Aurallisen migreenin diagnosointitarve?

Arhinmäki

Jos oireet viittaavat selkeästi auralliseen migreeniin, suvussa on migreeniä ja särkylääke auttoi, tarvitseeko aurallista migreeniä silloin diagnosoida, vai riittääkö nämä tiedot muiden tautien poissulkemiseksi ilman lääkärivisiittiä?

2

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm.

Kai he voivat sen muutenkin kirjata alkuun ylös terveysaseman luukulla, vaikkei vielä diagnoosia ja lääkärikäyntiä. Lääkäri ei sitten määrää lääkkeitä muuhun vaivaan, josta on haittaa aurallisen migreenin omaavalla. Tosin yksityisellä joudut kertomaan itse että on aural.migr.
      Esim. mitkään hormonit ja pään verenkiertoa haittaavia lääkkeitä ei juuri kannata käyttää yms. Vaikka supistaa migreenilääke juurikin pään verisuonia. Mutta kuitenkin. Lääkkeiden selosteiden haitat katsoa aina läpi. Liian kiihdyttävä valmiste ei ehkä hyvä myös, kofeiini yms. Palstalla on tietoa mikä voi laukaista aural. migreenin, vaikka itsekin huomasit mikä sinulla vaikuttaa. Geeneistä ei saa pois taipumusta. Mutta voi vältellä vähän tietyillä kikoilla. Kunnes se joskus taas tulee.. :s

Voit tarvita joskus sairaslomaa sillä diagnoosilla (työterveys?), itse en pääse lääkärille jos on aural.migreeni. Tai sitten jos saat ulkona autonratissa kohtauksen, etkä näe mitään, ambulanssisetä EHKÄ ottaa tietokannasta tietoja aural. migreenistä lääkkeestä. Estolääkkeitä ehkä suositellaan ajaville, en tiedä varmaksi kun ei ole korttia.

Aurallisessa migreenissä on alussa: näköoireita, näkökenttäpuutoksia, sumeutta, sahalaitoja, värisee ja välkkyy. Muita valopilkkuja voi näkyä näkökentässä arkisin, ja koittaa hillitä ettei tule kohtausta. Sahalaidan tullessa ja pahojen näkökenttäpuutosten peli on menetetty -migreeni tulee. Näkö voi mennä vaikeaksi joillakin, puhekyky (ja ajattelukyky) muutamilla hetkeksi. Muutamia minuutteja. Mutta ainakin näköoireita on. Lääke on otettava heti, muuten ei vie kipua. Sekavuus voi jatkua pitkään lääkkeen vuoksi tai kohtauksen, kun veri kiertää huonommin tietyillä alueilla.

Kuulostaako auralliselle? Sahalaitaa on? Ei-aurallisessa migreenissä on erilaiset oireet.

• Arhinmäki

Kyllä, sahalaitaa juurikin oli. Se oli aurallinen migreenikohtaus, olen varma siitä; ennen päänsärkyä tohon silmäkulmaan tuli pomppimaan semmonen välkkyvä sahalaitainen siksak-kuvio, ja näkökentän reunaan tuli sokea piste. Sitten alkoi päänsärky ja myöhemmin huono olo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      90
      3285
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3053
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1872
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1852
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      30
      1787
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1711
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1399
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1319
    Aihe