Koiran vesikuppi - punaista hometta?

Homekorva

Vesi oli vaihtamatta yhden päivän yli... Huomasin vesikupin pohjalla punaista homeen tai bakteerien kaltaista kasvustoa. Olen aika laiska pesemään koiran vesikippoa pesuaineilla. Yleensä vain huuhtasen kupin ja laitan joka päivä uuden veden... Sillä perusteella tän kaavan valinnut, koska vesikuppi ei koskaan tunnu edes limaiselta...

Nyt sitte oli tota punasta kasvustoa kupissa. Menin sitten tyhmänä googlaamaan ja englanninkielellä löytyi tietoa, että se on jokun home ja koiralle vaarallinen mahdollisesti. Tuolla koiralla on hammas ja suuongelmia ollut, mutta enpä ole ajatellut että vesikipossa voisi kasvaa jotakin orgaanista, joka voisi esimerkiksi ientulehduksen tai parodontiitin kautta siirtyä verenkiertoon... Suomen kielellä ei löydy mitään aiheesta...

Tuo mun koira nyt vaan ollu pitkään alakuloinen ja vetämätön sisätilossa... Heti ajattelin, että no se nyt sitten johtuu tästä vesikupin bakteerista. Oireissa on nimittäin tuo vetämättömyys...

Linkki aiheeseen:
http://voices.yahoo.com/danger-dogs-bowl-pink-crud-serratia-marcescens-12028141.html?cat=7

14

1327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+5

Oho, ei ole koskaan itselleni tullut vastaan tuollaista, enkä ole tuollaisesta tiennytkään!

Nyt vesikuppi vaihtoon ensitöiksesi. Voihan se toki pestäkin, mutta itse vaihtaisin suoraan kuppia. Onkohan tietoa, onko tuo esim muovikuppien vaiva, vai myös metallisten ja keraamisten?
      Suosittelen hankkimaan koiran kupeille oman tiskiharjan tai -sienen. Meillä vaihdetaan vesi kolme kertaa päivässä, aamulla, iltapäivällä ruuan yhteydessä ja vielä illalla yötä vasten.

Mutta soittele ihmeessä heti maanantaina eläinlääkärille ja kysele, voi olla, ettei tarvitse vastaanotolla edes käyttää.
      Olisi vielä kiva jos päivittelisit myöhemmin, onko koiran vointi muuttunut tai mitä ell on sanonut tapauksesta. :) Opiksi meille muillekin.

• Homekorva

Joo, en ole minäkään tiennyt mitään tällaisesta kasvustosta tai sen aiheuttamista ongelmista! Minulla on googlaussessiot alussa, että onko tälle bakteerille edes testiä, vai lääkitäänkö eläintä oireen mukaan jos havitaan että koira on altistunut homeelle vai bakteeriko tuo nyt sitten kuitenkin on...

Tuollahan ei muita ns oireita ole, kuin vetämättömyys... Sellaisen takia en tiedä, lähteekö lekuri antamaan antibiootteja. Mutta tosiaan jos koiralla on suussa tulehdusta, niin vesikipon bakteeri ilmiesesti siirtyy verenkiertoon. Eri asia vissiin on se, pystyykö koiran elimistö pistämään kampoihin sille ja ilmeneekö sitten ongelmia vai ei... Jossakin luki, että koirat joiden immuunipuolustuksessa on heikkoutta sairastuu todennäköisimmin tästä bakteerista...

About vuosi sitten, johtuukohan lämpöisestä kesäsäästä sisälläkin, huomasin samaa kasvustoa vesikupissa. Silllon en ryhtynyt googlailemaan ja annoin asian olla, tarkistelin toki aina että onko kasvustoa tullut. Minusta ei ole sen jälkeen kasvustoa ollut kuin vasta nyt. Sama kuppi koko ajan ollut käytössä...

Mutta tosiaan jos kuppi ei ole tuntunut limaiselle tai kasvustoa ei ole näkynyt, niin toooosi harvoin olen kupin fairylla pessyt... Vain siksi, koska en ole ajatellut, että vesikupin pesemisellä voi olla näin suuri merkitys.. Syöhän tuo pihalla vaikka mitä epähygieenistä...

Tosi iloinen toki olen, että tajusin nyt googlata asiaa... Osaapa jatkossa kiinnittää huomiota ja mitä vanhemmaksi koira tulee(nyt 7), niin varmaan reagoi helpommin sen elimistö tuohon bakteeriin...

Tuon vesikuppi on keraaminen posliinikuppi. Isokokoinen kuppi, jossa paljon vettä... Taidan marssia maanantaina kauppaan ja ostaa uuden kupin. Tavan pesuaineilla tuota ei vissiin saa kupista kokonaan pois...

Vasta viime kuussa ostin koiran kipoille oman tiskiharjan :D varmaan vähän kuvottavaa, mutta olen pessyt sen kipot ihmisten tiskiharjalla... En ole niin hysteerinen tai ajatellut että niin noponnuukaa... Eikä ole lapsia joten en ole sikäli ajatellut hysteeriseksi lähteä... Voihan koiran kupeista toki siirtyä esim loisten munia ihmisten kuppeihin, mutta olen luottanut siihen että fairy ja kuuma vesi huuhtelee kaiken moskan pois.

En tiedä mitä eläinlääkäri tässä asiassa sanoisi, mulla olo et en ees tiiä kehtaanko soittaa ja kysyä mitään, pitävät vaan hysteerisenä!!?

• kynei

En oo ees aatellu pitääkö koiran kupeille olla eri tiskiharja-samalla pesen kun omat kipponi ja erittäin terveitä ollaan oltu molemmat

• Vai voisiko

se koiran vetämätön olo vaan johtua näistä helteistä?

• Homekorva

Helteet ehdottomasti vaikuttaa. Tyyppi ollu vetämätön nahjuke vain jo maaliskuusta saakka. Lekurissa käytetty eikä mitään ilmeistä vikaa verenkuvassa tai muussakaan ole ollut... Voi toki johtua monista syistä...

• Seisova, epäpuhdas vesi aiheuttaa pikkuhijaa bakteerikasvustoa kipon pohjalle. Siis koirakin joka kerta juodessaan tiputtelee kuolaa veteen, ties mitä mussuttanut ja nuoleksinut sitä ennen: siksi vesi pitää vaihtaa joka päivä ja kuppi pestä.
      Tuo voi joo lisätä tulehduksien riskejä jos eläin toistuvasti juo tuota bakteerivettä ja pöpöt pikkuhiljaa kertyvät vaikka hampaisiin ja ikeniin...

Sitä kasvustoa kertyy jokatapauksessa, ihan sama mitä meteriaalia kippo on. Itse pidän parhaina keraamisia, teräksisiä ja lasisia astioita, joissa on kova, sileä pinta. Muovinen naarmuuntuu helpommin ja siten huokoisena materiaalina antaa bakteereille enemmän kasvupaikkoja, ja huokoinen materiaali on vaikeampi puhdistaa.

• Näin meillä

Koiralla teräskippo, pestään ehkä pari kolme kertaa vuodessa, aina on ihan puhtaan näköinen. Uusi vesi kun annetaan, niin siinä samalla hanan paineella vähän pohjaa ja reunoja huuhtastaan ja vettä pyöritellään ennen kuin varsinainen juomavesi kippoon. Ehkä toisilla kuolaavammilla koirilla ihan tarviikin pestä sitä kippoa, en tiijä.

• Homekorva

Joo. Mä oon vaan todennu aina silmämääräsesti ja sormella testannu onko vesikupin pohja niljakas vai puhtaan tuntunen. Sitten vaan hieman hanan alla huljauttanut juoksevalla vedellä ja laittanut uuden veden. Koira on pikkunen, vesikippo iso ja paljon vettä ja koira syö suurimmaksi osaksi kuivaa nappulaa.. Ei vaikuttanut siltä että onnistuisi sotkemaan vettä tai kuppi ehtisi limaantua pohjasta ennen kuin vaihdan uuden veden...

Vaan, no niimpä nyt näyttää siltä, että pesuaineella peseminen on tarpeen vedenvaihdon yhteydessä... Toki olen aina ajatellut, että ei se kuppi varmaan hygieeninen ole, mutta että no eipä sen lelutkaan ole tai ne pissat mitä pihalla nuoleskelee... En osannut tällasta punahomeenkaltasta mömmöä odottaa että olisi vaarallinen...

• voi sentään

No kuinkahan usein mahdat putsata ruoka kupin?
      Kyllähän siihen vesikuppiin bakteereita jää, jokaisen pitäisi se ymmärtää. Minä vaihdan n 4 kertaa veden päivässä, ja kerran , yleensä illalla pesen kuumalla vedellä ja harjalla. Ruokakuppi pestään joka aterian jälkeen ja kaappiin kuivumaan.

• Homekorva

No en hirveen usein pese ruokakuppia... Nappulaa se lähinnä syö... :) kupin pohja korkeintaa saa hieman härskiintyneen rasvaisen pinnan...

Itse voin juoda pari pvää seisonutta vettä likaisesta lasista joten en ole ajatellut koiran vettä vaihtaa neljästi päivässä. Kesällä toki voi kahdesti vaihtaa jos lämpö ällöttää, mutta en ole ottanut siitäkään stressiä...

• kyökipiika

Höh, tuota punaista hometta on ihan yleisesti joka ikisessä koti astianpesukoneessa jota ei pestä/huolleta aika ajoin. Ja voin taata et sitä on jokaisessa ravintolan yms paikan pesukoneessa.
      Vesikuppi pitää pestä oikeasti aika ajoin kunnolla, en minäkään nyt joka päivä pese mut ainakin kerta viikkoon kuitenkin :)

• Homekorva

Ewww... Googlen mukaan tuo pöpö aiheuttaa ties mitä,ihmistautejakin... No jos se pesukoneen kasvusto tarttuis ihmisiin niin kai siitä puhuttaisiin/ terveystarkastajat takertuisi asiaan...

Eri taitaa olla tuo puna"home" mitä on kylppärin kaakeleilla... Ainakin saumoissa ja suihkun nurkassa...?

Terv homekorva joka saa sätkyn vasta kun bakteerit tekee täysinvaasion...

• huh huh

Vittu miten vetlää paska sakkia, kun ei koiralleen viiti puhdistaa ruoka/vesi kuppia huh huh. Ei luulis olevan kovin kummonen homma pestä päivittäin molempia ja vaihtaa vettä raikkaaseen.

• Hyvä/paha bakteeri

Hitsi, että oon huono koiranomistaja, kun en viitsi vaihtaa vettä neljä kertaa päivässä. Mun koirat juo lenkeillä suonsilmistä, paskaojista, vesilätäköistä ym (voi vaan kuvitella, millaset bakteerit niissä jyllää) eikä kyllä ole ikinä sairastuneet sen vuoksi. Senkin ihmeen oon kokenut kymmeniä kertoja, että oon tarjonnut koiralle puhdasta kraanavettä, niin menee mielummin juomaan ojasta....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2143
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1454
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      934
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe