Satulan koko

H.i.p.p

Kuinka osaan ostaa sopivan satulan suomenhevoselle jolla hieman kaareva selkä. Kävisikö tuumissa 17, oma takalistoni on n.38 vaatekoko. Vai mitä kokoa lähden sovittamaan. Onko tuumat ilmoitettu hevosta vai ratsastajaa varten?
Hepan edellisestä satulasta ei ole tietoa millainen on ollut ja minulla ei ole kokemusta satulan ostamisesta ja oikeasta koosta, mutta jostain sovittaminen pitäisi alottaa.

4

562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

Pyydä paikalle satula-auto, eli ammattisatulansovittaja joka tuo useita satuloita kokeiltavaksi.

Satulan kokoon vaikuttaa hirveän moni asia, missään nimessä satulaa ei valita pelkästään tuon istuimen koon (eli tuumakoon) perusteella. Tuumakokoonkin vaikuttaa hevosen selän pituus sekä ratsastajan koko. Tuumat on siis molempia varten.

Satulan sopivuuteen vaikuttaa kuitenkin niin moni muukin. Kaarevuuksia on erilaiisa, toppaukset vaikuttaa, rungon leveys, toppausten etäisyys toisistaan...

Ammattilaisen kanssa saat oikeasti sopivan satulan.

• H.i.p.p

Ajattelin itsekin tota satula autoa mutta asutaan niin korvessa että autolle tulisi muutama sata kilometriä matkaa...
      Ja heppa on nyt niin pullukka kunnossa kun on ollut joutilaana että nyt sopiva satula tuskin taas käy vuoden päästä enään jos saisi vähän painoa pois ja selkälihaksia. Ajattelin etten panostaisi nyt vaan ostaisin vanhan käytetyn jotta pääsisi treeenaamaan ja myöhemmin paremman. Mutta jotain osviittaa pitäisi saada minkälaista alan katselemaan. Tiedän perus seikkoja kyllä että säällä pitää olla riittävästi tilaa, samoin selkärangalla ja painon jakautua tasaisesti eikä painaa lapoja yms. Mutta minkälaista kokoista aluksi lähden etsimään?

• Kannattaakokeilla :)

Miten olisi rungoton satula? Mukava sekä ratsulle että ratsastajalle, suosittelen! :)

• H.i.p.p

Kiitos suosituksesta. Sitä olen myös pitänyt hyvin varteenotettavana vaihtoehtona. Paljon olen kehuja kuullut mutta itse en ole päässyt kokeilemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2600
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2562
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1752
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1577
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1500
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1440
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1362
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1213
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1167
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1086
    Aihe