Tänä yönä tulee kuluneeksi 70 vuotta Helsingin ensimmäisestä suurpommitusaallosta, jonka tarkoituksena oli saada Suomi antautumaan. Onneksi se epäonnistui tehokaan ja harjaantuneen ilmatorjunnan vuoksi. On hyvä muistaa, että Helsingin it-joukolla oli 5-vuoden kokemus, joten ei sitä oltu pystymetsästä otettu.
Lisäksi ilmapuolustuksella oli kaksi edellisenä vuonna hankittua tutkaa, jotka auttoivat pääkaupungin puolustamista. Sitten tulivat vielä saksalaiset yöhävittäjät apuun.
Kun lisäksi muistetaan vielä ilmatorjunnan harhautus (Itä-Helsingissä sijaitseva Vuosaari sytytettiin palamaan vale-Helsinkinä), niin ei ole mikään ihme, että ilmahyökkäysten torjunta onnistui niin hyvin, että jatkoa ei tullut.
Yrjö Leinon sanotaan antaneen viholliselle tietoa Helsingin ilmapuolustuksesta. Jos se on totta, niin ainakaan niistä tiedoista ei näytä olleen hyötyä viholliselle.
Kiinnostavaa onkin Valvontakomitean jäsenten yllätys, kun Helsinki näytti "toipuneen" ilmahyökkäyksistä niin nopeasti.
Helsingin suurpommituksista 70v.
0
175
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista897627- 1055522
- 2664738
- 484662
- 653382
- 502768
- 582447
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222408Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244