Paras perus-/kuntopyörä h. 100-500

jalat käy jo

Hai. Eli kaipaan apuanne pyörän valintaan. En ole aikoihin seurannut pyörämarkkinoita, ajellut tuollaisella vanhalla 1-vaihteisella mummopyörällä. Kulkee hyvin, mutta pitkillä mäkisillä matkoilla (yli 20 km) tuntuu välillä työläältä. Ja lisäksi alkaa oleen tota ikääkin jo fillarilla.

Tavoite olisi todella saada semmoinen peruspyörä, millä ajaa päivittäin 5-20 km. Itse en osaa varmasti saada hyötyä 7 vaihteesta, joten luulen että max 3 vaihdetta on minulle ihan ok.

Hintaa pyörällä saisi olla 100-500 Eur. Onko mitään järkeä muuten ostaa käytettyä pyörää. Ja mistä sen uskaltaa ostaa? Katsoin juuri noita nettimyynti-ilmoja. Yksi myy Giantia neljällä sadalla -tää kuulemma pitäisi olla hyvä merkki. Outoa vaan että uusi samannäköinen Giant löytyi polkupyörätukulta h. 250.

Kiitos jos jaksatte ottaa kantaa, antaa vinkkejä.

124

5387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

Peruspyörä noilla spekseillä voi työllä ja tuurilla löytyä, mutta lisämääre kuntoilu tekee asian vaikeaksi. Kuntoiluun kannattaa jankkia joko maastopyörä (halvimmillaan 1500€) tai maantiepyörä (halvimmillaan 1000€). Pyörän päälle tulee vielä kaikkea kilkettä polkimista ja kengistä aina kypärään ja ajohousuihin.

Alennusmyyntien loppusuora on maailmalla, joten kannattaa yrittää. Jotain tuollaista saattaisi vielä löytyä kokoa.

http://www.evanscycles.com/products/jamis/ventura-sport-2013-road-bike-ec041509

Koko on joka tapauksessa tärkeä. Pyörän on oltava tismalleen oikean kokoinen, ollakseen mukava kuntoiluväline.

Tuossa olisi vähän kalliimpi ja enemmän yleispyörä:

http://www.evanscycles.com/products/roux/menthe-2013-road-bike-ec051742

Mutta kuten huomaat, aökavat koot olla vähissä.

• Perarilla kuntoon

Peruspyörällä kunto nousee hienosti, muista huoltaa

• aloittanut

En voi sietää maastopyöriä. Ja ei todella ole varaa sijoittaa noin paljon. Poljin itseni vuosikymmen sitten kuntoon ihan yksivaihteisella pyörällä. Kilometrejä tuli n. 40 päivässä. Ja pyöräily oli kivaa.

Älä tunge omaa kallista elämänuskomustasi minulle. 1200 kuukausituloilla ei noin kalliita pyöriä osteta.

• alkup.tuna
        aloittanut kirjoitti:

En voi sietää maastopyöriä. Ja ei todella ole varaa sijoittaa noin paljon. Poljin itseni vuosikymmen sitten kuntoon ihan yksivaihteisella pyörällä. Kilometrejä tuli n. 40 päivässä. Ja pyöräily oli kivaa.

Älä tunge omaa kallista elämänuskomustasi minulle. 1200 kuukausituloilla ei noin kalliita pyöriä osteta.

Mikäs niissä maastureissa tökkii? Saattais tuollainen 29 maasturi olla pätevä yleiskone, jos ei täysvarusteltua (lokarit, tarakka...) pyörää halua.

• aloitt...
        alkup.tuna kirjoitti:

Mikäs niissä maastureissa tökkii? Saattais tuollainen 29 maasturi olla pätevä yleiskone, jos ei täysvarusteltua (lokarit, tarakka...) pyörää halua.

Ei ole mun ajoasento, olen siis testannut aikanaan nuo pyörät. Ja edelleen se hintaskaala 100-500 ja 1-3 vaihdetta sopii mulle hyvin.

En tiedä, taitaa olla turha kysyä tällaisia hifistelijöiden joukossa, mutta kun ei tuolla harrastuksissakaan ollut eri osiota tälle.

No, unohtakaa koko juttu. Jospa meen suoraan pyöräliikkeeseen. Ei vaan jaksais nälvimistä tai tuota joidenkin oman rahauskon levittelyä täällä.

Kiitti ja kuitti.

• alkup.tuna
        aloitt... kirjoitti:

Ei ole mun ajoasento, olen siis testannut aikanaan nuo pyörät. Ja edelleen se hintaskaala 100-500 ja 1-3 vaihdetta sopii mulle hyvin.

En tiedä, taitaa olla turha kysyä tällaisia hifistelijöiden joukossa, mutta kun ei tuolla harrastuksissakaan ollut eri osiota tälle.

No, unohtakaa koko juttu. Jospa meen suoraan pyöräliikkeeseen. Ei vaan jaksais nälvimistä tai tuota joidenkin oman rahauskon levittelyä täällä.

Kiitti ja kuitti.

Jaa, oliko tarkoituksesi vaan päästä vinoilemaan ja määrittelemään vastaajia hifisteiksi. Empä ole rahasta vielä sanonut mitään, maastureidenkaan osalta. Kyllä 500€ riittää käytetyn 29 masturin ostoon, no joo....

Ehkä tosiaan on paras, että meet suoraan pyöräliikkeeseen, kiitos, anteeksi ja näkemiin.

• Alkup. Maantiepyöräi
        aloitt... kirjoitti:

Kiitti ja kuitti.

Itse en suosittelisi yksivaihteista pyörää ainoaksi pyöräksi, vaikka itse sellaisella melko paljon ajelenkin. Hyvälaatuisia kolmivaihteisia pyöräiä taas ei ole kovin paljoa markkinoilla, Suomessa ei ollenkaan. Mutta jos olet varma, että yksivaihteinen on ok, niin esimerkiksi tuolla mainitulla Evansilla on välillä oikein mielenkiintoisia malleja:

http://www.evanscycles.com/categories/bikes/single-speed-fixed-gear-bikes

Ota huomioon se, etttä oikeissa pyöräliikkeissä, jollainen tuo Evanskin on, pyörät myydään ilman polkimia.

On kyse vaihde tai vaihteettomasta pyörästä, niin oikea koko on äärimmäisen tärkeä.

• voi elämä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

Itse en suosittelisi yksivaihteista pyörää ainoaksi pyöräksi, vaikka itse sellaisella melko paljon ajelenkin. Hyvälaatuisia kolmivaihteisia pyöräiä taas ei ole kovin paljoa markkinoilla, Suomessa ei ollenkaan. Mutta jos olet varma, että yksivaihteinen on ok, niin esimerkiksi tuolla mainitulla Evansilla on välillä oikein mielenkiintoisia malleja:

http://www.evanscycles.com/categories/bikes/single-speed-fixed-gear-bikes

Ota huomioon se, etttä oikeissa pyöräliikkeissä, jollainen tuo Evanskin on, pyörät myydään ilman polkimia.

On kyse vaihde tai vaihteettomasta pyörästä, niin oikea koko on äärimmäisen tärkeä.

etsinkin nimenomaan pyörää ilman polkimia..... niitähän myydän siellä "oikeaasa pyöräliikkeessä". onko poljinliike sitten erikseen..

Täähän onkin helppoa..

• Alkup. Maantiepyöräi
        voi elämä kirjoitti:

etsinkin nimenomaan pyörää ilman polkimia..... niitähän myydän siellä "oikeaasa pyöräliikkeessä". onko poljinliike sitten erikseen..

Täähän onkin helppoa..

Polkimet myydään aina erikseen. Pyörätehdas ei voi tietää, minkälaisia kenkiä ja klosseja asiakas käyttää, vai ajaako peräti fläteillä.

• Fillarin korjaaja
        aloitt... kirjoitti:

Kiitti ja kuitti.

Jos asut Helsingin lähellä, niin kannattaa käydä katsomassa pyörää Kyläsaaren uusix fillaripajalta. Siellä myydään täyshuollettuja käytettyjä pyöriä n.100e/kpl. Olen itse siellä huoltamassa niitä.

• Temppupyprä
        Perarilla kuntoon kirjoitti:

Tekee mieli zsygäilee. Pitäis opetella parit temput:

http://www.fasttubestream.com/?scat=biking

EI HEIkkohermoisille:

http://www.fasttubestream.com/?id=3300

• jööran
        aloitt... kirjoitti:

Kiitti ja kuitti.

Itselläni 3vaiht. Raleigh Shimanon napavaihteella,maksoi 7v. sitten muistaakseni 240€.Hyvin on kestänyt ja mukava polkea.

• vähän pyöräilevä
        jööran kirjoitti:

Itselläni 3vaiht. Raleigh Shimanon napavaihteella,maksoi 7v. sitten muistaakseni 240€.Hyvin on kestänyt ja mukava polkea.

Ostin Crescentin kun halusin riittävästi tuumia vanteisiin. Maksoi jotain 320. Kotimaiset ovat muuttuneet etuhaarukalta liian pystyiksi.

Tuossa tuli mukana napavaihde ja napadynamo. Kevyt runko. Vähän käytettyjä saa ja jos merkkipyörän löytää, on hankinta edullinen. Paljon pyöräilevä kuluttaa keskiön. Uusi Shimano-laakeripatruuna maksaa Motonetissa 10 euroa. Vanhan irrottaminen vain voi olla aika työlästä. Juuri vaihdoin sellaisen 2000-vuosimallin Tunturi Nopsaan. Tuossa mallissa juuri on liian pysty etupää. Mummopyörissä on aivan eri tuntuma. Mutta silloin puhutaan todellakin mummon pyörästä.

• optimismi toki hyvä

Varmasti aloittaja osaisikin tilata tuolta täsmälleen oikean kokoisen pyörän.

• poljin
        aloittanut kirjoitti:

Maastopyöriäkin saa halvemmalla jopa 400€. Mut jos et siedä maastopyörää, niin on vaihtoehtoja paljonkin.
        Sun pitää vain tarkentaa itsellesi sellainen juttu että käytätkö pyörääsi muuhunkin kuin työmatka-ajoon. Hybridit on hyviä, niistä löytyy kaikilla mausteilla olevia, alle 500€ kannattaa tsekkailla netistä.
        Mutta senverran maastopyöräänkin voit laittaa lokasuojan ja takatelineen.
        Merkkejä on niin valtavasti että sun pitää vain itse katsella mieleisesi ja millaista matkaa ajattelit ajella. Jos innostutkin ajaan pidempiä matkoja niin tuollainen 7 vaihteinen käy köykäseksi, tietenkin sillä polkee mutta nautinto ei ole sitä luokkaa mitä pitäisi.

• ala-tiksi
        Perarilla kuntoon kirjoitti:

Yhdyn aloittajaan...
        Kaipaisin minäkin neuvoja, ostin viime syksynä "mummopyörän", jossa ihan liian lyhyt runko mulle, olen pitkä nainen.
        Aikaisemmin mulla oli matala etu takajousitettu käytetty maastopyörä, jolla oli tosi hyvä ajaa, (mutta joku pyörää enemmän tarvitseva vei sen).

Mistä hyvä, halpa työmatka (2x12km/pv) pyörä? Mummopyörä toimii vielä kauppakassina, koska lähikauppaan on matkaa ja meillä ei ole autoa.

• kokemus-k

Polkimet myydään aina erikseen. Pyörätehdas ei voi tietää, minkälaisia kenkiä ja klosseja asiakas käyttää, vai ajaako peräti fläteillä.

Minä olen kyllä saanut sekä yhden maantiepyörän että yhden maastopyörän lukkopolkimilla varustettuina. Olmossa tuli mukaan Lookin maantiepolkimet ja Trekissä Crankin "vispilät". Klossit luonnollisesti myös mukaan.
        Olmossa jnuo säilytin, Trekissä vaihtuivat Shimanoihin kun olivat itselle tutummat.

• kokemus-k
        kokemus-k kirjoitti:

Minä olen kyllä saanut sekä yhden maantiepyörän että yhden maastopyörän lukkopolkimilla varustettuina. Olmossa tuli mukaan Lookin maantiepolkimet ja Trekissä Crankin "vispilät". Klossit luonnollisesti myös mukaan.
        Olmossa jnuo säilytin, Trekissä vaihtuivat Shimanoihin kun olivat itselle tutummat.

Ja lisäyksenä tuohon että Olmossa kuulemma tulivat tuohon malliin suoraan tehtaalta, Trekissä luultavasti olivat pyöräkaupan oma lisäys.

• Alkup. Maantiepyöräi
        kokemus-k kirjoitti:

Ja lisäyksenä tuohon että Olmossa kuulemma tulivat tuohon malliin suoraan tehtaalta, Trekissä luultavasti olivat pyöräkaupan oma lisäys.

Omat Olmoni olen kyllä saanut ilman polkimia. Liikkeet lisäävät kyllä polkimet helposti kaupanpäälle. Olmon sivuilta katsottuna vain yhdessä mallissa on tällä hetkelä polkimet mukana. Jostain syystä Personal mallissa on Look Keo't.

• KokemusK

Omat Olmoni olen kyllä saanut ilman polkimia. Liikkeet lisäävät kyllä polkimet helposti kaupanpäälle. Olmon sivuilta katsottuna vain yhdessä mallissa on tällä hetkelä polkimet mukana. Jostain syystä Personal mallissa on Look Keo't.

Jep, ei ole yleistä mutta siis noitakin malleja on joihin syystä tai toisesta polkimet laitetaan mukaan.

• alkup.tuna

"millä ajaa päivittäin 5-20 km."
      Tuollaisille matkoille ei mitään erikoispyörää tarvitse, vaikka puhuisikin kuntoilusta. Ei lukkopolkimia tai käppyräsarvia välttämättä tarvita, jos ajosuorite on 20km.

"Itse en osaa varmasti saada hyötyä 7 vaihteesta, joten..." Vastasit oikeastaan itse kysymykseesi. Perus kolmivaihteinen pyörä on hyvä valinta, varsinkin jos tähän asti selvinnyt mummiksella. Jos homma alkaa myöhemmin todella kiinnostaan, panostusta helppo lisätä.

• aloittanut

Mutta mikä merkki olisi hyvä? Missä olisi hyvä korroosion kesto ja hyvät välistykset? Mikä olisi noista halppis-pyöristä hyvä hinta-laatusuhteeltaan?

• alkup.tuna
        aloittanut kirjoitti:

Mutta mikä merkki olisi hyvä? Missä olisi hyvä korroosion kesto ja hyvät välistykset? Mikä olisi noista halppis-pyöristä hyvä hinta-laatusuhteeltaan?

Merkillä ei niinkään ole väliä. Hinta määrää laadun ja merkki tyylin. Jos kolmivaihteista haet, niin Helkamalla ja Tunturilla ihan päteviä malleja. Merkit mitä myydään oikeissa pyöräkaupoissa ovat hyviä, marketeissa ja muissa sekatavarakaupoissa myytävät pyörät kannattaa suosiolla jättää kauppaan.

• Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

Merkillä ei niinkään ole väliä. Hinta määrää laadun ja merkki tyylin. Jos kolmivaihteista haet, niin Helkamalla ja Tunturilla ihan päteviä malleja. Merkit mitä myydään oikeissa pyöräkaupoissa ovat hyviä, marketeissa ja muissa sekatavarakaupoissa myytävät pyörät kannattaa suosiolla jättää kauppaan.

Aivan oikein. Hinta määrittää hyvin suoraviivaisesti laadun ja vaihteeton pyörä on yleensä laadukkaampi kuin saman hontainen vaihdepyörä.

• pyörätunaulija

Aivan oikein. Hinta määrittää hyvin suoraviivaisesti laadun ja vaihteeton pyörä on yleensä laadukkaampi kuin saman hontainen vaihdepyörä.

Niin ja kolmevaihteinen on laadukkaampi kuin 7-vaihteinen.

• mek

Itsellä 21 vaihteinen nisiki ja on riittävästi vaihteita ja varsinkin maantieajossa joutuu vaihtamaan paljon jos maasto vaihtelee. Suositeltava poljinnopeus ion siinä 50-70 kierrosta minuutissa ja sen pitämiseksi pitää heti vaihtaa kun mäki alakaa ettei vauhti putoo. Kun pyrit noin 30 km keskinopeuteen niin vaihteita pitää olla fillarissa että on kevyt polkee ja voi pitää kunnon tempoa yllä.

• kokiemusta on
        pyörätunaulija kirjoitti:

Niin ja kolmevaihteinen on laadukkaampi kuin 7-vaihteinen.

millä perusteella ikivanha kolmonen on "laadukkaampi" kuin seitsenvaihteinen.. Torpedon 3 vaihteinen shach kappa on liian suojaamaton eikä shimanonkaan kolmonen kummonen ole..

• aloittanut

Lisähuomiona vielä se, etten todella halua pyörää mitä pidetään ns. maastopyöränä. Missä perusasenossa sarvet samalla tasolla satulan kanssa. Olen jo monet tällaiset testannut ja ihan oikeilla säädöillä. Ei ole minun ajoasento. Ja siis edelleen tuo hintahaitari 100-500. Enempää ei pienituloisella vaan ole varaa sijoittaa. Kyllä omasta mielestä 500 pitäis jo saada peruspyörän. Kun kuitenkin tuotakin summaa saan kerätä neljä-viisi vuotta.

Entä käytetyt pyörät. Olisi varmaan parasta hankkia liikeestä -eikö?

• alkup.tuna

"Entä käytetyt pyörät. Olisi varmaan parasta hankkia liikeestä -eikö?"

Liikkeestä tai osaavan kaverin avustuksella yksityiseltä.

• Alkup. Maantiepyöräi

Kaikki eivät pidä maastopyörien leveästä tangosta, mikä on ihan ymmärrettävää. Samoin se, ettei liian pysty ajoasento niin, että tanko on satulan tasolla, ole kovin mukava.

Jos taas satulan tasolla oleva tanko tuntuu liian matalalta, niin silloin on hyvin todennäköistä että kokeilemasi pyörä on ollut väärän pituinen. Tämän takia pyörä kannattaa ostaa asiantuntevasta liikkeestä, jos ei itse osaa mitoittaa pyörää. Ongelma on vain, että pitää löytää se asiantunteva liike joka myös veloittaa palveluistaan.

Toinen tie on sitten opetetlla oikeasti itse, miten pyörä mitoitetaan. Aluksi käyttää netin laskureita ja vertailla niiden tuloksia sekä lukea alan kirjallisuutta.

• hohoijaa

Kaikki eivät pidä maastopyörien leveästä tangosta, mikä on ihan ymmärrettävää. Samoin se, ettei liian pysty ajoasento niin, että tanko on satulan tasolla, ole kovin mukava.

Jos taas satulan tasolla oleva tanko tuntuu liian matalalta, niin silloin on hyvin todennäköistä että kokeilemasi pyörä on ollut väärän pituinen. Tämän takia pyörä kannattaa ostaa asiantuntevasta liikkeestä, jos ei itse osaa mitoittaa pyörää. Ongelma on vain, että pitää löytää se asiantunteva liike joka myös veloittaa palveluistaan.

Toinen tie on sitten opetetlla oikeasti itse, miten pyörä mitoitetaan. Aluksi käyttää netin laskureita ja vertailla niiden tuloksia sekä lukea alan kirjallisuutta.

Joo... oon siis ollut ihan tyytyväinen tohon ns. normaaliin ajoasentoon selkä suorana. Säädöt voi vetää...alas

• Alkup. Maantiepyöräi
        hohoijaa kirjoitti:

Joo... oon siis ollut ihan tyytyväinen tohon ns. normaaliin ajoasentoon selkä suorana. Säädöt voi vetää...alas

Normaali ajoasento on hyvä. Kuntoiluun käytettävissä pyörissä tanko on 50 - 100 mm satulan alapuolella normaalisti. Silloin asento on mukava.

• Kyllä riittää

Jos ajomäärät on 5-20km per päivä, niin perusfillarissa on jo fillaria tarpeeksi. Siihen ei kallita tarvita. Tulee pian olo, mikä on verrattavissa ylipukeutumiseen.
      Mulla on kolme pyörää: alle vuoden ikäinen maantiepyörä, kohta 15 vuotta vanha maantiepyörä ja sitten vaihteeton Nopsa vuodelta kivi ja kirves. Luultavasti kohta 30 vuotta vanha. Kyllä sillä Nopsalla pärjää, kun kaupunkiajoa ajelee, n. 15 km per päivä.
      Pyörissä vähän sama kuin autoissakin. Yhdelle riittää Suzuki Alto ja toiselle pitää olla luksusmaasturi, esim. Range Rover. Kolmas tarttee sen Porschen.

• aloittanut

Olen siis nainen. Eli nuo tangot tuossa haarojen välissä ylhäällä ei oikein innosta.

• kissansilmä

Pienikokoiselle naisella saattaisi poikien kokoa oleva pyörä olla ok. Niissä on monesti viisto yläputki.
        Napavaihteet tekevät pyöräilystä raskasta,

• Alkup. Maantiepyöräi

Kuntoilukäytössä liikuntarajoitteisille sopiva vanhanaikainen "naistenrunko" on epämielyttävän veltto. Jos pitää matalasta rungosta, kannattaa valita voimakkaasti sloupattu runko.

Halpapyöristä Konan Dew'ä pidetään usein parhaana. Siinä on kohtuu paljon sloupattu runko.

• Alkup. Maantiepyöräi

http://www.evanscycles.com/products/jamis/ventura-sport-2014-womens-road-bike-ec054716

Tuossa on naistenpyörä oikeassa hintaluokassa. Itse en ostaisi tuollaista, mutta ymmärrän tilanteen. Fillaritorilla on välillä esimerkiksi Bianchin naistenmalleja, joten kananttaa vilkaista.

Minkä tahansa ostatkin, muista että vain oikean kokoinen pyörä on mukava ajaa. parin kolmen sentin heitot voi korjata vielä stemmiä vaihtamalla, mutta ei sitä isompia. Tämä kannattaa pitää erityisesti mielessä, kun katselee käytettyjä.

• Umppa

Monarkilla löytyy ihan hyviä perusmalleja alle 500, mutta miksei Helkama ja Tunturikin ok. Crescentistä ei kokemusta, mutta jotkut kehuu niitä myös ihan hyviksi.

3-vaihteinen voi pidemmillä matkoilla olla parempi ajaa kun 1-vaihteinen, muttta lopulta kaikki on kiinni pyörästä itsestään ja sen välityssuhteista.

• Hei,

Olen pyöräilijä monin tavoin- autoa pidin aivan nuorena.
      Minulla on kokemusta monenlaisista pyöristä.

Matka 5-20 km pitää huomioida, ja ajatella kannattaa ikää ja tulevaa aikaa.

Sitten- onko pyörä talvikäytössä ja onko lämmin varasto.

Kerron muutamia asioita kokemuksesta;

1.) > Mummo- paappa pyörät ovat kaikkein toimintavarmimpia aina joka kelillä.
      Päivittäinen matka tulee olla sellainen että se sopii.
      - Muista että voit pyytää pyöräliikkeessä/ huollossa vaihtamaan hiukan kevyemmän rattaan sen ainoan jos haluat keventää.

2.) > Jos haluaa vaihteita niin avorattaat ovat talvisin parhaat. Ne umpikapat ei toimi kuin ensimmäisen vuoden. Sen jälkeen kapat pitäisi voidella mahdollisimman ohuella öljyllä vuosittain vaikka ovatkin kestovoideltuja.
      3- vaihteinen umpikappa jos on lämminvarasto kotona pyörälle voi mennä talvella, mutta jos hiukankin tihkaasoo niin vaijerit aina venyy ja kaipaa huoltoa.
      7- vaihteisten kappojen korjaaminen maksoi minulle aikoinaan maltaita ja hunajaa koska poljin niin paljon. Siellä on jatkuva kitka eikä ne ole maantiepyöriä umpikapat koskaan. 3- vaihteinen on varmempi ja hyvä mummomenoon mutta talvella on hyvä pitää kevyttä yhtä vauhdetta päällä usein ettei venytä vaijereita.

Muista että kaikki vaihdepyörät kaipaavat huoltoa joka maksaa.
      Ja muista että ulkorenkaat on vaihdettava kerran vuodessa.
      Halvat ulkolkumit toisinaan 2 kertaa vuodessa.
      Pitä aina joku pumppu mukana.

Itselläni on hyvää kokemusta uudesta kevlar materiaalista. Uusi kuitu joka korvaa kumia. Pistosuojattuja sisärenkaita on olemassa myös.
      Useimmiten ulkokumit tänään ovat pistosuojattuja eli niissä on 1-2 ylimääistä suojaavaa kerrosta mutta eivät ne puhkeamattomia ole kuitenkaan.

Minusta tarpeesi vaikuttaa jos tuo 20 km päivässä max on vielä pätkittäistä ajoa, niin 3- vaihteinen- ja muistat sen huoltaa vaijereista ja jarrupaloista ja kumeista.
      Tee urakkaa pyörähuolossa mutta ei se ilmaista ole.

Mummo- paappa pyörä voi olla järkevä, ja vaihdata kauppiallaa kevyt ratas jos haluat keventää, mutta vain pykälää kevyempi sillä et sitten pääse enää eteenpäin jos enemmän kevennät.
      3- vaihteinen on seuraava ja voit jo nauttia enemmän pyöräilystä.

Itselläni on monta pyörää aina, 4-6 eri tarpeisiin.
      Kaupungissa minulla on 26" maastopyörä joka on siitä kiva että se on näppärä hyppiä liikennevaloissa, ja paappapyörä on varapyöränä aina.
      Kevyen maastopyörän nostan pikkueteiseen yöksi talvisin usein, kun ei lämmintä pyörävarastoa ole.

Käy katsomassa pyöräilykuviani;
      http://jarinhotelli.blogspot.com

yst. t. Jari

• Lisäys;

Pyöräliikkeet myyvät käyttettyjä pyöriä ja kertovat niiden kunnosta.

U-lukko pitää olla jos haluaa olla varma ettei pyörää varasteta, ja niitä pitää voidella ja ovat siitä huolimatta hankalia talvella.

Jouduin vasaran kanssa avaamaan sellaisen kun oli kylmää.

yst. t. Jari

• jiipiiteekoo

Miten joku voi pitää 1200 ,- maksavaa pyörää kalliina,aattelepa ite? Eihän sillä hinnalla saa edes MOPOA?

• .......

:O !?

Täällä on taas näitä 5000€/kk tienaavia "Mikään ei ole minulle liian kallista" ihmisiä.

Minä, pienituloinen (tarkoitan nyt KELAn tuilla elävä [kuukaudessa jää max. 100€ käteen vuokranmaksun jälkeen]) ihminen, löysin aivan loistavassa kunnossa olevan mopon hintaan 200€ neljä vuotta sitten. Olen sillä ajanut kevät-loppukesä kaudet lähes päivittäin ja toimii vieläkin.

Pyöränkin omistan, mutta sen sain ILMAISEKSI, kun olin ala-asteella. Olen nyt 20-vuotias ja olen ajanut sillä samaisella mummopyörällä tähän päivään asti.

Nyt vasta olen tullut siihen tulokseen, että aion hankkia uuden pyörän. Ja minun hintaskaalani on vielä pienempi kuin aloittajalla; 50-100€ ! Ja pyörä jota etsin, on jopo tai joponmallinen pyörä, ja aion sellaisen myös löytää. Syy tähän on, että selkäni ei kestä missään muussa asennossa, kuin selkä tikkusuorana ajaessa. Ja olen todennut, että vain ja ainoastaan joponmalliset pyörät tarjoavat tämän ajoasennon. Kärsin selkäkivuista myös mummopyörällä ajaessani.

Rikkaan ja köyhän ero:
        Rikas ostaa sen mikä ensimmäisenä eteen tulee, maksoi mitä maksoi.
        Köyhä etsii ja tonkii niin kauan, kunnes löytää etsimänsä edulliseen hintaan.

Ei kaiken hyvän tarvitse olla kallista. Tästä maailmasta löytyy vielä sellaisia ihmisiä, jotka myyvät itselleen tarpeetonta, jopa ihan hyväkuntoistakin tavaraa, sillä mielellä, ettei heidän välttämättä tarvitse saada siitä 1200€ maksetusta pyörästä puoliakaan takaisin, vaan he voivat hyvin mielin myydä pyörän sitä tarvitsevalle hyvinkin halvalla.
        (Nämä ihmiset ovat kyllä TODELLA harvassa, mutta onneksi itse tunnen muutaman)

• eräs työmies.

Saatanan porvari mulla on tuota halvempi auto.

• Alkup. Maantiepyöräi
        eräs työmies. kirjoitti:

Saatanan porvari mulla on tuota halvempi auto.

Olen varmaan tuollainen saatanan porvari. Polkupyöräni maksaa kuitenkin enemmän kuin autoni! Elämä on täynnä valintoja.

• Jeesus moi

"Eihän sillä hinnalla saa edes MOPOA?"

http://www.netanttila.com/shop/fi/netanttila/skootterit
        https://www.hobbyhall.fi/web/store/urheilu-ja-vapaa-aika/moottoriajoneuvot/mopot-skootterit-monkijat-ja-mopoautot
        http://www.puutarhatukku.fi/category/60/mopot-ja-skootterit
        http://www.smartia.fi/PublishedService?file&pageID=3&action=view&groupID=358&OpenGroups=358

746 € taisi olla halvin skootteri minkä löysin. Mopokin löytyi hintaan 995 €. Luulen että naiset valitsevat yleisesti ottaen ennemmin skootterin.

Mutta jos tolle uskolinjalle lähdetään ettei tuohon hintaan saa mopoa niin on parempi yrittää siirtää niitä vuoria uskon avulla kuin lähtisi mopolla, skootterilla tai polkupyörällä kiertämään vuoren ohi. Se on nimittäin täysin ilmaista.

• tietoa on

Kysy pyörää liikkeestä Helsingin Urheiluvälinenhuolto Oy niin saatat löytää sopivan ja sopivalla hinnalla. Tuttavani ainakin ovat löytäneet.

• Mulla on

ollut muutaman vuoden Crecent. Itselläni on 7vaihteinen miesten malli. Olen ollut tyytyväinen. Oheisessa linkissä on naisten 3 vaihteinen Crecent, joka mahtuu hintahaarukkaan. http://www.crescent.fi/kaupunkipyörät/olivedal

• Kyllä sillä vaan on

Crecent on hyvä pyörä, vaikka merkillä ei ole kuulema väliä.

• Arvosana 6 +

Minulla on 3-4 vuoden ikäinen Tunturi Prego.

Älä harkitse tätä pyörää, minulla on nyt sen verran kokemusta tästä mallista, että osaan sanoa sen huonot ja hyvät puolet.

Hyvät puolet on, että sillä pääsee eteenpäin kun se on ehjä. Mutta huonot puolet ovat seuraavat:

- Rumpujarru pitää kiinni leikkaavaa ääntä kun jarruttaa jalkajarrulla.
      - Ohjaustangon mutterit eivät pysy kiinni, koska kierteet ovat liian väljät.
      - Pyörän kumit ovat jo haurastuneet vaihtokuntoon.
      - Painava ja raskas polkea.

• Alkup. Maantiepyöräi

Tunturi on Accell Group'n halpamerkki Suomessa. Sille teipataan kaikki markettiromut ja pari vähän parempaa mallia. Keskihintaluokka teipataan Nishikeiksi.

• Sorateiden virtuoosi

Mulla on iso-isän armeijan polkupyörä .Vaari pölli sen muistoksi. Hän selvisi sillä sodasta hengissä ,koska jaksoi polkea karkuun minkä jaloista lähti.
      Antoi minulle lahjaksi kun täytin 15v ja sanoi . Tällä selviät elämässäsi kunnossa jos jaksat sotkea.

• esa501

Ei tarvitse olla uusi pyörä, vähänkäytettyjä Tori.fi seuraamalla löytyy vaikka minkälaisita pyörää. olen ostanut monta pyörää torilta ja ovat olleet hyviä, tietysti pitää seurata minkäläista etsii.

• hinta-laatu

Eikun Hobby Hallista Raleigh, on hinta-laatusuhde paikallaan. Minulla ollut jo useita vuosia. Älä ihmeellä osta mitään kallista erikoispyörää noille matkoille!

Hyvä vanne ja rengas ovat tärkeimpiä rullauksen kannalta eli alumiininen ontelovanne ja riittävästi painetta kestävä rengas (4.5-5 bar). Löytyy jo Raleighissakin. Jos enemmän pyöräilee, niin nauttii kyllä 21-vaihteisesta pyörästä.

• -fillari-kuppe

No mulla on 3 ja 7 vaihteiset miesten ja naisten pyöriä ja kyllä mulle mieluisin
        on 3 vaihteinen 26" tuumanen naisten pyörä. mä olen mies ja vanhempi kuppe
        ja ajelen kesät talvet huvikseen ja kauppareissuja.
        Kyllä mulla auto ja moottoripyöräkin on ,mutta ainakin näin kaupungilla liikun
        polkupyörällä mieluiten.
        Kyllähän polkupyörän halvalla löytää ,melkein mistä vaan turuilta ja toreilta
        ei se nyt niin ihmeelline vehje ole kun vaikka ajaa pienen lenkin että kaikki
        toimii niin jees.

• filetso

Focus tai Insera.

• HiPo

Hintahaarukka on haastava. Tosin olen itsekin tämän saman ongelman kanssa painiskellut, joten tilanne ei ole uusi. Pahin virhe mihin voi sortua on mennä markettiin tai biltemaan tms. kauppaan ja ostaa uusi fillari tuossa hintaluokassa. Saat näin todennäköisesti fillarin, jonka hinta-laatusuhde ei halpuudesta huolimatta ole kohdallaa.

Suomessa ongelmana on se, että ostamalla ns. "kotimaisen" merkin fillari hieman kalliimmalla hinta-laatusuhde ei edelleenkään ole kohdallaan. Vaihtoehdoksi jää hyvän tarjouksen metsästäminen, käytetty tai ulkomaiset nettikaupat. Itse suosin nettikauppaa.

Tässä yksi aloittajan speksiin sopiva esimerkki oivasta yleisfillarista, jossa hinta-laatusuhde alkaa olla jo sinnepäin.

http://www.evanscycles.com/products/jamis/commuter-1-2014-hybrid-bike-ec057513#features

Vaihteiden määrää ei kannata pelästyä. Oleellista ei ole niiden lukumäärä vaan se, että löytyy oikea välitys kuhunkin tilanteeseen.

• hot wheels

Pidä se 1-vaihteinen ympärivuotista käyttöä varten, kun pidät puhtaana ja säädät ketjut ja samalla rasvaat toimii myös talvella. Lisäksi vaihteitten kanssa tulee helposti ongelmia talvisin, vaijerit jäätyvät ja mekaniikka temppuilee jne.
      Osta kuntoiluun teknisempi pyörä (vaihdepyörä) joka kulkee isolla vaihteella kovemmin. Itse kunnostin käytetyn kippurasarven (retkipyörä 12-vaihteinen) kesäkäyttöön. Sillä ajoin esim. 130 km reissun viime kesänä melko helposti.
      Yleispyöränä tuo 3-vaihteinen on hyvä, pääsee jo aika pitkiä matkoja.
      Käytettynä voi ostaa aivan hyvin kun osaa katsoa kriittiset paikat. Jos rattaitten hampaat on pyöristyneet jätä väliin koska ne maksaa rutosti. Vanteet, vaijerit, satulat ym. ei ole kalliita ja niillähän voi tinkiä hintaa alas. Saat hyvän pyörän jo 40-60 € kun katsot esim. markettien ilmoitustauluilta koska ihmiset myy tarpeettomia pyöriään siellä ilmoittamalla (itsekin sieltä löytänyt). Jos et itse ymmärrä paljoa pyöristä pyydä joku tuttavasi mukaan ostoreissulle.
      Ja tärkein kaikista; ÄLÄ sorru ostamaan niitä 200 € rihveleitä uutena marketeista. Ne hajoaa heti ja pyöränkorjaajat eivät edes ota niitä korjattaviksi.
      Ja vielä viimeinen vinkki; kunhan saat pyörän niin kannattaa teettää perushuollot ammattiliikkeissä ja nimenomaan syksyllä koska silloin ei ole ruuhkaa. Ei maksa loppujen lopuksi mahdottomia ja sinä saat keskittyä tärkeimpään eli ajamiseen.
      Eikun kevyitä kilometrejä sulle.

• 3 pyörän omistaja

Sinun kannattaisi aloittaa "hybridipyörän" etsintä. Runkotyyppi on sporttisempi kuin ihan perus munamankelilla ja renkaat on leveämmät kuin maantie- tai cyclocorss pyörässä, jolloin voit hyvillä mielin eksyä hiekkatiellekin. Hybridipyörien rengaskoko on 28", joka on matkaavoittavampi kuin maastopyörällä (26"). Lisäksi hybridit on ikäänkuin niitä nykyajan peruspyöriä. Vaihteita yleensä löytyy 3:sta 29 asti, mutta parhaiten hybridipyörien vaihteet toimii siinä 7-21 vaihteisissa. Hybridi on siitä hyvä, että sillä voit polkea ihan perusmatkaa, mutta toisaalta myös (vaihteiden avulla) harrastaa ihan kunnon kuntoilevaa pyöräilyäkin!

