Koulut alkaneet/alkamassa

...

Jokavuotinen ilmiöhän toi on, siinä kuin kevättulvat tai syyssateet.

Ihan aiheesta paapatetaan autoilijoille koululaisista ja suojateistä. Tosin vois asiasta paapattaa muutenkin, ei tarvitsisi erikeen kampanjoida koulujen alkamisen aikoihin niin paljon. Huvitti muuten. Huomasin eilen katsovani "kiinnostuneena" aamutelkkarista, joku kirjastotäti opetti koko kansaa päällystämään koulukirjoja kontaktimuovilla, ilmeisimmin kuuluu peruskansalaistaitoihin nykyaikana kaikilla kansalaisilla:DDD Se jäi epäselväksi, ei koululaiset kai yleensä katso aamutelkkaria, koulukirjojen päällystäminen kai lähinnä koskee heitä käytännössä, ei niinkään muita ihmisiä. Vaan niin oli tärkeä aihe, että piti käyttää suoraa lähetysaikaa tämänkin asian käsittelemiseen.

Näissä koululaisasioissa paljon on aina pohdittavaa, tottahan se. Sattui silmiin kerrassaan loistava kolumni, joka lähestyy aihetta vähän laaja-alaisemmin, kuin koulukirjojen kontaktimuovilla päällystämisen näkökohdasta. Kandee lukaista. Odottelen pappaloitten ja mummukoitten kommenttivirtaa koululaisia ja yleensä lapsia koskevia asioita ja mielipiteitä koskien laajemmin, kuin koulukirjojen päällystämistekniitkoita koskien. :DD

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288725857487.html

=DW=

41

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä päällystin aikoinaan omien lasten koulukirjat ja ei se aina niin helppoa ollut.
      Tehdään paljon ihan turhempiakin ohjelmia.

      Minusta erinomainen asia että koulujen alkaessa kiinnitetään erityishuomiota koulujen alkamisista ja pienten koululaisten ilmaantumista reiteille ja raiteille. Yksikin auton alle jäänyt lapsukainen on liikaa, aJ toisaala hyvä kiinnittää sellaistenkin aikuisten huomio asiaan, joka ei ehkä juuri heidän perheessä ole ajankohtainen.

      • ...

        Et sitten miettinyt asiaa laajemmin, etkä ilmeisimminkään lukenut linkittämääni kolumnia. Eli aloituksen aiheen viereen meni, sinällään ansiokas kommentti, vikka erityisesti koitin ilmasta, että olisin kiinnostunut saamaan koululaisia ja lpsia koskien laaja-alaisempaa keskustelua.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Et sitten miettinyt asiaa laajemmin, etkä ilmeisimminkään lukenut linkittämääni kolumnia. Eli aloituksen aiheen viereen meni, sinällään ansiokas kommentti, vikka erityisesti koitin ilmasta, että olisin kiinnostunut saamaan koululaisia ja lpsia koskien laaja-alaisempaa keskustelua.

        =DW=

        Mietin juuri sen verran kuin sinun alustuksesi antoi aihetta ajatuksiin :). Oikeassa olit, kolumnia en ensin lukenut. Nyt kun luin, alustuksesi ja kolumni eri asiasta, alustuksesi viereen linkistä, siis alustus ei ohjannut linkin sisältöön, minun mielestäni.

        Mutta mielenkiintoinen aihe sinällään muutoin.


      • ...
        lusiina60 kirjoitti:

        Mietin juuri sen verran kuin sinun alustuksesi antoi aihetta ajatuksiin :). Oikeassa olit, kolumnia en ensin lukenut. Nyt kun luin, alustuksesi ja kolumni eri asiasta, alustuksesi viereen linkistä, siis alustus ei ohjannut linkin sisältöön, minun mielestäni.

        Mutta mielenkiintoinen aihe sinällään muutoin.

        Höpöhöpö.

        Kun koulut alkavat, keskitytään aina samoihin asioihin. Muitten ihmisten toimimiseen koululaisten osalta. Just johonkin teileiikenteeseen, tai koulukirjan kansien kestävyyteen. Siis täysin sivuseikkoja itse asiassa. Kyse lasten kasvattamisesta, koululaitoksesta, sen tavotteista jne. Mutta ei, aina vaan polemiikkia suojateistä, jotka eivät kuulu koko asiaan oikeastaan muuten, kuin että pitäähän lastenkin oppia liikennesäännöt ja liikenteessä käyttäytyminen. Mitä hittoa se asia kuuluu muuten muille tiellä liikkuville. Liikennesäännöt samat kaikille, myös koululaisille. Eikös se ole kodin asia opettaa lasille liikennesäännöt ja muitten liikenteessä olevien asia osata ne, sekä noudattaa niitä myös, miks aina sama jauhanta siitä, että ekaluokkalaisia ei ole opetettu käyttäytymään liikenteessä kotona?

        Ja toi kansien päällystäminen. Ihan tarpeeton asia. Koulukirjoihin saa kyllä laminoidut kannet erittäin edullisesti, jos kirjat tehtäisiin sellaisiksi. Nyky aikana ei syödä pulpeteissa, ei maitolasit kaadu pulpetteihin ja kastele kirjoja. Kysehän on pelkästään kirjapainojen ja kontaktimuovia myyvien yritysten liiketoiminnasta. Jos kannet olisivat laadukkaasti tehtyjä, ei niitä tarvitsisi päällystää mitenkään. Mutta ei, tehdään pahvikantisia kirjoja, joitten kannet eivät kestä mitään. Sitten koko suomi innoissaan tapetoi niitä muovilla ja sitä opetetaan oikein suorissa telkkarilähetyksissä.

        Yks periaatepäätös jostain opetushallituksesta. Oppikirjojen kansien oltava laminoidut ja kulutusta kestävät. Sen jälkeen suomessa ei päällystettäisi yhtään koulukirjaa kontaktimuovilla. Kirjapainoilla tulot kasvaisivat hivenen, kunnilla menot hivenen. Mutta turha uusiutamattomien luonnonvarojen käyttö kontaktimuovina vähenisi radikaalista ja kotitalouksissa tehtävä, täysin turha ja tarpeeton kirjojen päällystäminen loppuisi kokonaan. Lisäksi suoraa telkkarilähetys aikaakin riittäisi muihin asioihin, vaikkapa maatalouden ylituotanto-ongelmien käsittelemistä varten.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Kun koulut alkavat, keskitytään aina samoihin asioihin. Muitten ihmisten toimimiseen koululaisten osalta. Just johonkin teileiikenteeseen, tai koulukirjan kansien kestävyyteen. Siis täysin sivuseikkoja itse asiassa. Kyse lasten kasvattamisesta, koululaitoksesta, sen tavotteista jne. Mutta ei, aina vaan polemiikkia suojateistä, jotka eivät kuulu koko asiaan oikeastaan muuten, kuin että pitäähän lastenkin oppia liikennesäännöt ja liikenteessä käyttäytyminen. Mitä hittoa se asia kuuluu muuten muille tiellä liikkuville. Liikennesäännöt samat kaikille, myös koululaisille. Eikös se ole kodin asia opettaa lasille liikennesäännöt ja muitten liikenteessä olevien asia osata ne, sekä noudattaa niitä myös, miks aina sama jauhanta siitä, että ekaluokkalaisia ei ole opetettu käyttäytymään liikenteessä kotona?

        Ja toi kansien päällystäminen. Ihan tarpeeton asia. Koulukirjoihin saa kyllä laminoidut kannet erittäin edullisesti, jos kirjat tehtäisiin sellaisiksi. Nyky aikana ei syödä pulpeteissa, ei maitolasit kaadu pulpetteihin ja kastele kirjoja. Kysehän on pelkästään kirjapainojen ja kontaktimuovia myyvien yritysten liiketoiminnasta. Jos kannet olisivat laadukkaasti tehtyjä, ei niitä tarvitsisi päällystää mitenkään. Mutta ei, tehdään pahvikantisia kirjoja, joitten kannet eivät kestä mitään. Sitten koko suomi innoissaan tapetoi niitä muovilla ja sitä opetetaan oikein suorissa telkkarilähetyksissä.

        Yks periaatepäätös jostain opetushallituksesta. Oppikirjojen kansien oltava laminoidut ja kulutusta kestävät. Sen jälkeen suomessa ei päällystettäisi yhtään koulukirjaa kontaktimuovilla. Kirjapainoilla tulot kasvaisivat hivenen, kunnilla menot hivenen. Mutta turha uusiutamattomien luonnonvarojen käyttö kontaktimuovina vähenisi radikaalista ja kotitalouksissa tehtävä, täysin turha ja tarpeeton kirjojen päällystäminen loppuisi kokonaan. Lisäksi suoraa telkkarilähetys aikaakin riittäisi muihin asioihin, vaikkapa maatalouden ylituotanto-ongelmien käsittelemistä varten.

        =DW=

        Minun mielestäni autoiloijoiden huomion kiinnittäminen lasten ilmaantumiseen enenvässä määrin teille ja suojateille on liikennevalistusta, eikä sitä että miksi kasvattajina olemme antaneet vallan "lapsille". Missä olemme menettäneet otteen lapseen.

        Silloin kun minun lapseni olivat pieniä (voi kauhistus, stä on kymmeniä vuosia aikaa) lapset tosiaankin kulkivat perheen mukana. Elettiin tavallista arkea, käytiin töissä tehtiin kotitöitä ja siinä lapset kulkivat mukana. Eivät rynnineet ensimmäisenä kahvipöytiin kun oli vieraita eikä kolmivuotiaalta kyselty mitä haluat tänään hesestä.

        Kontaktimuovien laittamisella oli laajakantoisempi tehtävä siis kuin pelkkien kirjoejn päällystäminen :):

        Onko kyse siitä että nykypäivän vanhempia harvaa kiinnostaa laajempi polemiikki lasten kasvatuksesta ja koululaitoksesta, sitten vasta jotain liikahtaa kun asia osuu omaan lapseen juuri henkilökohtaisesti ja saa ottaa selfien omasta ilmeesta facebookiin siitä kun opettaja on ottanut kotiin yhteyttä oman kullannupun häiriökäyttäytymisestä tunneilla.


      • lusiina60 kirjoitti:

        Minun mielestäni autoiloijoiden huomion kiinnittäminen lasten ilmaantumiseen enenvässä määrin teille ja suojateille on liikennevalistusta, eikä sitä että miksi kasvattajina olemme antaneet vallan "lapsille". Missä olemme menettäneet otteen lapseen.

        Silloin kun minun lapseni olivat pieniä (voi kauhistus, stä on kymmeniä vuosia aikaa) lapset tosiaankin kulkivat perheen mukana. Elettiin tavallista arkea, käytiin töissä tehtiin kotitöitä ja siinä lapset kulkivat mukana. Eivät rynnineet ensimmäisenä kahvipöytiin kun oli vieraita eikä kolmivuotiaalta kyselty mitä haluat tänään hesestä.

        Kontaktimuovien laittamisella oli laajakantoisempi tehtävä siis kuin pelkkien kirjoejn päällystäminen :):

        Onko kyse siitä että nykypäivän vanhempia harvaa kiinnostaa laajempi polemiikki lasten kasvatuksesta ja koululaitoksesta, sitten vasta jotain liikahtaa kun asia osuu omaan lapseen juuri henkilökohtaisesti ja saa ottaa selfien omasta ilmeesta facebookiin siitä kun opettaja on ottanut kotiin yhteyttä oman kullannupun häiriökäyttäytymisestä tunneilla.

        Sis onko vanhemmilta viety oikeus/kyky/kansalaistaito kasvattaa omaa lastaan?


    • ...

      Noh, jatkampa yhdellä asiaan liittyvällä lillukanvarrella.

      Moniko on huolestunut siitä, että koululaitoksessamme ei ole oppiaineena ohjelmointia ollenkaa omanaan. Eikä kaikissa oppilaitoksissa ole edes taplettitietokoneita koululaisille. Ja ettäpä älykännykät ovat vain niitten koululaisten käytettävissä, joille vanhemmat ovat sellaiset ostaneet.

      Tämä infrassa oleva sekamelska epätasaarvoistaa opetuksen tasoa koulujen välillä. Joissain kouluissa opetus toimii nykyaikaisilla välineillä ja nykyajan tekniikkaa hyväksi käyttäen, joissain tauluissa kirjoitetaan liidulla taululle tekstejä, joita oppilaat kopioivat kynällä vihkoihinsa. Onko se tasa-arvoista. Lisäksi pitää ottaa huomioon, ei kaikilla opettajilla ole valmiuksia edes käyttää nykytekniikoita tai niitten antamia mahdoillisuuksia opetustyössään. Osa opettajista siis ammattitaidottomia tässä asiassa.

      Mainiten. Vaikka hikiä nyt onkin, mitä on, Siellä ollut norssin etälukio jo iät ajat, videoyhteydet jne. Naapuripitäjissä lukiot, minne mennään linja-autolla luokkaan istumaan ja kirjoittamaan käsin muistiinpanoja paperille pulpetissa istuen. Että hikiällä nykymetodit, naapurihikiöillä keskiaikaiset metodit. Eroa opetusmenetelmissä ei ole kuin muutamia satoja vuosia. Sama koulutus?

      =DW=

      • No ei ehkä ole ainoa asia mikä eri puolilla suomea eri kunnissa on epä-tasa-arvoista. Olisko tässäkin syys siihen miksi kaikki haluavat asumaan suurkaupnkeihin takahikiän sijaan?


      • ...
        lusiina60 kirjoitti:

        No ei ehkä ole ainoa asia mikä eri puolilla suomea eri kunnissa on epä-tasa-arvoista. Olisko tässäkin syys siihen miksi kaikki haluavat asumaan suurkaupnkeihin takahikiän sijaan?

