Mariellan kiinnitysköydet katkesivat ukkosmyräkässä Tukholman satamassa. Ilmeisesti isompiavahinkoja ei sattunut.
Miten on kun alus irtoaa yllättäen laiturista, kauanko kestää että miehistö & tekniikka ajovalmiina? Käsittääkseni pääkoneet eivät käy laivan seisoessa tholmassa päivän ja niiden saaminen ajovalmiiksi kestää tovin? Miten alus tholmassa saatiin takaisin laituriin? Hinaaja vai ajoiko itse?
Mariellan irtoaminen laiturista
11
310
Vastaukset
- Jumalan Armosta
Siinä kapitan heittä yks kastliina maihin ja lisä strossi mukan.
- No hätä!
Pääkoneet käynnistys kestää noin kaksi minuuttia. Valvomossa on aina joku paikalla.
Tuossa ahtaassa satamassa ei ollut muuta vaaraa kuin sillä, joka olisi ollut laiturilla paikalla viimeisen touvin katketessa. - ## Lämminmies
Ei purjelaivakaan pysy laiturissa jos on purjeet ylhäällä.
Tuollaisella matkustajalaivalla on sama juttu.
Kiinitys tekniikka petti. - pelokaspurj3htija
Myytinmurtajat testasivat joskus että miten käy kun köysii vedetään poikki. Ei tullut mitään piiskansivallus-efektiä.
Mutta olisi ollut ikävää olla samassa satama-altaassa pikkupurkkarilla. Kestää enemmän kuin kaksi minuuttia saada kone käyntiin, ja jonkun verran enemmän vielä pakenemiseen.- rantaseilori
Kyllä teräsköysi (vaijeri) ainakin sivaltaa. Aikanani poosu ---ta, sai "efektin" jaloilleen ja vamma oli paha. Ontui sen jälkeen pysyvästi. Teräsköyden ja pollarin välissä voidaan käyttää svamppia joka venyy äkillisten heilahdusten mukaan.
- nahne
Useimmat nykyaikaiset tekokuituköydet ikäänkuin "sulavat" poikki, säie säikeeltä ja näin ei synny piiskansivallus efektiä. Vaijeri kyllä lyö takaisin oikein makeasti;)
- Kyllä sivaltaa
Joo, se vaan katkeaa ja päät jäävät niille sijoilleen.
Aikoinaan harrastimme vesihiihtoa. Kun hiihtäjä kaatu, piti varoa vetoköyttä. Tavallisesti se lensi vetoveneen eteen, mutta välillä kapula kolahti myös veneeseen.
Eli kyllä sivaltaa. Tuossa ei oltu vielä lähelläkään köyden vetolujuuden maksimia. - Kuin ruoska
Joo, se vaan katkeaa ja päät jäävät niille sijoilleen.
Aikoinaan harrastimme vesihiihtoa. Kun hiihtäjä kaatu, piti varoa vetoköyttä. Tavallisesti se lensi vetoveneen eteen, mutta välillä kapula kolahti myös veneeseen.
Eli kyllä sivaltaa. Tuossa ei oltu vielä lähelläkään köyden vetolujuuden maksimia. - swdxcwdxw
En tiedä myyntimurtajien testistä mutta youtubessa on video
missä laivan kiinnitysköysi katkee kovassa kovassa vedossa niin
kyllä se lähtee niin huimalla voimalla että alle ei passaa jäädä.
Siitähän se on kiinni miten se köysi venyy elastisuus.
Laivaköysistä en mitään tiedä, tarviiko niiden olla kovin venyviä satamakiinnityksissa noin yleensä. Tiukka kiinnitys vaan kun mitään ei mene
varmaan rikki niissä kiinnityslaitteissa kovin helpolla. Venyvä köysi/ kiinnitys on
kuitenkin oma riski jos massa on paljon paljon suurempi mihin kestävyys
on tarkoitettu.
Venymätön köysi ei aiheuta ruoska efektiä katketessaan.
- :-)
Enpä tiedä mutta Three Riversissä Mississippijoella 1971 springi katkes ja löi pakalla olleen förstin selän yli M/t Lysefjellissä, ambulanssi haki ja uus försti tuli laivaan.- Olikohan silloin jo tekokuituköydet???
- pelokaspurjehtija
Juu, oli sitten varmaan tällainen uuden tyyppinen köysi niillä Mythbustereilla. No, hyvä tietää tämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692653
- 632594
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251096