Tarkoituksena saada uusittua vanhat vadelmapensaat. Siis leikata aivan tyvestä asti. Uusiutuuko pensaat enää jos liikaa lyhennän, vai saako uudet oksat uuden kasvuvoiman?
En tiedä koska niitä on mataloitettu, mutta itse olen vetänyt pensaiden seasta ns. kuivuneita oksia jotka lakoontuneet maahan.
Mikä aika on paras pensaiden leikkaamiseen? Nyt keväällä ennen varsinaista kasvukautta, vai syksyllä marjasadon jälkeen, jolloin kasvukausi on ohi?
Milloin on hyvä aika leikata
vadelmapensaat?
1
180
Vastaukset
- Saksimaan siis
Vadelma tekee marjoja edellisvuoden versoihin. Kaikki viime vuonna marjoneet on turhia ja ne leikataan veks maata myöten. Tämä homma tehdään joka vuosi joko syksyllä sadonkorjuun jälkeen tai keväällä ennen lehtien puhkeamista.
Pitkiä versoja voi samalla lyhentää, monestihan korkeisiin latvoihin ei tule oikein meheviä marjojakaan etenkään kuivina kesinä. Samaten ihan ruipelot uudet versot kannattaa leikata maata myöten pois, jää enempi paukkuja kunnollisten marjatuotantoon.
Vatukosta ei tule karmea risukko, kun sitä hoitaa vuosittain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742992
- 682857
- 681832
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171699- 241657
- 261632
- 201610
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279