Mystiset ovat tietokoneavusteisen auton oireet. Onko kenelläkään vinkkiä, mikä neuvoksi (muu kuin korjaamo, näin kesälomien pitkienjonojen ja viikonlopunaikaan), kun P1391tulee vikakoodina lukijaan (sattui itsellä olemaan testeri).
Omituista koko jutussa on se, että akunkengän tai testerin kautta nollaamisen jälkeen, kone toimii n 5 minuuttia normaalisti. SItten alkaa epäsäännöllinen yskähtely tai nykiminen. Kone pyörii ja ottaa kierroksia, mutta silti nykiminen jatkuu. Muutaman kerran latauksen hälyytyvalo jäi päälle akun kenkien (nollauksen) jälkeen, mutta sammui itsekseen.
Tarkastin nokka-akselin anturin ja sen takana oli hieman öljyä - kuuluuko asiaan, en tiedä?
Ajotietokone on irroitettu ja laitettu takaisin paikalleen - vahakerros vaikutti ehjältä. Johtojen "tukistelu" ei auttanut asiaan.
Muitakin pieniä oireita ilmeni myös joku aika sitten - turvatyynyjen valo alkoi hälyytellä satunnaisesti ja sammui niin ikään epäsäännöllisesti.
Kysessä vuosituhannen vaihteen 2.4 voyager.
Koneelle ei ole tehty lähiaikoina remontteja (Epäilen, että yksi syy voyagerien sähkövikaantumiseen tulee remonttien kaupantekijäisinä - kaapelit tosi ohuita ja niukasti mitoitettuja, ja usein tiellä - teet mitä tahansa).
Tulpilla on ajettu n 10 000 km ja johdot vaihdettu n 40 tkm sitten. Siis mitä voisi vielä kotikonstein tehdä?
vikakoodi P1391 (Chrysler) - mikä neuvoksi?
4
322
Vastaukset
- Näillä alkuun
Ois tietysti mukava tietää mikä auto, kone ja vuosimalli. Voit kyllä ihan itsekkin googlettaa tuon koodin ja lukea mistä voisi alkaa osia vaihtelemaan. Sen verran yleisesti tuosta koodista chryslerin kanssa, että se on crank- tai cam-sensorin vikaan viittaava.
- Tietoisesti kiitolli
Kiitos ja anteeksi. Oli vähän hajanaisesti ilmoitettu... eli Chry Voyager SE, 2.4, vm 2000.
Täytyy vielä googlettaa lisää, ei löytynyt oikein selkeetä kuvaa vielä ekayrityksellä. Enklantti ei ole oikein hanskassa, joten siksi kyselin täältä...
Oliko käsitystä tuosta öljyasiasta sensorin takana eli kuuluuko olla vai onko vuoto?
- Näillä alkuun
No yleensä autoisssa ei kuulu olla öljyä näkyvissä koneen ulkopuolella, joten ei ole normaalia. Ootko varma, että oli nokan anturi, ettei ollut öljynpaineanturi. Sehän saattaa öljyä valskata. Muutoin voisi summassa vaihtaa noi nokan ja kammen anturit, tai sitten käyttää oikein testerissä jossain jenkeistä ymmärtävässä pajassa. Muuten milloinkas on tulpat ja tulpanjohdot uusittu. Nekin aiheuttavat jänniä häröjä käyntiin. Tosin pitäisi tulla sytytykseen liittyvä koodi.
Entäs sitten akun kunto? Mikäli lähentelee 5 vuotta ikä vaihtaisin senkin. - Tietoisesti kiitolli
Kiitos vinkistä - netistä löytyi tarpeeksi vinkkejä niin että ongelma poistui.
Mutta tiedoksi. Irroitin kampiakselin anturin ja puhdistin sen. Ei olisi ilman nettivinkkejä löytynyt koko anturia, toisin iroittaminen olisi onnistunut paremmin gynegologin taidoilla. Vikakoodi ei tullut uudestaan....
Mutta ei ongelmat siihen loppuneet. Kone kävi kolmella pytyllä - konehuoneen pesussa oli yhden tulpanjohdon suoja pettänyt ja vesi meni sisään tulpanjohdon ja kannen väliin. Paineilmalla pihalle ja kuivaksi. Johan toimii taas.
Mutta kiitos sinulle ja muille - vinkit ovat hyvä asia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682550
- 592492
- 681732
- 211512
- 201450
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91400- 151312
- 381183
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81127- 251056