Vaikka onnettomuuksiin ja kolarehin on ylinopeus syy vain pari prosenttia, mutta silti suunnitelaan vakuutusmaksuja ylös kaahareilta. MIKSI? Eikö joskus voisi puuttua vaarallisimpiin asioihin esim. puskurissa kiinni roikkujiin ja kännykkään puhujista ym.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/08/22/tulossa-suomeen-kaaharille-kalliimpi-vakuutusmaksu/201411692/304
Tulossa Suomeen: Kaaharille kalliimpi vakuutusmaksu
Asiakkaita turvallisen ajotavan mittaus kiinnostaa, mutta matkassa on vielä mutkia.
http://goo.gl/Rlyf5L
Mitä jos raskaan kaasujalan omistava kuski pulittaisi autostaan suuremmat vakuutusmaksut, kun rauhallisemmin ajava voisi päästä halvemmalla?
Vakuutusyhtiöillä on jo käynnissä pilottihankkeita, joissa pohditaan tällaisen hinnoittelumallin käyttöönottoa. Kuljettajan ajotavan turvallisuutta arvioidaan esimerkiksi nopeuksien, jarrutusmatkojen ja kiihdytysten kautta.
Lue myös nämä:
Autotehtaalla on työpaikkoja auki – tekijät puuttuvat
Volvon viimeinen mahdollisuus: "Tämän on pakko toimia"
Autoilija voi hyötyä kohuenergiasta: Jopa 40 % bensaa halvempaa
Ajotavan mukainen vakuuttaminen kiinnostaa asiakkaita, pitäähän vanhan vitsin mukaan 90 prosenttia kuljettajista itseään keskivertoa parempana.
Vakuutusalan asiantuntijoiden mukaan ajotavan mukainen hinnoittelu kiinnostaa muun muassa nuoria kuljettajia. Vakuutuksiin kerääntyy bonusta vahingottomista vuosista, mutta nuorille bonusta ei ole ehdi kertyä.
Taloustiedot
LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö
Pohjola Vakuutus Oy
– Ikäryhmästä pieni osa aiheuttaa huomattavan osan vahingoista. On iso joukko nuoria kuskeja, joka ei aiheuta vahinkoja. Rauhallisesta ajotavasta voitaisiin palkita todellisen riskitason mukaisesti, pohtii Pohjola Vakuutuksen yksikönpäällikkö Markus Uimonen.
Hintaan vaikuttavat bonuksien lisäksi myös auton merkki, malli ja vakuuttajan asuinpaikka. Uimonen kuvaa nykyisen hinnoittelun sudenkuoppia esimerkillä.
– Samassa osoitteessa voi periaatteessa olla kaksi samanlaista autoa, joista toisella ajetaan 5 000 kilometriä vuodessa kodin ja kesämökin väliä, ja toisella 30 000 kilometriä vuodessa keskustassa. Todennäköisyys joutua onnettomuuteen on ihan erilainen.
LähiTapiolan liikenneturvallisuuspäällikön Markus Niemisen mielestä uusi hinnoittelumalli olisikin asiakkaita kohtaan reilumpi.
– Ihmiset pitävät oikeudenmukaisuudesta. Jos kokee olevansa turvallinen kuljettaja, nyt siitä saisi rahallista hyötyä.
Kokeilut
paljastaneet ongelmia
Matkassa on kuitenkin mutkia. Niemisen mukaan riskiä ja turvallisuutta ei ole täysin yksiselitteistä mitata pelkästään nopeuksilla, jarrutuksilla ja kiihdytyksillä.
Laite ei pysty mittaamaan esimerkiksi kuljettajan havainnointia tai sitä, mihin kuski katsoo. Ajoetäisyyksienkin mittaaminen olisi nykytekniikalla vielä liian kallista.
– Siihen tarvittaisiin tutkalaite, joka löytyy joistakin uusista autoista, mutta on vielä aika harvinainen, Nieminen sanoo.
Pohjola Vakuutuksen Uimosen mukaan tarvitaan myös lisää havaintoaineistoa, jotta ajotapa voidaan luotettavasti yhdistää sattuneisiin vahinkoihin.
Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun vakuutustieteen professorin Olli-Pekka Ruuskasen mukaan päätös olla viemättä eteenpäin tienkäyttömaksua on takaisku ajotavan mukaiselle vakuuttamiselle.
Tienkäytön valvonnan yhteydessä myös vakuutusyhtiöt olisivat voineet hyötyä palvelusta.
– Tässä asiassa palattiin lähtöruutuun. Se tarkoittaa sitä, ettei Suomi ole tässä asiassa edelläkävijä. Valitettavasti.
Professorin mielestä Suomessa olisi paikannusosaamisen ja karttapalveluiden kautta luontevaa kehittää ajotavan mukaista vakuuttamista.
Ruuskasen mukaan järjestelmän yhteyteen olisi voitu rakentaa myös muita palveluja.
– Vaikka palautteen kautta, että ajotyylisi keskeisin ongelma on, että kiihdytät liikaa liikennevaloissa. Tai varoittaa, että tie on liukas sateen jäljiltä.
Myös tietoturva- ja yksityisyydensuojakysymykset ovat herättäneet keskustelua. Ruuskasen mukaan tiedot voi anonymisoida siten, että ajoneuvon tarkka reitti jäisi vain kuljettajan tietoon.
Pohjola Vakuutuksen Uimosen mukaan ajoneuvon sijaintitiedot eivät edes kiinnosta vakuutusyhtiöitä.
– Tieluokkatason tieto riittää meille.
Vanhojen
rinnalle
Ajotapaan pohjautuva hinnoittelu on saanut jalansijaa jo esimerkiksi Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Vaikeuksista huolimatta uusi malli on pian käytössä myös Suomessa.
Uimosen mukaan valmius tarjota vakuutusta on hyvin lähellä, mutta yhtiössä halutaan varmistua hinnoittelumallin toimivuudesta.
Tarkoitus on tuoda malli markkinoille uutena palveluna vanhojen rinnalle.
– Nykyisiä autovakuutuksia ei olla lopettamassa, vaan haluamme tarjota asiakkaille vaihtoehtoja. Olemme jopa miettineet mallia, jossa asiakkaat saavat nykymallin mukaisista vakuutuksista alennuksia turvallisella ajotavalla, Uimonen sanoo
Taas vain ylinopeuksiin ollaan puuttumassa
22
170
Vastaukset
- Redneck Baboons
Puskurissa kiinniroikkujia ei ole kuulemma poliisin mielestä helppo havaita. Ei varmaan jos itse ajaa samalla tavalla. Ylinopeus on paljon helpompi mitata.
Eihän poliisi muuhun panosta kuin ylinopeuksiin!!! Ei ole hankittuna laitteita pieniin turvavälien mittauksiin vaikka on saatavana. Vain tutkia ja peltipoliiseja hankitaan
- Kjell Pippelström
autoilija kirjoitti:
Eihän poliisi muuhun panosta kuin ylinopeuksiin!!! Ei ole hankittuna laitteita pieniin turvavälien mittauksiin vaikka on saatavana. Vain tutkia ja peltipoliiseja hankitaan
Lopeta tuo kiihkoilu, ettet saa sydäriä. Sen kiihkon voi suunnata johonkin paljon hauskempaankin ;)
Juu kaahareille vaan isommat maksut kaikessa muussakin,
esim kalliimmat autot, kalliimmat verot ja tietysti vakuutukset,
polttoaineiden hintakin voisi olla pikkusen suurempi kaahaajille.
Luulisi tällöin ajotavan rauhottuvan, mutta jos lompsassa
riittää muuta kuin pölyä niin mikäs siinä, kaahatkoon.JAAA vain kaahareille kaikkea???? Saako sitten muita liikennesääntöjä rikkoa, kun ei niihin vaadita sanktioita?
autoilija kirjoitti:
JAAA vain kaahareille kaikkea???? Saako sitten muita liikennesääntöjä rikkoa, kun ei niihin vaadita sanktioita?
Ei saisi mitään lakeja rikkoa.
Mutta nyt puhutaan kaahareista mun käsityksen,
ja avauksesi mukaan?- Myös Autoilija
Godsmack kirjoitti:
Ei saisi mitään lakeja rikkoa.
Mutta nyt puhutaan kaahareista mun käsityksen,
ja avauksesi mukaan?Avauksessa kysytään etteikö muita asioida pitäisi huomioida????
"Eikö joskus voisi puuttua vaarallisimpiin asioihin esim. puskurissa kiinni roikkujiin ja kännykkään puhujista ym." Myös Autoilija kirjoitti:
Avauksessa kysytään etteikö muita asioida pitäisi huomioida????
"Eikö joskus voisi puuttua vaarallisimpiin asioihin esim. puskurissa kiinni roikkujiin ja kännykkään puhujista ym."Joudun vastaamaan tähänkin kyllä,
mutta millä resusseilla ja millä keinoilla?Godsmack kirjoitti:
Joudun vastaamaan tähänkin kyllä,
mutta millä resusseilla ja millä keinoilla?Olen lukenut jostain että on olemassa laite mikä mittaa autojen turvavälin nopeuden mukaan. En tiedä saadaanko siihen myös liukkautta?
Tähän avaukseen haluan kommentoida vielä sen,
että jos kyseinen ehdotus tulee voimaan vakuutuksissa,
niin tuleekohan se vasta ensimmäisen vakuutuskauden (12kk)
jälkeen jona aikana sitä autoilua seurataan ja sillon laskutetaan,
erilailla, vai tuleeko se niin, että "joo toi on joskus kaahannu
ja saanu sakkoja, joten tolle tupla hinta"
Ja tuosta pitäisi myös saada tarkat selosteet miten
ne sitä seurantaa järjestää kaahaajille, sillä itse olen
täysin yksityisyyden puolesta liikenteessä,
eli ei sellaista seurantaa jossa näkee missä
autoilija millonkin on käynyt, eli ei myöskään
sitä että kaahaako 126km/h motarilla vai onkohan
80 alue.
Millä nämä selvitetään kuskin ajamisessa,
sehän on seurantaa jos tiedetään onko kuski
60, 80, 100 vai 120 alueella? Taikka taajamassa.
"Pohjola Vakuutuksen Uimosen mukaan ajoneuvon sijaintitiedot eivät edes kiinnosta vakuutusyhtiöitä."
"– Tieluokkatason tieto riittää meille."
Pitäähän niiden tietää millä kadulla ajetaan jos pitää saada
tietää nopeusrajoitus taikka mikä tilanne kiihdytyksessä/jarrutuksessa.
Vai onko kyseessä sakotusperusteinen vakuutuskorotus...
Jos tää ei perustu mitenkään sijaintitietoihin tai
yksityisyydensuojaan/seurantaan niin pistäkööt isommat vakuutukset.Pitäisi myös katsoa ne olosuhteen kuinka kovaa ajaa. Joskus on 50km/h moottoritiellä liikaa ja taas joskus 150km/h liian vähän.
Talvella kun on liukasta pitäisi osata sovittaa vauhti kelin mukaan. Kuinka tuolloin katsotaan vakuutusmaksujen perään?- niinku, mutku
autoilija kirjoitti:
Pitäisi myös katsoa ne olosuhteen kuinka kovaa ajaa. Joskus on 50km/h moottoritiellä liikaa ja taas joskus 150km/h liian vähän.
Talvella kun on liukasta pitäisi osata sovittaa vauhti kelin mukaan. Kuinka tuolloin katsotaan vakuutusmaksujen perään?Mutku meilläpäin ei ole moottoritietä, entäs sitten niinku?
- onhan tosi hauskaa
niinku, mutku kirjoitti:
Mutku meilläpäin ei ole moottoritietä, entäs sitten niinku?
Oletkos sinä arvon kollega nähnyt yhtä "viisasta" sanontaa.
"Olen lukenut jostain että on olemassa laite mikä mittaa autojen turvavälin nopeuden mukaan. En tiedä saadaanko siihen myös liukkautta? "
Tuohon ei pysty kuin "autoilijapelle". Siis laitteeseen liukkautta:D autoilija kirjoitti:
Pitäisi myös katsoa ne olosuhteen kuinka kovaa ajaa. Joskus on 50km/h moottoritiellä liikaa ja taas joskus 150km/h liian vähän.
Talvella kun on liukasta pitäisi osata sovittaa vauhti kelin mukaan. Kuinka tuolloin katsotaan vakuutusmaksujen perään?Hanki toi
http://www.tekes.fi/nyt/uutiset-2013/liukkauden-tunnistin-varoittaa-kuljettajaa/
- se nopeus
"Autoilija," joka myös itse ilmoittanut olevansa liikenteessä melkoinen toheltaja, on tietenkin katkera.
Itse ilmoittanut saaneensa äskettäin palautetta "huomattavasta" ylinopeudesta, joka mielestään tietenkin niin väärin.
Ajamalla lähes rajoituksien mukaan ei tehovalvonta(joka sinänsä tarpeetonta) paljon haittaa.
Omat ajotavat kuntoon niin ei tarvitse itkeä muitten tekemisistä.Yhtään kolaria en ole vielä ajanut ja liikun sentään kaikenkokoisilla autoilla. Joten en ole toheltaja
- se nopeus
autoilija kirjoitti:
Yhtään kolaria en ole vielä ajanut ja liikun sentään kaikenkokoisilla autoilla. Joten en ole toheltaja
"Yhtään kolaria en ole vielä ajanut ja liikun sentään kaikenkokoisilla autoilla. Joten en ole toheltaja"
Ompa sinulla käynyt(tähän mennessä) hyvä tuuri, kun ei ole kolareita sattunut.
Tovottavasti edelleenkin kanssa autoilijat jaksavat olla valppaina ettei mitään sattuisi.
Kaltaisiasi jatkuvasti ylinopeutta (oman ilmoituksesi mukaan) ajavia kutsutaan myös koheltajiksi, jos tämä on mielestäsi parempi ilmaus.
- Hyvä vaan!
Ihan hyvä että pyritään puuttumaan ylinopeuskiin kaikin keinoin. Reilua olisi kuitenkin että "taparikollisille" pitää saada suuremmat vakuutusmaksut. Ylinopeutta ajavat ovat vain yksi ryhmä taparikollisia liikenteessä.
- täysbonus
Vakuutusyhtiöillä on jo nyt suuremmat maksut niille jotka todistetusti ovat riskikuskeja eli ajavat kolareita.
- Nopeus ...
"Törkeää ylinopeutta ajanut autoilija menehtyi sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Lempäälässä."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014082518601581_uu.shtml
Eihän tässäkään nopeudella ollut mitään tekemistä asian kanssa, eihän, eihän eikös vain, ettei ollut, eihän... Sama lopputulos olisi ollut suurinta sallittua ajaessa, eikös vain, eikö niin, joohan...Totta kai nopeudella oli tekemistä asian kanssa.
Ylinopeudella ei ollut. Jos tuo nopeus olisi muutettu suurimmaksi sallituksi, niin eiköhän kolari olisi silti tapahtunut. Vai meinaatko, että kuorma-auto olisi maagisesti väistänyt?
- Läpeensä kyllästynyt
Jankun jankun jankun!
Kuinkahan mones aloitus tämä on tästä samasta aiheesta tänä vuonna? Mitään uutta näkemystä asiaan ei tälläkään kertaa saada.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154