että mukava välillä olla hiljaisuudessa.- ei käy kateeksi
Siinäpä se tuli, kotona hälinä ja älämölö, ettei siellä viihdy.
- jnfx
ei käy kateeksi kirjoitti:
Siinäpä se tuli, kotona hälinä ja älämölö, ettei siellä viihdy.
Mieluummin minä istun yksin autossa kuin kuuntelen nalkuttavaa akkaa kotona.
Työpäivän jälkeen mun pitäs tehdä sitä ja tätä, ite akka on päivät pitkät kotona.
Vois olla työpaikka vähän kauempanakin. Kilometrikorvaukset sentään tulee vaikka matka olis pitempikin. - uskoisikohan...
jnfx kirjoitti:
Mieluummin minä istun yksin autossa kuin kuuntelen nalkuttavaa akkaa kotona.
Työpäivän jälkeen mun pitäs tehdä sitä ja tätä, ite akka on päivät pitkät kotona.
Vois olla työpaikka vähän kauempanakin. Kilometrikorvaukset sentään tulee vaikka matka olis pitempikin.Maksetaanko tosiaan kilometrikorvaukset myös kodin ja työpaikan välisestä ajosta?
- jnfx
uskoisikohan... kirjoitti:
Maksetaanko tosiaan kilometrikorvaukset myös kodin ja työpaikan välisestä ajosta?
Kyllä, minulle työnantaja maksaa oman autoni käytöstä työnpaikan ja kodin välillä. Ja tämä tulo on verotonta.
- ggttttt
ei käy kateeksi kirjoitti:
Siinäpä se tuli, kotona hälinä ja älämölö, ettei siellä viihdy.
Pitkät työmatkat eivät kannata jos on pieni palkka. Mutta jos on hyvä palkka niin ihan eri asia kulkea....
- vvgvgg
jnfx kirjoitti:
Kyllä, minulle työnantaja maksaa oman autoni käytöstä työnpaikan ja kodin välillä. Ja tämä tulo on verotonta.
Suurimmalle osalle ei maksa.
- omistusasunto yeah
Asuinpaikkahan ei ole ongelma, jos on rahaa ostaa koti myös sieltä kaupungin keskustasta. Omalla kohdallani on se tilanne, että yksinhuoltajana minä olen ainoa, joka käy töissä ja kuitenkin kulut (minä teinit) on aika kovat. Niinpä minä en edes saisi niin paljon asuntolainaa, että voisin ostaa Helsingistä asunnon itselleni. Pidän omistusasuntoa erittäin tärkeänä, koska sitä kautta voi säästää eläkepäiviä varten.
Asumisen laatu on parempi vähän kauempana Helsingistä ja pikkukaupungissa palvelut ovat kaikki kävely- tai ainakin fillarointietäisyydellä. Tämä on tärkeää erityisesti lasten kannalta, koska he pääsevät jo ala-asteikäisenä kulkemaan itse harrastuksiin ilman vanhempaa. Virastopalveluita aika harvoin enää tarvitsee käyttää, kun iso osa asioista hoituu netin kautta ja pankkiasioitakin voi tarvittaessa hoitaa työpaikan lähellä olevan pankin kautta.
Omalla kohdallani siis kyse on kompromisseista. Joudun tinkimään omasta ajastani, mutta vastaavasti lasten elämänlaatu ja oma vapaa-aika on laadukkaampaa sekä asunto itsessään on tasokkaampi kuin mitä se olisi jossakin Helsingin vuokralähiössä. Meidän perheessä on myös harrastuksia (esim. lumilautailu), joka onnistuu paremmin täältä "maalta" käsin kuin asumalla Helsingissä.
Kyse on pitkälti asennoitumisesta. Itsekin soitan työmatkalla esim. lapsilleni, kavereilleni tai vanhemmilleni. Kuuntelen myös radiota, hyvää musiikkia ja kielikursseja, joten työajan voi hyödyntää. Minä myöskin käytän ajan nollaamiseen, jotta kotona ajattelee kotiasioita ja työssä työasioita ilman, että niitä kahta eri maailmaa sekoittaa toisiinsa.
Jos työtä löytyisi omasta kotikaupungista, niin olisi tosi kiva, mutta tällä hetkellä Helsingissä on niin paljon kovempi palkkataso ja kun työajojakin (vielä toistaiseksi) subentoidaan, niin en valita asiasta.
P.S. Työkaverini asuu vastaavanlaisessa asunnossa Helsingissä arvostetulla asuinalueella. Hänen asuntonsa hinta on noin kolminkertainen omaani. Sillä hintaerotuksella ehtisin ostaa aika monta autoa ihan tuliteränä ja vielä jäisi silti rahaa muihin asioihin. - Pendelöijä
Olen itse muuttanut pari vuotta sitten pitkän työmatkan päähän, ja kestän sitä vain koska tiedän, että pääsen muutaman kuukauden kuluttua eläkkeelle. Inhoan joka-aamuisia minuuttiaikatauluja, junien myöhästelyä ja lyhyeksi jääviä arki-iltoja. Kuljen junalla, ja pitkästä matkasta on se hyöty, että olen pystynyt lukemaan enemmän kuin vuosiin.
Työmatkakustannukset saa omavastuuta lukuunottamatta vähentää verotuksessa. Minulle oli iloinen yllätys, että ne otettiin huomioon jo ennakonpidätyksessä.
Meillä asunto ei ollut halvempi kuin se, jonka myimme, päinvastoin. Nykyinen asunto on keskellä kaupunkia ja uudempi kuin edellinen. Lisäksi vanhaan asuntoon oli juuri tulossa putkiremontti, joten sekin pudotti hintaa.
Elämä on valintoja. Jos haluat asua väljästi omakotitalossa kohtuuhinnalla, joudut kulkemaan todennäköisesti omalla autolla paitsi töihin, myös palveluihin ja kuljettamaan lapsia harrastuksiin. Lyhyestä työmatkasta joutuu taas maksamaan kalliimpana ja ehkä myös ahtaampana asumisena. Jos asunnon paikan valitsee viisaasti, ovat myös palvelut lähellä.- vgggtdd
Monet saavat sekä halvan asumisen että lyhyet työmatkat kun asuvat pienellä paikkakunnalla. Parasta siis asua ja työskennelllä samassa pikku kaupungissa. Kateeksi käy heitä ja kun pienillä paikkakunnilla ei oikein ole töitä niin jotkut joutuvat valitsemaan joko pitkät työmatkat tai kalliin asumisen Helsingissä. Jotkut reppanat siis. Olen katkera se on niin väärin.
- Valintoja valintoja
vgggtdd kirjoitti:
Monet saavat sekä halvan asumisen että lyhyet työmatkat kun asuvat pienellä paikkakunnalla. Parasta siis asua ja työskennelllä samassa pikku kaupungissa. Kateeksi käy heitä ja kun pienillä paikkakunnilla ei oikein ole töitä niin jotkut joutuvat valitsemaan joko pitkät työmatkat tai kalliin asumisen Helsingissä. Jotkut reppanat siis. Olen katkera se on niin väärin.
Ei se ihan noin mene. Moni haluaa asua pikkukaupungissa, koska siellä on viihtyisää, ja valitsee silti mieluummin pitkät työmatkat Helsinkiin, koska haluaa mieluummin oikean uran isossa maailmassa kuin tyytyy pikkukaupungin pieniin piireihin kunnanvirastossa tai paikallisessa osuuskaupassa.
Mutta tuo aloituksen väitehän ei edes pidä paikkaansa. Ei hinnat noin suoraviivaisesti halpene ainakaan pk-seudulla. Ehkä tuo jossain Oulussa menee noin, en tiedä. Mutta Etelä-Suomen pikkukaupungeissa asunnot eivät ole halpoja, vaan useimmiten paljon lähempää Helsinkiä saa asuntoja paljon halvemmalla. Siis jos haluaa asunnon keskeltä metsää tai lähioistä, niin se on halvempaa kuin pikkukaupungissa.
