Joka uniinsa uskoo

Viimeaikoina kun on ollut sellasta luppoaikaa ja olen orotellut josko palstalla pöly laskeutuis.
Olen katellut takapihalleni musiikkia kuunelles ja huomioni kiinittyi kanervien joukosta lenteleviin puun palasiin.
Kanan kokonen palokärki pieksi kannon juurta kuin mies,sain muutaman hyvän kuvankin ja sit juolahti mieleen sen siivekkään synkkä maine.
Sehän kuulemma tuo sadetta,onnettomuuksia ja kuolemaa siihen pihapiiriin mihin asettuu.
En kumminkaan hakenut pistooliani vaan otin paremman asennon ja seurasin toista tuntia sen reuhaamista tuol kanervikossa.
Pelkäätkö sinä vanhankansan viisauksia? mitä muistat?

68

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henrjii

Vähän epäluuloinen
      Joka pierua pidättelöö, sillä on jotain muutakin salattavaa

• Sit mä olenkin rehellinen ihminen.

• piikkiö kirjoitti:

Sit mä olenkin rehellinen ihminen.

Liityn porukkaanne.. ;)

• k/k
        Anceli kirjoitti:

Liityn porukkaanne.. ;)

Hyvä enkeli
        Siin tilantees sanotaan et, lakki päästä henket puhuu

• läpinäkyvä

Se varjoaan pelkää. En pelkää.

Linnuista puheenollen, satuin katselemaan keittiön ikkunasta, kun komea harakka repi maasta jotain, en tiedä mitä. Ihan kuin se olisi pelännyt sitä.
      Viereen käppäili valtava fasaanikukko, ja narskautti monta kertaa harakalle. En tiedä, mistä puhui, ikkuna oli auki.
      Meidä rauhallisen kartanon jossain nurkassa taitaa usein yöpyä kukkoukko, monesti esitellyt rouviaan.
      Kerran niillä oli pariskunta vierainaan.

• Kun muutimme Piikkiöön niin ei näkynyt korppeja mut nyt niit lentää parvissa ronkkumassa.
        Samoin kettuja ja supikin lyllertää pihan reunalla.
        Eläimet lisääntyy tai muuttaa tapojaan.

• läpinäkyvä
        piikkiö kirjoitti:

Kun muutimme Piikkiöön niin ei näkynyt korppeja mut nyt niit lentää parvissa ronkkumassa.

En ole tainnut korppeja nähdä luonnossa ikinä. Naakat naakuvat yhden lähiseudun vanhan puukirkon tornissa.
        Pysyisivät sudet ja karhut korvissa, eivät tulisi pöllöyttään taajamiin.

• läpinäkyvä kirjoitti:

En ole tainnut korppeja nähdä luonnossa ikinä. Naakat naakuvat yhden lähiseudun vanhan puukirkon tornissa.
        Pysyisivät sudet ja karhut korvissa, eivät tulisi pöllöyttään taajamiin.

Piikkiön kautta saaristoon päin menee susien ikiaikainen vaellusreitti, en tosin välittäis niit pihalla nährä.
        Kotikyläs niit parveilee.

• läpinäkyvä
        piikkiö kirjoitti:

Piikkiön kautta saaristoon päin menee susien ikiaikainen vaellusreitti, en tosin välittäis niit pihalla nährä.
        Kotikyläs niit parveilee.

Antaisivat ihmiset lintujen elää omillaan. Juuri luin, kuinka pullamössöllä syötetyillä variksilla on epämuodostumia ja luuvaurioita.
        Niinhän muinoin saatiin pullasorsatkin talvehtimaan jäitten pikku railoihin, kun mummat nakkelivat leipäkannikoitaan, ei tarvinnut lähteä muuttomatkalle.
        Kauralyhteiden alta jyrsijät saavat napansa ratisemeen, ja yleiset syöttöpaikat levittävät salmonellaa.

• Pirre*
        piikkiö kirjoitti:

Kun muutimme Piikkiöön niin ei näkynyt korppeja mut nyt niit lentää parvissa ronkkumassa.

piikkiö, onkohan lähistöllä avokompostoituja kalan perkeitä, tai muita semmoisia mistä korpit pitää, tai jos lähellä on joku kotieläin kasvattamo, joskus joku yksilö kuolee ja niin jne. :/

• k/k
        Pirre* kirjoitti:

piikkiö, onkohan lähistöllä avokompostoituja kalan perkeitä, tai muita semmoisia mistä korpit pitää, tai jos lähellä on joku kotieläin kasvattamo, joskus joku yksilö kuolee ja niin jne. :/

Piikkiö on vahvasti maatalous paikka,isoja kasvihuoneita ja muita.
        On meil merenrantakin aika vahvasti kuvassa mukana.

• oli 60-lukua
        k/k kirjoitti:

Piikkiö on vahvasti maatalous paikka,isoja kasvihuoneita ja muita.
        On meil merenrantakin aika vahvasti kuvassa mukana.

Silloin, kun hamassa nuoruudessani asuin Piikkiössä, niin siellä oli myös minkkitarhoja, minne tuotiin minkinruuaksi tynnyreittäin teurasjätteitä...

• reppuriika

Olen kyllä kuullut paljon ja lähipiirissäni on paljon tapahtunut, että jokin metsän lintu, joka ei muuten oleile pihapiirissä, on tullut pihaan ja käynyt vain kerran päivää tai paria ennen jonkun kuolemaa. Tapauksia on niin useita, että ei oikein voi uskoa sattumaan.
      Palokäreistä en ole kyllä kuullut mitään.
      Uskon, että ihmisen päivillä on määränsä ja en osaa pelätä lintujen viestejä. Mikäli Luoja käyttää lintuja viestimiehinään, niin sillä on sitten lohdullinen merkitys jälkeen jääville.

• Juu. Parhaiten ovat mielessä kaikki ne kehotukset, joilla yritetään välttää kaikki paha ja onnettomuudet.
      Tikapuiden alta ei saa koskaan kulkea..
      Jos musta kissa kulkee tien yli, pitää sylkäistä kolme kertaa.
      Käsilaukkua ei saa koskaan laskea lattialle, muuten köyhyys tulee taloon.
      Sateenvarjoa ei saa koskaan avata sisällä.

Näitä on lukematon määrä.

Oletko muuten koskaan etsinyt nurmelta neliapilaa? Löytänyt?

• ,..,

Kuka ei olisi. Minä olen etsinyt, löytänyt, ja vielä paljon moninaisempia apiloita.

• Löysin hyvää tiesi

Neliapila löytyy vain sattumalta.

• apilan hakija
        Löysin hyvää tiesi kirjoitti:

Neliapila löytyy vain sattumalta.

Sattumalta. Niitä on tietyissa paikoissa läjäpäin. Maalla sukulaisissa keinun alus oli niitä täynnä. Kesämökin pihapiirissä, tietyssa kohtaa on niitä aivan valtavasti.
        Kuin on jopa 9-lehtisiä apiloita.

Apilikon siementen vaikutusta.

• k/k

Moikka korento.
        Kohtahan sun siivet taas välkkyy kesäaurinkos,mut asiaan viimeksi lapsuuren kesäsiirtolas Särkisalossa.
        Löysinkin sen apilan ja voitin myös ropin hood kilpailun,olin niin äijää silloin.

• k/k kirjoitti:

Moikka korento.
        Kohtahan sun siivet taas välkkyy kesäaurinkos,mut asiaan viimeksi lapsuuren kesäsiirtolas Särkisalossa.
        Löysinkin sen apilan ja voitin myös ropin hood kilpailun,olin niin äijää silloin.

Moikka. Olet sellainen Robin Hood vieläkin, köyhien ja heikkojen puolustaja.

• Pirre*
        suvenkorento123 kirjoitti:

Moikka. Olet sellainen Robin Hood vieläkin, köyhien ja heikkojen puolustaja.

K/k:oon pitäisikin olla yhden RobinHood puolueen (ainakin sanoissaan) listoilla, tosin muu aatemaailma ei taida kohdata :)

• k/k
        Pirre* kirjoitti:

K/k:oon pitäisikin olla yhden RobinHood puolueen (ainakin sanoissaan) listoilla, tosin muu aatemaailma ei taida kohdata :)

Pirrelle
        En oo koskaan ollu minkään puolueen jäsen, luottamusmiehenä ollessani puolustin vasureita ja porvareita samalla tavalla.

• Pirre*

Olen mieki kuulluut sanottavan että jos metsän elukoita tulee pihapiiriin se tietää kuolemaa, en tiä uskoako kun niitä on tullut hirvistä lähtien pihaan entisellä asuinpaikallamme.

Noista kuoleman ennustuksísta olen kuullut tai lukenut että kun ennenvanhaan joku naisihminen laittoi tai siisti petiään ahkeraan, sanottiin että kuolemaako tehnee, - vaikka onhan se voinu olla vain miniä talossa joka oli jo oppinut että makkuukset pitää pitää puhtaana, tarkoitan vaihtaa lakanat ja muutenkin tuulettaa petivaatteet ja patjat.

Hampaiden irtoaminen unessa on muka joittenkin mielestä enneuni, en tiedä sitten pitänevätkö paikkaansa.

Sisareni sanoo näkevänsä enneunia jotka on toteutuneet, kyselin mie häneltä että onko mitä uutisia koskien minua, ei kertonut :)

No nyt tämä meni hieman sivuun aloituksesi tarkoittamista enteistä, mutta tulipahan mieleen..

Niin se palokärki löysi vain hyvän toukkaisen kannon ja rupesi niitä kaivamaan esille, ei se mitään pahaa merkkaa, ole huoleti.

• k/k

Pirrelle
        Minähän oon vanhastaan maahisten tuttu ja varjojen kans eläjä.
        Kaik vanhan kansan uskomukset kiinostaa ja uskonnot, joskus uskon mut mielenkiinolla seurailen .
        Tairan suurentaa yhren kuvan kunnon tauluksi ,komee sinimusta lintu punasen lakin kans.

