Onko havaintoja, että Saunalahti olisi laajemminkin säätänyt signaali-kohinasuhdetta, johon heidän DSLAM pyrkii kun synkronoi ADSL-modeemin kanssa?
Korkeampi tavoite-SNR johtaa hitaampaan nopeuteen. Meillä on pitkään ollut SNR noin 9dB ja nopeus 10M. Nyt huomasin että modeemi kättelee nopeudeksi 8M ja SNR 12 dB.
TIlattu linja on 10M ja vaimennukset edelleen noin 21dB. Nuo em. arvot on samaa suuruusluokkaa vaikka kokeilisi toisella modeemilla.
Tuo 12 dB ihan turhan kova tavoitearvo kun 9dB riittää. Käsittääkseni 6 dB on vielä ihan ok, eikä linja tipu alas.
Saunalahdelta en ole suoraan kysynyt vielä asiaa. Epäilisin, että vikanumerossa ei asia ole hanskassa, eikä asiakas saa vastausta tällaisiin teknisiin kysymyksiin. Aspa ohjeet on enempi tyyliin onko virta päällä ja johto seinässä...
Saunalahti muuttanut tavoiteltavaa SNR-arvoa?
3
371
Vastaukset
Hei Mika22,
Voit kysyä asiaa myös Palstalla, palsta.saunalahti.fi . Jos laitat siellä profiilitietoihisi asiakasnumeron, voidaan liittymäsi tilannetta katsoa tarkemmin.
Seppo / Saunalahden Palstatiimi
http://palsta.saunalahti.fi- Mika22
Kiitos viestistä, Seppo.
Eilen päivällä sain "virka-aikaan" vikailmoitusnumerosta lopulta henkilön joka tiesi asioista. Kuten vähän epäilinkin, meidän linja oli mennyt automaattisesti vikasietotilaan kun valvonta-ohjelma näki linjan tippuneen päältä toistakymmentä kertaa yhdessä päivässä.
Tuo parikymmentä katkosta johtui siitä, kun yksi ilta kokeilin useammalla ADSL-modeemilla talon kaikista puhelinrasioista ja myös sähkökaapista taloon tulevan puhelinkaapelin päästä. josko olisi pienempi vaimennus ja parempi SNR arvo...
Ongelmat poistui kun linjalta poistettiin vikasietotila ja status normaaliksi.
Pari aika olennaista kysymystä vielä jäi, eikä asiakaspalvelu osannut vastata:
1) Miten monta "katkosta" laukaisee automaattisen vikasietotilan? Nyt en ihan heti halua siirtää tai vaihtaa ADSL-modeemia, ettei mene "jarru" päälle.
2) Ja tärkein kysymys: poistuuko vikasietotila -status (ja siihen liittyvä hitaampi nopeus ja hitaan nopeuden vuoksi hyvä SNR arvo) _automaattisesti_ esim. muutaman päivän kuluttua? Vikasieto tulee toki varmaan takaisin, jos ongelmat toistuu?
Jos tuo vikasieto resetoi itsensä esim. 1 tai 2 päivän kuluttua, siitä tietoa nettiin! Jos näin fiksusti olisi, ei tarvi soittaa tai meilata asiakaspalveluun, vaan yksinkertaisesti odottaa päivän pari tilanteen palautumista ennalleen.
Tiedustelin hieman noita kysymyksiäsi ja tuohon ei ole täysin suoraa vastausta.
1) "jarrujen" meneminen päälle riippuu pätkimisen ja linjan luonteesta, joten tämä on täysin tapauskohtaista. Idea on kuitenkin se, että kun automaatti huomaa linjan toimivan epävakaasti, tällöin sitä hidastetaan, jotta nettiyhteys pysyisi päällä.
2) Vikasietotila poistuu automaattisesti, tietyn ajan kuluttua, kun automaatti toteaa, että linja pysyy tapeeksi hyvin päällä ja kokeilee sopimuksen mukaista nopeutta linjalle. Tämä myöskin on tapauskohtaista linjan toimntaan nähden, joten siihenkään ei ole suoraa vastausta.
Tomi / Saunalahden Palstatiimi
http://palsta.saunalahti.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742902
- 642763
- 681812
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171649- 241647
- 201590
- 191488
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249