Se että perhe kannattaa uskollisesti Jehovan määräystä karttaa erotettujen sukulaisten kanssa seurustelemista, voi johtaa hyviin tuloksiin. Tätä valaisee seuraava esimerkki. Eräs nuori mies oli ollut erotettuna yli kymmenen vuotta, ja tuona aikana hänen isänsä, äitinsä ja neljä veljeään "lakkasivat olemasta" hänen seurassaan. Välillä hän yritti lyöttäytyä heidän joukkoonsa, mutta kaikki perheenjäsenet pysyivät uskollisina ja kieltäytyivät päättäväisesti pitämästä häneen yhteyttä. Kun tämä mies oli otettu takaisin seurakuntaan, hän kertoi kaivanneensa aina perheenjäsentensä seuraa, varsinkin ollessaan yksin iltaisin. Hän kuitenkin myönsi, että jos perhe olisi vähänkin seurustellut hänen kanssaan, se olisi riittänyt hänelle. Mutta koska perheenjäsenet eivät pitäneet häneen minkäänlaista yhteyttä, palava halu olla heidän kanssaan kannusti osaltaan häntä korjaamaan suhteensa Jehovaan. Muista tämä, jos joskus tunnet kiusausta vastoin Jumalan käskyä seurustella erotettujen sukulaistesi kanssa.” (Vartiotorni 15. huhtikuuta 2012 s. 12)
”Robert oli erotettuna lähes 16 vuotta. Tuona aikana hänen vanhempansa ja sisaruksensa noudattivat päättäväisesti ja uskollisesti Jumalan sanan neuvoja, joiden mukaan tulee lakata olemasta väärintekijöiden seurassa ja olla edes tervehtimättä heitä. -- Kun häneltä kysyttiin, mikä sai hänet niin pitkän ajan jälkeen palaamaan Jehovan ja Hänen kansansa luo, hän vastasi, että perheenjäsenten asenne vaikutti häneen. Hän sanoi: "Minulle olisi riittänyt, jos perheeni olisi pitänyt minuun vähänkin yhteyttä, vaikkapa vain kysäissyt kuulumisiani. Nyt kuitenkin kaipasin heidän seuraansa, ja se osaltaan sai minut palaamaan Jumalan luo."" (Vartiotorni 15. kesäkuuta 2013 s. 28)
Hämmästelen suuresti näitä järjestön kirjoituksia. Näissä järjestö tunnustaa hyvin suoraan oikein esimerkkien kautta että takaisin palaamisen syy ei ole uskonto itsessään vaan ainoastaan perheenjäseniä kohtaan tunnettu kaipaus.
On vaikea ymmärtää miksi järjestö haluaa perhesuhteilla kiristämällä takaisin sellaisia henkilöitä joiden silmät ovat jo auenneet järjestön suhteen, ja jotka tulevat takaisin näin ollen vain näyttelemään todistajaa perheensä takia. Olettaisi että järjestön itsensä motiiveissa olisi se että ihmiselle luontaisilla perhesuhteilla ei kiristetä ketään takaisin. Lahko kun itse kirjoittaa muiden uskontojen kohdalta seuraavasti, mutta ei itse noudata hyvää neuvoaan:
“Ketään ei saisi pakottaa palvomaan tavalla, jota hän itse ei voi hyväksyä, tai valitsemaan uskonnon ja perheen välillä.” (Herätkää! heinäkuu 2009 s. 28, 29)
Seuralle kelpaa todistajaa teeskentelevät takaisin
8
55
Vastaukset
- Mietiskelijä:
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että uskontoon kuin uskontoon tulee liittyä vain ja ainoastaan ymmärtämällä asiat ja opinkappaleet, ei siis motiivina saa olla esim. "miellyttää sukulaisia".
Tässä--kin asiassa JT:en järjestössä olisi muutoksen tarvetta.
Jos he eivät tähän ja näihin tarvitttaviin muutoksiin pysty--eivätkä edes pyri---niin pahalta näyttää jehovantodistajain tulevaisuus ainakin Suomessa---muualla maailmassa tulevaisuutta on vaikea tietää.
Olisikin hyvä tietää, onko tuo "karttamissääntö" yhtä raju muissa maissa ?
Ja varsinkin, -- onko muissakin maissa niin sanotut "kahdet punnukset" ?"vain ja ainoastaan ymmärtämällä asiat ja opinkappaleet, ei siis motiivina saa olla esim. "miellyttää sukulaisia""
Tuskimpa kukaan edes lähtee lahkosta jos sukulaisia haluaa mielyttää. Näen että kyseessä on enemmän luontainen tarve olla yhteydessä perheenjäseniinsä. Tässä mielessä Vartiotorniseura on suuressa moraalisessa vastuussa rikottuaan lukemattomia perheitä ja aiheutettuaan näin itsemurhiakin.- Puala koossa
Koala_puussa kirjoitti:
"vain ja ainoastaan ymmärtämällä asiat ja opinkappaleet, ei siis motiivina saa olla esim. "miellyttää sukulaisia""
Tuskimpa kukaan edes lähtee lahkosta jos sukulaisia haluaa mielyttää. Näen että kyseessä on enemmän luontainen tarve olla yhteydessä perheenjäseniinsä. Tässä mielessä Vartiotorniseura on suuressa moraalisessa vastuussa rikottuaan lukemattomia perheitä ja aiheutettuaan näin itsemurhiakin.Nimimerkki "Koala_puussa" kirjoittaa "lähtee lahkosta", mutta on myös ryhmä, jotka erotetaan.
"Lähtee lahkosta" ryhmä tietää mitä tulee seurauksena, mutta erotetulle saattaa tilanne tulla yllätyksenä.
Eroaminen ja erotettu on ymmärrettävä eriluontoisena asiana.
Erotettu ja itse eronnut pitäisi käsitellä eri asioina.
Mielestäni itse eronneella ei pitäisi olla asiasta mitään valittamista. Puala koossa kirjoitti:
Nimimerkki "Koala_puussa" kirjoittaa "lähtee lahkosta", mutta on myös ryhmä, jotka erotetaan.
"Lähtee lahkosta" ryhmä tietää mitä tulee seurauksena, mutta erotetulle saattaa tilanne tulla yllätyksenä.
Eroaminen ja erotettu on ymmärrettävä eriluontoisena asiana.
Erotettu ja itse eronnut pitäisi käsitellä eri asioina.
Mielestäni itse eronneella ei pitäisi olla asiasta mitään valittamista.""Lähtee lahkosta" ryhmä tietää mitä tulee seurauksena, mutta erotetulle saattaa tilanne tulla yllätyksenä."
Se että lähtevä tietää mitä tulee seurauksena ei millään tavalla tee oikeutusta karttamiselle. Lahkolla on oikeus karttaa eronneita ( tosin tähän ei ole syytä koska eronnut ei halua lahkoon) mutta lahkolla ei ole moraalista oikeutta vaatia perheenjäseniä siviilissä karttamaan eronnutta.
"Eroaminen ja erotettu on ymmärrettävä eriluontoisena asiana."
Molemmissa tapauksissa sekä kartettu kokee äärimmäistä hätää ja yksinäisyyttä että karttajat huonoa omaatuntoa ja ikävää. Lopputulos on samanlainen riippumatta onko eronnut vai erotettu.
"Mielestäni itse eronneella ei pitäisi olla asiasta mitään valittamista."
Tämä on pöyristyttävä väite. Ensin synnyt jehovan todistajaperheeseen ja sinut aivopestään yhteen ainoaan totuuteen. Sitten menet teininä kasteelle ja tule aikuisena ymmärtämään ettet usko enää valehtelevaan järjestöön, ja eroat lahkosta. Tämän seurauksena vielä menetät perheesi.
Lahkon omien sanojen mukaan ketään ei pitäisi pakottaa valitsemaan uskonnon ja perheen väliltä. Miksi katsot että tuo koskee vain muita uskontoja eikä vartiotorniseuraa?- Puala koossa
Koala_puussa kirjoitti:
""Lähtee lahkosta" ryhmä tietää mitä tulee seurauksena, mutta erotetulle saattaa tilanne tulla yllätyksenä."
Se että lähtevä tietää mitä tulee seurauksena ei millään tavalla tee oikeutusta karttamiselle. Lahkolla on oikeus karttaa eronneita ( tosin tähän ei ole syytä koska eronnut ei halua lahkoon) mutta lahkolla ei ole moraalista oikeutta vaatia perheenjäseniä siviilissä karttamaan eronnutta.
"Eroaminen ja erotettu on ymmärrettävä eriluontoisena asiana."
Molemmissa tapauksissa sekä kartettu kokee äärimmäistä hätää ja yksinäisyyttä että karttajat huonoa omaatuntoa ja ikävää. Lopputulos on samanlainen riippumatta onko eronnut vai erotettu.
"Mielestäni itse eronneella ei pitäisi olla asiasta mitään valittamista."
Tämä on pöyristyttävä väite. Ensin synnyt jehovan todistajaperheeseen ja sinut aivopestään yhteen ainoaan totuuteen. Sitten menet teininä kasteelle ja tule aikuisena ymmärtämään ettet usko enää valehtelevaan järjestöön, ja eroat lahkosta. Tämän seurauksena vielä menetät perheesi.
Lahkon omien sanojen mukaan ketään ei pitäisi pakottaa valitsemaan uskonnon ja perheen väliltä. Miksi katsot että tuo koskee vain muita uskontoja eikä vartiotorniseuraa?En ole sitä suinkaan väittänytkään, että "olisi oikeus", mutta kun näin JT:jat järjestönä tekevät, niin sen eroavan on täytynyt tietää.
Eli se ei tullut eroavalle yllätyksenä.
Erotetulle tulee asia joskus yllätyksenä.
Eli valittaminen ja itkeminen ei auta, muuta kuin niin, että JT:jien järjestö muuttaa tapojaan, ja siihen voi toivottavasti esim. oikeulaitos vaikuttaa --vaikka nyt sitten ministereiden aloitteesta, toivottavasti.
Ei siinä toki olen samaa mieltä, että millään järjestöllä ei ole moraalista oikeutta repiä irti perheenjäseniä toisistaan. - Puala koossa
Puala koossa kirjoitti:
En ole sitä suinkaan väittänytkään, että "olisi oikeus", mutta kun näin JT:jat järjestönä tekevät, niin sen eroavan on täytynyt tietää.
Eli valittaminen ja itkeminen ei auta, muuta kuin niin, että JT:jien järjestö muuttaa tapojaan, ja siihen voi toivottavasti esim. oikeulaitos vaikuttaa --vaikka nyt sitten ministereiden aloitteesta, toivottavasti.
Ei siinä toki olen samaa mieltä, että millään järjestöllä ei ole moraalista oikeutta repiä irti perheenjäseniä toisistaan.Sori....L kirjain jäi pois viimeisen kappaleen ensimmäisestä sanasta "ELI"
Puala koossa kirjoitti:
En ole sitä suinkaan väittänytkään, että "olisi oikeus", mutta kun näin JT:jat järjestönä tekevät, niin sen eroavan on täytynyt tietää.
Ei siinä toki olen samaa mieltä, että millään järjestöllä ei ole moraalista oikeutta repiä irti perheenjäseniä toisistaan."En ole sitä suinkaan väittänytkään, että "olisi oikeus", mutta kun näin JT:jat järjestönä tekevät, niin sen eroavan on täytynyt tietää.
Eli se ei tullut eroavalle yllätyksenä. "
Kyllähän eroava sen tietää. Tilanne kuitenkin muistuttaa sitä että Matti asettaa aseen Harrin ohimolle ja sanoo rahat tai henki. Todistaja joutuu valitsemaan sen väliltä että teeskentelee todistajaa ja elää kaksoiselämää, tai perheen väliltä. Tällöin eronnutta ei voi mitenkään syyllistää siitä että tilee kartetuksi. Molemmat vaihehdot on vaikeita. Siitä että uskonsa lahkoon menettänyt rehellisesti sen asian tunnustaa ja eroaa, järjestö palkitsee perheen menettämisellä. Kun taas kaksoiselämän viettämisen se palkitsee sillä että hän saa pitää perheensä.
"Eli valittaminen ja itkeminen ei auta, muuta kuin niin, että JT:jien järjestö muuttaa tapojaan, ja siihen voi toivottavasti esim. oikeulaitos vaikuttaa --vaikka nyt sitten ministereiden aloitteesta, toivottavasti."
Itkeminen ei auta mutta se auttaa etä asiasta pidetään mediassa paljon meteliä. Ainakin yhä harvempi tällöin hakeutuu kyseisen järjestön jäseneksi.
- Rutte
>>“Ketään ei saisi pakottaa palvomaan tavalla, jota hän itse ei voi hyväksyä, tai valitsemaan uskonnon ja perheen välillä.” (Herätkää! heinäkuu 2009 s. 28, 29)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565460Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2491652- 1141647
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241181Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91173Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3301171