Mihin hävisi grillaamisen hauskuus

kesän nautinnot

Kesä paukkuu päälle ja grilliaika on taas edessä.
Halpa pallogrilli ja tarjouksesta ostetut makkarat ovat kuuluneet kesään kautta aikojen.

Mutta se oli ennen.
Enää ei vehkeet riitä!
Vaaditaan paljon enemmän, että voisi uskottavasti viettää hauskaa iltaa makkaraa käryttäen ja nauttia leppeästä tunnelmasta.

Takapihalla täytyy olla vähintäänkin maastoauton kokoinen kaasugrilli, jossa on kaikki mukavuudet ja tarvittavat tarvikkeet käden ulottuvilla.
Eikä mitään jätkänmakkaraa, vaan sisäfilettä, porsaankyljyksiä, täytettyjä sieniä ja muuta herrasväen herkkua.

Jumalattomat salaattivadit ja 10 sorttia leipää eri juustolaatujen kera.
Hienot kattaukset porsliinilautasineen ja kristallilasineen kuuluvat tietysti asiaan.
Ja juomana jotakin ihme viininlitkuja sekä juomasekoituksia.

Eikä missään nimessä istuskella huoltoasemalta ostetuilla muovituoleilla:Rottinkikalusteita niiden olla pitää!
Vaatteetkin viimeisen päälle kuin hääjuhlissa.

Kuka halvattu sellaisessa ympäristössä voi nauttia grillaamisesta ja hauskasta yhdessäolosta?
Kun ympärille on vielä rakennettu kymppitonnin kesäkeittiö, niin tunnelma on kuin viettäisi aikaansa sairaalan odotushuoneessa.
Istu siinä sitten pikkusormi sievästi sojossa ja siemaile sivistyneesti lasistasi.

Siinäpä sievistelette!
Minä vedän päälleni vanhat farkut ja risaisen t-paidan, sytytän ruostuneeseen pallogrilliin lämpimän hehkun.
Ja HK:n puolikkaat ritilälle käryämään!
Kun kaljapullonkorkki poksahtaa auki, niin väkisinkin tulee mieleen:

Aah, tätä köyhän elämää!
Tätä ei voi millään rahalla korvata!
Ja eikun grillaamaan.

185

3359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keke-kekä

Kekä käskee?

• perävaunu kaappi

meillä on perävaunussa katos,jääkaappi pakastin,niin ja iso krilli jossa voi paistaa lihaa ei grillata.jääkaapista herkut ja pakasteesta lihat ei tartte juosta sisälle ja ulos kun kaikki kulkee mukana minne meneekin

• Ökokik
        perävaunu kaappi kirjoitti:

meillä on perävaunussa katos,jääkaappi pakastin,niin ja iso krilli jossa voi paistaa lihaa ei grillata.jääkaapista herkut ja pakasteesta lihat ei tartte juosta sisälle ja ulos kun kaikki kulkee mukana minne meneekin

Mikä on krilli?

• ,--,
        Ökokik kirjoitti:

Mikä on krilli?

Krilli on äyriäinen.

• perävaunu kaappi kirjoitti:

höpöt kuulkaa jotta ei oo välii millä krillaa kunhan suvulle ja käyhäil tekköö hyvät oltavat on sillit ja uuet peurnat ja läskiä ja lotinaa sekä jokkaisel hyvät olavat pääsasia etton kaap täyn viinaa eik kukka juop liikoo niiku hianot immeiset pruukava

• AlfMelmac
        Ökokik kirjoitti:

Mikä on krilli?

Kala

• sini valas vauva
        ,--, kirjoitti:

Krilli on äyriäinen.

Se minkä on oikeinkirjoituksessa joskus koulussa oppinut, karisee näillä palstoilla :D

• sini valas vauva
        maniskitso kirjoitti:

höpöt kuulkaa jotta ei oo välii millä krillaa kunhan suvulle ja käyhäil tekköö hyvät oltavat on sillit ja uuet peurnat ja läskiä ja lotinaa sekä jokkaisel hyvät olavat pääsasia etton kaap täyn viinaa eik kukka juop liikoo niiku hianot immeiset pruukava

höpöött kulullkulkakkahhaa oie ioolllle vliöääää milllläää rilllllllLLLLLLLLLLLAaaaa, kun ssuvewlllee etto wiiiinnnnaaa juopp!!!!

• mcmilan
        AlfMelmac kirjoitti:

Kala

McKrilli

• Ehkä jossain rikkaitten pihoillanoin toimitaan, mutta meidän vuokratalon krillillä poltetaan reippaasti puita ja roiskastaan arinalle mitä kaapista löytyy. Vaatteetkin kannattaa silloin olla vanhimasta ja kuluneimmasta päästä ku savun haju tarttuu kuitenkin joka paikkaan. Ja kivaa on, kunhan samaan aikaan paikalla on ne kivemat naapurit. :)) Krillailemisiin

• Ei ollut grillejä

Sillon kun minä olin grillaus ikäinen niin ei mitään makkaraa ja sinappia edes tunnettu HAH. Hevosen kyrpää paistettiin nuotiossa ja suolaa oli jos oli.

• On se vaikeeta

Veikkasin joku 10 vuotta sitten, että Suomen kielestä katoaa n. 30 vuodessa kirjaimet "B" ja "G" liian vaikeina.

• heleppua
        On se vaikeeta kirjoitti:

Veikkasin joku 10 vuotta sitten, että Suomen kielestä katoaa n. 30 vuodessa kirjaimet "B" ja "G" liian vaikeina.

Ja "D".

• hirveepossua
        Ei ollut grillejä kirjoitti:

Sillon kun minä olin grillaus ikäinen niin ei mitään makkaraa ja sinappia edes tunnettu HAH. Hevosen kyrpää paistettiin nuotiossa ja suolaa oli jos oli.

meitil on sellanen kiinalainen valurauta hella.siihen hirven ja sian paloja suolaa pippuria päälle,klapeja alapesään sellasia kymmensenttisiä lepän lehtiä ja vahän katajanoksia savua antaa kohta on paistokset valmiit.en jymmärrä rasvajauho makkaroita niistä saa vain vatsavaivat.konjakkia päälle tai ainakin skotti viskiä.nam on hyväääää

• empää

meil paistetaan ei gee kirjaimia.balsternakassa on b kirjain mutta kun en sitä paista ei ole b kirjainta.mutta bilsnerissä on b kirjain mutta en käytä sitä joten b kirjainkin joutaa poes.meil on sähköllä toimiva uuni jossa paistan

• rillaaja mies
        empää kirjoitti:

meil paistetaan ei gee kirjaimia.balsternakassa on b kirjain mutta kun en sitä paista ei ole b kirjainta.mutta bilsnerissä on b kirjain mutta en käytä sitä joten b kirjainkin joutaa poes.meil on sähköllä toimiva uuni jossa paistan

Gyl mul on pallogrilli ja rillaan kanapihvejä ja muita piffeja.

• öööööööö

Niin, ja katoavat myös öökköset/skandit (ä ja ö), kun kaikissa tietsikoissa ei noita kirjaimia ole

• On se vaikeeta
        öööööööö kirjoitti:

Niin, ja katoavat myös öökköset/skandit (ä ja ö), kun kaikissa tietsikoissa ei noita kirjaimia ole

Jep, mutta se on tekninen juttu. Tuo "B" ja "G" menee taas tyhmyyden ja junttiuden piikkiin.

"Kranlund arvioi syöneensä treenikauden aikana 3 krillattua panaania per päivä"

• Rötik

Mikä on krilli...urpot

• ...ammane öy öy...
        rillaaja mies kirjoitti:

Gyl mul on pallogrilli ja rillaan kanapihvejä ja muita piffeja.

...Ee ää äyä ees onsontti eeeööäöäöä...

• On joo

Jep, mutta se on tekninen juttu. Tuo "B" ja "G" menee taas tyhmyyden ja junttiuden piikkiin.

"Kranlund arvioi syöneensä treenikauden aikana 3 krillattua panaania per päivä"

Ei vaan näin: Kraanlunti arveli syäneesä reenikaure aikan 3 krillattuu pannaanii päiväsä.

• ,.-
        Rötik kirjoitti:

Mikä on krilli...urpot

Johan se tuolla lukee, urpo.

• tuatua
        heleppua kirjoitti:

Ja "D".

Se on jo tee, ainakn savossa.

• suteettisavol.
        tuatua kirjoitti:

Se on jo tee, ainakn savossa.

herras-tee

• ,,---,,
        suteettisavol. kirjoitti:

herras-tee

Eino Poutiainen jo puhui tee-kieltä, ja Karjalainen omaa enkkuaan.

• Pirre*

Kyllä kelpaa, makkara ja ihan pallogrillissä käristetty, eikä meiloo mittää hehtaarihallia kaasugrilleineen olemassakaan, tosin ei oo vielä sitä pallomalliakaan täällä mantereella olevassa kesämaassamme.

• Pirre*

p.s. jes löysin vielä kaupan josta löytyi pallogrilli, hiiliä ja makkaraaa..huomenna siis lounaana grillimakkaraa ja puikulapottuja ja jotain salaattiakin.., mutta nyt on pakko olla täällä osakkeella vielä yö.

• bessie*

"Kuka halvattu sellaisessa ympäristössä voi nauttia grillaamisesta ja hauskasta yhdessäolosta?"

Ilmoittaudun. Voin taatusti nauttia tuollaisessa ympäristössä. Tosin ei ole kokemusta kristallilaseista ja jättigrillistä, kymppitonnin kesäkeittiöstä tai 10 sortin leipävalikoimasta.
      Mutta, ehdottomasti nauttisin.

Nauttisin kyllä pallogrillissä grillatusta makkarastakin, oluen kanssa ilman muuta. Farkut vaihtaisin johonkin mukavampaan ja T-paita saisi olla sen verran ehjä että suojaa mahdollisilta hyttysiltä.

• Estetiikkaa elämään

Nyt en tajuu aloittajan urputusta. Jokainen nauttii siitä mistä nauttii. Itse en juurikaan lenkkimakkarasta, joka on hyvää vain harvoin nautittuna ja silloinkin pitää olla paaaljon sinappia ja / tai kermaviilistä valmistettua mausteista sinappikastiketta. Mutta salaatilla ja leivällä voisin elää, jos ne pelkästään eivät olisi niin yksipuolinen ruokavalio.

Nautin myös suunnattomasti siitä, jos joku osaa kattaa ja panna kaiken esille kauniisti. Eikä kauneus vaadi porsliinia ja kristallia, vaatimattomammillakin vermeillä saa kaunista aikaan. Sillä ihminenhän syö myös silmillään, kauneudennälkäänsä.

• Touhutäti

Kun ihastuin näihin nykyajan terassikalustoihin tiesin, että minulla ei ole varaa niitä ostaa, mutta ei hätää, köyhäkin jos on käsistään taitava saa paljon aikaan ilman tonnien sijoituksia ja samalla vanha tavara tulee uudelleen hyödylliseksi.

Valmistin vanhasta puusängystäi ulkosohvan, siinä on jopa pientä luxusta, sievät tarjoilupöydät käsinojissa. Käsittelin sängyn pinnat harmaalla ulkolakalla.

Pätkin ja päällystin varastosta löytämiäni vaahtomuovipatjoja värikkäillä kankailla. Niistä tuli kaksi isoa sohvan istuintyynyä sekä selkänoja. Ompelin vanhoihin tyynyihin uudet värikkäät päällyset ja ostin halpoja Jyskin torkkupeitteitä antamaan oman väripläjäyksen ulko-olohuoneeseeni.

Hioin ja käsittelin vanhan syntymäkotini olohuoneen pöydän. Maalasin sen samalla harmaalla ulkolakalla kuin sohvan.

Grilli pitää vielä kunnostaa. Se kun on jo 17-vuotta vanha. Tiilet lohkeilleet, mutta vielä pelittää. Kunhan kesä tästä etenee muuraamme uusia tiiliä rikkoutuneiden tilalle. Kyllä köyhäkin saa kaikkea kivaa aikaa jos on luovuutta.

Pallogrilli ei ole koskaan minua kiehtonut ei liioin kaasugrillit. Puita palaa minun grillissäni. Grillin vieressä on retro valurautahella, jonka pelastin naapurin roskakuormasta. Se hiekkapuhallettiin ja jalka hitsattiin paikoilleen ja siinä se on kesäkeittiön hellan virkaa toimittanut jo kymmenkunta vuotta.

Ostin muuten Lidlistä neljä pippuripihviä hintaan 5.99 e. Grillaamme ne huomenna siinä tiiligrillissä.

Hyvää luovaa kesää kaikille ; )

• Ei oo

Ethän sä mikään köyhä ees ole, kun sulla on se kotitalokin. Mulla ei oo mitään, ei mitään! Niin juu, on mulla tää läppäri. Mut ei tarvi funtsia ostaisko pihvilihaa vai makkaraa, kun kumpaankaan ei ole varaa - eikä rilliä...

• ...

Jaa.

Kyllä voisin investoida kalliinkin grillin ja kalusteita. Ei ole tarvetta, ei rahaakaan. Mä nimittäin grillaan paljon. Idea kuitenkin on, ei se kyljys tiedä, miten se on grillattu, tekijästä se kiinni on.

Nuo pallogrillit hankalia käyttää, siis lämpö ei ole tasainen, tarkkaa puuhaa. Kaasulla paljon helpompaa. Ja haloista kun tekee hiilloksen, se omanlaisensa asia. Mutta lopputulos, se on kiinni tekijästä.

Mulla tsadissa keittiössä kaasuliesi, samaten pihalla grilli. Grillaaminen asiallista, ei käryt häiritse naapureita. Kaasu lisäksi todellakin hetivalmis, eri asia, kuin tuhrata nesteiden ja koksien kanssa. Puuta nyt kaupungissa edes saa polttaakkaan.

Avotulessa olisi puolensa, mökilä teen avotulella aina joskus. Täällä nyt on arsenaalia grillaukseenkin, on kaasu- hiili ja sähkögrilli. Ja tietenkin nuotion paikka. Eniten kai käytän nykyisin sähkögrilliä, pari makkaraa saa nopeasti keittiön pöydällä. Se sitten eri asia, jos pileet ja aletaan täyttämään paprikoita katkaravuilla.

Mainiten. Kun tein tsadiin keittiöremonttia. ruuat tehtiin pari vuotta pihalla kaasugrillissä. Siis ihan kaikki. Ei se makaroonilaatikko tiedä, miten se kypsennetään. Jaa pari vuotta... oli laiska työmies ja vähän rahaa. Mutta kaasugrillillä voi tehdä mitä tahansa.

Olen muuten hankkinut erilaisia puukappaleita, tammea, omenapuuta, kirsikkapuuta, hickoria... Kun grillailee kaasulla, kivasti saa savun makua, kun panee lastun/pari kärtsäämään kiville. Ei haise naapuriin, mutta savuaromi tulee. Mainiten, mitä hiton nestettä valmiiksi marinoiduissa lihoissa on se se nestemäinen savu?

Jaa siis makkara. mun mielestä grillissä parasta halpa hiillosmakkara. Se tarpeeksi rasvaista, että kypsyy meheväksi ja makuakin löytyy, tiedä sitten, liekö lihaa minkä verran. Sama vähän lihassa, possuhan se helpointa ja maistuvinta on. Hirvenfile hankalaa kuivuutensa takia. Vihannekset ain amukana, tomaattia nyt ainakin... Kala ei kiinnosta, jotenkin alkaa aina närästämään paistettu kala. Se ja sama, mitä grilliin paiskoo, pää asia, että siitä tulee hyvää.

Kalusteista vaan, kaikilla nyt on jotain pihakalustetta, vaikka vanhoja hakkuupölkkyjä. Mulla mökillä mitä lie, kaupungissa alumiimia, pääasia, että on pöytä, jos tarvii ja istuimia, jos haluaa istuskella.

Hmm, pitääkin grillata sähkögrillissä lihapiirakka, tuli jotenkin nälkä.

=DW=

• ...

Unohdin haukkua valmismarinaadit.

Kuka idiootti niitten maun lie kehitellyt? Eka toimenpidem jos sattuu ostamaan marinoitua lihaa, on pestä se hyvin. Noissa pintamaustetuissa parempia valmismakuja, mutta kyllä lihat pitää ostaa lihana ja maustaa tai marinoida itse. Kyllä grillikylkikin on hyvääm kunhan tekee ajan kanssa itse ja litkut on itse tehtyjä. Marinadi mun mielestä lihan raakakypsennystä ja maustamista varten, ei lihan myyntipäivän jatkamiseksi.

=DW=

• GamerGirl91
        ... kirjoitti:

Unohdin haukkua valmismarinaadit.

Kuka idiootti niitten maun lie kehitellyt? Eka toimenpidem jos sattuu ostamaan marinoitua lihaa, on pestä se hyvin. Noissa pintamaustetuissa parempia valmismakuja, mutta kyllä lihat pitää ostaa lihana ja maustaa tai marinoida itse. Kyllä grillikylkikin on hyvääm kunhan tekee ajan kanssa itse ja litkut on itse tehtyjä. Marinadi mun mielestä lihan raakakypsennystä ja maustamista varten, ei lihan myyntipäivän jatkamiseksi.

=DW=

Itse olen sitä mieltä, että valmismarinadit on jotenkin... Oikopolku. Tahdon itse oppia laittamaan ruokaa alusta alkaen. Olen kehitellyt omia marinadeja, koska en syö lihaa vaan olen joskus maustanut soijasuikaleita ja tofua. Nykyisin en enää syö muita soijatuotteita kuin soijakastiketta. Olen lakto-ovovegeratisti eli kananmunat ja maitotuotteet käy.

Pari nyrkkisäänröä omissa marinadeissani.

1. Ei keitetä marinadia
        2. soijakastike, curry, suola, paprikajauhe, chili, valkosipulijauhe ja ehkä mustapippuri. joskus vihreitä yrttejä kuten timjamia
        3. Öljyä on oltava, jotta mausteiden maku leviää ja tarttuu ja imeytyy marinoitavaan ruokaan. Esim. kanalle hyvä marinadi on curry-paprikamarinadi.
        4. Laita raa'at lihapalat marinadiin marinoitumaan mieluummin päivää ennen grillausta.
        5. Grillaa seuraavana päivänä ja nauti.

Nykyisin marinoin lähinnä kasvisvartaita.

• Tsadi on valtio

Tsadissa tuskin sulla on mitään omaisuutta? En usko ennen kuin pistät kuvan.

• Kätevä maalainen

Downton Abbeyssäkö asut? Keittiöremontti kesti pari VUOTTA ja pihagrillissä teit kaiken aamupuurosta lähtien. Toivottavasti ei silloin ollut pakkastalvi. Kyllä aika laiska tosiaan tarvitsee olla, jos pari vuotta saa keittiöremppaan kulumaan :D. Tietysti jos keittiö on kokoluokkaa 300 neliömetriä, niin voihan siihen aikaa kulua.

Meillä grillikodassa käytetään puuta ja hiiltä.

• ...
        Kätevä maalainen kirjoitti:

Downton Abbeyssäkö asut? Keittiöremontti kesti pari VUOTTA ja pihagrillissä teit kaiken aamupuurosta lähtien. Toivottavasti ei silloin ollut pakkastalvi. Kyllä aika laiska tosiaan tarvitsee olla, jos pari vuotta saa keittiöremppaan kulumaan :D. Tietysti jos keittiö on kokoluokkaa 300 neliömetriä, niin voihan siihen aikaa kulua.

Meillä grillikodassa käytetään puuta ja hiiltä.

Remontin keston syy täysin rahatekninen. Liian pitkä juttu selittää kokonaan, mutta remontti lähti liikkeelle, koska "löysin halvalla" uutta vastaavan kaapiston. Remonttia oli toki suunniteltu kauan, mutta aina piti lykätä. Kesti aikansa etsiä loput, halvalla. Jotkut tulaa remppafirman ja tuleehan se nopeasti, mutta siinä pitää siten joko olla hilloa, tai ottaa velkaa, tein rahailanteen niin salliessa. Oli pitkiä aikoja, että ei tapahtunut mitään. Lopputulos kyllä erittäinkin hyvä ja kyllä siinä palkoilleen pääsi.

Kyllä talvella voi grillata, ei ne ruuat tiedä, miten ja missä niitä kypsennnetään. Kai nyt joku on talvella pilkkireissulla nuotiolla makkaraa paistanut?

=DW=

• Välineurheilu vastaan mielikuvitus.
      Viimeisinä työ päivinä kun oli noita kovia tuulia vaik aurinko paistoi,niin alko saksan makkaraa tekemään mieli.
      Halpakaupasta suomi sankokrilli ja evästä ouron nimisestä myymälästä,oikein karriwurstia.
      Suurin firman lumikauha johon renkaat istuimiksi ja eikun krillaamaa,ei tuullut ja aurinko lämmitti karvaisia naamoja,oltiin ihmisiä toisillemme velipojan kanssa.

• Halvalla hyvää

Mun grilli on kymmenisen kiveä piirissä,
      siinä päällä kohta jo loppuun palvellut metalliritilä.
      Tänään grillasin halsterissa järvitaimenta,
      lisukkeena oli kunnon itse tehty korvasienimuhennos.

Kala itse kalastettu.
      Sienet itse poimittu.

• ...

Nojoo.

Noista itsepyytämistä tsadin kuvioissa tulee lähinnä mieleen Pepe Fryctman, jolla lööpin mukaan nelkyt kiloo jalokalaa pakkasessa. Mtäpä se muuta vankilasta vapautunut mies teisi, kuin laskeskelisi verkkoja mereen särpimen saamiseksi.

Mutta puugrillissä, siis nuotiossa paljon hyviä puolia. Aavistuksen vaatii kokemusta sen lämpötilan kanssa, iteasiassa aika halavatan paljonkin. Ja kala kyllä tosi tarkkaa puuhaa tehdä vehkeistä riippumatta. Mutta jotenkin se on illan ainoa nälkään kuolleen näköinen, kalareissun ainut kalansaaliiksi saatu ahvennriepu parasta ruokaa nuotiolla poltettuna, kuin mikään muu :DDDD

=DW=

• Halvalla hyvää
        ... kirjoitti:

Nojoo.

Noista itsepyytämistä tsadin kuvioissa tulee lähinnä mieleen Pepe Fryctman, jolla lööpin mukaan nelkyt kiloo jalokalaa pakkasessa. Mtäpä se muuta vankilasta vapautunut mies teisi, kuin laskeskelisi verkkoja mereen särpimen saamiseksi.

Mutta puugrillissä, siis nuotiossa paljon hyviä puolia. Aavistuksen vaatii kokemusta sen lämpötilan kanssa, iteasiassa aika halavatan paljonkin. Ja kala kyllä tosi tarkkaa puuhaa tehdä vehkeistä riippumatta. Mutta jotenkin se on illan ainoa nälkään kuolleen näköinen, kalareissun ainut kalansaaliiksi saatu ahvennriepu parasta ruokaa nuotiolla poltettuna, kuin mikään muu :DDDD

=DW=

Heh, Suomessa on muutakin kuis Stadi.

Täällä pukkaa taimenta verkkoon ihan ilman Fyrkmanneja (en ole kuullut Fryctman nimisistä koskaan enkä teisistä)

Ahvenat pöhisee savupöntössä parhaillaan, nuotiolla kuivuvat liikaa.

• ...
        Halvalla hyvää kirjoitti:

Täällä pukkaa taimenta verkkoon ihan ilman Fyrkmanneja (en ole kuullut Fryctman nimisistä koskaan enkä teisistä)

Stupido.

Mulla lohikoski tossa rannassa. Mutta suurimmalla osasta suomalaisista ei ole.Tsadissa viimeks käynyt kalassa Vantaan koskella, siellä ehkä joku kalakin, mutta ei niitä erota kalastajien seasta.

Tympii maalaisjuntit, jotka takertelee netissä typoamiseen.

Savustaminen ei oikein kiinnosta, lämminsavu nimittäin. Kylmäsavustin ollut muutaman vuoden tekeillä ajatuksen asteella, Odottelen löytäväni ilmaiseksi vanhan, toimivan jääkaapin.

=DW=

• hei haloo
        ... kirjoitti:

Stupido.

Mulla lohikoski tossa rannassa. Mutta suurimmalla osasta suomalaisista ei ole.Tsadissa viimeks käynyt kalassa Vantaan koskella, siellä ehkä joku kalakin, mutta ei niitä erota kalastajien seasta.

Tympii maalaisjuntit, jotka takertelee netissä typoamiseen.

Savustaminen ei oikein kiinnosta, lämminsavu nimittäin. Kylmäsavustin ollut muutaman vuoden tekeillä ajatuksen asteella, Odottelen löytäväni ilmaiseksi vanhan, toimivan jääkaapin.

=DW=

astiapesukone on kyllä paljon parempi vaihtoehto kun ei ole sisältä mikään muoviboxi

• ...
        hei haloo kirjoitti:

astiapesukone on kyllä paljon parempi vaihtoehto kun ei ole sisältä mikään muoviboxi

Vaan.

Asrianpesukone ei jäähdytä. Kalaa pitäisi kylmäsavustaa noin 10 asteessa, erittäin hankalaa kesällä kun ulkona jotain 35 astetta lämmintä. Lauhduttimia toki voi väsäillä, mutta helpoimmalla pääsee vanhan jääkaapin kanssa.

=DW=

• Kokemusta On
        ... kirjoitti:

Vaan.

Asrianpesukone ei jäähdytä. Kalaa pitäisi kylmäsavustaa noin 10 asteessa, erittäin hankalaa kesällä kun ulkona jotain 35 astetta lämmintä. Lauhduttimia toki voi väsäillä, mutta helpoimmalla pääsee vanhan jääkaapin kanssa.

=DW=

höpöhöpö, lauhdutinputki vaan väliin, savun tulee olla alle 18°C

• ...
        Kokemusta On kirjoitti:

höpöhöpö, lauhdutinputki vaan väliin, savun tulee olla alle 18°C

Höpöhöpö

Kyllähän savun saa lauhduttimella viileämmäksi, mutta hankalampaa on, kuin säätää termostaatista lämpötila. Ja mitä viileämpää savua ja pitempi aika, sen parempi lopputulos. Kala alkaa mätänemään 18 asteessa nopeasti. Viileämpi aina parempi, elikkäs jääkaappilämpötila. Lihaa voi kytösavustaa lämpimämmässäkin. Pääasia kuitenkin on, että tuote ei kypsy lämmössä.

Ja on aavistus kokemusta itelläkin, siksi just innostunut asiasta.

=DW=

• Kokemusta On
        ... kirjoitti:

Höpöhöpö

Kyllähän savun saa lauhduttimella viileämmäksi, mutta hankalampaa on, kuin säätää termostaatista lämpötila. Ja mitä viileämpää savua ja pitempi aika, sen parempi lopputulos. Kala alkaa mätänemään 18 asteessa nopeasti. Viileämpi aina parempi, elikkäs jääkaappilämpötila. Lihaa voi kytösavustaa lämpimämmässäkin. Pääasia kuitenkin on, että tuote ei kypsy lämmössä.

Ja on aavistus kokemusta itelläkin, siksi just innostunut asiasta.

=DW=

sen verran monta sataa filettä olen kylmäsavustanut etten viitsi enempää tästä asiasta kanssasi vääntää

• Pirre*

Savuahventa ei voita mikään, ja kyllä niitä tuli savusteltuakin siellä suuren järven rannalla kun asuimme, - mökillä saa koskaan mitään, en kai tiedä/löydä ahvenpaikkoja :(

• ...
        Kokemusta On kirjoitti:

sen verran monta sataa filettä olen kylmäsavustanut etten viitsi enempää tästä asiasta kanssasi vääntää

Sen verran useita kertoja oletkin asiasta jankuttanut, että hieno homma. Syö sinä vaan niitä satoja lämminsavufileitäsi hyvällä ruokahalulla. Kai muistit laittaa konetiskiaineet mukaan?

=DW=

• Olet luuseri

Ahven on täyttä paskaaaaaaaaaaaa

• Pirre*
        Olet luuseri kirjoitti:

Ahven on täyttä paskaaaaaaaaaaaa

Olet luuseri, - jaa että ahvenko paskaa - sie et sitten tiä hyvän päälle mittää, ahventa parempaa kalaa saa hakea, semmoisia 250 - 700 gr sia ahvenia kun savustaa, eipä ole parempaa sattunu vastaan tulemaan.

• Näläkä

Se ei kuule ole tärkeää missä, milloin, miten ja kuka grillaa vaan se että mitä grillaa ja osaako grillaamisen jalon taidon.

Tynnyrinpuolikkaassa ja miksei nuotionjämilläkin tulee hyvää kun tietää miten toimia.

Ja nälkä on aina paras aperitiivi.

• Jos et kadehtisi

Ilmeisesti kateus on syy grillaamisen hauskuuden häviämiseen. Onko toisten hyvinvointi ja valinnan vapaus sinulta pois?

Kristallilasi kilahtaa kauniisti kaupungissa tai kotiympäristössä, luonnossa voi nautiskella vaikka tikussa nuotiossa grillattu ahventa.

Jotkut osaavat nauttia erilaisista asioista, jotkut vain omasta hiiltyneestä HK-lenkistään.

• Mehtäläinen

Luultavasti aloittaja parodioi hömppälehtien mukavuusindeksien maksimointiin pyrkiviä artikkeleita. ;)

Ei siis ole kyse tosinautinnosta vaan siitä mikä näyttää hyvältä kuvassa.

• ei.grilli

Itse en halua syödä saati sitten laittaa ruokaa ulkosalla. Olen liian laiska siihen enkä pidä ötököistä. Puutarhassani kukkivat kukat , en paistaa itseäni enkä muutakaan.

• ei.grilli

siis ulkona haluan liikkua, en paistaa...

• grillikioskille...

Sama minulla. Muutenkin haluan livistää ruuanlaitosta mahdollisimman vähällä vaivalla. Turhaa ajanhukkaa se krääsääminen, kun sen ruuan sitten lappasee naamaansa muutamassa minuutissa kuitenkin.

Mielelläni liityn kyllä seuraan, jos joku viitsii nähdä vaivaa grillata.

• Gourmet-kokkina minulle ei ole oikein koskaan auennut tuo grillaamisen hauskuus.
      Mökilläkin teen hyvät sapuskat aina kaasu-liedellä(sisä).
      On sitä kyllä kaikenlaista lihaa ja kalaa tullut heiteltyä griliinkin (ulko-
      pallo).
      Mutta ei se oikein, kyllä tervas-nuotio hakkaa grillin-tuotokset mennen-tullen.
      Tulitikun henki on maukkaampaa kuin sytytys-nesteen henki.
      Hiili? Mitä ruokaa se on? Pah! sanon minä.

Mutta onhan se totta, nuotioilla on paha kerskailla, se kun näyttää ihan samalta
      kuin kaverinkin.
      Laittoi sen sitten Haapa-puulla, Teakilla tai kalliisti-kyllästetyllä.
      Uskokaa pois pottu-aivot.

H.

• henrjii

vähän samoilla linjoilla, savun maku grillatussa lihassa pilaa sen, siitä tulee kitkerän makuista.
        Kaasugrillissä liha tulee syötävää, kun sitä vielä vähän liekittää voilla

• henrjii kirjoitti:

vähän samoilla linjoilla, savun maku grillatussa lihassa pilaa sen, siitä tulee kitkerän makuista.
        Kaasugrillissä liha tulee syötävää, kun sitä vielä vähän liekittää voilla

"henrjii"

Hukuttaudu sinä vaan mökki-järveesi.
        Jos et tervaksen tuoksu-maun päälle mitään ymmärrä :)
        Saat sentään nousta pintaan haukkomaan, koska mainitsit Voin.
        Muista aina, liikenteessäkin, että savuissa on eroja kuten vesissäkin.
        Minä en laita ruokaa kaasu-grillillä, vaan kaasu-hellalla.
        Sen päällä pannuilla.

H.

• Pottu-aivo

Ihan sama millä rillaa kunhan on ulkona ja savun mieto tuoksu sekoittuu kesäiseen tai talvisiin maisemiin. Jopa kamaraton rillmakkara käy, kunhan on sinappia ja särvintä.Sääskiä saa olla, muutama.

• örrrk!

Ei se ole ihan mieto savun tuoksu, mikä nousee ikkunastani sisälle, kun naapurit käryyttää grilliä tuossa pihalla.

Sitä voin sanoa miedoksi savun tuoksuksi, kun vastäpäätä olevassa talossa lämmittävät talvella koivuhaloilla. Se tuoksuu hyvälle.

• örrrk! kirjoitti:

Ei se ole ihan mieto savun tuoksu, mikä nousee ikkunastani sisälle, kun naapurit käryyttää grilliä tuossa pihalla.

Sitä voin sanoa miedoksi savun tuoksuksi, kun vastäpäätä olevassa talossa lämmittävät talvella koivuhaloilla. Se tuoksuu hyvälle.

"örrrk!"

Oikein!
        Tupakki se sentään on parvekkeella poikaa, jos hyvää ja mietoa tuoksua
        kaipaa.
        Ajattele kuinka pienestä se palaakin.
        Ja suurimmat Karsinogeenit jäävät polttajan haitaksi.

H.

• örrrk!
        hunksz kirjoitti:

"örrrk!"

Oikein!
        kaipaa.

H.

Jotkut piipputupakat kyllä tuoksuu tosi hyvälle, rauhalliselle, turvalliselle.

Sikari taas haisee mielestäni kamelin kakalle. Paperossikaan ei pahalle haise sopivalla etäisyydellä.

• Pott-aivo
        örrrk! kirjoitti:

No katoppäkö se johtuu siitä että sinä ite et ole siellä rillaamassa, Jos oisit ni se savunmietohajukin tuoksuisi hyvältä. Tai sitten ei. Kyllä minun nenääni pyöräillessäni kantatutva ohiajettavien talojen pihoilta kantautuva grillin ja grillattavien tuoksu herauttaa veet kielelle, mutta makuasiathan on sellasia joista ei voi kiistellä.

• Pottu-aivo
        hunksz kirjoitti:

"örrrk!"

Oikein!
        kaipaa.

H.

No pikkupalavaa ei voi hyväntuoksuseksi kehia mutta mieluummin parvekkeella kuin sisällä jos kerran on pakko.

