Millaista on sairastaa Alzheimerin tautia?

en halua kitua

Olen vasta 28-vuotias mutta olen keskustellut erään kaverini kanssa Alzheimerin taudin sairastamisesta. Olen sanonut hänelle, että lähtisin mieluummin seisovilta jaloilta kuin sairastaisin Alzheimerin tautia tai mitään muutakaan sairautta, joka tekee elämästä vaikeaa. Mutta millaista sitten on sairastaa Alzheimerin tautia? Kaverini on sanonut, että ei Alzheimer-potilaan elämä muutu yhtään vaikeammaksi, koska sitä sairastava ei itse tajua taudin tuomia vaikeuksia. Onko todella näin? En kyllä haluaisi joutua mihinkään palvelutaloon, mutta onko sekin sitten yhdentekevää, jos kerran Alzheimer-potilas ei itse ymmärrä tilaansa?

4

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollos hyvä

" Mutta millaista sitten on sairastaa Alzheimerin tautia? "

Ei kukaan tiedä, kun ei ne pysty kertomaan ja pumpataa täyteen lääkkeitä.

Mutta sairaus itsessään on elintasosairaus eli täysin ennaltaehkäsitävissä.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/alzheimer.htm

• oletpölvästi

Kuinka hölmö voi ihminen olla? Dementiaa ei olisi jos ihmiset ei eläisi niin vanhaksi kuin nykyään. Alkoholidementia eriasia. Olisko hauskaa jos sulla olis alkava dementia ja joku tulis selittää että OLISIT SYÖNYT KALAÖLJYÄ.

• ei vanhojen tauti ol
        oletpölvästi kirjoitti:

Kuinka hölmö voi ihminen olla? Dementiaa ei olisi jos ihmiset ei eläisi niin vanhaksi kuin nykyään. Alkoholidementia eriasia. Olisko hauskaa jos sulla olis alkava dementia ja joku tulis selittää että OLISIT SYÖNYT KALAÖLJYÄ.

Erilaisia muistisairauksia on jopa 40 vuotiailla eli ei se mikään vanhusten sairaus ole.

• Minusta...

Alkuvaiheessa voi pystyä sairastunut itsekin kertomaan mitä kokee. Omalla läheiselläni se oli suru ja ahdistus ja pelko tulevasta. Silti on menty eteenpäin päivä kerrallaan ja parempia päiviä on ollut enemmän kuin huonompia. Raskasta tämä on, eikä vain omaiselle vaan myös potilaalle itselleen. Aina sanotaan että omaisten sairaus, mutta kyllä minusta sairastunut itse kärsii eniten. Vaikkei sitä enää pystyisi ilmaisemaan. Hätä ja tuska näkyvät katseesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2942
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      65
      2793
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1669
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      23
      1553
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe