Taas yksi naula lisää nastapellejen arkkuun

Keväällä kuluu kesärengas lähes 80% siitä mitä koko muun käyttöaikana kesällä. Ja syy on se, että keväällä on tiet nastojen karhentamat ja tulevat vasta sileämmäksi, kun ensin nopeimmin suvikumit vaihtaneet ovat hieoneet ne sileiksi.

Tästä seuraa: Moni ajaa nyt talvirenkailla mahdollisimman pitkään ja vain asia siirtyy ei korjaannut. Vain nastakielto auttaisi asiaa.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/kevat syo uuden renkaan nopeasti/201404667641?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3





Autoedun verolaskuri
Kevät syö uuden renkaan nopeasti


Rengasvalmistajien selvitysten mukaan karkeat tiet syövät uutta rengasta keväisin jopa viisi kertaa nopeammin kuin keskikesällä.

Kun vielä vetorenkaat kuluvat jopa kaksi kertaa nopeammin kuin vapaasti pyörivät, säästeliäs omistaja kierrättää renkaita edestä taakse myös kesken ajokauden noin 7 500 kilometrin välein. Paremmat renkaat pitäisi aina sijoittaa taakse.

Eniten renkaiden kestoon ja samalla myös polttoaineen kulutukseen vaikuttavat ajotapa ja kuormitus.

Autoissa yleistyneet elektroniset apujärjestelmätkin lisäävät renkaiden kulumista. Lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautusjärjestelmät ja luiston esto helpottavat ajamista ääritilanteissa, mutta samalla ne pitävät renkaiden pidon äärirajoilla, jolloin rengas myös kuluu esimerkiksi voimakkaissa kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja suurissa kaarrenopeuksissa.

Jos renkaat kuluvat epätasaisesti, syynä voivat olla myös väärät ilmanpaineet tai ongelmat pyörien suuntausten kulma-arvoissa.

Renkaiden vaihtosesonki on parhaillaan käynnissä.

Katso videosta Vantaan Renkaan toimitusjohtajan Juha Huhtalan vinkit renkaan vaihtoon

Muistilista

1. Tarkista ilmanpaineet kolmen viikon välein

2. Kesä- ja talvirenkaisiin suositellaan nykyisin noin 0,2 baaria korkeampia ilmanpaineita kuin autonvalmistajat suosittavat. Suositukset löytyvät auton ovipilarista, ohjekirjasta tai bensaluukusta.

3. Mittaa ilmanpaineet aina kylmistä renkaista.

4. Vanha ja kulunut mittari voi helposti näyttää jopa 20 prosenttia väärin. Käytä vain tarkistettuja mittareita.

27

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liukasta pelottaa

      Näinhän se on. Maailma olisi paljon parempi paikka ilman näitä "äiti, siellä on liukasta, en pärjää ilman nastoja byääh byääh" ihmisiä. Ikävä kyllä, suurin osa suomalaisista sellaisia on.

      • Nokia NR 65

        Aattele nyt vähän! Mieti nyt miten pitkät hoitojonot ovat terkkarille nyt ja miten pitäkät olisi jos nastarengas kieltäis. Jos ei kuolee kolarissa niin viimeistään hoitojonossa!


      • köhkööh
        Nokia NR 65 kirjoitti:

        Aattele nyt vähän! Mieti nyt miten pitkät hoitojonot ovat terkkarille nyt ja miten pitäkät olisi jos nastarengas kieltäis. Jos ei kuolee kolarissa niin viimeistään hoitojonossa!

        Tai sittenn kuolee nastarengaspölyyn.


      • Kitka best
        Nokia NR 65 kirjoitti:

        Aattele nyt vähän! Mieti nyt miten pitkät hoitojonot ovat terkkarille nyt ja miten pitäkät olisi jos nastarengas kieltäis. Jos ei kuolee kolarissa niin viimeistään hoitojonossa!

        Vastaus:

        http://www.mtvkatsomo.fi/?progId=320968


        Tuo on tiedetty jo pitkään. Ota huomioon vielä se, että nastapellet luottavat liikaa nastoihin ja kitka kuskit ennakoivat paremmin. Kun valtaosa ajaa noi huonommin pitävillä nastoilla ei ole mikään ihme, että kolareita ajetaan aina talvi yllättää vain nastapellet


      • Kuka tutkinut???
        Kitka best kirjoitti:

        Vastaus:

        http://www.mtvkatsomo.fi/?progId=320968


        Tuo on tiedetty jo pitkään. Ota huomioon vielä se, että nastapellet luottavat liikaa nastoihin ja kitka kuskit ennakoivat paremmin. Kun valtaosa ajaa noi huonommin pitävillä nastoilla ei ole mikään ihme, että kolareita ajetaan aina talvi yllättää vain nastapellet

        Missä ja kuka tai mikä on tutkinut kitkakuskien ajavan ennakoivammin? Onko tutkijat istuneet kitkakuskien kyydissä ja siten todenneet näiden ajotavan? Vai onko väitteesi vain mutu-tuntumaa??


      • sarkasmia taas
        Kuka tutkinut??? kirjoitti:

        Missä ja kuka tai mikä on tutkinut kitkakuskien ajavan ennakoivammin? Onko tutkijat istuneet kitkakuskien kyydissä ja siten todenneet näiden ajotavan? Vai onko väitteesi vain mutu-tuntumaa??

        No tuohan on päivänselvää. Onhan kitkoilla niin paljon huonompi pito, että pahalla kelillä pitäisi pellin rytistä joka risteyksessä, koska joka viidennen alla on nastattomat talvinakit. Se vaatii ennakointia ja ajotaitoa yleensäkin, että homma hoituu.


    • aikuinen.

      Iso mies jaksaa itkeä jatkuvasti näistä rengasasioista. Hanki elämä.

      • aikuinen nainen

        Ja aikuinen mies jaksaa lukea ja kommentoida näitä. Hanki elämä.


      • ulkona on jo kesä

        Iso mies ja jaksaa tuhota kallista asfalttia nastarenkailla. Hanki kitkarenkaat tai vaihda kesärenkaat alle jos täällä etelässä asustelet.


      • aikuinen.
        aikuinen nainen kirjoitti:

        Ja aikuinen mies jaksaa lukea ja kommentoida näitä. Hanki elämä.

        Meneppä aikuinen nainen sinne ompelu palstalle provoamaan.


      • Siiv Ari
        aikuinen. kirjoitti:

        Meneppä aikuinen nainen sinne ompelu palstalle provoamaan.

        Penis.


      • Rengas on yksi tai jopa tärkein auton kohta


      • Korvatuppelo
        Siiv Ari kirjoitti:

        Penis.

        Muuten ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity asiaan millään tavalla.


    • koin ja järkytyin

      Kävin viikolla ajamassa uuden auton jossa oli alla matalaprofiiliset testivoittaja kitka ja en ole huonommilla talvikiekoilla ajanut koskaan. Auto oli suht tehokas ja maineeltaan sporttinen. Kiihdytettäessä motarilla auto luikerteli kuin käärme ja kaarteessa jarruttaessa teki omituisia tempovia liikkeitä. Auto oli todella vaarallinen noiden renkaiden takia ja myyjä valitteli maahantuojan rengasvalintaan, mutta ilmeisesti talvikauden loppuun ei haluttu laittaa enään nastoja, koska auto ei ole kaikkein hiljaisempia. Pakko käydä ajamassa uudelleen kesärenkailla ja arvioida sitten auto uudelleen. Rengas oli siis Nokian 2r, eli se uusin testivoittaja.
      Eihän kitkaan saada muuten pitoa kuin pehmeällä kumiseoksella ja joustavalla rungolla ja tietenkin paljolla lammelleilla.
      Kyllä Nokia 8 pätkii tuon voittaja kitkan mennen tullen ja mielestäni tuollainen heijjari rengas on jopa vaarallinen. Tuulilasikin mittasi kesärenkaan ja kitkan jarrutusmatkan kuivalla asfaltilla ja ero oli huima 50---70 metriin, eli eihän tuollaisilla saisi enään ajaa jos muilla on kesärenkaat.

      • Jussi.

        Ei nämä kitkasaarnaajat usko muita kuin omaa uskontoaan kannattavia. Testeillä ei heidän mielestään ole mitään arvoa.


      • nastoitta 365, 24/7
        Jussi. kirjoitti:

        Ei nämä kitkasaarnaajat usko muita kuin omaa uskontoaan kannattavia. Testeillä ei heidän mielestään ole mitään arvoa.

        Ei nämä nastasaarnaajat usko muita kuin omaa uskontoaan kannattavia. Teiden kulumisella, melulla, pölyllä ja kuralla ei heidän mielestään ole mitään haittaa.

        Vaihdoin kitkat jo kesärenkaisiin, ja vaikka kesärenkaat ovat jämäkämmät niin autosta tuli valitettavasti äänekkäämpi.


      • b-wirtanenn
        nastoitta 365, 24/7 kirjoitti:

        Ei nämä nastasaarnaajat usko muita kuin omaa uskontoaan kannattavia. Teiden kulumisella, melulla, pölyllä ja kuralla ei heidän mielestään ole mitään haittaa.

        Vaihdoin kitkat jo kesärenkaisiin, ja vaikka kesärenkaat ovat jämäkämmät niin autosta tuli valitettavasti äänekkäämpi.

        hiljainenhan tuo tie on ei oo pakko olla tyhmä ja tollo autossa on ratti voi siellä reunaviivankin vieressä ajaa . mutta suomalainen jäärä ajaa samaa mitä edellä ajava


    • 19+4

      On tuo kummallista. Kitkarengas ei kuluta tietä, vaan nastat.
      Kuitenkin kesärenkaat ilman nastoja hiovat tiet talven jälkeen parissa kuukaudessa sileiksi, jonka jälkeen kesärenkaat eivät kuluta teitä.

      • lillut kitkat

        Kummasti ulkomaillakin on uria teissä ja joskus pirun röpöisiäkin.
        Näillä taliaivoilla jää aina huomioimatta millaiset olosuhteet Suomessa on ja se oleellinen kitkarenkaiden ominaisuus kuin, että ne toimivat kivien kerääjinä ja ne toimivat myös jauhajina jotka kuluttavat ja aiheuttaa helvetillistä pölyä, puhumattakaan millaisia tuulilasien reijättäjiä ne ovat.


      • Tutkittu juttu
        lillut kitkat kirjoitti:

        Kummasti ulkomaillakin on uria teissä ja joskus pirun röpöisiäkin.
        Näillä taliaivoilla jää aina huomioimatta millaiset olosuhteet Suomessa on ja se oleellinen kitkarenkaiden ominaisuus kuin, että ne toimivat kivien kerääjinä ja ne toimivat myös jauhajina jotka kuluttavat ja aiheuttaa helvetillistä pölyä, puhumattakaan millaisia tuulilasien reijättäjiä ne ovat.

        Älä muuta viserrä, kitkarenkaiden koostumus on sellainen, että ne jauhavat tiet syville urille. Onhan selvää, että pirullisesti kehitetty kumilaatu on kovempaa kuin nykyajan nasta, joka vetäytyy renkaan sisään, jos se kohtaa kovan alustan.


    • jerppa1

      Kannattaa myöskin muistaa että kitkarenkailla ei voi ajaa rankalla vesisateella tai jos ajaa niin motarille ei ainakaan ole asiaa.
      Kitkarengas lähtee vesiliirtoon 50-60km/h nopeudella kun taas nastan vastaava arvo on 70-80km/h.Kesärenkaalla taas voi vastaavasti vedellä yli satasta.
      Tämähän on todettu useissa rengastesteissä.

    • olet täyspelle

      Vedö pelle käteen ja häivy urputtamasta.

    • P e n t t i

      Liukkarikuskeilta puuttuu liikenteen ennakointitaito.
      Se jolla on ennakointitaito tallella, ajaa nastoilla.

      Yksinkertaista ja kaunista logiikkaa.

      • Tomi A. Lobo

        Pentti hyvä, tarkista lääkityksesi.


    • ikreogfjoigeajoi

      Kitkarengaskuskit ovat kuin homot,molemmat tuovat kitinällään esiin sairauttaan.

      • vinkuuko päässä?

        Nimimerkistäsi päätellen olet täysin terve...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe