Joku aika sitten täällä käytiin keskustelua siitä, kuinka S-typen automaatin öljyt vaihdetaan. Tutkiessani S-type 4.0:n huoltotaulukkoa, siellä on kerrottu pelkästään manuaalivaihteiston öljynvaihtoajankohta. Onko siis niin, että automaattilaatikon öljyjä ei tarvitse ollenkaan vaihtaa?
Entäpä kun pitkän ajon jälkeen lähden rauhallisesti pintakaasulla ajellen liikkeelle, laatikko vaihtaessaan ykköseltä kakkoselle hieman luistaa ja ikäänkuin hetkisen miettii, ja samalla kuultavissa on hienoista "jurinaa". Tämä siis tapahtuu vain ja ainoastaan ykkösen ja kakkosen välillä, ja pitkän ajorupeaman jälkeen.
Oletan (ja ennenkaikkea toivon), että laatikko kaipailee uusia öljyjä.
Seuraavaan määräaikaishuoltoon on vielä n 5000 km. Olisikohan syytä mennä aikaisemmin?
Auto on siis S-type 4,0, vm 2000. Kilsoja reilu 90000.
Kiitos etukäteen vastauksista / kommenteista.
automaatin öljyt
6
843
Vastaukset
- Einari
Nyt klompsahti iso lovi lompakkoon.
- DIYisti
Kannattaa vaihtaa ne oljyt ja ainakin puhdistaa suodatin ja pannu. Samalla kun otat oljyt pois niin kayta vanan alla jotain vaaleaa suodatinkangasta josta tarkastat oliko oljyn seassa metallihippuja. Mikali ei siita tokene on mahdollista, etta jokin venttiilin solenoidi on huonossa hapessa. Ne ei maksa paljoa, mutta tyona aika vaativa. Pajalla kylla pitaisi olla laitteet jolla nuo solenoidit testataan.
-DIYisti - Test Driver
Nyt toivottavasti en puhu lapia paahani, mutta S-Typessa taitaa perati olla huoltovapaa "sealed-for-life" -laatikko, ts. siihen ei edes vaihdeta oljyja laisinkaan.
Ja jos se menee rikki, ei sita "voi" korjata.
Kandee tsekata Jagge-huollosta, mutta nykyisin laatikot tuppaa olemaan juuri tallaisia huoltovapaita.- DIYisti
"Sealed for life" ei tarkoita, ettei oljyja tarvitse vaihtaa. Se tarkoittaa, ettei laatikolle valttamatta tarvitse tehda mitaan...
Kylla Jaguar huolto ensimmaisena ehdottaa laatikon vaihtoa, mikali jokin ei toimi. Oljyn vaihto loytyy huoltolistalta vaihtoehtoisena, ei pakollisena. Ehka kannattanee tehda jotain ennenkuin on ns. viimehetki.
-DIYisti
- s-tomaatti
Katsotaan, mitä ne huollossa sanovat. Ajattelin kuitenkin vielä hetkisen ajella, ennenkuin vien auton huoltoon. Tehkööt sitten samalla määräaikaishuollon.
Ei tuo nyt ajoa suoranaisesti haittaa - tietenkin arvelluttaa, josko jotain siellä hajoaa mikäli en ajoissa asialle jotain tee.
Itse en osaa vaihteistolle tehdä muuta kuin siirrellä keppiä J-gatessa :) Laatikko on kuitenkin se Fordin perua oleva 5-lovinen, ei siis uudempien mallien ZF. - hece
Kokeilepa kysästä vinkkien perusteella tästä osoitteesta
ahttp://www.carmatic.fi/yhteystiedot.html
alustavaa neuvoa ja ohjetta - vian kartoittamiseksi.
Olen itse saanut hyvän neuvon mersun automaattilaatikon aiheuttamaan yllätävään nykäisyys. Heti tuli selkeät vian kartoitusohjeet. Veho olisi vaihtanut uuden laatikon, eikä vika olisi korjaantunut sillä, koska yksi ajovalolle tuleva valojen korkeudensäätöletku (alipaine) oli poikki. Se korjattiin ja taas vaihteet pelasivat hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742862
- 642743
- 681812
- 241647
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171619- 201580
- 181454
- 481287
- 381253
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91239