Propulse

V-8 bensa

Millaisia kokemuksia on Propulsen potkurista kun moottorin teho on 260 hv.

10

169

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2450

      Muutama vuosi sitten tuli testattua. 3 lapaa, kaikki eri kerroilla murtui. Tehdas lähetti uudet. Eivät kestäneet, takuuseen jälleen. Nyt on hätäapu potkurina. Koneena on lievästi piristetty 305 GM.

      • v-8 bensa

        Kiitos tiedosta.


      • Jsk1234

        Mitenkä muuten olet konetta piristänyt?


      • 2450
        Jsk1234 kirjoitti:

        Mitenkä muuten olet konetta piristänyt?

        Edelbrohin alavääntö imusarja (olisikohan ollut 4001), 750ccfm edelb:n kaasutin, kärjetön HEI jakaja, sekä kaasuttimen 1 1/2inc korotuspala. Näillä matkanopeus 24kn 3150rpm, potkurina rst14 3/4 x 19. Näin lastenkin kanssa pystyy huutamatta keskustelemaan ajon aikana.


    • Näen taas tuon 80-luvun jenkkivinkkelien viritysbuumin.
      Tilattiin osia ja uskottiin että pelkkä bolt-on lisää aina tehoa sen verran kuin kunkin osan myyjät ilmoittavat.
      Tässäkin alavääntö-imusarja on tehty ahtaammaksi virtausnopeuden lisäämiseksi, samalla kaasutin on vaihdettu avarammaksi virtauksen helpottamiseksi ?, mikä logiikka ?, sehän vähentää huipputehoa ja mihin tarvitaan veneessä alavääntöä ? ? ?
      Ei kärjettömällä sytytyksellä lisätä tehoa, se tehdään läpikulkevaa ilmamäärää kasvattamalla joko kierroksia tai vääntöä lisäämällä.
      Vapaastihengittävään väännön oleellinen lisäys onnistuu yleensä vain "tuhdimpaa " polttoainetta käyttämällä.
      Tehollisten kierrosten kasvattaminen eli maksimimomentin kierrosalue lähtee nokan mitoituksesta.
      Noilla kuvaamisilla muutoksilla saat aikaan juuri sen wannabevaikutuksen, eipä paljon muuta , joten taidat puhua vain puhuaksesi.

      • Nimetönnä kommentoin

        Voi luoja, että sä olet e.d.k. lopussa. Kyse on potkureista ja sä alat viisastelemaan jostain virityksen toimivuudesta. Mikäköhän sua ja sun kaltaisiasi vaivaa...


      • Vanha virittelijä
        Nimetönnä kommentoin kirjoitti:

        Voi luoja, että sä olet e.d.k. lopussa. Kyse on potkureista ja sä alat viisastelemaan jostain virityksen toimivuudesta. Mikäköhän sua ja sun kaltaisiasi vaivaa...

        Kuka ei ymmärrä ?

        Tuo oli kai vastaus " 2450" . kommenttiin, niin minä ainakin ymmärsin ja vieläpä varsin osunut.


      • Luetun ymmärtäminen

        E.D.K sä et oo viisas. Jos ymmärtäisit lukemasi, niin ymmärtäisit mikä on pointti. Alaväännön lisääminen, jotta haluttu 24kn nopeus saavutetaan hieman yli 3k kierroksilla. Näin vanha jenkkijyrä ei metelöi niin suunnattomasti matka-ajossa.


      • Jotain tietävä
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        E.D.K sä et oo viisas. Jos ymmärtäisit lukemasi, niin ymmärtäisit mikä on pointti. Alaväännön lisääminen, jotta haluttu 24kn nopeus saavutetaan hieman yli 3k kierroksilla. Näin vanha jenkkijyrä ei metelöi niin suunnattomasti matka-ajossa.

        Taitaa männäntappipojat olla taas vauhdissa.

        Katso joskus niiden moottoreiden tehokäyriä ja vertaa potkurikäyrään, jos moottorin teho jollain kierroksilla on potkurikäyrää pienempi, silloin tarvitaan lisää momenttia.
        Sellaista jenkkikasia ei ole olemassakaan, joka ei jaksa normaalivälityksillä pyörittää suurinta sopivaa potkuria alakierroksilla, olipa potkurin nousu mikä tahansa.

        Voisit jatkaa vain sillä hihittelylinjalla, EdK oli tässä täysin oikeassa.


      • ? ? ? ? ?
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        E.D.K sä et oo viisas. Jos ymmärtäisit lukemasi, niin ymmärtäisit mikä on pointti. Alaväännön lisääminen, jotta haluttu 24kn nopeus saavutetaan hieman yli 3k kierroksilla. Näin vanha jenkkijyrä ei metelöi niin suunnattomasti matka-ajossa.

        Ei taida "Luetun ymmärtäminen" olla oikein selvillä potkurin dynamiikasta.
        Potkurin pyörittämiseen tarvittava momentti riippuu myös potkurin pyörintänopeudesta ja jos nousua kasvatetaan liiaksi, tuloksena on kavitointi eikä nopeuden lisäys.
        Potkuri alkaa pitää vasta kun lapanopeus on riittävä ja suhteellinen nousu pieni.
        Alaväännön lisäys on turhaa, ellei välitystä muuteta, ja välityksen muutos taas johtaa siihen että moottorin täyttä tehoa ei voi käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3687
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2416
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1965
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1731
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1493
    6. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1458
    7. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1256
    9. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      481
      1233
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      77
      1151
    Aihe