        Niin. Tarkoitin nimenomaan sitä, hikiöitten kouluissa pakko käyttää tämänpäivän tekniikkaa ja parhaita menetelmiä, isommissa kouluissa tulee budjetit tulevat niin suuriksi, että niissä ei ole aina varaa tarjota koululaisille ees tämänpäivän oppimisvälineitä, taululiituihin rahat riittävät nipinnnapin.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Niin. Tarkoitin nimenomaan sitä, hikiöitten kouluissa pakko käyttää tämänpäivän tekniikkaa ja parhaita menetelmiä, isommissa kouluissa tulee budjetit tulevat niin suuriksi, että niissä ei ole aina varaa tarjota koululaisille ees tämänpäivän oppimisvälineitä, taululiituihin rahat riittävät nipinnnapin.

        =DW=

        Olen kakaroineni aikoinaan asunut sekä isommissa että pienemmissä kunnissa ja voin sanoa että nykytekniikan käyttäminen si silloinkaan ollut kiinni budjeitista vaan lähinnä opettajine kekseliäisyydestä.


      • ...
        lusiina60 kirjoitti:

        Olen kakaroineni aikoinaan asunut sekä isommissa että pienemmissä kunnissa ja voin sanoa että nykytekniikan käyttäminen si silloinkaan ollut kiinni budjeitista vaan lähinnä opettajine kekseliäisyydestä.

        Paljonko maksaa taplettitietokone ja nettikämmykkä kaikille suomen koululaisille.

        Helppo laskea, joka vuosi melko tarkaan 60 000 ekaluokkalaista. Ok, kännykkä ja tapletti kuluttajalle halvimmillaan 500 ekeä käyttökulut ja ohjelmistot ja ylläpito. Mutta pelkär laiteinvestoinnit vuodessa ainoastaan jotain 30 miljoonaa, muitten kulujen kanssa oma arvioni alle miljardi. Aika pieni raha, täysin pakollisten kansalaistaitojen opiskelua ajatellen ja pieni sellainen.

        Kun sulla ollut pieniä koululaisia, sen ajankohta tietämätön, mutta en usko, silloin eletty tietoyhteiskunnassa, mihin jokainen ihminen törmää väistämättä jo kakarana. Ei vanhat ruhbelitaulut ja uusi kiity ole olleet eilistäkään päivää, nykyajan kanssa niilä ei ole merkitystä, kuin historian opetuksessa.

        Ei opettajat "keksi" määrärahoja tai opetusmenetelmiä. Ne on duunarita, jotka tekee, mitä käsketään ja mihin kunta/valtio myöntää rahaa. Moniko opettaja lie "keksinyt" ilmaisen nettikännyn yhteyksineen oppilailleen, utelen vaan ???

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Paljonko maksaa taplettitietokone ja nettikämmykkä kaikille suomen koululaisille.

        Helppo laskea, joka vuosi melko tarkaan 60 000 ekaluokkalaista. Ok, kännykkä ja tapletti kuluttajalle halvimmillaan 500 ekeä käyttökulut ja ohjelmistot ja ylläpito. Mutta pelkär laiteinvestoinnit vuodessa ainoastaan jotain 30 miljoonaa, muitten kulujen kanssa oma arvioni alle miljardi. Aika pieni raha, täysin pakollisten kansalaistaitojen opiskelua ajatellen ja pieni sellainen.

        Kun sulla ollut pieniä koululaisia, sen ajankohta tietämätön, mutta en usko, silloin eletty tietoyhteiskunnassa, mihin jokainen ihminen törmää väistämättä jo kakarana. Ei vanhat ruhbelitaulut ja uusi kiity ole olleet eilistäkään päivää, nykyajan kanssa niilä ei ole merkitystä, kuin historian opetuksessa.

        Ei opettajat "keksi" määrärahoja tai opetusmenetelmiä. Ne on duunarita, jotka tekee, mitä käsketään ja mihin kunta/valtio myöntää rahaa. Moniko opettaja lie "keksinyt" ilmaisen nettikännyn yhteyksineen oppilailleen, utelen vaan ???

        =DW=

        No tarkoitinkin siä että ainakin minun kokemukseni mukaan opetajien luomat verktostot noidenkin asioiden järjestämisessä poiki monta ideaa millä saatiin kännyä ja tietokonetta nuorimmalle, ei niinkään vanhimmalle.


      • miks?
        lusiina60 kirjoitti:

        No tarkoitinkin siä että ainakin minun kokemukseni mukaan opetajien luomat verktostot noidenkin asioiden järjestämisessä poiki monta ideaa millä saatiin kännyä ja tietokonetta nuorimmalle, ei niinkään vanhimmalle.

        Koulun puolestako känny?


      • miks? kirjoitti:

        Koulun puolestako känny?

        Mä en muista tarkkaan kui siin kävi kun siitä on niin ptkä aika.Mut sellanen kutina mullon et se liittyi johonkin rojektiin.


      • aika iso kulu
        ... kirjoitti:

        Paljonko maksaa taplettitietokone ja nettikämmykkä kaikille suomen koululaisille.

        Helppo laskea, joka vuosi melko tarkaan 60 000 ekaluokkalaista. Ok, kännykkä ja tapletti kuluttajalle halvimmillaan 500 ekeä käyttökulut ja ohjelmistot ja ylläpito. Mutta pelkär laiteinvestoinnit vuodessa ainoastaan jotain 30 miljoonaa, muitten kulujen kanssa oma arvioni alle miljardi. Aika pieni raha, täysin pakollisten kansalaistaitojen opiskelua ajatellen ja pieni sellainen.

        Kun sulla ollut pieniä koululaisia, sen ajankohta tietämätön, mutta en usko, silloin eletty tietoyhteiskunnassa, mihin jokainen ihminen törmää väistämättä jo kakarana. Ei vanhat ruhbelitaulut ja uusi kiity ole olleet eilistäkään päivää, nykyajan kanssa niilä ei ole merkitystä, kuin historian opetuksessa.

        Ei opettajat "keksi" määrärahoja tai opetusmenetelmiä. Ne on duunarita, jotka tekee, mitä käsketään ja mihin kunta/valtio myöntää rahaa. Moniko opettaja lie "keksinyt" ilmaisen nettikännyn yhteyksineen oppilailleen, utelen vaan ???

        =DW=

        kannattaa huomioida ettei tabletit kestä paria vuotta kaempaa keskimääräisesti, joten niitä tarvitsee uusia parin vuoden välein 10 vuoden ajan.


    • Lehtolan kolumnit ovat täyttä asiaa, ainakin lukemani.
      Alkaako vanhempien lastensa pikkuapulaisina oleminen jo koulukirjojen päällystämisestä. Gurling-vanhemmuus ja sitten heidät lakaistaan syrjään, kun kaikki kivet ovat poissa pesästä. Lapset ovat vallanneet pesän äkykännyköineen ja tabletteineen.

    • Silloin kun minun lapseni menivät kouluun, siis eka, toka ja kolmasluokallekin, minusta oli ihanaa ku yhdessä katselimme mitä kirjoja koulusta oli saatu mihinkin aineeseen ja kun pienen kolulaisen omat taidot eivät vielä riittäneet päällystämään kirjoja, minä tein sen. Samalla lapsi oppi kuinka tärkeää on huolehtia siitä että kirjat menvät kierrätykeen, seuraavan oppilaan on mukavampi ottaa kirja haltuun kun se on siististi päällystetty ja samalla käytiin keskustelu siitä miksi kirjoihin ei saa piirrellä tai tehdä alleviivauksiakaan.Samalla tavoin kuin sekin kun käytiin ostamassa uusia kouluvaatteita, kyniä, kumeja, penaali ja reppu.

      Minulle se "lapsen apulaisena oleminen " tuossa mielessä oli mieluinen ja meitä kouluasioissa yhdistäsvä kasvatuksellinenkin tapahtuma :).

      • Kirjojen päällystäminen on yksi rasittavimmista puuhista, mutta pakko sitäkin oli tehdä.
        :)


      • Anceli kirjoitti:

        Kirjojen päällystäminen on yksi rasittavimmista puuhista, mutta pakko sitäkin oli tehdä.
        :)

        Juu, kyllä on eräitäkin kupruja harpilla puhkottu mutta ikävä niit aikoja :). oih, Lapset ovat niin vähän aikaa pieniä. Ja kyllä tunnustan et äiteenä edelleen olen se kivijalka pikkuapulinen kun lapseni minua hätin huutavat. Ja yhä enenevässä määrin myös vanhemoien, he kun tulevat lapseksi jälleen :).


      • ...

        Itse asiassa.

        Alleviivaukset ja sivunlaitaan kirjoitetut kommetit erittäin tärkeä asia opiskelussa. Ja yleensäkin kirjoja lukiessa. Alleviivausket nostavat ydinkohtia esiin, helpompi sisäistää ja tiivistää asioita. sivun laitaan tehdyt kommentit, vaikka piirroksina, ne tärkeitä näkökohtia asiaan perehtymisen kannalta. Antavat lisätietoja ja kiinnittävät huomiota asioihin, mitä ei välttämättä tektissä ole tai selkeyttävät tekstin sisältöä.

        Se tietenkin asia erikseen, jos on mustalla yliviivattua tekstiä ja piirrelty kirkkoveneitä. Mutta jos sellasita on, silloin syytä miettiä opetussisältöä ja oppilaitten suhtautumista käsiteltävänä olevaan, opetussuunnitelmaan kuuluvaa asiaa kohtaan.

        Aika heikolla pohjalla kakaroitten koulunkäyntiin perehtyminen ja sitä tukeminen on, jos kirjankansien päällystämine jotenkin tärkeä asia koko prosessissa.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Itse asiassa.

        Alleviivaukset ja sivunlaitaan kirjoitetut kommetit erittäin tärkeä asia opiskelussa. Ja yleensäkin kirjoja lukiessa. Alleviivausket nostavat ydinkohtia esiin, helpompi sisäistää ja tiivistää asioita. sivun laitaan tehdyt kommentit, vaikka piirroksina, ne tärkeitä näkökohtia asiaan perehtymisen kannalta. Antavat lisätietoja ja kiinnittävät huomiota asioihin, mitä ei välttämättä tektissä ole tai selkeyttävät tekstin sisältöä.

        Se tietenkin asia erikseen, jos on mustalla yliviivattua tekstiä ja piirrelty kirkkoveneitä. Mutta jos sellasita on, silloin syytä miettiä opetussisältöä ja oppilaitten suhtautumista käsiteltävänä olevaan, opetussuunnitelmaan kuuluvaa asiaa kohtaan.

        Aika heikolla pohjalla kakaroitten koulunkäyntiin perehtyminen ja sitä tukeminen on, jos kirjankansien päällystämine jotenkin tärkeä asia koko prosessissa.

        =DW=

        Oikeassa olet alleviivauksista ja sivunlaitakommenteissa mutta oleellinen asia onkin et silloin kirjan täytyy olla oma.

        "Aika heikolla pohjalla kakaroitten koulunkäyntiin perehtyminen ja sitä tukeminen on, jos kirjankansien päällystämine jotenkin tärkeä asia koko prosessissa."

        Minusta oleellinen ja yksi pieni kaiholla muistelemani asia omien lasteni koulutiellä. Mutta siitä on jo vuoskymmeniä aikaa. Ajat ja tavat ovat muuttuneet.
        Lapsiani en ole esittänyt huostaanotettavaksi ja muutoinkin heitä ainakin tähän asti näyttää kasvanee ihan yhteiskuntakelposia kansalaisia vaikka en aktiivisesti missään vanhempainnneuvostoissa heidän kouluaikoina ollutkaan. Kaikki meni omalla painollaan mieleni mukaisesti, Siis koulunkäynti.


      • ...
        lusiina60 kirjoitti:

        Oikeassa olet alleviivauksista ja sivunlaitakommenteissa mutta oleellinen asia onkin et silloin kirjan täytyy olla oma.

        "Aika heikolla pohjalla kakaroitten koulunkäyntiin perehtyminen ja sitä tukeminen on, jos kirjankansien päällystämine jotenkin tärkeä asia koko prosessissa."

        Minusta oleellinen ja yksi pieni kaiholla muistelemani asia omien lasteni koulutiellä. Mutta siitä on jo vuoskymmeniä aikaa. Ajat ja tavat ovat muuttuneet.
        Lapsiani en ole esittänyt huostaanotettavaksi ja muutoinkin heitä ainakin tähän asti näyttää kasvanee ihan yhteiskuntakelposia kansalaisia vaikka en aktiivisesti missään vanhempainnneuvostoissa heidän kouluaikoina ollutkaan. Kaikki meni omalla painollaan mieleni mukaisesti, Siis koulunkäynti.

        Mieti tarkemmin.

        "Kaikki meni omalla painollaan mieleni mukaisestI."

        Mitä tekemistä satavuotta sitten tapahtuneilla sun mieles mukaisilla asioilla on tekemistä' tämän asian kassa? Kansa jaetaan kahteen jengiin, joila on nykytekniikka ja tulevaisuuden tekmookoihin perejtymine4n kunnossa ja niihin, joilla ei ole.

        Tekisi mieli kertoa,minne voit työntää mieleso ja mielipiteesi, mutta kouluja käyneenä, sivistyneenä ja kasbatukseenkin perehtyneenä ihmisenä tiedät oletusarvoisesti, mitä tarkoitan.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Mieti tarkemmin.

        "Kaikki meni omalla painollaan mieleni mukaisestI."

        Mitä tekemistä satavuotta sitten tapahtuneilla sun mieles mukaisilla asioilla on tekemistä' tämän asian kassa? Kansa jaetaan kahteen jengiin, joila on nykytekniikka ja tulevaisuuden tekmookoihin perejtymine4n kunnossa ja niihin, joilla ei ole.

        Tekisi mieli kertoa,minne voit työntää mieleso ja mielipiteesi, mutta kouluja käyneenä, sivistyneenä ja kasbatukseenkin perehtyneenä ihmisenä tiedät oletusarvoisesti, mitä tarkoitan.

        =DW=

        No ho oot horisko.

        Eihän siitä nyt sataa vuotta vielä sentäs, hyvä ku kolomekymmentä. Tarkoitin et minun ei tarvinnut erityisemmin puuttua lastenoi koulunkäyntiin vaan he huolehtivat siitä itse.


      • lusiina60 kirjoitti:

        No ho oot horisko.

        Eihän siitä nyt sataa vuotta vielä sentäs, hyvä ku kolomekymmentä. Tarkoitin et minun ei tarvinnut erityisemmin puuttua lastenoi koulunkäyntiin vaan he huolehtivat siitä itse.

        Nii ja omituinen lause:
        "Tekisi mieli kertoa,minne voit työntää mieleso ja mielipiteesi, mutta kouluja käyneenä, sivistyneenä ja kasbatukseenkin perehtyneenä ihmisenä tiedät oletusarvoisesti, mitä tarkoitan."

        Iso HÖH!


    • Tälle pappalalle liikenne on yksi lysti.
      Minulle jokainen ihminen on siellä liikenne-merkki.
      Milloin liukas, milloin kumpuileva.
      Lapsi on kuin aukko riista-aidassa.
      Vanha ihminen on hidastus-möykky, kankeata betonia.
      Juppi on kuin armeijan panssari-harjoitus-alue.
      Pyöräilijä kuin juoppojen piha-katu.

      Kirjani eivät kestä opettajan kriittistä tarkastelua.
      Katsoo sitten, tai lukee.

      Muuten en katso aloituksen koskevan 60 miestä.
      En lukenut linkkiä.
      Tiedän sen olevan taas yksi ajan-kohtaisuuksien kopioista.
      Tavallaan kuin Joulu-liikenteen varoitukset Lumi-hiutaleesta.
      Aloittajakin näyttää tienneen mistä kijoitaa.


      H.

    • .mollis

      Omat kirjani päällystettiin hyllypaperilla. Opparissa päällystin suosikin lehdillä.
      Kuuskytluvulla kakarat vielä viipottivat avaimet kaulassa ja talkkarin harjanvartta peläten. Varsinkin talkkarin muija antoi satinkutia tallatuista nurmi koista.
      Kun niitä potunviljelijöitä muutti kaupunkeihin niin paljon ettei talkkarit kyenneet pitämään kurissa niin ne kakarat taltioitiin päiväkoteihin, kunnes koulun ovet avautuivat. 80-luvulla suksiboksit autojen katoilla teki kersoista "meidän Lucaseja", joita kuskataan lamborgineilla harkkoihin.

      No jaa, kyllä se kontaktimuovilla päällystäminen saa niitä kupruja jäämään vieläkin varmaan lapsenlapsenkin kirjoihin.

      Kyllä mä laittaisin mummojen ja pappojen kullannuput jo ala-asteella tekemään töitä tableteilla ja rustaamaan angry birdsejä. Tähtitiedekin avautuis kun pilviin tallennetaan.

      Silti, joka syksy muistan Manskulla tapahtunutta tragediaa... se kuski vaan ei pysähtynyt suojatiellä.

    • mimmimummi*

      Kiinnitti tässä jokupäivä sitten huomioni....uutinen koulumaailmasta... kun eräs opettaja joka haluaa uudistaa ....oli poistanut kaikki perinteiset pulpetit luokastaan...aika erikoiselta tuntuisi jos kaikki tekisivät omanlaisensa luokan...

      - Se oli kuin orjaliikkeen vapautushetki. En ole koskaan nähnyt niin suurta riemua kuin silloin, kun lapset kantoivat pulpetteja ulos. Ei edes diskon järjestäminen yltänyt samaan.

      Pulpettien tilalle saatiin nopeasti toimistopöytiä ja pyörällisiä toimistotuoleja. Vanhemmat auttoivat vanhojen sohvien ja nojatuolien hankinnassa.-

      yleltä löytyy....kuvakin sohvista ...ja muusta..

      • ...

        Mnaah.

        Ite tehtiin sama jo keskikoulussa. Lukuiossa toki oli auditorioita ja perinteisiä luokkia, mutta oli luokkia myös, missä ei ollut mitääm pulpetteja, työpöytiä tai tuhmäteitä kylläkin. Ei me hoosiannaa huudettu, tai diskoja pidetty, me oltiin koulussa opiskelemassa.

        =DW=


    • IP.N2O

      Nyt on ollut nuorten miesten mopoilla ja skoottereilla pörräilyä eestaas ja ympyrää. Sitten on ilmestynyt nuoria neitosia jotka parina tai pienenä ryppäänä kulkevat tien yli eestaas ja kuikuilevat heti kun pörisee. Herttaista, mutta voi kyllä rasittaa kuulohermoja pitemmänpäälle. Onneksi bensabudjetit lienevät rajallisia.

    • aikaaikaansakutakin

      Kirjan huolellinen päällystäminen kertoo mielestäni kirjan arvostuksesta, eikä se ole huono asia, monta on paljon huonompaa.

      Itse olen jo palannut takaisin lukemaan perinteisiä sanomalehtiä nettilehtien sijaan, loppujen lopuksi netti tulee olemaan vain pelkkä tiedon kaatopaikka, oikean ja väärän.

      Koululaiselle on tärkeää opettaa myös perustaidot, niitä tarvitaan selviytymiseen silloin kun ei ole sähköä eikä verkkoa.

      • ...

        Hyvä näkökohta.

        Paperikirjan arvostus on laskenut erittäin paljon. Toisaalta, paperikirjojen kustantaminen ja julkaiseminen ei ikinä ole ollut niin helppoa, kuin nykyisin. Muutaman sadan kappaleen painoksen tettäminen omakustanteena ei maksaa paljoakaan, pienpainoksia tehdään tätänykyä todella paljon.

        Asiassa kääntöpuolensa. Kirjoittamalla eläminen vaikeampaa kuin ennen. Ei se helppoa koskaan ole ollutkaan, mutta sähköisistä kirjoista elannon saaminen hankalaa, paprrikirjoissa liikkui fyysisestikin tavaraa, nettikirja liikkuu vain bittein. Siinä jää kirjapainotkin ilman tuloja.

        Paperilehdistä kyllä sitä mieltä, niiten aika on ohi. Tämän päivän printtilehdessä on eiliset uutiset. Lehtitalot koittavat pitää paperilehtiään yllä, koska niillä on äärettömän kalliit investoinnin painotaloissaan, joku rotaatiopaino on niin stanan suuri investointi, kyllä se pitäisi saada kuoletetuksi. Suomessa viimeiseen kymmeneen vuoteen rakennettu kolme uutta rotaatiota. Hesarille, Aamulehdelle ja Kalevalle. Muut rotaatiot ajetaan loppuun ja niitten painotyöt keskittyvät näihin kolmeen painotaloon, alihankkijan ominaisuudessa. Kyllä paperilehden aika on ohi,

        Sekin totta, netti on ikäänkuin kaatopaikka. Oikea ja väärä tieto sikin sokin. Tässä kohtaa tärkeä asia. Medialukutaito. Kanssalaisen pitää oppia sitä. Se ei ole oppi-aineena kouluissa, vaikka jokainen koululainen kyllä käyttää nettiä. Ja netti on erät erittäin tärkeä opetustyökalu.

        Opetuksessa tietenkin käytetään materiaalia, mitä löytyy netistä. Mutta kotitehtävät, kokeet, kaikenlainen kouluun liittyvä toiminta toimii jo nykyisin paljolti netin yli. Edistyneimmissä tapauksissa, kuten ylempänä kirjoitin hikiän etälukiosta, fyysisesti koulussa ei tarvitse edes käydä juuri koskaan. Opinnot voi suorittaa kotona, kirjastossa tai vaikka packalla istuessaan. Siis tosiasia on, miksi rakentaa valtavan kalliita homekouluja, kun muutaman satasen taplettitietokone ajaa saman asiana?

        OK, yhteisöllisyys. Väitettään että se kärsii nettiaikana. Mun mielestä asia päinvastoin. Koskaan ennen ei tavallinen koululainen ole voinut olla tekemisissä niin rajattoman ihmismäärän kanssa kuin tänä päivänä. Aikanaan oli suuri ihme, jos jollakin oli ulkomaalainen kirjeenvaihtokaveri. HAh, ihme on, jos tämän päivän koululaisella ei ole jotain nettiyhteisöihin liittyviä kontakteja eri maissa asuviin ihmisiin ja keskustele ja vaihdsa mielipiteitä niitten kanssa. Vähintäänkin kansainvälisiä nettipelejä pelaavat melkein kaikki, Poikkeus, jos näin ei ole.

        Koululaitos on vanha ja perinteinen. Ison laivan suunnan muuttaminen iso operaatio. Kyllä kouluilla halua asiaan on, etenkin rahasta puhuessa. Mutta ärsyttäksi asian tekee just raha. Raha, millä voisi ostaa tietototekniikkaa opetuvälineiksi, sähköisiksi kirjastoiksi, internetliittymiin. Se kuluu käytännössä homeisten koulujen korjailemiseen ja antiikkisia koulukirjoja, taululiituja, ehkä helmitauluja laitellessa.

        Kuka muistaa kun jokin aika sitten oli polemiikkia, minkä ikäiselle lapselle voi ostaa kännykän? tänä päivänä keskustellaan, millainen älykännyllä pitää ostaa ekaluokalle menevälle lapselle, jos sillä ei jostain syystä aiemmin ollut sellaista. Ei juttu ole siinä koneessa itsessään. Koko ydin on siinä, että se hitin kännykkä on etäpääte lapsen ja kodin, lapsen ja koulun, lapsen ja muun elämän yhteysväline.

        Jepejep-

        Meitsi on juu vähän teknokraatti ja aikanaan hupsahtanut tietotekniikkaan. Mutta mua ihmetyttää, kuinka hitaasti nykytekniikkaa otetaan käyttöön, esim just sellaisessa erittäin tärkeässä asiassa, kuin koulun käymisess- Eikös se suomi jossain vaiheessa kehunut olevansa edelläkävijä maa tietoliikenteess`ei oikein aina tahdo sitä muistaa, sen verran on keskusteluja jotain koulukirjojen päällystämisestä kontakstimuovilla. Ihme että ei ole ollut ohjelmaa siitä, miten kiveen hakataan riimukirjoituksia :DDD

        Ai niin aloituksen aiheeseen vielä yks. Min käsitys, erittäin usein nykyäänkin vanhemmat kädettämiä tietotekniikan kanssa. Ehkä pystyvät laitteleen ne kirjamuovit. Mutta osaako ne autella tietsikoitten kanssa, tai neuvoa miten ja mistä lähteistä tietoa netistä hakea, olen varma, että harvemmissa tapauksissa onnistuuu. Paljon kivempi askarrellapaskarrella lapsukaisten kanssa, koska ei osaa opettaa mitään muuta.


        =DW=


      • Pirre*
        ... kirjoitti:

        Hyvä näkökohta.

        Paperikirjan arvostus on laskenut erittäin paljon. Toisaalta, paperikirjojen kustantaminen ja julkaiseminen ei ikinä ole ollut niin helppoa, kuin nykyisin. Muutaman sadan kappaleen painoksen tettäminen omakustanteena ei maksaa paljoakaan, pienpainoksia tehdään tätänykyä todella paljon.

        Asiassa kääntöpuolensa. Kirjoittamalla eläminen vaikeampaa kuin ennen. Ei se helppoa koskaan ole ollutkaan, mutta sähköisistä kirjoista elannon saaminen hankalaa, paprrikirjoissa liikkui fyysisestikin tavaraa, nettikirja liikkuu vain bittein. Siinä jää kirjapainotkin ilman tuloja.

        Paperilehdistä kyllä sitä mieltä, niiten aika on ohi. Tämän päivän printtilehdessä on eiliset uutiset. Lehtitalot koittavat pitää paperilehtiään yllä, koska niillä on äärettömän kalliit investoinnin painotaloissaan, joku rotaatiopaino on niin stanan suuri investointi, kyllä se pitäisi saada kuoletetuksi. Suomessa viimeiseen kymmeneen vuoteen rakennettu kolme uutta rotaatiota. Hesarille, Aamulehdelle ja Kalevalle. Muut rotaatiot ajetaan loppuun ja niitten painotyöt keskittyvät näihin kolmeen painotaloon, alihankkijan ominaisuudessa. Kyllä paperilehden aika on ohi,

        Sekin totta, netti on ikäänkuin kaatopaikka. Oikea ja väärä tieto sikin sokin. Tässä kohtaa tärkeä asia. Medialukutaito. Kanssalaisen pitää oppia sitä. Se ei ole oppi-aineena kouluissa, vaikka jokainen koululainen kyllä käyttää nettiä. Ja netti on erät erittäin tärkeä opetustyökalu.

        Opetuksessa tietenkin käytetään materiaalia, mitä löytyy netistä. Mutta kotitehtävät, kokeet, kaikenlainen kouluun liittyvä toiminta toimii jo nykyisin paljolti netin yli. Edistyneimmissä tapauksissa, kuten ylempänä kirjoitin hikiän etälukiosta, fyysisesti koulussa ei tarvitse edes käydä juuri koskaan. Opinnot voi suorittaa kotona, kirjastossa tai vaikka packalla istuessaan. Siis tosiasia on, miksi rakentaa valtavan kalliita homekouluja, kun muutaman satasen taplettitietokone ajaa saman asiana?

        OK, yhteisöllisyys. Väitettään että se kärsii nettiaikana. Mun mielestä asia päinvastoin. Koskaan ennen ei tavallinen koululainen ole voinut olla tekemisissä niin rajattoman ihmismäärän kanssa kuin tänä päivänä. Aikanaan oli suuri ihme, jos jollakin oli ulkomaalainen kirjeenvaihtokaveri. HAh, ihme on, jos tämän päivän koululaisella ei ole jotain nettiyhteisöihin liittyviä kontakteja eri maissa asuviin ihmisiin ja keskustele ja vaihdsa mielipiteitä niitten kanssa. Vähintäänkin kansainvälisiä nettipelejä pelaavat melkein kaikki, Poikkeus, jos näin ei ole.

        Koululaitos on vanha ja perinteinen. Ison laivan suunnan muuttaminen iso operaatio. Kyllä kouluilla halua asiaan on, etenkin rahasta puhuessa. Mutta ärsyttäksi asian tekee just raha. Raha, millä voisi ostaa tietototekniikkaa opetuvälineiksi, sähköisiksi kirjastoiksi, internetliittymiin. Se kuluu käytännössä homeisten koulujen korjailemiseen ja antiikkisia koulukirjoja, taululiituja, ehkä helmitauluja laitellessa.

        Kuka muistaa kun jokin aika sitten oli polemiikkia, minkä ikäiselle lapselle voi ostaa kännykän? tänä päivänä keskustellaan, millainen älykännyllä pitää ostaa ekaluokalle menevälle lapselle, jos sillä ei jostain syystä aiemmin ollut sellaista. Ei juttu ole siinä koneessa itsessään. Koko ydin on siinä, että se hitin kännykkä on etäpääte lapsen ja kodin, lapsen ja koulun, lapsen ja muun elämän yhteysväline.

        Jepejep-

        Meitsi on juu vähän teknokraatti ja aikanaan hupsahtanut tietotekniikkaan. Mutta mua ihmetyttää, kuinka hitaasti nykytekniikkaa otetaan käyttöön, esim just sellaisessa erittäin tärkeässä asiassa, kuin koulun käymisess- Eikös se suomi jossain vaiheessa kehunut olevansa edelläkävijä maa tietoliikenteess`ei oikein aina tahdo sitä muistaa, sen verran on keskusteluja jotain koulukirjojen päällystämisestä kontakstimuovilla. Ihme että ei ole ollut ohjelmaa siitä, miten kiveen hakataan riimukirjoituksia :DDD

        Ai niin aloituksen aiheeseen vielä yks. Min käsitys, erittäin usein nykyäänkin vanhemmat kädettämiä tietotekniikan kanssa. Ehkä pystyvät laitteleen ne kirjamuovit. Mutta osaako ne autella tietsikoitten kanssa, tai neuvoa miten ja mistä lähteistä tietoa netistä hakea, olen varma, että harvemmissa tapauksissa onnistuuu. Paljon kivempi askarrellapaskarrella lapsukaisten kanssa, koska ei osaa opettaa mitään muuta.


        =DW=

        Kyllä tämänpäivän koululaisella on vanhemmat jotka hallitsevat tietotekniikankin, - eri asia jos lapset oisi meijjän taitojen varassa...me ehkä saisimme ne kontaktimuovit...no ainakin ruttuun ja kannet kieroon...oli muuten hikinen urakka syksyisin, ihan oikeasti :)


      • ...
        Pirre* kirjoitti:

        Kyllä tämänpäivän koululaisella on vanhemmat jotka hallitsevat tietotekniikankin, - eri asia jos lapset oisi meijjän taitojen varassa...me ehkä saisimme ne kontaktimuovit...no ainakin ruttuun ja kannet kieroon...oli muuten hikinen urakka syksyisin, ihan oikeasti :)

        Ei vanhemmat välttämättä mitään hallitse.

        Tai oikeastaa, ei tietotekniikkaa oikein kukaan hallitse, kaikki riippuu siitä, mitä pitääpi tehdä tietotekniikan avulla. Paljon depattia, että kouluissa pitäisi ottaa oppiaineeksi koodaaminen. Kuulostaa ehkä kummalliselta suomessa, joka patsastelee olevansa jokin tietotekniikan ihmemaa maailmassa, suomessa hyvin harva osaa koodata riviäkään. En ole muuten koodari minäkään, vaikka muutamaa koodia osaan lukea ja vähän tehdäkin, mutta se vanhaa perua ja jäänyt kokonaan käytännössä unholaan.

        Useampikin tuttava jotka koulutukseltaan tietoliikenneinsinöörejä. Tosiasia, lähes kaikki työttöminä, koska osaaminen jäänyt päivittämättä. Osaamista joltain sektorilta voi olla paljonkin, mutta vaikkapa tavalliset toimistosovellukset täysin outoja, koska ikinä eivät ole niitä töissäänkään tarvinneet.

        Mun mielestä koulu pahasti jälkijunassa tietotekniikan hyödyntämisessä ja opettamisessakin samalla. Kuten kirjoitin, hikiällä lukio etänä, naapuripitäjissä istutaan pulpeteissa. En tiedä tarkemmin, käsitys, järkyttävän lestaatimäärän takia ollut pakko ottaa tietotekniikkaa massiivisesti käyttöön, kunnan budjetit rajalliset, eikä niitä hehtaarikouluja kenelläkään ole vara jatkuvasti rakentaa. Homma kustannustehokkaampaa, säästyy rahaa lestaatien ruokkimiseksi soskun budjettiin enemmän.

        Toi nimittäin yks avainasia koulutuksessa. Raha ei kasva puussa, hommaa pitää tehostaa. Ei kirjojen päällystäminen kontaktimuovilla mitään auta, koko väline on vanhanaikainen ja ikävä osoitus hommelin takapajuisuudesta.

        =DW=


    • Sanoisin et järkyttävän hienosti kirjoitettu ,kaikkien hysteeristen hössöttäjien pitäs toi juttu lukea.
      Lapsest välittäminen on eri juttu kuin sen keskipisteenä pitäminen.
      Viikolla kattelin fillaroidessa kun ne hysteerikot aiheutti vaarallisen liikenne ruuhkan tuodessaan kullannuppuja kouluun.
      Orottelen tässä milloin eka lapsi jää koulun parkkipaikalla auton alle,tuliskohan silloin harkintaa mukaan.
      Toinen ärsyttävä asia on niitten mummojen ostamien älykännyjen näpelöinti koulumatkalla,kävelijät ja polkupyöräilijät aivan sokeita ympäristölleen kun tuijotetaan kämmenessä olevaan sateentekijään.
      Pitäisköhän alkaa suunittelemaan käsi kypärää kun se järki on käressä eikä päässä.

      • "piikkiö"

        Minäkin olen työtön tieto-liikenne-nööri.
        Ei kun nörtti.
        Osasin koodata itseni eläkkeelle.
        Joten ei valittamista.
        Harmi tietysti että tein sen niin hyvin ettei lapsille jäänyt mitään tekemistä.
        Ovat ressukat nyt kaduilla mukeinensa.
        Eivät kerjää, ryöstävät vain.
        Ja ottavat pari kulausta jotakin patteri-lientä Kofeiinilla.
        Omien ryöstöjensä vuoksi on heitä vietävä kylillekin ja kouluun.
        Siksi myös lapsia kuoleekin.
        Aikuisten on osattava aina valita se pienempi paha.
        Ehkäpä siksi kaikki eivät haekaan lapsiaan kyliltä takaisin kotiin.

        H.


      • Toi älykännyjen näpelöinti esim. katuja ylittäessä jne. kaupunkiliikenteessä on minunkin huomioni koululaisten älykännyjen haitoista. Jokikisellä muksulla on älykänny ikäänkuin hitsattuna käteen ja sormet kliikkuu ja silmät kännyssä. Nostan hattuani autoilijoille jotka ovat pitkälle varautuneet tähän ilmiöön ja todella varovat näitä ns. "kuolemattomia".


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Toi älykännyjen näpelöinti esim. katuja ylittäessä jne. kaupunkiliikenteessä on minunkin huomioni koululaisten älykännyjen haitoista. Jokikisellä muksulla on älykänny ikäänkuin hitsattuna käteen ja sormet kliikkuu ja silmät kännyssä. Nostan hattuani autoilijoille jotka ovat pitkälle varautuneet tähän ilmiöön ja todella varovat näitä ns. "kuolemattomia".

        "Paloma.se.co"

        Älä nyt taas heittäydy näiden muoti-ihmisten kelkkaan.
        Muistele yli-pitkää ponnaria silmillä ja kaarevaa sateen-varjoa.
        Mustaa poplaria sekä turhamaisuudesta johtunutta silmä-lasittomuutta.
        Jalan-kulkijaisuus on niin tylsää huttua että vuodesta toiseen tulevat he aina
        keksimään ajan-kulua maleksiessaan.
        Kuten puru-rata-ihmiset tukkien nostelua ja leuan-vetoa.
        Ja jos ei muuta, niin peiliin pitää kuitenkin vilkuilla ennen baarin-ovea.
        Tai jotain lestaatti-biletystä.
        Käsi-kopelolla tuo teeveekin mukulansa löytää.
        Varmaan puristeleekin niitä, tuo peehana.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Älä nyt taas heittäydy näiden muoti-ihmisten kelkkaan.
        Muistele yli-pitkää ponnaria silmillä ja kaarevaa sateen-varjoa.
        Mustaa poplaria sekä turhamaisuudesta johtunutta silmä-lasittomuutta.
        Jalan-kulkijaisuus on niin tylsää huttua että vuodesta toiseen tulevat he aina
        keksimään ajan-kulua maleksiessaan.
        Kuten puru-rata-ihmiset tukkien nostelua ja leuan-vetoa.
        Ja jos ei muuta, niin peiliin pitää kuitenkin vilkuilla ennen baarin-ovea.
        Tai jotain lestaatti-biletystä.
        Käsi-kopelolla tuo teeveekin mukulansa löytää.
        Varmaan puristeleekin niitä, tuo peehana.

        H.

        Kyllä kai mekin osattiin olla idiootteja liikenteessä, mutta nyt ei ole kysymys o tempore o mores-tulkinnoista, vaan aivan konkreettisesti vain ja ainoastaan koululaisten tarpeesta omistaa androidi.
        (Baarin ovesta tuli mieleen vain se että meillä piti olla joku vanhtimassa baarin ovella kun käytiin välitunneilla röökillä kulman baarissa. Kouluaikana tupakoimisesta sai jälki-istuntoa ja ysin käytöksestä. Eiksoliskin hyvä kun noi käytöksen ja järjestyksen arvosanat saatais takasin todistuksiin? Vai onko ne pois?)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä kai mekin osattiin olla idiootteja liikenteessä, mutta nyt ei ole kysymys o tempore o mores-tulkinnoista, vaan aivan konkreettisesti vain ja ainoastaan koululaisten tarpeesta omistaa androidi.
        (Baarin ovesta tuli mieleen vain se että meillä piti olla joku vanhtimassa baarin ovella kun käytiin välitunneilla röökillä kulman baarissa. Kouluaikana tupakoimisesta sai jälki-istuntoa ja ysin käytöksestä. Eiksoliskin hyvä kun noi käytöksen ja järjestyksen arvosanat saatais takasin todistuksiin? Vai onko ne pois?)

        Jaa...siis liikenneturvallisuudesta nyt kun koulut taas alkavat.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä kai mekin osattiin olla idiootteja liikenteessä, mutta nyt ei ole kysymys o tempore o mores-tulkinnoista, vaan aivan konkreettisesti vain ja ainoastaan koululaisten tarpeesta omistaa androidi.
        (Baarin ovesta tuli mieleen vain se että meillä piti olla joku vanhtimassa baarin ovella kun käytiin välitunneilla röökillä kulman baarissa. Kouluaikana tupakoimisesta sai jälki-istuntoa ja ysin käytöksestä. Eiksoliskin hyvä kun noi käytöksen ja järjestyksen arvosanat saatais takasin todistuksiin? Vai onko ne pois?)

        "Paloma.se.co"

        Olikos silloin jo irto-ripset?
        Ainaskaan ei ollut valumattomia meikkejä.
        Muistan sen siitä että minä, tai röökini savu sai aina kyyneleitä aikaiseksi.
        Käytöksessä olin pahimmillani kasin oppilas.
        Joten en osaa vieläkään olla kauhean tiukka-pipoinen.

        Olen ollut lukevinani että on sellainen oppilaan käytös-kirja, jota vanhemmatkin
        saavat lukea netistä.
        Opettajat kommentoivat siinä.
        Jostain ihme-syytä oppilaat eivät tuossa tapauksessa kannata avoimuutta tiedon-
        välityksessä.
        Ihan hieno juttu.
        Paperisen todistuksen voi aina piilottaa.
        Ainakin vähäksi aikaa.
        Mitä kauemmin piilotti, sitä kauheammin piiskaa tuli.
        Olehan siis avoin miehellesi.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Olikos silloin jo irto-ripset?
        Ainaskaan ei ollut valumattomia meikkejä.
        Muistan sen siitä että minä, tai röökini savu sai aina kyyneleitä aikaiseksi.
        Käytöksessä olin pahimmillani kasin oppilas.
        Joten en osaa vieläkään olla kauhean tiukka-pipoinen.

        Olen ollut lukevinani että on sellainen oppilaan käytös-kirja, jota vanhemmatkin
        saavat lukea netistä.
        Opettajat kommentoivat siinä.
        Jostain ihme-syytä oppilaat eivät tuossa tapauksessa kannata avoimuutta tiedon-
        välityksessä.
        Ihan hieno juttu.
        Paperisen todistuksen voi aina piilottaa.
        Ainakin vähäksi aikaa.
        Mitä kauemmin piilotti, sitä kauheammin piiskaa tuli.
        Olehan siis avoin miehellesi.

        H.

        Käytöskirja netissä mihin sekä opettaja että oppilaat kommentoivat? Ei mitenkään paha.
        Irtoripset tippu aina välillä veskin lattialle ja ne imuroitiin pois hämähäkkeinä.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3847
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2596
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      2025
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1751
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1556
    6. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1521
    7. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1331
    8. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      85
      1302
    9. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      500
      1300
    10. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    Aihe