Jumalan nerokkaat 10 käskyä

M@k3

26

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskon kauneus

Ja jos nyt vielä lisää saivarrellaan, niin oikeastaan 9 ja 10 ovat vain muunnelmia käskystä 7 joka on siis kolmeen kertaan.

Kumma ettei se Jalovaara ole huomannut noista kolmesta ainoatakaan.

• erikoisen outoa

Ateisteilla on ateisteiksi outoja uskontoon liittyviä kannanottoja täällä.

• ....
        erikoisen outoa kirjoitti:

Johtuu ainakin osaksi siitä, että uskonnot ovat outoja.

• Lyhyet jäljet
        erikoisen outoa kirjoitti:

Uskovat ovat ainakin minulle satoja kertoja kailottaneet ja painottaneet sitä, miten vain kristinusko voi tarjota sen ainoan, oikean ja absoluuttisen moraalin.

Mikä tuntuu todella kummalliselta ja äärimmäisen epäuskottavalta väitteeltä, etenkin jos ja kun seuraa uskovien kristittyjen omia, hämmästyttävän usein täysin moraalittomia tekoja.

Puhumattakaan nyt siitä jatkuvasta ja todella törkeästä valehtelemisesta, joka myös ikävästi paljastaa sen kristinuskon todellisen moraalin.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9709878

• Loppu tulee
      • Loppuja tulee

• suoraan psykopaattei

Ateistit usein valittaa, kun nykyinen länsimaalainen maallinen lakimme pohjautuu raamattuun. Olen itse siitä vaan onnellinen, koska näin ateistit ei varasta lompakkoani tai autoani, tai tee rikosilmoitusta ja syytä murhaajaksi saamatta siitä seurausta.

Näen moraalisesti ateistin sellaisena henkilönä, joka murhaa naapurini, piiloittaa todisteet pihalleni ja käy tekemässä minusta rikosilmoituksen siitä samasta itse suorittamasta raa'aasta murhasta.

Ateistiin ei voi luottaa pätkän vertaa.

• M@k3

Hauska trolli, melkein yhtä hyvä kuin omaini.

Onneksi Jumala kertoi että esim tappaminen on väärin, ihmiskunta olisi tappanut itsensä sukupuuttoon jo ties kuinka montaa kertaa, jollei Jumala olisi tehnyt sitä.

• "Ateistit usein valittaa, kun nykyinen länsimaalainen maallinen lakimme pohjautuu raamattuun."

Ei se pohjaudu.

• fda
        M@k3 kirjoitti:

Hauska trolli, melkein yhtä hyvä kuin omaini.

Onneksi Jumala kertoi että esim tappaminen on väärin, ihmiskunta olisi tappanut itsensä sukupuuttoon jo ties kuinka montaa kertaa, jollei Jumala olisi tehnyt sitä.

Älä tapa on käännösvirhe. Kysy vaikka rabbeilta. :)

• fda

"Ateistit usein valittaa, kun nykyinen länsimaalainen maallinen lakimme pohjautuu raamattuun. "

En ole itse huomannut tuollaista kertaakaan.

Hyvähän se toki on että noudat edes jonkinlaista moraalia sen takia että pelkäät Jumalaa jos olisit muuten psykopaatti.

• Hei me tapetaan

"nykyinen länsimaalainen maallinen lakimme pohjautuu raamattuun."

No eipä vaan perustu. Vai mikä laki Suomessa muka perustuu ensimmäiseen noista kymmenestä käskystä, joka ensimmäisenä on varmaankin se tärkein?

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

Kyseinen kohtahan kieltää kaiken uskonnonvapauden ja kaikki muut uskonnot, joten se on siten jyrkässä ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa, jossa säädetään uskonnonvapaudesta.

Myöskään käskyjä 4 (kunnioita isääsi ja äitiäsi) ja 6 (älä tee aviorikosta) ei tunneta Suomen lainsäädännössä.

Mutta silloin kun nuo käskyt olivat lakeja, niin niiden rikkojat yleensä mestattiin, hirtettiin, kivitettiin tai poltettiin rovioilla kuoliaiksi. Koska uskoville kristityille ei tietenkään tullut mieleenkään, että pitäisi sitten myös noudattaa käskyä 5.

Onkin erittäin surkuhupaisaa, miten kristityt ovat aina kautta vuosituhansien olleet sitä mieltä, ettei käskyä 5 (älä tapa) tarvitse heidän koskaan noudattaa. Vaan että kidutuskellarit, polttoroviot, hurmeiset ristiretket, miekkalähetykset ja veriset uskonsodat ovat suorastaan pyhiä, jumalan tahto ja jumalalle kunniaksi.

• Kalju pitkätukka
        fda kirjoitti:

Älä tapa on käännösvirhe. Kysy vaikka rabbeilta. :)

Kaikissa heimoyhteisöissä omien tappaminen on kiellettyä tai säänneltyä.

Muunheimolaisia voi tappaa vapaammin.

Yleensä oman heimon nimi tarkoittaa ihmistä tai oikeaa ihmistä.
        Ne muut ovat vähemmän ihmisiä.

• fda
        Kalju pitkätukka kirjoitti:

Kaikissa heimoyhteisöissä omien tappaminen on kiellettyä tai säänneltyä.

Muunheimolaisia voi tappaa vapaammin.

Yleensä oman heimon nimi tarkoittaa ihmistä tai oikeaa ihmistä.
        Ne muut ovat vähemmän ihmisiä.

Jep ja tappaminen sodassa, teloitus uskonnollisen tabun rikkomisesta(kivitys tottelemattomalle lapselle tai vuorta koskettaneelle jne) ei rikkonut käskyä. Tai mitä sain erään rabbin selityksestä irti ei noita pidetä käskyinä vaan lausuntoina. Oikeita käskyjä on yli 200(mitzvot), wikin mukaan niitä olisi jopa 620. Olisiko eri lahkoissa eri määrä?

• lakitulkintaa

"Älä tapa" = Minulla on tapana sanoa älä: Älä ala mulle, älä viitsi, älä ny, älä prrkelettä, älä tee sitä ja varsinkaan tätä.

"Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa..." Mitäs jos ei tavoittelekaan juuri lähimmäisen puolisoa vaan sekaantuu hiukan kauemmaisen lehmään? Onko se sallittua?

"Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi." Mitäs jos ei sano väärää todistusta lähimmäisestä vaan sanoo suorat sanat, että täys hulluhan se on? Onko silloin valelääkäri?

"Älä tee aviorikosta." Mutta entäs jos on ite sinkku eikä se toinen kerro olevanansa naimisissa?

"Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta." Mutta mitäs jos hää onkin sen jo itsekin varastanut? Silloinhan ei tee rikosta, jos himoitsee hänen omaisuutensa itselleen.

"Pyhitä lepopäivä." Mutta mitäs jos se sattuu arkipäivään? Ei silloin ole pyhä.

"Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä." Jaaha. Kyseessä on siis jonkinlainen huume. Ilmankos uskovaiset ovat aina kuin pilvessä.

"... mikä hänelle kuuluu." Mutta mitäs jos kyseinen lähimmäinen on kuuro? Silloin häneltä voi viedä ihan luvallisesti kaiken.

• Kalju Pitkätukka

Jos sekaanuut lehmään, sekä sinut, että lehmä pitää kivittää hengiltä.

Jos kuksit toisen muijaa, sinut ja muija pitää kivittää.

Jos raiskaat naisen, sinut pitää kivittää, jos se tapahtuu kylässä tai kaupungissa,
        pitää nainenkin kivittää, koska ei kirkunut tarpeeksi.

Jos raiskaat tai viettelet kihlaamattoman tytön, selviät rahallisella korvauksella
        tytön isälle.

Jos teet sapattina töitä, sinut pitää kivittää.

Tarkistakaa vaikka erehtymättömästä ja ikuisesta Sanasta...

• lakitulkintaa
        Kalju Pitkätukka kirjoitti:

Jos sekaanuut lehmään, sekä sinut, että lehmä pitää kivittää hengiltä.

Jos kuksit toisen muijaa, sinut ja muija pitää kivittää.

Jos raiskaat naisen, sinut pitää kivittää, jos se tapahtuu kylässä tai kaupungissa,
        pitää nainenkin kivittää, koska ei kirkunut tarpeeksi.

Jos raiskaat tai viettelet kihlaamattoman tytön, selviät rahallisella korvauksella
        tytön isälle.

Jos teet sapattina töitä, sinut pitää kivittää.

Tarkistakaa vaikka erehtymättömästä ja ikuisesta Sanasta...

Simo Frangenin viihdeohjelmassa hän kerran kivitti Mikon eli laittoi Mikko Kivisen taskut täyteen kiviä ja sanoi, että tässä on kivinen Mikko. En sitten tiedä, takoittaako Raamattu juuri vastaavaa kivitystä.

• 1213

Katekismus on itseasiassa vääristellyt käskyt. Toinen käsky on:

Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
      Toinen Mooseksen kirja 20:4-6

Mutta tuo on tietenkin ongelmallinen jos tekee kuvia Jeesuksesta, jonka ajattelee olevan Jumala ja sitten vielä palvelee niitä kuvia. (Jeesuksen omien sanojen perusteella hän ei kuitenkaan itse ole Jumala, vaan Jumalan temppeli. http://www.kolumbus.fi/r.berg/kuka_Jeesus_on.html)

• fda

Tottahan tuo mutta kirkolliskokouksissa äänestettiin toisin ja nyt olet ikonoklastinen kerettiläinen.

• fda kirjoitti:

Tottahan tuo mutta kirkolliskokouksissa äänestettiin toisin ja nyt olet ikonoklastinen kerettiläinen.

Nimimerkki '1213' onkin hipsterkristitty, eli hän ei ole kristitty, vaan 'Mashiach Yehoshuahn seuraaja'. 'Kristitty' ja 'Jeesus' ovat niin mainstream-termejä.

• ihan ok schaibaa

Onhan nuo hyviä, jos vertaa Jumalan muuhun tuotantoon.

Melkein epäilyttää, että Mooses kirjoitti ne omasta päästään. Liian hyviä ollakseen Jumalasta lähtöisin.

Jumalan jututhan ovat yleensä tätä tasoa:

"Jos miehellä on sapattina hattu, jossa on punainen tupsu, vietäköön tuo mies temppelin takapihalle ja iskettäköön häntä isolla nuijalla kiveksiin."

• Rapanhapakko

Ei perustu nykylaki "Kymmeneen Käskyyn". Muita jumalia saa palvoa tai olla palvomatta. Lepopäivänä saa tehdä työtä jos haluaa eikä sen tarvitse olla viikon seitsemäs. Vanhempiaan ei ole pakko kunnioittaa. Aviorikoskaan ei ole enää rikos vaikka moraalitonta onkin. Saa havitella toisten omaisuutta, kunhan ei varasta. Jumalan nimeä saa hokea vaikka kaikki päivät. Murha- ja varkauskielto taas löytyy kaikista järjestyneistä porukoista jo ennen VT:tä.

Meidän tuntemamme "Kymmenen käskyä" löytyy VTstä kahdesta kohtaa. Toisesta Mooseksen kirjasta (2 Moos. 20:1–17) sekä Viidennestä Mooseksen kirjasta (5 Moos. 5:6–21). Vähän eri muodossa, mutta suunnilleen yhtenevinä.

Kuitenkin eri kirkkokunnat ovat jakaneet ne tekstit mielivaltaisesti eri tavoin kymmeneen osaan, ja Katekismuksessahan ne ovat reippaasti lyhennettyjä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyä

Lisäksi:
      " Kymmenen käskyä ovat osa Mooseksen lakia, jonka 613 käskyssä on kaiken kaikkiaan 365 kieltoa ja 248 käskyä. Toisin kuin yleensä ajatellaan dekalogi ei ole erillinen osa Mooseksen lakia eikä se kuulu kristinuskon viralliseen dogmiin."

