Miten hallitsette lentopelkoanne? ens viikolla taas reissu odottaa ja nyt jo kauhulla odotan pelon tunnetta. Minua ei mitkään tiedot lentämisen yleisestä turvallisuudesta yms auta siinä tilanteessa
Muita hyvin lentopelkoisia
25
601
Vastaukset
- Huonetoveri
Viina on huono lääke, mutta ehkä pieni napsu voi rauhoittaa hermoja. Vältä kofeiinia. Minua rauhoittaa pelaaminen: kun keskittyy, ei ehdi pelätä.
Mieti myös, miksi pelkäät. Pelkäätkö nousuja, laskuja, onnettomuutta, kuolemista vai pelkäämistä? Jos pystyt käsittelemään pelkoasi, pelko voi vähentyä. - taruka
Otan hieman alkoholia,viinipullo huiviin ennen nousua,hyvin auttaa.
- lääkityksellä
Hallitsen pelon ja lentämisen lääkityksellä.
Ei kiitos alkoholia. - go pilotti
Mulla on aina joku hyvä mukaansa tempaava, ajatukset muualle vievä kirja mukana koneessa. Viimeksi oli virsikirja ja välillä on ollut perunkirja tai velkakirja.
Myös väristyskirja on yksi hyvä vaihtoehto.
Pääasia on että kirja saa ajattelemaan muuta kuin lentämistä.
Toinen hyvä keino unohtaa lentopelko on alkoholi. Osta taxfreestä pullo käsimatkatavaroihin ja käy ennen lentoa vessassa ottamassa pullosta muutama huikka. Myös lennon aikana voit salaa ottaa pieniä snapseja pullosta ilman että muut huomaa jos teet sen koneen vessassa. Tai toinen vaihtoehto on kaataa viina vaikka virvoitusjuomapulloon ja voit juoda rauhassa omalla paikallasi.
Muista että lentopelko on täysin turhaa. Koneet pysyvät ilmassa, siitä pitää huolen ylläpito sekä ammattitaitoiset pilotit. Kuten olet varmaan huomannut niin piloteilla on aina ne isot salkut mukana jossa on ohjekirjat yllättävien tilanteiden varalle.- 8+9
Myös piereskely helpottaa lentopelkoa.
Jossain vaiheessa rauhoittavaa käytinkin, mutta lasten kanssa ei valitettavasti voi nukkua ja olla raukeana lääkkeestä suurinta osaa lennosta. Lukeminen ei auta, kun en pysty keskittymään muuhun kuin koneen putoamisen ajatteluun, ikävää. Juomista en pahemmin halua lasten edessä, ja alkoholi muutenkin tuntuu pahentavan mahakipua mikä tulee myös pelosta. Onneksi en ole vielä tartuttanut pelkoani lapsiini.
- Lentäminen?
Hammaslääkäriin meno pelottaa enemmän. Kun edessä on juurihoito ja olo tuolissa on kuin lahtipenkillä ei joku lentomatka ole yhtään mitään. Olen raavas 50 v. mies ja mikään inhimillinen ei ole vierasta ja rauhanturvatehtävissä tuli nähtyä kaikenlaista.
- Pelko poijes
Kävin viimeksi hammaslääkärissä viikko sitten. Hommana oli juurihoidon viimeinen vaihe. Piti oikein ponnistella etten nukahtanut h-lääkärin tuoliin syönnin päälle. Lentopelkoa en ole tuntenut ikinä, joten en osaa antaa ohjeita
- Poks däng däng
Nukahdin kerran juurihoitoon, se ei oo mittään raavaalle miehelle. Lennän n 150 lentoa vuodessa. Selvisin myös rauhanturvatehtävistä, maksa ei poksahtanut. Kerro henkilökunnalle lennon alussa lentopelosta ja ota ryyni tai pari. Kyllä se siitä.
- hanskuliini1
Se nyt ketään auta, että toiset kertovat etteivät pelkää.. Itse lennän vähän, kerta tai kaksi vuoteen. Välillä pelottaa enemmän välillä vähemmän. Itseäni ehkä eniten pelottaa nousut, mutta myös turbulenssi. Viimeksi kun lennettiin välimereltä kotiin ei pelottanut missään vaiheessa, mennessä sinne nousu taas pelotti.
Tiedän, että lentäminen on turvallisin tapa matkustaa ja että etenkin tuolla lentokorkeudessa kun ollaan, niin ei ole pelättävää..vaikka onhan niitä sieltäkin pudonnut, kun ollaan satuttu samoille lentopinnoille.