• Pirre*
        k/k kirjoitti:

Pirrelle
        Minähän oon vanhastaan maahisten tuttu ja varjojen kans eläjä.
        Kaik vanhan kansan uskomukset kiinostaa ja uskonnot, joskus uskon mut mielenkiinolla seurailen .
        Tairan suurentaa yhren kuvan kunnon tauluksi ,komee sinimusta lintu punasen lakin kans.

Laitakin, ja profiiliin kans, oisi mukava nähdä se teijjän "ahkeroijan", - näin sieluni silmin sen lastujen lennon :))

• Nyt on juuri se aika vuodesta kun palokärjet ja tikat "päristää".
      Kävin joku päivä sitten hautausmaalla haravoimassa, ja voi sitä päristystä. En viitsinyt kurkkailla kumpi tikoista siellä oli hommissa, ilmeisesti käpytikka. Joskus 70-luvulla näin tässä kotitontilla valkoselkätikan, ja ilveskin oli käväissyt.

Tikkalinnut merkkailevat vaan ääneen reviiriään, oletan, näin keväällä kun taitaa jo poikaset olla pesässä? Ovat aikaisia pesijöitä. On meillä tässä oma tikkapariskuntakin ollut, mutta on tullut harvoin oltua tuossa pihalla, ei niitä ääniä silloin kuule. Vai onko muuttaneet muualle? Ei niitä ole tinttien syöttöpaikallakaan tänä vuonna näkynyt. Yleensä tässä ei villiminkkiä ja jänistä suurempia elukoita pyöri, ison tien ja järven välissä kun ollaan.

Ai niin, fasaanit yrittää joskus, mutta ajan ne aina muille pelloille kasvimaata möyhentämästä ;-)

• Hei! Edellisessä kodissani, joka oli myös ihan kaupungissa, näin pari kertaa ketun jolkottelevan pihani poikki, niistähän on tullut ihan cityeläimiä. Yhtenä iltana,
        kun menin viemään roskia jätekatokseen, tuossa takaovemme edessä seisoi
        jänis (tai rusakko) korvat pystyssä, tuijotimme siinä hetken aikaa lasioven
        läpi toisiamme, sitten pupu pötki pakoon.

Viereisessä talossa asuu joku lintuharrastaja, hän on viritellyt linnunpönttöjä
        talojemme takana rinteessä olevaan metsikköön, kohta niissä alkanee
        kova touhu. On hauska katsella lintujen touhuja suurten mäntyjen käppyräisillä oksilla.

• kawe

Korppi saunan katolla, tiesi tulipaloa.
      Hevosmuurahaisia ja ristilukkia ei saanut tappaa.

Mieheni isoisä sanoi kälylleni pihakeinuun istahtaessaan, että kuulitko Käki kukahti kerran - hän kuoli Lokakuussa,

• käen kukunta

Käki kukkui naapurin mummun isossa kuusessa aamulla 11 kertaa. Mummu tuumasi,että "minun kuolemaani se tuli kukkumaan,mutta ei se kukkunut vuosia,se kukkui päiviä."
        Meni tasan 11 vuorokautta, kun tämä samainen mummu kuoli yllättäin, hyvin sujuneen leikkauksen jälkeisiin komplikaaatioihin.
        Vieläkin kylmät väreet kulkee, kun asiaa muistelen.

• yön kauhuja..

Viime yönä näin hurjaa unta noista pintaliitojulkkiksistä.
      Aikanaan maailmanmestariksi noussut mäkihyppääjä ja rötöstelyistaan
      tunnettu elokuvaohjaaja kilvan selitti unessa mulle, kuinka oli hurja pakko
      heillä tappaa joku äiti, että saatais hänen pienet lapset johonki huora-,huume- ja pelibisneksiin mukaan. Sikamaista, oksettavaa ihan niinku kyseiset tyypitkin.

• k/k

Huomenta vastaajille
      Kaikenlaist näköjään sanotaan mut ei olla huolissaan ,se palokärki on ilmesesti valinnu taloryhmän keskellä olevan metsikön pesäpaikakseen.
      Vierailee ain siin pihas mis kuvittelee evästä löytyvän.
      Suurempi huoli ja harmi on isovarpaan kynnestä mikä on tehny pottuvarpaast tosi kipeen ,pari yötä sen kans valvonu ja pikkasen oon ovenraost ruokittava.
      Ei muuta kun aamulla lääkärin luokse,joskus sanottiin et laittaa kynttä ketoon ,tarkotti et henkissä oltiin kun käveltiin.
      Ehkä multa on yks kynsi häviksis ku kotiin tuun.

• Voi sua, puhaltelen puuh puuh siihen pipiin. Ainakin lapsilla se aina auttaa.

• k/k
        suvenkorento123 kirjoitti:

Voi sua, puhaltelen puuh puuh siihen pipiin. Ainakin lapsilla se aina auttaa.