On siis mielivaltaisesti unohdettu samalla Siinain vuorella heti ekojen jälkeen kuulemma annettu yhdestoista ja kahdestoista käsky, jotka ovatkin hieman erikoisia. Nämä ukkosefektien jälkeen heti noiden "kymmenen" (joista viimeinen vahvistaa orjien omistuksen, älä havittele toisen orjia) jälkeen Siinailla:

2. Moos.

"24 Rakentakaa maa-alttari minua varten ja uhratkaa sillä polttouhrinne ja yhteysuhrinne, lampaanne ja nautanne. Paikassa, jonka pyhitän omalle nimelleni, minä tulen luoksenne ja siunaan teitä. 25 Mutta jos teette minulle kivialttarin, älkää tehkö sitä hakatuista kivistä, sillä jos käsittelette kiveä teräaseella, teette sen epäpyhäksi. 26 Älkääkä tehkö minun alttarilleni portaita, ettei niitä noustessanne häpynne paljastuisi."

Paaskempi juttu sitten kun nykyään kirkkojen alttarilla usein on kivinen porrastus. Tuohon aikaan ei käytetty pitkiä housuja eikä alushousuja. Joten jos nykyään kirkossa kivetty ja porrastettu alttari on, toivottavasti naispapit eivät unohda pikkupöksyjä hameen alta. Jumala voi tirkistellä alhaaltapäin.

• Rapanhapakko

...jatkuu:

Kaiken lisäksi se mitä me sanomme "Kymmeneksi käskyksi", EIVÄT ole ne mitä VT:ssä oikeasti sanottiin kymmeneksi käskyksi ja kannettiin Liitonarkissa!

Ne oikeat kymmenen käskyä ovat oudompaa kamaa:

2.Moos 34

"10 Herra sanoi:
        "Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa.

"Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi. 11 Noudata tarkoin niitä käskyjä, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset. 12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. 13 [i] Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. 14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. 15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. 16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. 17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.

18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.

19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.

21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.

22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.

25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.

"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."

27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.34.html#o72

http://www.youtube.com/watch?v=pkCJ8rb8Grw

• Nasse..

Pussaa Henkan persettä ja Hän antaa sinulle miljoonan kun lähdet kaupungista.

Käytä alkoholia kohtuudella.
      Hakkaa muusiksi ihmiset jotka eivät ole kaltaisiasi.
      Syö oikein.
      Henkka saneli tämän listan itse.
      Kuu on vihreätä juustoa.
      Kaikki mitä Henkka sanoo on oikein.
      Pese kätesi käytyäsi vessassa.
      Älä käytä alkoholia.
      Syökää nakkinne sämpylöillä, ei mausteita.
      Pussaa Henkan persettä tai Hän hakkaa sinut muusiksi.

• Edesmennyt koomikko George Carlin yhdisti mielestäni kaikki Raamatun kymmenen käskyä varsin osuvasti vain kahdeksi käskyksi:

1) Ole rehellinen ja uskollinen.
      2) Yritä olla tappamatta ketään, paitsi tietenkään niitä, jotka palvovat jotain toista näkymätöntä miestä kuin sinä itse.

https://www.youtube.com/watch?v=CE8ooMBIyC8

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      83
      2834
    2. Kerro mistä alkaen

Se ihastuminen alkoi? Mikä vuosi?
      Ikävä
      65
      1098
    3. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      200
      942
    4. Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja

Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa
      Ikävä
      85
      886
    5. Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!

Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau
      Suomalaiset julkkikset
      4
      865
    6. Olet upea nainen

Upea nainen oot.
      Ikävä
      34
      850
    7. Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?

Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti
      Tv-sarjat
      39
      839
    8. Onko yhtään ikävä

Vai ei?
      Ikävä
      52
      826
    9. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      43