Näin pahoja uria ei taas muutamaan vuoteen ole näkynyt talven jäljiltä. Tais lumeton ja jäätön keli päästää nastat pilaamaan tienpinnat aiempaa pahemmin.
Tiet jysrsitty huonoon kuntoon
12
120
Vastaukset
- . . .
Mikäs sielä teillä päin on ollu tietä jyrsimässä ?? Eikai noi asfalttikoneet sentää vielä...
Jos tarkoitit nastarenkaita, niin eihän ne jyrsi, ei nykyiset pienet piikit tietä juurikaan voi kuluttaa edes...
En nyt löytäny kuvaa niistä jyrsimistä...Kuinka monta kertaa on puhuttu nastarengaista???? Tämä talvi todella osoittaa kuinka kitkoilla tullaan toimeen
- ajat romulla paska
Jep hajoa niihin uriin, vain paskalla autolla niissä on ongelmia.
- nastaympäristöhaitta
Ja tämän tihutyön ihmiset tekevät vapaaehtoisesti! Sitä en tiedä tekevätkö tietoisesti vaiko vahingossa, mutta teiden uudelleenasfaltointi tehdään velkarahalla.
Autot ovat yltäpäältä kurassa tai ilma harmaana asfalttipölystä.
http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/miljo/piggdekkgebyr/
Norjassa ei uskota ihmisten hyvyyteen / ymmärrykseen, vaan Oslossa ja Trondeheimissa nastarenkaiden käyttö on maksullista. Keppi (rangaistus) toimii, nastarenkailijoiden määrä on vähentynyt.- Uten pigg
Noissa kaupungeissa on vielä vähemmän lunta kuin hesassa.
- 300 kg/km nastapölyä
Norjalaiset ovat paljon fiksumpia kuin suomijuntit!
Norjalaiset hiffasvat jyrsimien haitat, kun pääsivät vuorilta seuraamaan, millainen "pölykupla" kaupunkien ylle muodostui tyynellä säällä. Tämän havainnon jälkeen valtaosa siirtyi vapaaehtoisest kitkarenkaisiin. Jyrsimien osuus oli Oslossa 70 % 90-luvun alussa, mutta enää 30 % 2000 -luvun alussa, ennen haittamaksun käyttöönottoa. Tähän verrattuna haittamaksu oli enää rikka rokassa.
Nykyisin jyrsimien osuus on enää 15 % ja hyvin näyttävät edelleen pärjäävän - mitään dramaattisia muutoksia ei ole onnettomuusmäärissä tapahtunut.
Silti, vaikka jyrsimiä on enää 15 % joudutaan Oslossa edelleen suolaamaan joitakin katua 1-2 kertaa viikossa nastarengaspölyn sitomiseksi. Suolahan imee kosteutta ilmasta, pitää tien jatkuvasti märkänä/kuraisena ja ehkäisee siten pölyn nousua ilmaan. Samaa harrastetaan Suomessakin, vaikkei tästä paljoa huudella.
Myös Ruotsissa on saatu erinomaisia kokemuksia jyrsimien käyttörajoituksista. Ilmanlaatu kohenee eikä onnettomuudet lisäänny (jossain tilastoissa jopa turvallisuus kohenee).
Puupäiset suomjuntit vaan jatkaa sitkeästi 70/80-luvun opeilla ja ummistaa silmänsä siltä, että kaikki PK-sisääntuloväylät ovat tyynellä ja aurinkoisella säällä "pölytunnelin" sisällä, kun jyrsimien talven mittaan tuottama 300 kg/km nastapölyä nousee ilmaan. Kun omaa järkeä ei ole, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa asia viranomaisten toimesta - meille tarvitaan haittamaksi, joka kirpaisee kunnon sakot vielä touko- ja kesäkuussa asvalttia jyrsiville tuhoeläimille!
- nastat junteille
Nastoille (jyrsimille) kunnon haittamaksu, esim. 200 euroa / talvi, siinä voisi jälkeenjääneet miettiä vaihtoa kitkoihin...
- itkupetterit nurkkaa
kuten jälleen kerran vidaan todeta, että tällaiset talvet ovat asfaltille pahinta kun tie pysyy märkänä ja jäätyy yhtenään. Suolaus pahentaa asiaa huomattavasti.
Tästä on ollut jo juttu ihan tv:ssä. Joten minkäs ilmastolle voi?! - tienteon osaaminen..
Eikö sitä auton paikkaa tiellä voisi vähän muuttaa ettei kaikki ajaisi samoissa urissa vaan osuttaisi auton tavallisen ajolinjan viereen niin tiet kuluisi tasaisemmin?
Onko meillä alimitoitetut tiet nykyisten autojen painoihin nähden? Miten teiden perustukset on tehty, millaiset mitoitukset niihin on tehty, onko taas joku stanan insinööri innoissaan laskenut kantavuuden mahdollisimman hilkulle pilkun tarkkuudella joidenkin 60-luvun autojen keskipainojen mukaan eikä ole ottanut huomioon että autojen koko ja paino saattaa tulevaisuudessa kasvaa...
Liekö missään muualla maailmassa näin huonoja teitä? Talvisia olosuhteitahan on muuallakin kuin Suomessa, olisikohan teidenrakentajien aika käydä opintomatkalla teiden tekemisen perusteista vaikka Pohjois-Amerikassa, Kanadassa tms...- syytä vain itseäsi
Missään muualla ei ole yhtä huonoja teitä, koska missään muualla ei tieverkkoa jyrsitä 6 kk/vuosi kovametalliterillä.
Näiden jyrsimen käytön vuoksi meillä pitää käyttää asvaltissa mahdollisimman kovaa (esim. oktomurske) ja karkearakeista kiviasinesta, mikä takaa kamalan rengasmelun myös kesärenkain ajettaessa.
Sivistysmaissa käytetään taajamissa jo laajalti huokostettuja ja hienorakeisia asvalttilaatuje, mm. niin sanottua desibeliasvalttia. Jyrsijätuhojen luvatussa maassa tämä ei onnistu, koska jyrsimet tuhoavat huokostetun asvaltin alta aikayksikön. - asutko autossa
syytä vain itseäsi kirjoitti:
Missään muualla ei ole yhtä huonoja teitä, koska missään muualla ei tieverkkoa jyrsitä 6 kk/vuosi kovametalliterillä.
Näiden jyrsimen käytön vuoksi meillä pitää käyttää asvaltissa mahdollisimman kovaa (esim. oktomurske) ja karkearakeista kiviasinesta, mikä takaa kamalan rengasmelun myös kesärenkain ajettaessa.
Sivistysmaissa käytetään taajamissa jo laajalti huokostettuja ja hienorakeisia asvalttilaatuje, mm. niin sanottua desibeliasvalttia. Jyrsijätuhojen luvatussa maassa tämä ei onnistu, koska jyrsimet tuhoavat huokostetun asvaltin alta aikayksikön.Ja ilmastollahan ei le mitään merkitystä kulumisen kanssa?
Vai desipeliasfalttia, eli huomattavasti kalliimpaa tavaraa, älä unta näe. Suomessa säästetään aina tienpidossa oli tarvetta tai ei.
Nuo asfalttikartellit ym. ovat käyttäneet pirun huonolaatuista asfalttia kun nämä valvovat mestarit on sopivasti voideltu.
osta poika hilainen auto, sillä siitä selviää.
Pennut jotka ajavat toria ympäri ja kilsat jää vuosittain 20tkm, niin itkavät lujaa kun kinnerin kabiinissa ropisee. Ei tuo ole kovin iso tai tärkeä asia aikuiten maailmassa. - nastat junteille
asutko autossa kirjoitti:
Ja ilmastollahan ei le mitään merkitystä kulumisen kanssa?
Vai desipeliasfalttia, eli huomattavasti kalliimpaa tavaraa, älä unta näe. Suomessa säästetään aina tienpidossa oli tarvetta tai ei.
Nuo asfalttikartellit ym. ovat käyttäneet pirun huonolaatuista asfalttia kun nämä valvovat mestarit on sopivasti voideltu.
osta poika hilainen auto, sillä siitä selviää.
Pennut jotka ajavat toria ympäri ja kilsat jää vuosittain 20tkm, niin itkavät lujaa kun kinnerin kabiinissa ropisee. Ei tuo ole kovin iso tai tärkeä asia aikuiten maailmassa.Eikö sun mielestä nastojen ropina kuulu ulkopuolelle= meluhaitta. Kannattaa lukea tämän päivän Hesarin mielipide-sivuilta eräs kommentti nastarenkaista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422214- 241740
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271425- 1081247
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151219- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107864Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846