- Autoilija_
Työmatkani on 35 km suuntaansa ja minusta asiassa ei ole mitään hyvää. Yritän koko ajan löytää työpaikan lähempää. Muuttamaan en ryhdy työpaikan johdosta, työpaikat tulevat ja menevät, mutta sosiaalinen piiri on ja pysyy kotini lähellä.
Onhan se työmatkailu aika arvokasta huvia ja varsinkin pimeän vuodenaikaan ainutlaatuinen elämys: aamupimeällä lähdetään ja iltapimeällä palataan.
Junista minulla ei ole kokemusta, mutta linja-autoissa on nykyisin sen verran hyvät valot, että matka-ajan voi hyödyntää lueskelemalla.
Muita vaihtoehtoja ovat nukkuminen ja joskus mukava juttukaveri.
Yksi hyvä puoli työmatkakuluissa on: niistä ei peritä huviveroa.- ...
ootko miettinyt kämppäsi jälleenmyyntiarvoa tai onko metsässä edes ostajaehdokkaita, jos joskus joudut muuttamaan ihan muualle työn tms. perässä?
Itse ajelen 25 km työmatkaa eli 50 km päivässä, mutta en suinkaan joka päivä. Ainoastaan niinä päivinä, kun on tarvetta mennä toimistotyöpisteelle.
Autoilukulut ottaa päähän, vaikka autoilusta toisaalta pidänkin, mutta en enää siinä määrin kuin nuorempana.
Oonkin miettinyt sähköautoon tai muuhun halvempaa energiaa käyttävään autoon siirtymistä. Fossiiliset polttonesteet veroineen alkavat olla hinnoissaan. Jos ei tarvitsisi autoa muuhun kuin työmatkaan, niin joku pistokesähköauto olis poikaa. Koskahan akkutekniikka on sellaista, että yhdellä latauksella huristaa 500 km pakkasellakin ja lataus kestää puolituntia? - Ennen ja jälkeen
Olen aikanaan ajanut tunnin työmatkaa autolla, nyt työmatka taittuu jalkaisin nopeimmillaan alle vartissa, fillarilla 10 min. Jos vertaan entiseen, mieluummin vietän tuon 'säästyneen' ajan tekemällä mitä milloinkin enkä istumassa auton ratissa edestakas.
- Onnellinen kotielämä
Asuinpaikkaa ei kannata valita duunin mukaan vaan sen mukaan missä on hyvä asua. Duunit nimittäin vaihtuu, muuttaa ja sanoo porukkaa irti, etkä voi itse siihen juuri vaikuttaa. Monen mielestä paras on jokin kasvukeskuksen lähellä oleva kiva pikkukaupunki, jossa hyvät itsenäiset palvelut. Sellaiseen paikkaan on hyvä perustaa koti, eikä vain hankkia asunto.
- ..........
Hmmmm. Tunti töihin 75km ja kun on metsäistä reittiä niin joka reissula näki hirven tai peuran !!! Ja se polttoaine lasku 450-500€:a/kk auton huollot. Lähimmälle bussipysäkille 20 km matka...
...ja kun on halpa talo niin ei helvetilläkään saa myytyä.- Tunti yhteensä reiss
Ei keskelle metsää kannata muuttaa. Ydinkysymys onkin, onko kodin lähellä tarpeeksi palveluja, ettei sen tunnin matkan jälkeen enää tarvitse tehdä pitkiä muita reissuja. Työmatka voi olla pitkäkin, jos kodin ympärillä on mukava pieni kaupunki kaikkine palveluineen, eikä pelkkää metsää.
Ainakin Helsingin seudullahan on niin, että alueet paranee kun muuttaa vähän kauemmas ihan siitä lähialueelta. Osa Vantaasta ja Espoostakin on ihan savea ja metsää, joista kaikki palvelut kaukana, tai jos on palveluja niin on niitä asemanseutujakin sitten, mitkä tekee Stadin lähiöistäkin niin ikäviä paikkoja, mutta esim. Porvoo ja Lohja on omia kaupunkeja, joissa omat keskustat, kivikirkot ja tuhatvuotiset historiat.
- tommit1
"Kyllä, minulle työnantaja maksaa oman autoni käytöstä työnpaikan ja kodin välillä. Ja tämä tulo on verotonta."
Työmatkakuluja kodin ja työpaikan välillä ei voida maksaa lakia rikkomatta verottomasti käsittääkseni millään perusteella.
JNFX kertokoon millä perusteella hänen työnantajansa maksaa työmatkat verottomasti. - tommit1
"Työmatkaa 120km/suunta ja miehellä 135km/suunta. Yhdessä käydään, kun noi työajat kuiteskin nappaa yksiin...
Autona alle 2000€ maksanut kulkupeli, joka toiminut moitteettomasti. Renkaat joutuu joka vuosi ostamaan sekä jotain pientä korjaamista, mutta muutoin aika halpaa kulkemista."
Ajamista siis 270 km päivässä. Tähän menee aikaa vähintään kolme tuntia ja huonolla säällä todennäköisesti enemmänkin. Miten ihmeessä normaalia klo 8-16 työpäivää tekevä järjestää esim. lastenhoidon, kun työmatkalle on lähdettävä viimeistään 6:30 ja töistä palataan aikaisintaan klo 18:30? Aika hurjalta tämä entisestä perheellisestä tuntuu.
Pelkkään bensaan menee varmasti noin 30 euroa päivässä, mutta tämä ei sinänsä ole mahdoton kulu kahdelle henkilölle. Kyseenalaista sen sijaan on 2000 euron arvoisen auton pitkäaikainen käyttö näillä kilometrimäärillä (5400 km kuukaudessa, kun työpäiviä on 20 kuukaudessa). - kasi
nyt kannattaa muuttaa pois kasvukeskuksista. On se vaan hienoa sitten ajella joka päivä 200 km ihan sen takia, että saa asua keskellä ei mitään. Työpäivän päätteeksi sitten saa nollattua päivän siinä autossa istuessa ja katsoo maisemia.
- Talo järven rannalla
Ei noin kauas kannata muuttaa eikä varsinkaan keskelle ei mitään. Ei kuitenkaan nappaa myöskään asua pk-seudun lähiöissä. Mitä iloa on lyhyestä työmatkasta, jos pääsee nopeammin ikävään paikkaan?
Onneksi on vaihtoehtoja myös siltä väliltä. Voi muuttaa esim. 50 km säteelle ja paikkaan, jossa on kaunis ympäristö ja kaikki palvelut. Oma talo järven rannalla keskellä kaupunkia on mahdollinen.
- 13246565
Jos teet päivätyötä ja lapset on päivähoitoiässä, ja työmatkaan menee tunti suuntaansa, niin lapsen hoitopäivä on 10 tuntia pitkä. Aikuinen sen saattaa jaksaakin, mut mites lapsi?
- Onhan niitä tapoja
Ei ole tosiaan yh-äitien vaihtoehto, ellei sitten asu isovanhemmat vieressä. Usein ainakin sen aikaa kun lapset on päiväkoti-ikäisiä, vain toinen perheestä ajaa pitkää matkaa ja toinen on töissä lähellä. Se aikahan on kuitenkin vain muutama vuosi.
Esimerkiksi pikkukaupungistahan saa kuitenkin aika helposti töitä, jos esim. äiti on vaikka opetus- tai hoitoalalla tai ei muuten ole kovin urakeskeinen, että pitää päästä isoihin firmoihin.
Joillakin on etätyömahdollisuus, jos ovat siinä asemassa, ja jotkut tekevät lyhennettyä työaikaa, johon pienten lasten vanhemmilla on mahdollisuus.
Mutta kyllä joissain perheissä molemmatkin tekee pitkää päivää kaukana. Joillakin on kotona au-par ettei tarvitse viedä päiväkotiin. Joillakin isovanhemmat hoitaa lapset kotona ja saavat kotihoidontukea.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.832884- 651108
Suomea odottaa karu kohtalo
Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.200952Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja
Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa86897Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!
Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau4865- 34850
Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?
Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti39849- 52826
- 43815
- 41798