Miksi nykyään murtolukujen jakolaskut lasketaan kertomalla käänteisluvut? Mun aikana opetettiin vain kertomaan ristiin ja laskussa oli yksi vaihe vähemmän.
Murtolukujen jakaminen nykyään.
4
338
Vastaukset
- pössy
Ristiin kertominen on ehkä katsottu virhealttiimmaksi. Se voi sotkea jossain tapauksessa. Esimerkiksi
(a/b) / (c/d) * (e/f) = (a/b) * (d/c) * (e/f) = ade / bcf. - matikisti
Mun mielestä verrantoja kerrotaan ristiin, ja verrannossa on yhtäsuuruusmerkki mukana. Sen sijaan murtolukujen jakolaskussa ei ole mitään yhtäsuuruutta, jolloin ei voida puhua ristiinkertomisesta. Mut kaippa jokainen opettaja päättää sen, miten itse miten asian opettaa. Tai sitten Opetushallitus.
Eikös käänteisluvulla kertominen ole matemaattisesti aika eksakti ja universaali tapa opettaa jakolasku? (Pätee niin kokonaislukuihin, murtolukuihin kuin polynomeihinkin. Ristiinkertominen on vain hassu muistisääntö eräälle erityistapaukselle.)
Lisäksi kun tuossa vaiheessa kurssia oppilaille on jo entuudestaan tuttu käänteisluvun käsite ja heillä on paljon laskurutiinia murtolukujen kertolaskusta, niin eikö ole didaktisesti varsin järkevää opettaa uusi asia (murtolukujen jakolasku) siten, että se rakentuu jo aiemmin opitun varaan (käänteisluku ja murtolukujen kertolasku) ?
Kerro toki, miten hoitaisit homman paremmin. Minä olen kokenut tämän menettelyn varsin toimivaksi.- justus.
Mummelille:
Niin on, kuten yllä sanotaan: ristiinkertomiseksi sanottiin verrannon muotoisen yhtälön yhtä ratkaisuvaihetta.
Jos murtolukujen jakolaskuasetelmassa "kerrotaan ristiin", sokkona tehtäessä keskimäärin joka toinen kerta menisi väärin! Kuka koululainen aina muistaa, kumpi kertomisen tulosluku pannaan osoittajaksi ja kumpi nimittäjäksi.
Voihan olla, että joku opettaja peukalosääntönä on niin sanonut ja vakuuttanut, että "tehkää oikein", mutta jos matemaattinen peruste ei ole ymmärryksessä, laskun tulos on sattumankauppaa.
No, niinhän se koululaskuissa on usein muutenkin..... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.36014050Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1002131- 931789
- 831693
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te451271- 971220
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2801073Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi281034Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211033Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin73997