oli puutetta ruuasta ja niinpä eräs amerikkalainen hyväntekeväisyysjärjestö lähetti edustajansa pääsiäisen aikoihin tutustumaan ruokatilanteeseen. Edustaja kutsuttiin vieraaksi tavalliseen perheeseen illalliselle. Ruokaa oli niukasti niin kuin arvata saattoi. Jälkiruuaksi tarjottiin mämmiä. Nähtyään tämän, hyväntekeväisyysjärjestön edustaja ryntäsi lähettämään päämajaan seuraavanlaisen sähkeen: "Tilanne paljon pahempi kuin luulimme. Ihmiset joutuvat kierrättämään ruokansa. Lähettäkää pikaisesti lisää ruoka-apua!"
Toisen herkun hapansilakan historia alkaa 1500-luvulta. Eräällä ruotsalaislaivalla oli mukanaan ruokana kalaa, mutta vain puolet siitä suolamäärästä, mikä tarvittiin kalan säilömiseksi syötävänä. Niinpä kalat alkoivat mädäntyä, ja ruotsalaismerimiehet myivät ne Suomen saariston asukkaille. Vuotta myöhemmin sama laiva saapui samojen saaristolaisten luo, ja yllätyksekseen merimiehet huomasivat, että suomalaiset halusivat ostaa lisää mätää kalaa.
Sodan jälkeen Suomessa
3
119
Vastaukset
- olisiko legendaa
Onko kumpikaan tarina tosi, vaiko vain legendaa? Olen lukenut hapansilakalle hieman toisenlaisen selityksen.
Tuo mämmijuttu on taas ihan yleinen vitsi.
Vaan ihan oikeasti sodan jälkeen Suomessa oli pulaa ruuasta tai ainakin joistakin elintarvikkeista, kansa eli "kortilla" ja oli hyvin yleistä, että kaupungissakin kasvatettiin sikoja ja muita kotieläimiä mm. kaneja. Kaninliha oli korttivapaata, mutta sianliha oli kortilla ja elävän sian ostamisen tarvittiin ostolupa, sekä oli olemassa rajahinnat, eli liikaa ei saannut maksaa. Vielä v. 1953 oli joitakin elintarvikkeita kortilla, piti olla ns. yleisostokortti, myös monet muut tarvikkeet olivat kortilla pitkään sodan jälkeen. - asunut siellä
Ruotsissa syödään tänäkin päivänä hapansilakkaa purkeissa.
Pääasiallisesti ruotsalaisten herkku!Joo sama juttu minullekin tuli mieleen, eli kyllä Ruotsissa taidetaan syödä hapansilakkaa paljon enemmän kuin Suomessa. Mämmijutun olen kuullut ennenkin ja se on mielestäni paljon uskottavampi, joskin ehkä kuitenkin vain vitsi. :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496415Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6552709Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831229- 841155
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.851144Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601098Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2811083- 891080
- 70971
- 228864