Kahdentoista vuoden orjuudesta kertoo elokuva,jonka on kirjoittanut Solomon Northup v.1853. kirjaa ei vieläkään ole suomennettu,vaikka leffa pyörii valkokankaalla.
Tämä on poikkeuksellinen western,orjuus on asia joka ollaan haluttu sivuuttaa kaikissa hollywoodin western tuotteissa,joitakin pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.
Solomon Northup jota esittää raastavasti roolia esittävä Chiewetel Ejiofor siepataan huumamalla orjuuteen.Solomonilta vapaalta mieheltä riistetään täten kaikki ihmisoikeudet .
Orjuushan perustuu täysin ihmisen olotilan alemmuuteen,jota harjoitetaan säännöllisin väliajoin väkivallalla ja pelottelulla.Ennenkaikkea orjuudella pyrittiin halpaan työvoimaan ja tietenkin veronkiertoon,asioita joita harrastetaan nykypäivänä enemmän kuin koskaan.
Orjatutkija Kevin Bales kertoo nykypäivänä olevan maailmalla 27.miljoonaa orjaa,joista meillä täällä suomessa on n.650. orjaa.
Orjana Solomon Northup on erikoistapaus sillä hän oli koulutettu mies ja ammattimuusikko viulunsoittajana.Solomonin tarina on elokuvahistorian harvoja tositarinoita orjakuvauksena,jos ei lasketa "Juuret" TV-sarjaa mukaan.
Kirjan filmatisointiin ilmeisesti tarvittiin hollywoodin ulkopuolinen tekijä,sillä ohjaaja Steve McQueen on brittisyntyinen afrikkalaisen sukujuuren omaava lupaavin ohjaajanimi tällä hetkellä rapakon takana.
Elokuvassa on kohtauksia,jotka raastavat sydän pohjaa myöten.
Sydäntäsärkeviä kohtauksia joista tulee äärimmäinen vihan tunne mooraalittomuutta kohtaan.
Viha orjuutta kohtaan on luontevaa tämän elokuvan katsomisen jälkeen.Olisi vain kiva joskus saada luettua Northupin 250.sivuinen teos (teosta saa englanniksi) tämä elokuva on 9. Oscar ehdokkuutta saanut,mutta montako pystiä se saa???
Muistiin tulee Spielbergin 11.Oscar ehdokkuuden saanut Color Purple v.1986. joka ei saanutkaan yhtään pystiä.
12 Years a Slave tuskin tulee jäämään pystittä,tai sitten valitsijat ovat väärällä alalla.
Elokuva on mestariteos.
TÄHTIÄ ¤¤¤¤¤
12 Years a Slave (2013)
Veteranfan
3
223
Vastaukset
- Veteranfan
Lupita Nyongo palkittiin parhaasta sivuosasta.
Paras muokattu käsikirjoitus.
Vuoden paras elokuva.
Ei mikään mieltä ylentävä elokuva,mutta varmasti tunteisiin vaikuttavin elokuva.
Orjuutta on nykypäivänä enemmän kuin koskaan,säälimättömän ajankohtainen elokuva. - Jfftjujuu5446
Minua ajetaan kuolemaan psykiatriassa. Minua on hoidettu 10 vuotta (”slave”).
Ensimmäinen sairaalapsykologi ei pitänyt minua mielisairaana ja minulla ei ollut tarvetta sairauslomiin.
Voitreko auttaa minua?
nop@iki.fi
Tarvitsisin todella apua.- Ggjyggtg
* voitteko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743022
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171709- 241667
- 261642
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279