Sodan jälkeen Suomessa

kullinaristi

oli puutetta ruuasta ja niinpä eräs amerikkalainen hyväntekeväisyysjärjestö lähetti edustajansa pääsiäisen aikoihin tutustumaan ruokatilanteeseen. Edustaja kutsuttiin vieraaksi tavalliseen perheeseen illalliselle. Ruokaa oli niukasti niin kuin arvata saattoi. Jälkiruuaksi tarjottiin mämmiä. Nähtyään tämän, hyväntekeväisyysjärjestön edustaja ryntäsi lähettämään päämajaan seuraavanlaisen sähkeen: "Tilanne paljon pahempi kuin luulimme. Ihmiset joutuvat kierrättämään ruokansa. Lähettäkää pikaisesti lisää ruoka-apua!"

Toisen herkun hapansilakan historia alkaa 1500-luvulta. Eräällä ruotsalaislaivalla oli mukanaan ruokana kalaa, mutta vain puolet siitä suolamäärästä, mikä tarvittiin kalan säilömiseksi syötävänä. Niinpä kalat alkoivat mädäntyä, ja ruotsalaismerimiehet myivät ne Suomen saariston asukkaille. Vuotta myöhemmin sama laiva saapui samojen saaristolaisten luo, ja yllätyksekseen merimiehet huomasivat, että suomalaiset halusivat ostaa lisää mätää kalaa.

3

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisiko legendaa

Onko kumpikaan tarina tosi, vaiko vain legendaa? Olen lukenut hapansilakalle hieman toisenlaisen selityksen.
      Tuo mämmijuttu on taas ihan yleinen vitsi.

Vaan ihan oikeasti sodan jälkeen Suomessa oli pulaa ruuasta tai ainakin joistakin elintarvikkeista, kansa eli "kortilla" ja oli hyvin yleistä, että kaupungissakin kasvatettiin sikoja ja muita kotieläimiä mm. kaneja. Kaninliha oli korttivapaata, mutta sianliha oli kortilla ja elävän sian ostamisen tarvittiin ostolupa, sekä oli olemassa rajahinnat, eli liikaa ei saannut maksaa. Vielä v. 1953 oli joitakin elintarvikkeita kortilla, piti olla ns. yleisostokortti, myös monet muut tarvikkeet olivat kortilla pitkään sodan jälkeen.

• asunut siellä

Ruotsissa syödään tänäkin päivänä hapansilakkaa purkeissa.
      Pääasiallisesti ruotsalaisten herkku!

• Joo sama juttu minullekin tuli mieleen, eli kyllä Ruotsissa taidetaan syödä hapansilakkaa paljon enemmän kuin Suomessa. Mämmijutun olen kuullut ennenkin ja se on mielestäni paljon uskottavampi, joskin ehkä kuitenkin vain vitsi. :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7425
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5374
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      254
      4533
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4465
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3227
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2656
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2338
    8. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2302
    9. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      49
      2252
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2164
    Aihe