säikkyminen säikkymättä.

sätkymies

Mulla on ollut pitkään vaiva että säpsähdän helposti. Ei tarvitse kuin että kadulla ohikulkijan laukku hipaisee minua tai joku edessäni heilauttaa kättä nopeasti minua kohti. Mitä väsyneempi olen sitä pahemmin säpsähtelen.

Minulla ei ole psyykkisiä pelkotiloja enkä ole kokenut koskaan väkivaltaa, ainoa muu vaiva on usein toistuvat tensiopäänsäryt.

Lääkärit on lykännyt jos jonkin näköistä paniikkihäiriölääkkeitä joiden ainoa vaikutus on ollut ummetus ja riippuvuusoireet.

Mikä avuksi?

5

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säpsähtelyä

Oletko varma että nukut riittävästi? Mullakin on aina joskus tuollaista säpsähtelyä kun olen todella väsynyt, mutta aivot käyvät ylikierroksilla ja "luulen" olevani ihan virkeä, vaikken olekaan. Silloin vähänkin isommat äänet ym. säpsähdyttävät inhottavasti ja tulee kamala olokin.

• tutiseva

Minulla on tämäntapaiseen asiaan mielipide.
      Olen samantapaisessa asiassa väärinymmärretty, mutta mielestäni tiedän itse mistä on kyse ja aion sen vielä joskus varmaan jossakin kunnolla selittää.
      Säpsähtelen, tärisen jne. MUTTA se on hermostollinen fyysinen ominaisuus, aistijärjestelmästä jne. lähtöisin, EI luonteenpiirre.
      Henkilöllä voi olla miten rohkea luonne vaan, mutta silti keho voi täristä tai säpsähdellä aistimuksista tai vaikkapa nälästä, kylmästä, väsymyksestä tai mistä vain.
      Sellaista häiriötä on erityisen vaikea parantaa, jota ei edes ole.
      Vaikka kävisi terapiassa juttelemassa lopun elämäänsä tms., niin ei se jostakin fyysisestä ominaisuudesta johtuen tärisevää tai säpsähtelevää kehoa mihinkään todennäköisesti mitenkään muuta. Psyyke ja keho ovat usein aika yhtä, mutta eivät ne aina ole aivan yhtä. Voi omata vahvan luonteen ja tärisevän kehon. Mikä tuntuu olevan monelle aika ihmetysilmiö.

• tutiseva

Jatkuu vähän.

Omalla kohdallani ratkaisen tuon ongelman niin, että reippaasti vaan sätkyillen eteenpäin. Ei sille välttämättä mitään voi.
        Olenkin miettinyt että jos joku vielä ihmettelee tärisevää kehoani, niin annan oikein kunnolla täristä ja kysyn suoraan ihmettelijältä, että mikä hänelle siinä on ongelma ?

• säikky

Minulla on taipumus, että teen jotain keskittyneesti (tai vaikka kadulla kulkiessanikin olen ajatuksissani), en silloin kiinnitä ympäristöön huomiota. Hätkähdän, kun joku on tullut huomaamatta lähelle sanoo jotain tai koskettaa yllättäen.

Kissankin ponkaisee jaloilleen vaikkapa aivastuksestani tai säpsähtää yllättävää kosketusta. Se on varmaankin jokin luontainen pakoreaktio, vaistot sanovat että yllätys voi olla vaarallinen :(.

• tutiseva

Mutta kuka on keksinyt, ettei yllätyksistä saa sätkyillä ?
      Miksi luonnollisiin reaktioihin suhtaudutaan niin negatiivisesti ?
      Minusta se on lähinnä se negatiivinen asenne, joka ne reaktiot tekee ongelmallisiksi sillätavoin, että ne koituvat kärsimykseksi.
      Sätkyily tuskin on laitonta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      90
      3275
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3043
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1872
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1842
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      30
      1777
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1711
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1389
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1319
    Aihe