Kuinka paljon pitäisi korottaa vuotuista auton käyttömaksua, jos siirryttäisiin nykyisestä hajautetusta nastarenkailla tapahtuvasta liukkaudentorjunnasta keskitettyyn malliin, jossa tienpinnan kitkaa parannettaisiin ulkopuoliselta urakoitsijalta hankittuna ostopalveluna?
Tiestöähän Suomessa riittää, koska mukaan on laskettava jokainen autolla ajettava tie - siis myös pihatiet.
Kokoluokka lienee jossain tuhannen euron tietämillä, jos mukaan ei lasketa tiestön nopeammasta kulumisesta johtuvia menoja. Ne mukaan lukien ollaankin varmaan jossain parissa tonnissa per auto.
Mallia voisi kuitenkin kokeilla joillakin alueilla eri puolilla Suomea.
Nastarenkaiden korvaaminen hiekalla ja suolalla
6
126
Vastaukset
- korvattu jo
Koska kuorma- ja linja-autot käyttävät ympäri vuoden kesärenkaita, niin hiekkaa ja suolaa käytetään liukkaudentorjuntaan. Lisäksi suolaa tarvitaan nastarengaspölyn sitomiseksi keväisin parin kuukauden ajan. Eli suolaa ja hiekkaa laitetaan jo, eikä sitä tarvitse lisätä kuten yllä olevasta huomaat.
- 15+19
Mutta nyt tiet karhennetaan turvallisiksi nastarenkaita käyttäviä hyödyntämällä. Raskas kalusto ja kitkarenkailla ajavat käyttävät tätä härskisti hyväkseen. Olisi reilua, että kaikki joutuisivat ajamaan nastarenkailla.
- ihmishengen hinta?
Kyse on siitä halutaanko liikenneturvallisuuden tasoa nostaa vai laskea.
Nastarenkaat nostavat kiistattomasti autoilijoiden ja muidenkin tielläliikkujien elinikää, koska nastarenkaiden ansiosta tapahtuu vähemmän liikenneonnettomuuksia.
Toinen keskustelu voidaan käydä siitä kenellä on oikeus käyttää julkisin varoin rakennettuja teitä.
Autoilu on nykyään jo aika yleistä "kansahuvia", joten tietkin kuluvat kovasta käytöstä enemmän kuin 60-luvulla. Toisaalta nykyisin autoilijoilta kerätään entisaikoihin verrattuna huomattavasti enemmän rahaa mitä palautuu tieverkoston kunnossapitoon.
Kokoomuslaiseen herrayhteiskuntaan sopisi hyvin, että autoilun kulut nostettaisiin sille tasolle, "ettei vastaan tulisi enää kuin tuttuja". - leikataan-pois
Unohtakaa kumipyörät ja tieverkoston ylläpito. Nyt olisi aika siirtyä teleketjuajoneuvoihin koska nämä eivät tarvitse edes tieverkkoa, ne kulkevat hyvin maastossakin. Mihin Suomi edes tarvitsee tieverkostoa? Sehän on valtiovallalle pelkää budjettirasite jota pitää leikata.
- Tiet poistuvat
Jo nyt monet käyttävät telaketjujen kaltaisia kovametallipaloin vahvistettuja renkaita, jotka ovat rikkoneet teiden pinnoitteet ja teiden kunnossapidon ammattilaset ovat alkaneet poistaa päällysteitä kokonaan.
- NaCl
Tien pinnan kuopat ovat seurausta tiesuolan käytöstä johtuvasta päällysteen rapautumisesta. Saa nähdä jatkuuko suolanlevityshullutus enää soratiekaudella. Kesällähän sitä levitetään joskus pölynsidontaa varten, joten oikein käytettynä suolastakin voi toisinaan olla jotain hyötyä. Talvella sitä ei pitäisi missään nimessä kuitenkaan käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742972
- 682847
- 681832
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171689- 241657
- 261612
- 201610
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91269