Kaikesta huolimatta tykkään lentämisestä, vaikka esim niin paljon en osaa rentoutua, että nukkumaan pystyisin. Mutta hei, ollaan onnellisia, että pelko ei estä matkustamista. Niitäkin on paljon. Tsemppiä. - 5 + 17 = 22
Itellä iski aikoinaan ns. lentopelko aina laskeutumisen ja nousun aikana. Onnistuin sen kuitenkin selättämään myöhemmin kun kaverini antoi minun kokeilla hänen rakentamaa ns. simulaattoria. Ensin pelotti saamarasti mutta sitten ajan mittaan aloin tottua siihen, eikä enää pelota ko. tilanteet :)
- naklua11
katsele toisia matkustajia ja huomaat lennon olevan tosi hauska tapahtuma:)
- mahaperhosen tarina
Lentokonehan on lähes idioottivarma vehje muihin kulkuvälineisiin verrattuna. Turvallisuusasioista pidetään huoli ja koneissa on päällekkäisiä järjestelmiä, eli tien sivuun ei jäädä. Laskeutuminen onnistuu toisen moottorin ollessa rikki ja useilla koneilla ilman moottoreita. Siipienkatkeilusta ei ole raportoitu. Lentäjiksi pääsee vain todella tervejärkistä väkeä. Haaveilevat psyykkisesti epävakaat on karsittu jo rekrytoinnin alkuvaiheissa.
Lentokone pysyy ilmassa fysiikan lakien mukaisesti, eli se ei tule alas sen enempää kuin laiva ala vajota mereen kesken kaiken. Äänet, joita kuulee lennon aikana eivät ole myöskään vaurion merkki tai kieli koneen epätasapainosta ja mahdollisesta maahansyöksystä. Ilma ei ole tyhjää tai anna periksi. Se on käytännössä yhtä pitävää kuin perunapelto vauhdin ollessa mitä on. Turbulenssi on tuulta, johon voi törmätä myös kävellessä ulkona. Jos tuuli on pahasti kiutoradan päällä, mikä on harvinaista konetta ei tuoda vaaraetäisyydelle. Pilotit ovat tervejärkisiä ja laskevat homman. Ei autoilijatkaan aja pudotuksen vieressä liian kovaa, vaan hiljentävät riskin pois. Pelko johtuu siitä, kun ei käsitä ilman toimintaa ja luonnetta. Lentäminen on mysteeri, kun ei tajua ilmakehän perusrealiteetteja, jotka ymmärrettyä se vertautuu autoilemiseen. Suljetun tai ahtaan paikan kammo ovat sitten asia erikseen. Mutta on vessassakin ahdasta, joten älä pistä ovea ainakaan lukkoon.
- Finnair 2013
Tunnustan että pelkäsin ensimmäisellä kerralla lentokoneessa. Olin kauhusta jäykkä, mutta en pidellyt penkistä kinni. Kun se enka kone sitte sai kosketuksen olin helpottunut kun säilyin sentään hengissä koettelemuksestani. Seuraavasta koneesta vähän kysyin. Suuri helpotus pyttyjä neljä kaikki siipein alla. Korkeusvakaaja rungossa eikä peräsimen päällä. Airoliner pyttyjä oli neljä kaikki siipien alla koreusvakain peräsimen päällä ylätaso. Vaakaa kuin lokki ilmassa.
Kimalianen pörisevä ääni kertoi koneen lentävän. Katseli siipeä miten sulavalinjainen kaunis se olikaan. Miten ihmeellistä kaikki tuo kannatteli tuo konetta ilmassa. Pelko hävisi ja kone tuli laskupintaan seurasin siiven liikeitä.
Se oli jotain uskomatonta. Siipi eli koneen mukana. Kimalaisparvi kiiti vielä hetken ilmassa. Kone sai kosketuksen ja rullasimme portille. Kimalainen oli tehnyt tehtävänsä. Olin lentänyt ensimmäisiä kertoja lentokoneella 2005. Se ensimmäinen kerta oli elämys niitä seurasi vielä lisää. 2009 Kohtasin uudenlaisen matkaan lähdön Lufhatsan siivin kaikki alatasoja pytyt siipien alla ja korkeusvakaimet rungossa. United Airlines rungossa korkeusvakaimet ja pytyt siipien alla vakaa lentoon laähtö ja laskeutuminen. Vuosi välissä taas mentiin Airoliner kaasuttaa ilmaan neljän moottorin voimalla kimalainen pörisee kun se kiiti ilman halki Osloon. Paluukyyti tuttu alataso ja pytyt ja korkeuvakaimet rungossa Norvegian Shuttle. Taas mentiin vuosi välissä Kahden voimakkaan suihkumoottorin työntämänä uljas sinivaokoinen kiitää Helsingin taivaalle kymmen pyöräinen lentokone syöksyy taivaalle ja alkaa kipuamaan lakikorkeuteen. Matka kohti Inceonee alkaa kesti 10 tuntia. Paluu lento kesti yhtä pitkän ajan eikä tietoakaan lentopelosta. Juttelin kanssa matkustajan kanssa lentopelkoisista ketkä eivät koskaan ole uskaltaneet lentokoneeseen. He eivät tiedä mitä tuolta ylhäältä näkee kirkaalla päivävalolla. Sieltä muuten näkee kaiken. - hanskuliini1
Mielenkiintoista tietoa tuo mahaperhosen tarina.. kiitos siitä
- Lifetime Platinum
Kannattelen konetta ilmassa istuimen käsinojista. Mannertenvälisillä aika rankkaa. Pitkä lento ja painavat koneet.
- Emerald One World
Sillä perusteella Münhhaussenille on myönnetty lifetime platinum ja ilm nostaa itsensä niskasta ylös, kun ollaan kohteessa. Hyvää yötä ja nukkukaa hyvin.
- Kdkkdkdnd
Jos lentopelko on todella ongelma niin kannattaa harkita lentopelkoisille tarkoitettuja kursseja. Niiden kautta moni on selättänyt pelon kun tietää esim mitä tapahtuu missäkin lennon vaiheessa, erilaiset koneesta tulevat äänet selviävät jne. Niihin kuuluu yleensä yksi edestakainen lento.
Lentäminen on erittäin turvallista ja vaikka tänään Kiinan lähellä B777 putosi vieden mukanaan yli 200 henkeä, voi jokainen arvuutella kuinka paljon autoliikenteessä kuolee maailmassa tänään. Tuhansia, ellei jopa kymmeniä tuhansia? Suomessa liikenteessä kuolee vuosittain 200-300 henkeä. - kongruenssi
Paras kurssi päästä eroon lentopelosta on konkurssi. Kun on perse auki, ei tartte lentää.
- ei lentopelkoinen
Eihän tänä vuonna ole kuollut lento-onnettomuuksissa kuin sellaiset 335 ihmistä (mukana siis nyt hiljan, ehkäpä veteen molskahtaneen, Malaysia airlinesin matkustajat)
Hyvin uskaltaa taas lähtee lentään, varsinkin kaikesta säästävällä Finnairilla…..
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288645263372.html
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194866478709/artikkeli/tekninen vika viivytti finnairin konetta bangkokissa yli 15 tuntia.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288663000576.html
Voin lyödä vetoa, että kyllä kohta niin sinivalkoisen yhtiön kone tulee nokka eellä maahan… ;)- tuota ....
.
.... kenen kanssa lyöt vetoa?
.
. - Pelon voittanut
tuota .... kirjoitti:
.
.... kenen kanssa lyöt vetoa?
.
.Lentojen määrät maailmassa ovat ihan hirveitä. Euroopassakin joku yli 8000 lentoa samaan aikaan, googleta flightradar.
Mitä vaan muutakin voi tapahtua ja koneet on tehty liikkumaan ilmassa. Siellä ne pärjäävät parhaiten.
Autoliikenteessä on paljon vaarallisempaa vaikka asia tuntuu vahvasti olevan toisin.
Kannattaa lukea asiafaktaa lentämisestä. Auttaa kummasti ymmärtämään mitä lennon aikana tapahtuu ja miksi mitäkin ääniä kuuluu. Hyvä matkaa!!!
- qwerty555
-tee ristikoita, lue mukaansatempaavaa kirjaa, pelaa peliä joka vie ajatuksesi muualle
-varaa lentopaikkasi etukäteen, minulle on lentopelkoisena jotenkin tärkeää saada istua etuosassa, mielellään ikkunan vieressä, josta näkee horisontin
-matkustan mieluummin päivisin kuin öisin, valoisuus jotenkin rauhoittaa
-olen siirtynyt drinksuista kahviin, eka edistysaskel, mutta silti kämmenet hikoaa nousun aikaan ja turbulenssi saa sydämen pamppailemaan, ateriat jää siinä kyllä syömättä
-joku on sanonut, ettei laivakaan mene eteenpäin keinumatta.
-Tsemppiä! - Lennän lääkkeillä
Kursseja joo on, mutta ne on älyttömän hinnakkaita. Itse ajattelen, että mielummin laitan sen rahan matkaan. Ja mikää 100% tae siitä kurssistahan ei ole.
Onhan täällä yhtä jos toista kerrottu lentämisestä, mutta lentopelkoiselle niitä on turha tarinoida. En tarkoita tuota mitenkään pahalla.
Itse lennän lääkkeillä. Rentouttaa ja poistaa jännityksen, mutta silti olen skarppi. Ja se on ollut itselle tärkeää. En tosiaan halua lentää tokkurassa. Ja alkoholi ei kuulu kuvaan noiden lääkkeiden kanssa. Siitä olen todella tarkka.
2-3v aikana tarvittavat lääkkeeni (rauhoittavat) maksaa 3€. Pieni hinta ja ajaa asiansa. - expaniikki
Kokemuksella voin kertoa, että hypnoosi auttaa erittäin hyvin lentopelkoon.
Itse osaan lentää nykyisin rauhallisin mielin ja osaan käsitellä tunteitani lentokoneessa järkevästi.
Suosittelen lämpimästi .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465377Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561947Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748