• Tuoksu houkuttaa
        örrrk! kirjoitti:

Jotkut piipputupakat kyllä tuoksuu tosi hyvälle, rauhalliselle, turvalliselle.

Sikari taas haisee mielestäni kamelin kakalle. Paperossikaan ei pahalle haise sopivalla etäisyydellä.

Sikareita on monenlaisia, ja kaikkien tuoksu on erilaista. Vaikka lopetin tupakoinnin, voisin mielelläni välillä haistella hyvän sikarin tuoksua. En kuitenkaan uskalla enää itse tuprutella, etten jäisi taas nalkkiin.

• dfsdfdfdfdf
        Tuoksu houkuttaa kirjoitti:

Sikareita on monenlaisia, ja kaikkien tuoksu on erilaista. Vaikka lopetin tupakoinnin, voisin mielelläni välillä haistella hyvän sikarin tuoksua. En kuitenkaan uskalla enää itse tuprutella, etten jäisi taas nalkkiin.

Mene Venäjälle tupruttelemaan!!!!

• Hei kun keikuskelen

Hitosti harmittaa, kun jo yhen kerran tälläsin kommentin ja juuri ennen lähettämistä kissi tryykäs tähän ja tekstini viuhahti veks.

Uusi yritys siis:

Se on Seura, joka päättää sen, onko grillaus kivaa vai ei.

Oon kakspiippuinen ihminen. Tai miten sen sanoisin.
      Tykkään nimittäin älyttömästi saaressa laittaa pihalla ruokaa, siitä huolimatta, että se on joskus jopa aivan mahdottoman hankalaa. Juoksen hulluna muurinpohjaplättyjä kääntelemään ja siitä sitte hulluna nuotion päällä olevan ritilän luo kiäntelemään folionyyttejä ja voitelemaan lankkuun naulattua loimulohta. Yhtä juoksemista.

Mut sitte tykkään kyllä kans ns. kaupunkimaisesta grillauksesta. Juuri semmosesta kun aloittaja rutisi. Iso kaasugriili, johon voi tällätä vaikka mitä kypsymään, niin makeeta touhua on.

Kotona täälä on semmonen sähkögrilli, johon laitetaan vesiastia alle. En ole käyttänyt sitä varmaan kahteen vuoteen. Tapaan pojan luo mennä grillailemaan, jos kaupungissa tahdon grillata.

Niin että jotta ja ja ja, mulle käy kaikki.
      Ehkä pallogrilli vähiten. Se haisoo niin pahalle ne hiilet.

• "Hei kun keikuskelen"

Laittasitko sä vielä asian-tuntemusta tupakin-savusta?
        Siitä pienemmästä riesasta.
        Niin ku mulle yksityisesti, näin julkisestikin?
        Mun-tyyppisiä kundeja kun nykyään grillataan koko-ajan.

H.

• Hei kun keikuskelen
        hunksz kirjoitti:

"Hei kun keikuskelen"

Laittasitko sä vielä asian-tuntemusta tupakin-savusta?
        Siitä pienemmästä riesasta.
        Niin ku mulle yksityisesti, näin julkisestikin?
        Mun-tyyppisiä kundeja kun nykyään grillataan koko-ajan.

H.

"hunksz"

Voin mä laittaakin sulle vastauksen.
        Mut muille älä kerro.

Ei haittaa tupakinsavu, ellei pölläytetä suoraa naamatauluun.
        Minäkin pölläytän huulten sivureunanreijästä yläviistoon tuulen vietäväksi.

• Hei kun keikuskelen kirjoitti:

"hunksz"

Mut muille älä kerro.

"Hei kun keikuskelen"

Niin minä vähän arvelinkin.
        Hyvä mies haisee aina naiselle hyvältä.
        Eipä Mehiläinenkään ilman hajuja hyvään kotiin löydä.
        Ei kyllä löydä uloskaan, olen katsellut kuinka niille savua tupsutellaan hyvän
        toivossa.

H.

• miinustaja
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

"hunksz"

Mut muille älä kerro.

"keikku"

Nyt pyydän anteeksi. Vaikka minusta on miinustaminen hauskaa, niin en tällä kyllä kertaa tarkoittanut. Oli niin lähellä tuo peukku tuota "avaa" ja tottunut kun miinustamaan, niin lipsahti.

• entinen haisuli
        hunksz kirjoitti:

"Hei kun keikuskelen"

Niin minä vähän arvelinkin.
        Hyvä mies haisee aina naiselle hyvältä.
        Eipä Mehiläinenkään ilman hajuja hyvään kotiin löydä.
        Ei kyllä löydä uloskaan, olen katsellut kuinka niille savua tupsutellaan hyvän
        toivossa.

H.

Omalta kohdaltani kovasti olen pyydellyt anteeksi kanssaihmisiltäni jotka joutuivat katkujani neljä vuosikymmetä haistelemaan. Ei sitä itse tupakoitsija ymmärrä kuinka pahalta haisee. Omaksi onnekseni tajusin lopettaa, lekurikin oli kanssani samaa mieltä.

• taas haistaan
        entinen haisuli kirjoitti:

Omalta kohdaltani kovasti olen pyydellyt anteeksi kanssaihmisiltäni jotka joutuivat katkujani neljä vuosikymmetä haistelemaan. Ei sitä itse tupakoitsija ymmärrä kuinka pahalta haisee. Omaksi onnekseni tajusin lopettaa, lekurikin oli kanssani samaa mieltä.

Minä olin kaksi vuotta polttamatta, mutta ai ai nuuh nuuh, kun se tupakka tuoksui nenääni hyvältä. Sieraimet levällään vedin sitä tuoksua yrittäen jälestää, mistä se tulee.

• entinen haisuli kirjoitti:

"entinen haisuli"

Miksi luovuit yhdestä hajustasi?
        Siksikö vain, että elämäsi jatkuisi toisten hajuissa.
        Minä aloin haista 1964, ja jatkan edelleen häpeämättömästi.
        Minä en anna kuoleman-pelon ohjata elämääni.
        En kylläkään kannusta tupakointiin.
        Paitsi jos Hashis laillistetaan.
        Silloin kapakoiden ovet aukeavat minullekin.
        Lekurit ovat vanhalle vain riesaksi.
        Ei ne mitään ymmärrä oikeasta elämästä.
        Hoitakoon ne nuoria vaan.

H.

• ja taas haistaan
        hunksz kirjoitti:

"entinen haisuli"

H.

Minut hömpitettiin tupakkalakkoon.

Tyttäreni sanoi, että ellen lopeta polttamista, niin hän alkaa myös polttamaan.

Kaksi vuotta kiduin hiki otsalla tupakantuskassa lapseni terveyden hyväksi. Sitten hän tunnusti juksanneensa ja sanoi, ettää luulitko minua tosiaan niin hulluksi, että alkaisin polttamaan...

• Hei kun keikuskelen
        miinustaja kirjoitti:

"keikku"

Nyt pyydän anteeksi. Vaikka minusta on miinustaminen hauskaa, niin en tällä kyllä kertaa tarkoittanut. Oli niin lähellä tuo peukku tuota "avaa" ja tottunut kun miinustamaan, niin lipsahti.

"miinustaja"

Ei haittaa. Anteeksi saat ihan helposti.
        Onhan sinne joku toinenkin jo pistänyt miinuksen,
        että samapa tuo nyt on, onko siinä yks vai kaks miinusta.

• entinen haisuli
        hunksz kirjoitti:

"entinen haisuli"

H.

Lopetin päädyttyäni pohdiskeluissani siihen, että tupakointi on typerintä mitä teen. Menee rahaa ja terveys, olen ympäristöhaitta ja haisuli. Tulin polullani siihen kohtaan, missä oli valmis hallitsemaan omaa elämääni antamatta minkään muun hallita sitä.
        Yksi elämäni parhaista päätöksistä.

Nykyään kierrän haisulit kaukaa, en tunne mitään sympatiaa tajuttuani miten helppoa on vain lopettaa jos haluaa.

• ja taas haistaan kirjoitti:

Minut hömpitettiin tupakkalakkoon.

Tyttäreni sanoi, että ellen lopeta polttamista, niin hän alkaa myös polttamaan.

Kaksi vuotta kiduin hiki otsalla tupakantuskassa lapseni terveyden hyväksi. Sitten hän tunnusti juksanneensa ja sanoi, ettää luulitko minua tosiaan niin hulluksi, että alkaisin polttamaan...

"ja taas haistaan"

Kerrankin voi kunnioittaa jotain hölmöydestä.
        Viisasta lasta, joka uskaltaa uhmata vanhempaansa.
        Harvoin siitä hyvää seuraa.
        Tarinasi on kuitenkin enemmän satua, kuin totta.
        Joku naisten lehti nousee mieleeni.

H.

• hyvä leuhkia

Lopetin päädyttyäni pohdiskeluissani siihen, että tupakointi on typerintä mitä teen. Menee rahaa ja terveys, olen ympäristöhaitta ja haisuli. Tulin polullani siihen kohtaan, missä oli valmis hallitsemaan omaa elämääni antamatta minkään muun hallita sitä.
        Yksi elämäni parhaista päätöksistä.

Nykyään kierrän haisulit kaukaa, en tunne mitään sympatiaa tajuttuani miten helppoa on vain lopettaa jos haluaa.

En ymmärrä, miksi yleensä poltit aikaisemminkaan, jos olet niitä harvoja, jotka eivät tule siitä riippuviseksi. Sinulla oli kysymys vain totutusta tavasta, eikä fyysisestä riippuvuudesta.

• entinen haisuli
        hyvä leuhkia kirjoitti:

En ymmärrä, miksi yleensä poltit aikaisemminkaan, jos olet niitä harvoja, jotka eivät tule siitä riippuviseksi. Sinulla oli kysymys vain totutusta tavasta, eikä fyysisestä riippuvuudesta.

En ymmärrä minäkään, jotenkin kuvittelin etten voi päästä eroon, keksin syitä syiden perään, näin jälkeenpäin jokainen syy tuntuu tosi naurettavalta.

Ilman tupakkaa päätä särki, en pystynyt keskittymään, kädet tärisi ym ym.

Kuukauden verran aika voimakkaita vierotusoireita kunnes vähitellen helpotti, eli aika lyhyt aika jos mahdollisiin lisävuosiin vertaa.

Oma naurettava tekosyysi on sanoa minun tupakointiani totutuksi tavaksi ja riippumattomuudeksi, aivan kuin omasi olisi sitä luokkaa ettet voisi lopettaa

• ja vieläkin haistaan
        hunksz kirjoitti:

"ja taas haistaan"

Kerrankin voi kunnioittaa jotain hölmöydestä.
        Viisasta lasta, joka uskaltaa uhmata vanhempaansa.
        Harvoin siitä hyvää seuraa.
        Tarinasi on kuitenkin enemmän satua, kuin totta.
        Joku naisten lehti nousee mieleeni.

H.

En ole vielä myynyt tarinaani mihinkään naistenlehteen, vaikka kokosivun kokoinen kuvani on ollutkin Feminassa, mutta aivan eri yhteydessä. En yleensäkään lue naistenlehtiä. Senkin kuvan eräs toinen näytti minulle.

Luetko sinä naistenlehtiä? Vai mistä ounastelit tuollaista?

• hyi olkohon
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

"miinustaja"

Ei haittaa. Anteeksi saat ihan helposti.
        Onhan sinne joku toinenkin jo pistänyt miinuksen,
        että samapa tuo nyt on, onko siinä yks vai kaks miinusta.

Vanhojen naisten tupakan tupruttelu on hirviän näköistä, huulirypyt korostuu.

• pentti4

En ymmärrä minäkään, jotenkin kuvittelin etten voi päästä eroon, keksin syitä syiden perään, näin jälkeenpäin jokainen syy tuntuu tosi naurettavalta.

Ilman tupakkaa päätä särki, en pystynyt keskittymään, kädet tärisi ym ym.

Kuukauden verran aika voimakkaita vierotusoireita kunnes vähitellen helpotti, eli aika lyhyt aika jos mahdollisiin lisävuosiin vertaa.

Oma naurettava tekosyysi on sanoa minun tupakointiani totutuksi tavaksi ja riippumattomuudeksi, aivan kuin omasi olisi sitä luokkaa ettet voisi lopettaa

Miten tästä tuli tupakkakeskustelu?

• rypyttäjä
        hyi olkohon kirjoitti:

Vanhojen naisten tupakan tupruttelu on hirviän näköistä, huulirypyt korostuu.

Rypyllään se on vanhojen miestenkiin, jotta elähän sukupuoleista!

• ...

Savusta.

Tulikin aika hyvin esille tuo grillistä lähtevä haju. Ruuan haju ei haittaa ketän. Mutta just hiiligrillien katkut haittaa. Kokolailla sama asia, kuin tupakissakin. Joku saattaa pitää, joku ei. Ja se aivan eri asia, miltä savuava grilli haisee omasta mielestä, kuin mitä naapurin mielestä.

Pöndellä ei niin nuukaa, mutta luemma joskus hälytetty palokuntia sammuttelemaan naapurin grilliä, se kun tuo tulipalo ei ole leikin asia.

Vaikka poltan, en pidä tupakin savusta muiden tottamana, ihan sama grillinkäryn kanssa. Mä nyt vähän boostaan, mutta sitä savun hajua saa helpolla kaasugrillillä, kun kaittaa kiville muutaman lastun kytemään. Ruokaan saa aromia, mutta hajuhaitat minimaaliset.

Sellanen vaan tuli mieleen aloituksesta. Hyvä idea mun mielestä. Alkaneet kaupustelemaan grillauskalusteita, jotka kahdeksankulmaisia. Siis istutaan ringissä pöydän ympärillä ja keskellä grilli ja itsekukin saa grillailla pihvinsä niin kypsiksi, kuin haluaa. Seurustelua, hyvää ruokaa. Vähän sama idea kun nuotiolla makkaran paistaminen.

Tää nykyinen systeemi, missä joku tonottaa kaasugrillillä ja tekee kaikki murkinat ei ole sosiaalinen ja mitä sitten, jos surkea grillaaja? Monet ukkelit kuvittelevat olevansa loistavia kokkeja, koska nuorena paistaneet kalareissulla makkaraa nuotiolla ja sitten kohkaavat tärkeänä tekniseltä näyttävän grillinsä kanssa.

Niettä pitääkin laittaa hautumaan tollanen kimpassagrillaamis systeemi. Näyttivät maksavan monia tonneja tällä hetkellä, mutta eiköhän sitä halvemmallakin saa, jos itse tekee just pöydän ja penkit ympärille. Tarpeeksi suuri kaasugrilli voi olla hankala löytää, halvinta kai ostaa useampi pieni grilli ja laittaa niitä yhteen......

=DW=

• bessie*

Tai sitten voi vain yksinkertaisesti sijoittaa pöydän ja tuolit siihen grillin lähettyville?

Eiköhän ihmiset mene muiden viereen ja lähelle istumaan, vaikka ei kaluste siihen pakottaisikaan, jos kerran homman nimi on "seurustelua ja hyvää ruokaa"?
        En nyt kyllä tiedä millaisesta ja kuinka kiinteäksi rakennetusta hökötyksestä on kysymys, mutta jotenkin mauttomalta tuo minusta vaikuttaa. Mielestäni erillinen pöytä ja tuolit on paljon toimivampi ratkaisu.

• ...
        bessie* kirjoitti:

Tai sitten voi vain yksinkertaisesti sijoittaa pöydän ja tuolit siihen grillin lähettyville?

Eiköhän ihmiset mene muiden viereen ja lähelle istumaan, vaikka ei kaluste siihen pakottaisikaan, jos kerran homman nimi on "seurustelua ja hyvää ruokaa"?
        En nyt kyllä tiedä millaisesta ja kuinka kiinteäksi rakennetusta hökötyksestä on kysymys, mutta jotenkin mauttomalta tuo minusta vaikuttaa. Mielestäni erillinen pöytä ja tuolit on paljon toimivampi ratkaisu.

Kyse isommasta grillistä.

Siis sellaisesta, minkä ääreen mahtuu se kymmenkunta ihmistä mukavasti ja grillaaminen helppoa. Siis ikäänkuin just pienimuotoisiin edustustilaisuuksiin ja illanistujaisiin. Vähän sama idea kuin kräkletissä, mikä laitetaan pöydälle ja jokainen kypsentelee omia lihapalojaan, vihanneksiaan itse. Nämät kolmipolttimisetkin kaasugrillit on pieniä niin isolle porukalle.

Siis kymmenkunta ihmistä pitäisi mahtua yhtäaikaa grillaamaan, se ei onnistu pienellä grillillä. Lisäksi tietenkin tarvitaan pöytätilaa ruokia ja syömistä varten grillin ympärille. Siinä olet just samoilla linjoilla, se ja sama, miten ne pöydät ja istuimet tehty, kunhan toimivia ja mukavia.

=DW=

• Pottu-aivo
        bessie* kirjoitti:

Soon vähänniinku grillikodassa istutaan tulen ympärillä, siihen vaan sitten tulen ja istujan väliin pöytä-osuus.

• bessie*
        ... kirjoitti:

Kyse isommasta grillistä.

Siis sellaisesta, minkä ääreen mahtuu se kymmenkunta ihmistä mukavasti ja grillaaminen helppoa. Siis ikäänkuin just pienimuotoisiin edustustilaisuuksiin ja illanistujaisiin. Vähän sama idea kuin kräkletissä, mikä laitetaan pöydälle ja jokainen kypsentelee omia lihapalojaan, vihanneksiaan itse. Nämät kolmipolttimisetkin kaasugrillit on pieniä niin isolle porukalle.

Siis kymmenkunta ihmistä pitäisi mahtua yhtäaikaa grillaamaan, se ei onnistu pienellä grillillä. Lisäksi tietenkin tarvitaan pöytätilaa ruokia ja syömistä varten grillin ympärille. Siinä olet just samoilla linjoilla, se ja sama, miten ne pöydät ja istuimet tehty, kunhan toimivia ja mukavia.

=DW=

Juu ymmärsin tuon kyllä, ja mikseipä tosiaan "just pienimuotoisiin edustustilaisuuksiin ja illanistujaisiin", yhdeksi vaihtoehtoiseksi paikaksi, jos tontilla/tonteilta sopiva paikka löytyy ja edustilaisuuksia ja illanistujaisia todennäköisesti aika usein.

Oman perheen tarpeiden mukaan kuitenkin tekisin oman kotini tai mökkini hankinnat ja rakentelut , ja jos muutaman kerran vuodessa on tarvetta isompi porukka samaan rinkiin järjestää niin sehän on sitten vain järjestelykysymys.
        Hyvin on onnistunut ja isommatkin porukat ovat mahtuneet saman pöydän ääreen. Pöytä on yleensä rakennettu monesta eri pöydästä, malli tilanteen mukaan, joskus lapsille oma pöytä jne..
        'Keskikokoinen'? kaasugrilli on riittänyt hyvin.

• ...
        Pottu-aivo kirjoitti:

Soon vähänniinku grillikodassa istutaan tulen ympärillä, siihen vaan sitten tulen ja istujan väliin pöytä-osuus.

Jep

Mutta pikkasen isompi ja kaasulla. Niitä olemassa, vilkaisin nopeasti, eipä tietenkään saanut silmiini. Ja isea olisi, että päällä katos, ei ympärillä kotaa. Noit grillikodat aina kummatuttanut. Oikein hyvä perusidea, mutta miksi hitossa ne on niin rumia ja miksi niissä ei voi istua selkä suorana seinään nojaillen? Jos olisi tarvetta itellä sen tyyppiselle, en nyt ainakaan kodan mallista menisi tekemään. Pikemminkin huvimajan tyyliin, korkeilla seinillä.

Mutta mun idea siis on avonainen katos, jossa keskellä suuri kaasugrilli, pöydät ja istuinta ympärillä. Tollasen saa nopeasti kyllä väsättyä halvasta huvimajasta ja kotaan tarkoitetusta hiiligrillistä, mutta kun sen nyt mun mielestä pitää toimia kaasulla :D

=DW=

• ...
        bessie* kirjoitti:

Juu ymmärsin tuon kyllä, ja mikseipä tosiaan "just pienimuotoisiin edustustilaisuuksiin ja illanistujaisiin", yhdeksi vaihtoehtoiseksi paikaksi, jos tontilla/tonteilta sopiva paikka löytyy ja edustilaisuuksia ja illanistujaisia todennäköisesti aika usein.

Oman perheen tarpeiden mukaan kuitenkin tekisin oman kotini tai mökkini hankinnat ja rakentelut , ja jos muutaman kerran vuodessa on tarvetta isompi porukka samaan rinkiin järjestää niin sehän on sitten vain järjestelykysymys.
        Hyvin on onnistunut ja isommatkin porukat ovat mahtuneet saman pöydän ääreen. Pöytä on yleensä rakennettu monesta eri pöydästä, malli tilanteen mukaan, joskus lapsille oma pöytä jne..
        'Keskikokoinen'? kaasugrilli on riittänyt hyvin.

Mnaah.

Nimenomaan kyse edustamisesta ja illanistujaisista, sukulaiset saa syösä makkaransa vaikka raakana, eri asia.

=DW=

• Pottu-aivo
        ... kirjoitti:

Jep

Mutta pikkasen isompi ja kaasulla. Niitä olemassa, vilkaisin nopeasti, eipä tietenkään saanut silmiini. Ja isea olisi, että päällä katos, ei ympärillä kotaa. Noit grillikodat aina kummatuttanut. Oikein hyvä perusidea, mutta miksi hitossa ne on niin rumia ja miksi niissä ei voi istua selkä suorana seinään nojaillen? Jos olisi tarvetta itellä sen tyyppiselle, en nyt ainakaan kodan mallista menisi tekemään. Pikemminkin huvimajan tyyliin, korkeilla seinillä.

Mutta mun idea siis on avonainen katos, jossa keskellä suuri kaasugrilli, pöydät ja istuinta ympärillä. Tollasen saa nopeasti kyllä väsättyä halvasta huvimajasta ja kotaan tarkoitetusta hiiligrillistä, mutta kun sen nyt mun mielestä pitää toimia kaasulla :D

=DW=

Nii,kodan suhteen kauneus on katsosjan silmässä :). Meill on kota ja voisin ottaa samanmallisen ulkosaunan siihen viereen. Ja meidän kodassa voi kyllä nojata istuissaan seiniin, patsi itetnkin ikkunan kohdalla.

Ei muuta kuin kaasua komisario Pepponen. Kaasugrilli ja ympärille pöytäpenkkisydeemit omanmaunmukkaan. Hyvä tuuletus kin ei seiniä ympärillä.

Ja avot, se on siinä.

• plus plus
        ... kirjoitti:

Mnaah.

Nimenomaan kyse edustamisesta ja illanistujaisista, sukulaiset saa syösä makkaransa vaikka raakana, eri asia.

=DW=

Plussaa sulle :)

• bessie*
        ... kirjoitti:

Mnaah.

=DW=

Plaah.

Kuten jo kirjoitinkin; MIKSEIPÄ TOSIAAN just pienimuotoisiin edustilaisuuksiin ja illanistujaisiin, jos kellä sellaisia on.

Minulla ei ole. Edustamista ei koskaan, illanistujaisten tai grillijuhlien järjestäminen 10 hengelle ei sekään enää kiinnosta. Ja vaikka kiinnostaisikin, niin pitäisi ensin hankkia ne kutsuttavat, vasta sitten isompi grilli. Ei minulla ole kymmentä ystävää tai kymmentä sellaista tuttavaa joiden kutsuminen (sukulaiset pois jättäen) olisi luontevaa.

• suurperheisille
        bessie* kirjoitti:

Tässä on hyvä kuva siitä kimppagrillistä

https://www.facebook.com/DJPierreFitch/photos/a.133219823367278.15415.133214836701110/720483494640905/?type=1&theater

• hymyä huuleen

Olipa poikkeuksellisen hauska aloitus.

Terveisiä aloittajalle.

• tuppien vihaaja

Tupakanpolttajille!
        Olen nöyrän kiitollinen siitä, että pääsin vihdoin itse irti tupakasta vuosikymmenten polttelun jälkeen. En paheksu "huomaavaisia tupakoitsijoita" mutta tumppien kylväjät raivostuttavat. Jotkut heittävät niitä parvekkeilta, jotkut kylvävät kotipihalle. - Pian alan minäkin kampanjoida tupakanvastustajana, jos tapa ei vähitellen ala kadota.
        Miksi kummassa tupakoijat eivät voi viedä tumppejaan roskikseen, tai ainakin repiä filtteriä kahtia ja kätkeä multaan tai aluskasvillisuuden väliin piiloon?

• tuppiintunut
        tuppien vihaaja kirjoitti:

Tupakanpolttajille!
        Olen nöyrän kiitollinen siitä, että pääsin vihdoin itse irti tupakasta vuosikymmenten polttelun jälkeen. En paheksu "huomaavaisia tupakoitsijoita" mutta tumppien kylväjät raivostuttavat. Jotkut heittävät niitä parvekkeilta, jotkut kylvävät kotipihalle. - Pian alan minäkin kampanjoida tupakanvastustajana, jos tapa ei vähitellen ala kadota.
        Miksi kummassa tupakoijat eivät voi viedä tumppejaan roskikseen, tai ainakin repiä filtteriä kahtia ja kätkeä multaan tai aluskasvillisuuden väliin piiloon?

Se on tumppi! Stumppi!

• tuppiintunut
        tuppien vihaaja kirjoitti:

Tupakanpolttajille!

Se on tumppi! Stumppi!

• päässä kiehuu
        tuppiintunut kirjoitti:

Se on tumppi! Stumppi!

Nimeni on Tump, Tonalt Tump.

• pelle miljoona
        päässä kiehuu kirjoitti:

Tumppi Varonen.

• pelle miljoona
        päässä kiehuu kirjoitti:

Tumppi Varonen.

• €ero

Mökiltä löytyy ruuan valmistukseen vaikka mitä: luonnonkivistä muuraamani kaksi metriä halkaisijalta nuotio grilli jossa voi käristää makkraa, savustaa, muurinpohja lettuja, häränvileitä ja kaikkea suussa sulavaa.Sitten kesäkeittiö on uunia, takka löytyy, sähkögrilli, kaasurilli ym. 40 v.aikana kertynyttä turhaakin.
      Mökki sijaitsee Saimaan rannalla, ohi mennessänne käykää talossa jos paikan löydätte

• huuippua!

Kovasti olen iloinen kun maassamme on super tietäviä asiantuntijoita. Vaikka itsellään ei koskaan ole ollut tai ei ole edes nähnyt tai käyttänyt niin silti löytyy 100% asiantuntemus.

• Valitusvirsi

En grillaile ja muuta saa grlillailal mun puolesta mutta kerrostalojen parvekkeille grillit ei sovi. Sellainen grillaaminen on törkeää! Kiva istuskella kauniissa kesäillassa parvekkeella ja yrittää nauttia olostaan kunnaapureista tulisi grillin käryt. Menee inhottavuudessaan tupakansavunkin ohi.
      Parveketupakointi on kylläkin siinä mielessä inhottavaa että se on yleensä ympärivuotista ja jokapäiväistä.
      Mutta kun kaikki eivät tupakoi parvekkeella vaan sisätiloissa. Se vasta kuvottavaa onkin, kun haju tunkeutuu oven raoista ja postiluukusta sisälle vaikka on väliovikin kiinni. Ihmettelen että miten se pääseekin sisälle. Olen olettanut että tulee ovenraoista. Jos ensin naapurin tupakinhaju menee rappukäytävään ja sieltä sitten asuntooni.
      Vai voiko jotenkin muuta kautta tulla?
      Ruuankärytkin tulevat sisälle mutta tupakan haju kuitenkin pahempi. Sitten kun on sekaisin valkosipulisen ruuan käry ja tupakki, se vasta yöllä yöunet viekin.

• Pottu-aivo

Niin, elävä aktiivinen ihminen tuottaa toiminnassaan kaikenlaisia hajuja. Rukaajin täytyy laittaa ja syödä. Joskus huoneistoista tulee käytävälle vieläkin epämiellyttävämpiä katkuja kuin ruoka ja tupakka.Ja siitä ei välttämättä pitkiin aikoihin valita kukaan.

• täysi kielto päälle

Tupakanlöyhkä kulkee myös ilmastoinnin kautta asunnosta toiseen, ällöttävää. On kuvottavaa että sisällä yleensä tupakoidaan.

• adhd-mummo

Rivarin pihassani jos grillaushimo iskee päälle kaivan kaapin kätköistä yli 30 v. vanhan pienen sähkögrillin. Mökillä on tiilestä kasattu.
      Tuo aloituksen kuvaus toi mieleeni lähinnä puutarhakutsut. Itse olen sen verran ADHD etten viihdy liian teennäisessä ja tapatietoisessa tapahtumassa.

• I.P.

Ei mihinkään. Kukin grillatkoon vaikka tulitikulla.
      Puoliso meni juuri grillaamaan pihalle, kun pelätty Ukkonen ei tulletkaan meille kylään.
      Lihaa ennemmin tykkään grillata, kuin savustaa vihanneksia mustaksi.

• Rapsakka

Valmistitpa vihanneksia millä tavalla tahansa, niin ne eivät tarvitse samaa lämpötilaa kuin kypsyäkseen kuin esim. liha. Mieto jälkilämpö riittää eikä liian kypsä eli pehmeä mössö ole enää sitä, mitä tarkoitus olisi, jotta ravintoaineet ovat jäljellä.

• karrella

Vanhanaikainen hiiligrilli....se on se,mikä on tehnyt grillaamisesta nautinnon...mutta vaatinut aina myös taitoa ja malttia!!!
      Nykyisin lähes jokaiseen grillaushetkeen kuuluu olut taikka kaksi ja usein vielä enemmänkin, silloin sitä taitoa ei välttämättä olekaan tallella, malttia ei ainakaan.
      Hauskuus menee sähläämiseki ja grillattavista tulee herkästi turhan tummapaahtoisia.
      Ei niin kivaa,eikä niin terveellistäkään.
      Kaikkea aikansa!

• ...

Karsinogeeni, elikkäs hiiltynyt makkara sopii hyvin oluen kanssa, tasaa oluen laksatiivisia vaikutuksia mukavasti :D

=DW=

• Muurikka

Muurinpohjapannu riittää. Siinä voi kypsentää kaiken, kaiken.

• .....
        ... kirjoitti:

Karsinogeeni, elikkäs hiiltynyt makkara sopii hyvin oluen kanssa, tasaa oluen laksatiivisia vaikutuksia mukavasti :D

=DW=

Lisää, uskon.

• karrella
        ... kirjoitti:

=DW=

Onhan olut ja makkara ihan hyvä yhdistelmä, kun muistaa,että kumpaakin vaan kohtuudella ja mielellään hyvässä seurassa ;)

• ...
        ..... kirjoitti:

Lisää, uskon.

Hiili sitoo nestettä, liika hiili voi aihheuttaa ummetusta, siksi hiillosmakkara on hyvä huuhtoa alas olusella :D

=DW=

• pitkäpenni

tollai määkin ajattelin sillon kunnei ollu rahaa

• kuasu rilli

Kaasugrilliä ei ole hommattu osittain tuosta syystä. Toinen syy on että hiilirillissä on sitä oikean grillaamisen makua samoin kun itse grillatuissa tuotteissa. Jotain siitä mausta kaasugrillissä jää puuttumaan. Melkein jo sama paistaa keitiössä pannulla.

Tietysti helteellä ei keittiö kuumu liikaa kun grillaa ulkona millä sitten valmistaakin ruoan.

• Oma lupa

Ehkä ko. toiminnasta nauttivat juurikin he jotka pikkurilli ojossa juovat lattensa muutenkin.
      Itse toimin vähän sinnepäin kuten sinäkin, tosin grilli on vaihtunut vitosen pallo- ja laatikkomallista budjettimallin kaasukäyttöiseen. Oma piha ja oma lupa. Jos ei naapurin kesänviettäjiä näky kiehdo, katsokoon muualle.

• so_simple

Perustavat kunniaan!

Juu ja meillä on tapana muutama kerta kesässä laittaa
      nuotio pikku mökin pihamaan risuista (no, on siinä
      pari polttopuista veistettyä lastua sytykkeenä)
      ja oksista. Eli ei "laitevarustelua" edes grillinkään muodossa.
      Vain puukko, makkaratikut ja tulitikut.

Siihen tikun nokkaan makkaraa ja jos haluaa
      vähän hienompaa: kevytnakkeja.

Toki tomaattia ja rehuja lautaselle kyytipojaksi - eipä muuta.

nautitaan kesästä helpolla

• karrella

Hiiligrillissä on vaan edelleenkin se aidoin tunnelma....sehän meille "vanhoille" on tärkeää.
      Ja ei kun grillaamaan!!! Tavalla tai toisella.

• Karjala, just eikä..

Sä olet samis mun kanssa, vaikka haaveilenkin kesäkeittiöstä, niin kaasuvermeet ei sinne kuuluisi, mutta jonkunlainen pieni tulisija kyllä. Kesäkeittiöstä haaveilen, koska ruanlaitto mökissä tuo liikaa käryä. Silloin tällöin kaivelen pallogrillini esille ja tietysti Karjalasta kajahtaa....

• karrella

Juu, tosi hieno juttu tulisijakin olisi, ja kun vaan ei liikaa kajahda sieltä Karjalasta niin taas naatitaan kesästä.

• Asiasta ei varmaankaan tarvitse tekemällä tehdä niin vaikeaa. Kukin suoriutukoon tästä rituaalista tyylillään :D

PS. Koitetaan nyt kestää nämä kesän haasteet, kyllä ne syyssateet ja talvirännät sieltä vielä tulevat.

• silloinennen

Tikkumakkara nuotiolla kaiken parasta...

• hersy

Juu rahalla ei onnea osteta,se lähtee omista nautinnoista ,oli vehkeet minkälaiset tahansa,se on ihminen joka saanut jo lapsena KAIKEN,niin mikään ei tunnu miltään,ei edes asuntovaunon kokoinen grilli,minulla on ihan jopa katettu terassi ei kovin iso,ja kerran kesässä lähimmät naapurit käy syömässä näitä vaatimattomia tuotoksiani ,esim uusia perunoita (siinä on sivu liesi) ja gillattua lohta ja vähän vihanneksia,ja viiniä päälle ja avot kaikki on tyytyväisiä,eikä nämä mitään hulppeita laitteita ole ihan tavallisia köyhän vähillä rahoilla ostettuja,ja silti tuntuu mukavalta kesää viettää,se on sisäinen asenne joka ratkaisee,suurellä rahalla tahtoo olla onnettomia vaikutuksia.

• kesäfiilis

Meillä ei sievistellä, mutta grillataan kyllä kesällä kaikenlaisia herkkuja. Perinteistä makkaraa ja tuoretta kalaa järvestä, pihvejä tietenkin ja myös niitä sieniäkin. Namskis ja rouskis. Juomat jokaisen mieltymysten mukaan.

• musta-poprilli

Me grillataan enimmäkseen makkaraa, välillä Lidlin grillipihvejä (tosi hyviä), mutta ehdottomasti siihen hommaan on oltava hiiligrilli. Meillä perinteinen pallogrilli. Kaasugrillillä makkara ei mustu tarpeeksi ja sähkögrillit ne vasta turhia kapistuksia onkin.

• Tolonen

Sellaisissa mustuneissa on paljon karsinogeenejä. Vältä ihmeessä.

• aasiantuntija

Ympäri vuoden on käytössä sähkötuplapuoligrilli parvekkeella ja hetkessä saa lihat grillailtua. Sekä näppärällä "kammalla" saa karstat pois aika helposti.

Kaasugrilli mökillä on työläämpi ja sitten nämä hiiligrillit on kaikkein eniten aikaa vievä toimenpide. Hyttyset ollut saatanasta, että saanut niitä hyttyskierteitä virittää ympäriinsä, että pystyy keskittymään.

Makkarat lämmittää vaikka puusaunan hiilloksissa tai ei kun kiukaan päällä Grillaushalsteri. Grillaustikut ovat typeriä etenkin ne yksi piikiset, kun makkaraa pyörii niissä ja lopulta tippuu sinne notskeihin.

• Halvin on paras

Kyllä parhaat paistit ja makkarat tulee hiilillä, ihan perinteisellä pallogrillillä.
      Kaasulla ei saa yhtä rapeaa pintaa, ja sähkögrilli on sama kuin käyttäisi mikrossa...

• rilli tai ei

Trölli voi rillata makkaransa ja joku toinen fileensä ihan niin kuin haluaa,
      eikä toisten grillejä kannata tuijotella. Tavallaan kukin.

• kukin taplaa ......

Sitä vaan vituttaa kattella muitten hehtaari halleja ja mennä sitte sen ruosteisen pallogrillin luo ale makkaransa kanssa.

• rehellistä makkaraa

Mihin katos? Se grilli ja grillailu ei ole enää muutama kerta kesässä juttu. Vaan siitä on tullut kesäkeittiö. Pitää olla pelit ja vehkeet ja tilaa monelle pannulle, ritilälle ja kattilalle. Pitää olla alkupalat, välipalat, pääruoka, jälkiruoka ja juuston lisuke.

Kunnon kotiruokakin on kadonnut. Sen seuraksi sopi hyvin hakea vaihtelua pallogrillillä kärvennetystä makkarasta. Nyt pitää olla gourmeeta, jota tekevät jo natiaisetkin ihan kilpailuhengessä. Valmistavat sellaisia ruokia, että kieleni ei taivu niitä sanomaan ja niiden nimetkään eivät sano mulle yhtään mitään. Sitä on vaikka mitä kompottia ja sevissiä, ennen oli grillimakkara ja retkellä valmistettiin trangialla nötkötti ja muusi.

• hoikka sinkku orimattila

Kesän tavoite grillata 40kg Äijä-lihaa Eli kasleria.siinäpä sian-niskaa mitä talvella sulatella.

• sievistelijä.

Ei tosiaan tarvitse olla mitään sisäfiletä. Jos ei ymmärrä että halvemmatkin ruhonosat käy grillaamiseen, niin otan osaa. Kertoo henkisestä köyhyydestä.

Possun etuselkä, kylki, tai lapa toimi grillissä melkeen paremmin kun se kadehtimasi härän sisäfilee. Ja... se makkara (jos siihen on yleensä lihaa edes laitettu kanan-nahkojen kylkeen) on usein tehty ihan noista samoista osista.

Minä grillaan ne mielummin sellaisenaan, enkä synteettiseen suolenkorvikkeeseen pakattuna ja kanan nahan ja jauhojen sekaan sullottuna.

Sorry, en vaan ole koskaan pitänyt makkarasta. Siinähän kiskotte jauhokämppingejänne tai tilipäivänä kabanossia, minä pysyttelen kokolihassa.

Ja kaasugrilli jos on kiire (halvin mitä marketista löytyi), Muurattu puu-grilli jos istuu iltaa grillaten.

• Itse olet idiootti

Siis miksi tarvis?? Jos sinä haluat osen pallogrillin ja makkaraa, mikä estää sinua semmosen hankkimasta??? En ymmärrä että pitää aina joka asiassa suurennella asiaa, ja leikkiä kateellista, kun ei voi enää.... miset voi???

Jos naapuri ostaa valtameri laivan niin pitääkö sullakin olla semmonen??? Jos sinä tykkäät purjehtia moottoriveneellä, niin mikä estää????

Älytöntä tuommonen saivartelu, kun ei voi.. mikset voi???

• mek

Tämä kaasugrilli homma on uusavuttomien kaupunkilaisten juttu ja kun eivät osaa toisenlaista grilliä käyttää. Itsellä on rivarin pihassa itsetehty grilli jo yli 10v ollut ja hyvin toimii hiilillä, griketillä ja puilla. Käytään hiilienkin kanssa pieniä noin sentin vahvuisia puita ja mökilläkin puilla oleva grilli ja grillaan tleensä avotulella ja se on paras mutta pitää tietää miten se tehdään. Mökillä poltetaan kunnon hiilos ja kun aletaan grillaamaan niin pientä puuta grillliin niin saadaan vaikka lihan grillaamisen pieni tuli joka polttaa lihasyyt umpeen ja pihvistä tulee mehevä. Itse olen muutamalla vuokramökillä tehnyt ruokaa kaasugrillillä ja sehän on kaasu-uuni grillin muodossa. Grillaamisessä on se trasitio siinä että sytytetään se odotetaan että syttyy kunnolla muutaman oluen kera mutta ennen grillaamisen aloittamista pitää olla lisukkeet tehty ja pöytä katetttuna koska vaikka lihan girllaaminen kestää noin viisi minuuttia niin hyvä tulee.

• 242525

ihan on hauskaa ollut, mutta makkaroita tullut välteltyä, kun tänäänkin sai luunpaloja syljeksiä pois suustaan. vähintään laatumakkaraa, mutta samalla sitä ostaa pihviä, kun se on kunnon tavaraa. onko sinulla joku ongelma, kun mielestäsi on vain hauskaa jos grillaa mahdollisimman halpoja ja huonolaatuisia tuotteita? naapurin grillin kokokin tuntuu aiheuttavan sinulle traumoja. suosittelen diapamia ensihätään.

• sapriina

Meillä grillataan terveellisesti. Hiilillä toki, mutta astiassa jossa kärisee miedolla lämmöllä broilerinkoivet ilman marinaadia, tai yrttimaustettua lohta tai vaaleaa kalaa. Lisäkkeenä lämmössä pehmitettyjä juures- ja kasvispaloja, kevyt öljypohjainen kastike ja vihersalaattia pestolla. Hyvin herkullista ja vielä jälkeenpäin on hyvä olo.

• kesämieli

Kyllä asia vaan on niin,että elämänilo löytyy pienistä asioista,eivät sitä tuo isot maasturit,eivätkä mitkään modernit suuret huushollit. Ahnehtiessaan aina vain enemmän ja enemmän kallista materiaa ympärilleen,ihminen lakkaa näkemästä niitä elämän pieniä iloja.
      Jokaisesta päivästä voi yrittää tehdä itselleen hyvän päivän,siihen kuuluu hymy ja positiivinen asenne.
      Kukin voi paistaa makkaran haluamallaan tavalla, mutta tärkeintä siinä hommassa on hyvä mieli ja nautinto siitä mitä tekee,ei niitä asioita muita varten toteuteta, aivan sama mulle miten naapuri elää,kunhan ei aiheuta elämisellään mulle häiriötä.
      Eteenpäin, kesämielellä,vesi kielellä.

• ei nitriittiä

Parasta mitä tiedän on loimulohi....helppo tehdä...1.5 t....laudassa kiinni...tulen äärellä ja siinä se on...mehevää...

• tepe2

Koko ajanha nämä yhteiskunnan arvot etääntyy perusasioista.

• eppu2

Ei se grillaamisen ilo ole minnekään kadonnut.
      Kukin vaan taablaa tyylillään.

• miihkaili71

sama se millä grillataan tai mitä grillataan, kunhan se omasta mielestä hyvää. nautitaan kesästä ja muistellaan talvella hyviä grillaushetkiä.

• Onhan siinä eroa kuinka grillaa. Kaasulla tai sähköllä ei koskaan pääse yhtä nautinnollisenn lopputulokseen kuin oikealla hiilloksella.

Epämääräistä mutinaa kuulin päivänä muutamana työpaikan kahvipöydässä, kun ilmoitin, että viimeksi grillasimme helmikuussa sisäfilettä pallogrillillä. Niillä muilla kun on ne megalovehkeet suojassa pressujen alla varastossa.

• Kamala kapine

Pallogrilliä ei käytä enää kukaan siitä syystä, että siihen pitäisi olla puita ja ne pitäisi saada syttymään. Grillin käry (tuoksu) tarttuu vaatteisiin ja muuta kamalaa.

• Pirre*
        Kamala kapine kirjoitti:

Pallogrilliä ei käytä enää kukaan siitä syystä, että siihen pitäisi olla puita ja ne pitäisi saada syttymään. Grillin käry (tuoksu) tarttuu vaatteisiin ja muuta kamalaa.

Kamala kapine, miksi pallogrilliin pitäisi laittaa puita, kun hiiletkin on keksitty?

• rillaaja

En nyt ymmärrä aloittajan pointtia.

Pallogrilli on ihan jees, sillä grillaa pihvit ja makkarat mukavasti. Kyllä pallogrilli ajaa asiansa, sillä grillaa helposti sisäfileet ja makkarat. Myös myöhemmin kotimaan kasvikset.

On tuossa pihalla kiinteäkin iso grilli, joka kesäisin käytössä lähes päivittäin, mutta ei kevytgrilli, esimerkiksi pallogrilli ole todellakaan huono.

Taitaa aloittaja lämmittää makkkkaransa mikrossa.

• Rentoa grillaamista

Tiilestä muurattu grilli katoksessa, hiiligrilli nimenomaan eikä mikään kaasulelu. Ja ensimmäinen joka yrittää laittaa siihen grillille HK:n jauhopötkön saa turpiinsa, grilli on lihaa varten eikä jauhoille (makkara käy mutta HK:n jauhopötkö tai vastaavat ei).

Grillataan kulloisenkin porukan mukaan makkaraa, leikkeitä, piffejä, täytettyjä paprikoita ja mitä millonkin. Ei mitään hienostelua vaan maukasta helppoa ja rentoa murkinaa.

• saketeus

Ammatti kokkina ja keittiömestarina itse grillaan mieluiten pallogrillillä, avotuellla tai puugrillillä, mutta en halua grillata mitään makkaraa kun samalla hinnalla saa ostettua kunnon kasvikset ja lihat. Jos parempi makkara maksaa 3,99/paketti siinnä on 400g makkaraa. huom! laske kilohinta, sillä saa jo kunnon lihat ja kasvikset grilliin pasitumaan. :) joten ei mulla muuta.

• että näin meillä

ykshailee mitä grillillä on kulloinkin kun se kaljan ja viinan juonti on koko grillauksen idea.

Taloyhtiömme pihaan hankittiin grillikota ja grilli olisitteko arvanneet talon juopot istuu joka ainut ilta siellä kaljaa ja viinaa kitaten no joo on niillä ehkä yksi hk sininen paketti ettei kukaan pääse sanomaan sen katoksen olevan grillaajia varten.

• Kosto on suloinen

Silloin kun grillataan, niin grillataan yksi, syödään se ja otetaan seuraava. Te grillaatte korpuksi yhden ja saman kerta toisensa jälkeen, eikä se ole sen jälkeen syötävää. Menkää kokkikouluun pennut!

• 6+17

Onhan sitä välillä mukava grillailla muutakin ku makkaraa, mutta pakko myöntää et tollane hifistely on typerää. Parasta on kyllä ku ottaa pallogrillin esiin ja pistää koko porukalle makkaraa ja yhdessä nautitaan oluen kera.

• rillaan pihiviä

Kyllä se alkaa rillaillessa korvista tulemaan jo ulos tuo makkara niin välillä on mukava rillata täytettyjä herkkusieniä, lihapiirakoita tai pihvejä.

• Pikkusormi.

Mikä se tuo pikkusormi juttu on taas, se ei ole mitään hienostelua.

• ketö neiligga

Tyhmä kesätoimittaja! Kuka Halavattu? No me halavatunpapat :)
      Sinä jalkasieniesi kanssa meneppä vaikka nokkospusikkoon istumaan.
      Huomaat miten kivasti kihelmöi.
      Tai istu kusiaispesässä ilman pöxyjä vartti. Ei paha, ei paha.
      Minkä ikäinen muuten olet?
      Cillaa siinä sitten nakei ja korvei :)
      Mistä näitä idioottitarinoita oiken sataa? Saunalahdeltako?
      Ketähän herjaisi seuraavaksi...?

• köyhä tai rikas ????

Tässä sen näkee miten ihmiset on markkinoiden armoilla, ettei voi pallo grilliä grillata, minä teen nuotion pihalle ja grillailen siinä, eikä tule yhtään sellainen olo että täytyy mennä ostamaan "asuntovaunun" kokoinen grilli, meidät on kasvatettu kuin (koirat) tottelemaan mitä naapurilla on, et voi tehdä, et ole arvostettu jos sinulla ei ole parempaa tai ainakin samanlaista kuin naapurilla tai mitä mainoksessa sanotaan. Nuotiolla saa paremman tai ainakin yhtä hyvän tuloksen kun kaasu grillillä, se vaatii vaan pikkasen vaivaa.
      TÄLLÄISESTÄ SE ns. ORAVAN PYÖRÄ KÄYNNISTYY ????ja "velka lisääntyy"

• stadilainen

Sä varmaan asut jossain pöndellä eli landella ja omassa talossa jossa isompi piha?

Avotulta kun ei voi ainakaan kaupungissa tehdä, ei edes omalle pihalle ilman että siihen on saatu lupa.

• KALLE KELLO

Ookonahän nyt katellut liikaa näitten "julkkis" kokkien touhuja telkasta.. Eiköhän me tavikset grillailla hiilillä tai tavallisilla kaasugrilleillä ja isketä sinne grilliin mitä kaapista löytyy, alemakkaraa ja jos sattuu olemaan tilipäivä, niin voi olla jotain halpaa lihaa

• Puimakone

Jos hankit kaikenmaailman vermeet kesäkeittiöösi, siis, pannut, parilat, krillit muut
      hienoudet joista minä en ole kuullutkaan, valmistaudu myös puhdistamaan
      laitteet joka käytön jälkeen, sekin on sitten suurempi homma.
      Tähän kävisi se juttu kun isäntä sanoi emännälle että toi takapuoles on kun puimakone, illalla kun isäntä vonkas, emäntä sano ettei yhden oljenkorrentakia
      kannata puimakonetta käynnistää. Se tuollanen suuri krilli kun puimakone, ei
      sitä yhden makkaran takia kannata käynnistää.

• Grillailua

Jokainen grillaa tyylillään. Meillä on naapureissa kaasugrillit (isohkot) ja mulla on sellainen hiili / sähkögrilli (pallogrillin näköinen jolla voi grillata hiiltä käyttäen tai sitten sähkövastuksella).

Vaikka naapurissa onkon isohkot grillit niin mukavia ne naapurit on, sekä naapurit että mä grillataan kaikenlaista lähtien makkaroista sisäfileeseen asti ja syödään ne joko sellaisenaan tai kera salaatin tai perunoiden ym. grillattujen sienienkin kanssa.

Menuu on siis laidasta laitaan ja eri hintaluokan sapuskaa.

Noi salaatitkin on ihan helvetin hyviä ja keväntää kummasti sitä raskaampaa liha tai makkara osastoa. Juomaksi on kaikenlaista vedestä lähtien, kaljat ja siiderit ja punkut ja valkkarit sekä konjamiinitkin ym.

Mä en ihan tajua "kesän nautinnot" nimimerkin avautumista asiasta.
      Ei vaikuta kovinkaan rennolta olemiselta jos toisten grillitavat ja välineet ym. aiheuttaa tollaisia purkauksia.

Aivan sama millä tavoin ja mitä muut grillaa ja onko niiden keittiöt tai terassit hienoja. Homman ideahan on siinä, että jokainen vetää tyylillään ja rentoutuu joko yksi tai muiden kanssa ja relaa kesän lämmössä.

Ottakaahan iisisti ja rennosti ilman stressiä.

• vaiva joka lähöön

What´s your problem? Grillaa sinä niitä jauhomakkaroitasi ja kittaa kaljaa. Minä juon sitä hyvää punkkua ja grillaan sisäfilepihviä kaasugrillillä. Onko se sinulta pois?

• Barbekebab

Mitä muuta on odotettavissa, kun telkkarista tulee vain kaikenkarvaisia snobistisia kokkausohjelmia ja -kilpailuja. Sisustaminen ja kokkaaminen ovat nykyään ainoat "sallitut" ja trendikkäät mielenkiinnon kohteet. TV:n anti on kuulemma (YLE:n ex-johtajan mukaan) suunnattu 25-44-vuotiaille...ja ilmeisesti vielä hyvätuloisille sellaisille. Niin trendikästä city-meininkiä.

Grillaan kyllä itse edelleen ihan mitä haluan. On siinä HK:n sinistä ja muita makkaroita, mutta on kalaa ja lihaakin listalla. Sipulista olen kylä aina tykännyt. Herkkusienet ovat hyviä myös, kun niitä vähän vielä maustaa. Näin olen toiminut jo 60-luvulta asti, kun ekat grillit tulivat myyntiin.

• Puimakone

Onneksi minun mökkini läheisyydessä ei ole naapureita ja pienen pieni krillipahanen on marjapensaan
      takana piilossa. Siinä krillaan kahta valkosipuli Kabanossia. Istun pienen valkoisen
      pyöreän pöydän ääreen omenapuun alle, syön makkarat ja hörppään päälle
      kivennäisvettä. Pieni on mielestäni kaunista.

• Oeyutta

Naisten kotkotuksia (tai muuten neitimäisten miesten). Siis nuo sienet ja sun muut kasvikset puhumattakaan kanapihvien grillaamisesta.

Siitä se hienostelu tulee.

• keski ajan tyyliin

Se on paras tapa grillata

T.tapsa

• selvänä ja raikkaana

Grillaaminen maaseudulla järvimaisemassa muuten mukavaa, lintujen laulua kuunnella ja puhdas luonnon tuoksu, mutta joissakin paikoissa on ulkogrillillä juokale kaljapullo toisessa kädessä toisella lyö tahtia irwin goodmanin kasettia kuuntelee ja aina se sama vain elämää, juopunut haaveileva katse silmissään. kuunnellaan lintujen laulua ja hyvä kirja matkaan ja keinuun lukemaan.

• höh!!!

Miten siinä grillin käryssä tuntee luonnon tuoksun?

• ristikkomä

Niin, hyvän ystävän kanssa elämä on auvoisaa.
        Kirjoittaa sitten oikein tai vähän väärin.
        Kaikilla ei ole oikeaa keinua.

• Kaljaa ja Maggaraa

Junttipersut taas viihteellä

• myrkkymieli

Grillin käry ja mustaksi palanut makkara, makkaran nitriitit, sitten olutta ja tupakkia päälle, voimmekin ihmetellä kasvavia syöpälukuja.

• weegod80

heh.. oikke.

• Puimakone

Kesäiset keitot ja pataruuat on kivoja vierasruokia, ei aina tarvitse krillata.
      Merimiespata ja lohisoppa maistuvat jokaiselle, ehkä paremmin kun kärvennetyt
      lihakset.

• liemessä

Kyllä, kalakeitto vaikka ongituista sinteistä, ruisleipää, se on siinä.

• Hienoja ollaan, joo

Ei nuo suorittajat oikein kykene mistään nauttimaan. Hirveä parku kun Santeri 3 v. menee sotkemaan ketsupilla Jokipiin Pellava Oy:n luonnonvalkoisen pellavakaitaliinan. Kun äiti huulet valkoisena ryntää nykäisemään Santeria kädestä, lentää lautaselta koko pihvi liinalle. Tekevät päätöksen, että enää ei grillata, museoidaan se patio ja syödään hernekeittoa sisällä. Ai niin, mutta sielläkin on se chileläisen sademetsän puusta tehty ruokailuryhmä, jonka pöytään Santeri hakkaa ikäviä kolhuja lusikallaan. Ei auta kuin myydä koko Santeri. Sillä rahalla saa ainakin uuden pellavaliinan Stockmannilta.

• Pirre*

:DD kiitos, nauratti.

• you sweaty pigs

Fucking rednecks

• TFUY

Äänestäkää, niin RKP putoaa europarlamentista

• Ja ei kun syömään

Kana kypsyy toisen kanan positiivisessa seurassa.

• Puimakone

Voi kauhea tota miesten lihansyöntiä, veri tirskuu ja rasva lentää.
      Minä se vaan tota viljaa puin ja syön.

• suomen suvi ja sinap

marinoikaa lihapalat yön yli marinointikastikkeessa ja seuraavanana päivänä pitkälle grillaustikuille lihaa, tomaattia, maissia, herkkusieniä, ananasta, banaania yms. pyöritelkää ja välillä grillauskastikkeella kostutatte ja kypsää tulee, nauttikkaa edes tämä kesä positiivisin mielin, älkää purnatko joka asiasta, ei tarvi olla aina humalatilassa. pakkasenpanemat. nöyrtykää ja olkaa kiitollisia, johdatus hyvä antaa meille kauniin kesän. minä pyydän kaikkien pulest nöyrästi anteeksi ja kiitän kauniisti jokaisesta päivästä, jonka voin terveenä kohdata. iloitkaamme ja riemuitkaamme. kohta se kesä on mennyttä. siunausta kaikille.

• hoida vain itsesi

Niin mitä sinä pyydät kaikkien puolesta anteeksi ja keneltä? Ei sinun tarvitse vaivautua minun puolestani pyytämään anteeksi yhtään mitään keneltäkään.

Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      177
      4834
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3416
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2233
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      2004
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1946
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      680
      1906
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      117
      1841
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      138
      1767
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1525
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1431
    Aihe