Suvenkorennol
        Koitetaan ensin antibiotilla ja sen jälkeen otetaan järeät keinot ,kuten puhallus käyttöön.

• k/k kirjoitti:

Suvenkorennol
        Koitetaan ensin antibiotilla ja sen jälkeen otetaan järeät keinot ,kuten puhallus käyttöön.

Viisas tohtori.

• -------

Jos palokärki ääntelee/huutelee keväisin on tiedossa kylmä ajanjakso.

Jos näet unta että saat pilkillä isoja kaloja, tulee tuisku ja lumisade.

Hirvien tuleminen pihapiiriin tietää jonkin sukulaisen kuolemaa.
      Meillä oli kolme hirveä pihassa ja niistä sain kuvankin. Ei kuollut kukaan ainakaan silloin lähiaikoina.

Metso käveli ikkunan edessä, siitäkin kuva, ei silloinkaan tapahtunut mitään erikoista. Naapurissa metso lensi kolminkertaisen ikkunan läpi sisälle. Ei silloinkaan sattunut mitään erikoista.

Jos tikka nakuttaa talon seiniä, on konkurssi edessä. Ei sekään pitänyt paikkaansa.

Kun kuovi ääntelee, on jäät heikot.

• Muratti on murheen kukka, sanoi kesämökkiläinen ja oli hyvillään, kun vuosia elänyt ja komeaksi kasvanut murattini viime syksynä kuoli.
      Sen syyksi voisin laittaa monta asiaa, ranteen murtumisen ja kaihin nyt ainakin.
      Hyvä kun kuoli, aiheuttaa kuulemma avioerojakin, tosi vaarallinen kukka.

• Soonnäin

Unista. Toissayönä näin painajaisen joka ei tahdo pyyhkiytyä. Meitä oli iso porukka pitämässä juhlat jossain vanhassa puutalossa. Paikalle pörähti mies, paha mies. Hänen koko olemuksensa oli paha. Hän valitsi yhden summittaisen uhrin, toisen miehen, ja alkoi kuristaa sitä. Pahinta on, että toisen kakoessa ja kamppaillessa, me muut hiljaa hiivimme ohi ja ulos pihaan. Pulssini kiihtyy vieläkin kun ajattelen sitä, ettei me tehty mitään. Olen mielessäni jo monta kertaa hakenut valurautaisen paistinpannun ja mojauttunut näkymän pois.

Noihin uskomuksiin, mulla on ollut onni saada olla lähikosketuksessa 1800 loppupuolella syntyvien kanssa. Heillä niitä taikauskoisuutta riitti. Kengät pöydällä tarkoitti että menetti rahaa. Jos tiputti lusikan, tulisi tyttö kylään. Jos leipä putosi voi-puoli alaspäin, alkoi satamaan.

Käki oli kiitollinen kohde, ja sitä kuuntelen vieläkin. Ruotsiksi menee näin:
      Norrgök - sorggök (pohjoiskäki - surukäki)
      östergök - tröstergök (itäkäki - lohtukäki)
      södergök - dödergök (eteläkäki - kuoleman käki)
      västergök - bästergök (länsikäki - paraskäki, mutta tarkoitti kuulemma että saa ystävän)

Ilmansuunnat siis tarkoittavat mistä päin käki kukkuu

• Mistä noita kummallisia unia kumpuaakin. Itsekin näin viime yönä niin kummallista
        unta, että olin herätessäni siitä pökerryksissä. Ihmisen alitajunta on merkillinen paikka, uniaan ei voi valita. Edesmennyt äitini oli enneunien näkijä, minun uneni
        eivät onneksi tiedä mitään. Paitsi yksi. Aina jos näen unta oikein kermaisesta
        täytekakusta, sen syömisestä, tapahtuu jokin ikävä asia. Kun se juttu tapahtuu,
        tulee mieleen: "Ai niin, minähän näin sen unen, tätä se siis tiesi."

• suvenkorento123 kirjoitti:

Mistä noita kummallisia unia kumpuaakin. Itsekin näin viime yönä niin kummallista
        unta, että olin herätessäni siitä pökerryksissä. Ihmisen alitajunta on merkillinen paikka, uniaan ei voi valita. Edesmennyt äitini oli enneunien näkijä, minun uneni
        eivät onneksi tiedä mitään. Paitsi yksi. Aina jos näen unta oikein kermaisesta
        täytekakusta, sen syömisestä, tapahtuu jokin ikävä asia. Kun se juttu tapahtuu,
        tulee mieleen: "Ai niin, minähän näin sen unen, tätä se siis tiesi."

Toivonpa etten ikuna näkisi unta ihanasta kermakakusta - silloin minun olisi ihan pakko päästä sitä syömään, ja ja ;-)

Yhden erikoisen unen muistan nähneeni. Se uni enteili isäni kuolemaa. Uni ei kuitenkaan ollut surullinen, kylmä tai pimeä. Näin isän unessa uljaana kotkana, ja päivä oli keväthankineen ja aurinkoineen kirkkaankuulas...

• saimaantaka kirjoitti:

Toivonpa etten ikuna näkisi unta ihanasta kermakakusta - silloin minun olisi ihan pakko päästä sitä syömään, ja ja ;-)

Yhden erikoisen unen muistan nähneeni. Se uni enteili isäni kuolemaa. Uni ei kuitenkaan ollut surullinen, kylmä tai pimeä. Näin isän unessa uljaana kotkana, ja päivä oli keväthankineen ja aurinkoineen kirkkaankuulas...

Kun mieheni oli kuollut, parin viikon päästä siitä tyttäremme näki unen. He istuivat isän kanssa kotimme takkahuoneessa. Isä sanoi hänelle: "Älä ole surullinen, minulla on kaikki hyvin." Sitten isä tuli huoneen poikki polvilleen tyttäreni eteen, otti häntä kädestä kiinni ja kysyi: "Onko sinun kätesi kipeä?" Tyttären käsi oli kipeä. Hän kertoi, että unen jälkeen hänelle tuli jotenkin levollinen olo, suru jäi, mutta huoli poistui. Isä oli jossain lähellä, turvallisena niin kuin ennenkin.

• suvenkorento123 kirjoitti:

Kun mieheni oli kuollut, parin viikon päästä siitä tyttäremme näki unen. He istuivat isän kanssa kotimme takkahuoneessa. Isä sanoi hänelle: "Älä ole surullinen, minulla on kaikki hyvin." Sitten isä tuli huoneen poikki polvilleen tyttäreni eteen, otti häntä kädestä kiinni ja kysyi: "Onko sinun kätesi kipeä?" Tyttären käsi oli kipeä. Hän kertoi, että unen jälkeen hänelle tuli jotenkin levollinen olo, suru jäi, mutta huoli poistui. Isä oli jossain lähellä, turvallisena niin kuin ennenkin.

Voi kuinka rauhoittava ihana uni. Mielestäni tällaiset unet kertovat meille muillekin, että kuolema ei ole kauhea asia vaan luonnollinen olotila, jossa vainajalla on kaikki hyvin.

Minun uneni ei ollut noin konkreettinen, mutta isäni olikin silloin vielä elossa, kuoli vasta parin-kolmen viikon päästä jos oikein muistan.

• eppu2

Meilläkin mökin vieressä iso palokärki kantoja pöllyttelee.
      Korppipariskuntakin asustaa lähimetsässä.
      Joutsenpari on löytänyt järvelle.Ollut vasta muutaman vuoden.

Pullamössöstä sanoisin, että näin kerran kuvia variksista, jotka hampurilaisjätteitä kaivelee. Oli sulissa värikatoa, oli paljon enemmän valkoista, kun mustaa. Jutussa sanottiin sen johtuvan juuri ´´mössöistä´´.

Muistan, kun olin tullut äitini hautajaisista. Illalla ystäväni meni rapulle tupakalle ja huusi, että tule äkkiä tänne.
      Oven vieressä seinässä oli kukkaritilä. Siinä parin metrin päässä roikkui pöllö. Käänteli päätään rauhallisena vähän aikaa, sitten lensi pois.

• k/k

eppu 2
        Moni nauraa noille asioille mut silloin kun likkani kuoli niin tein pihanreunusta ja siihen kaivannon reunalle noin 2m päähän lennähti punarinta,luulisin.
        Pari minuuttia se lauloi ja visersi mulle syrämensä kyllyyrestä

• Odotan innolla josko metsot tulisivat pihaani sointimelle. Pari vuotta sitten niitä oli iso joukko pörhistelemässä ikkunani edessä.

Minulla on myös se hullutikka joka tulee aika ajoin naputtelemaan sähköpylvään peltisuojaa.

Jänikset ovat kestovieraita ja kesällä sorsat. Oravat kuuvuat osana kesääni.

Ainut mikä tulee mieleen vanhoista sanonnoista on äitini hokema " Harakka torrakoita rääkkuu". Se tiesi huonoja ilmoja. Niin tietää vieläkin. Viime viikonlopulla raakkui isossa kuusessa ja nyt on kylmää, pilvipoutaa ja silloin tällöin pieniä lumihitusia leijailee tuulen niitä heitellessä.

Hollanti on lintujen maa. Kun otan aurinkoa parvekkeella Naakat lentelevät ja kuikkivat tekemisiäni savupiippun nokassa ja kyyhkyt kujertelevat.

• --()

Vesijättö maata

• Viimeinen lauseeni sai sinut repimään hiuksesi. No, tässä tietoa Hollannin maaperästä.

Kallioperä.

Alankomaiden vanhimmat kivet ovat peräisin kivihiilikaudelta. Slochterenin alueella kivihiilikauden kerrostuman pintakerros on hiekkakiveä. Alue tunnetaan maakaasuesiintymistään. Permikauden loppupuolella Alankomaiden pohjoisosiin muodostui suuria vuorisuolaesiintymiä.

Triaskauden jälkeen alkoi 20 miljoonaa vuotta kestänyt vaihe, jolloin syntyi sedimenttikiviä. Osa niistä sisältää öljyä, ja tällöin syntyivät öljykentät Pohjanmeren alle. Liitukaudella nykyinen Alankomaiden alue oli kokonaan meren alla. Kenotsooisella kaudella syntyneitä savikerrostumia kaivetaan nykyisin ylös tiilien tekemistä varten. Jääkaudet muuttivat maisemaa rajusti kerrostaen alueelle moreenia ja savea. Ne toivat myös suuria siirtolohkareita. Veiksel-jääkauden jäätikkö ei ulottunut Alankomaihin, mutta sen aikana alueelle tuli paljon hiekkaa.

Jääkausien jälkeen maisemaa on muovannut merenpinnan nousu 10 000 vuoden ajan. Savea kerrostui aikaisempien turvemaiden päälle. Dyynit ovat alle kolmetuhatta vuotta vanhoja. Myös Drenthen ja Groningenin alueen laajat turvemaat ovat muodostuneet vasta jääkausien jälkeen.

Lähde Wiki ; )

• maantietotuntiko?

Miten Hollannin maaperä tähän aloitukseen liittyy?

• ---:()
        maantietotuntiko? kirjoitti:

Tulevaisuudessa kun merenpinta nousee,niin Hollanti jää veden alle,joten sinne ei pääse kuin sukellusveneellä

• maantietotuntiko? kirjoitti:

Miksi haastat riitaa.

Miksi kirjoituksiini aina hyökätään. Miksi kirjoitetaan, että vastailen häikäilemättömästi. En ole koskaan aloittanut nokkimista.

Piikkiö kirjoitti jo aloituksessa, että on odottanut pölyn laskeutuvan palstalla.

Ei se pöly koskaan laskeudu jos jokaiseen viestiini heitetään asiattomuuksia.

Lue ketjua ja tee omat johtopäätöksesi ja pysy aiheessa.

• nyt se on kii
        korpikirjailija kirjoitti:

Miksi haastat riitaa.

Miksi kirjoituksiini aina hyökätään. Miksi kirjoitetaan, että vastailen häikäilemättömästi. En ole koskaan aloittanut nokkimista.

Piikkiö kirjoitti jo aloituksessa, että on odottanut pölyn laskeutuvan palstalla.

Niinpä, jospa joskus keskittyneesti miettisit asiaa, ja lukisit menneitä kirjoituksiasi?

Ehkä asia aukenisi.

• k/k

Miksi haastat riitaa.

Hetalle
        Koska mä tein alotuksen niin uskallan sanoa et kirjottele syrämes pohjasta.
        Ihan sama vaik juttu rönsyilis vaik minne.

• Korppis*
        k/k kirjoitti:

Hetalle
        Koska mä tein alotuksen niin uskallan sanoa et kirjottele syrämes pohjasta.
        Ihan sama vaik juttu rönsyilis vaik minne.

Enhän toki rönsyilyttänyt juttua tahallani muut sen aloittivat kerroin Hollannin parvekkeen naakoista ; )

Sitten jouduin antamaan oppitunnin Alankomaiden maapohjasta epätietoiselle.

Olen näet toiminut opettajana ja joskus on hyvä muistuttaa ihmisiä siitäkin tosiasiasta, että kun suomalaiset metsästivät Korpien kätköissä jalkaraudoilla isompaa riistaa ja ampuivat keihäilla metsäkanoja sekä palvoivat epäjumalia.

Hollantilaiset purjehtivat maailmalla ja valloittivat siirtomaita ja kävivät maailmanlaajuista kauppaa. Hollannin maaperä on myös hyvin maatalousystävällistä. Tulppaanit, narsissit, hyasintit yms. menestyvät hyvin valtavilla kukkapelloilla.

Että se siitä joutomaasta ; )

• joku taso oltava
        Korppis* kirjoitti:

Enhän toki rönsyilyttänyt juttua tahallani muut sen aloittivat kerroin Hollannin parvekkeen naakoista ; )

Sitten jouduin antamaan oppitunnin Alankomaiden maapohjasta epätietoiselle.

Olen näet toiminut opettajana ja joskus on hyvä muistuttaa ihmisiä siitäkin tosiasiasta, että kun suomalaiset metsästivät Korpien kätköissä jalkaraudoilla isompaa riistaa ja ampuivat keihäilla metsäkanoja sekä palvoivat epäjumalia.

Hollantilaiset purjehtivat maailmalla ja valloittivat siirtomaita ja kävivät maailmanlaajuista kauppaa. Hollannin maaperä on myös hyvin maatalousystävällistä. Tulppaanit, narsissit, hyasintit yms. menestyvät hyvin valtavilla kukkapelloilla.

Että se siitä joutomaasta ; )

Ostin tänään hollantilaisia päärynöitä. Oli siinä tarjolla muitakin, mutta jotta vaikuttaisin sivistyneemmältä, niin keräsin niitä hollantilaisia pussiin.

• Ehdotus 2

Miksi haastat riitaa.

"Korpikirjailija"
        Miksi taistelet. Ota paikkasi, pysy siinä. Ei tämä ole sotatanner.

• unia teillekin..

Toi Korppiksen mainitsema Veikselin kausi
      maapallon historiassa oli kai sitä aikaa kun kuuluisa Zingis-kaaninille,
      (ajoittuu 1100-1200-luvulle) hallitsi Itää, Mongoliaa ja osaa Eurooppaa.
      Mikähän on klaanin mahti näinä päivinä - ainakin kevyessä musiikissa jotkut
      vielä jaksaa hehkuttaa klaanin erinomaisuutta tulonhankinnoissaan.
      Sitä rääviä ihmisiin, varsinkin naisiin ja lapsiin ja vanhuksiin kohdistuvaa
      ryöstely-, huume- ja ihmisten raiskauskultteja kannibaalikestiorgioineen, mitä
      toiminta pitää sisällään. Näinäkin päivinä, valitettavasti.

Lehdissä taannoin otsikoita kuinka Forssa paikkakuntana helisemässä, kun lapsijengit terrorisoivat aluetta. Ihan samanlaista on täällä K-Suomessakin ollut vuosikymmeniä, niile huume- ja juopporentuille ei yksinkertaisesti pärjää.
      Vaikka tekisivät ihmisille miljoonaluokan vahinkoja, puhkovat silmät ja hampaat
      kurkkuun, kuristivat kurkusta että kilpirusto murskana, Eu-poliisi ilmoittaa ettei
      mitään ole tehtävissä eikä korvaus-/oikeusjuttuja saa vaatia. Kunnan kodinhoitaja
      käy ilmoittamassa että kodistas luovutat heti auton ja pianon hänelle kun olet
      niin hullu. Polittikan ihmelapset pystyttelee välillä alueen vanhusten ovien eteen kylttejä " pillua kympillä".
      Tässä olis nyt kysymys ihan oman alueen politiittisille päättäjillekin. Kristillisten
      mielestä kaikki on vain anteeksi annettava, uskontojen nimissä omaisuus luovutettava hörkeille ja vain hiljaa hyväksyttävä kaikki sikamaiset raakuudet joihin nuo korruptiofirmat pystyvät.
      Minä henkilökohtaisesti en ikinä anteeksiantoon pysty vammaiseksi hakattuna
      invalidina ja jo aikoinaan raiskattujen pienten lasten ja lastenlastenkin äitinä.
      Noiden huumemafiasukujen armoilla eläminen on tosi rankkaa taistelua ihmisoikeuksista ja oikeudesta ylipäätään selvitä hengissä rötösherrojen kynsissä.

• ihme uni

puhutko jostain unesta

• invalidi-äiti
        ihme uni kirjoitti:

puhutko jostain unesta

En puhu
        - kuin ihan tavallisen perheen elämästä pienessä maaseututaajamassa,
        - joskus toivoisin painajaismaisen elämän muuttumista ihan tavalliseksi
        normaalielämäksi, omaksi rauhaksi, mutta se lienee turha toivo
        - sen verran v-tt-sen ihmisporukan kanssa on ollu selviäminen vuosikymmeniä.

Uskon silti että uskovaiset on jonkin verran oikeassa puhuessaan maallisesta elämästä unennäkönä, se jokin kaunis elämäntodellisuus on vain harvojen ja valittujen osa - ei vain ole koskaan ollut minun elämänosa.

Enempi kärsimyksen ja syvän surun täyteinen elämä kuin muillakin niukkuuteen ja köyhyyteen syntyneille. Henkipattonahan sitä saa elämänsä elää kun
        ei jaksa ihan kaikkia ihmisten tekoja hyväksyä - sen verran rääviä mahtuu
        aikalaistenkin tekoihin ja elämään. Vain kertomuksia siitä millaista on elämä silloin
        kun perheissä on päihde- ja huumeongelmaa, miltään ei säästy,
        varsinkaan väkivallalta erityisesti kuin ryöstelyltäkään noiden kauhujen ohella.

• Ajattelin jo itse

Variksen - vai harakan - kaakattava 'nauru' tiesi jotakin pahaa. Näin mulle lapsena kerrottiin. Onneksi en uskonut paljon mitään muutakaan, mitä lapselle löpistiin, mutta hyvistä tarinoista opin tykkäämään.

• Pikkasen jatkoo enneuniin.
        Mähän oon jäämäs eläkkeel kuhan ensin olen ollu kuurel vuoskymmenel hommis.
        Työnantaj ei oikein tykäny ruutiukon touhuista ja halus pikkasen tölväistä.
        Sanos ohimennen et ,sit ei sulla ookkaan muut ku orottaa kuolemaa,ei hyvältä näytä munkaan tulevaisuus.
        Kuhan ehtis tehrä nää lukemattomat rempat alta pois.

• lotjo
        koti-kiusattu kirjoitti:

Pikkasen jatkoo enneuniin.
        Mähän oon jäämäs eläkkeel kuhan ensin olen ollu kuurel vuoskymmenel hommis.
        Työnantaj ei oikein tykäny ruutiukon touhuista ja halus pikkasen tölväistä.
        Sanos ohimennen et ,sit ei sulla ookkaan muut ku orottaa kuolemaa,ei hyvältä näytä munkaan tulevaisuus.
        Kuhan ehtis tehrä nää lukemattomat rempat alta pois.

Nyt päästiin taas asiaan, sepelvaltimotauti ja sitten äkkikuolema.

• jatka ny toki
        lotjo kirjoitti:

Ni mitä siitä halusit keskustella?

• lotjo kirjoitti:

Lotkolle
        Valitink paljonki?olen sanonu sen et jos tyän viäreen nitkahran niin en osaani pietarin eressä valita.
        Ainu asia mitä joskus ole harmitellu on likan osa täs elämäs mut senkin on kuolema jo järjestäny.
        Mul on ny aikka puhel vaik mist,senkus vaa avauru ja päästä jonku mukava jutu esille,ruveta siit porukas jaarittelema.
        Elles muu tunne niin ota puole jutuist pois ja ruppe lopuist tinkaamaan.

• lotjo
        koti-kiusattu kirjoitti:

Lotkolle
        Valitink paljonki?olen sanonu sen et jos tyän viäreen nitkahran niin en osaani pietarin eressä valita.
        Ainu asia mitä joskus ole harmitellu on likan osa täs elämäs mut senkin on kuolema jo järjestäny.
        Mul on ny aikka puhel vaik mist,senkus vaa avauru ja päästä jonku mukava jutu esille,ruveta siit porukas jaarittelema.
        Elles muu tunne niin ota puole jutuist pois ja ruppe lopuist tinkaamaan.

Ravistelin suotta sinua ihana ihminen, mutta elämä on.

Olet hieno mies, en muista, että olisit repostellut tyttäresi poismenoa palstalla. Kunnioitan sitä, että muistutat meitä silloin tällöin omasta surustasi jota käyt vielä läpi. Et pyytele myötätuntoa et halua yläpalkkiin et etsi pääsilitystä, voimia sinulle toivotuksia. Olet mies, etkä tyhjän paskan jauhaja.

• ???
        lotjo kirjoitti:

Ravistelin suotta sinua ihana ihminen, mutta elämä on.

Olet hieno mies, en muista, että olisit repostellut tyttäresi poismenoa palstalla. Kunnioitan sitä, että muistutat meitä silloin tällöin omasta surustasi jota käyt vielä läpi. Et pyytele myötätuntoa et halua yläpalkkiin et etsi pääsilitystä, voimia sinulle toivotuksia. Olet mies, etkä tyhjän paskan jauhaja.

Itse haluamallako pääsee yläpalkkiin.
        Minä olen päässyt, kun olen ollut, ihan ilman omaa anomusta?

• RosaLiiin

En pelkää ennustuksia,
      muistan yhden,
      muinoin kun oravat lähtivät isoissa porukoissa uimaan Päijänteen selkien yli...
      se tiesi sotaa, ja sota tuli. Toivottavasti eivät enää lähde.

Viime yönä näin unta valkoisista lakanoista...vaihdoin niitä edes takaisin...
      se kertoo väsymyksestä ja uupumuksesta,
      melkein kaipuusta kuoleman uneen.

• että sellaista

Joka uniinsa uskoo se varjoaan pelkää.

• Uni on vastaus

Jälleen kerran: uni ei ole enne! Mutta uni kertoo siitä, mitä näkijä on valveilla ollessaan painanut mielensä pohjalle. Uni käsittelee aihetta tavalla tai toisella, siksi jotkut ihmiset pitävät unipäiväkirjaa, jotta uni ei unohdu ja kun siihen tulee jatkoa tavalla tai toisella, niin asia alkaa selkeytymään.

Itse olen unien avulla keksinyt vastauksen muutamaankin mieltä askarruttavaan oman elämän kysymykseen. Suuri, tuntematon, ihmeellinen alitajunta toimii tällä tavalla.

• 10-20

Kukaan ei hengessä kuole vaan kaikki on jatkuvaa eri muodoissa niin kuin maailman kaikkeus.

Ihmisenä tiedän ja moni muu.

• eppu2

Näin unen: Olin vanhan kotitaloni keittiössä, katselin ulos. Pihassa seisoi vierekkäin musta ja valkoinen hevonen.
      Sisareni tuli kamarista, kulki keittiön poikki meni eteiseen.
      Käännyin katsomaan uudesta ulos.
      Musta hevonen oli poissa, valkoinen seisoi pihassa yksin.
      Sekä sirarellani, että veljelläni oli syöpä.
      Kun heräsin, tiesin heti, että sisareni kuolee ja veljeni selviää.
      Vuoden sisään sisareni kuoli, veljeni leikattiin, kaikki hyvin.
      Minä uskon, että unen näkemisessä on useita ´´kerroksia´´.
      Kenenkään hallussa ainakaan maan päällä ei ole koko totuutta.

Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5557
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      567
      2045
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      81
      1147
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      993
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      981
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      833
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      758
    Aihe