Pyhä Henki

Mitä Pyhä Henki sinulle merkitsee?

120

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyselevä

Kiitos kysymästä, ei ainakaan sitä mistä tuo ns.super saarnaaja Herzog puhuu, ja jonka vallassa hän on. Pyhä Henki kirkastaa aina Jeesuksen sovitustyötä minulle! Mutta entä sinä Kalamos, mitä sinulle?

• Itse asiassa ensimmäinen kokemukseni
        Pyhästä Hengestä oli juuri se,
        kun Hän voimakkaasti veti minua Kristuksen tykö.
        Kristusta ja erityisesti Hänen sovitustyötään Hän meille kirkastaa.

• Paljon. Ymmärrän Pyhän Hengen Jumalan persoonana, joka tässä maailmassa vaikuttaa. Pyhää Henkeä kutsutaan myös puolustajaksi, ja hän lahjoittaa uskon. Kun ihminen kokee Jumalan läheisyyttä, on se nimenomaan Pyhä Henki, joka silloin on paikalla ja vaikuttaa. Joskus nuorempana Henki oli minusta pelottava, jotenkin mystinen asia, mutta olen tainnut tutustua häneen paremmin, ja nykyisin koen Hengen turvalliseksi ja läheiseksi.

Sinikka-pappi

• Mitä mieltä olette yleensä Raamatussa mainituista hengistä? Ovatko ne pelkkiä silloisten ihmisten luuloja?

• profetta

missä jakeissa raamatussa lukee että Pyhä Henki on Jumalan persoona?EI MISSÄÄN. PYHÄ HENKI ON VOIMA JOKA VAIKUTTAA NIIN ISÄ JUMALASSA KUIN MYÖS POJASSA JEESUKSESSA. PS.Ilmestyskirja 5 luku 33/38 käännös. Pyhän Hengen kautta uskova saa Pojalta Jeesukselta kaiken hänen tahtonsa mukaan. esim. 10000000 uskovaa kokoontuu samaan aikaan rukoukseen,hengessä ja totuudessa ja jokaisen Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika vallassaan ja voimassaan kastaa Pyhällä Hengellä. KERRO PAPPI MINKÄ MUODON ANNAT PYHÄLLE HENGELLE KUN PERSOONANA PIDÄT.

• Sinikka-pappi

Kiitos selkeästä vastauksesta!
        Pyhä Henki on todellakin Persoona
        joka puolustaa, opettaa, muistuttaa jne.

Ja juuri siitä syystä, että Pyhä Henki on Persoona,
        me voimme myös tehdä Hänet murheelliseksi.

Minä - tai sanoisinko, että Pyhä Henki minussa - on murheellinen
        joidenkin tässä ketjussa olevien kommenttien tähden,
        jotka osoittavat sen,
        että kaikki eivät ole vielä saaneet kokea sitä Jumalan läheisyyttä,
        jonka Pyhä Henki vaikuttaa. Ehkä eivät vielä ollenkaan tunne Jumalaa.

Siunausta sinulle
        t. kalamos

• profetta
        kalamos kirjoitti:

Sinikka-pappi

Kiitos selkeästä vastauksesta!
        Pyhä Henki on todellakin Persoona
        joka puolustaa, opettaa, muistuttaa jne.

Ja juuri siitä syystä, että Pyhä Henki on Persoona,
        me voimme myös tehdä Hänet murheelliseksi.

Minä - tai sanoisinko, että Pyhä Henki minussa - on murheellinen
        joidenkin tässä ketjussa olevien kommenttien tähden,
        jotka osoittavat sen,
        että kaikki eivät ole vielä saaneet kokea sitä Jumalan läheisyyttä,
        jonka Pyhä Henki vaikuttaa. Ehkä eivät vielä ollenkaan tunne Jumalaa.

Siunausta sinulle
        t. kalamos

Kuinka sinä Kalamos voit tuntea Jumalan, kun pojasta Jeesuksesta Kristuksesta on sinulle tullut kompastuskivi ja loukkauskallio. Isä Jumala on antanut kaiken vallan Pojalleen Jeesukselle maanpäällä. Mutta lihallisen on sitä vaikea ymmärtää. Jumala ei henkeään eikä muutakaan sinulle kalamos anna,joten lopeta valehtelu. ps. Herrani Jeesus Kristus Jumalan Poika tekee meistä Jumalan lapsia koska hänellä on valta tehdä. ÄLKÄÄ ELÄKÖ VANHAALIITTOA SILLÄ SITÄ EI ENÄÄN OLE. ELÄKÄÄ UUTTALIITTOA ETTÄ SIUNAUKSIA PERISITTE. NOUDATTAKAA JUMALAN KÄSKYÄ; ÄLÄ PIDÄ MUITA JUMALIA MINUN RINNALLANI JA KÄSKYN VALOSSA TUTKIKAA EVANKELIUMI ETTÄ TOTUUS SAISI SIJAA TEISSÄ EIKÄ TARVITSISI VALHEITA KIRJOITELLA.

• Nuhdellen sanon
        profetta kirjoitti:

missä jakeissa raamatussa lukee että Pyhä Henki on Jumalan persoona?EI MISSÄÄN. PYHÄ HENKI ON VOIMA JOKA VAIKUTTAA NIIN ISÄ JUMALASSA KUIN MYÖS POJASSA JEESUKSESSA. PS.Ilmestyskirja 5 luku 33/38 käännös. Pyhän Hengen kautta uskova saa Pojalta Jeesukselta kaiken hänen tahtonsa mukaan. esim. 10000000 uskovaa kokoontuu samaan aikaan rukoukseen,hengessä ja totuudessa ja jokaisen Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika vallassaan ja voimassaan kastaa Pyhällä Hengellä. KERRO PAPPI MINKÄ MUODON ANNAT PYHÄLLE HENGELLE KUN PERSOONANA PIDÄT.

Raamatun kirjoituksissa Pyhä Henki ilmoitetaan 'kolmannessa persoonassa (HÄN)'. Jeesus puhui Hänestä näin, samoin apostolit.

Sulla nimmari profeetta näyttää olevan vielä pitkä matka Jumalan omakohtaiseen tuntemiseen, mutta se on mahdollista Jeesuksen Kristuksen kautta, joka lähetti tähän maailmanaikaan Pyhän Hengen todistamaan Hänestä ja muistuttamaan kaikesta, mitä Hän on sanonut. "Hän (Pyhä Henki) ottaa Minun omastani ja julistaa teille", sanoi Jeesus opetuslapsilleen, "Hän muistuttaa teitä kaikesta, mitä Minä olen teille puhunut"

• Pysy sanassa profet.
        profetta kirjoitti:

Kuinka sinä Kalamos voit tuntea Jumalan, kun pojasta Jeesuksesta Kristuksesta on sinulle tullut kompastuskivi ja loukkauskallio. Isä Jumala on antanut kaiken vallan Pojalleen Jeesukselle maanpäällä. Mutta lihallisen on sitä vaikea ymmärtää. Jumala ei henkeään eikä muutakaan sinulle kalamos anna,joten lopeta valehtelu. ps. Herrani Jeesus Kristus Jumalan Poika tekee meistä Jumalan lapsia koska hänellä on valta tehdä. ÄLKÄÄ ELÄKÖ VANHAALIITTOA SILLÄ SITÄ EI ENÄÄN OLE. ELÄKÄÄ UUTTALIITTOA ETTÄ SIUNAUKSIA PERISITTE. NOUDATTAKAA JUMALAN KÄSKYÄ; ÄLÄ PIDÄ MUITA JUMALIA MINUN RINNALLANI JA KÄSKYN VALOSSA TUTKIKAA EVANKELIUMI ETTÄ TOTUUS SAISI SIJAA TEISSÄ EIKÄ TARVITSISI VALHEITA KIRJOITELLA.

Kun mä olen lukenu sun kirjoituksia niin pitää vaan ihmetellen todeta, että kylläpäs on taas yksi profeetaksi itseään tituleeraava (ja itse itsensä profeetaksi korottanut) poikennut kauas Raamatun ilmoituksesta.

Yhtä sulta kysyn. Kirjoitit et "Isä Jumala on antanut kaiken vallan Pojalleen Jeesukselle maanpäällä". Oletko sä anastamassa Jeesukselta vallan taivaassa? Jeesus sanoi ihan selvästi jossain vallastaan näin: ""Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä". Se löytyy Evankeliumeista.

• profetta kirjoitti:

Lainaus Raamatusta:

Luuk.9.
        38 Muuan mies huusi väkijoukon keskeltä: "Opettaja, minä pyydän sinua: tule katsomaan poikaani, ainoaa lastani!
        39 Paha HENKI käy vähän väliä häneen kiinni. Hän alkaa yhtäkkiä huutaa, ja henki kouristaa häntä niin että vaahto valuu suusta. Kun henki lopulta jättää hänet, hän on aivan näännyksissä.

Kysyn, oliko kyseessä todella luuloteltu henki vaiko sairaus? Sisältääkö Raamattu luuloja hengistä, joilla nykyään on tieteellinen selitys?

• lappix kirjoitti:

Lainaus Raamatusta:

Luuk.9.
        38 Muuan mies huusi väkijoukon keskeltä: "Opettaja, minä pyydän sinua: tule katsomaan poikaani, ainoaa lastani!
        39 Paha HENKI käy vähän väliä häneen kiinni. Hän alkaa yhtäkkiä huutaa, ja henki kouristaa häntä niin että vaahto valuu suusta. Kun henki lopulta jättää hänet, hän on aivan näännyksissä.

Kysyn, oliko kyseessä todella luuloteltu henki vaiko sairaus? Sisältääkö Raamattu luuloja hengistä, joilla nykyään on tieteellinen selitys?

Alkuteskstissä puhutaan tuossa kohden
        hengestä / saastaisesta hengestä / riivaajasta.

Tuo ihminen oli siis riivattu eli pahan hengen vallassa.

• profetta
        Pysy sanassa profet. kirjoitti:

Kun mä olen lukenu sun kirjoituksia niin pitää vaan ihmetellen todeta, että kylläpäs on taas yksi profeetaksi itseään tituleeraava (ja itse itsensä profeetaksi korottanut) poikennut kauas Raamatun ilmoituksesta.

Yhtä sulta kysyn. Kirjoitit et "Isä Jumala on antanut kaiken vallan Pojalleen Jeesukselle maanpäällä". Oletko sä anastamassa Jeesukselta vallan taivaassa? Jeesus sanoi ihan selvästi jossain vallastaan näin: ""Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä". Se löytyy Evankeliumeista.

Kyllä, taivaassa ja maanpäällä, mutta ei taivaissa. Kaikki valta taivaissa on Isä Jumalalla ja hän on antanut kaiken vallan pojalleen Jeesukselle maanpäällä ja taivaassa. ps. mutta kirjoitin maanpäällä jotta sinäkin ymmärtäisit mikä valta Pojalla Jeesuksella on sinunkin elämässäsi. MENIKÖ PERILLE.

• NäinOpettaaRaamattu
        profetta kirjoitti:

Kyllä, taivaassa ja maanpäällä, mutta ei taivaissa. Kaikki valta taivaissa on Isä Jumalalla ja hän on antanut kaiken vallan pojalleen Jeesukselle maanpäällä ja taivaassa. ps. mutta kirjoitin maanpäällä jotta sinäkin ymmärtäisit mikä valta Pojalla Jeesuksella on sinunkin elämässäsi. MENIKÖ PERILLE.

Jeesus korotettiin kaikkia taivaita korkeammalle. Hän on läpi taivasten käynyt ja istuu Jumalan valtaistuimella - ihan samassa taivaassa kuin Isäkin.

• kalamos kirjoitti:

Alkuteskstissä puhutaan tuossa kohden
        hengestä / saastaisesta hengestä / riivaajasta.

Tuo ihminen oli siis riivattu eli pahan hengen vallassa.

Niin luultiin mutta kyseessä taisi olla epilepsia eikä paha henki.

• lappix kirjoitti:

Niin luultiin mutta kyseessä taisi olla epilepsia eikä paha henki.

Ei suinkaan. Pojan tilannehan korjaantui siten,
        että Jeesus ajoi hengen ulos ja kielsi enää palaamasta poikaan.

Jeesus nuhteli henkeä sanoen:
        "Sinä mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua:
        lähde ulos hänestä äläkä enää mene häneen!"

• valitettavasti
        kalamos kirjoitti:

Ei suinkaan. Pojan tilannehan korjaantui siten,
        että Jeesus ajoi hengen ulos ja kielsi enää palaamasta poikaan.

Jeesus nuhteli henkeä sanoen:
        "Sinä mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua:
        lähde ulos hänestä äläkä enää mene häneen!"

Nykyään hoidetaan psykiatrisella hoidolla, te olette toivottomia hoito ja lääkkeet eivät enään auta teitä.

• valitettavasti kirjoitti:

Nykyään hoidetaan psykiatrisella hoidolla, te olette toivottomia hoito ja lääkkeet eivät enään auta teitä.

Ei tuo poika ollut epileptikko.
        Hän ei myöskään ollut mielisairas.

Ei riivaajia saada tänä päivänäkään lähtemään psykiatrisella hoidolla.
        Lähetyslääkärit sellaisilla alueilla, joissa riivaajia paljon on,
        kyllä osaavat erottaa nämä toisistaan.

• Nuhdellen sanon kirjoitti:

Raamatun kirjoituksissa Pyhä Henki ilmoitetaan 'kolmannessa persoonassa (HÄN)'. Jeesus puhui Hänestä näin, samoin apostolit.

Sulla nimmari profeetta näyttää olevan vielä pitkä matka Jumalan omakohtaiseen tuntemiseen, mutta se on mahdollista Jeesuksen Kristuksen kautta, joka lähetti tähän maailmanaikaan Pyhän Hengen todistamaan Hänestä ja muistuttamaan kaikesta, mitä Hän on sanonut. "Hän (Pyhä Henki) ottaa Minun omastani ja julistaa teille", sanoi Jeesus opetuslapsilleen, "Hän muistuttaa teitä kaikesta, mitä Minä olen teille puhunut"

Jeesus siis lupasi lähettää Pyhän Hengen sijaansa.
        Aivan samoinkuin Jeesus on persoona,
        samoin Pyhä Henki on persoona.

• lappix kirjoitti:

Mitä mieltä olette yleensä Raamatussa mainituista hengistä? Ovatko ne pelkkiä silloisten ihmisten luuloja?

Eivät nuo silloiset ihmiset mitää luulotautisia olleet.
        Vaan he esimerkiksi tiesivät hyvinkin tarkkaan ja aivan konkreettisesti,
        että esimerkiksi gerasalaisten alueella asui mies,
        jossa oli saastainen henki,
        jonka tähden kukaan ei voinut liikkua tuolla alueella.

Mutta sitten Jeesus tuli tuolle alueelle:

Mark 5

He tulivat järven toiselle puolelle, gerasalaisten alueelle.
        2. Heti kun Jeesus nousi veneestä,
        häntä vastaan tuli hautaluolista mies, jossa oli saastainen henki.
        3. Mies asusti haudoissa, eikä kukaan voinut enää kahleillakaan sitoa häntä.
        4. Monta kertaa hänet oli kytketty jalkakahleisiin ja ketjuihin,
        mutta hän oli katkonut ketjut ja rikkonut kahleet,
        eikä kukaan kyennyt hillitsemään häntä.
        5. Hän oli aina, yötä päivää, hautaluolissa ja vuorilla,
        huusi ja runteli itseään kivillä.
        6. Kun hän jo kaukaa huomasi Jeesuksen,
        hän tuli juosten, kumartui hänen eteensä
        7. ja huusi kovalla äänellä:
        "Mitä sinä minusta tahdot, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika?
        Minä vannotan sinua Jumalan kautta, älä piinaa minua!"
        8. Jeesus oli juuri sanomassa hengelle:
        "Lähde ulos miehestä, saastainen henki!"
        9. Hän kysyi siltä: "Mikä on nimesi?"
        Se vastasi: "Legioona on minun nimeni, sillä meitä on monta."
        10. Ja se pyysi pyytämällä, ettei hän ajaisi niitä pois siltä seudulta.
        11. Läheisellä vuorenrinteellä oli suuri sikalauma laitumella.
        12. Riivaajat pyysivät Jeesukselta:
        "Lähetä meidät sikoihin, niin menemme niihin."
        13. Hän salli sen.
        Silloin saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin,
        ja lauma, noin kaksituhatta sikaa, syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui.
        14. Sikopaimenet lähtivät pakoon
        ja kertoivat tästä kaupungissa ja maaseudulla.
        Ihmiset tulivat katsomaan, mitä oli tapahtunut.
        15. Kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät riivatun,
        jossa oli ollut legioona riivaajia,
        istumassa pukeutuneena ja täydessä ymmärryksessä, he pelästyivät.
        16. Silminnäkijät kertoivat heille,
        mitä riivatulle oli tapahtunut ja miten sikojen oli käynyt.
        17. Niin he alkoivat pyytää Jeesusta poistumaan heidän alueeltaan.

• profetta kirjoitti:

profetta

Huomasit varmaan ketjun aloituksesta, että ideä tässä ketjussa on se,
        että täällä itse kukin ihminen kertoisi, mitä Pyhä Henki hänelle merkitsee.

Mitä Pyhä Henki merkitsee sinulle profetta?

• herää jo
        kalamos kirjoitti:

Ei tuo poika ollut epileptikko.
        Hän ei myöskään ollut mielisairas.

Ei riivaajia saada tänä päivänäkään lähtemään psykiatrisella hoidolla.
        Lähetyslääkärit sellaisilla alueilla, joissa riivaajia paljon on,
        kyllä osaavat erottaa nämä toisistaan.

Hurahtaneisiin on vaikea keksiä hoitoa,

Herääminen ja järkiintyminen on ainoa konsti

• herää jo kirjoitti:

Heräämiseen ja ymmärrykseltä täysi-ikäisyyteen
        Raamattukin kehottaa.

"Herää, sinä joka nukut, ja nouse kuolleista,
        niin Kristus sinua valaisee!"

"Veljet, älkää olko ymmärrykseltänne lapsia.
        Pahuudessa olkaa lapsia
        mutta ymmärrykseltänne täysi-ikäisiä."

• profetta
        kalamos kirjoitti:

profetta

Huomasit varmaan ketjun aloituksesta, että ideä tässä ketjussa on se,
        että täällä itse kukin ihminen kertoisi, mitä Pyhä Henki hänelle merkitsee.

Mitä Pyhä Henki merkitsee sinulle profetta?

Pyhä Henki todistaa minulle että Jeesus on Jumalan Poika ei Jumala. Kun polvirukouksessa olen niin saan kokea valtavaa Pyhän Hengen läsnäoloa koko kropassani.Pyhässä Hengessä saan myös sen kenen puolesta rukoilen ja asioiden puolesta. Monta kertaa kun olen nousemassa rukouksesta Herrani Jeesukselta tulee sanat,älä mene vielä. Kun alan uudestaan rukoilla Herrani Jeesus täyttää minut Pyhän Hengen voimalla ja rukous tulee kielillä.Sitä en tiedä kenen puolesta rukous tulee mutta Pyhän Hengen vaikutus on niin voimakas että rukouksessa jaksaa olla vaikka kuinka kauan.

• profetta kirjoitti:

Pyhä Henki todistaa minulle että Jeesus on Jumalan Poika ei Jumala. Kun polvirukouksessa olen niin saan kokea valtavaa Pyhän Hengen läsnäoloa koko kropassani.Pyhässä Hengessä saan myös sen kenen puolesta rukoilen ja asioiden puolesta. Monta kertaa kun olen nousemassa rukouksesta Herrani Jeesukselta tulee sanat,älä mene vielä. Kun alan uudestaan rukoilla Herrani Jeesus täyttää minut Pyhän Hengen voimalla ja rukous tulee kielillä.Sitä en tiedä kenen puolesta rukous tulee mutta Pyhän Hengen vaikutus on niin voimakas että rukouksessa jaksaa olla vaikka kuinka kauan.

Eli ... Pyhä Henki on sinulle eräänlainen rukousavustaja,
        kun rukoilet Jeesusta?

• lappix kirjoitti:

Mitä mieltä olette yleensä Raamatussa mainituista hengistä? Ovatko ne pelkkiä silloisten ihmisten luuloja?

Niin, heitän tässä haasteena kaikille kolminaisuus-intoilijoille muutaman vastakysymyksen, sillä ne kuuluvat mielestäni edes jossain mielessä samaan kategoriaan lappixen kysymysten kanssa:

Mahtaneeko "Elian henki" oli Elian toinen tai peräti hänen kolmas persoona? (Luuk.1:17). Tai onko kenties "antikristuksen henki" Saaatanan kolmas persoona? (1.Joh.4:3). Se on mielestäni epäuskottavaa, koska kyse on eri voimavaikutuksista.

Sekin on epäuskottavaa että Jeesus puhalsi ulos persoonan oman suunsa kautta, silloin kun hän puhalsi ja sanoi:

"Ottakaa Pyhä Henki" (Joh.20:22).

Kun Jeesus kävi kasteella, hänen ylleen laskeutui Pyhä Henki kuin kyyhkynen. Sitten siinä samassa yhteydessä sanotaan että Henki jäi olemaan hänen päällään (Joh.1:32). Jäikö persoona olemaan persoonan päälle? Kuulostaako hassulta? Persoona persoonan päällä? Olisi ollut liian paljastava pala kääntää jakeen loppuosan muotoon,
        " ...ja HÄN jäi hänen päällensä".
        Oli vähemmän hassulta vaikuttava asia, kun tarkoituksellisesti käänsivät tällä kertaa alkutekstit muotoon
        "... ja SE jäi hänen päällensä".

Toisinaan käännöksissä käytetään Pyhästä Hengestä persoonapronominia "Hän", vaikka se ei ole edes perusteltua kreikankielisistä alkuteksteistä; ei siitäkään huolimatta että "parakletos" (puolustaja) on maskuliininen sana, koska nuo substantiivien suvut eivät oikeasti kerro sukupuolia, mikä on äärimmäisen helppo todistaa lyhyellä kielen oppitunnilla.

https://www.youtube.com/watch?v=BI2h1eQvjdc

• Nuhdellen sanon kirjoitti:

>>>Raamatun kirjoituksissa Pyhä Henki ilmoitetaan 'kolmannessa persoonassa (HÄN)'. Jeesus puhui Hänestä näin, samoin apostolit.

• jumalan_pete kirjoitti:

Niin, heitän tässä haasteena kaikille kolminaisuus-intoilijoille muutaman vastakysymyksen, sillä ne kuuluvat mielestäni edes jossain mielessä samaan kategoriaan lappixen kysymysten kanssa:

Mahtaneeko "Elian henki" oli Elian toinen tai peräti hänen kolmas persoona? (Luuk.1:17). Tai onko kenties "antikristuksen henki" Saaatanan kolmas persoona? (1.Joh.4:3). Se on mielestäni epäuskottavaa, koska kyse on eri voimavaikutuksista.

Sekin on epäuskottavaa että Jeesus puhalsi ulos persoonan oman suunsa kautta, silloin kun hän puhalsi ja sanoi:

"Ottakaa Pyhä Henki" (Joh.20:22).

Kun Jeesus kävi kasteella, hänen ylleen laskeutui Pyhä Henki kuin kyyhkynen. Sitten siinä samassa yhteydessä sanotaan että Henki jäi olemaan hänen päällään (Joh.1:32). Jäikö persoona olemaan persoonan päälle? Kuulostaako hassulta? Persoona persoonan päällä? Olisi ollut liian paljastava pala kääntää jakeen loppuosan muotoon,
        " ...ja HÄN jäi hänen päällensä".
        Oli vähemmän hassulta vaikuttava asia, kun tarkoituksellisesti käänsivät tällä kertaa alkutekstit muotoon
        "... ja SE jäi hänen päällensä".

Toisinaan käännöksissä käytetään Pyhästä Hengestä persoonapronominia "Hän", vaikka se ei ole edes perusteltua kreikankielisistä alkuteksteistä; ei siitäkään huolimatta että "parakletos" (puolustaja) on maskuliininen sana, koska nuo substantiivien suvut eivät oikeasti kerro sukupuolia, mikä on äärimmäisen helppo todistaa lyhyellä kielen oppitunnilla.

https://www.youtube.com/watch?v=BI2h1eQvjdc

Siis mitä mielestäsi tarkoittaa "Elian hengessä ja voimassa"?

>>>Raamatun kirjoituksissa Pyhä Henki ilmoitetaan 'kolmannessa persoonassa (HÄN)'. Jeesus puhui Hänestä näin, samoin apostolit.

"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille
        toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
        totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan,
        koska se ei näe häntä eikä tunne häntä;
        mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva."

Toisen (allon = toisen samanlaisen / samantyyppisen) Puolustajan.

• kalamos kirjoitti:

"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille
        toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
        totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan,
        koska se ei näe häntä eikä tunne häntä;
        mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva."

Toisen (allon = toisen samanlaisen / samantyyppisen) Puolustajan.

THAYER G243:
        ἄλλος
        allos
        Thayer Definition:
        1) another, other

STRONG G243:
        ἄλλος
        allos
        al'-los
        A primary word; “else”, that is, different (in many applications): - more, one (another), (an-, some an-) other (-s, -wise).

Ei ainakaan tuosta saa sellaisen käsityksen että kyse olis kyse "toisesta samanlaisesta" tai "samantyyppisestä". Siinähän kerrotaan että another= toinen ja lisäksi "different" = erilainen. Ei siis samanlainen.

Mistä sait tietosi?

• kalamos kirjoitti:

Siis mitä mielestäsi tarkoittaa "Elian hengessä ja voimassa"?

Asiayheydessään mainittuna (Luuk.1:13-17) "Elian henki" on viittauksena siihen, että Johannes kastaja tulee kulkemaan samassa Jumalan voimavaikutuksessa mikä vaikutti aikaisemmin myös Eliassa niin että hän saa siitä itselleen voimaa olemaan Jeesuksen edelläkävijänä.

"Elian henki" ei siis ole viittauksena Elian toisen tai kolmanteen persoonan.

Kukaan ei usko että Johannes kastajalla oli kolme eri henkeä:
        1) Johanneksen oma henki
        2) Elian henki
        3) Pyhä Henki
        Ei siitäkään huolimatta, vaikka hän oli täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äidinkohdustaan saakka (Luuk.1:15).

THAYER G243:
        ἄλλος
        allos
        Thayer Definition:
        1) another, other

STRONG G243:
        ἄλλος
        allos
        al'-los
        A primary word; “else”, that is, different (in many applications): - more, one (another), (an-, some an-) other (-s, -wise).

Ei ainakaan tuosta saa sellaisen käsityksen että kyse olis kyse "toisesta samanlaisesta" tai "samantyyppisestä". Siinähän kerrotaan että another= toinen ja lisäksi "different" = erilainen. Ei siis samanlainen.

Mistä sait tietosi?

HELPS Word-studies

243 állos (a primitive word) – another of the same kind; another of a similar type.

• herää jo kirjoitti:

Nimmari herää jo..ei kannata edes yrittää. Nämä on aivopesty niin kovin syvälle lahkon ja uskontonsa syövereihin että kulkevat mieluummin laput silmillään kuin että näkisivät todellisuuden.

Asiayheydessään mainittuna (Luuk.1:13-17) "Elian henki" on viittauksena siihen, että Johannes kastaja tulee kulkemaan samassa Jumalan voimavaikutuksessa mikä vaikutti aikaisemmin myös Eliassa niin että hän saa siitä itselleen voimaa olemaan Jeesuksen edelläkävijänä.

"Elian henki" ei siis ole viittauksena Elian toisen tai kolmanteen persoonan.

Kukaan ei usko että Johannes kastajalla oli kolme eri henkeä:
        1) Johanneksen oma henki
        2) Elian henki
        3) Pyhä Henki
        Ei siitäkään huolimatta, vaikka hän oli täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äidinkohdustaan saakka (Luuk.1:15).

Niin.
        Kukaan ei usko.

Miksiköhän sitten edellisessä viestisssäsi annoit ymmärtää,
        että joku muka uskoisi.

• sarisusannass73 kirjoitti:

Nimmari herää jo..ei kannata edes yrittää. Nämä on aivopesty niin kovin syvälle lahkon ja uskontonsa syövereihin että kulkevat mieluummin laput silmillään kuin että näkisivät todellisuuden.

Silmälaput poistuvat,
        kun kohtaamme Jeesuksen, joka on Totuus.

"Totisesti, totisesti Minä sanon sinulle:
        joka ei synny uudesti, ylhäältä,
        se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." (Joh 3:3)

• kalamos kirjoitti:

HELPS Word-studies

243 állos (a primitive word) – another of the same kind; another of a similar type.

No sittenhän Strong ja Thayer ovat väärässä ja sinä oikeassa :)
        Tuntuuko hyvältä olla oikeassa?

No sittenhän Strong ja Thayer ovat väärässä ja sinä oikeassa :)
        Tuntuuko hyvältä olla oikeassa?

Kysymyksessä on aina toinen samanlainen.
        Käytetään Raamattua itseään sanakirjana:

- jos vaimo hylkää miehensä ja nai toisen miehen ...
        - kun palvelija oli pahoinpidelty, herra lähetti toisen palvelijan
        - Maria Magdaleena riensi Pietarin ja sen toisen opetuslapsen luo
        - Pyhä Hengen vuodattamisen jälkeen
        ihmiset sanoivat toinen toisellensa, mitä tämä on.

• kalamos kirjoitti:

Kysymyksessä on aina toinen samanlainen.
        Käytetään Raamattua itseään sanakirjana:

- jos vaimo hylkää miehensä ja nai toisen miehen ...
        - kun palvelija oli pahoinpidelty, herra lähetti toisen palvelijan
        - Maria Magdaleena riensi Pietarin ja sen toisen opetuslapsen luo
        - Pyhä Hengen vuodattamisen jälkeen
        ihmiset sanoivat toinen toisellensa, mitä tämä on.

>>>Kysymyksessä on aina toinen samanlainen.

>>>Kysymyksessä on aina toinen samanlainen.

Tuossakin jakeessa puhutaan siitä, että
        hengen tilalle tulisi jokin toinen henki,
        evankeliumin tilalle jokin toinen evenkeliumi,
        mutta ei niin, että hengen tilalle jokin
        toisenlainen - vaikkapa järki.

• Pyhä Henki on se henki, joka kulloisellakin uskovalla on ihan ikioma, joka tekee hänestä ainoan ja viisaimman maailmannavan.

• * Jossain mielessä kyllä . Hän avaa Kirjoitukset, ja siinä on se viisaus, jonka vain Pyhä Henki voi antaa, uskon kautta Jeesukseen. Siinä Hän Pyhä Henki tekee yksilöuskovan viisaaksi, koska sitä viisutta ei anneta, ellei sisin ole pesty Karitsan verellä. Paatunut, epäuskoinen sydän ei voi koskaan saada Jumalan viisautta Sanan avaamiseksi.

• Pyhä Henki tulee ja täyttää nimenomaan tyhjän astian.

• satukirja

Minusta pyhä henki on oiva merkki raamatun taustalla vaikuttaneista polyteistisistä uskomuksista. Antiikin maailma suorastaan kuhisi erilaisia jumalia. Raamatussa itsessään esiteltävä jumalakin muodostuu kahden eri jumalan mytologiasta. Siinä on yhdistetty El -jumalan ja Jahwe -jumalan tarinat yhdeksi jumalolennoksi.

En suoranaisesti osaa nyt sanoa onko pyhä henki mahdollisesti suora(hko) viittaus johonkin muuhun antiikin jumalaan mutta en pitäisi sitä mitenkään outona. Monissa muissakin jumaltarustoissa raamatun lisäksi esiintyy näitä jumalien poikia kuten raamatussa jeesus joten pitäisin enemmänkin todennäköisenä että myös pyhä henki löytää jonkin vanhemman vastineensa jostain toisesta tarustosta.

Hieman tähän liittyen... tiesittekö että jeesus ei ole raamatun ainoa jumalan poika? Raamatussa itseasiassa lukee että useiden eri jumalien useat eri pojat tekivät jälkeläisiä ihmisnaisten kanssa. Tätä ei varmaan rippikoulussa kerrottu ;-)

• * Sun uskos pölyaa aivan liikaa, epäusko ei sovi Raamatun kanssa mitenkään yhteen. Joko sinä uskot kyselemättä, tai sitten et. Ja kyse on uskota Jeesukseen, persoonaan, ei kirjaimeen, usko Jeesukseen vaikuttaa ja antaa Sanan tulla eläväksi, ja vain elävä usko voi avata Sanan ja tehdä se eläväksi. Muuten Raamatun sanakin on vain kirjoitettua tekstiä jossa on paljon sanoja. Vasta Pyhä Henki tekee siitä elävän.

* Ja tästä johtunee myös se, miksi Sanan luku ei maistu ? Se ei pääse uskossa sulautumaan , kun sisäinen elämä Kristuksessa puuttuu.

• armoa Kristuksessa P

Pyhä Henki kirkastaa Kristuksen sovittajakseni. Eli ojentaa Sanan kautta pelastajani eteeni. Jos ylenkatson tuon sanoman, hylkäämällä tämän armotarjouksen, sitä syntiä ei anneta anteeksi, ei nyt, eikä iankaikkisuudessa.

Pyhän Hengen pilkka on anteeksiantamaton synti.

Eli Pyhä Henki, Jumalan Henkenä on arvo, jota ei pidä ohittaa. Sillä olemalla Jumalan Sanalle kuuliainen, tämä Henki tulee voimaksi matkalle, ja tämän Hengen kautta, saan kaiken tiedon, mitä Hengen inspiroimana on Sanaan kirjoitettu, viisaudeksi, ojennuksekseni ja voimakseni. Se opettaa tuntemaan Jumalan tahdon, eli lain, jonka Valtikka hallitsee kaiken vallan ja armosta se kutsuu elämään sisälle, siihen Valtakuntaan, joka ei koskaan horju.

Siksi kumarran tomuun, että Hän aina armahtaisi Kristuksessa, minkä näen Hengen johdossa edessäni. En polje millaanlailla sitä jalkoihini. Sanon Jumalan Pyhyyttä kunnioittaen, sydämestäni rakastan Jumalan lakia, se on Vanhurskas ja Pyhä, koska se mittaa kaiken, ja myös kerran tuomitsee kaiken, ja myös armahdettunsa vapauttaa kerran tästä elämästä Iankaikkisen elämän armolahjan osaani.

Sen todistaa Herran Henki, eikä maailma voi sille todistukselle mitään.

• Eli .... kun Pyhä Henki Jeesuksen puhemiehenä kolkuttaa sydämemme ovella,
        niin silloin meillä on kaksi vaihtoehtoa. Avata ovi tai jättää avaamatta.
        Jos avaamme oven, niin Jeesus tulee Henkensä kautta asumaan meihin,
        ja meillä on tuosta hetkestä alkaen yhteys Jumalaan.

• kalamos kirjoitti:

Eli .... kun Pyhä Henki Jeesuksen puhemiehenä kolkuttaa sydämemme ovella,

* utta ei ole todellakaan Pyhän Hengen pilkka, jos hykkää kutsun tulla pelastukseen. Jumala kutsuu kahdesti, jopa kolmasti, ja palauttaa vanhurskauden asunnon entilselleen. Jos vahurskas lankeaa, hän nousee jälleen. Jeesus sanoo, ja täysin ilman ehtoja, " Se, joka minun työki tulee, sitä minä en heitä ulos." Ei pidä opettaa yli Kristuksen opin, niin kuin "armoaKristuksessap" opettaa, ja tuollainen opetus todistaa siitä, ettei ole Raamatun, eli Sanan tuntemusta, eikä silloin pitäisi olla opettajana. Se synnyttää perusteetonta ahdistusta moniaa, jotka eivät tunne Sanaa, eivätkä vielä ole valmiita nauttimaan vahvaa ruokaa, että itse voisivat tuntea väärän opetuksen !

• Mark 3:22-30
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* utta ei ole todellakaan Pyhän Hengen pilkka, jos hykkää kutsun tulla pelastukseen. Jumala kutsuu kahdesti, jopa kolmasti, ja palauttaa vanhurskauden asunnon entilselleen. Jos vahurskas lankeaa, hän nousee jälleen. Jeesus sanoo, ja täysin ilman ehtoja, " Se, joka minun työki tulee, sitä minä en heitä ulos." Ei pidä opettaa yli Kristuksen opin, niin kuin "armoaKristuksessap" opettaa, ja tuollainen opetus todistaa siitä, ettei ole Raamatun, eli Sanan tuntemusta, eikä silloin pitäisi olla opettajana. Se synnyttää perusteetonta ahdistusta moniaa, jotka eivät tunne Sanaa, eivätkä vielä ole valmiita nauttimaan vahvaa ruokaa, että itse voisivat tuntea väärän opetuksen !

Kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, sanoivat:
        "Hänessä on Beelsebul" ja
        "Riivaajien päämiehen voimalla hän ajaa ulos riivaajia."
        Niin Hän kutsui heidät luoksensa ja sanoi heille ...
        "Totisesti Minä sanon teille:
        Ihmisten lapsille annetaan anteeksi kaikki synnit, kaikki pilkkaamisetkin,
        kuinka paljon pilkkaavatkin.
        Mutta se, joka pilkkaa Pyhää Henkeä,
        ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin."
        He näet sanoivat: "Hänessä on saastainen henki."

• Eenokki 12
        kalamos kirjoitti:

Eli .... kun Pyhä Henki Jeesuksen puhemiehenä kolkuttaa sydämemme ovella,

"Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän" (Ilm 3:20).

Kalamoksen ovella on kolkutellut joulupukki tai se helluntaihenki joka availee ovia kutsuakseen pois uskosta ja Jumalan johdatuksesta ihmisiä.
        Kalamos on ottanut vastaan sen hengen, Kuhlmanin ja muita naispuolisia piruja koska heillä on oppi joka tekee hengestä jeesuksen näköisiä valo-olentoja, mutta ilman Jeesuksen verihaavoja.

• Eenokki 12 kirjoitti:

"Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän" (Ilm 3:20).

Kalamoksen ovella on kolkutellut joulupukki tai se helluntaihenki joka availee ovia kutsuakseen pois uskosta ja Jumalan johdatuksesta ihmisiä.
        Kalamos on ottanut vastaan sen hengen, Kuhlmanin ja muita naispuolisia piruja koska heillä on oppi joka tekee hengestä jeesuksen näköisiä valo-olentoja, mutta ilman Jeesuksen verihaavoja.

• Eenokki 12
        kalamos kirjoitti:

mm. merkitsee että tyhmästäkin Hän voi tehdä viisaan joka lyö maailman mahtavia suulle?

• ei jokainen

Tulee koetella kaikki henget ovatko ne Jumalasta !

• Niin. On siis Kristuksen Henki.
        Mutta on myös Kristusta vastustava henki
        eli antikristuksen henki.

1 Joh 4

Rakkaani, älkää uskoko jokaista henkeä,
        vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta,
        sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
        2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen:
        jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi,
        on Jumalasta.
        3. Yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta.
        Sellainen on antikristuksen henki,
        jonka te olette kuulleet olevan tulossa ja joka jo nyt on maailmassa.

• tämä on tosi

Intiaaneillakin oli pyhä henki,

• henget puhuvat

Joo, heillähän oli ensimmäinen "nettiyhteys", kun nuotion äärellä laittoi filtin avulla savumerkkejä naapurikylään.

Ensimmäisen koelähetys viestinä sisälsi seuraavaa. "On lopetettava, filtti on tulessa"!

Siinä ilmeisesti suitsutus nousi yläilmoihin.

• Kaikilla uudestisyntyneillä ihmisillä
        rotuun tai kansallisuuteen katsomatta
        on Pyhä Henki.

Siis niillä ihmisillä, jotka ovat syntyneet Hengestä.
        Näitä ihmisiä kuljettaa Pyhä Henki,
        ja Raamattu nimittää heitä Jumalan lapsiksi.

• kalamos kirjoitti:

Kaikilla uudestisyntyneillä ihmisillä
        rotuun tai kansallisuuteen katsomatta
        on Pyhä Henki.

Siis niillä ihmisillä, jotka ovat syntyneet Hengestä.
        Näitä ihmisiä kuljettaa Pyhä Henki,
        ja Raamattu nimittää heitä Jumalan lapsiksi.

* Kun on saanut kasteen, Jumalan Hengessä saa Pyhän Hengen sinetin sismpäänsä, joka sanoo. " Abba Isä"! Ja Henki rinnassa todistaa, että olen Jumalan lapsi.

* Sitten vielä tälläinen henkilö voi saada myös Pyhän Hengen kasteen, joka annetaan voimaksi ja voiteluksi Jumalan valtakunnan työhön, ja sen kautta saadaan myös armolahjat, alkaen aina kielillä puhumisen armolahjan saamisella. Jokainen PH: täyteyden saanut saa puhua kielillä, aina, joko vain sillä hetkellä, kun Henki vuodatetaan, tai sitten Hän voi jäädä lahjana saajalleen, joka on yleisin ilmiö, joskus Hän vaan ei jää, jostain syystä, ja sen kaiketi tietää vain Jumala. Sitä ei saada ansioista, niin kuin ei lahja vanhurskauttakaan, vaan se on Isän lahja lapsilleen, joka kuuluu jokaiselle uudestisyntyneelle, sen saamiseksi ei ole muuta kriteeriä, kuin että on uudestisyntynyt , ja avoin sydän vastaanottamaan Jumalan lahjan !

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Kun on saanut kasteen, Jumalan Hengessä saa Pyhän Hengen sinetin sismpäänsä, joka sanoo. " Abba Isä"! Ja Henki rinnassa todistaa, että olen Jumalan lapsi.

* Sitten vielä tälläinen henkilö voi saada myös Pyhän Hengen kasteen, joka annetaan voimaksi ja voiteluksi Jumalan valtakunnan työhön, ja sen kautta saadaan myös armolahjat, alkaen aina kielillä puhumisen armolahjan saamisella. Jokainen PH: täyteyden saanut saa puhua kielillä, aina, joko vain sillä hetkellä, kun Henki vuodatetaan, tai sitten Hän voi jäädä lahjana saajalleen, joka on yleisin ilmiö, joskus Hän vaan ei jää, jostain syystä, ja sen kaiketi tietää vain Jumala. Sitä ei saada ansioista, niin kuin ei lahja vanhurskauttakaan, vaan se on Isän lahja lapsilleen, joka kuuluu jokaiselle uudestisyntyneelle, sen saamiseksi ei ole muuta kriteeriä, kuin että on uudestisyntynyt , ja avoin sydän vastaanottamaan Jumalan lahjan !

>>>
        * Sitten vielä tälläinen henkilö voi saada myös Pyhän Hengen kasteen, joka annetaan voimaksi ja voiteluksi Jumalan valtakunnan työhön, ja sen kautta saadaan myös armolahjat, alkaen aina kielillä puhumisen armolahjan saamisella.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

>>>sen saamiseksi ei ole muuta kriteeriä, kuin että on uudestisyntynyt , ja avoin sydän vastaanottamaan Jumalan lahjan !

>>>sen saamiseksi ei ole muuta kriteeriä, kuin että on uudestisyntynyt , ja avoin sydän vastaanottamaan Jumalan lahjan !

Raamattu sanoo nimenomaan,
        että Jumala (Elohim = Valtiaat) on yksi.

Mutta ei tämän yhtälön pohtiminen tai ratkaisu
        ole kriteerinä tai edellytyksenä Jumalan lahjan vastaanottamiselle.

• kalamos kirjoitti:

Raamattu sanoo nimenomaan,
        että Jumala (Elohim = Valtiaat) on yksi.

Mutta ei tämän yhtälön pohtiminen tai ratkaisu
        ole kriteerinä tai edellytyksenä Jumalan lahjan vastaanottamiselle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim
        When used with SINGULAR VERBS AND ADJECTIVES elohim is usually SINGULAR, "god" or especially, the God. When used with plural verbs and adjectives elohim is usually plural, "gods" or "powers".

Juutalainen rabbi Lazer Danzinger kirjoitti minulle muutama päivä sitten "elohim"-sanasta tällä tavoin:

If it referred to a plural deity then the verb would also be in the plural form -- but it is not. All the verbs used is in the singular.

Hän on siis sitä mieltä, äidinkielensä asiantuntijana, rabbina ja vanhaa testamenttia lukeneena, että KAIKKI verbit ovat yksikkömuodossa jolloin monikkomuotoinen elohim on käytännössä yksikössä.

Tämän enempää en valitettavasti asiasta tiedä koska en tunne hepreaa. Mutta rehellisyyden nimessä sinun täytyy olla rehellinen myös itsellesi ja "Elohimille". Kysyä itseltäsi seuraavan kysymyksen:

Miksi VT:ssa sana "elohim" ei ole kertaakaan käännetty käännöksiin monikkomuotoiseksi, vaikka uskottelet että se aina tarkoittaa "valtiaat"? Onhan se tuhansia kertoja käännetty yksikkömuotoon - myös suomenkielisissä käännöksissä - silloin kun on kyse meidän ainoasta Jumalasta, mutta ei kertaakaan monikoksi. Miksi? Kysy nyt sitä itseltäsi, kun olet niin viisas olevinaan.

Missä Raamatussa lukee: "Alussa loi Jumalat taivaan ja maan"? En ole vielä sellaista käännöstä löytänyt. Oletko sinä?

http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim
        When used with SINGULAR VERBS AND ADJECTIVES elohim is usually SINGULAR, "god" or especially, the God. When used with plural verbs and adjectives elohim is usually plural, "gods" or "powers".

Juutalainen rabbi Lazer Danzinger kirjoitti minulle muutama päivä sitten "elohim"-sanasta tällä tavoin:

If it referred to a plural deity then the verb would also be in the plural form -- but it is not. All the verbs used is in the singular.

Hän on siis sitä mieltä, äidinkielensä asiantuntijana, rabbina ja vanhaa testamenttia lukeneena, että KAIKKI verbit ovat yksikkömuodossa jolloin monikkomuotoinen elohim on käytännössä yksikössä.

Tämän enempää en valitettavasti asiasta tiedä koska en tunne hepreaa. Mutta rehellisyyden nimessä sinun täytyy olla rehellinen myös itsellesi ja "Elohimille". Kysyä itseltäsi seuraavan kysymyksen:

Miksi VT:ssa sana "elohim" ei ole kertaakaan käännetty käännöksiin monikkomuotoiseksi, vaikka uskottelet että se aina tarkoittaa "valtiaat"? Onhan se tuhansia kertoja käännetty yksikkömuotoon - myös suomenkielisissä käännöksissä - silloin kun on kyse meidän ainoasta Jumalasta, mutta ei kertaakaan monikoksi. Miksi? Kysy nyt sitä itseltäsi, kun olet niin viisas olevinaan.

Missä Raamatussa lukee: "Alussa loi Jumalat taivaan ja maan"? En ole vielä sellaista käännöstä löytänyt. Oletko sinä?

Ketjun aiheena oli siis Pyhä Henki,
        ja nyt tässä kohden Mohikaanin viesti,
        jonka mukaan Jumalan lahjan vastaanottamisen
        ainoa edellytys uudestisyntyminen ja avoin sydän.

Sinä kysyit, että eikä kriteerinä ole se,
        että täytyy ensin uskoa kolminaisuusoppiin,
        eli siihen, että Jumala on kolme eikä yksi.

Vastasin sinulle, että tuollaista edellytystä ei ole.

Samalla oikaisin väärinkäsityksesi.
        Jumala (Elohim = Valtiaat) on nimenomaan yksi.
        Esimerkiksi Jeesus sanoi: "Minä ja Isä olemme yksi".

• kalamos kirjoitti:

Kalamos:

Joh 10:30 Minä ja Isä olemme YKSI."

Joh 17:21 että he kaikki olisivat YKSI, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        Joh 17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat YKSI, niinkuin me olemme YKSI -
        Joh 17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti YKSI, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

Jumalan sana:

Joh 10:30 Minä ja Isä olemme YHTÄ (heis).

Joh 17:21 että he kaikki olisivat YHTÄ, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        Joh 17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat YHTÄ, niinkuin me olemme YHTÄ -
        Joh 17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti YHTÄ, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

Edellä ”yhtä” merkitsee, että ovat yksimielisiä, samanmielisiä eli edellä mainituilla on samat ajatukset asioista.

Seuraavasta käy ilmi, mitä yhtä (heis) oleminen tarkoittaa.

Rom 15:5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,
        Rom 15:6 niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.

Nämä ovat samanmielisiä keskenään, jolloin he yksimielisinä eli ”yhdestä suusta” Kristuksen mielen mukaan ylistävät Jumalaa. Sitä tarkoittaa ”yksi suu”, ei ylistäjillä kirjaimellisesti ole yhtä suuta.
        He ovat samanmielisiä, niinkuin Jumala ja Kristus ovat samanmielisiä eli yhtä (= yhtä mieltä).

• kalamos kirjoitti:

Perimmäinen tarkoituksesi "valtiailla" ei ollut osoittaa että Jumala on yksi, vaan että Jumala on kolme persoonaa, koska "valtiaat" on monikkomuoto.

Mutta koska nyt huomasit että olit väärässä, kun uskottelit itsellesi ja muille että "valtiaat" on todisteena siitä että Jumala joka on yksi, onkin useita, niin sinä peräännyit asiassa omalla kieroutuneella tavallasi, ja omalla selittelylläsi, jolla yritit peittää sen asian että olit sittenkin väärässä, kun et ollut huomioinut että asiayhteys missä sana "elohim" mainitaan, se ratkaisee onko sana yksikkö tai monikkona.

• Jonah kirjoitti:

Kalamos:

Joh 10:30 Minä ja Isä olemme YKSI."

Joh 17:21 että he kaikki olisivat YKSI, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        Joh 17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat YKSI, niinkuin me olemme YKSI -
        Joh 17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti YKSI, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

Jumalan sana:

Joh 10:30 Minä ja Isä olemme YHTÄ (heis).

Joh 17:21 että he kaikki olisivat YHTÄ, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        Joh 17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat YHTÄ, niinkuin me olemme YHTÄ -
        Joh 17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti YHTÄ, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

Edellä ”yhtä” merkitsee, että ovat yksimielisiä, samanmielisiä eli edellä mainituilla on samat ajatukset asioista.

Seuraavasta käy ilmi, mitä yhtä (heis) oleminen tarkoittaa.

Rom 15:5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,
        Rom 15:6 niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.

Nämä ovat samanmielisiä keskenään, jolloin he yksimielisinä eli ”yhdestä suusta” Kristuksen mielen mukaan ylistävät Jumalaa. Sitä tarkoittaa ”yksi suu”, ei ylistäjillä kirjaimellisesti ole yhtä suuta.
        He ovat samanmielisiä, niinkuin Jumala ja Kristus ovat samanmielisiä eli yhtä (= yhtä mieltä).

Jumalan Sana sanoo nimenomaan YKSI.
        Siis tuo sana (hen)
        ei ole tuossa kohden akkusatiivi vaan nominatiivi.
        "Minä ja Isä yksi olemme."

Perimmäinen tarkoituksesi "valtiailla" ei ollut osoittaa että Jumala on yksi, vaan että Jumala on kolme persoonaa, koska "valtiaat" on monikkomuoto.

Mutta koska nyt huomasit että olit väärässä, kun uskottelit itsellesi ja muille että "valtiaat" on todisteena siitä että Jumala joka on yksi, onkin useita, niin sinä peräännyit asiassa omalla kieroutuneella tavallasi, ja omalla selittelylläsi, jolla yritit peittää sen asian että olit sittenkin väärässä, kun et ollut huomioinut että asiayhteys missä sana "elohim" mainitaan, se ratkaisee onko sana yksikkö tai monikkona.

Kuinka monta jäsentä kuuluukaan Kristuksen ruumiiseen.
        Jokainen heistä on persoona,
        "sillä me olemme Hänen ruumiinsa jäseniä".

• kalamos kirjoitti:

Kuinka monta jäsentä kuuluukaan Kristuksen ruumiiseen.
        Jokainen heistä on persoona,
        "sillä me olemme Hänen ruumiinsa jäseniä".

Se että me olemme hänen ruumiinsa jäseniä on kuvakieltä, jonka tarkoitus on osoittaa, että hän asuu meissä Pyhän Hengen, Jumalan voimavaikutuksen kautta, ja lisäksi että hän liikuttaa ruumistaan, eli meitä, sen Hengen kautta jonka Jumala lähetti maailmaan hänen kauttansa. Mutta senhän sinä jo tiesit, vaikka sen kieltäisit.

Se että me olemme hänen ruumiinsa jäseniä on kuvakieltä, jonka tarkoitus on osoittaa, että hän asuu meissä Pyhän Hengen, Jumalan voimavaikutuksen kautta, ja lisäksi että hän liikuttaa ruumistaan, eli meitä, sen Hengen kautta jonka Jumala lähetti maailmaan hänen kauttansa. Mutta senhän sinä jo tiesit, vaikka sen kieltäisit.

Niin. Kristus asuu meissä. Ihmeellistä. Eikä kuvakieltä.
        Hän puhaltaa meihin, ja meissä on Hänen Henkensä.

• kalamos kirjoitti:

Juuri näin.

Se on Kristuksen Henki joka asuu uskovan sydämessä. Meidän omassa hengessämme ei ole elämää itsessään, vaan Elämä, ikuinen sellainen on vain Kristuksen Hengessä.
        Kristus voitti ainoana kuoleman ja sen tähden vain Hänen Hengessään voi elää ikuisesti.

Uudestisyntymässä tapahtuu tämä ihme, Kristus meissä.
        Elämä tulee syntisen ihmisen sisimpään, synnyttäen hänet uudesti ylhäältä.
        Enään uudestisyntynyt ei siis elä itsessään, vaan Kristus elää meissä ja me Kristuksessa. Ja tämä Henki, joka uudestisyntyneen sisimmässä asuu, on Jumalan Henki. Näin uskova tulee osaksi Kristuksen ruumista.

Näin joka Häneen uskoo, ei koskaan kuole, sillä Hän on voittanut ainoana kuoleman ja Hänen Hengessään eläen pysyy uskova ikuisesti Hänessä.
        Vielä vähän aikaa toki roikumme liharuumiissamme, eikä liha koskaan voi taivasten valtakuntaa periä, mutta Herran tulemuksessa meidän alemmuustilaiset liha ruumiimme muuttuvat Hänen voittioisan ylösnousemusruumiinsa kaltaisiksi.
        Näin uskova kasvaa Hänessä kohti Hänen kaltaisuuttaan.

