Aikuisen koiran ja 10kk pennun totuttaminen toisiinsa

koirakaverit

Meillä on ennestään kymmenkuinen saku/lappis mix uros nassikka joka on nyt leikattu. Ja otettiin löytökodista noin neljävuotias saku-uros. Välillä ottavat yhteen jos nuorempi hyppii päälle ja tulee liian lähelle. vanhempi siis murisee ja näyttelee hampaita.
vanhemman koiran taustaa sen verran että on niin kiltti ja rauhallinen koira kun olla ja voi. Nuorempi on taas villimpi, hyppii ja yrittää leikkiä. Vanhempaa ei kiinnosta ja sillon yleensä ärähtää. Ovat siis nousseet ihan takajaloilleen ja vanhempi rähissyt ja toinen luulee leikiksi. :D

Sitä vaan mietiskelen että missä menee raja, milloin rähinä on vielä näyttämistä kumpi on 'pomo' ja milloin se on jo tappelua? Ja loppuuko se näyttäminen aikanaan vai onko se jatkuvaa?

Tietenkin siinä menee oma aikansa kun koira sopeutuu uuteen kotiin ja vielä koirakaveriin. Ja tosiaan eilen on vanhempi meille tullut.

5

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruska-Jussi

Meillä toimitaan niin, että sisällä koirien pitää olla rauhallisia, mitään painimatseja ja leikkiinhaastamisia ei suvaita. Ulkona vapaana ollessa saavat sitten testata toisiaan. Nuori uros pyrkii yleensä leikkimään haastavasti, haluaa mitellä voimiaan. Se ei siis ihan harmitonta leikkiä olekaan, vaan johtaa helposti pitemmälle. Valvokaa ja kontrolloikaa leikkitilanteita riittävästi, onhan se tulenarka kokoonpano tuo kaksi urosta. Puuttukaa jo nuoremman härkkimiseen.
      Ihmisiltä vaaditaan johtajuutta, jotta tarvittaessa saadaan tilanne pysäytettyä.
      Koirat eivät tappele, jos johtajuutta ei ole tarjolla, siis ihminen huolehtii tiukasti siitä pestistä.

• Koirakaverit

No nyt oonki tänään toppuutellu nuorempaa että ei mee "härnäämään" jos vanhempi näyttää siltä että ei kiinnosta. Nyt tuntuu että vanhempaa ei kiinnosta yhtään leikkiä tuon toisen kanssa. Lähtee aina pois ja tulee minun tai miehen jalkoihin ns. Turvaan.

• Juupas eipäs

"Koirat eivät tappele, jos johtajuutta ei ole tarjolla"

Tämä kohta ei pidä paikkaansa. Arvoasteikko on johtajasta alaspäin ja koskee jokaista lauman yksilöä. Kyllä niille alemmillekin paikoille sijoittuvat yksilöt selvittelevät välinsä ja oman paikkansa laumassa.

• Ruska-jussi ei pölise potaskaa: Parempi kun itse määräätte mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos ette siihen tilanteeseen nyt puutu niin kohta on taas yksi kodinvaihtaja lisää, koska perheen koirat eivät tulee juttuun. Jos vanhempi koira on kiltti ja osaa käyttäytyä, ei sitä saa ajaa siihen pisteeseen että sen pitää itse ottaa tilansa ja rajansa, siitä voi joku päivä tulla rumaa jälkeä. Eikä sen kuulu joutua sellaiseen tilanteeseen, jos annatte nuoremman koko ajan härkkiä toista, samalla hyväksytte huonon käytöksen.

Vanhempi ei jaksa riehua/ ei halua/ yrittää olla välittämättä, ja semmoinen pikkuvika, jos ei se ole kiinnostunut, niin miksi ei: Esim. sakut kun ei ole niiltä niveliltään terveimpiä, onko poissuljettu ettei koiralla ole arkuutta nivelissä...

• Koirakaverit

Oon ottanu nyt kokonaan käytöntöön tuon että eivät sisällä riehu. Kiellän heti jos alkavat. Oon myös ulkona kieltäny, tietävät kuka määrää. Nyt se niitten nahina vaikuttaa enempi leikiltä mitä sillon ekoina päivinä. Vanhempi ei murise läheskään niin paljon. Ja ollaan menossa elukkatohtorille perustarkastukseen ensi viikolla. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1730
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe