Ostin Tukkimihen Pöljiltä Päiviltä epähuomiossa 6hv mercuryn. odottelen toimitusta. Ei ollut kalliskaan. Onko se susi vai sekunda. ja mistä särkyy ekana? Juoko paljon vai vähän, ts kannattaako ostaa irtotankki? Voiko ja kannattaako ostaa laturi ja virran ulosotto, jos joskus laittaa (pieneen) purkkariin? Veneen suositus taisi olla joku 5-8 hv, mutta on varmaan annettu 2-tahtiaikaan. Nostaako tuollainen 25-kiloinen nokkaa kovastikin 100-kiloisessa veneessä? Mahtaako tasaperäinen satakiloinen nousta noin pienellä moottorilla liukuun, ei kai?
Mercury 6 hv kokemuksia?
40
9597
Vastaukset
- Wanha skiglari
Mercury tekee pääsääntöisesti hyviä koneita. Useampia ollut, eri kokoluokissa 60-luvulta lähtien. Hyvin ovat toimineet, kun muistaa kauden lopuksi tehdä huollon. Tuosta mainitusta mallista tosin ei kokemusta.
Purkkarissa lataa enemmän aurinkopaneli tai tuuligeneraattori, mutta ovat toki kalliimpia ratkaisuja. Perämoottorien laturit tuossa koossa ovat aika pienitehoisia, mutta toki virtaa aina lisääkin saa olla.
Irtotankki kannattaa ilman muuta ostaa, jos koneella vähänkään enemmän ajelet. Kiinteällä ajelet ehkä reilun tunnin ja sitten on tankattava. Kiinteästä tankista ei myöskään yhtä helposti näe paljonko menovettä on jäljellä.
Liukuun nouseminen on niin paljon kiinni veneestä ja kuormasta, etten tuohon kommentoi mitään. - Wanha skiglari
...Vielä unohtui sanoa, että purkkariin tarvitset yleensä joko pitkärikisen (510 mm) tai erikoispitkärikisen (635 mm) moottorin. Muuten haukkaa ilmaa herkästi esim. kapealla väyläällä vasta-aallokossa.
- lyhytrikinenkin
No tässä on vähän vaihtelua. Jos purkkarin reunalta haluaa operoida niin kyllä, mutta muistan kuulleeni että joissain pikkupurkkareissa ja joissain avoimella sitloodalla varustetuissa käyttävät lyhytrikistä. Törmäisnpä sellaiseenkin viritykseen jossa on kannellinen perätuuppariluuku sitloodan pohjassa.
- merkkari 6 kaakkia
Hyviä koneita ovat nuo pienet merkkarin tekeleet.
Osta suosiolla irtotankki ja siihe hyvälaatuinen pensanänni.
Tisulista saa pumpattua pensaa koneelle ja tankissa
riittää lientä pidemmällekin siirtymälle. - Jos se syö
Tunnissa täysillä, vaikka neljä litraa, niin se on vuorokaudessa 96 litraa. ja kuukaudessa 288 litraa. ja vuodessa 3456 litraa.
ja ensimmäiseksi ajat potkurin kiveen. Ja kaikki mercuryt jyrsii pystyakselin poorit yläpäästä sileäksi. Kumma juttu, mutta tosi on.
Mulla on entisöitävänä 10 hp Evinrude vm. 1959. paljon ajettu, virtalaitteet kaikki uusiksi, mutta ei pienintäkään kulumaa akseleiden pooreissa, ja akselit on tehty jo silloin ruostumattomasta raudasta, perän hammasrattaatkin aivan siistissä kunnossa, eikä syöpymiä missään muuallakaan.- Nipplemaster
Oliko pensanännissä havaittavissa kovettumaa? Vanha kone kun on kyseessä.
- Juu-
Nipplemaster kirjoitti:
Oliko pensanännissä havaittavissa kovettumaa? Vanha kone kun on kyseessä.
Myös kaikki letkut uusiksi, on aika jäykkiä kaikki. Ja luonnollisesti kaikki tiivisteet myös, ja stefat tietysti.
Hieman sylintereiden hoonausta, ja uudet männänrenkaat. Kiertokanget on neulalaakereilla, mutta petilaakerit on pronssia.
Hyvin tehty totisesti, kampikammioissa on oikein öljytaskut, joista öljy lähtee paineenvaihtelulla laakereille. uusissa koneissa ei ole niitä öljytaskuja. - ????????????????????
Onkohan 1960 mallin Jonssoni yhtä laadukkaasti tehty ?
Ostin hienokuntoisen äskettäin, olen sitä nyt tutkimassa ennen käynnistämistä.
- tietäjä vesiltä
Uusi 6 hv mercury on Tohatsun valmistama ja suunnittelema moottori. Testejä lukeneena, tärisee kohtalaisesti. Lisävarusteena siihen saa virran ulosoton. Kyllä kai se purjeveneessä hyvä olisi virrantuottaja olla. Tasaperäisessä soutuveneessä sillä voi päästä plaaniin jos kuskin oma paino ei ole mitään satoja kiloja. Kannattaa ostaa jatko-ohjauskahva (esim Clas ohlson ja ilmeisesti biltemakin myy) , että voi keskipenkiltä ohjata, niin nokka ei nouse lainkaan ja liukuunlähtö on lähes varma.
Ei ehkä paras mahdollinen moottorivalinta, mutta lienee edulinen. Itse olisin ostanut mieluumin Suzukin tai Yamahan mutta kyllä tuollakin matka etenee.- mercurilainen
Mulla on 7 mercuria vm 1983-2002 käytössä. Kaikissa on pystyakselin boorit hyvässä kunnossa, ja kaikki käy kun kellot.
Olen ollut tosi tyytyvällinen noihin. Vaikka kyllä ne 3 oma yamahaakin on melko hyviä.
Vanha 521cc OMC on ollut murhekryyni, oudosti valmistettu kone, ja pultit ruostunut rikki.
- Vanha omcacci
Minulla vanha omc jonsoni. Vuosittain saa tefoja vaihdella ja sytkiä
säätää. Kerrassaan paska kone. alkuperäinen pensatisulikin hapertui
viidessä vuodessa ja letkut kovettui kun joku sitäkin kyseli.
Nänni ei pysyny kovana etes uutena, valskaa läpi eikä kovetu tiukaksi.- oot tainnu käyttää
Jotai kumin liotus litkua bensan paikalla ! Minun Johnssonissa ei mitää tuommosia vikoja, eikä muitakaan.
- mietin vaan
Ei tuo kyllä nouse plaaniin, luulemma. Pari kertaa tehokkaampi voisi nostaa sopivan kevyen ja sellaiseen käyttöön suunnitellun veneen plaaniin, mutta kun jonkun pitää istua veneessäkin niin parikymmentäheppainen on riittävä siihen tarkoitukseen. Eikä mahda olla suunniteltu plaanariksi jos perämoottorisuositus on joku 6vh.
- Ota irtotankilla
niin on parempi ajaa pitkää matkaa.Plaanissa kuluttaa eniten.
25 l quicksilverin laatutankki letkulla ja korkealaatuisella nännillä ei paljoa tuohon lisähintaa tee. - realismia vesille
NO eihän tuo plaanaa, millään.
ei minkään kokoinen vene, ellei sitten joku 20-kiloinen lättäpohja jolla, plaanaa kuudella hepalla. Lisäksi testaajat väittävät ettei tuossa ole ihan kuutta. Tässä on kyseessä satakiloinen veneenmurikka plus 25 kiloa moottoria, plus vielä hyötykuormaa varmaan sama mokoma, minimissään 200 kg.- ehkä ???????
Harvoin mitkään soutuveneet nousee mihinkään "plaaniin" ehkä jollain suihkukoneen moottorilla.
- relismia vesille
ehkä ??????? kirjoitti:
Harvoin mitkään soutuveneet nousee mihinkään "plaaniin" ehkä jollain suihkukoneen moottorilla.
No jos on tasaperäinen satakiloinen kuten tuossa sanottiin, niin saattaapa olla enemmän moottori- kuin soutuvene. Tasaperäiset kai yleensä ovat tyyppiä "plaanaava".
Ei vaan alle kahdellakymmenellä nouse plaaniin. - relishiä piirakalle
relismia vesille kirjoitti:
No jos on tasaperäinen satakiloinen kuten tuossa sanottiin, niin saattaapa olla enemmän moottori- kuin soutuvene. Tasaperäiset kai yleensä ovat tyyppiä "plaanaava".
Ei vaan alle kahdellakymmenellä nouse plaaniin."Ei vaan alle kahdellakymmenellä nouse plaaniin." väitti hän.
Liukuvaksi suunniteltu pieni perämoottorivene nousee kevyesti plaaniin 10 hp teholla. Mix Buster (4,05 m, 135 kg) esimerkiksi kulkee kymppiheppasella vajaa parikytä solmua kun normaali satakilonen ajelee yksin, kaverin kanssa (200 kg kuorma) nousee vielä liukuun (~15 kn) mutta kolmannen kanssa alkaa kyntämään eikä jaksa. Sama pätee muihinkin samantyyppisiin pikkuveneisiin. - retiisiä ryytimaalle
relishiä piirakalle kirjoitti:
"Ei vaan alle kahdellakymmenellä nouse plaaniin." väitti hän.
Liukuvaksi suunniteltu pieni perämoottorivene nousee kevyesti plaaniin 10 hp teholla. Mix Buster (4,05 m, 135 kg) esimerkiksi kulkee kymppiheppasella vajaa parikytä solmua kun normaali satakilonen ajelee yksin, kaverin kanssa (200 kg kuorma) nousee vielä liukuun (~15 kn) mutta kolmannen kanssa alkaa kyntämään eikä jaksa. Sama pätee muihinkin samantyyppisiin pikkuveneisiin.Niin, mutta kuusiheppaisella...
- swingforeverontheplane
retiisiä ryytimaalle kirjoitti:
Niin, mutta kuusiheppaisella...
Marino Swing plaanaa kuudella hepalla. Näin on, vaikka pensaletkussa ei olisi nänniä ollenkaan.
- swinglowsweetchariot
swingforeverontheplane kirjoitti:
Marino Swing plaanaa kuudella hepalla. Näin on, vaikka pensaletkussa ei olisi nänniä ollenkaan.
Valmistajan mukaan plaanaa...taitaa olla 35-kiloinen anorektikko kyydissä. Sitäpaitsi luin että Mercuryn 4-5-6-heppainen kone kuusiheppaiseksi viritettynä ei ole ihan kuusheppainen, pikemminkin "runsaat viisheppainen". Näin sanottiin yhdessä testissä.
- swingforever
Jos svingissä ei ole pumppupalloa niin sitten on oltava sähköinen pumppu pensatissin tilalla. Kone ei nimittäin saa tarpeeksi pensaa pelkällä alipaine imulla tankista että jaksaisi alkaa plaanaamaan.
- swingeternally
Siksi kaikissa kisawingeissä on sähköinen pensalutkutin, apukaveri ei mahdu veneeseen lutkuttamaan pensanänniä.
- Jutta Katajainen
swingeternally kirjoitti:
Siksi kaikissa kisawingeissä on sähköinen pensalutkutin, apukaveri ei mahdu veneeseen lutkuttamaan pensanänniä.
Mulla oli suvi 440 ja 5hp 4t merkkuri. Hyvin plaanasi oma painoni on 75kg.
- Jyrki U
Jutta Katajainen kirjoitti:
Mulla oli suvi 440 ja 5hp 4t merkkuri. Hyvin plaanasi oma painoni on 75kg.
Tuo on melko pitkä, olematta liian painava => hyvä plaanari.
- simo Toimi
Jyrki U kirjoitti:
Tuo on melko pitkä, olematta liian painava => hyvä plaanari.
Nut mulla on veto5 ja 6 merkkuri, kulukee huiput 24km/h ja matkavauhti 20km/h. Kuluttaa noin 1,5l/h eli noin 0,1d/merimaili.
- alkup. merkkuurius
Hauska kuulla että noinkin pienellä moottorilla pääsee niinkin kovaa ja vielä puoli-ilmaiseksi. Oli hauska kuulla kommenttejanne. Oma veneeni pohja on kyllä selvä tasaperäisen mooottoriveneen matala pohja ja varmaan muotonsa puolesta plaanaisi, mutta saatttaa alle nelimetrisenä olla vähän lyhyt noustakseen plaaniin. Oli hauskaa lukea kommenttejanne. Moottori ei ole vielä tullut, odotan kovasti.
- Urho&Mauno&Tarja&Sauli
Näitä pikkupaateja joutuu ajamaan keskipenkiltä yksin liikkuessa, sitten ne plaanaa. Eikai se oikeasti ole iloinen asia, että kone vie 20-40l/h.
- mites
Mites pitkä siellä on pensaletku jos keskellä istut että nännille yllät ja pystyt
turpeana pitämään? Viiden metrin letku sitten vähintään täytyy olla.- Urpo Daisari
Tissi(t) on myös keskipenkillä siinä on mukava puristella.
- alkup. merkkuurius
Asensin tosiaan tuon kyselemäni kuusheppaisen Mercuryn vanhaan tasaperäiseen 3,85 pitkään veneeseen. Ensimmäisten kokemusten perusteella antamanne kokemukset pitävät paikkansa:
Kone on vain 25 kg painava, mutta on se vähän hankala nosteltava luikkailla rantakivillä saappaat jalassa.
Vaikuttaisi syövän vähän, omalla tankilla pääsee pitkälle mutta meinaan ostaa irtotankin (oma tankki varalla). Tärisee puuduttavasti ja huutaa aika lailla isoilla kierroksilla, puolella kaasulla aika huomaamaton ja silti kulkee.
Yhden hengen kuormalla vastatuuleen vene nousee aika pystyyn, kolmen hengen kuormalla kulkee tosi nätisti kaikilla keleillä ja kaikilla nopeuksilla. Matkanteko on niin kuivaa ja niin joutuisaa kuin tuollaisella pikkusnurralla/veneellä voi kohtuudella odottaa. sen jatkovarren haen heti kuin ehdin.
Huoltojen suhteen olen vielä kahden vaiheella: viiden vuoden huoltojen hinnalla saisi jo uuden koneen (?), öljyt ja tulpan osaisin vaihtaa itsekin. Mutta toisaalta, välyksiä ja sytkää en osaa säätää. - merkkari1
Ostin kanssa 6 hv mercuryn, se on sama kone kuin Tohatsu ja Tohatsun tekemä. Takuu vaan on parempi. Pitää tietystu käyttää kalliissa huolloissa koko 5 vuotta.
- merkkari1
Niin vielä, aika täristimiä noi yksipyttyisen ovat mutta hinta pompsahtaa kun laitetaan 2 hv ja toinen mäntä lisää.
- liitin
merkkari1 kirjoitti:
Niin vielä, aika täristimiä noi yksipyttyisen ovat mutta hinta pompsahtaa kun laitetaan 2 hv ja toinen mäntä lisää.
Minulla on tuollainen. Tankillisella ajaa pari tuntia, mutta ostin motonetista 12-litran irtotankin. Letkuja valitessa meni sormi suuhun. Millainen liitin? Ja tankkiin pitäis laittaa kans. Onko tämän tohatsumercun liitin sma kuin suzun tai jamahan, vai mikä? Onko se sama kuin tohazussa, tai isomercuissa?
- jorkkave
liitin kirjoitti:
Minulla on tuollainen. Tankillisella ajaa pari tuntia, mutta ostin motonetista 12-litran irtotankin. Letkuja valitessa meni sormi suuhun. Millainen liitin? Ja tankkiin pitäis laittaa kans. Onko tämän tohatsumercun liitin sma kuin suzun tai jamahan, vai mikä? Onko se sama kuin tohazussa, tai isomercuissa?
Oma soutuvene 5 HP koneella ja kevyellä kuskilla keskipenkiltä ohjaten konetta nousee nättiin plaaniin jopa 19 km/h takapenkillä istuen sen 9 km/h
- dsadasf2332
https://www.youtube.com/watch?v=afl86_d7PQA
hyvin luigi liukuu.. ja aika halvalla vielä. - Anonyymi
Ostin vanhan ja painavan Terhi 405 fun abs-veneen. Siinä on uudehko 6 hv Mercury. Yllätyksekseni vene plaanaa, kun kuski siirtyy keskipenkille. Ja mun ruho painaa yli 100 kg. Nopeus silloin noin 15 km/h, takapenkiltä sen 9 km/h. Ja vielä iloisempi yllätys oli se, että kone on käytännössä Tohatsu ja made in Japan. Tohatsu on vissiin maailman toisiksi suurin perämoottoreiden valmistaja, joten ei puhuta ihan nyrkkipajasta.
- Anonyymi
Tutun näköinen ketju johon olen osallistunut v. 2014 ja ostin itsekin tuon hullujen päivien tarjouskoneen. Toiminut hyvin mutta ollut niin vähällä käytöllä että kaikkina vuosina ei ole päässyt veteen, sen myötä myös huoltohistoria ei ole ihan aukoton - ja näemmä 5v takuuaika onkin jo mennyt. Nostaa sopivasti muotoillun pikkuveneen plaaniin jos yksi keskellä istuva kuski, mutta kulkee myös maksimikuormalla ihan kivasti. Matalan veneen takia ei olla käyty ulkona. Käynnistyminen lämpimänä ongelmallista, ainakin pienkonebensalla. Ei muita ongelmia kuin yksipyttyisen armoton tärinä joka sekin puoltaa jatkovarren hankintaan. Helppohuoltoinenkin. On niin pieni että lähtee nopeasti varkaan matkaan, ja niin suuri että retuuttaminen veneestä ja veneeseen on vähän hankalaa. Mustelmitta ei selvitä.
- Anonyymi
Juu hyvä kone on. Ostin tänään taas yhden ties kuinka mones. Pitäs vielä ostaa paatti joko Veto 5, Soutupalta 495 tai Suvi 495. 444 Suviakin voisi harkita.
Oletteko muuten lukenu ilmastoraportin, HÄH.
Tällä sitä ajelee jatkossakin.
(heheheh) - Anonyymi
Hyvä kone tuo Mercury 6hp. Ostin kesällä uutena.
Vene Suomi 410t. Pulpetti vene. Ei mitään onkelmia.
Nyt hankinnassa 10 - 15 HP. Veneen suositus 10 HP
Onko ongelmia jos laittaa 15 HP:n.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732825
- 642713
- 681802
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161590- 201570
- 151412
- 481277
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229