Kommuuni keliaakikoille

turrulto

Olen suunnilleen vuoden päästä lähdössä vieraalle paikkakunnalle opiskelemaan, ja aloin miettiä näitä asumisasioita. Minulla on keliakia, joten arki kimppakämpässä tai solussa voi olla vaikeaa kun se ruokapuoli kuitenkin yleensä hoidetaan yhteisesti ja on vieläpä aika tärkeässä osassa solun arkea. Onko niin, että suurin osa keliaakikoista asuu yksin? Jos näin ei ole, niin kertokaa ihmeessä kokemuksia, miten olette pärjänneet erityisruokavalion kanssa kimppakämpässä.

Samalla tässä mietin, että olisi hienoa perustaa keliaakikkojen kommuuni jollekin suomen isommalle paikkakunnalle. Elämä olisi huomattavasti helpompaa, kun kaikilla olisi samat tarpeet. Normaalin ruoan sijaan kommuunissa tehtäisiin ja syötäisiin vain gluteenitonta ruokaa. Etuna yksinasumiseen on myös se, että ei itse tarvitse tehdä ruokaa joka päivä, vaan voisimme vuorotella. Elämä erityistarpeiden kanssa on muuten vaikeaa, varsinkin kimppakämpässä. Kommuunissa voisimme olla kaikki tavallisia ihmisiä, emmekä leimaudu keliaakikoiksi tai sairaiksi, niinkuin tavallisessa soluasumisessa.

Itselläni on myös diabetes, mikä ei mitenkään liity ruokavalioon, eikä vaadi muilta asukkailta juuri mitään. Toki olisi vielä mukavampaa, jos kommuuniin saataisiin useampia diabeetikko-keliaakikkoja.

Tämä asia ei vielä ole ajankohtainen tai toteutumassa, mutta on hyvä jo nyt miettiä ja kerätä mahdollisia kiinnostuneita. Kiinnostuneiden määrä sitten määrää, vuokrataanko sitten lopulta joku kerrostalohuoneisto, vai viiden makuuhuoneen omakotitalo. Jos olet kiinnostunut, ota yhteyttä turrulto@gmail.com tai pistä tähän ketjuun omat yhteystietosi.

3

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosissaan?

Anteeksi, mutta mitä hemmettiä. :D Jokaisessa solussa jossa olen asunut, on jokainen asuja hoitanut ruokapuolensa itse. Ja vaikka muut tekisivätkin ruuan yhdessä, niin kyllähän sinä voit tehdä ruokasi itse. Älä tee allergiastasi suurempaa numeroa kuin se on!

• tosissaan, kyllä

Se vaan kun keliakia ei ole allergia. Gluteenin syöminen tuhoaa keliaakikon suolinukkaa, eikä se palaudu. Ilman suolinukkaa tärkeät ravintoaineet eivät imeydy, se tila sitten on vaarallinen kelle tahansa.

Solussa keliaakikolla pitäisi olla oma kaappi gluteenittomille tuotteilleen, jonne muilla ei olisi asiaa. Harvat haluavat edes säilyttää samassa, pelkäävät sotkeentumista ym. Lisäksi oltava omat margariinit, juustotkin joskus. Harva ymmärtää keliakian vakavuutta. Pieni lipsahdus kämppikseltä voi aiheuttaa toiselle suolinukan tuhoutumista. Siitä taas voi seurata anemiaa, kalsiumin aineenvaihdunnan häiriö ja siitä vielä osteoporoosi.

Itse en ole keliaakikko, mutta opiskelen ravitsemusta ja otan nämä asiat aika vakavasti. :D Esim. laktoosi-intoleranssi on ihan eri juttu, silloin pienet vahingot eivät aiheuta pysyvää haittaa.

• Naikkou

Olen asunnut eri kimppakämpissä ja aina tehnyt omat ruuat :) Minulla ei ole allergioita/sairauksia mutta olen opiskellut ravitsemusta eli syön aivan erilaista ruokaa kun suurin osa suomalaisista. Nykyään asun tyttöystävän kanssa yhteisessä taloudessa ja silti teen/syön omia ruokia :D Ei kannata tehdä isoa numeroa tälläisestä asiasta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      67
      2090
    2. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1901
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      145
      1661
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1641
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      103
      1609
    6. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      85
      1587
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      285
      1367
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1289
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      70
      1142
    Aihe