Onhan se vähän vanhanaikasta mutta joskus ainoa keinoa.
Vaikea arvata aiotko olla nyt kohtealias ja antaa tilaa risteyksessä esimerkiksi
mennä ensin vai jälkeen, jos lähen liikkeelle rohkeasti ja sitten sinäkin samaan aikaan niin olen keskellä risteystä sitten poikittain. Anna selkee merkki kaukovaloilla että sulla on jotain viestitettävää, saatan ymmärtää sen niin
että voin mennä ensin.
Voi olla että huidot siellä ratin takana jotain mutta kuules kun se auton
tuulilasi heijastelee niin paljon että sisälle autoosi ei juuri siinä
kohtaa näe mitään, ei näy sun käsimerkit sieltä.
Joidenkin mielestä ajovalot ei näy päivällä mutta meille huononäköisille
ne näkyy kuitenkin.
Kun ei mitään osata?
Valojakin voi käyttää viestittämiseen muille
22
381
Vastaukset
- tosi selkeetä
Taikka sitten annan sinulle valoilla merkit, että, älä helvatissa tule sieltä kun minä menen nyt!
- ewfdedfw2222
Toisilla moni liikenneasia menee päinvastoin mutta heille ei voi mitään.
Tarviiko vastata jos ei keksi mitään järkevää vastausta edes. Tuolla tavalla ajattelevia ei pitäisi päästää rattiin ollenkaan.
Pää sääntö on, että kaikki ajavat niiden liikennesääntöjen mukaan.
Lyhyt väläytys pitkillä tarkoittaa aina sitä, että väläyttäjä luopuu oikeuksistaan
joustavuuden lisäämiseksi. Se tarkoittaa nimen omaan sitä, että ole hyvä
ja mene ensiksi.
Rauhallinen valomerkki pitkillä tarkoittaa, että aion ohittaa sinut. On liikennesäännöissäkin mainittu, pimeällä ajettaessa. Päivällä taas
on sääntöjen mukaan annettava äänimerkki lähdettäessä ohittamaan
kun joudutaan menemään vastaantulijan kaistalle.
Pitkien räpsyttely tarkoittaa taas sitä, että haista ja painu helvettiin ilman
lupaa etuilemasta, helppoa kuin heinänteko.- kunnon autoilija
Täpinä kirjoitti:
Tuolla tavalla ajattelevia ei pitäisi päästää rattiin ollenkaan.
Pää sääntö on, että kaikki ajavat niiden liikennesääntöjen mukaan.
Lyhyt väläytys pitkillä tarkoittaa aina sitä, että väläyttäjä luopuu oikeuksistaan
joustavuuden lisäämiseksi. Se tarkoittaa nimen omaan sitä, että ole hyvä
ja mene ensiksi.
Rauhallinen valomerkki pitkillä tarkoittaa, että aion ohittaa sinut. On liikennesäännöissäkin mainittu, pimeällä ajettaessa. Päivällä taas
on sääntöjen mukaan annettava äänimerkki lähdettäessä ohittamaan
kun joudutaan menemään vastaantulijan kaistalle.
Pitkien räpsyttely tarkoittaa taas sitä, että haista ja painu helvettiin ilman
lupaa etuilemasta, helppoa kuin heinänteko.Saa se olla pitkäkin väläytys! Että sen huomaa myös, ei se asiaa huononna
että pidät pitkät päällä kokonaisen sekunnin että todella ne valot edes kerkii syttyä.
Himmeä vilautus voi olla vähän epäselvä, selkee viestintä on aina
selkeetä ja epäselvä epäselvää.
1000 euron puhelimia ostetaan mutta ei osata yksinkertaista viestintää,
niin yleistä, ainakin tuo että ei osata kommunikoida. - Johan oli väite!
Täpinä kirjoitti:
Tuolla tavalla ajattelevia ei pitäisi päästää rattiin ollenkaan.
Pää sääntö on, että kaikki ajavat niiden liikennesääntöjen mukaan.
Lyhyt väläytys pitkillä tarkoittaa aina sitä, että väläyttäjä luopuu oikeuksistaan
joustavuuden lisäämiseksi. Se tarkoittaa nimen omaan sitä, että ole hyvä
ja mene ensiksi.
Rauhallinen valomerkki pitkillä tarkoittaa, että aion ohittaa sinut. On liikennesäännöissäkin mainittu, pimeällä ajettaessa. Päivällä taas
on sääntöjen mukaan annettava äänimerkki lähdettäessä ohittamaan
kun joudutaan menemään vastaantulijan kaistalle.
Pitkien räpsyttely tarkoittaa taas sitä, että haista ja painu helvettiin ilman
lupaa etuilemasta, helppoa kuin heinänteko.Missä on sellainen sääntö kerrottu että äänimerkkiä pitää antaa ohitustilanteessa jossa käytetään vastaantulijoiden kaistaa?
Johan oli väite! kirjoitti:
Missä on sellainen sääntö kerrottu että äänimerkkiä pitää antaa ohitustilanteessa jossa käytetään vastaantulijoiden kaistaa?
Liikennesäännöissä se on sanottu. Sekin on mainittu, että äänimerkkiä käytetään
vaarasta varoittamiseen.
Eli sitä äänimerkkiä on käytettävä, jos ohittaminen tapahtuu yksikaistaisella tiellä.
Tosin säännöissä sanotaan vain, että äänimerkkiä käytetään päivällä, eli valoisaan
aikaan ohitettaessa. Sanomattakin on selvää, että useampikaistaisella tiellä ei
torveilla sen torven kanssa.
Jos minun eteen ajetaan näyttämättä vilkkua, niin aina pilli soi, jos vaan ehdin painaa. Sehän on silloin vaarasta varoittamista.- kuhnh
Täpinä kirjoitti:
Liikennesäännöissä se on sanottu. Sekin on mainittu, että äänimerkkiä käytetään
vaarasta varoittamiseen.
Eli sitä äänimerkkiä on käytettävä, jos ohittaminen tapahtuu yksikaistaisella tiellä.
Tosin säännöissä sanotaan vain, että äänimerkkiä käytetään päivällä, eli valoisaan
aikaan ohitettaessa. Sanomattakin on selvää, että useampikaistaisella tiellä ei
torveilla sen torven kanssa.
Jos minun eteen ajetaan näyttämättä vilkkua, niin aina pilli soi, jos vaan ehdin painaa. Sehän on silloin vaarasta varoittamista."Päivällä taas on sääntöjen mukaan ANNETTAVA äänimerkki lähdettäessä ohittamaan kun joudutaan menemään vastaantulijan kaistalle."
34 §
>Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
Missään ei sanota, että valo- tai äänimerkki ON ANNETTAVA OHITETTAESSA. On sitten eri asia onko se HYVÄKSI antaa.
So. ohitettavan ei pidä olettaa, että kukaan ei ohita vaikka ei valo- tai äänimerkkiä takaa kuulu. kuhnh kirjoitti:
"Päivällä taas on sääntöjen mukaan ANNETTAVA äänimerkki lähdettäessä ohittamaan kun joudutaan menemään vastaantulijan kaistalle."
34 §
>Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
Missään ei sanota, että valo- tai äänimerkki ON ANNETTAVA OHITETTAESSA. On sitten eri asia onko se HYVÄKSI antaa.
So. ohitettavan ei pidä olettaa, että kukaan ei ohita vaikka ei valo- tai äänimerkkiä takaa kuulu.Ei tämän asian takia tarvitse huutaa. Ei missään sanota sitäkään, että on aina
ohittava. Niin vaan käytännössä joillakin on pakkomielle päästä aina ohi. Niinpä
ohittajan tulisi antaa se äänimerkki, sillä vilkkuahan suurin osa ei kuitenkaan
käytä. Pelkäävät, että edellä ajava kiihdyttää.
Kuskit, jotka ovat saaneet korttinsa Muropaketista, eivät ymmärrä joustavasta liikenteestä, valojen ja äänimerkin käytöstä mitään. Jos varoitat, äänimerkillä
ohitusaikeistasi, niin keskisormi nousee varmasti ohitettavalla.
Missään ei sanota ei pidä paikkaansa, tässäkin taas kerran sanotaan, että anna se äänimerkki ja pimeällä valoilla.- the hänmies
Täpinä kirjoitti:
Liikennesäännöissä se on sanottu. Sekin on mainittu, että äänimerkkiä käytetään
vaarasta varoittamiseen.
Eli sitä äänimerkkiä on käytettävä, jos ohittaminen tapahtuu yksikaistaisella tiellä.
Tosin säännöissä sanotaan vain, että äänimerkkiä käytetään päivällä, eli valoisaan
aikaan ohitettaessa. Sanomattakin on selvää, että useampikaistaisella tiellä ei
torveilla sen torven kanssa.
Jos minun eteen ajetaan näyttämättä vilkkua, niin aina pilli soi, jos vaan ehdin painaa. Sehän on silloin vaarasta varoittamista."Eli sitä äänimerkkiä on käytettävä, jos ohittaminen tapahtuu yksikaistaisella tiellä."
miten on mahdollista ohittaa autolla toinen auto yksikaistaisella tiellä? eihän se silloin ole yksikaistainen, vai onko? - vai mitä
the hänmies kirjoitti:
"Eli sitä äänimerkkiä on käytettävä, jos ohittaminen tapahtuu yksikaistaisella tiellä."
miten on mahdollista ohittaa autolla toinen auto yksikaistaisella tiellä? eihän se silloin ole yksikaistainen, vai onko?Yksi kaista suuntaansa, jolloin joudutaan menemään vastaantulijoiden kaistalle
Lienee sanomatta selvää, että puhutaan taajaman ulkopuolella ajamisesta.
Jos ymmärrys on tuota luokkaa, niin ei kannata kommentoida mitään. - Olipa taas väite!
Täpinä kirjoitti:
Ei tämän asian takia tarvitse huutaa. Ei missään sanota sitäkään, että on aina
ohittava. Niin vaan käytännössä joillakin on pakkomielle päästä aina ohi. Niinpä
ohittajan tulisi antaa se äänimerkki, sillä vilkkuahan suurin osa ei kuitenkaan
käytä. Pelkäävät, että edellä ajava kiihdyttää.
Kuskit, jotka ovat saaneet korttinsa Muropaketista, eivät ymmärrä joustavasta liikenteestä, valojen ja äänimerkin käytöstä mitään. Jos varoitat, äänimerkillä
ohitusaikeistasi, niin keskisormi nousee varmasti ohitettavalla.
Missään ei sanota ei pidä paikkaansa, tässäkin taas kerran sanotaan, että anna se äänimerkki ja pimeällä valoilla.Ylempänä juuri väitit: " Päivällä taas
on sääntöjen mukaan annettava äänimerkki lähdettäessä ohittamaan
kun joudutaan menemään vastaantulijan kaistalle." Et missään maininnut että äänimerkki on annettava VAIN vaaran välttämiseksi!! Yritä nyt vaan miettiä asiat loppuun ennenkuin aivopierujasi tänne lähettelet!! Olipa taas väite! kirjoitti:
Ylempänä juuri väitit: " Päivällä taas
on sääntöjen mukaan annettava äänimerkki lähdettäessä ohittamaan
kun joudutaan menemään vastaantulijan kaistalle." Et missään maininnut että äänimerkki on annettava VAIN vaaran välttämiseksi!! Yritä nyt vaan miettiä asiat loppuun ennenkuin aivopierujasi tänne lähettelet!!Kun ohitetaan, niin aina syntyy vaaratilanne, mikäli ohitus tehdään yllättäen.
Sanoin mm, että äänimerkkiä käytetään vaarasta varoittamiseen. Eikö
ole sama asia kuin vaaran välttämiseksi?
Joten painu vaan piereskeleen itseksesi. Taidatkin olla niitä, olit yksin tai
porukassa, niin aina haisee, kun tuo piereminen on niin pinnalla.
Mietipä itse, mitä sekoilet taas.- the hänmies
vai mitä kirjoitti:
Yksi kaista suuntaansa, jolloin joudutaan menemään vastaantulijoiden kaistalle
Lienee sanomatta selvää, että puhutaan taajaman ulkopuolella ajamisesta.
Jos ymmärrys on tuota luokkaa, niin ei kannata kommentoida mitään."Lienee sanomatta selvää, että puhutaan taajaman ulkopuolella ajamisesta."
mutta saahan taajamassakin ohittaa vastaantulijoiden kaistaa pitkin. tosin kiertoliittymässä se edellyttää vilkuttamista ohjeistuksen vastaisesti. - Olipa taas väite!
Täpinä kirjoitti:
Kun ohitetaan, niin aina syntyy vaaratilanne, mikäli ohitus tehdään yllättäen.
Sanoin mm, että äänimerkkiä käytetään vaarasta varoittamiseen. Eikö
ole sama asia kuin vaaran välttämiseksi?
Joten painu vaan piereskeleen itseksesi. Taidatkin olla niitä, olit yksin tai
porukassa, niin aina haisee, kun tuo piereminen on niin pinnalla.
Mietipä itse, mitä sekoilet taas."" Tuolla tavalla ajattelevia ei pitäisi päästää rattiin ollenkaan.
Pää sääntö on, että kaikki ajavat niiden liikennesääntöjen mukaan.
Lyhyt väläytys pitkillä tarkoittaa aina sitä, että väläyttäjä luopuu oikeuksistaan
joustavuuden lisäämiseksi. Se tarkoittaa nimen omaan sitä, että ole hyvä
ja mene ensiksi.
Rauhallinen valomerkki pitkillä tarkoittaa, että aion ohittaa sinut. On liikennesäännöissäkin mainittu, pimeällä ajettaessa. Päivällä taas
on sääntöjen mukaan annettava äänimerkki lähdettäessä ohittamaan
kun joudutaan menemään vastaantulijan kaistalle.
Pitkien räpsyttely tarkoittaa taas sitä, että haista ja painu helvettiin ilman
lupaa etuilemasta, helppoa kuin heinänteko.""
Missä kohtaa ylläolevassa kirjoituksessa mainitset sanat vaaran välttämiseksi??
Vielä kerran että mikään laki ei velvoita valoja vilkuttelemaan ohitustilanteessa!! Olet kyllä juuri niin tyhmä kuin palstalla kirjoitetaan!! Olipa taas väite! kirjoitti:
"" Tuolla tavalla ajattelevia ei pitäisi päästää rattiin ollenkaan.
Pää sääntö on, että kaikki ajavat niiden liikennesääntöjen mukaan.
Lyhyt väläytys pitkillä tarkoittaa aina sitä, että väläyttäjä luopuu oikeuksistaan
joustavuuden lisäämiseksi. Se tarkoittaa nimen omaan sitä, että ole hyvä
ja mene ensiksi.
Rauhallinen valomerkki pitkillä tarkoittaa, että aion ohittaa sinut. On liikennesäännöissäkin mainittu, pimeällä ajettaessa. Päivällä taas
on sääntöjen mukaan annettava äänimerkki lähdettäessä ohittamaan
kun joudutaan menemään vastaantulijan kaistalle.
Pitkien räpsyttely tarkoittaa taas sitä, että haista ja painu helvettiin ilman
lupaa etuilemasta, helppoa kuin heinänteko.""
Missä kohtaa ylläolevassa kirjoituksessa mainitset sanat vaaran välttämiseksi??
Vielä kerran että mikään laki ei velvoita valoja vilkuttelemaan ohitustilanteessa!! Olet kyllä juuri niin tyhmä kuin palstalla kirjoitetaan!!Kun luet "kannesta kanteen, niin kyllä se löytyy, vai oletko niin tyhmä, ettet ymmärrä lukemaasi..
- Kauko Säädin
Oli muistaakseni Timo Mäkisen kirjoittama kirja 60-luvulla, jossa ohjeena maaseudulla päätietä ajettaessa räpsittäisiin kaukovalovilkkua, kun nähdään sivutieltä tuleva.
Tarkoitus oli herättää huomiota, mutta voi sen ymmärtää sitten toisinkin... - uuuve
Muissa maissa kätetään torvea.
Suomessa ei jostain syystä uskalleta....
Itse töräyttelen pelleille joka päivä turun motarilla, histalla
fuckerrson vatun kurvat !!!!
opetelkaa jo vihdoin ajaa, tarvii tulla persuksiin kii ja ajaa eteen
ruskeeta reikääkö haluutte vatun kurvat !!!??!???!- wedc222222
Meillä ei ole torvi kulttuuri kuin bmw ja audi kuskeja kohtaan, kerrotaan heille
kun taas mokasivat :) Jos torvi soi jossakin niin tästä on luultavasti kyse tai
joku nukkuu liikennevaloissa tai jalankulkija joka tarvii ääni herätyksen että
voisi jo mennä kun koko kaupunki odottaa että menisit. - Kuka se torvi onkaan?
Kun jossain Italiassa vaikka ajaa niin siellä torvet soi kokoajan. Täysin typerää hommaa sillä kun torvet soi ympärillä kokoajan ei välttämättä kaikki edes huomaa kenelle se torvi soi ja kun ne torvet todellakin soi jatkuvasti niin eihän niitä kukaan enää edes noteeraa. Pidetään vaan malttia niissä tööttäilyissä. Kyllä sinäkin niistä oman osasi saisit jos torvensoitto olisi Suomessa yleisempää.
- selkeät sävelet
Kuka se torvi onkaan? kirjoitti:
Kun jossain Italiassa vaikka ajaa niin siellä torvet soi kokoajan. Täysin typerää hommaa sillä kun torvet soi ympärillä kokoajan ei välttämättä kaikki edes huomaa kenelle se torvi soi ja kun ne torvet todellakin soi jatkuvasti niin eihän niitä kukaan enää edes noteeraa. Pidetään vaan malttia niissä tööttäilyissä. Kyllä sinäkin niistä oman osasi saisit jos torvensoitto olisi Suomessa yleisempää.
Aivan näin, jos kaikki alkaisivat vilkuttelemaan tai painelemaan torva miten sattuu, niin kukaan ei oikeasti tiedä mitähän itseasiassa koitetaan viestittää.
Kyllä noissa asioissa on ihan selkeät ja fiksut säännöt Suomessa ja niitä on järkevää noudattaa.
ihan samalla tavalla voidaan puhua näistä "kohteliaisuus" teoista joilla sotketaan säännöt ja selkeät ohjeet ja silloinkin tulee vaaratilanteita ja muita hässäköitä.
- qwsxqqqqqq
Näyttää että ehkä toi vähän hidastaa,... hidastaako... katson toiseen suuntaan
että tuleeko liikennettä ja taas aikaisempaan suuntaan no ei se taidakkaan hidastaa vai hidastaako se taas, ei oikein saa selvää mitä toi aikoo.
Kaippa se aiko antaa tilaa ja varmaan siellä kädet pyöri ohjaamossa
kuin tuulimyllyn siivet mutta voi voi kun ei niitä aina voi nähdä, tuulilasi heijastaa ja estää niiden näkemisen.
Ajoissa kunnon valoshow ja hidastaminen antaa mulle ainakin
merkin että voisin kai mennä, en teistä muista sitten tiedä, kaippa
teille voi vaikka soittaa sitten siihen 1000 euron puhelimeen ja kysyä. - Anonyymi
Tuli uutena ja puskistakin tämä, että ohitettaessa annettava äänimerkki.
Mutta olisi kyllä järkeä ainakin motarilla, kun ohitat muita (jonoa) ja joku ohitettava räppää vilkun päälle, niin tätä varoittaaksesi. Ei muutoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732845
- 642733
- 681802
- 241647
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161610- 201580
- 151422
- 481287
- 381253
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91239