Uusi tv, mutta äänet eivät kuulukaan vahvistimen kautta. Help!

jepulis1

Uusi tv ostettu, mutta äänet eivät enää kuulukaan vahvistimesta samoilla liitännöillä. Testattu vanhalla tv:llä ja toimii.
Miten siis saan äänen kuulumaan Samsung UE48H6505 48" Smart 3D LED televisiosta Sonyn STR-DE595 vahvistimen kautta? Onko tässä uudessa tv:ssä nyt jokin erilainen äänen ulostulo ja tarvitaanko jokin uusi johto?

6

2076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvitä asiat

Vaikea sanoa, kun et osannut kertoa, millä johdo(i)lla ne on kytketty. Jos on pelkästään HDMI, niin tarkista, että se on TV:ssä oikeassa liitännässä. Välttämässä kaikissa ei toimi ARC eli audion paluukanava.

• jepulis1

Johtona on sellainen kahtia jakautuva punainen ja valkoinen audiojohto?. Ei taida tukea HDMI:tä tuo vahvistin.

• scart-rca-adapteri
        jepulis1 kirjoitti:

Johtona on sellainen kahtia jakautuva punainen ja valkoinen audiojohto?. Ei taida tukea HDMI:tä tuo vahvistin.

Analogisia äänilähtöjä ei ole enää nykytelkkareissa.

Olet tökännyt sen piuhan luultavasti liittimiin, jossa lukee INPUT. Siis se INPUT tarkoittaa laitteeseen eli telkkariin menevää ääntä tai kuvaa. Tarvitset OUTPUT-liitännän, jos haluat äänen ulos.

Jos haluat edelleen analogista ääntä ulos, niin laita SCART-RCA-adapteri, esim.
        http://www.mytrendyphone.fi/images/RCA_Adapter_070110-p.jpg
        Saa kaupoista ihan muutamalla eurolla.

Jos tv:ssäsi ei ole enää SCART-liitintä, niin sen mukana on todennäköisesti tullut SCART-sovitin, jossa on tv:hen tuleva pieni liitin ja toisessa päässä sitten se SCART. Eli siitä saat sitten sen analogisen äänen sillä SCART-RCA-adapterilla.

• ratkaisu
        jepulis1 kirjoitti:

Ei HDMI:tä, mutta siinä vanhassa 5.1-vahvarissasi on optinen liitäntä! Optinen kaapeli ei maksa montaa euroa, kun ei ole pakko ostaa kovin kallista. Halvalla ja ohuellakin kaapelilla pärjää. Katsoo vaan, ettei taita kaapelia yhtään.

Esim.
        http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/4367d/TOSLINK-TOSLINK-TOSLINK?s=price&o=A

Tuossa halvin 9,90 euroa, mutta halvempiakin löytyy.

• ratkaisu

Optisella kaapelilla ainakin lähtee äänet televisiosta (ainakin kaikki mallit, jotka itse olen nähnyt).

• kuitumies

Optinen liitäntä on paras, ei kuulu häiriökohinaa tai muita sirinöitä kun ei ole galvaanista yhteyttä tv:n ja vahvistimen välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2560
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      61
      2506
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      21
      1522
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1470
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1410
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1332
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1193
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1137
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1066
    Aihe