Neuvoja maston nostoon

Voi voi!

Olen ensi kertaa menossa nostamaan mastoa, ja voi olla, ettei kokeneita ole paikalla. Masto on nyt pitkällään kannella, tyvi perän puolella, mastonhuippu keulan. Onko väliä, kiinnittääkö nosturin silmukan saalinkien ympäri ylä- vai alakautta? Jos joku vielä kokemattomampi veivaa nosturin kammesta, minun on kai hillittävä maston alapään menoa, kun masto alkaa kohota. Pitää vissiin laittaa jokin silmukka maston juureen, ettei lähde liikkeelle hallitsemattomasti? Olen hieman raihnainen pienikokoinen kuusikymppinen ja kiitollinen neuvoista. Vene on 22-jalkainen ja masto 11-metrinen.

3

248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos nosturilla ei jonoa eli teillä on aikaa niin ei hätää - rauhallisesti miettien vaan. Jos mahdollista niin kääntäkää masto kannella toisinpäin, huippu taaksepäin. Nostoliina maston ympäri, saalinkien alapuolelle. Etustaagi pitää jäädä nostoliinan ulkopuolelle. Toinen nostaa ja toinen saattelee tyveä kohti mastonjalkaa.

• helppo nakki

Ei nyt ihan heti tule mieleen, miksi topin pitäisi olla perän puolella. Kun masto on noussut pystyyn, se pyörähtelee mihin suuntaan vain. Pitää vain katsoa, että nosturin koukku ei riko kansivaloa tai muita heloja siinä tilanteessa. Luultavasti topissa on windex, jonka viikset ovat vaarassa, jos nosto tehdään maston takapuolelta ja nosturin vaijeri siellä viiksien välissä. Ja nostoliinan pujotus pitää miettiä niin, että se pääsee laskeutumaan, kun masto seisoo omillaan. Se useimmiten tarkoittaa sitä, että liinan pitäisi olla alavanttien sisäpuolella.

22-jalkaisen masto ei paljoa paina. Maston tyvi ei paina senkään vertaa, eli sitä pystyy hieman raihnaisempikin hallitsemaan ilman sen kummempia apuja. Kevyesti saatellen vain siirretään tyvi mastonjalkaan.

• Sy Möwe
        helppo nakki kirjoitti:

Ei nyt ihan heti tule mieleen, miksi topin pitäisi olla perän puolella. Kun masto on noussut pystyyn, se pyörähtelee mihin suuntaan vain. Pitää vain katsoa, että nosturin koukku ei riko kansivaloa tai muita heloja siinä tilanteessa. Luultavasti topissa on windex, jonka viikset ovat vaarassa, jos nosto tehdään maston takapuolelta ja nosturin vaijeri siellä viiksien välissä. Ja nostoliinan pujotus pitää miettiä niin, että se pääsee laskeutumaan, kun masto seisoo omillaan. Se useimmiten tarkoittaa sitä, että liinan pitäisi olla alavanttien sisäpuolella.

22-jalkaisen masto ei paljoa paina. Maston tyvi ei paina senkään vertaa, eli sitä pystyy hieman raihnaisempikin hallitsemaan ilman sen kummempia apuja. Kevyesti saatellen vain siirretään tyvi mastonjalkaan.

Kannattaa tehdä nosto maston etupuolelta -raken - takia koska masto on taaksepäin kallellaan ja joissakin mastonjaloissa on saranapultti takapuolella.
        Näin on myös helpompi varoa VHF antennia sekä windexiä. Kuten sanottu laita köysi/liina lenkki saalinkien alapuolelta ja kansimies ohjaa mastontyven jalkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3817
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2586
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      2005
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1751
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1546
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1331
    8. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      494
      1281
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      82