Hybridien hintaluokka oli ainakin viime vuonna noin 450€-600€ riippuen pyörän osista(onko joustohaarukka vai kiinteä tai levyjarrut vai hydrauliset jarrut ) ja vaihteiden määrästä. Sinuna lähtisin pyöräliikkeisiin kokeilemaan pyöriä, sillä AJOASENTO on kaikista tärkein asia, mitä et verkosta löydä. Sen tietää vaan kokeilemalla erilaisia pyöriä. (jonka jälkeen tietysti voi mennä sinne nettiin tilaamaan jos haluaa).

Suosittelen että panostat nyt kerralla hyvään uuteen pyörään sen 500-600€ ja ajat sillä taas sitten seuraavat 10 vuotta! Maksaa itsensä takaisin jo parin vuoden sisään ja kun pyörä on kunnollinen, niin sillä lähtee mielistään muutenkin liikkeelle kuin vain sitä pakollista matkaa. =)

Itseltäni löytyy naisten "matka"hybridi (hieman pidemmällä rungolla kuin normaalit hybridit) sekä 26" maastopyörä rellestämiseen metsässä. Pari vuotta sitten tuli varastoon vielä 29" maastopyöräkin, joka on sellaisena "edustuspyöränä" =D

• samat kriteerit

Tämä olisi kiinnostanut minuakin, mutta alun - kuten aloittajakin mainistsi - hifistit kyllä minunkin lukuhaluni latisti. Mutta kyllä me pyörät lopulta löydämme. Hyvät sellaiset!

• tavallinen nainen

Itselläni on Crescentin 7-vaihteinen kaupunkipyörä ja olen sillä ajellut nyt noin 7 vuotta. Olen ollut siihen todella tyytyväinen. Tosin se fillari ei ihan mahdu hankintabudjettiisi uutena, mutta ehkä käytettynä löytyisi sellainen? Huutonetissä ainakin itse olen fillareita ostanut ja myynyt (lähinnä lapsille).

Omalla kohdallani poikien junnupyörät on siitä huonoja, että niissä on yleensä myös pienempi rengaskoko, joka aiheuttaa sen, että fillaria saa polkea enemmän kuin isopyöräistä fillaria. Ajoasento tosin niissä on parempi.

Omassa Crescentissäni harmittaa lähinnä ohjaustangon säätöjen puute. Kalliimmassa mallissa olisi myös se ominaisuus, että ohjaustankoa voi taivuttaa taaksepäin eli lähemmäs pyöräilijää. Tällä hetkellä esim. tuommoisella 20 km:n fillarilenkillä ongelmana on hartioiden väsyminen, joka johtuu juuri siitä, että joutuu liikaa kurottelemaan eteenpäin.

Kaikissa halpapyörissä Jopoa lukuunottamatta on juuri tuo puute, että ohjaustankoa ei saa nostettua tarpeeksi ylös. Fillarin satula kyllä nousee vaikka pilviin, mutta keskivertoa lyhyemmälle naiselle säätöjä ei vaan ole tarpeeksi.

Ehdotan, että käyt kunnon fillariliikkeessä koepolkemassa paria eri fillaria, vaikka ne olisivat vähän budjettisi yläpuolella. Yritä sen jälkeen etsiä vastaavaa fillaria käytettynä. Jotkut ostavat myös nettikaupasta ulkomailta. Itse olen sen verran isänmaallinen, että olen ostanut uutena kotimaasta, jotta tuen paikallista toimintaa, vaikka se sitten tarkoittaisi pidempiaikaista säästämistä.

Jos ostat käytettynä, niin varaa rahaa myös huoltoon. Pinnat olisi hyvä kiristää jne ammattilaisella (ainakaan itse en osaa sitä tehdä). Investoi myös HYVÄÄN vaijerilukkoon, jotta kulkupeliäsi ei varasteta sekä valoihin, jotta näyt pimeässä.

• lisäkommentti

Lisään vielä aiempaan viestiini:

Omassa fillarissani on todella hyvä LEVEÄ satula, jossa takapuoli ei puudu. Shimanon osia löytyy fillarista. Olen ihan tavallinen fillaroitsija, lyhyt, enkä kovakuntoinen urheilija, mutta 7-vaihteista ei kannata karsastaa. Ainakin alamäissä ohittelen monia, sillä pyörä tuntuu rullaavan kevyesti eikä vaadi juurikaan polkemista.

Kysy polkupyöräliikkeistä suoraan, että mihin kannattaa roponsa investoida ja mikä on heidän mielestä hyvä pyörä, jossa hyvä hintalaatusuhde. Jos jokainen myyjä toitottaa samaa asiaa (hyvä vaihteisto, hyvä laakerointi jne), niin voit silloin alkaa uskoa, että ne tosiaan on ne asiat, joista kannattaa maksaa.

Jos vauhdilla ei ole väliä, niin varmasti nuo Bilteman pyörät ajaa asiansa. Itse en tiedä, että miten pitkäikäisiä ne ovat enkä osaa sanoa, että miten hyvin niitä pystyy korjaamaan tai huoltomaan.

• Alkup. Maantiepyöräi
        lisäkommentti kirjoitti:

Lisään vielä aiempaan viestiini:

Omassa fillarissani on todella hyvä LEVEÄ satula, jossa takapuoli ei puudu. Shimanon osia löytyy fillarista. Olen ihan tavallinen fillaroitsija, lyhyt, enkä kovakuntoinen urheilija, mutta 7-vaihteista ei kannata karsastaa. Ainakin alamäissä ohittelen monia, sillä pyörä tuntuu rullaavan kevyesti eikä vaadi juurikaan polkemista.

Kysy polkupyöräliikkeistä suoraan, että mihin kannattaa roponsa investoida ja mikä on heidän mielestä hyvä pyörä, jossa hyvä hintalaatusuhde. Jos jokainen myyjä toitottaa samaa asiaa (hyvä vaihteisto, hyvä laakerointi jne), niin voit silloin alkaa uskoa, että ne tosiaan on ne asiat, joista kannattaa maksaa.

Jos vauhdilla ei ole väliä, niin varmasti nuo Bilteman pyörät ajaa asiansa. Itse en tiedä, että miten pitkäikäisiä ne ovat enkä osaa sanoa, että miten hyvin niitä pystyy korjaamaan tai huoltomaan.

Leveä satula sekä hiertää että estää alapään verenkierron. Leveä satula on mukava kilometrin parin kauppamatkoilla, mutta ei kuntoillessa. Kuntoillessa matkat ovat kilometrien sijasta kymmeniä kilometrejä.

• jihyghy

Helkama kaunotar 7 vaihteinen . www.suomenpolkupyörätukku.fi

• jihyghy

www.suomenpolkupyoratukku.fi

• rassaajaa

Jos et ole jonkinlainen pyörävirtuoosi tai korjaamisen puoliammattilainen niin älä hanki käytettyä pyörää, älä ainakaan kovin vanhaa. Monesti kuulee juttuja miten ne ennen 70-80-luvuilla osasi tehdä pyöriä jne. älä usko niitä juttuja. Niiden kanssa tulee ongelmia tulee ennen pitkää, niiden tekniikka on jo vanhentunutta, esim. varaosien saatavuudessa voi tulla ongelmia. Ja yksivaihteisia mummiksia ei kannata hankkia jos meinaa vähänkin enemmän harrastaa pyöräilyä.

• NYC

ajoin autolla 1988- 2012. Nyt tavallisella nopsalla.
      asun keskustassa, kävelen siellä ,polkupyörä on pitempiä matkoja varten.
      en asu usan suurimassa kaupungissa se vaan on hyvä vertalukohta , millä pääsee nopeamiin pyörällä vai autolla

• albaan

Venefillari ei käy voimille...

• jorma kyllikki

crescent-ämmien pyörä.muutettu välitykset 1-vaihteiseksi.vastaa noin 3-vaihdetta.kulkee hyvin tasaisella asvaltilla.turhaan hankit kalliita maasto-tsygää!trust me!!!

• Mannejen triathlon

Pölli pyörä, ei sun uutta tarvi hankkia meet läheisen uimahallin tai kaupan pihalle ja otat mukaasi hienoimman ja arvokkaiman pyörän

• Tuntuu aina nämä keskustelut lähtevän joillakin kun mopo käsistä..?!? Eli pointtihan oli löytää edullinen peruspyörä, eikö vaan?
      Tähän tarkoitukseen voisin lämpimästi suositella esim Bilteman valikoimaa, koska sieltä joskus itse hankkinut, ja erittäin hyvin toimi n.6v kunnes se varastettiin.. :-/
      Hinnat naisten 28" renkailla 169€ -369€.., vaihteista riippuen...
      Aivan hyvä ja laadukas "peruspyörä" henkilölle joka ei pyöräile enempää 1000km vuodessa..?! ;-)

Löytyy täältä:
      www.biltema.fi

• Nakamuna

Osta Nakamura, Cressent tai Monark ovat hyviä ja halpoja fillareita.

• eräs pyöräilijä

Jos rahasta on pulaa, niin osta käytetty kaupunkipyörä jostain pyöräkaupasta. Hinta on jossain 100-200€. Ei ehkä näytä kovin urheilulliselta eikä sillä rikota suomen ennätyksiä, mutta kulkee hyvin, jos renkaissa on painetta ja ketjussa on öljyä ja pesee kaikki masturit, kilpurit ja fixerit käytännöllisyydellä.

• Itse aikanaan ostin 3 vaihteisen ja sillä oli tuskastuttavaa ajaa, joten vaihdoin 7 vaihteiseen. 3-vaihteisessa oli turhaan jyrkät erot vaihteiden välillä.

Tori.fi:stä löytyy pyöriä joka tarpeeseen (löytyy myös tuumakoossa tai googleta - myydään tunturi pyörä -

Kuitenkin, esim. 3 vaihteinen Helkama kaunotat 75 euroa, viet sen pyörähuoltoon, maksat siitä vioista riippuen 50 -250 euroa ja on hintaresonaatissasi

• Ajatko vapaa-ajalla vai työmatkoja?

• punttia koiville!

Heikot jalkavoimat, jos 3-vaihteisen vaihdevälit liian jyrkät. Minulle riittää 7-vaihteisessakin kaksi vaihdetta. 1 ylämäessä, 7 suoralla pätkällä. Alamäet rullaan vapaalla.
        Suosittelen punttisalia, ja maastavetoja ja kyykkyjä. Muuten olet ennen eläkeikää niin huonossa kunnossa että makaat hoitolaitoksessa vaipoissa hoitajien ruokittavana. Pelkkä polkupyöräily ei tuo riittävästi lihaksia jalkoihin, kuten olet huomannut.

• Runontaja off
        Jormalainen kirjoitti:

Ajatko vapaa-ajalla vai työmatkoja?

Ihan vapaa-ajalla ja tuo oli ajasta, jolloin ajoin kesät ja talvet. Talvisin kertyi viikossa 50-100 ja kesällä 100-300. Enimmillään meni noin 6000 km/vuosi.
        Silloin, noin 10 v. ostamani 7-vaihteisen hinta oli 750 euroa, sain 550 eurolla.
        Alkuperäiset renkaat vaihdoin 1/3 tai 1/4 kapeammaksi, jolloin kosketuspinta pieneni ja tuli kevyempi polkea (paitsi talvella nastarenkailla).

Takavanne hajusi kun asjoin kuoppaan ja uusi vahvistettu maksoi 150 euroa.

• runontaja off
        punttia koiville! kirjoitti:

Heikot jalkavoimat, jos 3-vaihteisen vaihdevälit liian jyrkät. Minulle riittää 7-vaihteisessakin kaksi vaihdetta. 1 ylämäessä, 7 suoralla pätkällä. Alamäet rullaan vapaalla.
        Suosittelen punttisalia, ja maastavetoja ja kyykkyjä. Muuten olet ennen eläkeikää niin huonossa kunnossa että makaat hoitolaitoksessa vaipoissa hoitajien ruokittavana. Pelkkä polkupyöräily ei tuo riittävästi lihaksia jalkoihin, kuten olet huomannut.

En pyri ajamaan vauhdilla ja vaihteitakin on eri pyörissä erilaisia.
        Tuon uusitun takavanteen (katso ylempi vastaus) 7 vaihteella menee tasaisella hyvin, mikäli haluaa ajaa yli 25 km/h. Joskus meni 11 km 20 minuutissa, ulkovaihteisella kaiketi menisi nopeammin. Muutamaan vuoteen en ole testannut.

• runontaja off
        Runontaja off kirjoitti:

Ihan vapaa-ajalla ja tuo oli ajasta, jolloin ajoin kesät ja talvet. Talvisin kertyi viikossa 50-100 ja kesällä 100-300. Enimmillään meni noin 6000 km/vuosi.
        Silloin, noin 10 v. ostamani 7-vaihteisen hinta oli 750 euroa, sain 550 eurolla.
        Alkuperäiset renkaat vaihdoin 1/3 tai 1/4 kapeammaksi, jolloin kosketuspinta pieneni ja tuli kevyempi polkea (paitsi talvella nastarenkailla).

Takavanne hajusi kun asjoin kuoppaan ja uusi vahvistettu maksoi 150 euroa.

Sinänsä huvittavaa oli, että siinä pyörässä oli huonot renkaat, joista ratkesi kupla renkaan kylkeen. Sanoin huoltoon viedessä, että voin maksaa huonon ja hyvän renkaan erotuksen. Ei käynyt. Annoin vaihtaa ja saatuani pyörän takaisin, kävin ostamassa paremmat renkaat ja vaihdoin ostamani alle. Nykyään ostan suoraan pistosuojatutu renkaat, kun vähintään kerran kuussa joutui paikkaamaan.

• Alkup. Maantiepyöräi
        runontaja off kirjoitti:

Sinänsä huvittavaa oli, että siinä pyörässä oli huonot renkaat, joista ratkesi kupla renkaan kylkeen. Sanoin huoltoon viedessä, että voin maksaa huonon ja hyvän renkaan erotuksen. Ei käynyt. Annoin vaihtaa ja saatuani pyörän takaisin, kävin ostamassa paremmat renkaat ja vaihdoin ostamani alle. Nykyään ostan suoraan pistosuojatutu renkaat, kun vähintään kerran kuussa joutui paikkaamaan.

Pistosuojattu rengas on aina epämukavampi kuin hyvälaatuinen suojaamaton. Itse käytän pistosuojattua vain sepelikelillä, jolloin se on käytännössä ainoa vaihtoehto.

• runontaja off

Pistosuojattu rengas on aina epämukavampi kuin hyvälaatuinen suojaamaton. Itse käytän pistosuojattua vain sepelikelillä, jolloin se on käytännössä ainoa vaihtoehto.

Ja millä tavoin sen huomaa ja ne hyvätkin rengasmerkit unohdit mainita

• runontaja off
        runontaja off kirjoitti:

Ja millä tavoin sen huomaa ja ne hyvätkin rengasmerkit unohdit mainita

Toisekseen, rengasmerkkien hyvyys kyllä katoaa alle 500 euron fillarin (ellei osta käytettyä hyvää) ominaisuuksiin

• Alkup. Maantiepyöräi
        runontaja off kirjoitti:

Toisekseen, rengasmerkkien hyvyys kyllä katoaa alle 500 euron fillarin (ellei osta käytettyä hyvää) ominaisuuksiin

Pistosuojattu renhas on raskaampi painoltaan ja raskaampi vastukseltaan ajaa kuin hyvälaatuonen suojaamaton rengas. Renkaan kulutuspinta on paksumpi ja sen muodonmuutos ei tapahdu yhtä pienellä voimalla kuin ohuemman renkaan.

Kiekkojen ja renkaden vaihto auttaa aika paljon juuri tonnin hintaluokan pyörissä. Pyörivät massat ovat kaikkein ikävimpiä ajo-ominaisuuksien kannalta.

Jos mietitään huonoja rengasmerkkejä, niin Kendaa kannattaa välttää. Talo on iso ja tekee hyvääkin rengasta, mutta olen itse törmännyt vain huonoihin ensiasennusrenkaisiin täällä Euroopassa.

Hyviä renkaita tekee monikin firma. Itse olen käyttänyt niin Spessua, Micheliniä kuin Vittoriaa. Talvirenkaana minulla on Suomityres. Noiden lisäksi kun mainitsee vielä Schwalben, niin taitaa olla kaikki isommat laatumerkit kasassa. Se ei tarkoita, että kaikki noiden merkkien renkaat olisivat hyvälaatuisia.

• munamankeloija

Omia kokemuksia joista voi olla jotain pientä apua:

- Napavaihteiset 3/7/8 vaihteiset yleensä toimii ongelmitta. Ainakin jos pyörää voi säilyttää lämpimässä tilassa. Itselläni ei ole vielä yksikään ole hajonnut - Paljon helpompia kuin avovaihteet. Tietysti aina voi sattua se susikappale. Siinä tapauksessa 7/8 napavaihteen vaihtaminen on todella kallista puuhaa.
      - Napavaihteisella jos on ongelmia vaihteiden kanssa, niin se johtuu luultavasti sen vaijerin säädöstä, jos se on millinkin väärään suuntaan ja vaihde prakailee jatkuvasti, säätö kohdalleen ja ei pitäisi olla enää mitään ongelmaa. Helppo korjata kunhan asian tietää.
      - Ainakin miehillä oikeanlainen satula on oleellista. Luultavasti pätee kyllä myös naisilla. Halvemmissa pyörissä voi olla että tuon satulan laatu on ongelma. Itse olen joskus kärsinyt tuskaisesta "munamankeli" satulasta, ja en edes tajunnut kuinka paljon se oli vain satulan syytä ennen kuin hankin uuden pyörän. Enää en suostuisi ajamaan kilometriäkään vanhalla.
      - Jos ajat vain kesäisin ja lähinnä asfaltilla, älä hanki maastopyörää (tai tarkalleen maasto-renkaita). Ne ovat kuitenkin selvästi maantie renkaita raskaammat polkea. (paitsi jos haluat välttämättä sitä kuntoilua).
      - Jos taas aiot ajaa talvella, hanki vähintään ne maastorenkaat tai mieluumin erilliset nastarenkaat (huom. vaihtaminen on ikävää sottaista hommaa tai kallista liikkeessä). Maantierenkailla talvella ei vaan pääse eteenpäin eikä pysy pystyssä.
      - Jos kätesi (kämmenet) tuntuvat rasittuvan pyöräillessä, niin sitten on joko huono ajoasento, huonot kädensijat ja puuttuu jousitettu etuhaarukka. On muuten huomattavasti mukavampi ajaa kun nuo on kunnossa, mutta valitettavasti rahaahan ne yleensä vaatii. Halvalla ei saa hyvää.
      - Eikä kannata mitään lokasuojatonta maastopyörää sitten hommata. On noita kadulla näkynyt ihmisiä ajamassa sellaisilla sateen jäljiltä.. perse ruskeana tietysti. Voi olla noloa selittää muille että se on vaan kuraa. :P

Kannattaa muistaa että siitä pyörästä sitten tulee kyllä sitä huoltamisvaivaa, tai lisäkustannuksia jos liikkeessä huollatat. Itselläni jarrupalat meni aina vaihtoon kului 3-4 kuukauden välein. Kerran vuodessa joutui ketjuja joko kiristämään tai vaihtamaan, ja tietysti ketjujen öljyämiset päälle. Sama liikkeessä tehtynä maksaisikin sitten parissa vuodessa äkkiä enemmän kuin halpa pyörä.
      Huollon määrähän nyt riippuu sitten paljolti niistä ajokilometreistä ja olosuhteista missä ajaa. Jarrupaloja kuluu varmasti vähemmän jos ei ole kaupunkiajoa.

Jos nyt ajat puhtaasti satunnaisessa kuntoilutarkoituksessa ja haluat halpaa, niin sitten vaan selailemaan sellaista pyörää joka on oikean kokoinen ja jossa on oikeasti juuri ne minimivaatimukset täyttävät asiat (kuten vaikka 3 vaihdetta).
      Merkillä tuskin on siinä vaiheessa suurta väliä. Se on tuurista kiinni saatko sen susikappaleen. Luultavasti hyvää et halvalla saa, mutta eipähän paljoa menee rahaa hukkaan.

Jos taas haluat esim. päivittäisille työmatkoille mukavaa menopeliä, niin itse kyllä suosiolla sijoittaisin siihen pyörään hieman enemmän. On se vaan niin paljon mukavampaa kun on ergonomia kunnossa, pyörä on kevyt ja rullaa hyvin, yms.

Jostain 500 eur hintaluokasta alkaa päivittäiseen työmatkailuun siedettäviä pyöriä saamaan. Parisataa siihen vielä päälle niin sit ois oikeasti hyvä.
      (Monimutkaisemmassa pyörässä tosin hieman enemmän huoltoa.)

• bike-benny

Toivoin jo vuosikausia useampivaihteista (3

• kokeilemalla selviää

Mene lähimpään pyöräkauppaan, siellä ne myyvät niin uusia, kuin käytettyjä, kypärät ja muut varusteet.
      Pyörät ovat kaikki valmistajien mukaan niin erilaisia.

• Suosittelen sähköpyörää niin ylämäet tuntuvat tasaiselta maastolta! Esimerkiksi Prismasta löytyy Ibrido-merkkistä pyörää, joka on ainakin minulla toiminut erinomaisesti. Tarjouksesta voi saada 440 €:lla tai normaalisti noin 600 euroa oli hinta ainakin viime vuonna.

• fillaroiden

Olen kohta parikymmentä vuotta ajellut kolmivaihteisilla, mutta niissäkin (vaihteissa) on aina ajan mittaan, jos enemmän ajelee, sen verran korjailtavaa, että olen ajatellut siirtyä takaisin yksivaihteiseen mummonpyörään. Ajamista hieman keventää, jos taakse vaihtaa useampihampaisen rattaan.

Ja en suosittele Torpedon kolmivaihteista, vaan mieluummin jos kolmivaihteinen niin Shimano.

Seitsenvaihteinen (Shimano) antaa tietenkin laajemman välitysskaalan, mutta samalla renkaiden vaihto ei ole välttämättä enää niin yksinkertaista, ja lisää askarreltavaa renkaiden vaihtoon tulee, jos etupyörässä on napadynamo. (Eri asia jos on kiinnostunut tuollaisista askarteluista ja on valmis rahaa tai/ja aikaa laittamaan.)

• Tavisfillaroitsija T

No minä 160cm mittaisena naisena ajelen fillarilla tosi paljon, etupäässä lyhyitä matkoja kaupungissa ja asvaltilla.
      Ostin muistaakseni vuonna 2002 Tunturin 7-vaihteisin, jalkajarrullisen "citypyörän", rengaskoolla 26", ei 28".
      Tuo pari tuumaa pienempi rengaskoko lisää ajomukavuutta, kun vanhalla 28" satula ja ohjaustanko oli ääriasennossa ja jalat muutaman millin liian lyhyet polkimiin.

Katselin myös ensin 3-vaihteisia, mutta en ole katunut, että kuitenkin otin pari vaihdetta lisää.
      Se lisää todella paljon ajomukavuutta, jos maasto on mäkistä tai muuten joskus tekee pidempää lenkkiä.

Fillaria säilytän aina sisätiloissa, pyöräsuojassa ja kerran vuodessa tarkistan jarrut, kiinnitykset, renkaiden kunnon, rasvaan ketjut ja vaihteet. Todella huoltovapaa peli ollut tähän mennessä.

Eli kannattaa kiertää fillarikirppiksiä ja pyöräliikkeitä ja ostaa sen 50-100€ laadukkaampi peli ja vaikka vähän koeajaa ennen ostoa kaupan pihalla.

• määmy

3 pykäläine Tunturi Nexus 499,-
      O kuiteski syyt muistaa, et noin 300 km kohal o tsekattava jokane ruuvi, mutteri ja pinna. Jos hankkii marketist, kandee ekaks kiristää polkimet, joskus ne ei oo tiukas.

• käytännöllinen

Joku käytetty 7-vaihteinen (Shimano Nexus napavaihde) voisi olla sinulle aivan sopiva. 7 vaihdetta voi kuulostaa paljolta mutta ei oikeastaan ole. Korjailuun tarvitsee hieman työkaluja, mutta ainahan pyörää joutuu korjailemaan.

Noihin Shimano-vaihteisiin pyöriin saa kyllä helposti varaosia, kun ne on niin tavallisia, romupyöristä yms.

Itsellä on kaksi 7-vaihteista ja yksi 3-vaihteinen.

• vai

Joku tuolla kertoi että renkaan paikkaaminen, lähinnä renkaan ottaminen pois on työlästä 7-vaihteisissa. Joten ei ihan kauhee kiva juttu naisihmiselle.

• Neuvoja.
        vai kirjoitti:

Joku tuolla kertoi että renkaan paikkaaminen, lähinnä renkaan ottaminen pois on työlästä 7-vaihteisissa. Joten ei ihan kauhee kiva juttu naisihmiselle.

Alkup. Maantiepyöräi nimimerkki on ihan sekopä. Satasella pyörän saa käytettynä.

Pyörää ei tarvitse ottaa irti sisäkumin paikkaamisessa. Rengas vain pois vanteelta. Lähtee sormin ja ainakin parilla ruokalusikan päällä. Reikä löytyy vedellä tai kämmenselällä kun pumppaa kumin pulleaksi.

• Neuvoja.
        vai kirjoitti:

Alkup. Maantiepyöräi nimimerkki on ihan sekopä. Satasella pyörän saa käytettynä.

Pyörää ei tarvitse ottaa irti sisäkumin paikkaamisessa. Rengas vain pois vanteelta. Lähtee sormin ja ainakin parilla ruokalusikan päällä. Reikä löytyy vedellä tai kämmenselällä kun pumppaa kumin pulleaksi.

• pullat uuniin
        Neuvoja. kirjoitti:

Pulleaksi pumppaaminen on tuttua puuhaa.

• alkup.tuna
        Neuvoja. kirjoitti:

Voi sen noinkin vaikeasti suorittaa. Huomattavasti helpompaa kun sisukumi on täysin irrallaan. Jos on niin kädetön, ettei saa napavaihteisesta takakiekkoa irti, ei kannata alkaa paikkuuhommiin ollenkaan.

• runontaja off
        vai kirjoitti:

Muutaman kerran irroitettua, alkaa sujumaan

• Hei jos et vielä oo pyörää ostanu ni voin kaverin fillarin hintaa kysellä ku haluaisin sen pois varastostani tilaa viemästä. Seissyt siellä jo ihan tarpeeks pitkään eikä se saa aikaiseksi rustata myynti ilmoitusta. Joku vihree Tunturi jollain tavallisilla maantie renkailla. Ainoa poikkeama vaatimuksiisi on että siitä noita vaihteita löytyy hiukka enemmän mut mäkien kohdalla niistä ei varmasti haittaa ole :) Tuskin siitä montaa sataa joutuu pulittamaan kun on kuolinpesän jäämistöä...
      Pistä viestiä tulemaan jos alkoi kiinnostamaan ja toki muutkin tätä lukevat saavat ottaa yhteyttä jos fillaria tarvitsee.

• urts

Uusi

• Alkup. Maantiepyöräil

Ilmeisesti aloitus oli jonkun hopottajan tarkoitus myydä mitä ties napavaihteista halpapyörää ja näin siinä taas kävi. Kun tämä tarkoitus jälleen kerran epäonnistui, niin sitten suututtiin.

Laadukas mummopyörä sopii ihan hyvin lyhyille kauppamatkoille tms. mutta kuntoillessa se on epämielyttävä. Kun aikoo kuntoilla polkupyörällä, niin ensimmäinen päätös on, onko alustana tie vai masto. Sen mukaan valinta tehdään joko maantie- tai maastopyörän välillä.

Maantielle on sitten eri tyyppisiä vaihtoehtoja. Varsinaisista maantiepyöristä kannattaa kilpamallit unohtaa ja keskittyä vähän rennompiin malleihin, joissa on korkeampi emäputki ja sen kautta rennompi asento. Cyclocrossari on Suomessa suosittu, koska siihen mahtuu nastarenkaat, eli pyörällä voi ajaa ympäri vuoden. Fitnesspyörä on maantiepyörä, johon on vaihdettu suora tanko. En pidä sitä kovin mukavana pitkillä lenkeillä. Fixit ovat oma genreensä, enkä suosittele sellaista ainoaksi pyöräksi, vaikka itse sellaisella aika paljon ajelenkin.

Maantiellä käytetään ketjuvaihteellisia pyöriä, joissa vaihteita on 18 - 22. Eli yleensä kaksi eturatasta ja yhdeksästä yhteentoista takaratasta.

Kuntoillessa lenkin pituus vaihtelee alussa 15 - 40 kilometrin välillä ja myöhemmin tulee mukaan vähän pidempiä lenkkejä ja aika useilla myös porukkalenkkejä ja kuntoajoja tms. Tämän takia pyörän ja varusteiden tulee olla mukavia. Satulan tulee olla kapea ja kova (naisilla jonkun kymmenen milliä leveämpi kuin miehillä). Tarvittava pehmuste on housuissa, jotka nykyään ovat henkselimallia. Ajaessa kannattaa myös käyttää lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä.

Housujen ja kenkien lisäksi tarvitset välttämättä kypärän ja ajohanskat sekä yleistyökalun, pikkupumpun ja paikkausvälineet. Noilla pärjää. Ajokamppeita saa mm. Lidl:n kampanioista keväisin edullisesti. Ajopaidat, ajosadetakit, irtohihat ja -lahkeet jne. lisäävät mukavuutta. Kotiin tarvitset kunnollisen tornipumpun, jotta lenkille lähtiessä renkaat paineet ovat oikeat.

• alkup.tuna

Tuskin aloittajan tarkoitus on pyöriä myydä. Halusi päästä soittaan suutansa, sinänsä asiallisiin vastauksiin. Tuohan selviää hänen vastauksestaan kysymykseen, mikä niissä maastureissa tökkii....

Hupaisaa, miten suuren suosion aina tällaiset turvanlouskutusketjut saa.

• Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

Tuskin aloittajan tarkoitus on pyöriä myydä. Halusi päästä soittaan suutansa, sinänsä asiallisiin vastauksiin. Tuohan selviää hänen vastauksestaan kysymykseen, mikä niissä maastureissa tökkii....

Hupaisaa, miten suuren suosion aina tällaiset turvanlouskutusketjut saa.

Kevät on tulossa ja muistatko miten täällä myytiin härskisti täysin kelvottomia romuja vielä muutama vuosi sitten. Onneksi palsta on hieman siistiytynyt.

• alkup.tuna

Kevät on tulossa ja muistatko miten täällä myytiin härskisti täysin kelvottomia romuja vielä muutama vuosi sitten. Onneksi palsta on hieman siistiytynyt.

No, ainahan täällä on kehuttu marketti/biltema romuja. Varmaan kehutaan taas tänä keväänä. Sanotaanko sitä myynniksi, jokainen päättäköön itse.

Totuus on, että markettiromuja on myyty ja myydään jatkossakin huomattavasti enemmän kuin laadukkaita pyöriä. Todelliset pyöräilyn harrastajat ovat olleet täällä vähemmistönä ja tulevat aina olemaan.

Nyt sitten pitäisi tietenkin määritellä millainen on todellinen pyöräilyn harrastaja, varmaan tiedät vastauksen, muut miettiköön itse, ei kannata alkaa selittään kun ....

Sen verran selitän, että minä ajan myös autolla, mutta en ole autoharrastaja.

• Allup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

No, ainahan täällä on kehuttu marketti/biltema romuja. Varmaan kehutaan taas tänä keväänä. Sanotaanko sitä myynniksi, jokainen päättäköön itse.

Totuus on, että markettiromuja on myyty ja myydään jatkossakin huomattavasti enemmän kuin laadukkaita pyöriä. Todelliset pyöräilyn harrastajat ovat olleet täällä vähemmistönä ja tulevat aina olemaan.

Nyt sitten pitäisi tietenkin määritellä millainen on todellinen pyöräilyn harrastaja, varmaan tiedät vastauksen, muut miettiköön itse, ei kannata alkaa selittään kun ....

Sen verran selitän, että minä ajan myös autolla, mutta en ole autoharrastaja.

Aivan oikein. Pyörä täytyy hankkia tarpeen mukaan. Jos tarve on satametriä kapakkaan ja takaisin, niin nuo mainitsemasi romut kelpaavat. Jos tarve on kilometri pari pysäkille tai kauppaan, hyvälaatuinen mummopyörä tai Jopo käy.

Siitä en pidä, että henkilölle joka selkeästi kertoo haluavansa kuntoilla, tyrkytetään roskaa. Jos käytössä on muutama tuhat euroa, ei valinta ole vaikea. Suurin haaste onkin, kun haetaan kuntoiluun sopivaa pyörää tonnin molemmin puolin. Käytännössä se rajaa maastopyörät pois liian kalliina ja maantiellekkin sopivan pyörän valinta on todella haastava rasti.

• kuntoavaan
        Allup. Maantiepyöräi kirjoitti:

Aivan oikein. Pyörä täytyy hankkia tarpeen mukaan. Jos tarve on satametriä kapakkaan ja takaisin, niin nuo mainitsemasi romut kelpaavat. Jos tarve on kilometri pari pysäkille tai kauppaan, hyvälaatuinen mummopyörä tai Jopo käy.

Siitä en pidä, että henkilölle joka selkeästi kertoo haluavansa kuntoilla, tyrkytetään roskaa. Jos käytössä on muutama tuhat euroa, ei valinta ole vaikea. Suurin haaste onkin, kun haetaan kuntoiluun sopivaa pyörää tonnin molemmin puolin. Käytännössä se rajaa maastopyörät pois liian kalliina ja maantiellekkin sopivan pyörän valinta on todella haastava rasti.

lidistä saa kans bisset halvalla mukaan

• mummokin
        Allup. Maantiepyöräi kirjoitti:

Kyllä se työmatkailu tai kauppaan polkeminen käy kuntoilusta. Mikä sinä tai te muut muka-harrastajat olette määrittelemään sitä mikä on kuntoilua? Tai jos teillä on siitä jotenkin ylevämpi käsitys, niin mikä?

Tyhmää kitistä täällä että olette vähemmistö. Kannattaa ehkä vaan valikoida ne omat aiheet mihin liittyä. Jos ihminen etsii pyörää hintahaitarilla 100-500, niin kuinka paljon selkeämmin sen tahdon voi oikein ilmaista, että pyöristä kaiken tietävätkin sen ymmärtävät.

Turha jalustoida itseään :)

• säästökanssakunnolla
        mummokin kirjoitti:

Kyllä se työmatkailu tai kauppaan polkeminen käy kuntoilusta. Mikä sinä tai te muut muka-harrastajat olette määrittelemään sitä mikä on kuntoilua? Tai jos teillä on siitä jotenkin ylevämpi käsitys, niin mikä?

Tyhmää kitistä täällä että olette vähemmistö. Kannattaa ehkä vaan valikoida ne omat aiheet mihin liittyä. Jos ihminen etsii pyörää hintahaitarilla 100-500, niin kuinka paljon selkeämmin sen tahdon voi oikein ilmaista, että pyöristä kaiken tietävätkin sen ymmärtävät.

yli 600 maksavat pyörät ns kansainväliset brändit mm giant, merida kantsii ostaa saksasta tai briteistä netin kautta säästää selvää rahaa merkittäviä summia
        siellä on varastossa samantien lähtöön joka mallia ja väriäkinss

• epäilee
        säästökanssakunnolla kirjoitti:

yli 600 maksavat pyörät ns kansainväliset brändit mm giant, merida kantsii ostaa saksasta tai briteistä netin kautta säästää selvää rahaa merkittäviä summia
        siellä on varastossa samantien lähtöön joka mallia ja väriäkinss

Onko heittää linkkejä myös kehiin?

• alkup.tuna
        mummokin kirjoitti:

En tietääkseni ole kitissyt, vaan todennut faktan "ääneen". Mitkä sitten olisivat ne harrastajien omat aiheet? Hiukan kun selaat ketjua, huomaat että ehdotin aloittajalle ihan perus 3v pyörää. Missä meni vikaan? Sitten kun mielestäni ihan asiallisesti kysäisin maasturista, alkaa aloittaja "kitiseen" ja herjaamaan hifisteiksi.

Kyllä pyöräilyn todellinen harrastaja(hifisti) ymmärtää myös peruspolkian tarpeet. Pyöräilyssä on niin monta puolta, eikä yhtä totuutta ole. Joku polkee kun on pakko, ei varaa moottoriajoneuvoon. Joku polkee työmatkaa, koska matka niin lyhyt, ettei autolla kannata sitä ajaa. Näille yhteistä on, että riittää kun pyörä kulkee eteenpäin.

Joku taas polkee työmatkaa kuntoilumielessä, hän kiinnittää huomiota ajoasentoon ja osien toimivuuteen edellisiä enemmän. Joku kuntoilee pyörällä myös vapaa-ajalla, jolloin alkaa tulla vaatimuksia ajovarusteiden toimivuudesta, sekä pyörän(rungon) ajo-ominaisuudet alkavat kiinnostamaan.

Eli, harrastajalle pyöräily ei ole pakon sanelemaa toimintaa. Se, miten paljon harrastus syvenee, jää jokaisen päätettäväksi.

Se, että tietää jostain asiasta toista ihmistä enemmän, onko se jalustoimista? Vastaus on täällä palstalla helppo arvata. Joo, nousen hiilikuituiselle jalustalleni kiillottamaa kettinkiä :)

• Alkup. Maantiepyöräi
        mummokin kirjoitti:

Lyhyet pyörämatkat kauppaan jne. ovat toki hyötyliikuntaa, mutta en pitäisi niitä varsinaisesti kuntoiluna. Ne eivät riitä ylläpitämään eivätkä parantamaan kuntoa. Ovat toki erittäin hyvä asia muun liikunnan ohessa.

Pyöräily on välineurheilua, siitä ei pääse mihinkään. Jopo hyötyliikuntaan on alle 500€. Sen sijaan kuntoiluun sopivan pyörän löytäminen alle 1000€ vaatii sekä asiantuntemusta että tuuria.

• Makuasioita

Suoran tangon ja käyrätangon valinta on puhtaasti makuasia, kuten ovat monet muutkin väitteesi. Suuri osa ihmisistä ei yksinkertaisesti siedä käyrätankoa, ei edes vaikka sellaista olisi käyttänyt vuosien ajan. Varsinkin ala-asento on käppyrätangoissa yleensä lähes käyttökelvoton, yleensä 99% prosenttia ajetaan yläasennossa, osa ei koskaan edes siirrä käsiään alas. Ja asentoja voi aina lisätä suorassakin tangossa lisäämällä vain aputangot.

Vaihteita ei yleensä Suomen maastoissa tarvitse montaakaan, joten jo noinkin suuri määrä vaihteita on yleensä liioittelua. Itselläni on pyörässä 24 vaihdetta, mutta käytännössä en ikinä edes käytä etuvaihtajaa, vaan pidän sen aina keskimmäiselle rattaalla sekä ylämäissä että alamäissä. Voin mennä 40-50 kilometrin lenkkejäkin käyttäen käytännössä ainoastaan 4-5 vaihdetta. Suomen ylämäet ovat yleisesti ottaen niin loivia, että pienimpiin vaihteisiin siirtyminen kertoo lähinnä, että kunto on täysin kuralla. Ja alamäissähän ei tarvitse suurempia vaihteita laittaa, koska silloinhan voidaan mennä vapaalla,

Lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä voi toki ostaa, mutta ei ne mitään välttämättömiä ole ja jopa ilman pyöräilyhousujakin kyllä pärjää pitkiäkin matkoja. Monet ovat kulkeneet satojen kilometrien pyöräretkiäkin hybrideillä ilman lukkopolkimia, pyöräilykenkiä ja pyöräilyhousuja. Enkä usko heidän menettäneen yhtään mitään.

Jopa tuo väite matalan ajoasennon ihanuudesta on helposti todettavissa roskaksi. Joillekin ei vain sovi matala ajoasento ja toisille sopii. Ei ole olemassakaan tiettyä tarkkaa ajoasentoa, joka sopii kaikille, vaan se on yksilöllinen. On jopa ihmisiä joille pystyasento on terveellisempi ja matala ajoasento tuhoaa terveyden.
        .
        Itse kuulun ihmisiin, joilla samalla pyörällä pitää pystyä menemään vaikka häihin ja myös pitkille kuntolenkeille. Minulla ei ole yksinkertaisesti tilaa monelle pyörälle, vaan yhden pyörän pitää sopia kaikkeen käyttöön.

Ja tarkennuksena, itse ajoin pelkästään maantiepyörillä nuoruudessani vuosien ajan, enkä silti koskaan ihastunut käppyräsarviin. Enkä myöskään moniin muihinkaan asioihin niissä, kuten ajoasentoon. Kokemus pikemminkin karkoitti minut käppyräsarvista ja vaihdoin

• Huuhaata

Lyhyet pyörämatkat kauppaan jne. ovat toki hyötyliikuntaa, mutta en pitäisi niitä varsinaisesti kuntoiluna. Ne eivät riitä ylläpitämään eivätkä parantamaan kuntoa. Ovat toki erittäin hyvä asia muun liikunnan ohessa.

Pyöräily on välineurheilua, siitä ei pääse mihinkään. Jopo hyötyliikuntaan on alle 500€. Sen sijaan kuntoiluun sopivan pyörän löytäminen alle 1000€ vaatii sekä asiantuntemusta että tuuria.

Kuntoilu ei ole välineurheilua paitsi hifisteille. Muutaman satasen pyörälläkin ilman mitään pyöräilyvaatteita voi aivan helposti kulkea satasen matkoja päivässä. Kyse on vain valinnasta. Ei kuntopyöräilyyn mitään yli tonnin pyöriä tarvita, tuskin uskot siihen itsekään. Kannattaa muistaa, että jos kyse on kuntoliikunnasta, joten matkaan kuluva aika täysin yhdentekevä seikka. Jos kerran ei kilpaile muita vastaan, on ihan yksi hailee pääseekö pyörällä 20 km/h tai 40 km/h.

Tämähän pätee moneen muuhunkin urheiluun. Monien juoksijoiden mielestä juoksukenkien täytyy maksaa monta satasta, mutta oikeasti on olemassa ultrapitkien matkojen juoksijoita jotka juoksevat koko ajan alle satasen kengillä. Ja maratoneille voidaan aivan helposti treenata ilman sykemittariakin, vaikka jotkut hifistit väittävät toisin.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Makuasioita kirjoitti:

Suoran tangon ja käyrätangon valinta on puhtaasti makuasia, kuten ovat monet muutkin väitteesi. Suuri osa ihmisistä ei yksinkertaisesti siedä käyrätankoa, ei edes vaikka sellaista olisi käyttänyt vuosien ajan. Varsinkin ala-asento on käppyrätangoissa yleensä lähes käyttökelvoton, yleensä 99% prosenttia ajetaan yläasennossa, osa ei koskaan edes siirrä käsiään alas. Ja asentoja voi aina lisätä suorassakin tangossa lisäämällä vain aputangot.

Vaihteita ei yleensä Suomen maastoissa tarvitse montaakaan, joten jo noinkin suuri määrä vaihteita on yleensä liioittelua. Itselläni on pyörässä 24 vaihdetta, mutta käytännössä en ikinä edes käytä etuvaihtajaa, vaan pidän sen aina keskimmäiselle rattaalla sekä ylämäissä että alamäissä. Voin mennä 40-50 kilometrin lenkkejäkin käyttäen käytännössä ainoastaan 4-5 vaihdetta. Suomen ylämäet ovat yleisesti ottaen niin loivia, että pienimpiin vaihteisiin siirtyminen kertoo lähinnä, että kunto on täysin kuralla. Ja alamäissähän ei tarvitse suurempia vaihteita laittaa, koska silloinhan voidaan mennä vapaalla,

Lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä voi toki ostaa, mutta ei ne mitään välttämättömiä ole ja jopa ilman pyöräilyhousujakin kyllä pärjää pitkiäkin matkoja. Monet ovat kulkeneet satojen kilometrien pyöräretkiäkin hybrideillä ilman lukkopolkimia, pyöräilykenkiä ja pyöräilyhousuja. Enkä usko heidän menettäneen yhtään mitään.

Jopa tuo väite matalan ajoasennon ihanuudesta on helposti todettavissa roskaksi. Joillekin ei vain sovi matala ajoasento ja toisille sopii. Ei ole olemassakaan tiettyä tarkkaa ajoasentoa, joka sopii kaikille, vaan se on yksilöllinen. On jopa ihmisiä joille pystyasento on terveellisempi ja matala ajoasento tuhoaa terveyden.
        .
        Itse kuulun ihmisiin, joilla samalla pyörällä pitää pystyä menemään vaikka häihin ja myös pitkille kuntolenkeille. Minulla ei ole yksinkertaisesti tilaa monelle pyörälle, vaan yhden pyörän pitää sopia kaikkeen käyttöön.

Ja tarkennuksena, itse ajoin pelkästään maantiepyörillä nuoruudessani vuosien ajan, enkä silti koskaan ihastunut käppyräsarviin. Enkä myöskään moniin muihinkaan asioihin niissä, kuten ajoasentoon. Kokemus pikemminkin karkoitti minut käppyräsarvista ja vaihdoin

Pitääisi ensin ymmärtää hieman mitoituksesta, ennen kuin avautuu. Jos maantiepyörän käyräsarvinen on tuntunut epämielyttävältä, on siihen muutama syy:
        - väärän kokoinen pyörä (ennen kaikkea pituus ja ehkä myös korkeus)
        - jokin rakenteellinen vika sinussa, kuten kuluma (ikävä juttu) tai
        - keskivartalolihaksesi ovat tolkuttoman heikot (vaarallista terveytesi kannalta).

Polkupyörän tulee olla sentilleen oikean kokoinen!

Olet oikeassa, ettei ajoasento saa olla liian matala. Sopiva leppoisa ajoasento käyräsarvisella löytyy kun tanko on 50 - 100 mm satulan alapuolella. Säätö korkeussuunnassa tehdään spacereilla sentti kerrallaan. Pituus taas hienosäädetään stemmillä, joita saa sentin välein. Ammattitaitoinen pyöräkauppias usein jättää vähän spacerin pari korkeussäätövaraa ja vaihtaa oikean pituisen stemmin samaan hintaan.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Huuhaata kirjoitti:

Kuntoilu ei ole välineurheilua paitsi hifisteille. Muutaman satasen pyörälläkin ilman mitään pyöräilyvaatteita voi aivan helposti kulkea satasen matkoja päivässä. Kyse on vain valinnasta. Ei kuntopyöräilyyn mitään yli tonnin pyöriä tarvita, tuskin uskot siihen itsekään. Kannattaa muistaa, että jos kyse on kuntoliikunnasta, joten matkaan kuluva aika täysin yhdentekevä seikka. Jos kerran ei kilpaile muita vastaan, on ihan yksi hailee pääseekö pyörällä 20 km/h tai 40 km/h.

Tämähän pätee moneen muuhunkin urheiluun. Monien juoksijoiden mielestä juoksukenkien täytyy maksaa monta satasta, mutta oikeasti on olemassa ultrapitkien matkojen juoksijoita jotka juoksevat koko ajan alle satasen kengillä. Ja maratoneille voidaan aivan helposti treenata ilman sykemittariakin, vaikka jotkut hifistit väittävät toisin.

Olen minäkin ajanut ilman pyöräilyvaatteita. Olen ajanut jopa sadan kilometrin pätkiä valtion vihreäksi maalatulla Jääkärillä. Kaikki onnistuu, mutta kuinka mielyttävää se on?

Kuntoilija kokee positiivisesti pyörän parantuneen laadun ainakin tuonne 3000€ tietämille. Pyörä käyttäytyy mukavammin ja toimii täsmällisemmin. Itselläni ei ole noin kalliita pyöriä, mutta olen päässyt kokeilemaan kavereiden kulkineita.

Vaikein hintaluokka on tuo 1000 - 1500€, jolla useat aloittavat maantiepuolella. Siihen hintaan saa jo käyttökelpoisia kuntoiluvälineitä, mutta hajontaa on paljon. Maastopuolella tuohon hintaan kannattaa laittaa vielä 500€ lisää. Jos on hyvä kaveri, joka harrastaa pyöräilyä, voi selvitä aavistuksen halvemmalla, muttta siihen tarvitaan jo tuuriakin.

• Täyttä huuhaata

Olen minäkin ajanut ilman pyöräilyvaatteita. Olen ajanut jopa sadan kilometrin pätkiä valtion vihreäksi maalatulla Jääkärillä. Kaikki onnistuu, mutta kuinka mielyttävää se on?

Kuntoilija kokee positiivisesti pyörän parantuneen laadun ainakin tuonne 3000€ tietämille. Pyörä käyttäytyy mukavammin ja toimii täsmällisemmin. Itselläni ei ole noin kalliita pyöriä, mutta olen päässyt kokeilemaan kavereiden kulkineita.

Vaikein hintaluokka on tuo 1000 - 1500€, jolla useat aloittavat maantiepuolella. Siihen hintaan saa jo käyttökelpoisia kuntoiluvälineitä, mutta hajontaa on paljon. Maastopuolella tuohon hintaan kannattaa laittaa vielä 500€ lisää. Jos on hyvä kaveri, joka harrastaa pyöräilyä, voi selvitä aavistuksen halvemmalla, muttta siihen tarvitaan jo tuuriakin.

Väittäisin, että yli 99% ihmisistä ei huomaa mitään eroa 1000 euron ja 3000 euron pyörien välillä (monet varmasti väittäisi jopa 1000 euron pyörää paremmaksi sokkotestissä, mikä on ainoa luotettava testimenetelmä). Joka tapauksessa erot ovat erittäin minimaaliset, käytännössä täysin merkityksettömät. Ja jos miellyttävyyttä haetaan, 10 euroa vaatteisiin merkitsee paljon enemmän kuin 1000 euroa pyörän hintaan. En nimittäin usko, että ihmiset huomaavat mitään eroa 1000 euron ja 2000 euron välillä, mutta eron 40 euron ja 50 euron housujen välillä on helpompi huomata (eikä kumpienkaan vaatteiden tarvitse edes olla pyöräilyvaatteita). Joten se siitä pyörään panostamisesta...

Ja edelleenkin, kuntoilussa nopeus on aivan täysin merkityksetön asia ylipäätään. On aivan yksi hailee meneekö 50 km kierroksen 100 minuutissa vain 110 minuutissa. Kysehän on kuntoilusta, ei kilpailusta. Joten pyörällä kulkemisen nopeus, paino ja muut ovat aivan yksi hailee. Ainoa asia, joka merkitsee on pyörän miellyttävyys, ihan sama muista asioista. Jos ei pidä pyörästä, se voidaan heittää pellolle, vaikka maksaisi kymmeniä tonneja. Näin yksinkertaista se on...

Ja maantiepyörän tai vastaavien miellyttävyyskin on makuasia, väittäisin monien pitävän Jääkärillä pyöräilyä miellyttävämpänä kuin jollain maantiepyörällä pyöräilyä. Ja eivät he ole väärässä, kyseessä on täysin makuasia.

• Makuasioita

Pitääisi ensin ymmärtää hieman mitoituksesta, ennen kuin avautuu. Jos maantiepyörän käyräsarvinen on tuntunut epämielyttävältä, on siihen muutama syy:
        - väärän kokoinen pyörä (ennen kaikkea pituus ja ehkä myös korkeus)
        - jokin rakenteellinen vika sinussa, kuten kuluma (ikävä juttu) tai
        - keskivartalolihaksesi ovat tolkuttoman heikot (vaarallista terveytesi kannalta).

Polkupyörän tulee olla sentilleen oikean kokoinen!

Olet oikeassa, ettei ajoasento saa olla liian matala. Sopiva leppoisa ajoasento käyräsarvisella löytyy kun tanko on 50 - 100 mm satulan alapuolella. Säätö korkeussuunnassa tehdään spacereilla sentti kerrallaan. Pituus taas hienosäädetään stemmillä, joita saa sentin välein. Ammattitaitoinen pyöräkauppias usein jättää vähän spacerin pari korkeussäätövaraa ja vaihtaa oikean pituisen stemmin samaan hintaan.

Olen täysin varma, että koko oli aikoinaan täysin oikea, tätä mietittiin todella pitkään ja olin mukana kilpailuissakin vakavasti siihen aikaan. Kaikesta huolimatta miellyin enemmän maastopyöriin ja muihin suoriin tankoihin. Enkä usko, että ainutkaan mainitsemistasi syistä oli syy käyräsarvisten inhoon. En vain pitänyt käyräsarvisista ja se siitä...

• Alkup. Maantiepyöräi
        Makuasioita kirjoitti:

Olen täysin varma, että koko oli aikoinaan täysin oikea, tätä mietittiin todella pitkään ja olin mukana kilpailuissakin vakavasti siihen aikaan. Kaikesta huolimatta miellyin enemmän maastopyöriin ja muihin suoriin tankoihin. Enkä usko, että ainutkaan mainitsemistasi syistä oli syy käyräsarvisten inhoon. En vain pitänyt käyräsarvisista ja se siitä...

Nyt täytyy kysyä, mistä "vuosituhannesta" on kyse? Itsekkin 70-luvulla käyräsarvisella ajaneena voin sanoa, ettei sen pyörän ja mykyisten STI-kahvojen ergonomialla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

• kokemus-k

Nyt täytyy kysyä, mistä "vuosituhannesta" on kyse? Itsekkin 70-luvulla käyräsarvisella ajaneena voin sanoa, ettei sen pyörän ja mykyisten STI-kahvojen ergonomialla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Tuo on kyllä totta. Itsekin olen ollut yllättynyt miten paljon mukavampia käyrätankoiset ovat nykyään kuin nuoruudessani 80-luvulla. Tuo väli menikin sitten suoratankoisilla ja maastopyörillä ajaessa. Ja nyt on harrastusta taas laajennettu maantiellekin.
        Mutta silti ymmärrän että käyrätankoiset eivät ole kaikille mieleen ja pääasia on että ajetaan, ei se millä ajetaan. Mutta ehkä kannattaa edes kokeilla ihan avoimin mielin uuttakin. Joskus saattaa yllättyä.
        Itsekin luulin aikoinani olevani vannoutunut "jäykkäperä mies" maastossa mutta niin vain on nykyään alla täysjousto enkä enää vaihtaisi pois.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Täyttä huuhaata kirjoitti:

Väittäisin, että yli 99% ihmisistä ei huomaa mitään eroa 1000 euron ja 3000 euron pyörien välillä (monet varmasti väittäisi jopa 1000 euron pyörää paremmaksi sokkotestissä, mikä on ainoa luotettava testimenetelmä). Joka tapauksessa erot ovat erittäin minimaaliset, käytännössä täysin merkityksettömät. Ja jos miellyttävyyttä haetaan, 10 euroa vaatteisiin merkitsee paljon enemmän kuin 1000 euroa pyörän hintaan. En nimittäin usko, että ihmiset huomaavat mitään eroa 1000 euron ja 2000 euron välillä, mutta eron 40 euron ja 50 euron housujen välillä on helpompi huomata (eikä kumpienkaan vaatteiden tarvitse edes olla pyöräilyvaatteita). Joten se siitä pyörään panostamisesta...

Ja edelleenkin, kuntoilussa nopeus on aivan täysin merkityksetön asia ylipäätään. On aivan yksi hailee meneekö 50 km kierroksen 100 minuutissa vain 110 minuutissa. Kysehän on kuntoilusta, ei kilpailusta. Joten pyörällä kulkemisen nopeus, paino ja muut ovat aivan yksi hailee. Ainoa asia, joka merkitsee on pyörän miellyttävyys, ihan sama muista asioista. Jos ei pidä pyörästä, se voidaan heittää pellolle, vaikka maksaisi kymmeniä tonneja. Näin yksinkertaista se on...

Ja maantiepyörän tai vastaavien miellyttävyyskin on makuasia, väittäisin monien pitävän Jääkärillä pyöräilyä miellyttävämpänä kuin jollain maantiepyörällä pyöräilyä. Ja eivät he ole väärässä, kyseessä on täysin makuasia.

Väitteesi ei pidä paikkansa. Olen ajanut sekä 1000 € että 3000 € polkupyörällä. Ero on tällaiselle tavalliselle kuntoilijallekin iso. Ei kannata väittää asioita, joita ei ole kokeillut.

Jos unohdetaan nojakit pois laskuista, hakkaa oikein mitoitettu tonnin maantiepyörä mukavuudessa monet muut pyörät mennen tullen tiella. Senkin tiedän, koska olen ajanut aika monella erilaisella pyörällä. Yhtä mukavia pyöriä ovat lähinnä audaxpyörät.

• Todellaki todellaki

Jos hintaskaala 50-100 euroa, niin suosittelen kirppiksien kiertelyä. Sieltä voi löytyä hyvä paappapyörä 75-80 eurolla. Näin viimeviikolla kunnon retropyörän, minkä olisin ostanut, mikäli olisin tarvinnut ihan välttämättä sen neljännenkin pyörän, nurkkiini odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
      Elämä on todellakin valintoja. Mutta monia valintoja ei vain valitettavasti pysty toteuttamaan, kiusallisen rahanpuutteen vuoksi.
      Olisin ostanut viimekeväänä varmaan Cervelon, mutta niin sitä vaan toistatonnia maksaneella pyörällä ajellaan.

• Naisihminen pyörällä

Hei,
        itsekin etsin uutta pyörää kun entinen n. 11 v tunturi vietiin pihalta. Ajelin lähinnä sulan maan aikoihin töihin yms enkä huollattanut kuin kerran - vikoja ei ollut.
        Hassua tuo maantiepyörien kuntoiluhifistely. Kunto kasvaa tietenkin sitä enempi mitä raskaampi pyörä on ajaa -kuten esim. mummonpyörä.
        Itse ajelin aina niillä raskaimmilla vaihteilla ja niin kovaa kuin pääsin. Voi niitä aikoja ! Nyt on uuden pyrän osto edessä : isommat renkaat joilla pääsee eteenpäin singertelemättä, vaihteet, että on niitä raskaitakin millä saa veret kiertämään aamuisin. Kunnon leveä satula naisihmiselle, pysty ajoasento ja hyvä näkyvyys liikenteeseen. Niin ja tarakka sekä kori ruokakaupan herkuille..
        Luulen että helkamassa tai tunturissa löytyy, pitäähän pyörän olla kotimainen

• totuusesille
        Naisihminen pyörällä kirjoitti:

Hei,
        itsekin etsin uutta pyörää kun entinen n. 11 v tunturi vietiin pihalta. Ajelin lähinnä sulan maan aikoihin töihin yms enkä huollattanut kuin kerran - vikoja ei ollut.
        Hassua tuo maantiepyörien kuntoiluhifistely. Kunto kasvaa tietenkin sitä enempi mitä raskaampi pyörä on ajaa -kuten esim. mummonpyörä.
        Itse ajelin aina niillä raskaimmilla vaihteilla ja niin kovaa kuin pääsin. Voi niitä aikoja ! Nyt on uuden pyrän osto edessä : isommat renkaat joilla pääsee eteenpäin singertelemättä, vaihteet, että on niitä raskaitakin millä saa veret kiertämään aamuisin. Kunnon leveä satula naisihmiselle, pysty ajoasento ja hyvä näkyvyys liikenteeseen. Niin ja tarakka sekä kori ruokakaupan herkuille..
        Luulen että helkamassa tai tunturissa löytyy, pitäähän pyörän olla kotimainen

Tunturi ei ole kotimaisuutta nähnyt vuosikymmeneen, tyypillinen hsrhauttaja.

antaa kuvan että on kotimainen, mutta onkin vinkumaasta
        helksma, Solifer ja tähtipyörä,tehdään suomessa

• Alkup. Maantiepyöräi
        totuusesille kirjoitti:

Tunturi ei ole kotimaisuutta nähnyt vuosikymmeneen, tyypillinen hsrhauttaja.

antaa kuvan että on kotimainen, mutta onkin vinkumaasta
        helksma, Solifer ja tähtipyörä,tehdään suomessa

Tunturi on ollut jo vuosia hollantilaisen Accell Group'n tuotemerkki. Ostettuaan Tunturin Accell Group lopetti tuotannon Suomesta ja pyöriä on viime vuosina tehty mm. Turkissa.

http://www.accell-group.com/en

Tunturia käytetään Suomessa kaikkein halvimpien ja huonoimpien markettipyörien tuotemerkkinä. Paremmat pyörät teipataan Nishikeiksi. Talon lippulaivaa Lapierre'äei ole tuotu Suomeen muutamaan vuoteen.

Tunturin mallistosta löytyy myös käyttökelpoisia ylespyöriä, jos koko sattuu osumaan kohdalle. Tuntureita, kuten muitakin halpiksia, tehdään yleensä vain paria kolmea kokoa.

http://www.tunturi.fi/pyorat_2014/international/

Tosin paremmilla osilla varustettuja vastaavia pyöriä saa muilta merkeiltä halvemmalla.

• tullallallalla

Tunturi on ollut jo vuosia hollantilaisen Accell Group'n tuotemerkki. Ostettuaan Tunturin Accell Group lopetti tuotannon Suomesta ja pyöriä on viime vuosina tehty mm. Turkissa.

http://www.accell-group.com/en

Tunturia käytetään Suomessa kaikkein halvimpien ja huonoimpien markettipyörien tuotemerkkinä. Paremmat pyörät teipataan Nishikeiksi. Talon lippulaivaa Lapierre'äei ole tuotu Suomeen muutamaan vuoteen.

Tunturin mallistosta löytyy myös käyttökelpoisia ylespyöriä, jos koko sattuu osumaan kohdalle. Tuntureita, kuten muitakin halpiksia, tehdään yleensä vain paria kolmea kokoa.

http://www.tunturi.fi/pyorat_2014/international/

Tosin paremmilla osilla varustettuja vastaavia pyöriä saa muilta merkeiltä halvemmalla.

näin on tunturi tekee myös hoppuhallin Suomi merkkiset pyörät,
        aika törkeetä antaa kuva kuluttajille, että muka suomipyörä ja tehdään vinkumaissa

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5320
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2357
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1582
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      228
      1529
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1467
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1165
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1133
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      291
      1085
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe