Olen huolissani painostani.. :(

Olensekaisin

Moro. Olen 16 vuotias poika. Olen aina ollut hoikka, ja pidän urheilusta. Syön ihan hyvin kai, myös herkkuja kohtuullisesti. Mutta olen viimesen parin vuoden aikana alkanut katsomaan itseäni peilistä jotenkin erilailla, mitä näin ennen.sukulaiseni aina huomauttavat että olen kuin luuviulu, jalat ovat kuin kepit. Käyn salilla, en syö koulussa, sieltä vatsani vaan tulee kipeäksi.. Mutta kotona syön. Pituutta on 175cm ja painoa 52kiloa. Ei nuo luvut minusta langanlaihalta tunnu, hoikalta tietenkin?

Joissain kuvissa missä kävelen, huomaan että olen oikeasti aika tikku.. Jalat varsinkin.. Olen miettinyt, että pitäisikö minun vaan alkaa syömään enemmän, mutta lopputulos on aina vaan ollut "en pysty".. Eli lihavuuden pelko.. Tyttöystävänikin on sanonut, että olen laiha.

7

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+13

Käy koulusi terveydenhoitajan luona keskustelemassa, mikäli asia huolettaa. Jos kouluruuasta tulee vatsa kipeäksi kyseessä voi esimerkiksi olla allergia tms. Kuitenkin sinun kasvavana nuorena olisi tärkeää syödä tarpeeksi, joten voisit ehkä ottaa omat eväät mukaan kouluun?

Pelkäät lihavuutta? Miksi? Ymmärrätkö kuitenkin, että terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla sinun on pitkälti mahdoton lihoa ylipainoiseksi, vaikka massaa saisitkin lisää?

• kasvatkin vielä
    • vitunvittu

178cm ja 50 kiloa.... t 15 poika joka yrittää lihottaa epätoivosesti

• ###

Olet alipainoinen, mikä ei ole hyvä juttu.
      http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille

Oletko laskenut, miten paljon saat energiaa eli kaloreita ruoasta? (Onnistuu esim. jollain netin kalorilaskurilla kuten www.kiloklubi.fi.) Kun jätät yhden päivän pääaterioista eli lounaan pois, epäilen että syöt jatkuvasti alle tarpeesi. Jotta lihakset voivat kasvaa, tarvitset proteiinia ja energiaa. Kitudieetti vaikuttaa pituuskasvuunkin ja heikentää luita. Olet ehkä jäämässä lyhyemmäksi kuin mitä geenit määräisivät.

Koulussa on joka viikonpäivä eri ruokaa. Eivät ne kaikki voi aiheuttaa mahakipua. Tulisi ehdottomasti selvittää, mikä vaivoja aiheuttaa. Maidon laktoosi on yksi yleisempiä ja helposti eliminoitavissa ruokavaliosta.

Mene kouluterveydenhoitajan puheille. Jos sinulta löytyy joku intoleranssi, saat sen mukaan erikoisruokaa, jossa ei ole vaivoja aiheuttavia ainesosia. Jos mielestäsi kaikki kouluruoka aiheuttaa kipuja, mutta kotiruoka ei, vika on psykologinen ja tarvitset psykologin apua.

Syö hyvin, terveelisesti ja riittävän paljon, nykypainossasi vähintään 2100kcal/vrk. n. Noin 2300-2500kcal/vrk ja liikunta kasvattaisi massaakin. Kun paino kasvaa, myös kulutus kasvaa ja tarvitset enemmän kaloreita. Liikunnan lisääminen lisää myös kalorien tarvetta. Tarvitset ruosta proteiinia, rasvaa ja hyviä hiilihydraatteja. Proteiinia saat kalasta, lihasta, munista, rahkasta ym., rasvaa kasvilljyistä, levitteestä, pähkinöistä, juustosta ja hyviä hiilareita kaikista kasvikunnan tuotteista. Sokeri ei ole tarpeellista.

• ###

Piti vielä sanoa, että energialaskureiden kulutusarviot ovat vain suuntaa antavia. Jos sinulla on luonnostaan kiivas aineenvaihdunta, saatat tarvita enemmän kaloreita kuin mitä laskurit kokoisellisi arvioi.

• ruokavalio a ja o

Ei mikään aineenvaihdunta tai kalorit pidä laihana tai lihavana vaan ruokavalio.

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      104
      1791
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1581
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      144
      1549
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      101
      1475
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      79
      1407
    6. Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta

Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään
      Pirkkala
      22
      1340
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      119
      1249
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      276
      1178
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1051
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      1034
    Aihe