Mutta jolla ei Hänen Henkeään ole, ei ole Hänen omansa, eikä Häntä voi tuntea, eikä Häntä ymmärtää eikä Hänen Sanassaan nähdä Hänen kirkkauttaan niinkuin peittämättöin silmin nähdä voi!

• kalamos kirjoitti:

>>>Niin. Kristus asuu meissä. Ihmeellistä. Eikä kuvakieltä.

• Pysytään Sanassa
        jumalan_pete kirjoitti:

>>>että se sama Henki, voimavaikutus, minkä Isä antoi Pojallen ja jolla Poika täyttyi, se on nyt myös meissä,

• Jes 57:15
        jumalan_pete kirjoitti:

Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen,
        jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä:
        Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä
        ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki

• Käytännöllisesti katsoen Pyhä Henki on minulle sama asia, kuin Jeesus Kristus. Ei sitä sen enempää tarvi selittää.

• Niin. Pyhä Henki on Kristuksen Henki.

• >>>Käytännöllisesti katsoen Pyhä Henki on minulle sama asia, kuin Jeesus Kristus. Ei sitä sen enempää tarvi selittää.

>>>Käytännöllisesti katsoen Pyhä Henki on minulle sama asia, kuin Jeesus Kristus. Ei sitä sen enempää tarvi selittää.

> Eli kun Jeesus puhalsi ja sanoi,
        > "Ottakaa Pyhä Henki"
        > niin hän puhalsikin ulos itsensä oman suunsa kautta?

Kertoisitko,
        mitä Hän puhalsi ulos oman suunsa kautta,
        kun Hän puhalsi kohti opetuslapsia, ja sanoi
        "Ottakaa Pyhä Henki"

• kalamos kirjoitti:

> Eli kun Jeesus puhalsi ja sanoi,
        > "Ottakaa Pyhä Henki"
        > niin hän puhalsikin ulos itsensä oman suunsa kautta?

Kertoisitko,
        mitä Hän puhalsi ulos oman suunsa kautta,
        kun Hän puhalsi kohti opetuslapsia, ja sanoi
        "Ottakaa Pyhä Henki"

Miksi sen kertoisin sinulle uudelleen. Olisit lukenut aloitusviestini tarkemmin:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12232257/#comment-67718483

Itse asiassa, mies joka luulee tietävänsä mikä Pyhä Henki on, kyselee minulta mitä Jeesus puhalsi ulos suustaan, kun hän sanoi "ottakaa Pyhä Henki". Siinä ei ole mieltä. Jos tarkoituksesi on kuulustella, niin turha vaiva.

Miksi sen kertoisin sinulle uudelleen. Olisit lukenut aloitusviestini tarkemmin:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12232257/#comment-67718483

Itse asiassa, mies joka luulee tietävänsä mikä Pyhä Henki on, kyselee minulta mitä Jeesus puhalsi ulos suustaan, kun hän sanoi "ottakaa Pyhä Henki". Siinä ei ole mieltä. Jos tarkoituksesi on kuulustella, niin turha vaiva.

Aivan samoinkuin ensimmäisestä ihmisestä tuli Elävä sielu,
        kun Jumala puhalsi Itsestään ihmiseen Elämän Hengen,
        aivan samoin nyt opetuslapsista tuli Eläviä eli Uudestisyntyneitä,
        kun Jeesus puhalsi Itsestään heihin Pyhän Hengen.

• OSA 1 (2)

Kiitos kysymystä. Suokaa anteeksi jos käytän "minä"-sanaa ahkerasti, mutta aloituksessa kysyttiin "mitä Pyhä Henki merkitsee sinulle".

Pyhä Henki merkitsee minulle Jumalan vaikuttavana voimana enemmän kuin osaan edes sanoiksi pukea. Tuskin voisin elää elämisen arvoista elämää ilman Pyhää Henkeä. Koen että olen tullut riippuvaiseksi Pyhästä Hengestä, vaikka olen ollut sitä aina. Se on Jumalan voima minussa.

Pyhä Henki on minussa - kuten muissakin uudestisyntyneissä ihmisissä - lapseuden henkenä, ja se todistaa minun henkeni kanssa että olen Jumalan lapsi. Ilman sitä en ole Jumalan lapsi enkä siten myöskään taivaan perillinen.

Se antaa minulle voiman olla Jeesuksen todistaja, ja se vaikuttaa minussa rakkautta lähimmäisiini, joihin kuuluu myös kaikki ne, jotka luulevat vihaavansa minua. Minulla ei ole luontaisia vihamiehiä, ja ne jotka luulevat sellaisia olevansa, he ovat pahasti erehtyneet. Minulla ei ole taistelua lihaa ja verta vastaan, vaan pahuuden henkiolentoja vastaan, jotka voitan sanan voimalla, kaksiteräisellä miekalla.

Minussa oleva Jumalan voimavaikutus muistuttaa minua kaikesta siitä mitä Jeesus on sanonut ja tehnyt, ja se opettaa minulle jatkuvasti uusia asioita Raamatusta, joita olen kyllä lukenut, mutta en välttämättä aikaisemmin ymmärtänyt tai sisäistänyt.

Pyhä Henki opetti minulle joitakin kuukausia sitten, että se ei voimavaikutuksena itse rukoile (vaikka yleisesti niin luullaan), vaan että se on minun oma henkeni joka rukoilee puolestani sanomattomilla huokauksilla, silloin kun olen Jumalan voiman vaikutuksessa ja johdatuksessa.

• OSA2 (2)

Jakeesta 26: "... Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla".

Jakeesta 27: "... Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä".

Henki isolla H-kirjaimella saa kristityt luulemaan, että Jumalan voimavaikutus rukoilee. Mutta se ei ole niin koska Pyhä Henki ei ole persoona. Uskokaa tai älkää, mutta meidän oma henkemme voi rukoilla Pyhän Hengen vaikutuksessa, niin että rukoilemme hengessä ja totuudessa:

Room.8:26 "Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla."
        Room.8:27 "Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä."

Siellä ei siis ole luettavissa että "Pyhä Henki rukoilee", vaan että "Henki rukoilee".

Älä anna ison alkukirjaimen Henki-sanassa hämätä suo, sillä
        A) kreikankielen alkutekstit oli kaikki kirjoitettu ainoastaan isoilla kirjaimilla, ja
        B) ihminen voi rukoilla hengessä ja totuudessa, etenkin nykyään, kun/jos Pyhän Hengen sinetti on heidän sisimmässään, tai/ja ihminen on täynnä Pyhää Henkeä.

Jeesus sanoi että
        A) ON JO AIKA
        ja
        B) TULEE AIKA
        jolloin totiset rukoilijat rukoilevat hengessä ja totuudessa.

A oli viittauksena uudestisyntymättömiin hurskaisiin ihmisiin (esim. Eliaan joka rukoilemalla rukoili - se on hänen henkensä hänessä).
        Ja B oli viittauksena uuden liiton uudestisyntyneisiin, jotka ovat saaneet henkikasteen ja rukoilevat Pyhän Hengen vaikutuksen alaisena (mm. "vierailla kielillä").

Voiko siis meidän oma henkemme rukoilla puolestamme sanomattomilla huokauksilla? Tottakai. Se on meidän oma henkemme (eli me itse) joka rukoilee Hengessä, kun Henki pääsee vaikuttamaan meissä:

"... Tehkää tämä... rukoillen joka aika Hengessä..." (Ef.6:18).

Sinä olet puu. Seurakunta on metsä. Metsä voi olla tuulessa ja tuuli voi olla metsässä. Kun tuuli liikkuu metsässä, silloin liikkuvat myös yksittäiset puut. Sinä olet yksittäinen puu ja sinä voit liikkua Hengessä (kreik: pneuma).

Henki-sana tulee Uuteen testamenttiin "pneuma"-sanasta. Silloin kun Jeesus puhui uudestisyntymisestä ja sanoi että "TUULI puhaltaa missä tahtoo" (Joh.3:8), hän käytti silloin "pneuma"-sanaa joka suomeksi on tässä käännetty tuuleksi.

Muista nyt loppuelämäsi ajan, että sinä voit olla tuulessa, mutta tulli voi myös olla sinussa, sillä Jeesus puhalsi ja sanoi:

"Ottakaa Pyhä Henki".

"Pneuma" voi siis olla viittauksena tuuleen, mutta myös henkäykseen, ilmoittavat sanakirjat (G4151). Siinä oli Jeesuksen henkäys joka uudestisynnytti ihmiset. Silloin syntyi ensimmäinen seurakunta, ja helluntaipäivän tapahtuma oli jatke, jossa uudestisyntyneet puettiin voimalla korkeudesta.

Heidät puettiin voimalla, mutta ei persoonalla. Mutta sitä myötä heidän sydämensä tuli täyteen Kristuksen sanoja, jotka oikein julistettuna ilman kompromisseja saivat aikaan valtavan liikehdinnän kansan keskuudessa, niin että yhtenä ja samana päivänä noin 3000 sielua uudestisyntyi ylhäältä, silloin kun he tekivät parannuksen, katumalla syntejään ja hautaamalla vanhan elämän tunnustuksellisella vesikasteella, ja he nousivat uuteen elämään Kristuksen kanssa.

Kannat hyviä taikka huonoja hedelmiä. Jokainen puu tunnettaan hedelmistään. Jos kannat paljon hengen hedelmiä, olet todennäköisesti harrastanut rukoilemista "hengessä ja totuudessa".

Raamattu antaa meille kehotuksen siitä miten on rukoiltava:

"... Minun on rukoiltava hengelläni..." (1.Kor.14:15).

OSA2 (2)

Jakeesta 26: "... Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla".

Jakeesta 27: "... Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä".

Henki isolla H-kirjaimella saa kristityt luulemaan, että Jumalan voimavaikutus rukoilee. Mutta se ei ole niin koska Pyhä Henki ei ole persoona. Uskokaa tai älkää, mutta meidän oma henkemme voi rukoilla Pyhän Hengen vaikutuksessa, niin että rukoilemme hengessä ja totuudessa:

Room.8:26 "Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla."
        Room.8:27 "Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä."

Siellä ei siis ole luettavissa että "Pyhä Henki rukoilee", vaan että "Henki rukoilee".

Älä anna ison alkukirjaimen Henki-sanassa hämätä suo, sillä
        A) kreikankielen alkutekstit oli kaikki kirjoitettu ainoastaan isoilla kirjaimilla, ja
        B) ihminen voi rukoilla hengessä ja totuudessa, etenkin nykyään, kun/jos Pyhän Hengen sinetti on heidän sisimmässään, tai/ja ihminen on täynnä Pyhää Henkeä.

Jeesus sanoi että
        A) ON JO AIKA
        ja
        B) TULEE AIKA
        jolloin totiset rukoilijat rukoilevat hengessä ja totuudessa.

A oli viittauksena uudestisyntymättömiin hurskaisiin ihmisiin (esim. Eliaan joka rukoilemalla rukoili - se on hänen henkensä hänessä).
        Ja B oli viittauksena uuden liiton uudestisyntyneisiin, jotka ovat saaneet henkikasteen ja rukoilevat Pyhän Hengen vaikutuksen alaisena (mm. "vierailla kielillä").

Voiko siis meidän oma henkemme rukoilla puolestamme sanomattomilla huokauksilla? Tottakai. Se on meidän oma henkemme (eli me itse) joka rukoilee Hengessä, kun Henki pääsee vaikuttamaan meissä:

"... Tehkää tämä... rukoillen joka aika Hengessä..." (Ef.6:18).

Sinä olet puu. Seurakunta on metsä. Metsä voi olla tuulessa ja tuuli voi olla metsässä. Kun tuuli liikkuu metsässä, silloin liikkuvat myös yksittäiset puut. Sinä olet yksittäinen puu ja sinä voit liikkua Hengessä (kreik: pneuma).

Henki-sana tulee Uuteen testamenttiin "pneuma"-sanasta. Silloin kun Jeesus puhui uudestisyntymisestä ja sanoi että "TUULI puhaltaa missä tahtoo" (Joh.3:8), hän käytti silloin "pneuma"-sanaa joka suomeksi on tässä käännetty tuuleksi.

Muista nyt loppuelämäsi ajan, että sinä voit olla tuulessa, mutta tulli voi myös olla sinussa, sillä Jeesus puhalsi ja sanoi:

"Ottakaa Pyhä Henki".

"Pneuma" voi siis olla viittauksena tuuleen, mutta myös henkäykseen, ilmoittavat sanakirjat (G4151). Siinä oli Jeesuksen henkäys joka uudestisynnytti ihmiset. Silloin syntyi ensimmäinen seurakunta, ja helluntaipäivän tapahtuma oli jatke, jossa uudestisyntyneet puettiin voimalla korkeudesta.

Heidät puettiin voimalla, mutta ei persoonalla. Mutta sitä myötä heidän sydämensä tuli täyteen Kristuksen sanoja, jotka oikein julistettuna ilman kompromisseja saivat aikaan valtavan liikehdinnän kansan keskuudessa, niin että yhtenä ja samana päivänä noin 3000 sielua uudestisyntyi ylhäältä, silloin kun he tekivät parannuksen, katumalla syntejään ja hautaamalla vanhan elämän tunnustuksellisella vesikasteella, ja he nousivat uuteen elämään Kristuksen kanssa.

Kannat hyviä taikka huonoja hedelmiä. Jokainen puu tunnettaan hedelmistään. Jos kannat paljon hengen hedelmiä, olet todennäköisesti harrastanut rukoilemista "hengessä ja totuudessa".

Raamattu antaa meille kehotuksen siitä miten on rukoiltava:

"... Minun on rukoiltava hengelläni..." (1.Kor.14:15).

Sinulle Pyhä Henki on siis vain voimavaikutus, mutte ei Persoona.

"Älkää tuottako surua Jumalan Pyhälle Hengelle,
        jonka olette saaneet sinetiksi lunastuksen päivää varten."

Miten persoonaton voima voisi tulla murheelliseksi tai surulliseksi?

• kalamos kirjoitti:

>>>Miten persoonaton voima voisi tulla murheelliseksi tai surulliseksi?

• 3+4 on 7
        kalamos kirjoitti:

Aiotko kalamos alkaa jankkaamaan jumalattoman peten kanssa Pyhästä Hengestaä jota hän ei ymmärrä eikä voi ymmärtää? Onko jumalattoman peten kanssa väittely mielestäsi Jumalan tahto?

• 3+4 on 7 kirjoitti:

Aiotko kalamos alkaa jankkaamaan jumalattoman peten kanssa Pyhästä Hengestaä jota hän ei ymmärrä eikä voi ymmärtää? Onko jumalattoman peten kanssa väittely mielestäsi Jumalan tahto?

En aio kinata kenenkään kanssa.
        Mutta olisin mielelläni keskustellut
        nyt tässä tapauksessa jumalan_peten kanssa,
        jos hän olisi vastannut kysymykseeni "miten",
        mutta hän ei vastannut siihen,
        vaan vastasi ansiokkaasti kysymykseen "miksi"
        - Jumalan Pyhä Henki tulee murheelliseksi -
        ja siihen minulla ei ole mitään lisättävää.

Mutta minä olisin halunnut tietää,
        miten persoonaton voima,
        jollaiseksi hän Pyhän Hengen luokittelee,
        voi tulla murheelliseksi.

• kalamos kirjoitti:

En aio kinata kenenkään kanssa.
        Mutta olisin mielelläni keskustellut
        nyt tässä tapauksessa jumalan_peten kanssa,
        jos hän olisi vastannut kysymykseeni "miten",
        mutta hän ei vastannut siihen,
        vaan vastasi ansiokkaasti kysymykseen "miksi"
        - Jumalan Pyhä Henki tulee murheelliseksi -
        ja siihen minulla ei ole mitään lisättävää.

Mutta minä olisin halunnut tietää,
        miten persoonaton voima,
        jollaiseksi hän Pyhän Hengen luokittelee,
        voi tulla murheelliseksi.

Etkö nyt kun näin pitkälle ollaan tultu, osaa myös itsekin selittää MITEN "maa murehtii ja siinä asuvaiset nääntyvät" (Hoos.4:3), ja MITEN "Siionin portit valittavat ja jopa vaikeroivat" (Jes.3:26) ja MITEN "aurinko häpeää" (Jes.24:23), ja MITEN aurinkoa ja kuuta pyydetään ylistävämään Jumalaa (Ps.148:3).

Jos tiedät vastauksen noihin, silloin tiedä vastauksen siihen, MITEN Pyhä Henki voi tulla murheelliseksi. Jätän sinulle itsellesi tämän asian mietittäväksi käsi sydämellä.

Etkö nyt kun näin pitkälle ollaan tultu, osaa myös itsekin selittää MITEN "maa murehtii ja siinä asuvaiset nääntyvät" (Hoos.4:3), ja MITEN "Siionin portit valittavat ja jopa vaikeroivat" (Jes.3:26) ja MITEN "aurinko häpeää" (Jes.24:23), ja MITEN aurinkoa ja kuuta pyydetään ylistävämään Jumalaa (Ps.148:3).

Jos tiedät vastauksen noihin, silloin tiedä vastauksen siihen, MITEN Pyhä Henki voi tulla murheelliseksi. Jätän sinulle itsellesi tämän asian mietittäväksi käsi sydämellä.

Kuten itse totesit nuo ovat kielikuvia.
        Esimerkiksi "maa" tarkoittaa Israelia.

Mutta Pyhä Henki ei ole kielikuva.
        Pyhä Henki on Henki.

• kalamos kirjoitti:

Kuten itse totesit nuo ovat kielikuvia.
        Esimerkiksi "maa" tarkoittaa Israelia.

Mutta Pyhä Henki ei ole kielikuva.
        Pyhä Henki on Henki.

>>>Mutta Pyhä Henki ei ole kielikuva.

>>>Mutta Pyhä Henki ei ole kielikuva.

Ymmärsitkö sen, että Hoos 4 puhuu Israelista?

Siis "maa" on Raamatun kielessä Israel.
        Samoinkuin "meri" tarkoittaa pakanakansoja.

Mutta Pyhä Henki on Henki.
        Ei ole mitään kielikuvaa siinä,
        että me voimme tuottaa muhretta Pyhälle Hengelle,
        tai siinä, että Pyhä Henki lohduttaa meitä.

• kalamos kirjoitti:

Ymmärsitkö sen, että Hoos 4 puhuu Israelista?

Siis "maa" on Raamatun kielessä Israel.
        Samoinkuin "meri" tarkoittaa pakanakansoja.

Mutta Pyhä Henki on Henki.
        Ei ole mitään kielikuvaa siinä,
        että me voimme tuottaa muhretta Pyhälle Hengelle,
        tai siinä, että Pyhä Henki lohduttaa meitä.

Ei edelleenkään kukaan ole yrittänyt todistaa että Pyhä Henki on kielikuva, kuten asian aikaisemmin esitit. Pyhän Hengen murehtuminen on vittaus siihen, että Henki ei pääsee toimimaan syntien takia, eikä ole kirjaimellin viittaus siihen, että se on murhelllinen. Jos PH olisi oikeasti murheellinen syntien takia, niin se olisi sitä varmstasti jatkuvasti, koska maailmassa on syntiä niin paljon. Mutta nyt se ei ole sitä lainkaan.

Ei edelleenkään kukaan ole yrittänyt todistaa että Pyhä Henki on kielikuva, kuten asian aikaisemmin esitit. Pyhän Hengen murehtuminen on vittaus siihen, että Henki ei pääsee toimimaan syntien takia, eikä ole kirjaimellin viittaus siihen, että se on murhelllinen. Jos PH olisi oikeasti murheellinen syntien takia, niin se olisi sitä varmstasti jatkuvasti, koska maailmassa on syntiä niin paljon. Mutta nyt se ei ole sitä lainkaan.

Raamatun mukaa
        Pyhälle Hengelle voidaan tuottaa surua/murhetta.
        Ja kun me sen teeemme,
        niin silloin Hän on murheellinen meidän tähtemme.

Toisaalta, kun me olemme murheellisia,
        niin silloin Pyhä Henki voi lohduttaa meitä.
        Hän on Lohduttaja.

• Se pyörii sittenkin

Tuolla ylempänä mainittu kouristuskohtaus on täydellinen kuvaus epilepsia kohtauksesta, tällainen menee itsestään ohi ja sillä siisti. Eihän siihen aikaan tällaisista tiedetty mitään , suurin osa sairauksista, joita ei ymmärretty selitettiin riivaajien ym. henkiolentojen syyksi. Näinhän se on ollut muissakin kulttuureissa siihen aikaan ja esim. Afrikassa esiintyy tätä tänäpäivänäkin vielä.

• Nyt joka tapauksessa Jeesus paransi tuon pojan,
        joka oli kärsinyt "kuunvaihetaudista" pienestä pitäen.

Ja tämä parantaminen tässä tapauksessa edellytti sitä,
        että Jeesus nuhteli saastaista henkeä,
        ja kielsi sitä enää palaamasta poikaan.
        Ja Raamattu kertoo, että Jeesus nuhteli ankarasti tuota henkeä.

Kun tuo saastainen henki sitten lähti pojasta
        sillä tavalla kuin silminnäkijäkuvaukset kertovat,
        niin ympärillä olevat totesivat, että poika kuoli.
        Ehkä hän kuoli, ehkä ei.
        Mutta joka tapauksessa Jeesus laitti tuossa vaiheessa
        kätensä pojan päälle, ja antoi tämän sitten elävänä isälleen.

Se, että opetuslapset eivät tässä tapauksessa kyenneet parantamaan poikaa,
        johtui nimenomaan siitä, että he eivät kyenneet ajamaan riivaajaa ulos.
        Ja Jeesus kertoi heille, miksi he eivät siihen kyenneet.

• Usko Toivonen

>> Mitä Pyhä Henki sinulle merkitsee? >>

Kirkkauden toivoa Jeesuksessa Kristuksessa.

Pyhä Henki murskaa järjen päätelmät ja antaa ymmärryksen siitä, että
      Jumalan armo on kokonaan ja kaikkineen lahjaa.

Pyhä Henki kirkastaa armoa, onhan Hän armon Henki.

Pyhä Henki johdattaa Jeesuksessa olevat yhteisiin kokoontumisiin
      täyttymään Pyhällä Hengellä.

19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
      20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
      21. Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
      Ef. 5.

Pyhä Henki jakaa Kristuksen seurakunnan rakentumiseksi armolahjojaan,
      tahtonsa mukaisesti.

11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
      1. Kor. 12.

Pyhä Henki kirkastaa Kristusta, katse kiinnittyy Jumalan Karitsaan, ja tulee
      ymmärrys, viisaus ylhäältä:

Kristuksessa ei ole "meitä" ja "teitä", vaan Jeesuksen ansaitsemia.

28. Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Kiitos elävä Jeesus kaikesta mitä olet tehnyt ja mitä yhä teet!

• Tämä viesti tuli tähän samaan aikaan kun kirjoittelin alempana olevaa viestiäni.
        Joten en ollut tätä vielä lukenut, kun tuon kirjoitin.
        Näyttää olevan samoja nimittäjiä viesteissämme:

- Armon Henki
        - Kirkastaa Kristusta
        - Hengellä täyttyminen
        - Pyhä Henki johdattaa
        - Kristuksessa ei ole meitä ja teitä

Kiitos tästä kommentista!

"kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä
        kärsien toinen toistanne rakkaudessa
        ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
        yksi ruumis ja yksi henki,
        niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon"

t. kalamos

• UskoToivonen
        kalamos kirjoitti:

Tämä viesti tuli tähän samaan aikaan kun kirjoittelin alempana olevaa viestiäni.
        Joten en ollut tätä vielä lukenut, kun tuon kirjoitin.
        Näyttää olevan samoja nimittäjiä viesteissämme:

- Armon Henki
        - Kirkastaa Kristusta
        - Hengellä täyttyminen
        - Pyhä Henki johdattaa
        - Kristuksessa ei ole meitä ja teitä

Kiitos tästä kommentista!

"kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä
        kärsien toinen toistanne rakkaudessa
        ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
        yksi ruumis ja yksi henki,
        niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon"

t. kalamos

Hengen yhteys.

Pyhän Hengen toiminta on ihmeellistä.

Esim. Pyhä Henki vahvistaa saarnaajan puheenaiheen usealle uskovalle
        jo etukäteen.

Ja myös tulee täsmäsanoma, jotakin yksittäistä kuulijaa varten.

Monesti kuulee uskoontulleiden todistaneen sanan tulleen niin kohti,
        että on luullut saarnaajalle etukäteen jonkin ihmisen kertoneen juuri
        hänen asioistaan, vaikka ei kukaan ihminen ole kertonut.

• UskoToivonen kirjoitti:

Hengen yhteys.

Pyhän Hengen toiminta on ihmeellistä.

Esim. Pyhä Henki vahvistaa saarnaajan puheenaiheen usealle uskovalle
        jo etukäteen.

Ja myös tulee täsmäsanoma, jotakin yksittäistä kuulijaa varten.

Monesti kuulee uskoontulleiden todistaneen sanan tulleen niin kohti,
        että on luullut saarnaajalle etukäteen jonkin ihmisen kertoneen juuri
        hänen asioistaan, vaikka ei kukaan ihminen ole kertonut.

Kerran minulle kävi niin,
        että käytettyäni pienen puheenvuoron pienessä kotikokouksessa,
        minä koin kehoitusta mennä rukoilemaan saarnaajan puolesta.
        Ei minulla näin ole tapana tehdä, mutta nyt en voinut
        kuin totella Pyhän Hengen kehoitusta.
        Laskin käteni hänen päällensä ja rukoilin ...
        oikastaan kovin sopimattomin sanoin.

Mutta kun lopetin, ja oli saarnan vuoro,
        niin tuo saarnaaja katseli minua pilke silmäkulmassa, ja sanoi,
        että tämä on nyt sitten viimeinen kokous, jonka hän pitää täällä.

Hän lähtee kokonaan toiselle puolelle Suomea saarnaajan tehtäviin.
        Ja sitten hän jatkoi. Tätä ei kai kukaan vielä tiennytkään.
        Mutta Pyhä Henki tiesi, ja niin Hän kehotti minua siunaamaan
        tämän saarnaajan noihin uusiin tehtäviinsä.

Ehkä tuo saarnaaja tarvitsi tuollaista vahvistusta siihen,
        että hän on tehnyt oikean ratkaisun. En tiedä.

• Usko Toivonen
        kalamos kirjoitti:

Kerran minulle kävi niin,
        että käytettyäni pienen puheenvuoron pienessä kotikokouksessa,
        minä koin kehoitusta mennä rukoilemaan saarnaajan puolesta.
        Ei minulla näin ole tapana tehdä, mutta nyt en voinut
        kuin totella Pyhän Hengen kehoitusta.
        Laskin käteni hänen päällensä ja rukoilin ...
        oikastaan kovin sopimattomin sanoin.

Mutta kun lopetin, ja oli saarnan vuoro,
        niin tuo saarnaaja katseli minua pilke silmäkulmassa, ja sanoi,
        että tämä on nyt sitten viimeinen kokous, jonka hän pitää täällä.

Hän lähtee kokonaan toiselle puolelle Suomea saarnaajan tehtäviin.
        Ja sitten hän jatkoi. Tätä ei kai kukaan vielä tiennytkään.
        Mutta Pyhä Henki tiesi, ja niin Hän kehotti minua siunaamaan
        tämän saarnaajan noihin uusiin tehtäviinsä.

Ehkä tuo saarnaaja tarvitsi tuollaista vahvistusta siihen,
        että hän on tehnyt oikean ratkaisun. En tiedä.

Hyvä, että tottelit Hengen kehoitusta.

Vastaavanlaisia todistuksia kuulee aika-ajoin, kuinka Jumala vahvistaa
        kutsumuksensa jonkin uskovan kohdalla toisten uskovien kautta.

• Taisin avata ketjun väärälle palstalle.
      Vaikka en koskaan olekaan tehnyt aloitusta tälle foorumille
      millekään sen palstalle keskustellakseni
      helluntailaisuudesta tai luterilaisuudesta jne.

Joka tapauksessa Sinikka-pappi on ainoa,
      joka tähän mennessä on
      selkeästi ja omakohtaisesti vastannut kysymykseen,
      > Mitä Pyhä Henki sinulle merkitsee? <

Kaikki, mitä Sinikka-pappi kertoi omakohtaisena todistuksena,
      on sellaista, johon minäkin voin hengessäni yhtyä.

Ensimmäinen voimakas kokemus Pyhän Hengestä kohdallani oli,
      - kuten ylempänä kerroinkin -
      se, kun Pyhä Henki veti minua Kristuksen tykö.

Sitten aikanaan minä tulin Jeesuksen tykö,
      ja synnyin uudesti ylhäältä, Hengestä.
      Siis kalamoksessa oli nyt jotain ihan uutta,
      mikä oli syntynyt Pyhästä Hengestä.
      Se ilmeni minussa eri tavoin.

Sitten minä otin myös kasteen Jeesukseen Kristukseen.
      Silloin minut kastettiin Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Pyhä Henki on kirkastanut minulle Kristusta Jeesusta.
      Siis Kuningastani ja Pelastajaani. Ja siinä onkin ollut kirkastamista.
      Tarkoitan sitä, että minulla oli pienenä aivan vääränlainen Jumala-kuva.
      Siis vääränlainen kuva Jumalasta - ei mitään ymmärrystä Armon Hengestä.

Pyhä Henki on vaikuttanut elämässäni ihmeitä;
      jos ei olisi vaikuttanut, en enää olisi elossa.

Kun luen Sanaa, niin Pyhä Henki opettaa minua.
      Tälläkin foorumilla kirjoittaessani Hän muistuttaa minua kaikesta,
      mitä Jeesus on opettanut. Mutta kun luen Sanaa liian vähän,
      niin välillä en millään tahdo muistaa, vaikka muistutetaan.

Pyhä Henki myös johdattaa minua.
      Valitettavasti rukoilen aivan liian vähän,
      ja niin en aina elä johdatuksessa.

Pyhä Henki on antanut minulle rohkeutta kertoa Jeesuksesta eri tavoin
      joskus hyvin yllättävissäkin tilanteissa.

Tiedän, että on myös toinen henki kuin Jumalan Henki.
      Ja juuri siksi on tärkeää, että meidän päällemme on
      myös puettu Voima Korkeudesta.

Ja kolmanneksi on tärkeää, että nostamme purjeet ylös,
      jotta voimme vaeltaa Hengessä.
      Soutaen eli omin voimin emme pääse minnekään,
      kun vastavirtaan täällä maailmassa kuljemme.

Siis

1)
      Me synnymme Hengestä

2)
      Meidän päällemme puetaan Hengen voima
      ja me täytymme jatkuvasti Hengestä

3)
      Me vaellamme Hengessä

• Kalamos, tällä palstalla on eräs sanonut minulle useasti että ilmeisesti siksi koska en täytä kaikkia hänen vaatimuksiaan olen syyllistynyt Pyhän Hengen pilkkaan.
      Tuo nainen on hiukan vainoharhainen ja on jättänyt useita tutkintapyyntöjä poliisille koska hän kuvittelee että häntä vainotaan. Poliisi ei ole tietenkään reagoinut sillä se on ollut vain tämän naisen kuvittelua.

Eli tilanteen ollessa näin Pyhä Henki on vaarallinen ase henkisesti häiriytyneen naisen käsissä.

Ja muidenkin, jotka eivät siedä sitä että joku eli minä ajattelen eri tavoin kuin he.

Kun sanot toiselle että pilkkaat pyhää henkeä tuomitset hänet samalla ikuiseen tuleen.

Jumala toteuttaa sen kohdallasi, joten Hänestäkään ei ole turvaa.

Umpikuja.

Tähänkin voi tulla joku syyttämään pyhän hengen pilkasta.

Miten voi pilkata sellaista mihin ei usko??

Ihmisillä on taipumus suggeroida itsensä uskomaan, esim.joukossa jossa kaikki muutkin näyttävät uskovan.

Ihmisen mieli tuottaa näitä kokemuksia. Sitten aletaan puhua pyhästä hengestä.

Olen itsekin kokenut sen, 10 vuotta sitten, joten en tuomitse uskovaisia mutta en kovin herkästi lähde uskomaan kaikkea sitä mitä pyhästä hengestä puhutaan.

Itse asiass en usko siihen juuri ollenkaan, että sitä on edes olemassa muutoin kuin ihmisten mielikuvituksessa.

Sinä kalamos et voi mielipidettäni ymmärtää, olenhan ei-teisti, ja sinä fundamentalisti ja teisti.

Kirjoitinpa kuitenkin. Jos palstalla on joku etsivä sielu. Hänen on hyvä pitää jalat maassa eikä uskoa kaikkea mitä tällä palstalla uskovat kirjoittavat. Se järjen ääni.

• > Ihmisen mieli tuottaa näitä kokemuksia. <

Kun esimerkiksi yhdessä ainoassa kokoontumisessa
        valtaisa joukko sokeita, rampoja, kuuroja jne paranee,
        niin ei kysymyksessä voi olla ihmisen mieli,
        vaan kysymyksessä täytyy olla Jumalan Henki.

Fariseukset sanoivat Jeesukselle,
        että riivaajain päämiehen voimalla Hän tekee ihmeitä.
        Ja tätä lausumaa Jeesus sanoi Pyhän Hengen pilkkaamiseksi.
        Siis sitä, että joku väittää Pyhän Hengen tekoja paholaisen teoiksi.

Ja Jeesus jatkoi, että joka pilkkaaaaaaaa, ei saa ikinä anteeksi.
        Mutta ei Hän sitä varten niin sanonut, että olisi ilmoittanut näille,
        että peli on teidän kohdaltanne pelattu. Ei.
        Vaan sitä varten, että he lakkaisivat pilkkaamasta.

• kalamos kirjoitti:

> Ihmisen mieli tuottaa näitä kokemuksia. <

Kun esimerkiksi yhdessä ainoassa kokoontumisessa
        valtaisa joukko sokeita, rampoja, kuuroja jne paranee,
        niin ei kysymyksessä voi olla ihmisen mieli,
        vaan kysymyksessä täytyy olla Jumalan Henki.

Fariseukset sanoivat Jeesukselle,
        että riivaajain päämiehen voimalla Hän tekee ihmeitä.
        Ja tätä lausumaa Jeesus sanoi Pyhän Hengen pilkkaamiseksi.
        Siis sitä, että joku väittää Pyhän Hengen tekoja paholaisen teoiksi.

Ja Jeesus jatkoi, että joka pilkkaaaaaaaa, ei saa ikinä anteeksi.
        Mutta ei Hän sitä varten niin sanonut, että olisi ilmoittanut näille,
        että peli on teidän kohdaltanne pelattu. Ei.
        Vaan sitä varten, että he lakkaisivat pilkkaamasta.

"Kun esimerkiksi yhdessä ainoassa kokoontumisessa valtaisa joukkko sokeita, rampoja, kuuroja jne paranee, niin kyseessä ei voi olla ihmisen mieli, vaan kyseessä täytyy olla Jumalan henki."

Todista yksikin tuollainen ihme niin uskon heti. Tällä hetkellä on todellisuutta että että palstoilla puhutaan Pirkko Jalovaaran kokouksien ns.ihmeistä. Joku oli uskonut että hän on nyt parantunut jaloistaan ja uskovaisten käskystä kävellyt salista ulos ilman kainalosauvoja.

Uskon kävelyn aikana polvilumpio oli haljennut ja nivelsiteet irronneet.

Tällaista puhutaan näistä ihmeistä tänä päivänä.

"Fariseukset sanoivat Jeesukselle, että riivaajain voimalla Hän tekee ihmeitä. Ja tätä lausumaa Jeesus sanoi Pyhän Hengen pilkkaamiseksi. Siis sitä että joku väittää Pyhän Hengen tekoja paholaisen teoiksi. Ja Jeesus jatkoi että joka pilkkaa, ei saa ikinä antaisi anteeksi. Mutta ei hän sitä varten niin sanonut, että olisi ilmoittanut näille, että peli on teidän kohdaltanne pelattu. Ei. Vaan sitä varten, että he lakkaisivat pilkkaamasta."

No, sittenhän minä en voi pilkata Pyhää Henkeä, koska minä en usko saatanan olemassaoloon. Enää. En ole 10 vuoteen uskonut.

Jokin Jumala on olemassa, se Luoja mutta se tuskin on Raamatun Jumala.

Ko kirja on niin ristiriitainenkin ja täynnä utopistisia kertomuksia.

Mutta sinä näytät tuntevan sen hyvin. Tosta noin vaan lonkalta tiesit mitä raamattu sanoo pyhän hengen pilkasta.

"Kun esimerkiksi yhdessä ainoassa kokoontumisessa valtaisa joukkko sokeita, rampoja, kuuroja jne paranee, niin kyseessä ei voi olla ihmisen mieli, vaan kyseessä täytyy olla Jumalan henki."

Todista yksikin tuollainen ihme niin uskon heti. Tällä hetkellä on todellisuutta että että palstoilla puhutaan Pirkko Jalovaaran kokouksien ns.ihmeistä. Joku oli uskonut että hän on nyt parantunut jaloistaan ja uskovaisten käskystä kävellyt salista ulos ilman kainalosauvoja.

Uskon kävelyn aikana polvilumpio oli haljennut ja nivelsiteet irronneet.

Tällaista puhutaan näistä ihmeistä tänä päivänä.

"Fariseukset sanoivat Jeesukselle, että riivaajain voimalla Hän tekee ihmeitä. Ja tätä lausumaa Jeesus sanoi Pyhän Hengen pilkkaamiseksi. Siis sitä että joku väittää Pyhän Hengen tekoja paholaisen teoiksi. Ja Jeesus jatkoi että joka pilkkaa, ei saa ikinä antaisi anteeksi. Mutta ei hän sitä varten niin sanonut, että olisi ilmoittanut näille, että peli on teidän kohdaltanne pelattu. Ei. Vaan sitä varten, että he lakkaisivat pilkkaamasta."

No, sittenhän minä en voi pilkata Pyhää Henkeä, koska minä en usko saatanan olemassaoloon. Enää. En ole 10 vuoteen uskonut.

Jokin Jumala on olemassa, se Luoja mutta se tuskin on Raamatun Jumala.

Ko kirja on niin ristiriitainenkin ja täynnä utopistisia kertomuksia.

Mutta sinä näytät tuntevan sen hyvin. Tosta noin vaan lonkalta tiesit mitä raamattu sanoo pyhän hengen pilkasta.

No, katso ja kuuntele vaikka tämä video alusta loppuun saakka,
        ja olet nähnyt valtavan määrän parantumisihmeitä.
        Suurin ja runsaslukuisin ihme tapahtuu aivan videon lopussa.

http://www.youtube.com/watch?v=A-6n0EVdQmQ

• kalamos kirjoitti:

@kalamos

Olen lukenut tutkimuksen Kathyn Kuhllmanista ja siinä todettiin parantumisten olleen pelkkää huuhaata eli yhtäkään niistä ei ole todistettu!

Miksi huijaat ihmisiä, kalamos?

@kalamos

Olen lukenut tutkimuksen Kathyn Kuhllmanista ja siinä todettiin parantumisten olleen pelkkää huuhaata eli yhtäkään niistä ei ole todistettu!

Miksi huijaat ihmisiä, kalamos?

Katsoitko tuon videon?

• kyselevä
        kalamos kirjoitti:

Suurin ihme on ,että ihminen löytää uskon Jeesukseen .

• kalamos kirjoitti:

Katsoitko tuon videon?

Katsoin. Olen lisäksi lukenut Kathryn Kuhlmanin kirjan. Hän rukoilee suoraan Pyhää Henkeä eikä Jeesusta ollenkaan ja opettaa että se on oikein.

• kyselevä kirjoitti:

Suurin ihme on ,että ihminen löytää uskon Jeesukseen .

Kyllä. Ja kuitenkaan "Hän ei ole kaukana yhdestäkään".
        Pyhä Henki kirkastaa Kristusta. Isä vetää meitä Poikansa tykö.
        Ja tuossa kohtaamisessa tuo suurin ihme tapahtuu.
        Jeesus vaikuttaa meissä uskon.

Katsoin. Olen lisäksi lukenut Kathryn Kuhlmanin kirjan. Hän rukoilee suoraan Pyhää Henkeä eikä Jeesusta ollenkaan ja opettaa että se on oikein.

Pyyhkäise nyt Kathryn kokonaan pois mielestäsi.
        Mitä näit ja kuulit tuossa videossa?

• kalamos kirjoitti:

Pyyhkäise nyt Kathryn kokonaan pois mielestäsi.
        Mitä näit ja kuulit tuossa videossa?

Sinä teet kalamos uskonnon uhreja. Levittämällä katteettomia parantumislupauksia! Etkö typerys tajua että kk on huijari. Aivan kuten sinäkin.

Lieventävä asianhaara on se että itse uskot valheisiisi.

Olet niin pullossa kasvanut ettet ymmärrä todellisuudesta mitään.

• kalamos kirjoitti:

Kyllä. Ja kuitenkaan "Hän ei ole kaukana yhdestäkään".
        Pyhä Henki kirkastaa Kristusta. Isä vetää meitä Poikansa tykö.
        Ja tuossa kohtaamisessa tuo suurin ihme tapahtuu.
        Jeesus vaikuttaa meissä uskon.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_historiallisuus

Aikalaistodistuksia hänestä ei ole. On vain uskovaisten mm.matteus markus luukas uskomuksia.

Sinä teet kalamos uskonnon uhreja. Levittämällä katteettomia parantumislupauksia! Etkö typerys tajua että kk on huijari. Aivan kuten sinäkin.

PS: Kokeillaan. Minä toimin henk.koht.avustajana pyörätuolipotilaalle.

Kalamos kokeiles rukoilla-parantuuko, pitäisihän sinun jumalasi pystyä. Kerran kaikkivaltias on ja kuulee sinun rukouksesi.

Vai kuuleeko? Rukoile että potilaani parantuu tänään.

Nähdään mitä tämä parantumispuheesi on.

Minä en ole antanut mitään parantumislupauksia.
        Minä olen itsekin hyvin vakavasti sairas.

Minä annoin tuon linkin, kun pyysit todistusta siitä,
        että tuollaisia ihmeitä tapahtuu.

Mutta mitä minuun tulee,
        niin minä olen ollut aina siinä joukossa,
        jonka puolesta on rukoiltu.

En siis ole koskaan palvellut missään esirukoilijana.
        No, itse asiassa kerran olin kyllä läsnä ihan vieressä,
        aivan kosketusetäisyydellä rukoiltavasta,
        ja kai minä rukoilinkin muiden mukana,
        kun rukoiltiin erään nuoren äidin puolesta,
        jonka toinen jalka oli selvästi lyhyempi kuin toinen.
        Rukouksen aikana se piteni yhtä pitkäksi kuin toinenkin oli.

Mutta siis minä ja ikävä kyllä niin monet monet
        minulle läheiset ihmiset ovat hyvin vakavasti sairaita.
        Kuka milläkin tavalla.
        Jos minä voisin heidät parantaa,
        niin minä olisin sen tietenkin jo tehnyt.

Kysymys on aina ihmeestä, kun sairas paranee.
        Raamattu siis puhuu "ihmeistä" ja "merkeistä".

Mitä sairaiden parantamiseen tulee,
        niin siitä olen tehnyt aikanaan ihan oman aloituksen.

Tuossa aloituksessani kyselen:
        > Miksi loppujen lopuksi melko harvassa ovat ne uskovat,
        > joiden käsien alla sairaat paranevat?
        > Onko vika uskovissa vai sairaissa?
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10952302

Jos haluat jatkaa keskustelua sairaiden parantumisesta,
        niin toivon, että luet tuon ketjun ja palaat asiaan siinä.

Pyhitetään tämä ketju aloituksen mukaisesti
        ketjun aiheeseen "Pyhä Henki".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_historiallisuus

Aikalaistodistuksia hänestä ei ole. On vain uskovaisten mm.matteus markus luukas uskomuksia.

Matteus, Markus ja Johannes olivat Jeesuksen opetuslapsia.

Luukas ei ollut,
        mutta teki tallennuksensa silminnäkijöiden todistuksista.
        "Monet ovat ryhtyneet laatimaan kertomusta tapahtumista,
        jotka ovat toteutuneet keskuudessamme,
        sen mukaan kuin meille ovat kertoneet ne,
        jotka alusta asti ovat olleet silminnäkijöitä
        ja joista on tullut sanan palvelijoita." (Luuk 1:1-2)

• kalamos kirjoitti:

Luukas ei ollut,
        mutta teki tallennuksensa silminnäkijöiden todistuksista.
        "Monet ovat ryhtyneet laatimaan kertomusta tapahtumista,
        jotka ovat toteutuneet keskuudessamme,
        sen mukaan kuin meille ovat kertoneet ne,
        jotka alusta asti ovat olleet silminnäkijöitä
        ja joista on tullut sanan palvelijoita." (Luuk 1:1-2)

Älähän valehtele taas. Synoptiset evankeliumit on kirjoitettu Q-lähteestä noin 60-luvulla jaa.

Älähän valehtele taas. Synoptiset evankeliumit on kirjoitettu Q-lähteestä noin 60-luvulla jaa.

En minä mitään valehdellut.
        Luukas teki tallennuksensa silminnäkijöiden todistuksista.

Ja jokaista heitä ohjasi Pyhä Henki,
        niin, että jokainen Sana ja Kirjain, mikä syntyi,
        on syntynyt Pyhän Hengen innoittamana.

• kalamos kirjoitti:

En minä mitään valehdellut.
        Luukas teki tallennuksensa silminnäkijöiden todistuksista.

Ja jokaista heitä ohjasi Pyhä Henki,
        niin, että jokainen Sana ja Kirjain, mikä syntyi,
        on syntynyt Pyhän Hengen innoittamana.

Minä vetoan wikipeidian teksteihin. Sinulla ei ole mitään todisteita sitä vastaan.

"Matteus, Markus ja Johannes olivat Jeesuksen opetuslapsia."

Asiaan perehtyneet TUTKIJAT ovat toista mieltä elikkä sinä valhettelet.

Olet ikäiseksesi hyvin lapsellinen, ja valheessasi jääräpäinen.

Ilmeisesti pidät naivia uskoasi totuutta parempana. Elät pilvilinnoissa jonne totuus ei kuulu.

Vanha ukko joka unelmoi satuja. Semper sulle tästä aikoinaan sanoikin.

Minä vetoan wikipeidian teksteihin. Sinulla ei ole mitään todisteita sitä vastaan.

"Matteus, Markus ja Johannes olivat Jeesuksen opetuslapsia."

Asiaan perehtyneet TUTKIJAT ovat toista mieltä elikkä sinä valhettelet.

Olet ikäiseksesi hyvin lapsellinen, ja valheessasi jääräpäinen.

Ilmeisesti pidät naivia uskoasi totuutta parempana. Elät pilvilinnoissa jonne totuus ei kuulu.

Vanha ukko joka unelmoi satuja. Semper sulle tästä aikoinaan sanoikin.

Jos tarkoitat naivilla totuudella Raamattua, niin kyllä.
        Raamattu on minulle Jumalan "Sana",
        joka "on kokonansa Totuus".

Johannes sanoo evankeliuminsa lopussa:
        "Juuri tämä opetuslapsi todistaa näistä asioista
        ja on kirjoittanut tämän."

• Ihminen on elävä tai kuollut sielu.

Eläville sieluille Jeesus sanoo:
      "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa"

Minäkin olin kuollut sielu. Synti petti minut ja minä kuolin.
      Alunperin olin siis elävä. Mutta minä kuolin rikoksiini ja synteihini.
      Ja Jumala teki uudelleen minut eläväksi.

"Teidätkin, jotka olitte kuolleita rikkomuksiinne ja lihanne leikkaamattomuuteen,
      teki eläviksi yhdessä Hänen kanssaan,
      antaen meille anteeksi kaikki rikkomukset"

Miten Jumala tekee kuolleesta sielusta elävän.
      Puhaltamalla Häneen Elämän Hengen.
      Tätä sanotaan Uudestisyntymiseksi.
      Opetuslapset kokivat sen,
      kun ensimmäisen kerran kohtasivat ylösnousseen Jeesuksen.

"Hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki."

Jeesus on Eläväksi tekevä Henki.
      Hän tekee meistä kuolleista sieluista Eläviä.
      Ilman Pyhää Henkeä me olemme kuolleita sieluja,
      sielullisia eli Henkeä vailla olevia ihmisiä.
      Mutta Jumalan armosta minäkin olen nyt elävä sielu.
      Tällä hetkellä asun maan tomua olevassa telttamajassa. Mutta kerran

"Minun majani puretaan ja viedään minulta pois niinkuin paimenen teltta"

"Niinpä huokaamme tässä majassa hartaasti haluten pukeutua
      taivaiseen asuntoomme"

"Mutta se, joka on valmistanut meidät juuri tähän,
      on Jumala, joka myös on antanut meille Hengen vakuudeksi."

"Mutta me olemme turvallisella mielellä
      ja haluaisimme mieluummin muuttaa
      pois ruumiista ja päästä kotiin Herran tykö."

Vielä kuitenkin asumme tässä tomumajassa.
      Ja tämän majan ikkunasta kun katselen muita samanlaisia majoja,
      niin toivon,
      että Itse Rauhan Jumala saisi pyhittää
      tuon majan ja siinä asuvan Elävän sielun.
      Ja, että ne majat, joissa Rauhan Henki ei vielä asu,
      tulisivat Rauhan Hengen asuinsijoiksi.

• Kaunis ja varmaan sinulle itsellesi terapeuttista kirjoittaa tuo.

"Vältä kateellista ja koepaa, kieltä terävää, viiltävän nopeaa.

Ei sielusi kauneus sokaista saa, se suuntaan väärään voi johdattaa."

Tuossa sinulle se mitä ajattelen runostasi, siis siitä mitä se minulle merkitsi. Kauniimmin en osaa sitä sanoa.

Ei ole omakeksimäni runo.

• Todiste sisimmässä

Tässä ketjussa on tullut selväksi, millainen on Pyhä Henki ja kuinka tuo Henki toimii: osoittaa meissä olevan syntisyyden, kirkastaa Kristuksen syntiemme sovittajana, tulee sisimpäämme johdattajaksi, lohduttajaksi ja auttajaksi, korostaa Sanasta Jeesuksen ainutkertaista merkitystä sielujemme pelastajana sekä vaikuttaa uskovissa armolahjoja evankeliumin eteenpäin viemiseksi.

Todiste Pyhästä Hengestä on uskovan sisimässä. Viimeisissä viesteissä esillä olevasta Kathryn Kuhlmanista on luettavissa ristiriittaisia tietoja, kuinkas muutenkaan - Kuhlmanin jälkeen on noussut useita sellaisia hengen miehiä, joiden keskeisin toiminta on järjestää massiivisia parantumiskokouksia ja Pyhän Hengen voimallisia tilaisuuksia. Yksi Kuhlmanilta mallia ottanut on Benny Hinn, jonka äärikarismaatinen puhe ja showmainen toiminta ei kestä kirjoitusten valossa. Suomessa vieraileva David Hertzog on kertonut saaneensa yli-inhimillistä voimaa vieraillessaan Kathryn Kuhlmanin haudalla - Hertzogin toiminta on käsittämätöntä puoskarointia. Joka tapauksessa Kuhlamin toiminta näkemässäni videossa poikkesi huomattavasti nykyiseistä voimaevankelistoista.

Linkitetyssä videossa Kuhlman toimi hyvin toisella tavalla kuin Hinn tai Toronto herätyksen Rodney Howard-Browne. Kuhlman toimii rauhallisesti, ei hypnoottisen suurieleisesti, eikä hän huutamalla komentele Jeesusta, eikä hän keskity lainkaan ihmiksten kaatamiseen. On varmaan totta, että monet eivät lopullisesti parane tai eivät ollenkaan - parantaja on aina Jeesus, ja jokainen parannusta etsivä joutuu jäämään yksin Hänen armonsa varaan.

Pyhän Hengen todellisuutta emme kuitenkaan löydä kenestäkään parantajasta, sillä Jumalan Sanan lupauksen mukaan Pyhä Henki vuodatetaan jokaisen Jeesuksen oman sydämeen.

Kalamos on kirjoittanut raamatullisesti ja oikein hyvin ja rakentavasti siitä, mitä Pyhä Henki uskovalle merkitsee. Toivon, ettei sivujuonne Kuhlmaniin veisi ajatuksiamme pois pääasiasta: jokaisella Jeesuksen omalla on sisimmässä Pyhä Henki kirkastaen meille Jeesusta Kristusta syntiemme sovittajana.

Sarisusannan runo oli vallan upea. Olen pahoillani, että ulkopuolelta emme voi antaa millään sinulle todisteita Pyhästä Hengestä. Jumala vuodattaa henkensä nöyrään (ojentautuu elämässään Sanan mukaan) ja hiljaiseen (ei puolustele syntejään) sydämeen. Olit kauan etsivä, nyt olet esiintynyt julkisesti Jumalan kieltäjänä - petyitkö ennen kaikkea uskoviin, etkö koskaan tavannut rakkaudellisia, sinut hyväksyviä uskovia, joiden kanssa olisit päässyt muidenkin uskovien yhteyteen ja päässyt kasvamaan Sanassa ja uskovien yhteydessä?

• Kun Jumala armossaan lähestyy meitä,
        niin ensimmäiseksi Pyhä Henki näyttää todeksi synnin.

Jos tavalla tai toisella vesitämme tuota näyttöä
        synnistämme ja syyllisyydestämme, vastustamme Pyhää Henkeä,
        mikä on jo pilkkaamisen esiaste.

Mutta jos olemme yhtä mieltä Jumalan kanssa eli tunnustamme syntimme,
        niin seuraavaksi Pyhä Henki kirkastaa meille Kristuksen.

Mutta jos tässä vaiheessa tultuamme jo tuntemaan Totuuden
        kuitenkin hylkäämme Jumalan Karitsan,
        ei ole enää mitään muuta uhria puolestamme.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2214
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1740
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1425
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      108
      1247
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1219
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe