Ahtopainemittari

Santtu

Jokainen tietää että jos bensamittari on alhaalla, niin pitää tankata. Tai jos kierroslukumittari näyttää kovin isoa arvoa, niin pitää vaihtaa isommalle, jne. Mutta miten ahtopainemittaria "käytetään" - ei harmainta aavistusta asiasta. (Mulla ei ole semmoista, olen muuten vaan kiinnostunut.)

10

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahto

      Osuit naulan kantaan! Niikuin saabin muutkin "keksinnöt", ahtopainemittari on absoluuttisen turha kusetus, joka vaan vähentää turvallisuutta, jos sitä vilkuilee. Hyvä esimerkki pohjoismaisen merkin propagandasta, "oma muotokieli" ja muuta paskaa. Tosi auto hengittää vapaasti ja vetää takaapäin.

      • lisää

        Taitaa vaan vituttaa poikaa, kun on 1.3:n tosiauto toyota corolla alla. Siitä sinun tosiautosta ja monesta muustakin tosiautosta puuttuu täysin käytännön suorituskyky ja talviominaisuudet ovat SURKEITA....


    • Combi Coupé

      Kyllä ilman ahtopainemittariakin pärjää, kieroslukumittarikin on turha jne. Kyllä sitä mittaria tulee seurattua, se osaltaan ilmentää koneelle tulevaa rasitusta. Esim. suuremmassa mäessä jos ei mistään muusta tajua, niin ahtopaineen mennessä punaiselle on syytä vaihtaa pienempään. Ahtomittarilla näkee hyvin myös lämpötilan vaikutuksen, ei tule kesähelteillä korkeita ahtoja mutta annas kun lämpötilat laskevat jne..:) Lisäksi siitä pystyy osaltaan diagnosoimaan mahd. vikatilanteita, esim. mihin asti antaa ahtoja, missä kohtaa alkaa mahd. pätkimään jne. Og900:sta puhuttaessa voi todeta, että jos ahtomittari on jatkuvasti punaisella, vaihda ihmeessä pienempään koska laatikko ei pidä turbon väännöstä pienillä kierroksilla!

      Luonnollisesti ilmankin pärjäisi ja kun mittari on ilman kunnollista (numero)näyttöä, sen käytettävyys kärsii. Itse kyllä otan auton mieluiten imusarjan painemittarin / ahtopainemittarin kanssa, aina.

      • Santtu

        Vastauksesi oli perin tyhjentävä ja asia selkeni minulle. (Itselläni ei ole ahtopainemittaria, mutta asia silti kiinnosti.)


      • tbo1
        Santtu kirjoitti:

        Vastauksesi oli perin tyhjentävä ja asia selkeni minulle. (Itselläni ei ole ahtopainemittaria, mutta asia silti kiinnosti.)

        Uudemmissa Saabeissa ei ole ahtopainemittaria vaan kuormitusmittari. Tällä mittarilla pystytään havannoimaan minkälaisiin kuormituksen vaihteluihin moottori joutuu. Mittarin avulla pystytään seuraamaan siis moottorin sekä ahtimen toimintaa ja on näin ollen hyvin tärkeä.


      • Peinu
        tbo1 kirjoitti:

        Uudemmissa Saabeissa ei ole ahtopainemittaria vaan kuormitusmittari. Tällä mittarilla pystytään havannoimaan minkälaisiin kuormituksen vaihteluihin moottori joutuu. Mittarin avulla pystytään seuraamaan siis moottorin sekä ahtimen toimintaa ja on näin ollen hyvin tärkeä.

        edellisissä viestissä "uudemmilla" tarkoitetaan trionic 7 - moottorinohjausjärjestelmällä varustettuja autoja: saab 9-5, saab 9-3 00-02. Trionic 8 on uusissa sport sedaneissa 02-> , niista ei ole minulla tietoa


      • kummalliseksi

        jos kelit vaikuttaa ahtopaineeseen, ei kyllä 99 Turbossa ollut väliä oliko kesä vai talvi, kyllä mittari aina samaan nousi,uudemmasta turbosta ei minulla olekkaan muuta kuin koeajo kokemuksia.


    • 900S-91

      Otsikko saattaa vaikuttaa hieman naivilta, mutta sitähän se kertoo ja se on sitten ajajasta kiinni miten sen tulkitsee. Toiset käyttävät sitä kertomaan miten konetta kiusataan, kuten täällä jo mainittiinkin, toiset käyttävät sitä myös kertomaan milloin bensaa kuluu enemmän (sama periaate kuin vanhoissa ns. economy-mittareissa).
      Minulla ainakin hyöty tuli selkeästi esiin kun mietin että voisinko hankkia alipaineella toimivan vakionopeussäätimen ( ylipaineelta suojaavan venttiilin), totesin että työmatkalla on liian pitkiä ja jyrkkiä mäkiä jotta matkanopeudella ei menisi ylipaineen puolelle kun säätöä tarvitaan. Eli sähkösäätöinen vak.nop.säädin on nyt haussa.

    • martti laakkonen

      Saab 9000 -97 turbo 2.3 ltr. Ahtopaine säädin ehkä rikki koska rajussa kiihdytyksessä mittari heittää koko punaiselle alueelle ja auto nykäsee inhottavasti . Ei haittaa talvella mutta kesäkelissä haittaa. Säädin ovh. 380e ei raski hankkia merkkiliikkeestä. T. Martti

    • ollut sellainenkin

      Kannattaa tutkia ylipaineen syy. Moottori menee nopeasti rikki jos rajoitusta ei ole. 2,3 9000 nykäisee tarpeeksi oikeillakin ahdoilla. Normaalistikin 9000 viisari menee hieman punaiselle.

      Mikähän säädin on 380€? Sillä saa koko ahtimen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2570
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2522
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe