Ostetaanko teillä merkkivaatteita jos lapsi haluaa?

äippäpäippä

Meillä suurin osa lasten vaatteista on ostettu kirpparilta. Varsinkin tytöille löytyy lähes uudenveroisia muotivaatteitakin edullisesti.
Tytöllä onkin vaatekaappi pullollaan mitä hienompia ja muodikkaampia paitoja ja housuja joista osa ihan merkkivaatteitakin.

Tytön luokalla koulussa on eräs tyttö jolle kaikki vaatteet ostetaan uutena. H & M, Lindex, Kappahl, Levis yms. Ei todellakaan löydy yhtään Vapaa Valinnasta ostettua vaatetta. Hän on nyt tullut kateelliseksi tytöllemme hänen vaatteistaan. Tyttäremme muka pröystäilee vaatteillaan. Ei ole kaveri uskonut, kun tyttö on kertonut että uusi toppatakki karvareunuksineen ostettiin kirpputorilta 3 eurolla. Ja takki on aivan kuin uusi.

Meidän muksut mielellään lähtevät kirpparille jos vaikka löytyisi jokin kiva vaate. Ei meillä niitä vaatteita kuitenkaan usein osteta, tyyliin joka viikko uusi paita. Ostetaan jos sattuu kiva ja sopiva löytymään. Tosin olen lopettanut vaatteiden oston jos muksut ei itse ole mukana katsastamassa jotain vaatetta kun niin usein olen ostanut jonkin paidan joka sitten on jäänyt kaappiin pitämättä. Eihän noihin kovasti rahaa mene, mutta minua ärsyttää tuo naapurin tyttö ja hänen vanhempansq jotka suunniilleen halveksuen katsovat meitä, jotka käytämme kirpputorilta tekemiä löytöjä. Onko sitten ihme, että heidän tyttärensäkkin on ylpeä ja heti jos jollain muulla on hyvännäköinen vaate niin haukutaan pröystäilijäksi.

Onneksi omat lapseni ymmärtävät jo kierrättämisen arvon ja kerran vuodessa karsivat omistaankin rojuistaan kirpparisäkkiin tarpeettomat.

43

5199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patu33

Täytyy kyllä tunnustaa että en edes tunnistaa että mikä on merkkivaate :) Eikä tunnista lapsetkaan. On kierrätetty tuttavien pieneksi jääneitä vaatteita ja pistetty omia kierton. Kaupasta vaatteita ostetaan milloin mistäkin ja kyllä se on laatu ja hinta, millä perusteella ne hankitaan. Sillä ei ole mitään väliä että mitä niskassa olevassa lapussa lukee. Joskus on käyty kauppaamassa vanhoja vaatteita kirppiksellä ostettu siltä niitä myös meille, mutta monesti kirppiksellä vaatteet on joko huonoja tai jos ne on hyviä, niin tuppaavat olemaan sitten myös kalliita. Kirppiksellä voi tehdä löytöjäkin, mutta se vaatii aika aktiivista otetta.

• Meillä ostetaan hyviä ja kohtuuhintaisia vaatteita, merkillä ei ole juuri väliä. Tärkeintä on vaatteen hinta-laatusuhde. Lapsikin on oppinut arvostamaan enemmän (yleis)laatua kuin jotain tiettyä merkkiä. Sitäpaitsi olen huomannut, että ns. merkkivaatteissa joutuu maksamaan nimenomaan siitä merkistä, eikä rahalle saa aina vastinetta. Siis kallis merkkivaate ei monestikaa ole yhtään parempi kuin vieressä oleva kohtuuhintainen kampe. Poikkeuksena eräät kotimaiset tuotteet. Joista jotkut ovat vielä yllättävän edullisiakin laatuunsa nähden; esimerkiksi kotimaiset farkut ovat suorastaan halpoja verrattuna Dieseleihin ja Leviksiin, ja sata kertaa parempaa laatua!

Silloin tällöin käydään kirpparillakin, ja joskus niistä todellakin löytyy uutta vastaavia vaatteita pikkurahalla. Mutta sitten on myös niitä paikkoja, joissa yritetään myydä suoranaisia lumppuja kiskurihinnalla. Kierrätys on hyvä asia, mutta valitettavasti kirpparit menevät aikaisin kiinni ma - pe, eikä viikonloppuisin sitten tahdo jaksaa lähteä mihinkään shoppailemaan. Helpompaa on suunnistaa lähimarkettiin, joka on auki klo 21:een saakka...

• Patu33

Taitaa suomalaiset vaatteet olla aika vähissä tänpäivänä. Käsittääkseni suomessa ei enään tehdä minkään sortin kangasta ja Suomalaisomisteiset firmat teettää vaatteensa pääasiassa halvemmissa maissa.

Osaatko kertoa mitä vaatteita vielä nykyään tehdään Suomessa?

• Patu33 kirjoitti:

Taitaa suomalaiset vaatteet olla aika vähissä tänpäivänä. Käsittääkseni suomessa ei enään tehdä minkään sortin kangasta ja Suomalaisomisteiset firmat teettää vaatteensa pääasiassa halvemmissa maissa.

.. en ajatellut tuota kotimaisuutta noin tarkkaan. Varmaan totta että osa vaatteesta (kangas, ompelutyö tms.) teetetään muualla, vaikka tuotetta mainostettaisiinkin kotimaisena. Poikkeuksena avainlipputuotteet (käsittääkseni niiden pitäisi silloin olla kokonaan kotimaisia?). Olen ostanut mm. RCollectionin vaatteita sekä Basic-merkkisiä farkkuja, joissa on avainlippu, sekä Jalaksen ja Kuoman kenkiä, joiden kuvittelen ainakin olevan vielä kotimaisia. Ja joidenkin pienten firmojen tuotteita (mm. Aution neuleen ja Vendin trikooasuja, Aartolahden sadevaatteita). En tiedä olenko väärässä.

• JOs
        Patu33 kirjoitti:

ainakin LeeCooper tehdään (vielä) Suomessa. M.A.S.I Company vai mikäsenyttolikaan.

Muista ei sitten pienintäkään havaintoa, paitsi keskosvaatteista - aika monta kotimainen pikkupaja niitä tekee.

• Patu 33
        Piukka kirjoitti:

.. en ajatellut tuota kotimaisuutta noin tarkkaan. Varmaan totta että osa vaatteesta (kangas, ompelutyö tms.) teetetään muualla, vaikka tuotetta mainostettaisiinkin kotimaisena. Poikkeuksena avainlipputuotteet (käsittääkseni niiden pitäisi silloin olla kokonaan kotimaisia?). Olen ostanut mm. RCollectionin vaatteita sekä Basic-merkkisiä farkkuja, joissa on avainlippu, sekä Jalaksen ja Kuoman kenkiä, joiden kuvittelen ainakin olevan vielä kotimaisia. Ja joidenkin pienten firmojen tuotteita (mm. Aution neuleen ja Vendin trikooasuja, Aartolahden sadevaatteita). En tiedä olenko väärässä.

http://www.avainlippu.fi/avainlippu/

Avainlipputuoteen kotimaisuusasteeksi riittää 50% ja olen kuullut että tuonkin prosentin muodostaminen on varsin tulkinnan varasta.

Ihan miellenkiinnosta katselin vähän että mitä löytyy, mutta kyllä tosiaan vaatteet on vähissä, lähinnä erikoisempien tuotteiden varassa (turkit, nahkahansikkaat yms.)

En löytänyt noita mainitsemiasi merkkejä...

Esimerkiksi otin avainlipputuotteen Vendi, jonka olen miltänyt hyvinkin Suomalaiseksi... Työllistää 65 henkeä suomessa ja 90 virossa...

Koko tekstiili ala työllistää vain 6000 henkeä suomessa, kun 15 vuotta sitten se työllisti vielä 30.000.

• Patu 33 kirjoitti:

http://www.avainlippu.fi/avainlippu/

Avainlipputuoteen kotimaisuusasteeksi riittää 50% ja olen kuullut että tuonkin prosentin muodostaminen on varsin tulkinnan varasta.

Ihan miellenkiinnosta katselin vähän että mitä löytyy, mutta kyllä tosiaan vaatteet on vähissä, lähinnä erikoisempien tuotteiden varassa (turkit, nahkahansikkaat yms.)

En löytänyt noita mainitsemiasi merkkejä...

Esimerkiksi otin avainlipputuotteen Vendi, jonka olen miltänyt hyvinkin Suomalaiseksi... Työllistää 65 henkeä suomessa ja 90 virossa...

Koko tekstiili ala työllistää vain 6000 henkeä suomessa, kun 15 vuotta sitten se työllisti vielä 30.000.

kyllä minäkin tuon (tekstiilialan viime aikojen kehitys) olen tiennyt, mutta en kauheasti sillä päätäni vaivannut. Ostan kuitenkin mieluummin sen tuotteen, josta edes osa (vaikkapa suunnittelutyö) on tehty Suomessa, kuin sen kokonaan virolaisen tuotteen. Tuo kuitenkin oli uutta että avainlipputuotteen kotimaisuusasteeksi riittää 50 %, minä kun olen tyhmyyksissäni luullut, että ne ovat kokonaan suomalaisia - öhöm...

• Piukka kirjoitti:

kyllä minäkin tuon (tekstiilialan viime aikojen kehitys) olen tiennyt, mutta en kauheasti sillä päätäni vaivannut. Ostan kuitenkin mieluummin sen tuotteen, josta edes osa (vaikkapa suunnittelutyö) on tehty Suomessa, kuin sen kokonaan virolaisen tuotteen. Tuo kuitenkin oli uutta että avainlipputuotteen kotimaisuusasteeksi riittää 50 %, minä kun olen tyhmyyksissäni luullut, että ne ovat kokonaan suomalaisia - öhöm...

niin nuo Aartolahden jne. tuotteet ovat tietääkseni 100 %:n kotimaisia, vaikkei niillä olekaan avainlippumerkkiä.

Onkohan tuon avainlipun saamisessa joku samanlainen käytäntö kuin ympäristömerkeissä -> pikkufirmoilla ei ole niihin varaa (ovat maksullisia)?

• ja ajatte mazdalla.
        Piukka kirjoitti:

Siihen se kotimaisuus tökkääkin.

• ja ajelee mazdalla

Kyykkyyn ylös, kyykkyyn....

• Jonna
        ja ajelee mazdalla kirjoitti:

Parempi olla rahallisesti köyhä kuin henkisesti...

• Kajaanissa
        Piukka kirjoitti:

RC:llä on tehdas ja tehtaanmyymälä Kajaanissa. En tiedä, ovatko kankaat kotimaisia ja tehdäänkö ihan kaikki ompelutyö Kajaanissa, mutta ainakin ennen oli näin. "Ennen" Tarkoittaa vielä 90 lukua.

• Patu33
        Piukka kirjoitti:

niin nuo Aartolahden jne. tuotteet ovat tietääkseni 100 %:n kotimaisia, vaikkei niillä olekaan avainlippumerkkiä.

Onkohan tuon avainlipun saamisessa joku samanlainen käytäntö kuin ympäristömerkeissä -> pikkufirmoilla ei ole niihin varaa (ovat maksullisia)?

Moni kuvittelee ostavansa suomalaista, vaikka tuotteella voi olla erittäin ohut yhteys suomeen.

• ja ajatte mazdalla. kirjoitti:

Siihen se kotimaisuus tökkääkin.

Matukalla kyllä ajetaan, mutta Älvsbyhusissa ei asuta. Mistä sen keksit?
        Olenko väittänyt suosivani KAIKESSA kotimaista - puhe oli tietääkseni (lasten) vaatteista. Opettelisitko lukemaan, kiitos.

• Kajaanissa kirjoitti:

RC:llä on tehdas ja tehtaanmyymälä Kajaanissa. En tiedä, ovatko kankaat kotimaisia ja tehdäänkö ihan kaikki ompelutyö Kajaanissa, mutta ainakin ennen oli näin. "Ennen" Tarkoittaa vielä 90 lukua.

Myös Aartolahti on materiaaleja, suunnittelua ja tuotantoa myöten kotimainen.
        Ongelma on siinä, että meille markkinoidaan tuotteita mielikuvalla "kotimainen", mutta kuten tämä keskustelu osoittaa, todellisuudessa niitä kokonaan kotimaisia tuotteita ei juuri ole. Eli meitä kiireisiä ostaja-äitejä huijataan :-)

• ja ajelee mazdalla kirjoitti:

katselee hintoja!
        Jos sinun mielestäsi uudehkot mazdat ovat erityisesti köyhien autoja ja siten köyhyyden merkki, niin olkoon sitten niin. Minun mielestäni kun köyhä on sellainen ihminen, jolla ei ole autoa laisinkaan, hyvä jos tietää edes mitä seuraavaksi panisi suuhunsa! Tai kaltaisesi päästä köyhä ihminen - jolla ei ole muuta tekemistä kun väittää toista köyhäksi, tietämättä ja tuntematta tätä lainkaan... ;-)

• Patu33
        Piukka kirjoitti:

katselee hintoja!
        Jos sinun mielestäsi uudehkot mazdat ovat erityisesti köyhien autoja ja siten köyhyyden merkki, niin olkoon sitten niin. Minun mielestäni kun köyhä on sellainen ihminen, jolla ei ole autoa laisinkaan, hyvä jos tietää edes mitä seuraavaksi panisi suuhunsa! Tai kaltaisesi päästä köyhä ihminen - jolla ei ole muuta tekemistä kun väittää toista köyhäksi, tietämättä ja tuntematta tätä lainkaan... ;-)

Ei autottomuus tarkoita välttämättä köyhyyttä. Teidän yhden miehen jolla on varmuudella yli miljoonan euron omaisuus, mutta ajelee bussilla. On laskenut että oma auto on huonosijoitus ja paikallisliikenteen kausikortti on halvin tapa liikkua.

• Milla.M
        Patu33 kirjoitti:

Ei autottomuus tarkoita välttämättä köyhyyttä. Teidän yhden miehen jolla on varmuudella yli miljoonan euron omaisuus, mutta ajelee bussilla. On laskenut että oma auto on huonosijoitus ja paikallisliikenteen kausikortti on halvin tapa liikkua.

ja minä tiedän ihmisiä joilla taas on auto johon työnnetään kaikki työttömyyskorvauksia myöten ja muuhun ei rahaa jääkään. Ääripäitä molemmat...

Sekin on totta että auto on huono sijoitus, mutta halvemmaksi sillä liikkuminen tulee kuin julkisilla kulkuneuvoilla varsinkin jos koko perhe lähtee jonnekin. Ja minua ainakin tympisi ronkua aina kyytiä joltakin esim. kauppakeskuksiin, jotenkin ei kiihota ajatus lähteä rahtaamaan kauppakasseja bussiinkaan :)
        Puhumattakaan näin perheellisenä vaikkapa äkilliset, öiset lääkäri- tai sairaalareissut.

Eikä meilläkään kiiltele pihassa uutukainen auto vaan hyvin palvellut vanhus :)

Ohoh, aihe hieman lipsahti alkuperäisestä mutta...suokaa anteeksi :))

• Patu33 kirjoitti:

...että autottomuus on merkki köyhyydestä. Vaan että oikeasti köyhällä ei useinkaan ole varaa autoon. Siis päinvastoin!

• lainaaja
        Piukka kirjoitti:

...että autottomuus on merkki köyhyydestä. Vaan että oikeasti köyhällä ei useinkaan ole varaa autoon. Siis päinvastoin!

"Minun mielestäni kun köyhä on sellainen ihminen, jolla ei ole autoa laisinkaan"

• lainaaja kirjoitti:

"Minun mielestäni kun köyhä on sellainen ihminen, jolla ei ole autoa laisinkaan"

En sanonut, että sellainen ihminen on köyhä, jolla ei ole autoa laisinkaan, vaan että "köyhä on sellainen ihminen, jolla ei ole autoa laisinkaan...". Etkö osaa tulkita lukemaasi? Sanajärjestyksellä katsos lauseiden sisältö muuttuu hiukan... Suomennan siis sinulle lukutaidottomalle: "oikeasti" köyhällä ei ole varaa autoon. Jos on, hän ei ole mielestäni köyhä (olettaen että perustarpeet - asunto, ruoka, vaatteet ym. on ensin kustannettu - niitäkin kun on, jotka syövät suunnilleen pelkkää näkkileipää kyetäkseen pitämään auton).

• Jonna

Meillä neljälle lapselle (2 tyttöä ja 2 poikaa)ei koskaa ole merkkivaate ollut tärkeä. He ovat halunneet vaatteen joka on nätti ja kiva päällä. Itse he saavat päättää mitä haluavat ja minkälaisen.

• aimie

Meillä vaate ostokset tehdään useimmiten
      tarpeeseen.Harvemmin tulee ostettua hetken
      mielijohteesta.
      Ja kyllähän nämä meidän vuodenaikojen vaihtelutkin
      määrää jonninmoisen tahdin vaatehankinnoille.
      Ostopäätös tehdään sitten vaatteen laadun, ul-
      konäön ja hinnan mukaan, ei suinkaan vaatemerkin
      mukaan.
      Kaapista löytyy merkkivaatteita kuin myös muitakin.
      Lapsille kelpaa vaate kuin vaate merkistä riippu-
      matta kunhan se muuten ajaa sen hetkisen tarpeen.
      Vaatteissa laatu pitää olla hyvää että ne kestää
      ja laadustahan saa ja tuleekin maksaa.
      Kirpputoreilla ei ole tullu käytyä, varmasti
      sieltäkin löytää joskus hyviä vaatteita.

• voi raato

Kyllä talvitakeissa laadusta kannattaa maksaa..Esim Ice Peakkia ei kannata ostaa.

• Äiti

Enpä tiennytkään, että H&M ja Lindex ovat merkkivaatemyymälöitä.
      Meille ostetaan vaatteet kylläkin näistä liikkeistä, mieluiten kuitenkin alennusmyynneistä. Kirppareille on vaikea mennä ostamaan, joten ostetaan uusina. Kirpparilla olen kyllä kerran myynyt vanhoja vaatteita. Hyvin menivät kaupaksi.

"Eihän noihin kovasti rahaa mene, mutta minua ärsyttää tuo naapurin tyttö ja hänen vanhempansq jotka suunniilleen halveksuen katsovat meitä, jotka käytämme kirpputorilta tekemiä löytöjä."
      Ettet vaan itse laita olettamuksia toisten ajattelusta. Jos tyttö on kateellinen, miksi hänen vanhempansa olisivat? Kuulostaa siltä, että kuitenkin olet alitajuisesti kateellinen heille, jotka pystyvät ostamaan lapsilleen uutta vaatetta.

• äippäpäippä

"""""Kuulostaa siltä, että kuitenkin olet alitajuisesti kateellinen heille, jotka pystyvät ostamaan lapsilleen uutta vaatetta. """"

Missähän kohtaa sanoin etten pysty ostamaan uusia?
        Mieheni ja minä olemme molemmat koht. hyväpalkkaisesa työssä eikä rahasta ole varsinaisesti mitenkään pulaa. Mielestäni vain on älytöntä törsäystä ostaa uusi jos löytää vähän käytetyn hyvän halvemmalla. Mielummin käytän ylijääneet rahat vaikka muksujen harrastuksiin ja remontointiin.

• mariam
        äippäpäippä kirjoitti:

"""""Kuulostaa siltä, että kuitenkin olet alitajuisesti kateellinen heille, jotka pystyvät ostamaan lapsilleen uutta vaatetta. """"

Missähän kohtaa sanoin etten pysty ostamaan uusia?
        Mieheni ja minä olemme molemmat koht. hyväpalkkaisesa työssä eikä rahasta ole varsinaisesti mitenkään pulaa. Mielestäni vain on älytöntä törsäystä ostaa uusi jos löytää vähän käytetyn hyvän halvemmalla. Mielummin käytän ylijääneet rahat vaikka muksujen harrastuksiin ja remontointiin.

ostan kirpparilta vaikka olenkin suht. hyvätuloinen. Olennähnyt Tampereen lietsussa laulaja Kikankin myyvän ja ostavan vaatteita vaikka hänkin taitaa olla suht. varakas.

• tarja

"mainostavat" paikkoja niin meidän perheen ostospaikka uusille vaatteille on pääasiassa Anttilan postimyynti,asumme maaseudulla ja miehellä työvuorot aika kinkkisiä enkä itse aja autoa niin helpoin ja uskomatonta kyllä nopein tapa saada vaatteet päälle.Kirpparit ja markettien alekorit kyllä kierretään aina kun liikepaikoille päästään ja hyvin paljon kirppareilta löytyykin,tosin 12v pojalle ei enää kirpparilta juuri löydy käyttövaatetta,takkeja joskus saattaa löytyä.Ja vauvathan ainakin saa kirppareilta puettua päästä varpaisiin,kesät,talvet.Ei vielä onneksi tenavat juokse merkin perästä,7v tytöllä alkaa olla tietyt värit mitä suosii,mutta kyllä niistäkin vielä joustoa löytyy.Se on kyllä totta että kirppari myyjät ovat unohtaneet hinta-laatusuhteen merkityksen,tässäkin katsoin eräällä kirpparilla että onpas edullinen ja vieläpä siistikin talvitakki meidän 2v:lle,tarkastelinpa tarkemmin niin vetskarihan se oli rikki,ja hintaa oli kuitenkin vielä 3 euroa,tuo kolme euroa kun on kirpparivaatteille jo aika hyvä hinta ehjällekkin saatikka että rikkinäisestä pyydetään.No,se oli niitä merkkivaatteita.....Esim. Anttilasta saa postimyynnistä uuden toppatakin viidellä eurolla....Minä kyllä saan ystävät kateudesta vihreiksi kun puhumme kuinka vaatteet maksavat,monesti olen itse pukenut kaikki kolme sillä rahalla millä joku muu yhden.

• Milla.M

Miksi tuhlata rahaa uusiin vaatteisiin kun samanveroisia saa paaaaljon halvemmalla kirppareilta? Ja sitten kun ajatellaan sitäkin, että kasvava lapsi ei kovin kauaa mahdu samoihin vaatteisiin ja eiväthän ne kaikki kelpaa loppujen lopuksi hirveän pitkään muutenkaan. Kyllä meillä lapset pukeutuvat lähes kokonaan kirppareilta ostettuihin vaatteisiin, sieltä kun löytyy näitä merkkivaatteitakin lähes jatkuvasti.

• pojan äiti

Pojalle, pienellekin pojalle, on huomattavasti vaikeampi löytää edullisesti vaatteita. Kauppojen (lindex, kappahl esim.) sissänostajat taitavat olla nuoria tyttösiä tai tyttölasten äitejä. Tytöille on hyllymetreittäin toinen toistaan somempia vaatteita ja alerekissäkin ihan valinnan varaa, niin malleissa kuin koossakin.

Poikien vaatteita on muutama musta hirviöaiheisella printtipainatuksella. Ja myssyvaihtoehdot ovat vielä surkeammat! En minä halua laittaa 2-vuotiaan pikkupojan päähän hiphoppari pipoa, jossa on psykedeeliset värit ja kuviot tai pääkallopainatus!

Kirppareilta niinikään löytää - jos löytää !!! Valinnanvara on huomattavasti pienempi kuin tyttöjen vaatteiden suhteen.

Ja jossain vaiheessa pojat jo kuluttavat vaatteensa niin perusteellisen puhkirikki, ettei niistä enää jää kiertoon! Tytöt eivät samaan kykene, vaikka miten raisuja olisivat - kokemus.

Meillä ei myöskään suvussa tai tuttavapiirissä ole ketään, jolta olisi jäänyt pieneksi pojan vaatteita... eikä sisaruksiakaan ole..

Joten me ostamme osan (valtaosan?) vaatteista uutena, ja ns. merkkivaatteita. Vai onko Reimatecin syyshattu "leveilyä" ? Tai alekopasta ostettu mutta ns. merkkihaalari, joka kuitenkin kestää kulutusta ja kosteutta?

Käytettynä olen joitakin löytöjä tehnyt.

• pojan äiti 2

sama ilmiö joka paikassa. Pojille tarjotaan maastopukuja, farkkuja, hirviöpaitoja ja kauluspaitoja. Kaikki tummaa, mustaa, harmaata. Kun kysyy jotain iloisempia värejä myyjien vakiovastaus on:-kyllä niitä tuli, mutta niin vähän että ovat jo kaikki myyty.
        Miksei ne sisäänostajat tajua ostella hieman enemmän niitä kivoja vaatteita.

Toisaalta, liat ei näy tumman värisissä housunpersuuksissa niin hyvin kuin vaaleissa.

PS Meilläpä on varaa sekä ostaa merkkivaatteita että törsätä rahoja lasten harrastuksiin ym.

• memma
        pojan äiti 2 kirjoitti:

sama ilmiö joka paikassa. Pojille tarjotaan maastopukuja, farkkuja, hirviöpaitoja ja kauluspaitoja. Kaikki tummaa, mustaa, harmaata. Kun kysyy jotain iloisempia värejä myyjien vakiovastaus on:-kyllä niitä tuli, mutta niin vähän että ovat jo kaikki myyty.

Toisaalta, liat ei näy tumman värisissä housunpersuuksissa niin hyvin kuin vaaleissa.

PS Meilläpä on varaa sekä ostaa merkkivaatteita että törsätä rahoja lasten harrastuksiin ym.

Tosiaan mukavan värisiä vaatteita on vaikea löytää. Olen myös huomannut, että housuja joihin on valmiiksi ommeltu vyötärölle nauha kiristämistä varten on aika vähän. Poitsulta meinaa aina housut tippua. Ja oikeastaan se on yksi ja sama onko ne merkkivaatteita vai ei, tämä termiitti rikkoo housut( ja haalarit) polvista alta aikayksikön.

• pojan äiti
        pojan äiti 2 kirjoitti:

No, arvomaailmansa kullakin. Teillä on lapset huippuvaatteissaan hengailemassa, mutta varaa ei ole kustantaa mitään harrastusta, mistä lapsi olisi kiinnostunut, mistä saisi onnistumisen ja oppimisen ilon ja vaikka elämänikäisen harrastuksen ja ehkä tulevan ammatinkin, ja uusia kavereita vaikka koko perheelle...

No, vaikka äärettömän tarkka vaatteista - LAPSEN vaatteista - olenkin, on rahaa oltava myös harrastuksiin!
        Itse en saanut lapsena harrastaa paitsi ilmaisia juttuja, toivoharrastukseni oli kuulemma liian kallis... :(
        Olen päättänyt, että menot on priorisoitava siihen malliin, että lapsella on mahdollisuus kohtuullisen hintaiseen harrastukseen, jos hän on kiinnostunut jostakin - ja kannustan ja autan häntä etsimään oman "lajinsa".

• Patu33

Itsellä on sellainen tyttö joka kuluttaa. Siskoltaan jäi uutta vastaavia vaatteita pieneksi, mutta tältä toiselta ei jää mitään ehyeksi, kaikki kuluu puhki.

• Patu33
        pojan äiti kirjoitti:

No, arvomaailmansa kullakin. Teillä on lapset huippuvaatteissaan hengailemassa, mutta varaa ei ole kustantaa mitään harrastusta, mistä lapsi olisi kiinnostunut, mistä saisi onnistumisen ja oppimisen ilon ja vaikka elämänikäisen harrastuksen ja ehkä tulevan ammatinkin, ja uusia kavereita vaikka koko perheelle...

No, vaikka äärettömän tarkka vaatteista - LAPSEN vaatteista - olenkin, on rahaa oltava myös harrastuksiin!
        Itse en saanut lapsena harrastaa paitsi ilmaisia juttuja, toivoharrastukseni oli kuulemma liian kallis... :(
        Olen päättänyt, että menot on priorisoitava siihen malliin, että lapsella on mahdollisuus kohtuullisen hintaiseen harrastukseen, jos hän on kiinnostunut jostakin - ja kannustan ja autan häntä etsimään oman "lajinsa".

Toinen äitihän kirjoitti että heillä on varaa sekä merkkivaatteisiin että kalliisiin harrastuksiin.

• pojan äiti 2
        Patu33 kirjoitti:

Toinen äitihän kirjoitti että heillä on varaa sekä merkkivaatteisiin että kalliisiin harrastuksiin.

pikku provo piristää.
        Käsittämätöntä on ajattelu, että merkkivaatteiden ostajilla ei olisi varaa mihinkään muuhun. Tai että merkkivaatteiden ostajat eivät pitäisi lasten harrastustoimintaa merkkivaatteita tärkeämpinä.

Ärsyttää vaan tuo ajatus, että kirpparivaatteiden ostaminen tekisi jotenkin paremmaksi ihmiseksi. Myönnän kyllä, että jos noudattaa samaa kierrätysajattelua kaikessa muussakin, on parempi ihminen! Ostatko kaiken muunkin mahdollisen käytettynä: polkupyörän, lastenrattaat, lelut, kirjat, television, tietokoneen, huonekalut, astiat jne? Lajitteletko roskat? Vaikuttaako ekologisuus ruuanostopäätökseen: ostatko lähellä tuotettua ruokaa vai katsotko pelkästään tarjoushintaa? Haluatko esim. helmikuussa paprikaa tai mansikoita, jotka on lennätetty tänne tuhansien kilometrien päästä? Kuljetko julkisilla kulkuneuvoilla muulloinkin kuin autottomana päivänä?

• äippäpäippä
        pojan äiti 2 kirjoitti:

pikku provo piristää.
        Käsittämätöntä on ajattelu, että merkkivaatteiden ostajilla ei olisi varaa mihinkään muuhun. Tai että merkkivaatteiden ostajat eivät pitäisi lasten harrastustoimintaa merkkivaatteita tärkeämpinä.

Ärsyttää vaan tuo ajatus, että kirpparivaatteiden ostaminen tekisi jotenkin paremmaksi ihmiseksi. Myönnän kyllä, että jos noudattaa samaa kierrätysajattelua kaikessa muussakin, on parempi ihminen! Ostatko kaiken muunkin mahdollisen käytettynä: polkupyörän, lastenrattaat, lelut, kirjat, television, tietokoneen, huonekalut, astiat jne? Lajitteletko roskat? Vaikuttaako ekologisuus ruuanostopäätökseen: ostatko lähellä tuotettua ruokaa vai katsotko pelkästään tarjoushintaa? Haluatko esim. helmikuussa paprikaa tai mansikoita, jotka on lennätetty tänne tuhansien kilometrien päästä? Kuljetko julkisilla kulkuneuvoilla muulloinkin kuin autottomana päivänä?

Yritän tehdä muitakin ekologisia tekoja kuin kirpparin käyttäminen. Mutta en silti väitä olevani parempi ihminen. Mutta en myöskään halveksi niitä jotka tekevät toisin. Jokainen valitsee oman tiensä.

- Huonekalumme taitavat kaikki olla käytettyjä yhtä pientä kukkapöytää lukuunottamatta. Suurin osa huonekaluista on mallia 20-50luku. Osa on kunnostettu / verjoiltu itse uudestaan.

- Verhot ovat kaikki vanhoja kirpputorilöytöjä (lakanat ja pyyhkeet tosin uusia) :)

- Polkupyörät on aina ostettu käytettynä, samoin rattaat ja autot mitä on ollut.

- Lapset ostavat kirpparilta leluja ja pelejä. Kun säästävät omaa rahaa ostavat toisinaan myös uusia.

- Astioita on paljon ostettu kirpparilta, yhden astiaston olen ostanut uutena n.8 vuotta sitten. Kattilat olen ostanut uusina kyllä.

- Ostan paljon perustuotteita (ruuanlaittoon) lähitiloilta, mm. kananmunat, perunat, jauhot.

- Lihat ostamme "uutena" kaupasta, tätä ei kierrätetä. Kalat kesäisin verkoista.

- Ostan ainoastaan kotimaisia kurkkuja, tomaattia, salaattia ja omenoita yms.
        Talviaikaan on pakko ostaa myös ulkomaisia hedelmiä jos niitä haluaa. Pitkälti kasvikset ja marjat ja hedelmät tulevat omasta puutarhasta.

- Lajittelen jätteet. kompostiin kaikki sinne kelpaavat, paperit ja pahvit ja maitotölkit palavat saunan uunissa. Loput vien roskikseen.

- Auto on perheessämme välttämätön. Jos kulkisimme julkisilla kulkuneuvoilla pääsisimme kerran päivässä (aamulla 10.00) ihmisten ilmoille ja takaisin toisella (illallla 16.00). Eli jos aiomme käydä töissä auto on välttämäön. Ja vielä toistaiseksi emme ole niin omavaraisia, että voisimme lopettaa työnteon. Sama koskee lasten harrastuksia. He eivät pääsisi mihinkään jos emme heitä autolla veisi. Ala-asteikäistä en sentään laita pyöräilemään (tai potkukelkkailemaan talvipakkasella) 15 km yhteensuuntaan päästäkseen lempiharrastukseensa. :)

Kukaan meistä ei kai ole täydellinen ja kaikki valitesevat omat tapansa kussakin asiasssa jotka kokevat parhaaksi ja sopivimmaksi itselleen. Pääpointti on kait siinä, että en voi ymmärtää miksi ihmisten pitää leimata toisia sen mukaan miten he elämäänsä elävät. Kukin laittaa asiansa tärkeysjärjestykseen ja käyttää mahdolliset varansa siten. Toiset ostaa kaiken uutena ja toiset ei. Pääasia kait on, että kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee ja pystyy elämään "onnellista" elämää. :)

• pojan äiti
        äippäpäippä kirjoitti:

Yritän tehdä muitakin ekologisia tekoja kuin kirpparin käyttäminen. Mutta en silti väitä olevani parempi ihminen. Mutta en myöskään halveksi niitä jotka tekevät toisin. Jokainen valitsee oman tiensä.

- Huonekalumme taitavat kaikki olla käytettyjä yhtä pientä kukkapöytää lukuunottamatta. Suurin osa huonekaluista on mallia 20-50luku. Osa on kunnostettu / verjoiltu itse uudestaan.

- Verhot ovat kaikki vanhoja kirpputorilöytöjä (lakanat ja pyyhkeet tosin uusia) :)

- Polkupyörät on aina ostettu käytettynä, samoin rattaat ja autot mitä on ollut.

- Lapset ostavat kirpparilta leluja ja pelejä. Kun säästävät omaa rahaa ostavat toisinaan myös uusia.

- Astioita on paljon ostettu kirpparilta, yhden astiaston olen ostanut uutena n.8 vuotta sitten. Kattilat olen ostanut uusina kyllä.

- Ostan paljon perustuotteita (ruuanlaittoon) lähitiloilta, mm. kananmunat, perunat, jauhot.

- Lihat ostamme "uutena" kaupasta, tätä ei kierrätetä. Kalat kesäisin verkoista.

- Ostan ainoastaan kotimaisia kurkkuja, tomaattia, salaattia ja omenoita yms.
        Talviaikaan on pakko ostaa myös ulkomaisia hedelmiä jos niitä haluaa. Pitkälti kasvikset ja marjat ja hedelmät tulevat omasta puutarhasta.

- Lajittelen jätteet. kompostiin kaikki sinne kelpaavat, paperit ja pahvit ja maitotölkit palavat saunan uunissa. Loput vien roskikseen.

- Auto on perheessämme välttämätön. Jos kulkisimme julkisilla kulkuneuvoilla pääsisimme kerran päivässä (aamulla 10.00) ihmisten ilmoille ja takaisin toisella (illallla 16.00). Eli jos aiomme käydä töissä auto on välttämäön. Ja vielä toistaiseksi emme ole niin omavaraisia, että voisimme lopettaa työnteon. Sama koskee lasten harrastuksia. He eivät pääsisi mihinkään jos emme heitä autolla veisi. Ala-asteikäistä en sentään laita pyöräilemään (tai potkukelkkailemaan talvipakkasella) 15 km yhteensuuntaan päästäkseen lempiharrastukseensa. :)

Kukaan meistä ei kai ole täydellinen ja kaikki valitesevat omat tapansa kussakin asiasssa jotka kokevat parhaaksi ja sopivimmaksi itselleen. Pääpointti on kait siinä, että en voi ymmärtää miksi ihmisten pitää leimata toisia sen mukaan miten he elämäänsä elävät. Kukin laittaa asiansa tärkeysjärjestykseen ja käyttää mahdolliset varansa siten. Toiset ostaa kaiken uutena ja toiset ei. Pääasia kait on, että kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee ja pystyy elämään "onnellista" elämää. :)

No, emme me mitään ekoajattelijoita tai viherpiperöitä ole, vaikka kirpparia hyödynnetäänkin niin lasten vaatteissa kuin leluissakin.

Eli kenenkään ei kannata hikeentyä.

Meillä on pienet tulot. Jostakin on säästettävä. Ruuasta ei tämän enempää voi, asumisestakaan ei voi, kun pienempään ei mahduta edes hyvällä tahdolla.
        Olen hoitovapaalla nyt, joten siksi on tiukkaa. Palkkatulokin on varsin pieni.. matalapalkka-ala.

Ja meillä on kohtuullisen hintava ja varsin epäegologinen harrastus, josta luovutaan vasta kun kaurapuuronkaan ei ole varaa.

Asumme kaupungissa, joten auto ei ole välttämätön. Itse kuljen paljon julkisilla. Ne menee hyvin. Kyse on myös ekologinen.

Ja KYLLÄ : lajittelen roskat !

Ja KYLLÄ : huonekalummekin ovat kierrätystavaraa. Jotakin on ostettu uutena, ja silloin siihen on upotettu rahaa aika mukavasti. Kyse on tarpeesta sekä arvoista.

KEittiön pöytä, kirjahyllykkö ... matot. Olemme saaneet ne sukulaisilta.

Jotakin uutta on hankittu, mitä on katsottu ehdottoman tarpeelliseksi, arvostuskysymys siis.

Sohvakaluston ostimme niinikään uutena, ajatuksena että se sitten kestäisi sen 20 vuotta.

Sängytkin on hankittu uutena, lapsille kerrossänkyä etsin käytettynä vaan en löytänyt.

Rattaat ja fillarit on uusia, koska käyttökin on rusasta.
        Mutta hoitolapsille ostettiin fillarit ja kirjoituspöytä käytettynä, koska käyttö on vähäisempää.

• hannamaarit

missä on kirpputoreja, joista saa kivoja ja halpoja vaatteita 4 vuotiaalle tytölle? ollaan just muutettu helsinkiin.

yleensä, ainakin "maalla", kirppiksiltä ei löydy leikki-ikäisille paljon ehjiä ja siistejä vaatteita, taitavat lapset kuluttaa ne niin puhki. kamalia nukkaantuneita lököhousuja olisi vaikka millä mitalla, mutta sellaisia en ikävä kyllä kelpuuta.

• valtaalta

Ikävä kyllä en juuri helsingin kirppiksiä tiedä, paitsi UFFit ja LKA:n eli nykyisen Fidan kirpparit, mutta VAntaalla on.

Länsi-vantaalle Myyrmäkeen pääsee M-junalla. KAuppakeskus Iso-Myyrissä on lastenvaatekirppis Tuutikki ja Pelastusarmeija ja siitä sillan ali tien toiselle puolen, kerrostalojen välissä on Fida. Lisäksi Myymäkihallissa pidetään viikonloppuisin suurkirppiskisiä, ensi viikonloppunakin on.

Ensi viikolla tiistaina on myös Martinlaakossa Avoin päiväkoti Soittorasiassa päiväaikaan kirppis. Numeron läydät varmaan Vantaan kaup. sivuilta.

Itä-Vantaalle Korsoon pääset K-junalla ja siellä on myön lastenvaatekirppis, nimeä en just nyt muista.. tämä kuten länsi-vantaan vastaava ovat kiinni maanantaisin.

Lisäksi itä-vantaalla on itsepalvelukirppis lähellä Simonkallion koulua (ala-aste), ostarilla lähellä Simonkalliontietä. En muista tarkempaa osoitetta enkä bussilinjaa joka kulkee koulun ohi, ööö, oisko 626 tai joku 600-linja kuitenkin.

• neuvoja
        valtaalta kirjoitti:

Ikävä kyllä en juuri helsingin kirppiksiä tiedä, paitsi UFFit ja LKA:n eli nykyisen Fidan kirpparit, mutta VAntaalla on.

Länsi-vantaalle Myyrmäkeen pääsee M-junalla. KAuppakeskus Iso-Myyrissä on lastenvaatekirppis Tuutikki ja Pelastusarmeija ja siitä sillan ali tien toiselle puolen, kerrostalojen välissä on Fida. Lisäksi Myymäkihallissa pidetään viikonloppuisin suurkirppiskisiä, ensi viikonloppunakin on.

Ensi viikolla tiistaina on myös Martinlaakossa Avoin päiväkoti Soittorasiassa päiväaikaan kirppis. Numeron läydät varmaan Vantaan kaup. sivuilta.

Itä-Vantaalle Korsoon pääset K-junalla ja siellä on myön lastenvaatekirppis, nimeä en just nyt muista.. tämä kuten länsi-vantaan vastaava ovat kiinni maanantaisin.

Lisäksi itä-vantaalla on itsepalvelukirppis lähellä Simonkallion koulua (ala-aste), ostarilla lähellä Simonkalliontietä. En muista tarkempaa osoitetta enkä bussilinjaa joka kulkee koulun ohi, ööö, oisko 626 tai joku 600-linja kuitenkin.

Tarkoitat Minttutien kirpputoria eli Vantaan suurkirppistä. Minttutie 28, 611-bussilla pääsee sinne. Mutta myös busseilla 72, 55, ja 52.

• Sakkeus

No meillä on aina ostettu vaatteet uusina. Olemme ns. ensimmäinen lapsiperhe suvussamme (tätä sukupolvea), joten vaatteita ei ole tullut sitä kautta. Rahatilanne on meillä ollut hyvä: molemmat töissä, emme polta ja baarissakin tulee notkuttua yhä harvemmin (nykyään ei juuri koskaan, poislukien häät, pikkujoulut jne).

Aina välillä käymme shoppailemassa lähinnä tampereella (asumme pikkupaikkakunnalla 35km treelta) ja poikkeamme lindexillä, h&m:lla, stockmannilla yms ja ostamme mielestämme nättejä vaatteita lapselle. Emme me sitä merkkiä katso vaan käytännöllisyyttä/nätteyttä/sopivuutta.

Jotenkin sain kirjoituksestasi sellaisen kuvan, että teemme jotenkin väärin tai tyhmästi, sillä liitit kirppariostoksiin valtavasti positiivisia mielikuvia ja uusiin vaatteisiin negatiivisia. Itselleni ei merkitse se, mistä vaatteet on ostettu. Jos Vapaa Valinnassa käydessä osuu silmiin kiva vaate, jolle on tarvetta, se ostetaan... thats it.

En usko että lapsemme rupeaa pröystäilemään vaatteillaan tai muutenkaan. Ainakin me yritämme kasvattaa hänet suvaitsevaiseksi ihmiseksi, joka ymmärtää olevansa oman onnensa seppä. Mallin hän saa omilta vanhemmiltaan.

• alkuperäinen

***En usko että lapsemme rupeaa pröystäilemään vaatteillaan tai muutenkaan. Ainakin me yritämme kasvattaa hänet suvaitsevaiseksi ihmiseksi, joka ymmärtää olevansa oman onnensa seppä. Mallin hän saa omilta vanhemmiltaan. ***

Ei ollut tarkoitus teilata teitä jotka ostavat kaiken uutena, sori jos niin pääsi käymään. Kaikilla on oikeus ostaa vaatteensa mistä haluaa.

Lähinnä ärsytti tuon tyttären kaveri ja hänen perheensä. Vanhempainiltaankin äiti tulee uusissa vaatteissa ja viimeisen päälle meikattuna. Varmaan on käynyt kampaajallakin vain vanhempainiltaa varten. Sitten kun suurin osa maalaiskoulun vanhemmista tulee ns. suoraan pellolta niin heitä sitten katsellaan halveksuen nenänvartta pitkin. Lapset ovat selvästi perineet tapansa äidiltään ja eivät sitten voikkaan sulattaa sitä jos jollain sattuu olemaan jokin hieno tai muodikas vaatekappale (vaikka se sitten olisi kirpparilta ostettu) jollaista heillä itsellään ei vielä ole.

Kirjoituksella nimenomaan hain sitä pointtia, että ei pitäisi niin herkästi takertua toisten ulkonäköön. Kyllä itsekkin siisteissä vaatteissa vanhempainiltaan menen, mutta en kuitenkaan pukeudu sinne kuin linnanjuhliin. Ja jos pukeutuisinkin niin en silti pitäisi niitä alempiarvoisena, jotka suoraan perunan nostosta tulevat, en katsoisi nenänvartta pitkin ja ainakin tervehtisin kun pienellä paikkakunnalla asutaan.

Arvostan todella sitä, että lapsi ymmärtää maailman arvot. :)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5430
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1637
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      239
      1620
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      324
      1150
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1136
    Aihe