Helsinki-Tallinna tunneli

markku.e

Uutisten mukaan alkamassa uusi selvitys Helsinkin ja Tallinnan välisestä tunneliyhteydestä. Arvaan, joskaan en tiedä varmasti, että lähdetäänkö uudessakin selvityksessä yhdestä ainoasta vaihtoehdosta, eli rautatietunnelista. Baltirail-yhdistys on ajanut juuri rautatietunnelia kuin ”käärmettä pyssyyn”, ja hyvinhän on siinä lobbaamisessa onnistunutkin, koskapa saanut päättäjät ja median edustajatkin puhumaan lähes pelkästään rautatietunnelin puolesta. Tämä ilmenee mm. niin, että jos etsii netistä tunneliyhteyttä kuvaavia artikkeleitä, niin löytyy vain rautatietunnelia koskevia.
Veronmaksajan ja kuluttajan/matkustajan kannalta juuri rautatietunneli olisi kaikista järjettömin vaihtoehto. Asiaa pitää tietty vähän perustella, joten yritän seuraavaksi tehdä jonkinlaista vertailua eri vaihtoehtojen välillä.
1997 suunnitelmassa tehdyt linjaukset ovat: Pasila-Ruoholahti-Maardu-Tallinna, pituus 105 km (josta 83 km tunnelissa). Toinen linjaus on: Pasila-Masala-Porkka-Maardu-Tallinna, pituus 120 km (josta 67 km tunnelissa). Sitten ”haarukoimme” rautatietunnelin hintaa. Kanaalitunneli maksoi 10 mrd., wikipedia puhuu Hel-Tall nykykustannuksesta 1,3-2,1 mrd., ja eräs asiantuntija artikkelissaan 7 mrd.. Olisiko hinta eo:sta päätellen luokkaa 5 mrd. Hinta voisi olla näin ”pieni” syystä että kanaalitunneliston kapasiteetti on paljon korkeampi, kuin mitä meillä tarvittaisiin. Riittäisikö siis yksi ajotunneli (2 raidetta) huoltotunneli. Mainittakoon vielä muut vaadittavat erittäin mittavat ratatyöt, etenkin Suomen puolella.
Entä sitten maantietunneli. Linjaus olisi tietenkin Porkkalanniemi – Viimsi. Lyhin välimatka on 36 km, mutta olettakaamme käytännön matkaksi 45-50 km. Sitten pitäisi arvioida hintaa. Paras vertailukohta lienee Laerdalin tunneli Norjassa. 1995-2000 rakennetun 24,5 km:n tunnelin hinnaksi 2 lähdettä kertoo 140 milj.. Hämmästyttävän vähän, eikö vain. Pituuden vuoksi panemme kertoimeksi reilut 2, ja rahanarvon muutosten vuoksi kerroin 2. Näin pääsemme hintaan 800 milj.. Valmis tiestö on olemassa, mutta sen parantamiseen tunnelin sisäänajo infraan arvioimme 200 milj.. Näin siis lopulliseksi hinnaksi saamme pyöreät 1 mrd..
Tilanpuutteen vuoksi, lyhyt loppuyhteenveto. Vr:n tavoitteena on maksattaa korkeat kustannukset veronmaksajalla, mutta ”kuoria kermat” ei yksistään tunneliyhteydestä, vaan korkeilla lipunhinnoilla maakuntien kaupungeista. Mikä olisi automatkustajan / raskaankaluston hinta ja matka-aika, kaikkine junaan lastaamisineen,junanvaihtoineen ja purkamisineen. Tyhmempikin tajuaa, että ei kilpailukykyinen autotunneliin verrattuna. Maantietunneliin ajettaessa perittäisiin kohtuullinen tunnelimaksu, joka on suoraa tuloa valtiolle ja ylläpitokustannusten kattamiseen. Lisäksi, miten Viro osallistuisi junatunnelin kustannukseen. Väkilukuun suhteutettu kustannus (5 mrd:sta), olisi 1,2 mrd.. Viron valtion budjetti n. 4 mrd. Mahdotonta, eikö totta.
Toivoisin, että nyt lähdettäisiin perustamaan Hel-Tall maantietunneliyhdistystä, ja johtoon pitäisi saada nimekkäitä poliitikkoja / muita päättäjiä. Itse voisin muutoin toimia ”puuhamiehenä”. Kirjoitelkaan kiinnostuksestanne kaikki ne jotka mukaan haluavat, e-mail: markku.elonen(at)kymp.net

7

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+19

      Tuo Laerdalin 24,5 km tunneli onkin pisin maantietunneli maailmassa. Missään ei siis ole rakennettu Helsinki-Tallinna välillä tarvittavaa lähes 50 km tunnelin mittaista maantietunnelia. Tässä taitaa olla turvallisuustekijät suurin syy. Lisäksi autotunneli vaatii paljon tehokkaamman ilmanvaihdon pakokaasujen poistamiseksi kuin rautatietunnelin sähköveturit.

    • Se on selvää, että tarvitsee tehokkaan tuuletuksen, niinhän Laerdalissakin on, koska se on kuitenkin niin pitkä. Ei liene eroa sillä, onko 24,5 km, tai 50 km. Molemmissa pitää olla tehokas tuuletus ja muut turvajärjestelyt, kuten Laerdalissa.

      • bulllshit

        Jos pelkän Pisaran hinta on 0.7 Mrd €, niin voi jotenkin arvella ettei Hki-Tallinna -putkea liitymisyhteyksineen tehdä millään 5 mrd €:llä. Sen hinta olisi varmaan reippasti yli 10 mrd €. Tai jotain muuta. Mistä tuohon löytyisi rahoittaja? Rakentaminen veisi jotain 7-10 vuotta, rahaa palaisi koko ajan ja tuottoja tunnelin käyttömaksuina alkaisi tulla vasta radan valmistuttua.


    • Kanaalitunnelin päissä olevissa maissa asuu toistasataa miljoonaa asukasta. Suomessa ja Virossa yhteensä alle 7 miljoonaa. Kanaalitunnelin kannattavuus on välillä ollut siinä ja siinä. Kenellä on varaa heittää miljardeja Kankkulan kaivoon? Ei ainakaan suomalaisilla veronmaksajilla. Ainahan voi haaveilla suuria mutta ei pidä mennä pidemmälle.

    • Nykyinen ok

      Eiköhän viinat malteta jatkossakin kantaa laivakyydillä :)

    • 3+8

      Junalla Lahteen taitaa nyt maksaa enemmän kuin laivalla Tallinnaan vaikka sinne Lahteen ei ole MITÄÄN TUNNELIA. Miettikää mitä maksaisi auton vienti junalla Tallinnaan? Ja pystyisikö VR todella sumplimaan autot nopeasti junan kyytiin ja pois? Ei onnistuisi millään ainakaan sadesäällä, puhumattakaan lumisateesta.

      Kanaalitunneli maksoi 10Mrd. Tallinnan tunneli maksaisi vähintään 50Mrd. Pari kolme miljardia menisi jo ratapihan töihin Helsingin päässä, jos sinne junaan pitäisi jotain rahtiakin ajaa. Suomi on maailman kallein maa ja rakentaminen on täällä paljon kalliimpaa kuin jossain Ranskassa tai Englannissa. Ja rataa hoitaa VR. Ei mitään järkeä kertakaikkiaan.

    • niinkunn

      Jos viro haluaa rakentaa tunnelin suomeen, niin voisi kai Suomi tuon hyväksyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      44
      5249
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      527
      1786
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe